Nu denk je waarschijnlijk: Waar gaat dit in vredes naam over?
Laat ik m'n eindeloze frustraties dan nu maar in woorden verplaatsen, wie weet waar het goed voor is...
Voor het gemaak noem ik haar maar even Mvr RechtsLinks.. Ze heeft blond krullerig haar een schaapachtig hoofd een enorme neus foute tanden en een kont zo groot als de Mount Everest, nee wacht nog groter, waar ze oh zó trots op is.. Ze beweerd dat ze (hou je vast nu komt het) dislectie, zeer slechte gewrichten, een zeer slecht coördinatiegevoel en een ongelovelijke slechte grove motoriek heeft. Daarbij komt ook nog dat ze bij alles roept dat ze het niet kan omdat haar rechterhersenhelft groter is dan haar linkerhersenhelft..(of was het nou andersom?) Ook heeft ze regelmatig een zeer zwaar ernstige hersenschudding (zo komt het letterlijk uit háar mond). Als ze weer eens naar een concert geweest is weten wij van te voren al dat ze weer over één of ander hek gesleurd is..
Er komt een hek uit de lucht, Ja ja een hek uit de lucht!
En dit alles is een dagelijks excuus om overal, en dan ook overal, onder uit te komen. Moeten we een verslag in leveren, zij doet het natuurlijk twee weken later. Moeten we voor Engels een boekje lezen, zij doet het twee maand later. Alle luistertoetsen mag zij overnieuw doen als het cijfer haar niet bevalt.. Heeft ze een onvoldoende voor Frans? Geen probleem hoor want dan had ze een blackout.. Terwijl ze net na het maken van het proefwerk nog tegen ons zei hoe goed het wel niet ging.. Heb ik ook al verteld dat ze beweerd dat ze het verschil tussen rechts en links niet weet?
Mvr RechtsLinks: 'Ik weeheet niet wat het verschil tussen rechts en links is hoor!'
Vlinder:'Nou links is de hand waar je duim en wijsvinger een L vormen..'

Mvr RechtLinks: 'Dat kan ik toch niet ziehieen! Ik ben dislecties!'

Cathelientje: 'Je naam begint met een L, wil je nou beweren dat je niet weet hoe je je eigen naam schrijft?'

Mvr RechtsLinks: 'Nou het is zo hoor! Ik heb het ook op mijn fietsstuur staan!'

Vlinder: 'Weet je anders de weg naar huis niet?'

Mvr RechtsLinks: 'Anders kan ik niet zeggen welke kant we op moeten als ik samen met iemand fiets'
Cathelientje: 'Ik heb een idee!

Vlinder: 'Dat kan toch niet, dan kan ze het niet lezen'
Het lukte me nog net om de laatste woorden in te slikken. We hebben op haar fiets gekeken, geen rechts geen links. Ik moet er wel bij zeggen dat dit het zoveelste onzin verhaal was en dat we het echt zat waren.
Het toppunt was denk met veldwerk. We moesten voor Aardrijkskunde een hele uitgebreide fietstocht maken en op die dag liepen de frustraties hoger op dan ooit. We moesten ons om 09.25 melden in een lokaal. Je raad het al Mvr RechtsLinks was te laat. De meeste groepjes die zich na ons moesten melden waren al vertrokken en wij gingen ons dus maar zonder haar melden. Alles was al uitgelegd toen mevrouw dan eindelijk kwam aankakken en ongelovelijk zielig ging lopen doen omdat ze gevallen was. Ze had hysterisch staan doen bij een groep jongens die haar niet uit kunnen staan. Vrij zielig als je dat niet door hebt als je het aan mij vraagt. Ze was bijna aangereden door een bus die zogenaamd op een millimeter afstand had geremd. Goed kan gebeuren, vallen is menselijk denk toch? Ik vroeg me wel af hoe een valpartij voor meer dan een kwartier vertraging kon zorgen maar goed ik hield m'n mond maar. Ze moest haar knie koelen, haar RECHTER knie.. dus daar zat ze dan een half uur denk, haar RECHTER knie te koelen.
Goed knie gekoeld daar gingen we, als allerlaatste op weg naar onze fiets. Staat ze daar met het meest onozele gezicht een sigaret op te steken waarop de hele groep roept: 'Oh alsjeblieft zeg!' 'Moet dat nou?'
Het aansteken van de sigaret duurde meer dan 5 minuten en wij begonnen het echt zat te worden, zo waren we om 7 uur nog niet thuis. Maar goed de sigaret was aan en daar gingen we, Mvr RechtsLinks had de kaart in handen en bleek dondersgoed te weten wat links en wat rechts is.. We kwamen aan bij de pond die midden op de rivier zat. Tom: 'Verdomme we hadden onderhand al een uur aan de overkant kunnen zijn'. Mvr. RechtsLinks ging met haar Mount Everest kont op de grond zitten en zat met een pijnlijk gezicht over haar LINKER knie te wrijven. Mvr RechtsLinks zegt 'T doet zóoo'n pijn!' terwijl ze haar benen over de rand heen gooit."Kun jij haar geen duuwtje geven?' zeg ik tegen een meisje uit ons groepje.
Hoofd schouders KNIE en teen KNIE en teen!
Als we het pondje over zijn besluit ze om naar huis te gaan omdat het écht niet meer kan.. Wij vragen haar geïriteerd of ze dat een uur geleden niet had kunnen bedenken waarop zij net als altijd alleen maar schaapachtig kijkt. We komen bij een leraar aan en daar staat ze zich ongelovelijk aan te stellen. Ze doet net alsof ze van een flatgebouw gevallig is en dat ze nooit meer normaal zal kunnen lopen. Ze springt daarna triomfantelijk op een hek, het lijkt me nogal sterk dat je dat kunt als je knie verbrijzeld is.. belt naar haar moeder die we horen zeggen 'ik ben het helemaal zat met jou! Jij valt altijd..' Maar goed ze mag gaan, als ze weg fietst houdt ze haar linker, en verkeerde been dus, naast de fiets.
Ik kan je vertellen dat het er ongelovelijk mongolisch uitzag. Alsof ze die dag ons nog niet genoeg opgehouden had nam ze onze boekjes mee waardoor één van ons weer achter haar aankon en wat bleek ze fietste weer gewoon met allebei haar benen in een snel tempo..
Nu zullen jullie misschien denken waar maak je je druk om.. Maar het valt niet uit te leggen hoe erg ze is. Hoe ze alles voor elkaar krijgt en hoe ze alles bij elkaar liegt. Haar vrienden beginnen haar één voor één zat te worden en ze ligt door haar gedrag ook steeds slechter in de klas en bij de meeste leraren. Nu kun je denken: Negeer haar dan ofzo, of negeer dat gedrag.. Maar als er iemand voor je zit die continu alleen maar over zichzelf praat valt dat echt niet te negeren.
Mijn frustratie is nu enigzins gesust maar ik heb maandagmorgen al weer in m'n achterhoofd. Hoe we allemaal eindeloos aan moeten horen hoe geweldig dat festival in Duitsland was.. Hoe ze uitstel gaat vragen bij SO aardrijkskunde, proefwerk Frans, SO geschiedenis en het poëzieverslag van Nederlands.. Ook het idee dat we weer spelfoutloze gedichten voor geschoteld krijgen zorgt er nu al voor dat de behoefte om een flesje water boven haar hoofd leeg te gooien weer omhoog komt. Ik vraag me af hoe vaak we moeten horen dat zij haar strafwerk van duits (3xoverschrijven van een enorme woordenlijst) maar 1 keer hoeft te doen terwijl de andere slachtoffers dat toch echt 3 keer moeten doen want ja zij hebben geen dislectie hè..
Ooh Mevrouw RechtsLinks, waarom zijn er mensen zoals jij? En is het dan misschien toch waar dat je het verschil tussen rechts en links niet weet?