"Fijn dat jullie je hebben opgegeven voor dit project'', zei leraar Kooijman tegen
twee van zijn studenten. Bart en Vincent zouden morgen deelnemen aan een internationale project. Vele scholen van verschillende landen hadden zich hiervoor opgegeven.
"Hou er wel rekening mee dat gedurende deze acht dagen alleen Engels moet worden gesproken. Dit om elkaar te kunnen verstaan. Volgende week zullen jullie je ervaringen met de klas moeten delen''. "U heeft nog niet gezegd wat de doel hiervan is?" ''Dat zal achteraf blijken'', gaf Kooijman kort aan.
De volgende dag werden Bart en Vincent opgehaald en naar de plaats van bestemming gebracht. Het pand bestond uit een grote woonkamer en een lange gang met allemaal verschillende slaapkamers. Wat opviel was dat op de deuren van deze slaapkamers de naam van de school van de betreffende studenten vermeld stond. Daarnaast ook nog het land waar de studenten verbleven. Voordat Bart en Vincent bij de juiste kamer aankwamen, passeerden ze vele kamers: Germany, Spain, Greece, Turkey, Japan, Vietnam, Congo….alles leek wel aanwezig te zijn. In totaal twaalf slaapkamers en 24 studenten.
De algemene dagelijkse levensverrichtingen zou gedurende acht dagen in dit pand plaatsvinden. Contact met de buitenwereld was alleen bij uiterste noodzaak toegestaan. Alle deelnemende studenten waren vooraf van deze voorwaarden op de hoogte gebracht en daarmee ook akkoord gegaan.
De dagen vlogen om en iedereen in de klas zat met spanning af te wachten. Hoewel leraar Kooijman een vermoeden had met betrekking tot de ervaringen van zijn studenten, wilde hij dat die door henzelf bevestigd werd.
''Vincent, laten we met jou beginnen. Hoe heb je het ervaren?'' ''Nou, in het begin was het moeilijk, zeker de eerste twee dagen. Daarna raakte ik goed bevriend met James en Tong. Zo goed, dat we nog steeds contact met elkaar zullen houden''.
''En jij Bart?'' ''Zoals Vincent aangeeft waren de eerste dagen wel moeilijk, maar daarna raak je gewend aan de situatie. Ik had goed contact met Salva''. '' Zeker een meer rustig type als jezelf?'', vroeg Kooijman aan Bart. ''Klopt. Maar dat is ook het doel van dit hele project geweest, toch? Mensen zoeken diegenen op met vergelijkbare karakters, toch?''
''Niet helemaal'', gaf Kooijman aan.
'' Wat is het dan?'', vroeg Vincent nieuwsgierig. De hele klas wachtte ongeduldig op wat hun leraar als antwoord te zeggen had.
''De gegevens vermeld op jullie slaapkamerdeuren: hoe belangrijk waren deze?''
Vincent en Bart keken elkaar aan. ''Nou, misschien in het begin. Maar later werd hier helemaal niet op gelet'', zei Vincent.
''Inderdaad. Niet relevant'', gaf Bart aan.
Kooijman kon zijn vreugde moeilijk in bedwang houden en gaf als antwoord: ''Precies! Dat is het!''.
De wereld verkleind
- Saskjezwaard
- Computer
Vedat Gok, welkom op OV! We hebben hier een voorsteltopic: http://www.onlineverhalen.nl/forum/viewforum.php?f=15 waar je jezelf kunt voorstellen. Maakt het wat leuker voor de lezers, dan weten zij een beetje de persoon achter de schrijven
don't worry, je mag zoveel (of zo weinig) persoonlijke informatie geven als je zelf wilt:)
Nu over je verhaal, ik heb ze alledrie gelezen en ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je telkens dezelfde boodschap probeert over te brengen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie boodschap, maar ik denk dat je verhalen sterker zullen zijn als je, bij elk verhaal dat je schrijft, er een andere boodschap in verwerkt.
Oh, trouwens, het valt me nu pas op dat je je verhalen in het 'uit het leven gegrepen' topic hebt geplaatst. Hier worden dingen geplaatst die je persoonlijk zijn overkomen en volgens mij is dat bij jouw verhalen niet het geval. Als je het wilt, kan ik ze verplaatsen naar 'de grote zolder' (http://www.onlineverhalen.nl/forum/viewforum.php?f=9) waar ze volgens mij beter op hun plaats staan.
Nu echt over op de inhoud van je verhaal. Zoals ik al zei, ik vind de boodschap goed, maar de uitwerking minder. Je hebt heel weinig details in je verhaal zitten wat het levendig zou kunnen maken, het is nu heel samenvattend geschreven. Ik kan je aanraden om hier op het forum wat oneshots te lezen, dan weet je hopelijk wat ik bedoel. Vooral de oneshots van P_Westdijk zijn een echte aanrader, ook omdat hij er vaak ook een mooie boodschap in verwerkt.
En nu naar de wat schrijftechnische details:
"Fijn dat jullie je hebben opgegeven voor dit project'', zei leraar Kooijman tegen (geen enter) twee van zijn studenten. Bart en Vincent zouden morgen deelnemen aan een internationale (internationaal)project. Vele (veel) scholen van verschillende landen hadden zich hiervoor opgegeven.
"Hou er wel rekening mee dat gedurende deze acht dagen alleen Engels moet worden gesproken. Dit om elkaar te kunnen verstaan. Volgende week zullen jullie je ervaringen met de klas moeten delen(punt)''
(enter) "U heeft nog niet gezegd wat de(het) doel hiervan is?"
(enter) ''Dat zal achteraf blijken'', gaf Kooijman kort aan.
de meeste cijfers kunnen voluit geschreven worden, dus 24=vierentwintig
En dat was mijn feedback voor vandaag
het is waarschijnlijk niet zo positief als je verwachtte, maar van alleen maar positieve opmerkingen groei je niet:) het is gewoon een kwestie van veel oefenen, jezelf uitdagingen stellen en langzaam maar zeker zul je beter worden. Dus mijn allerlaatste tip: oefen veel met schrijven!
Hopelijk heb je er iets aan

Nu over je verhaal, ik heb ze alledrie gelezen en ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat je telkens dezelfde boodschap probeert over te brengen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie boodschap, maar ik denk dat je verhalen sterker zullen zijn als je, bij elk verhaal dat je schrijft, er een andere boodschap in verwerkt.
Oh, trouwens, het valt me nu pas op dat je je verhalen in het 'uit het leven gegrepen' topic hebt geplaatst. Hier worden dingen geplaatst die je persoonlijk zijn overkomen en volgens mij is dat bij jouw verhalen niet het geval. Als je het wilt, kan ik ze verplaatsen naar 'de grote zolder' (http://www.onlineverhalen.nl/forum/viewforum.php?f=9) waar ze volgens mij beter op hun plaats staan.
Nu echt over op de inhoud van je verhaal. Zoals ik al zei, ik vind de boodschap goed, maar de uitwerking minder. Je hebt heel weinig details in je verhaal zitten wat het levendig zou kunnen maken, het is nu heel samenvattend geschreven. Ik kan je aanraden om hier op het forum wat oneshots te lezen, dan weet je hopelijk wat ik bedoel. Vooral de oneshots van P_Westdijk zijn een echte aanrader, ook omdat hij er vaak ook een mooie boodschap in verwerkt.
En nu naar de wat schrijftechnische details:
Dit heb ik ook bij je andere verhalen gezien. Enters die er helemaal niet horen te zijn en enters die juist weggelaten zijn. Het is een regel dat, elke keer als iemand anders iets zegt, het op een nieuwe regel hoort. Dat maakt het veel overzichtelijker voor de lezer wie nu precies wat zegt:"Fijn dat jullie je hebben opgegeven voor dit project'', zei leraar Kooijman tegen
twee van zijn studenten. Bart en Vincent zouden morgen deelnemen aan een internationale project. Vele scholen van verschillende landen hadden zich hiervoor opgegeven.
"Hou er wel rekening mee dat gedurende deze acht dagen alleen Engels moet worden gesproken. Dit om elkaar te kunnen verstaan. Volgende week zullen jullie je ervaringen met de klas moeten delen''. "U heeft nog niet gezegd wat de doel hiervan is?" ''Dat zal achteraf blijken'', gaf Kooijman kort aan.
"Fijn dat jullie je hebben opgegeven voor dit project'', zei leraar Kooijman tegen (geen enter) twee van zijn studenten. Bart en Vincent zouden morgen deelnemen aan een internationale (internationaal)project. Vele (veel) scholen van verschillende landen hadden zich hiervoor opgegeven.
"Hou er wel rekening mee dat gedurende deze acht dagen alleen Engels moet worden gesproken. Dit om elkaar te kunnen verstaan. Volgende week zullen jullie je ervaringen met de klas moeten delen(punt)''
(enter) "U heeft nog niet gezegd wat de(het) doel hiervan is?"
(enter) ''Dat zal achteraf blijken'', gaf Kooijman kort aan.
Ik vind dit een vreemde zin. Ze verblijven toch allemaal in hetzelfde land, de studenten zitten namelijk allemaal in hetzelfde huis. Ik denk dat je hier bedoelt uit welk land de studenten komenDaarnaast ook nog het land waar de studenten verbleven.

Je doet het bij het eerste gedeelte goed, maar het tweede nietIn totaal twaalf slaapkamers en 24 studenten.

Dit bedoel ik vooral met samenvattend beschrijven. Ik zou het namelijk heel leuk hebben gevonden om te horen hoe de studenten met elkaar konden opschieten en niet om het achteraf te lezen als de leraar de twee studenten ondervraagt.De dagen vlogen om en iedereen in de klas zat met spanning af te wachten. Hoewel leraar Kooijman een vermoeden had met betrekking tot de ervaringen van zijn studenten, wilde hij dat die door henzelf bevestigd werd.
En dat was mijn feedback voor vandaag

Hopelijk heb je er iets aan

And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Hoi Saskje,
bedankt voor je uitgebreide commentaar!
De verhalen zijn mij niet (geheel) persoonlijk overkomen. Daarom kan je ze inderdaad naar "de grote zolder" verplaatsen.
Het klopt inderdaad dat ik met alledrie de verhalen dezelfde boodschap heb proberen over te brengen. Ik heb het bewust niet heel gedetailleerd / uitgebreid gedaan om de lezer zelf bepaalde dingen te verbeelden, te laten nadenken. Maar jouw opmerking heb ik ook van anderen gehoord (dat het verhaal iets te summier is). Ik zal hier de volgende keer rekening mee houden. Ook trouwens met de schrijftechnische details.
Nogmaals bedankt voor je advies / commentaar!
groeten,
Vedat
bedankt voor je uitgebreide commentaar!
De verhalen zijn mij niet (geheel) persoonlijk overkomen. Daarom kan je ze inderdaad naar "de grote zolder" verplaatsen.
Het klopt inderdaad dat ik met alledrie de verhalen dezelfde boodschap heb proberen over te brengen. Ik heb het bewust niet heel gedetailleerd / uitgebreid gedaan om de lezer zelf bepaalde dingen te verbeelden, te laten nadenken. Maar jouw opmerking heb ik ook van anderen gehoord (dat het verhaal iets te summier is). Ik zal hier de volgende keer rekening mee houden. Ook trouwens met de schrijftechnische details.
Nogmaals bedankt voor je advies / commentaar!
groeten,
Vedat