Hey,
Ik heb laatst na een voorstelling meegedaan aan een debat/discussie programma, waarin wel een aantal stellingen voorkwamen, die ik zelf interessant vond.
Ik heb er daarvan twee gekozen en ben benieuwd naar wat jullie daarover te zeggen hebben.
1. Aardig zijn is belangrijker dan eerlijk zijn.
2. Als de meerderheid van een groep iets zegt, dan is dat ook zo.
Liefs
Aardig zijn en de meerderheid
Ik denk dat beide stellingen niet waar zijn; een "leugentje om bestwil" is meestal eerder een manier om een confrontatie te vermijden.
Van het 2e voorbeeld: stel dat je in een groep 5-jarigen vraagt hoeveel 4+5 is en ze zeggen 3, nu ja...
Van het 2e voorbeeld: stel dat je in een groep 5-jarigen vraagt hoeveel 4+5 is en ze zeggen 3, nu ja...
Ik vind ook dat deze stellingen absoluut niet waar zijn.
Over de eerste stelling: eerlijk en aardig vind ik twee hele andere dingen. En zoals Silk al zei; een leugentje om bestwil is niet aardig zijn, dat is een confrontatie vermijden. Ik vind dat het veel beter is om gewoon eerlijk te zijn. Gek genoeg zullen veel meer mensen je dan ook aardig vinden.
Over de tweede stelling: Als de meerderheid iets zegt en het is gebaseerd op feiten, natuurlijk is het dan zo. Maar als de meerderheid iets zegt wat is begonnen als een mening of een onduidelijkheid, waarom moet het dan echt zo zijn?
Als iedereen zegt dat mensen met zwart haar die metal luisteren satanisten zijn, is dat dan ook zo? Natuurlijk niet! Alleen DENKT iedereen dat wel, omdat het zo vaak gezegd word. Omdat er niet veel mensen zijn die de moeite nemen om dat soort informatie na te gaan.
Het is makkelijk om mee te praten met de rest, makkelijk om te geloven wat de rest zegt. En als je je maar houd aan de regels die de rest stelt, zul je nooit ergens alleen voorstaan. Yeah right. Tot op het punt dat je ze echt nodig hebt, dan zijn ze nergens meer te vinden.
Over de eerste stelling: eerlijk en aardig vind ik twee hele andere dingen. En zoals Silk al zei; een leugentje om bestwil is niet aardig zijn, dat is een confrontatie vermijden. Ik vind dat het veel beter is om gewoon eerlijk te zijn. Gek genoeg zullen veel meer mensen je dan ook aardig vinden.
Over de tweede stelling: Als de meerderheid iets zegt en het is gebaseerd op feiten, natuurlijk is het dan zo. Maar als de meerderheid iets zegt wat is begonnen als een mening of een onduidelijkheid, waarom moet het dan echt zo zijn?
Als iedereen zegt dat mensen met zwart haar die metal luisteren satanisten zijn, is dat dan ook zo? Natuurlijk niet! Alleen DENKT iedereen dat wel, omdat het zo vaak gezegd word. Omdat er niet veel mensen zijn die de moeite nemen om dat soort informatie na te gaan.
Het is makkelijk om mee te praten met de rest, makkelijk om te geloven wat de rest zegt. En als je je maar houd aan de regels die de rest stelt, zul je nooit ergens alleen voorstaan. Yeah right. Tot op het punt dat je ze echt nodig hebt, dan zijn ze nergens meer te vinden.
- Er zijn geen problemen, er zijn mensen.
-
- Typmachine
- Contacteer:
Leuke stellingen om over te hebben, Cherry.
Eerlijkheid vind ik belangrijker dan aardig zijn. Door echter altijd eerlijk te zijn zal je naar mijn mening wel weinig vrienden overhouden. Soms is het verstandiger om je mening over een persoon, iets waarmee iemand bezig is, etc gewoon voor je te houden. Het maakt je leven voor mijn gevoel een stuk makkelijker.Cherry schreef:1. Aardig zijn is belangrijker dan eerlijk zijn.
In mijn geval niet en dat weten de mensen in mijn omgeving ook. Soms wordt een hardop uitgesproken eigen mening op prijs gesteld omdat het voor een frisse blik zorgt waarmee je bijvoorbeeld een onderwerp bekijkt en soms maakt dat je tot een buitenstaander. Het zij zo.Cherry schreef:2. Als de meerderheid van een groep iets zegt, dan is dat ook zo.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Silena:
Kan een leugen niet aardig zijn of het aardig zijn niet een leugen? Zijn dat absoluut twee verschillende dingen?
Silk:
Goed voorbeeld op de tweede stelling, maar heb je zelf wel eens dingen voor waar aangenomen, omdat meerdere mensen om jou heen dat zeiden, om er later achter te komen dat het niet waar was?
P_Westdijk:
Dank je! Ik ben het met je antwoord op stelling 1 eens..
Als je ten alle tijde eerlijk zou zijn, zou je nogal een bot persoon kunnen zijn, hoewel je ook positieve dingen zou kunnen benoemen, wordt de directheid niet zozeer op prijs gesteld door de medemens.
Wij hebben liever alles verpakt in een zacht inpak papier, waarbij we zo min mogelijk pijn gedaan worden.
Om de stelling opnieuw te stellen:
3. Ik ben liever eerlijk dan dat ik aardig gevonden wil worden.
Daarbij snap ik je antwoord op de tweede stelling niet helemaal!
Uiteindelijk wil ik nog een vierde stelling in het gesprek gooien:
4. Je bent pas iemand, als je een mening hebt.
(en daarover heb ik mijn antwoord al klaar)
Ben benieuwd naar jullie!
Liefs Xx
Kan een leugen niet aardig zijn of het aardig zijn niet een leugen? Zijn dat absoluut twee verschillende dingen?
Silk:
Goed voorbeeld op de tweede stelling, maar heb je zelf wel eens dingen voor waar aangenomen, omdat meerdere mensen om jou heen dat zeiden, om er later achter te komen dat het niet waar was?
P_Westdijk:
Dank je! Ik ben het met je antwoord op stelling 1 eens..
Als je ten alle tijde eerlijk zou zijn, zou je nogal een bot persoon kunnen zijn, hoewel je ook positieve dingen zou kunnen benoemen, wordt de directheid niet zozeer op prijs gesteld door de medemens.
Wij hebben liever alles verpakt in een zacht inpak papier, waarbij we zo min mogelijk pijn gedaan worden.
Om de stelling opnieuw te stellen:
3. Ik ben liever eerlijk dan dat ik aardig gevonden wil worden.
Daarbij snap ik je antwoord op de tweede stelling niet helemaal!
Uiteindelijk wil ik nog een vierde stelling in het gesprek gooien:
(en daarover heb ik mijn antwoord al klaar)
Ben benieuwd naar jullie!
Liefs Xx
"The enthusiasm of a woman's love is even beyond the biographer's."
- Jane Austen -
- Jane Austen -
-
- Typmachine
No way! :/ Ik heb altijd liever dat sommige mensen me wat minder aardig vinden dan dat ik mezelf een scheinheilige trut vind.1. Aardig zijn is belangrijker dan eerlijk zijn.
Zoals iemand hier al eerder zei; liegen en om dingen heendraaien doe je vooral om confrontaties te vermijden, en ik ben juist zo'n persoon die liever de confrontatie aangaat. Ik vind het het aller belangrijkst dat mensen weten wat ze aan me hebben. En tja, een leugentje om bestwil kan best een keer, maar niet als het om iets heel groots gaat.
Trouwens, als je eerlijk bent (ook als je mening niet positief is) worden jouw complimenten ook meer gewaardeerd.
Over je tweede stelling heb ik eigenlijk niet een specifieke mening. Het ligt er maar net aan in welk opzicht.
De meerderheid heeft soms wel gelijk, maar lang niet altijd.
x
@cherry: Allicht heb ik ooit dingen voor waar aangenomen die fout bleken te zijn, maar dat is niet in tegenspraak tot mijn stelling dat iets niet noodzakelijk waar is omdat de meerderheid het zegt. Zolang ik geen reden hebt om iets wat iemand me vertelt niet te geloven, ga ik ervan uit dat het waar is, dus stel dat jij me vertelt dat jij van een verkoudheid op 3 dagen genezen bent omdat je veel thee van plant X gedronken hebt, dan ga ik ervan uit dat dit mogelijk is (plant X versterkt misschien het afweermechanisme) en misschien probeer ik het zelfs bij een verkoudheid. Het zou ook kunnen dat ik toevallig weet dat plant X enkel giftig is of totaal niet helpt, en dan ga ik je niet geloven. En dat onafhankelijk van of je in de meerderheid zit of niet, mooi toch? 

Als je altijd eerlijk bent, is het dus ook geen leugen dat je aardig bent. Dan ben je echt gewoon aardig. Aardig is niet liegen en liegen is niet aardig.Cherry schreef:Silena:
Als iemand tegen mij liegt, maakt niet uit waarover, dan vind ik die persoon niet echt aardig meer. Zelfs als het maar een klein leugentje is. Als iemand mij echter niet de waarheid verteld omdat hij/zij de waarheid niet kent, dan is het een ander verhaal.
Over je nieuwe stelling, je bent pas iemand als je een mening hebt.
Daar ben ik het deels wel mee eens. Natuurlijk kun je dezelfde mening hebben als anderen, maar ik vind wel dat je die mening dan vanuit jezelf moet kunnen verantwoorden. Aan de andere kant; over sommige dingen heb ik ook geen mening. Gewoon omdat ik niet goed weet wat het onderwerp inhoud, of omdat ik niet weet wat ik er over moet denken. Maar er is altijd wel iets waar iemand een mening over heeft en ik vind dat dat de persoon maakt. Jouw mening is een klein deel van jezelf, van wie je bent. Dus als ik er zo naar kijk, denk ik inderdaad dat je pas echt iemand bent als je een (eigen) mening hebt.
- Er zijn geen problemen, er zijn mensen.
op het eerste gezicht lijkt dit zeer simpel, de waarheid is de waarheid ongeacht wie hem wil geloven of niet.2. Als de meerderheid van een groep iets zegt, dan is dat ook zo.
Wanneer iedereen zegt dat 2+2 = 5 dan is is dit niet waar want 2+2 = 4.
Maar toch kan je je afvragen of er wel iets bestaat als een waarheid of een zekerheid, is een waarheid niet gewoon een idee dat als juist wordt beschouwt ? Wanneer iedereen dus het idee van wat juist is verandert dan is dus ook de waarheid verandert. In de werkelijkheid bestaat er misschien niet iets vast als een waarheid, wanneer het merendeel een waarheid verandert of vergeet is er niets meer dat de oude waarheid kan stellen en is dus die waarheid onjuist geworden. Dit geldt zelfs voor exacte domeinen zoals wetenschap, vroeger was de waarheid dat de aarde het middelpunt van het universum was, dit was een wetenschappelijke waarheid die waar was omdat het merendeel van de mensen hem als waar beschouwde. Nu is de waarheid verandert de aarde is niet het middelpunt van het universum waarom is dit waar? omdat het merendeel dit als waarheid aanneemt.
Uiteindelijk kan zelfs de waarheid van de wiskunde verandert worden.
Er bestaat dus mogelijk niet iets als een waarheid, elke tijd, elke groepering,... heeft zijn eigen waarheid die bepaalt wordt door wat aangenomen wordt.
Dit concept wordt zeer duidelijk in het boek "De macht van het getal" door Joris Tulkens (denk ik), een echte aanrader als dit je intrigeert. Het laat door korte verhalen zien dat de waarheid maar een illusie is gestuurd door de massa.
In het boek "1984" door George Orwell wordt dan weer heel mooi getoond hoe men mensen kan manipuleren door het vervormen van de waarheid. het citaat "Freedom is the freedom to say that two plus two makes four. If that is granted, all else follows" komt hier trouwens ook uit.
"Its all right. Its like stumbling on a rock on the roadside. It's petty...a small thing really. The place you want to go is more distant...farther off. So...it's all right you'll stand up. and you'll start walking. Soon..."- Guts (Berserk)