Cirque des Vampires

Hier vind je alle voltooide fantasieverhalen!
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

*geeft nutteloze reactie*
hmm heeft liken dan niet hetzelfde effect? Naja ik wil best nutteloze reacties geven als dat je motiveert om te schrijven hoor, dan kan ik lekker verder lezen :D
Arme man is ineens zn auto kwijt (': Ze zijn trouwens niet echt zorgvuldig bezig xd. Komt de politie daar niet opaf? :P
When the power of love overcomes the love of power.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Met liken ben ik ook al blij hoor, dat valt voor mij ook onder de noemer 'reactie' :) reacties zijn voor mij overigens nooit nutteloos omdat ze me inderdaad altijd motiveren verder te posten/te schrijven. Ben dus overal blij mee! :)

O ja, wat betreft de politie, is aan gedacht, komt in het volgende stukje :)
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Super bedankt voor het liken van berichten Class en Ejelll, thanks! :D :D

________________________________________________________________________________

De man schudde ontsteld zijn hoofd.
‘Maar…’ mompelde hij. Hij leek echter zelf niet te weten wat hij verder moest zeggen en hij keek weer om naar Harper. Het enige wat die nog hoefde te doen om de hem de stuipen op het lijf te jagen, was breed grijnzen om zo zijn lange hoektanden te ontbloten. De bestuurder werd nog witter en zette angstig een stap achteruit. Hij keek naar Jeremiah, die bezig was één van zijn messen schoon te maken aan een bloederige doek, en toen keek hij naar Aimon. Die leek daar op gewacht te hebben, want Skey zag dat hij zijn blik ving en de man ter plekke bevroor. Hij gebruikte zijn mentale controle om hem stil te laten staan en liep naar hem toe. Zonder zijn blik van hem af te wenden, stak Aimon zijn hand in de zak van zijn colbert. Hij haalde er een telefoon uit en keek de bestuurder aan.
‘Deze krijg je niet terug,’ zei hij. ‘Dat geeft ons wat meer tijd. Ga nu, of je auto heeft morgen geen eigenaar meer.’ Skey zag dat hij de mentale controle weer ophief en de man werd wakker uit zijn trance. Hij knipperde even verbaasd met zijn ogen, maar toen leek hij zich te realiseren wat er net gebeurd was. Zijn ogen werden groot en gehaast zette hij een stap achteruit. Hij struikelde over zijn eigen voeten en kwam half op de grond terecht, maar nog voor hij weer overeind stond, draaide hij zich om. Zonder nog om te kijken rende hij de andere kant op. Schijnbaar had hij besloten dat zijn leven belangrijker was dan zijn auto.
Skey wendde zijn blik van de verdwijnende bestuurder af en keek naar Brandon en de anderen.
‘Zet hem maar achterin,’ zei hij. ‘Laten we maken dat we wegkomen voor hij ergens anders een telefoon vindt en de politie belt. Wie gaat er achterin bij hem zitten?’ Harper grijnsde en hij sloeg een arm om Brandon heen, hem met een verpletterende kracht tegen zich aandrukkend.
‘Laat dat maar aan mij over,’ zei hij. ‘Kom maar, jongen, wij vermaken ons wel onderweg.’ Hij pakte Brandon bij zijn kraag en werkte hem de auto in. Jeremiah keek ernaar en hij stopte het mes waar hij mee bezig geweest weg.
‘Ik ga er wel bij zitten,’ zei hij. ‘Om ervoor te zorgen dat hij nog leeft als we bij de anderen aankomen.’ Skey knikte. Jeremiah liep naar de andere achterdeur en Aimon naar de die aan de kant van de bijrijdersstoel. Skey bleef echter roerloos staan en Aimon keek naar hem vanaf de andere kant van de auto.
‘We moeten gaan, Skey,’ zei hij. Skey keek nog even naar de Porsche in de vernielde gevel, maar scheurde toen zijn blik los
‘Ja,’ zei hij. ‘Nog één ding.’ Hij boog naar voren en leunde door de linker achterdeur naar binnen. Harper zat naast Brandon en hij was met een licht sadistische uitdrukking op zijn gezicht iets met een mes en Brandons knie aan het doen dat aan diens gezicht te zien nogal pijn deed. Skey liet hem zijn gang gaan en boog langs hem heen naar Brandon toe. Uit zijn borstzak haalde hij een aansteker. Hij klapte het ding open en ontstak het vlammetje even. Toen sloeg hij het klepje weer dicht en kwam de auto weer uit.
‘Skey,’ riep Harper toen hij zich omdraaide. ‘Wat doe je?’ Skey keek niet om en begon richting de club te lopen.
‘Niets. Ik ben zo terug,’ zei hij alleen. Hij voelde dat Aimon hem nakeek, maar hij riep hem niet terug. Skey had toch niet naar hem geluisterd als hij dat gedaan had. Met de aansteker in zijn hand stak hij de straat over en liep de stoep op, naar de voorgevel van de club. Langs de auto heen klom hij door het raam naar binnen. De scherven knisperden onder zijn voeten. Uit gewoonte sloeg hij een deur dicht die nog open stond en hij liep naar de voorkant van de auto. Daar bleef hij even staan, kijkend naar de gebarsten koplampen, de gedeukte motorkap, met de aansteker in zijn hand. Vreemd genoeg moest hij op dat moment weer denken aan alles wat er gebeurd was, door de aanblik van de gecrashte auto, aan Talitha en uitdrukking op haar gezicht toen ze het mes onder haar nagels staken, aan de blik in haar ogen toen hij haar laatst had aangeraakt. Hij keek strak naar de auto, terwijl het beeld daarvan half overschaduwd werd door gedeeltelijk transparante herinneringen, aan Talitha, aan Brandon, aan ervoor en erna. Toen liet hij zijn duim langs de aansteker glijden. Hij duwde tegen het klepje en soepel ging het open. Zonder ernaar te kijken draaide hij het wieltje opzij en hij hoorde dat het vlammetje aansprong. Nog even bleef hij zo staan, kijkend naar de auto, met de brandende aansteker in zijn hand. Toen gooide hij het ding naar de auto. De zilveren behuizing glom in het licht van de lampen terwijl hij omlaag viel en met een zachte tik kwam de aansteker in de plas benzine op de grond terecht.
De vloeistof vatte vlam binnen een seconde. Krullerige, feloranje vlammen begonnen met korte uithalen naar de zuurstof om hen heen te grijpen. De vlammen wierpen een oranje gloed op de glimmende witte Porsche en Skey kon de hitte die er vanaf kwam voelen. Ze kropen opzij, volgden het spoor van de benzine naar de auto toe. Zwarte rookwolken stegen op in de lucht. Hij keek ernaar, nog even, tot het vuur de auto bereikte. Toen draaide hij zich om en hij liep langs de auto heen naar buiten. Hij keek niet meer om. Hij stak de straat over en liep naar de Mercedes. Aimon stond bij de deur van de bijrijderkant en keek hoe hij aan kwam lopen. Harper had zijn hoofd uit het raam van het achterportier gestoken.
‘Skey?’ riep hij. ‘Wat ben je in godsnaam aan het doen?’ Skey liep naar het linkervoorportier en trok de deur verder open.
‘We gaan,’ zei hij. ‘Nu.’ Hij stapte in en aan de andere kant van de auto deed Aimon zonder iets te zeggen hetzelfde. De portieren sloegen met een klap dicht en Skey keek naar de automatische schakelbak naast zich. Hij legde zijn hand op het stuur en zette met de andere de pook in de juiste positie. De tijd om zijn gordel om te doen nam hij niet, en dat was maar goed ook. Op het moment dat hij het gaspedaal vol intrapte en de Mercedes vooruitschoot, knetterde er iets links van hem. Nog geen seconde later klonk er een enorme, knallende explosie. De Porsche en een groot gedeelte van de club werden opgeblazen en enorme vuurwolken schoten de lucht in. Er vlogen stukken auto en muur door de lucht en de luchtdruk was zo groot dat de Mercedes een paar meter uit koers geblazen werd. Skey moest uit alle macht tegensturen om niet de gevel van de panden aan de overkant van de straat ingeblazen te worden. Het achterkant van de auto zwenkte uit over de stoep, maar het lukte hem de Mercedes weer recht te trekken en hij drukte het gaspedaal verder in. De auto schoot de straat uit en vloog met piepende banden de hoek om, een ravage van vuur, rook en wrakstukken achter zich latend.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Thanks voor het liken ejell, super dat je blijft meelezen en reageren :D als ik te snel ga ivm de vakantie hoor ik het wel :)

Hoofdstuk

Skey wist de weg terug naar het verlaten industriepand zonder problemen te vinden. Dit keer hield hij zich beter aan de verkeersregels dan op de heenweg. Hij reed overal netjes, zij het net iets boven de maximumsnelheid, en zorgde dat hij geen capriolen meer uithaalde die de aandacht trokken.
Terwijl Skey zich op de weg concentreerde, vermaakte Harper zich achterin opperbest met Brandon. Hij was de toestand waarin Talitha en Skey na hun terugkomst hadden verkeerd duidelijk nog niet vergeten en hij leek er een groot genoegen in te scheppen Brandon onderweg op iedere mogelijke manier te irriteren en te pijnigen. Af en toe hoorde Skey dat hij Brandon met vlakke hand in zijn gezicht sloeg om hem wakker te houden en regelmatig klonk er gestommel vanaf de achterbank. Als Skey dan een blik in de achteruitkijkspiegel wierp, zag hij dat Harper bezig was Brandons vingers de verkeerde kant op te buigen of venijnig in zijn knieschijven te knijpen. Skey liet hem zijn gang gaan. Jeremiah zat erbij en hij wist dat die wel zou ingrijpen als Brandon dreigde door Harpers toedoen het loodje te leggen. Voorlopig leek dat echter niet het geval, want Harper wist dat Brandon moest blijven leven en deed hem zodanig pijn dat Skey zijn energie alleen maar intenser voelde worden.
Zonder verdere verkeersregels te overtreden, kwamen Skey en de anderen na een halfuur bij het industrieterrein aan. Skey reed de Mercedes de binnenplaats op en parkeerde voor de achteruitgang van het gebouw. Hij draaide de sleutel in het contact om en de motor viel stil. Even keek hij door de voorruit naar het gebouw omhoog, naar de verdieping waar Talitha zich bevond. Kort voelde hij een lichte vlaag ongerustheid, die voortkwam uit de vrees dat er toch iets met haar gebeurd was terwijl ze weg waren, door factoren die hij niet in de hand had. Terwijl hij uitstapte vroeg hij zich af hoe lang dat zo zou blijven. Of zou die angst nooit meer helemaal verdwijnen? Als Talitha in goede gezondheid verkeerde kon ze prima van zich afbijten, maar hij was zich gaan realiseren dat alles vergankelijk was, ook dat. Er hoefde maar weer één gek zoals Brandon te komen die alles juist georganiseerd had en ze zouden binnen een oogwenk weer in eenzelfde situatie terecht kunnen eindigen. Nooit eerder had hij zich gerealiseerd hoe kwetsbaar hun geluk en veiligheid eigenlijk waren. Hij vroeg zich bovendien of die wel of niet nog kwetsbaarder werden door hun connectie met het circus.
Skey gooide de deur van de Mercedes achter zich dicht en concentreerde zich op geuren en energie die vanuit het gebouw kwamen. Hij voelde Talitha onmiddellijk, haar speciale energie, en niet veel later wist hij ook Marida, Scrooge en Bradley te lokaliseren. Hij voelde geen pijn, geen angst in hun energie, alleen in die van Bradley een beetje. Wel merkte hij ook van deze afstand dat Talitha’s energie minder sprankelend was dan voorheen. Hij vermoedde dat dat kwam omdat de afgelopen dagen haar te zeer beschadigd hadden om makkelijk terug te kunnen keren naar het oude. Hij klemde zijn kaken op elkaar. Even moest hij zich uit alle macht beheersen om te voorkomen dat hij zich omdraaide naar Brandon en ter plekke uit frustratie zijn strot zou doorbijten.
Hij keek achterom, naar Aimon en Jeremiah. Die waren inmiddels uitgestapt en Harper was bezig een ongezond bleke Brandon uit de auto te trekken. Aimon ving Skey‘s blik.
‘Ga maar,’ zei hij. ‘Ga maar naar haar toe. Wij zorgen wel voor Brandon.’ Skey knikte. Hij draaide zich om en liep naar het gebouw toe. Het geluid van Brandons gekreun en de stemmen van de anderen stierf weg toen hij door het raam naar binnen klom. Samen met de inmiddels talrijke voetsporen in het stof op de treden liep hij de trap op en ging naar de bovenste verdieping. Daar hoorde hij stemmen, van Scrooge en Talitha. Ze klonken rustig, dus waarschijnlijk was alles goed. Tot nu toe, tenminste.
Skey volgde het geluid van de stemmen en vond Talitha en de andere in de ruimte waar hij hen had achtergelaten. Ze keken allemaal zijn kant op toen hij binnen kwam. Talitha zat op de grond, tegen de muur geleund naast Scrooge, die zoals gewoonlijk een sigaret rookte. Bradley zat tegenover hen op een oud bureau. Marida stond een paar meter verderop, bij een raam naar buiten te kijken, afzijdig van de rest. Zij wendde haar blik al gauw weer af toen ze Skey in het oog kreeg, maar de gezichten van Scrooge en Talitha klaarden op. Ook Bradley glimlachte, maar het was een beetje aarzelend, alsof hij zich nog steeds schuldig voelde door wat er gebeurd was.
Talitha krabbelde overeind, geholpen door Scrooge. De deken die over haar heen had gelegen viel van haar af en ze liep snel naar Skey toe. Ze zag er weer een stuk beter uit dan voor hij was weggegaan en haar gezicht straalde, maar toch was er iets in haar ogen dat niet meedeed. Ze glommen, maar nog steeds miste hij de schittering die hij er vroeger altijd ingezien had, die fonkeling die op kleine sterretjes leek. Hij vroeg zich af of die ooit nog terug zou komen.
Ondanks de gedoofde lichtjes in haar ogen, lachte Talitha’s gezicht wel. Hij zag dat ze oprecht blij was om hem te zien en ze liep in haar enthousiasme met een bonk tegen hem op. Ze sloeg haar armen om hem heen en drukte zichzelf tegen hem aan. Even hield ze hem stevig vast, haar gezicht verborgen in zijn hals.
‘Ik heb je gemist,’ zei ze en ze keek hem aan. ‘Hoe is het gegaan? Ben je gewond?’ Skey keek naar haar haar gezicht en streek over de beschadigde plekken in haar huid, die langzaamaan iets leken te helen.
‘Nee, alles is goed,’ zei hij terwijl hij haar verwondingen bekeek. ‘Met jou? Hoe voel je je?’ Ze glimlachte licht.
‘Beter,’ zei ze. ‘Scrooge en de rest hebben me gezelschap gehouden en me een beetje opgevrolijkt.’ Ze deed haar ogen dicht, boog wat naar hem toe en drukte een kus op zijn wang. Het was een lief gebaar en misschien leek het gewoon, maar het gaf Skey een vreemd gevoel in zijn maag. Talitha kuste hem zelden op zijn wang, bijna altijd op zijn mond. Hij vroeg zich af of ze dat nu niet deed omdat ze de rest niet in verlegenheid wilde brengen of door wat Brandon met haar gedaan had. Hij hoopte het eerste. Hij hoopte ook dat hij zichzelf ertoe kon zetten zich dat in de toekomst niet bij alles wat ze wel en niet deed af te vragen.
Talitha streek met de rug van haar hand langs zijn gezicht.
‘Heb je Brandon gevonden?’ vroeg ze. Skey knikte. Hij wilde haar antwoord geven, maar dat was al niet meer nodig toen er voetstappen vanuit de gang klonken. Ze keken om en zagen Aimon, Jeremiah en Harper met Brandon binnenkomen. Brandons was nog steeds krijtwit en zijn broek zat onder het bloed. Hij had een lelijke kras in zijn gezicht die hij in de auto nog niet had gehad. Waarschijnlijk had één van de drie hem een knal verkocht omdat hij niet meewerkte. Skey vermoedde dat het Harper was.
Skey keek weer om naar Talitha. Haar blik was op Brandon gericht en ze had een vreemde uitdrukking op haar gezicht. Het was of ze verstijfd was. Haar ogen waren een fractie vergroot en strak keek ze naar de man die hun leven de afgelopen dagen tot een hel had gemaakt. Haar gezicht leek uitdrukkingsloos, als een masker, maar tegelijkertijd zag Skey emoties in haar ogen, diep onder de oppervlakte. Het was een soort schok, ontsteldheid omdat Brandon ineens voor haar neus stond, en een kille woede die waarschijnlijk voortkwam uit een zekere angst. Het was of ze zoveel voelde dat ze aan de buitenkant finaal was dichtgeklapt.
Skey draaide zich weer naar haar toe. Hij legde een hand tegen haar hals om haar gerust te stellen. Haar hartslag was versneld en hij vroeg zich af of zijn beslissing om Brandon mee te nemen de juiste was geweest.
Afbeelding
-Maaike-
Computer
Computer

*Schaamt zich diep door de opgelopen achterstand* :$ Maar ik ben nu bij gelezen en moet echt gaan proberen het beter bij te houden :)

Ik vind je verhaal nog altijd erg leuk en spannend om te lezen :D En iedere keer denk ik, nu moet het goed aflopen, want nu ... en dan weet je er toch weer een draai aan te geven.

Volgens mij vindt Tahlita het helemaal niets dat die Brandon er is, en het zou me niets verbazen als die engerd een 'panic button' heeft, waardoor hij binnen no time gevonden wordt. (Of dat komt omdat je aangaf dat de politie er straks ook nog bij komt kijken... )

Ga zo door! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Super bedankt voor je reactie, Maaike, heel fijn om te weten dat je toch nog meeleest en het nog steeds leuk vindt! :D is echt een geruststelling om te weten dat niet iedereen afgevallen is haha.

‘Het is goed,’ zei hij. ‘Wij zijn erbij.’ Maar Talitha bleef naar Brandon staren, met die vreemde blik in haar ogen. Toen zette ze een stap achteruit. Skey’s hand zakte weg en gleed van haar hals. Ze wendde haar blik niet van Brandon af en vroeg: ‘Waarom is hij hier?’
Harper hield trok Brandon naar zich toe en sloeg nogal ruw een arm om zijn schouders.
‘Geen zorgen, Skey heeft hem onschadelijk gemaakt,’ zei hij. ‘Op alle mogelijk manieren.’ Hij wees naar Brandons bebloede broek, maar Talitha volgde de richting van zijn hand niet. Ze bleef naar Brandons gezicht staren en zette nog een stap achteruit.
‘Skey?’ vroeg ze. ‘Waarom is hij hier?’ Skey zag dat ze over haar hele lichaam trilde. Hij zette een stap dichter naar haar toe, met de bedoeling haar gerust te stellen, en zacht pakte hij haar bij haar armen. Talitha schokte kort als reactie op zijn aanraking. Ze scheurde haar blik los van Brandon en haar ogen gleden naar die van hem. Skey keek haar aan.
‘Voor jou,’ zei hij. ‘Om het af te sluiten.’ Talitha’s ogen waren leeg, alsof ze even ergens anders was. Hij kon wel raden waar. Het duurde even voor het leven in haar blik weer terugkwam.
‘Om wat af te sluiten?’ vroeg ze toen. Skey hield haar zacht bij haar armen vast.
‘Alles,’ zei hij. ‘De afgelopen dagen, wat er gebeurd is, tussen hem, en ons. Tussen hem en jou.’ Nog even staarde Talitha hem aan. Toen verscheen er een lichte frons tussen haar wenkbrauwen. Ze zette opnieuw een stap achteruit, maar dit keer voor hem.
‘Bedoel je zodat ik hem pijn kan doen?’ vroeg ze en er klonk een vreemde ondertoon door in haar stem. ‘Zodat ik hem kan afmaken?’ Ze draaide wat van hem weg en schudde haar hoofd.
‘Ik wil niets met hem te maken hebben, Skey. Ook niet op die manier. Dat is zijn niveau, niet het onze.’ Skey pakte haar arm weer vast toen ze zich wilde omdraaien. Ondanks haar emoties schudde ze zijn hand niet af.
‘Je hoeft niets, Talitha. Ik doe het zelf net zo lief, en Harper waarschijnlijk ook. Ik wilde alleen dat je de mogelijkheid zou hebben. Hij is nu hier en het staat je vrij ermee te doen wat je wilt, of niet. Ik wil alleen niet dat je er later spijt van krijgt.’ Er smeulde iets in Talitha’s ogen.
‘Spijt van wat?’ viel ze uit. ‘Wat als het te laat is voor spijt, Skey? Heb je daar wel eens aan gedacht? Wat als spijt net zo’n pijn doet als wat hij heeft gedaan?’ Ze strekte haar arm en wees naar Brandon. Skey keek haar aan, naar het smeulende in haar ogen, dat niet meer zo brandde als het ooit wel had gedaan. Toen wendde hij zijn blik af en keek naar de grond. Even was het stil. Hij merkte dat Talitha haar ogen dichtdeed en toen en een keer diep inademde. Ze was zich bewust van de aanwezigheid van de anderen en hij merkte dat ze probeerde te kalmeren.
‘Skey,’ zei ze, en haar stem was weer zachter. ‘Ik begrijp het. Ik begrijp wat je denkt en ik weet dat je intenties goed zijn. En misschien heb je wel gelijk, zou het ergens kunnen helpen. Maar…’ Skey zag dat ze naar haar voeten keek en lichtjes haar schouders ophaalde. Hetgeen dat was opgelaaid in haar ogen, was alweer uitgedoofd.
‘Wat moet ik nog als het niet helpt? Als ik dit doe en naderhand blijkt we er niets mee terugkrijgen? Welke hoop rest ons dan nog?’ Skey zag een bepaald soort pijn in haar gezicht, pijn waarvan hij wist dat ze er bang voor was. Hij wist waar die vandaan kwam en hij wist dat ze gelijk had. Ze kregen er niets mee terug, dat begreep hij natuurlijk heel goed, maar waarschijnlijk hoopte hij ergens dat wraak op Brandon toch op de één of andere manier een verandering teweeg zou brengen, in hun gevoel, hun afsluiting van wat er gebeurd was. Maar wat als Talitha gelijk had en dat niet zou gebeuren? Hoe groot zou die teleurstelling zijn, voor hem, voor haar? Was dat het waard?
Skey keek nog even naar Talitha, maar toen gleden zijn ogen naar Brandon. Die zat inmiddels hevig pijnlijdend op zijn knieën naast Harper op de grond en trilde nog steeds heftig. Skey zag zijn vertrokken gezicht, met erdoorheen het beeld van Brandon die lachte terwijl zijn hulpjes Talitha op alle mogelijke manieren pijn deden.
‘Hij kan niet blijven leven,’ zei hij. ‘Dat is onmogelijk. Het is van levensbelang dat hij wordt uitgeschakeld omdat hij weet van ons bestaan. Niemand mag er door hem achter komen wat we kunnen. Dan zullen er meer mensen komen zoals hij, die alles zullen willen gebruiken voor hun eigen belang. En er zullen niet altijd anderen in de buurt zijn om de gevolgen te voorkomen.’ Skey keek Talitha aan en hij pakte haar bij haar schouders.
‘Maar boven alles, verdient hij het om te sterven. Dan niet eens om het voor ons beter te maken, maar gewoon om wat hij gedaan heeft. Iedere wet en ongeschreven regel in het universum vertelt dat hij moet boeten voor zijn daden. Hij mag niet blijven leven. Het kan niet zo zijn dat dat hem gegund is.’
‘Skey heeft gelijk, Talitha,’ zei Aimon van een afstandje. ‘Het brengt teveel risico’s met zich mee om hem te laten leven. Hij weet te veel.’ Ze keken opzij naar Aimon, en naar Harper toen die zijn hand stevig in Brandons nek legde.
‘En over het tweede heeft hij ook gelijk,’ vulde hij aan. ‘De wereld wordt er alleen maar beter van als dit uitschot door iemand om zeep geholpen werd. Als jij het niet wilt doen, ben ik maar al te bereid die taak voor je op me te nemen.’ Aimon knikte kort en zijn blik gleed van Harper naar Talitha.
‘Dat geldt voor ons allemaal,’ zei hij. ‘Dat weet je, Talitha. We doen alles wat we doen voor jou. Hoe we je ook kunnen helpen, we zijn overal toe bereid.’ Talitha keek hen aan, met in haar ogen een mengeling van dankbaarheid en een vreemd soort verdriet. Het leek even of die emoties al haar haat tegenover Brandon voor dat moment verdreven en één luttele seconde lang vroeg Skey zich af of ze het onmogelijke van hen zou vragen, of ze hen zou vragen Brandon te laten gaan. Hij wist niet of Aimon daar aan dacht en wat er zou gebeuren als ze dat zou doen.
Die gedachte was echter nog nauwelijks duidelijk in zijn hoofd verschenen toen hij alweer vervloog. Hij wist dat Talitha hen dat niet zou vragen. Hij zag het aan haar gezicht toen ze weer naar Brandon keek en voelde het aan haar energie. Brandon had teveel kapotgemaakt en ze zou het nooit toestaan dat hij hun hele soort in gevaar zou brengen.
Talitha kreeg echter niet meer de kans dat hardop uit te spreken. Marida was degene die sprak voor Talitha daar de kans toe kreeg. Het was de eerste keer dat ze iets zei sinds Skey en de anderen waren teruggekomen. De toon van haar stem was scherp.
‘Stil, allemaal.’ Het was een ruwe onderbreking van de discussie. Door de manier waarop ze het zei, keek iedereen gelijk Marida’s kant op.
Ze stond bij het raam, op dezelfde plek als waar ze had gestaan toen Skey binnen was gekomen. Bewegingloos keek ze door de kieren tussen de planken naar buiten. Haar lichaam had nog de ietwat afstandelijke houding die het gedurende het hele gesprek had gehad, maar Skey las er nu ook een soort alertheid in die recenter was dan de ontspannen uitstraling die ze eerder had gehad. Hij merkte aan een drastische verandering van spanning in de ruimte dat de anderen het ook merkte.
‘Marida?’ vroeg Aimon toen het stil bleef, maar Marida keek niet zijn kant op en zei weer: ‘Stil.’ De spanning vergrootte. Niemand sprak ooit zo tegen Aimon, ook Marida niet. Er was echt iets aan de hand.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Maaike, bedankt voor het liken van het hele verhaal en Ejell voor de laatste post! :D

_________________________________________________________________________________

Niemand in de ruimt verroerde zich. Iedereen keek in volstrekte stilte naar Marida, die door het raam naar buiten bleef kijken. Haar gezicht stond gespannen, net als haar hele lichaam nu, en haar ogen gleden snel heen en weer over die kier tussen de planken. Skey probeerde zijn emoties te verdrijven en zich te concentreren op zijn zintuigen, om erachter te komen wat ze opgepikt had.
‘Ik hoor een auto,’ hoorde Marida zeggen. ‘Mensen. Ik hoor ze, beneden.’ Skey zag dat Jeremiah, Scrooge en Talitha met een ruk opkeken, maar hij bleef bewegingloos staan. Hij hield zijn blik op de grond gericht en concentreerde zich op zijn gehoor, zijn reukvermogen. Een paar heerlijke seconden pikte hij nog niets op en nog even verkeerde hij in de veronderstelling dat Marida het mis had, maar toen voelde hij het ook. De auto hoorde hij niet, maar de mensen wel. Ze waren beneden, in hun gebouw. En het waren er veel.
‘Marida heeft gelijk,’ zei hij. Hij merkte dat de anderen nu allemaal zijn kant op keken. Hij keek op en liet zijn ogen door de ruimte gaan.
‘Ze zijn beneden. Ze zijn ons gevolgd.’ Harper had een frons tussen zijn wenkbrauwen. Bradley was van zijn bureau afgekomen en keek licht paniekerig van de één naar de ander.
‘Hoe bedoel je?’ vroeg hij. ‘Wie zijn ons gevolgd?’ Skey schudde zijn hoofd en hij luisterde naar de nauwelijks waarneembare geluiden van beneden.
‘Niet jullie,’ zei hij. ‘Ons. Brandon. Brandons mannetjes.’ Ze keken allemaal om naar Brandon. Ook Harper, die hem nog steeds bij zijn nek vasthad, keek naar hem omlaag. Hij sloot zijn hand steviger om zijn nek en schudde hem wat heen en weer.
‘Hé, klootzak,’ zei hij. ‘Zijn dat jouw loophondjes beneden?’ En Brandon keek op en hij lachte, zowaar. Ondanks het feit dat hij nog steeds bloedde en inmiddels meer dood dan levend moest zijn, lachte hij. De lach leek misplaats op zijn bleke, gehavende gezicht, maar maakte de sfeer in de kamer nog grimmiger.
‘Jullie gaan er allemaal aan,’ zei hij. Er zonk iets zwaars neer in de kamer. Skey zag Harpers gezicht vertrekken. Zijn greep om Branons hals verstevigde. Hij maakte aanstalten Brandon overeind te trekken en zei: ‘Jij vuile…’ Maar Skey onderbrak hem.
‘Wacht, Harper.’ Hij liep naar hen toe en hurkte bij Brandon neer. Hardhandig pakte hij hem bij zijn keel, zodat hij gedwongen werd hem aan te kijken.
‘Wat heb je gedaan?’ vroeg hij. ‘Waarom zijn ze hier?’ Brandon bleef die grijns op zijn gezicht houden ondanks het feit dat hij trilde van de adrenaline en pijn en zei met zijn ogen dicht: ‘Ik heb niets gedaan. Jullie hebben het voor jezelf verpest. Ik heb vijanden, dus ik heb al jaren geleden voorzorgsmaatregelen genomen. Er zitten zenders, GPS-chips, in mijn auto, mijn horloge, mijn telefoon, mijn aansteker en sommige van mijn kledingstukken. En in mijn rechterkies. Waar je me ook mee naartoe neemt, als ik verdwijn kunnen ze me naar alle uithoeken van de wereld volgen.’ Hij deed zijn ogen open en keek Skey aan. Dwars door de pijn heen etterde er iets treiterigs in zijn blik.
‘Je had na moeten denken voor je handelde,’ zei hij. ‘En nu ben je te laat. Nu zijn ze hier.’ Hij glimlachte en deed zijn ogen weer dicht. ‘Jullie verliezen. Ze maken jullie allemaal af.’ Op dat moment nam het volume van de geluiden van beneden toe. Ze waren nu zodanig hard dat ook Bradley ze kon horen en paniekerig keek hij om zich heen. Skey keek met een ruk op, zijn blik gericht op de richting waar het geluid vandaan kwam. Toen liet hij Brandon los en kwam overeind.
‘Hij liegt niet,’ zei hij. ‘Er is een groep beneden. We hebben een probleem.’ Hij keek snel om zich heen, hun kansen inschattend, en tussendoor aanvoelend hoeveel verschillende mensen hij beneden voelde. Het waren er veel, hij schatte een stuk of acht.
‘De deur naar de brandtrap,’ zei hij. ‘Marida, Talitha, neem Bradley en Deora mee en neem de deur naar buiten. Zorg dat je hier zo ver mogelijk uit de buurt komt. Wij lossen dit met zijn vieren op.’ Bradley keek hem angstig aan, maar Talitha schudde geagiteerd haar hoofd.
‘Nee, Skey. Ik laat je niet achter. Je hebt ons nodig. Ze zijn met te veel, met Marida en mij maak je veel meer kans.’ Skey wendde zijn blik van Jeremiah af, die zijn messen tevoorschijn haalde en ze uit begon te delen, en hij keek Talitha’s kant op. Hij pakte haar bij haar schouders en keek haar aan.
‘Je kunt hier niet blijven, Talitha,’ zei hij. ‘Ik wil niet het risico lopen dat ze je weer te pakken krijgen. Als we allemaal gaan, zullen ze ons achterna komen. Als wij hier blijven om ze tegen te houden, kunnen jullie ontkomen als je snel genoeg bent, maar dan moet je nu gaan.’ Hij kon de adrenaline in haar ogen zien en voelde dat al haar spieren gespannen waren.
‘Nee. Ik wil net zo goed met ze vechten als jij en de anderen.’ Skey verstevigde zijn greep om haar schouders. Hij keek niet om toen er van een paar verdiepingen lager een knal klonk en zei: ‘Maar ik niet, Talitha. Ik kan dit niet winnen als jij hier blijft. Ik kan me niet volledig op hen concentreren als het risico bestaat jij gevaar loopt. Begrijp dat, alsjeblieft. Ga.’ Talitha’s blik smeulde nog steeds een beetje verontwaardigd, niet tevreden, en hij zag dat hij haar nog niet volledig overtuigd had. Daar kreeg hij echter ook de kans niet meer toe, want voor ze hem kon tegenspreken, werd er met een harde tik iets bij hen in de ruimte op de grond gegooid. Ze keken allemaal met een ruk om en er volgde nog een tik en nog een tik. Ze zagen drie ronde busjes op de grond liggen, die nog geen seconden later een klappend geluid maakten en begonnen te sissen. Er kwam rook uit, die snel omhoog begon te klimmen en de ruimte vulde.
Laatst gewijzigd door Jeetje op 03 mei 2012 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
NeleVanHol
Balpen
Balpen

Super verhaal! Ik heb het in een ruk uitgelezen!! Schrijf snel verder!! :)
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Oh jeetje Jeetje, je maakt het ze wel moeilijk zeg! In plaats van dat ze even Brandons nek omdraaien en gewoon wegrennen ofzo blijven ze daar discusseren wie er gaan vechten en wie niet ._. tja dan moeten ze het zelf maar weten... Super snel verder!
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Goeie opmerking Ejell, wat betreft het gewoon allemaal wegrennen :) in mijn hoofd was het allemaal logisch waarom ze dat niet deden, maar dankzij jouw opmerking zie ik nu dat ik dat een beetje als te vanzelfsprekend heb genomen haha :) heb het even aangepast in de post, thanks!

En Nele, onwijs bedankt voor je reactie! Super dat je dit topic hebt weten te vinden en het leuk vindt om te lezen! :D
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

‘Wel verdomme!’ riep Harper. ‘Rookbommen!’ De rook vulde de ruimte en ze hoorden stemmen, harde stemmen van vlakbij. Jeremiah hield zijn messen in de aanslag en Bradley begon te hoesten. Skey draaide zich met een ruk om naar Talitha.
‘Ga, Talitha!’ zei hij. ‘Alsjeblieft, doe dit voor mij, breng jezelf en Bradley in veiligheid en neem de deur naar buiten. Alsjeblieft, ga!’ Schijnbaar was er nu iets in zijn stem dat Talitha op andere gedachten racht. Hij zag dat het smeulende in haar gezicht afnam en ze zette aarzelend een stap achteruit. Haar twijfelende gezicht verdween stukje bij beter meer door de snel aandikkende rook. Skey draaide zich met een ruk om toen hij een harde klap achter zich hoorde, gevolgd door een kreet die hij niet kon plaatsen, en zijn ogen gleden door de dichte mist. Toen hij omkeek, zag hij dat Talitha nog steeds op haar plek stond, verwikkeld in de tweestrijd binnenin haar. Nog één keer voor haar contouren verdwenen achter de rook, riep hij met al zijn kracht: ‘Ga, Talitha!’ Hij wist niet of ze ging, want hij had het nog maar net uitgesproken toen er iemand bovenop hem sprong. Het was één van Brandons bodyguards, uitgerust in een outfit die meer geschikt was voor vechtsituaties dan de pakken die ze normaal droegen. Zijn gewicht was zwaar en Skey viel met de bodyguard bovenop zich achterover op de grond. De rook was inmiddels zo dicht als dikke mist en vanuit alle kanten kwam geschreeuw, zowel van Harper als Scrooge als van menselijke stemmen. Hij hoorde Bradley en Talitha en Marida niet meer en dat gaf hem kracht, voortkomend uit het besef dat de bodyguards uitgeschakeld moesten worden om te voorkomen dat ze Talitha en Bradley achterna zouden gaan, en hij wierp de bodyguard van zich af. Hij kwam overeind, de bodyguard deed hetzelfde en hij zag de lemmeten van de dolkmessen in de handen van de bodyguard dwars door de rook heen glimmen. De man begon naar hem uit te halen, met snelle, gecoördineerde bewegingen, en Skey bewoog zich door de rook heen achteruit om hem te ontwijken. Hij was goed en meer kon hij even niet doen, maar na een tijd zag Skey kans hem een klap op zijn onderarm te geven en op die manier een mes uit zijn handen te slaan. Hij dook omlaag om het andere mes te ontwijken en maakte een sliding over de grond, langs de benen van de bodyguard heen, en in het voorbijgaan greep hij het mes dat op de vloer lag beet. Hij haalde uit naar de achillespees van zijn aanvaller, maar die zag hem ondanks de rook op tijd en wist precies op het juiste moment omhoog te springen. Skey krabbelde overeind, maar stond nog nauwelijks op zijn voeten toen hij hoorde dat ook een tweede bodyguard hem van achteren naderde. Hij draaide zich met een ruk om en wist nog net op tijd achteruit te leunen om een laag langsvliegende vuist te ontwijken.
Zo kwam het dat Skey alle zeilen bij moest zetten om zijn twee aanvallers op afstand te houden. Een tijdlang leek de strijd gelijk op te gaan. Hij kwam er al gauw achter dat Brandons bodyguards een bepaald soort goggles droegen, waarschijnlijk van het soort dat warmtebronnen detecteerde, waardoor ze visueel minder last van de rook hadden dan hij. Skey gebruikte zijn scherpere gehoor en de uitstraling van hun energie om te voorkomen dat ze hem zouden verassen, maar toch raakte hij pas echt aan de winnende hand toen de rook begon weg te trekken. De bodyguards verloren hun voordeel nu hij ze weer beter kon zien en het duurde niet lang voor hij er één het mes in zijn borst wist te rammen. Hij trapte het lemmet diep het lichaam in en de bodyguard viel door de verdwijnende rook heen op de grond. De verdwijnende rook deed schijnbaar ook de anderen goed: naast zijn dode bodyguard viel met een bonk een slachtoffer van Jeremiah neer en in een flits zag Skey hoe Harper er verderop één dwars door de planken heen het raam uit kieperde. Scrooge en Aimon stonden ook nog rechtop en ook al hun tegenstanders leken binnen niet al te afzienbare tijd het onderspit te zullen gaan delven.
Het leek er dus op of ze aan de winnende hand waren. Op het zelfde moment als dat er vlak naast Skey een slachtoffer van Scrooge neerviel, lukte het hem om zijn andere tegenstander ook uit te schakelen. Hij trapte hem eerst in zijn kruis en daarna met al zijn kracht tegen zijn borstbeen, wat een krakend geluid veroorzaakte. De man vloog naar achteren en kwam met een doffe bonk tegen de muur terecht. Skey nam niet de tijd te controleren of hij dood was. Met een ruk draaide hij zich om, zoekend naar de anderen, kijkend wie hij te hulp kon schieten om ook de rest van de bodyguards uit de weg te ruimen.
Dat was echter het moment waarop het gebeurde. Het ging snel. Eerst hoorde hij alleen een knal en een zoevend geluid. Binnen een milliseconde werd er ergens iets in zijn achterhoofd getriggerd en hij realiseerde zich dat hij het geluid kende. Razendsnel draaide hij zich om, maar ook dit keer was hij niet snel genoeg. Het zoevende geluid kwam snel dichterbij en nog geen seconde later raakte iets hem met grote kracht in zijn hals.
De snelheid van hetgeen dat hem geraakt had was zo hoog geweest dat Skey een stap om zijn as draaide. Er bleef iets scherps in zijn hals steken en zo snel mogelijk pakte hij het vast en trok het uit zijn nek. Al voor hij het zag, wist hij wat het was. Een pijl, bijna net zo een als de verdovingspijl die hem had geraakt toen ze hem de eerste keer meenamen. Direct daarna voelde hij de vloeistof die binnen een mum van tijd door al zijn aderen begon te vloeien.
Een fractie van een seconde verkeerde hij in de veronderstelling dat het dezelfde pijl was als vorige keer. Dat ze hem verdoofden, dat hij zo weer knock-out zou raken en ze hem dit keer zouden doden. Het duurde echter niet lang voor hij erachter kwam dat hij het mis had. Dit keer was het anders. Het was of zijn aderen begonnen te branden. De stof die door zijn lichaam trok, was bijtend. Het deed pijn, sneed door heel zijn lichaam en zorgde dat iedere cel in zijn lichaam het uitgilde. Duizend mesjes haakten zich vanuit de binnenkant van zijn lichaam in zijn spieren. De pijn was zo heftig dat de ruimte om hem heen begon te tollen.
Skey wankelde en hij tastte naar de muur, met zijn hand tegen zijn hals gedrukt. Hij probeerde overeind te blijven, maar het lukte hem niet. De bijtende pijn verlamde hem. Het was of de vloeistof zijn spieren liet verstijven en verkrampen, maar daardoor tegelijkertijd zorgde dat hij de controle over zijn ledematen verloor. Hij viel tegen de muur en zakte met een doffe bonk op de grond. Met op elkaar geklemde kaken bleef hij zitten, niet meer in staat zich te bewegen, terwijl al zijn spieren krijsten van de ongezonde spanning waaronder ze stonden. Hij hield zijn ogen stijf dicht en probeerde uit alle macht in en uit te ademen. Zelfs dat kostte hem moeite.
Toen ving hij de geur op van bloed. Brandons bloed. Het lukte Skey zijn samengeknepen ogen een stukje open te doen en hij zag dat Brandon naar hem toe kwam strompelen, steunend op een stuk hout. In één van zijn handen had hij een mes geklemd, dat hij zo stevig vasthield dat zijn knokkels wit waren. Hij zag nog steeds zo wit als een doek en zijn voortgang naar Skey leek hem ongezond veel energie en kracht te kosten. Er schitterde nu echter ook een soort wraakzuchtige, krankzinnige schittering in zijn ogen.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Onwijs bedankt voor het liken allemaal, echt super gaaf! :D

________________________________________________________________________________

Moeizaam sleepte Brandon zichzelf naar Skey toe. Toen het hem gelukt was vlak bij hem te komen, wilde hij zichzelf langzaam op de grond laten zakken, maar hij verloor zijn grip op het stuk hout. Hard klapte hij met zijn knieën op de grond. Hij was echter zo gefocust op Skey dat de pijn niet eens meer tot hem door leek te dringen.
‘Jij…’ zei hij met een stem waar de pijn en tegelijkertijd triomf in doorklonken. ‘Ik maak je af.’ Met grote krachtinspanning hief hij zijn arm op en hij greep Skey bij zijn keel. Zijn greep was stevig, omdat hij het tegelijkertijd zijn enige houvast was om rechtop te kunnen blijven zitten, en Skey voelde hoe de hand zijn adem afsneed. Hij keek Brandon aan, zijn kaken op elkaar geklemd om de tergende pijn te verbijten, en probeerde uit alle macht de controle over zijn verstijfde lichaam terug te krijgen. Hij kon zich nog steeds niet bewegen. Zijn strakgespannen spieren trilden van de spanning.
Brandons ademhaling was versneld door de moeite die het hem kostte overeind te blijven zitten en Skey vast te houden. Zijn greep op Skey’s keel verstevigde en met zijn andere hand drukte hij het mes tegen zijn hals, in een snelle beweging om te voorkomen dat hij daarbij zijn evenwicht zou verliezen.
‘Ik snijd je keel door en ik laat je leegbloeden tot er niets van je over is,’ zei hij. ‘Geen gedoe meer, gewoon dood. Ik wil alleen dat je sterft in de wetenschap dat ik Talitha zal vinden en ze de rest van haar ellendige leven mijn persoonlijke slaafje zal zijn, tot de dag komt dat ik haar afmaak met hetzelfde spul als jij nu in je aderen hebt.’ Zijn greep brandde in Skey’s hals en de vlijmscherpe kant van het lemmet drukte in zijn huid, maar het waren Brandons woorden die Skey het meeste staken. Hij zei precies hetgeen wat hem woedend maakte, maar dat was alleen nog maar frustrerender omdat zijn lichaam die woede niet kon uiten. Met brandende ogen keek hij Brandon aan, maar het lukte hem niet verandering te brengen in de verkrampte toestand van zijn lichaam. Hij voelde dat Brandon meer druk op het mes zette en er droop een straaltje bloed langs zijn nek omlaag. De spieren in zijn onderarm spanden zich, maar toen klonk er een andere stem bij hun in de buurt.
‘O nee, dat zal ze helemaal niet,’ hoorde Skey iemand zeggen.. Hij zag dat Brandon zijn hoofd wilde omdraaien om te zien waar het geluid vandaan kwam, maar hij was al te laat. Nog geen oogwenk later schokte Brandons lichaam olotseling heftig, of hij een duw in zijn rug kreeg, en het was of hij verstijfde. Zijn ogen werden groot en zijn adem bleef in zijn keel steken. Skey rook meer bloed, Brandons bloed, en zijn ogen gleden naar de bron van de geur. Toen zag hij de loden pijp, die hij een dag eerder op de binnenplaats had gevonden. Het uiteinde ervan was nu bedekt met bloed en stak ergens vanuit het midden van Brandons borst dwars door zijn lichaam heen naar buiten.
Brandon bleef even als verstijfd zitten. Zijn mond was open, zijn ogen groot. Er kwamen wat stokkende geluidjes uit zijn keel en zijn gezicht trok wit weg. Even gebeurde er niets, maar toen werd de loden pijp weer met kracht uit zijn lichaam getrokken. Brandons ogen werden nog groter en zijn adem werd in een zwakke kreun naar buiten geperst. Een straaltje bloed liep langs zijn kin omlaag. Zijn opengesperde ogen keken nietszienend voor zich uit en Skey hoorde dat hij het mes op de grond liet vallen. Zijn hand tastte naar zijn borst, waar het bloed uit de open wond sijpelde en zijn overhemd doorweekte, en zijn adem stokte nog één keer. Toen zakte hij opzij. Met een doffe bonk kwam hij op de grond terecht, met zijn ogen wijdopen. Hij viel neer en bewoog niet meer.
Skey’s ogen bleven even op het levenloze lichaam hangen, maar toen richtte hij trillend zijn hoofd op. Daar, achter Brandons dode lichaam, stond Talitha. Haar ademhaling was versneld, haar blik brandde en ze had de loden pijp in haar hand. Er zat bloed aan haar handen en op haar nachtjurkje.
Afbeelding
NeleVanHol
Balpen
Balpen

Ik wist wel dat Talitha niet zomaar zou weggaan :) Super stukje! Wat een spanning!
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank je wel! :D dit stukje is het laatste van het hoofdstuk en gelijk het einde van deel vier, daarna gaan jullie naar het laatste deel van het verhaal :)

__________________________________________________________________________________

Ook zij keek even naar Brandon, hijgend, maar toen ging haar blik naar Skey. Het was of de aanblik van zijn gezicht haar weer terughaalde uit de waas waarin ze zich bevonden had. Hij zag het vlammende in haar ogen uitdoven en ze liet de pijp los. Ze was al bij Skey voor het ding met een rinkelend geluid op de grond viel. Ze liet zich voor hem op de grond vallen en nam zijn gezicht in haar handen
‘Skey,’ zei ze geagiteerd. ‘Skey, wat heb je? Wat hebben ze gedaan?’ Hij kon de bezorgdheid in haar stem horen. Haar warme handen streelden zijn gezicht en streken zijn haar weg en Skey probeerde haar aan te kijken, maar de pijn bleef zijn aderen schroeien en het lukte hem nauwelijks zijn ogen te houden. Zijn hele lichaam bleef verkrampt, trillend door de spanning op zijn spieren. Hij kon het niet stoppen en hij moest zijn kaken zo hard op elkaar klemmen om de pijn te verbijten dat hij niet in staat was Talitha antwoord te geven. Ze leek echter te begrijpen wat er aan de hand was en door zijn wimpers heen zag hij dat haar ogen vochtig waren terwijl ze zijn naam herhaalde. Ze pakte hem vast, legde haar hand tegen zijn hoofd en drukte het tegen haar borst.
‘Hou vol, Skey,’ hoorde hij haar boven zijn hoofd zeggen en haar handen waren warm op zijn huid. ‘Niet opgeven, blijf vechten. Alsjeblieft, Skey.’ Haar hand streelde door zijn haar en door alle pijn heen voelde hij de energie van Aimon en Scrooge dichterbij komen. Waarschijnlijk was het hen gelukt alle bodyguards uit te schakelen en was het gevaar geweken. Aimon hurkte vlug bij Skey neer.
‘Wat heeft hij?’ vroeg hij terwijl hij zijn hand op Skey’s schouder legde. Talitha hield hem stevig vast en tevergeefs probeerde Skey zijn krijsende, trillende lichaam in bedwang te krijgen.
‘Ik weet het niet,’ hoorde hij haar boven zijn hoofd zggen. ‘Hij heeft pijn. Ik denk dat ze hem iets gegeven hebben. Kijk, daar ligt een pijl.’ Wazig zag Skey dat Aimon de pijl pakte en ernaar keek. Na nog geen seconde gooide hij de pijl opzij en hij trok een mes uit de schacht van zijn laars. Hij pakte Skey’s verkrampte arm vast en haalde hem onder zachte dwang naar zich toe. Zonder aarzelen zette hij de punt in Skey’s elleboog en drukte hem door zijn huid heen. Hij raakte een ader en onmiddellijk begon zijn arm te bloeden. Skey voelde het, maar de pijn in zijn binnenste was zo erg dat wat Aimon gedaan had nauwelijks als zodanig te omschrijven was.
‘Geef me je arm,’ hoorde hij Aimon tegen Talitha zeggen. Talitha gehoorzaamde zonder vragen en ze stak haar hand naar hem uit. Aimon pakt haar pols vast en liet het mes er lichtjes overheen glijden. Skey rook dat het lemmet haar huid deed bloeden.
‘Laat hem ervan drinken,’ zei Aimon. ‘Er zit iets in zijn bloed en dat moeten we eruit krijgen door de verhoudingen aan te passen. Kijk of je hem kunt laten drinken.’ Talitha aarzelde niet. Zonder morren bracht ze haar arm naar Skey toe en ze drukte haar bloedende pols tegen zijn lippen. Haar bloed was warm op zijn lippen en het was zo puur en sterk dat het zijn zintuigen deed ontwaken uit hun verkrampte toestand. Hij deed zijn ogen dicht en het lukte hem van haar te drinken. Het ging langzaam, maar het lukte. Talitha hield haar arm zo stil mogelijk en met haar andere hand streek ze door zijn haar terwijl hij haar bloed dronk en hoe meer hij binnen kreeg, hoe meer de pijn leek af te nemen. Het was of de bijtende stof in zijn aderen door de wond in zijn elleboog zijn lichaam uitstroomde, alsof hij verdreven werd door het gezonde bloed van Talitha. Langzaam haakten de scherpe punten zich weer uit zijn vlees en zijn aderen koelden af. De spanning op zijn spieren verdween en het lukte hem zijn lichaam weer onder controle te krijgen. Zodra hij niet meer trilde, hield hij op met drinken.
Even bleef hij tegen Talitha aanzitten, met zijn ogen dicht. Talitha’s hand bleef zijn gezicht strelen, zijn haar, kalm, geruststellend. Skey ademde diep in en uit en luisterde naar haar rustige hartslag. Hij realiseerde zich dat ze hem gered hadden. Wat het dan ook was dat in die pijl had gezeten, het zou hem gedood hebben als zij er niet geweest waren. Hij herinnerde zich wat Brandon tegen hem gezegd had, daarnet, dat hij hetgeen wat ze hem gegeven hadden zou gebruiken om Talitha te doden. Hij had geen reden om daarover te liegen. Hij zou dood gegaan zijn als ze niet zo snel gehandeld hadden.
Langzaam deed Skey zijn ogen open. Zijn blik gleed langs Aimon, Scrooge, Jeremiah en Harper, langs de bezorgde gezichten van Bradley en Marida die er ook bij kwamen staan. Hij zag dat Deora naar hem toe draafde en ze gaf hem een kopje tegen zijn gezicht voor ze zich dicht tegen hem aan op de grond liet zakken. Toen keek hij omhoog en zijn blik ving die van Talitha, die met een rustige, warme uitdrukking op haar gezicht naar hem keek. Ze streek door zijn haar, boog naar voren en zacht drukte ze een kus op zijn lippen.
‘Het is over,’ zei ze. ‘Het is voorbij.’

Afbeelding
Wannabe
Balpen
Balpen

Oh dear, waarom ben ik niet eerder op deze site gekomen. Nu moet ik alles in gaan halen, wat er al voor heeft gezorgt dat ik gister veel te laat naar bed ging :'). Ik ben nu op bladzijde 3, ik kom er wel! Uiteindelijk. Ik moet me even bedwingen om niet het stukje hierboven te lezen want anders haal ik de spanning er vanaf.
In ieder geval schrijf je echt heel goed, goede details en toch niet teveel. Origineel onderwerp en leuke personen in het verhaal. Ik las ergens dat je het al bijna af had? Of al af had, en alleen maar hoefde te posten. Of zoiets. Dingen onthouden is niet mijn sterkste kant.
Quoth the Raven, ''Nevermore''
MissRolex
Balpen
Balpen

Ik heb alles gelezen en ben verslaafd geraakt, thih ;) , je hebt echt een prachtige en soepele schrijfstijl. Ik kan het verhaal zo voor me zien, echt waar fantastisch! Ik hoop dat je gauw verdergaat, want ik wil verderlezen hihi :D.
If you believe you can, and believe it strongly enough, you'll be amazed at what you can do.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Supergaaf, twee nieuwe lezers die (tot zoverre) nog enthousiast zijn ook! :D Wat wil je nog meer! :) Onwijs bedankt haha en hopelijk blijven jullie het leuk vinden :) op naar het laaste deel! Ik hoop dat jullie niet vinden dat je er hier teveel 'ingegooid' wordt, dus dat dit stuk en Skey's gevoelens/overpeinzingen uit het niets komen vallen. Zo wel, hoor ik het natuurlijk graag met eventuele tips & trucs ;) het is wel de bedoeling dat het echt een nieuw deel is en dat dit stukje als een soort intro aangeeft waar dit laatste deel (onder andere) een beetje over zal gaan.

Deel 5

Terug

Hoofdstuk

‘Ze zijn heel snel begonnen met pakken,’ zei Aimon. ‘Toen jullie verdwenen, hebben we de week nog afgemaakt en daarna is alles afgebroken. De tenten, de kampen. Ze zijn hetzelfde weekend nog vertrokken. Na wat er gebeurd was, jullie verdwijning, konden we daar niet langer blijven.’
De groep vampieren zat in het oude fabriekspand op het industrieterrein, verspreid door de ruimte op de bovenste verdieping. Het was dag en al pratend en rustend wachtten ze gezamenlijk de zonsondergang af. Ondanks de commotie van afgelopen nacht was iedereen grotendeels ongedeerd. Zowel Skey als Jeremiah hadden een snee in hun wenkbrauw en Harper had een blauw oog, maar niemand was levensbedreigend gewond.
De rust was inmiddels weer redelijk teruggekeerd. Skey en Talitha zaten naast elkaar op de grond, leunend tegen de muur achter hun rug. Tegenover hen leunde Aimon tegen een bureau aan, waar Bradley op lag te slapen. Scrooge en Harper zaten verderop met Jeremiah en Marida te praten.
‘Waar zijn ze nu?’ vroeg Skey aan Aimon, doelend op de artiesten en de circuskaravaan. Zijn arm lag om Talitha heen, die met haar hoofd tegen zijn schouder zat te slapen. De afgelopen uren hadden Aimon en hij pratend doorgebracht, wachtend op het verstrijken van de dag. Aimon had hem verteld over de gebeurtenissen bij het circus nadat ze verdwenen waren en hun verdere plannen uitgelegd. Skey wist inmiddels dat ze de open plek bij het bos verlaten hadden om verder te trekken, om zo uit zicht van de plaatselijke autoriteiten en eventuele vriendjes van Brandon te komen.
Aimon steunde op zijn stok en verplaatste wat tegen het bureau.
‘Zo’n tweehonderd kilometer verder noordwaarts,’ zei hij. ‘Ik weet waar, we zijn er eerder geweest. Ze hebben er een tijdelijk kamp opgezet en wachten daar op ons. Als we terug zijn, trekken we van daaruit verder om de landsgrenzen over te steken.’ Skey staarde voor zich uit. In gedachten verzonken streelde hij over Talitha’s arm.
‘Dat is een lange reis,’ zei hij. Aimon knikte.
‘De langste sinds decennia,’ zei hij. ‘Maar het moet. De omstandigheden vereisen het en in dergelijke situaties kunnen we dat niet negeren.’ Skey knikte. Hij dacht aan de artiesten van het circus, alle dieren en de spullen, die op zo’n korte termijn alweer ingepakt en verhuisd moesten worden. Hij voelde zich daar verantwoordelijk voor, op een vervelende manier. Zijn koppigheid en openlijke relatie met Talitha hadden ervoor gezorgd dat de veilige plek die ze hadden gehad niet langer veilig was. Nu moesten ze die gedwongen al veel te snel weer halsoverkop verlaten.
‘Ze zullen niet blij met me zijn,’ zei hij dan ook. Aimon keek hem aan.
‘Niemand neemt jou iets kwalijk, Skey. Als ze jou niet om je relatie met Talitha hadden uitgekozen, hadden ze iemand anders er waarschijnlijk wel om een totaal andere reden uitgepikt. Het is niet jouw schuld. Het is al een geschenk dat iedereen nog leeft. De rest is bijkomend nadeel, maar futiel vergeleken met hoe het ook af had kunnen lopen.’ Skey’s blik verhardde wat.
‘Dat kun je wel zeggen, ja,’ zei hij. ‘Ik had het mezelf nooit vergeven als er iemand was omgekomen tijdens jullie poging om ons te redden. Of als Bradley of Taltiha het niet overleefd hadden.’ Aimon knikte één enkele keer, op een kalme, geruststellende manier.
‘Misschien,’ zei hij. ‘Maar dat is niet gebeurd. Iedereen is min of meer in orde en de schade die er wel gedaan is, valt niet meer terug te draaien.’ Skey stemde zwijgend toe, wetend dat Aimon gelijk had. Het was zo, hij moest dankbaar zijn voor het feit dat iedereen nog leefde. Maar toch kreeg hij de uitgedoofde lichtjes in Talitha’s ogen niet uit zijn gedachten.
Hij sloot zijn arm wat vaster om haar heen en liet zijn hoofd tegen de wand achter zich steunen. Hij keek naar haar rustige gezicht en streelde zacht met zijn duim langs haar wang.
‘Hoe voelt het?’ vroeg hij toen aan Aimon. ‘Om erachter te komen dat je altijd gelijk hebt gehad? Over ons? Over de risico’s?’ Hij bleef naar Talitha kijken, terwijl de stilte nog even voortduurde. Toen richtte hij zijn blik op Aimon. Hij zag dat de oude man hem aankeek.
‘Vervelend,’ zei hij. ‘Zoals altijd in gevallen als deze.’ Skey zei niets en zijn blik dwaalde weer af. Hij keek voor zich uit en voelde Talitha’s warme lichaam merkwaardig nadrukkelijk tegen het zijne. Even deed hij zijn ogen dicht. Toen keek hij weer opzij, naar haar slapende gezicht, naar haar borst die kalm bewoog op het ritme van haar ademhaling. Zacht streek hij een pluk haar uit haar gezicht.
‘Ik wil geen mensen meer in gevaar brengen,’ zei hij terwijl hij met de achterkant van zijn vingers langs haar gezicht streek. ‘Haar niet, jullie niet. Ik wil geen pijn meer veroorzaken. Maar ik weet niet hoe ik dat moet doen zonder mezelf pijn te doen. En haar, wat dat betreft.’ Aimon sloeg zijn armen over elkaar.
‘Je hoeft niets alleen te doen, Skey. Ook wij zullen voorzorgsmaatregelen nemen, als gemeenschap. We weten nu waar het gevaar vandaan kan komen en hoe we onszelf ertegen kunnen wapenen.’ Skey streek langs een schram op Talitha’s wang.
‘Maar het gevaar zal altijd blijven,’ zei hij. ‘Het is waar wat je zegt, wat je altijd gezegd hebt. We maken elkaar kwetsbaar. Wat we voor elkaar voelen is het mooiste en tegelijkertijd het moeilijkste wat we hebben.’ Hij pauzeerde een seconde, zoekend naar de juiste woorden.
‘Ik weet alleen niet of het ons meer of minder kwetsbaar maakt als we samen deel uitmaken van de circusgemeenschap.’ Hij slaakte een zucht. Aimon wachtte, liet hem rustig praten.
‘Als ik eraan denk, geeft het een gevoel van veiligheid,’ zei Skey terwijl hij voor zich uit keek. ‘Het circus is mijn thuis geworden, mijn familie. Maar, wat als dat een vals gevoel van veiligheid is? Wat als het gevaar er alleen maar groter door wordt?’ Nu antwoordde Aimon wel.
‘Ik begrijp waar je bang voor bent,’ zei hij. ‘Maar niemand kan weten wat de toekomst brengt, Skey. Jij ook niet. Niemand weet wat er verder op je pad zal komen door de keuzes die je maakt. Dat kan niemand weten tot je het probeert. Je moet doen wat je hart je ingeeft.’ Skey staarde voor zich uit, zonder echt iets te zien.
‘Dat is het probleem juist,’ zei hij. ‘Wat mijn hart me ingeeft is duidelijk, maar de gevolgen die ik daaraan moet verbinden, zijn zo tegenstrijdig.’ Hij slikte. ‘Misschien moet ik doen wat juist is. Misschien moet ik haar bij het circus achterlaten en vertrekken, haar een kans geven op een rustig en veilig leven, beschermd, zonder gevaar. Maar zonder haar…’ Hij hief zijn hand op in een vaag gebaar, dat verloren ging in de lucht. Hij wist echter dat Aimon hem begreep. De stalmeester boog naar voren en hun blikken ontmoetten elkaar toen Aimon zijn hand op Skey’s schouder legde.
‘Neem de tijd,’ zei hij. ‘Neem de tijd om erover na de denken. Je hoeft nog niets te beslissen. Ga met ons mee tot het kamp en beslis er vanaf daar verder over. Denk er onderweg over na. Ik zal de laatste zijn die je zegt dat je moet gaan, maar als dat dan jouw beslissing is, dan is dat zo. Maar neem de tijd en praat er onderweg met Talitha over. Vroeg of laat zul je weten wat het juiste is.’ Skey keek hem aan. Langzaam knikte hij.
‘Misschien,’ zei hij. ‘Ik hoop het.’ Hij hoopte dat het zo makkelijk zou zijn als het klonk. Diep van binnen wist hij echter al dat het de moeilijkste en belangrijkste beslissing van zijn leven zou zijn. En hij wist boven alles dat dat alles behalve makkelijk was.

Afbeelding
-Maaike-
Computer
Computer

Ik wist het! Die Brandon had nog zoiets als een panic button, het zij door al die GPS systeempjes. Maar jammer voor hem dat karma altijd om de hoek komt kijken :P

Dat Talihta zou slaan had ik trouwens niet verwacht. Meer dat Bradley een onverwachte move zou maken haha!

Ga zo door

My head is a jungle...
MissRolex
Balpen
Balpen

Nee, ik vind niet dat zijn gedachten erin gegooid worden hoor, ik vind het super :d! Ik zou niet weten wat ik verder nog zou kunnen zeggen, behalve: ga zo door :super !
If you believe you can, and believe it strongly enough, you'll be amazed at what you can do.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Haha je had het inderdaad goed geraden Maaike! :D Dank je wel voor je reactie weer, en MissRolex natuurlijk ook en Ejell en Nele voor het liken! :) Echt super om weer meerdere lezers te hebben :) dit laatste deel wordt nog flink persoonlijk voor Skey en Talitha dus hopelijk blijven jullie het interessant vinden!

Zodra de zon onder was, vertrokken ze om het vervallen industrieterrein te verlaten. Omdat ze niet overdag konden reizen, zou het zo’n twee nachten duren voor ze bij de plaats waren waar het circus tijdelijk kamp opgeslagen had. Het eerste stuk zouden ze te voet afleggen. De route leidde hen via een dicht bos naar een haven, en daar zou Aimon een boot regelen, zodat ze via het water verder konden reizen en zo sneller bij het kamp waren. Skey had maar niets gezegd. Hij wist maar al te goed welke haven Aimon bedoelde.
Ze gingen op weg zodra de zon achter de contouren van de oude fabrieken was verdwenen. Het was een vreemd gezelschap; een mens, een luipaard en zeven vampieren, waarvan er twee ook nog flink gehavend waren. Bovendien droeg Talitha nog steeds enkel haar nachtjurkje onder het colbertjasje dat ze van Harper gekregen had en had Bradley de gevangenisachtige outfit nog aan die Brandons mannetjes hem aangetrokken hadden.
Ze verlieten het gebouw waar ze de afgelopen dagen hadden doorgebracht met Aimon voorop. Deora leidde samen met hem en ze liep op kop met hem mee, zichtbaar genietend van haar vooraanstaande positie. Jeremiah was achteraan aangesloten om in de gaten te houden of ze niet gevolgd werden en Scrooge liep met Bradley mee, die vlak achter Aimon aan kwam. De rest liep er tussenin.
In het donker van de hoge gebouwen was iedereen alert, omdat ze allemaal wisten dat ze zich nog in vijandig gebied bevonden. Het was niet uitgesloten dat er niet nog meer van Brandons mannetjes in de buurt waren die hen zochten. Er werd dan ook niet gesproken en ze verplaatsen zich zo snel en zo stil mogelijk. Skey liep naast Talitha en ook zij hielden zich stil. Skey merkte bovendien dat met name Harper en Jeremiah regelmatig oplettend om zich heen keken, zoekend naar eventuele gevaren. Na een tijdje betrapte hij zichzelf er echter op dat hij het zelf ook deed. Het plotselinge verschijnen van Brandons mannetjes stond bij iedereen nog vers in zijn geheugen.
Het industrieterrein was echter als vanouds uitgestorven. Er kwam nergens energie vandaan, niet van mensen en niet van dieren. Ze wisten zonder een levende ziel tegen te komen hun weg uit het doolhof van fabrieken te vinden en kwamen uit bij de toegangswegen waar Skey eerder ook al was geweest. Ook nu namen ze de fietsbrug, maar dit keer gingen ze de aangrenzende wijk niet in. In plaats daarvan maakten ze er een grote bocht omheen en de groep volgde Aimon en Deora langs de buitenrand van de huizenblokken. Ze kwamen uit bij een ander gebied met verlaten industriepanden, dat ophield bij een gaashek dat zich naar beide kanten uitstrekte zover het oog reikte. Aan de andere kant ervan lag een open veld uit met lang, hoog gras. Daarachter zag Skey de contouren van een dicht, donker bos..
‘We gaan over het hek,’ zei Aimon toen ze allemaal bij het hek stilhielden. ‘Het veld is weinig beschut, dus we steken zo snel en stil mogelijk over en gaan dan direct het bos in. Pas daar is het veilig. We verspreiden ons zo veel mogelijk. Maak paren en zorg dat er niemand achterblijft. Stop pas met rennen als je de bosrand gepasseerd bent. Daar zoeken we elkaar weer op.’ Er werd zwijgend toegestemd. Aimon keek hen één voor één aan en toen er niemand protesteerde, knikte hij.
‘Goed,’ zei hij. ‘Succes dan allemaal. Ik zie jullie aan de andere kant.’ Hij draaide zich om en de vampieren en Bradley begonnen zich zwijgend te verspreiden. Aimon en Harper gingen één kant uit, Scooge nam Bradley mee de andere op. Marida en Jeremiah kozen ook een kant en Skey en Talitha bleven achter op de plaats waar ze nu stonden. Trouw als altijd bleef Deora achter bij Skey. Ze draaide een keer met haar staart in de lucht om zijn benen en naast hem bleef ze staan, afwachtend naar hem omhoog kijkend.
Skey liet zijn hand over haar kop glijden en wierp een blik opzij, waar Aimon, Harper en Marida en Jeremiah uit het zicht verdwenen. Aan de andere kant zag hij hoe Scrooge Bradley hielp over het hek te klimmen. Hij keek om naar Talitha, liet zijn hand naar haar arm glijden en pakte haar vast.
‘Kom,’ zei hij. ‘Ik help je eroverheen.’ Talitha liet zich door hem naar het hek leiden en sloot haar handen om het gaas. Soepel begon ze naar boven te klimmen en Skey keek alert om zich heen terwijl hij haar over de bovenkant heen naar de andere kant hielp. Hij liet haar los toen ze zich naar beneden liet zakken en hij maakte een geluidje in zijn mondhoek.
‘Deora, kom,’ zei hij gedempt en hij liep een paar meter bij het hek vandaan. Zo’n vijf meter van het gaas liet hij haar wachten, terwijl hij zelf weer terugliep en halverwege tussen haar en het hek in ging staan. Hij boog wat naar voren en gebaarde Deora naar hem toe te rennen. Het was een trucje dat ze al duizenden keren in het circus hadden gebruikt, maar dat vond Deora alleen maar leuk. Ze nam een aanloop naar Skey toe, zette zich af en maakte via zijn rug een volgende sprong, in één keer over het hek heen. Keurig kwam ze aan de andere kant op haar poten terecht en met gespitste oren draaide zich weer naar hem om, haar gele ogen glimmend van plezier. Skey prees haar zachtjes en klom achter haar aan naar de andere kant, waar ze trots een belonende aai over haar kop in ontvangst nam.
Veel tijd om daar te blijven staan hadden ze echter niet, want zoals Aimon had gezegd waren ze niet veilig tot ze zich in het dichte bos konden verbergen. Skey vroeg Deora hem te volgen en pakte Talitha’s hand vast met die van hem. Gedrieën begonnen ze te rennen, zo snel maar geluidloos mogelijk, dwars door het hoge gras heen. Af en toe sprongen ze over kuilen en onregelmatigheden in de grond heen, maar verder renden ze in een zo recht mogelijke lijn naar het bos toe. Het lange gras streek langs hun lichamen met haar typische, ruisende geluid en op de één of andere manier voelde het bevrijdend, met de bries die door hun haren streek en hen zo leek te verwelkomen, hen naar definitieve veiligheid leek te voeren. Skey voelde Talitha’s hand in de zijne en hij voelde haar energie, hoorde haar lichte voetstappen op de zachte grond vlak naast zich en het gevoel van vrijheid werd nog groter. Vaag moest hij denken aan waar hij het eerder met Aimon over had gehad, en hij realiseerde zich dat dit alles was wat er was, alles wat hij nodig had, die vrijheid die hij kon delen met Talitha. Het was of ze een nieuw leven tegemoet renden, ook al wisten ze nog niet eens waar dat hen naar toe zou leidden.
Afbeelding
NeleVanHol
Balpen
Balpen

Wat een stukje!! Spannend en op het einde me met zo'n gelukkig gevoel achterlatend!!
Heel erg goed geschreven!!
Ik twijfel enkel over "Het lange gras streek langs hun lichamen met haar typische, ruisende geluid". Ik vind het wat raar klinken. Maar geen opmerkingen voor de rest!! (:
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Heel erg bedankt weer Nele! :D super dat je het leuk blijft vinden :)

Er kwam abrupt een einde aan de fantasie toen ze vanuit het veld het bos in renden. De grond onder hun voeten veranderde en het werd donker toen het licht van de maan door dichtheid van de bomen wegviel. Tegelijk minderden ze vaart en vlak achter de beschermde buitenste rij bomen kwamen ze tot stilstand. Hijgend bleven ze staan, kijkend naar Aimon en alle anderen, die vanuit verschillende richtingen naar hen toe kwamen lopen.
‘Iedereen ongedeerd?’ vroeg Aimon en ze keken de groep rond. Iedereen hijgde nauwelijks, afgezien van Bradley, die voorover gebogen met zijn handen op zijn knieën naar adem snakte. Deora was rustig naast Skey op de grond gaan zitten, zonder dat haar ademhaling ook maar een beetje versneld was.
‘Gaat het, Bradley?’ vroeg Skey. Bradley gebaarde geruststellend en knikte.
‘Ja,’ bracht hij met moeite uit. ‘Maar voor iemand die… de hele dag achter de computer doorbrengt… is het niet makkelijk… jullie bij te houden.’ Skey glimlachte licht en hij zag dat Scrooge en Talitha hetzelfde deden. Aimon keek intussen de groep rond en knikte goedkeurend toen hij zag dat iedereen ongeschonden het veld door was gekomen.
‘Goed gedaan, allemaal,’ zei hij. ‘Ik stel voor dat we proberen nog voor het einde van de nacht de haven te bereiken. Het zal nog zo een paar uur lopen zijn vanaf hier, dus het moet mogelijk zijn. We pauzeren één keer, twee keer als Bradley daar behoefte aan heeft. Akkoord?’ Toen iedereen instemmend knikte, draaide Aimon zich om.
‘Goed, dan is dat hoe we het gaan doen. Blijf op je hoede, allemaal. Het is nog niet zeker dat het hier veillig is. Pas als we bij het tijdelijke kamp zijn, kunnen we opgelucht ademhalen.’

De groep vertrok noordwestelijk richting het haven. De sfeer werd onderling langzaamaan wat meer ontspannen naarmate ze verder in het bos kwamen. Hoe minder licht er door de bomen heen viel, hoe meer iedereen zich op zijn gemak begon te voelen. De vampieren voelden zich thuis en veilig in het donker van het woud. Alleen Bradley had het niet makkelijk in de duisternis, maar na verloop van tijd werd ook hij ondanks zijn slechtere nachtzicht meetrokken in de vrolijke, optimistische stemming van de anderen. Na een halfuur begonnen er een beetje gesprekken los te komen en zo nu en dan werd zelfs gelachen. Ondanks het feit dat dat meestal om Bradley was, die geregeld op een aandoenlijk klunzige manier over takken enwortels struikelde, kon zelfs hij er na een tijdje wel om lachen.
Skey en Talitha liepen naast elkaar, op een paar meter afstand van de rest. Ook zij praatten weer wat opgewekter met elkaar, voornamelijk over hoe Skey’s zoektocht naar Brandon verlopen was. Talitha was opgeleefd en levendiger dan Skey haar in lange tijd had gezien. Soms liep ze hand met hand in hem en af en toe lachte ze om iets wat hij vertelde. Skey wist dat hij eigenlijk moest beginnen over de dubbele gevoelens die hij had tegenover hun terugkeer naar het circus, maar de sfeer was dusdanig fijn dat hij die niet wilde verpesten. Waarschijnlijk nam hij dat ook als excuus omdat hij nog niet helemaal over zijn eigen gevoelens daarover uit was, maar dat nam hij voorlopig maar even voor lief.
Zo vervolgden ze hun weg voor het bos, uiteenvallend in paren en drietallen die onderling op steeds gemoedelijkere toon hun eigen beslommeringen bespraken. Skey en Talitha liepen samen en werden af en toe bezocht door een vrolijke Deora, terwijl Skey vooral niet over zijn twijfels over het circus begon. De rustige, fijne sfeer werd uiteindelijk echter niet door hem verbroken, maar door Talitha. Zij was degene die na verloop van tijd een gevoeliger onderwerp aansneed.
Ze liepen naast elkaar door de duisternis van het bos toen ze erover begon. Skey had er eigenlijk niet echt meer aan gedacht: waarschijnlijk had hij het onderwerp al gauw weer uit zijn geheugen gebannen, zoals hij dat al jaren, decennia deed. Hun voetstappen klonken zacht en gedempt op de zachte mosbodem toen Talitha ineens zei: ‘Mag ik je iets persoonlijks vragen?’ De sfeer tussen hen was goed en gemoedelijk, dus Skey ging er eigenlijk niet vanuit dat ze over zware onderwerpen zou beginnen. Hij was dus niet gealarmeerd en knikte.
‘Ja, natuurlijk,’ zei hij. ‘Brandt maar los.’ Het bleef echter even stil. Skey keek naar Talitha opzij toen ze niet gelijk iets zei. Hij zag dat ze nadacht en vermoedde dat ze naar de juiste woorden zocht.
‘Weet je nog wat Brandon zei, toen hij over mij praatte?’ vroeg ze hem uiteindelijk. ‘Vlak voor hij je wilde doden?’ Even moesten haar woorden tot hem doordringen, maar toen klemde Skey zijn kaken op elkaar. Hij wist namelijk precies wat ze bedoelde. Hij had echter totaal niet verwacht dat ze daarover zou beginnen, dat ze überhaupt iets aan hem gemerkt had na wat Brandon gezegd had. Het speet hem dat dat blijkbaar wel het geval was.
Zijn bewegingen veranderden na haar vraag, heel even. Ze verstrakten, alsof haar woorden een vervelende herinnering terugbrachten. Het lukte hem er al binnen een seconde weer uit te komen, maar hij wist dat Talitha het moment ondanks de korte duur ervan opgemerkt had.
‘Ik probeer het te vergeten,’ zei hij afgemeten. Hij voelde dat Talitha naar hem keek, maar gaf geen gehoor aan haar blik.
‘Ik geloof niet dat dat je lukt, hè?’ vroeg ze. Haar stem klonk rustig, kalm. Ondanks dat keek Skey zwijgend naar de grond voor zijn voeten. Toen hij niet antwoordde, draaide Talitha wat naar hem toe en ze pakte zijn hand vast. Ze sloot de hare eromheen.
‘Ik zag hoe je reageerde, Skey,’ zei ze. ‘Ik zag de blik in je ogen toen hij zei dat hij me zou vinden en me de rest van mijn leven als zijn persoonlijke knechtje zou houden. Het deed iets met je. Je hele lichaam was verlamd, verstijfd, maar je ogen begonnen te brandden op een manier die ik nog nooit gezien had. Er was zoveel woede en agressie in je gezicht dat ik dacht dat je hem zou vermoorden ondanks de conditie waarin je verkeerde.’ Skey klemde zijn kiezen op elkaar. Strak bleef hij voor zich uit kijken.
‘Hij zijn geen knechtje, hij zei slaafje,’ zei hij. ‘En ik denk niet dat de manier waarop hij dat bedoelde iets met knechtjes te maken had.’ Ondanks het feit dat hij daarmee min of meer toegaf dat hij wist waar ze op doelde, bleef Talitha voorzichtig. Ze leek door te hebben dat ze een gevoelig punt geraakt had.
‘Ja, dat zei hij,’ zei ze. ‘Wat is er met je gebeurd, Skey? Wat heb je me nooit verteld? Wat is er met jou gebeurd dat je zo reageerde?’
Afbeelding
NeleVanHol
Balpen
Balpen

Mooi stukje!
Jeetje schreef: Hijgend bleven ze staan, kijkend naar Aimon en alle anderen, die vanuit verschillende richtingen naar hen toe kwamen lopen.
‘Iedereen ongedeerd?’ vroeg Aimon en ze keken de groep rond. Iedereen hijgde nauwelijks, afgezien van Bradley, die voorover gebogen met zijn handen op zijn knieën naar adem snakte. Deora was rustig naast Skey op de grond gaan zitten, zonder dat haar ademhaling ook maar een beetje versneld was.

Is dit niet een beetje een contradictie?
Jeetje schreef: De groep vertrok noordwestelijk richting het haven.
de haven, toch? :)
Jeetje schreef: Soms liep ze hand met hand in hem en af en toe lachte ze om iets wat hij vertelde.
-> hand in hand met hem
Jeetje schreef:
Zo vervolgden ze hun weg voor het bos, uiteenvallend in paren en drietallen die onderling op steeds gemoedelijkere toon hun eigen beslommeringen bespraken.
Typo denk ik :) moet 'door' zijn
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Bedankt Ejell en Nele voor het eruithalen van de foutjes! :D Ik ga ze gelijk doorvoeren in mijn document.

Ze hoefde niet meer toelichting te geven op wat ze bedoelde. De toon van haar stem was voldoende voor hen beiden. Skey wist dat ze wat ze op zijn gezicht had gezien juist geïnterpreteerd had. Hij wist dan ook dat het geen zin zou hebben te doen of ze het bij het verkeerde eind had. Ze had iets gevonden dat zo diep lag dat hij het nog nooit met iemand gedeeld had. Dat betekende echter nog niet dat hij het makkelijk vond er met haar over te praten, ook al praatte hij graag met haar. Als het maar niet over dit onderwerp ging.
‘Het is lang geleden,’ zei hij. ‘Het doet er niet toe.’ Talitha keek hem aan.
‘Voor mij wel,’ zei ze. ‘En voor jou ook, te oordelen naar de manier waarop je reageert.’ Skey liep door, niet kijkend naar haar terwijl ze naast hem meeliep. Ze wachtte even, maar toen hield ze hem tegen. Ze zette hem stil, midden in het bos, en draaide zijn gezicht haar kant op.
‘Je kunt me alles vertellen, Skey,’ zei ze. ‘Dat weet je. Wat dan ook.’ Eindelijk kon Skey het opbrengen haar aan te kijken. Hij keek naar haar, naar haar mooie, bruine ogen, maar wendde zijn blik af toen hij merkte dat Aimon en de anderen stil waren blijven staan. Even keek hij naar de anderen, die verderop op hen wachtten, maar toen ging zijn blik weer terug naar die van Talitha.
‘Niet nu,’ zei hij. ‘Niet hier.’ Talitha’s ogen gleden over die van hem. Het was of ze zocht naar hetgeen dat hij voor haar verborg, ergens achter zijn ogen. Skey merkte het en hij zuchtte. Hij pakte haar hand vast en liet hem zakken.
‘Later, oké?’ zei hij. ‘Dit is niet het moment.’ Talitha bleef hem aankijken, observerend, maar niet op een vervelende manier. Even bleef ze stil, maar toen knikte.
‘Goed,’ zei ze. ‘Later.’ Ze sloot haar hand om die van hem en drukte er een kus op, zonder haar blik van die van hem af te wendden. Toen draaiden ze zich om en begonnen weer te lopen, zodat de rest ook hun pad hervatte. Skey vermoedde met enige spijt dat Talitha die belofte niet meer zou vergeten.

Gedurende hun hele toch door het bos begon Talitha niet meer over het onderwerp. Skey had dat wel verwacht, maar ze deed het niet. Het was een geruststelling, dat ze hem zodanig kende dat ze doorhad dat hij er niet in de aanwezigheid van de anderen over wilde praten. Ze ging met hem om op een manier die hij maar van weinig anderen kende. Ze liet hem met rust, niet omdat het haar niet uitmaakte of omdat dat makkelijker was, maar omdat ze hem en zijn gevoelens respecteerde. Het maakte dat hij zich realiseerde hoe sterk hun band was, vooral voor een vampierenkoppel. Het maakte hem ook weer pijnlijk bewust van zijn gevoelens voor haar en daarmee het daarmee samenhangende probleem met betrekking tot het circus waartoe dat leidde. Het was een onderwerp waar hij bijna net zo min over wilde praten als over hetgeen dat Talitha had aangesneden, maar hij wist dat het te belangrijk was om naast zich neer te liggen.
Ze zaten tijdens één van de pauzes rondom een kampvuur dat Harper had aangelegd toen hij besloot dat hij het niet verder uit moest stellen. Gezien de positie van de sterren moest het zo’n één uur in de nacht zijn. Ze waren over de helft en Skey wist dat hij niet veel tijd meer zou hebben voor ze bij de boot waren. Dat gaf hem dus ook nog weinig tijd om te beginnen over wat hem dwars zat. Hij wilde dit alleen met haar bespreken, niet op een paar vierkante meter met de anderen erbij.
‘Ik wilde nog ergens met je over praten,’ zei hij dan ook tegen Talitha toen ze samen bij het knetterende vuur zaten. Hij zat op de grond, met zijn rug tegen een boom geleund, en Talitha lag naast hem op haar buik, steunend op haar ellebogen met haar voeten bij de enkels gekruist. Ze was bezig een tak met paddenstoelen erop te bekijken en probeerde één van de paddenstoelen van het hout te krijgen.
‘Wat dan?’ vroeg ze terwijl ze aan de rand van de paddenstoel frunnikte. Skey keek even naar haar. Hij wilde er eigenlijk ook nu liever niet over beginnen, in de fijne, kalme sfeer bij het warme kampvuur, maar hij wist dat hij het vroeg of laat toch een keer ter sprake moest brengen. Hij kon het niet eeuwig blijven uitstellen.
Hij keek op, controlerend of de anderen op een beetje redelijke afstand van hen zaten. Hij zag ze aan de andere kant van het kampvuur zitten, met de hoge vlammen tussen hen in. Ze waren allemaal met zichzelf of elkaar bezig en letten niet op hem en Talitha. Hij zuchtte.
‘Over wat er afgelopen tijd gebeurd is,’ zei hij. ‘En vooral over de consequenties ervan.’ Talitha keek naar hem op. Haar handen bleven over de paddenstoel strijken, maar hij zag aan haar ogen dat ze wachtte op wat hij te zeggen had. Hij wendde zijn blik weer af en streek over zijn haar.
‘Er is veel gebeurd de laatste dagen, Talitha. Heel veel en ik weet nog niet eens precies wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Dat moet misschien allemaal nog blijken. Het enige wat ik wel weet, is dat dit nooit, maar dan ook nooit meer mag gebeuren.’ Talitha keek hem aan. Haar donkere ogen glommen in de oranje gloed van het vuur. Ze zei niets en wachtte af.
Skey streek de stof van zijn broek glad, een loos gebaar in een poging de stilte op te vullen.
‘We mogen van geluk spreken dat we nog leven,’ ging hij verder. ’Ik denk dat we dat allebei weten. Volgende keer kunnen de gevolgen erger zijn. Nog erger.’ Talitha keek hem nog even aan, maar toen wendde ze haar blik af. Ze keek naar de tak met paddenstoelen in haar handen.
‘Ik weet het,’ zei ze. ‘Maar ik weet niet of ik wel wil begrijpen wat je daarmee wilt zeggen.’
Afbeelding
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Nee Skey doe het niet! Doe het niet!
Okej ik vond dit stukje echt heel chill. Op één of andere manier las ik hier zo vlot doorheen! Goed, dat wou ik even zeggen (:
Maar serieus, Skey moet bij het circus blijven, want daar passen Talitha en hij veel beter.
Zijn in jouw verhaal eigenlijk ook 'wilde' vampiers, zegmaar? Dus die niet bij een groep leven. Of heb je daar niet over nagedacht? Kan ook (:

Hup snel nog iets posten, ik barst bijna van ongeduld nu na dit einde :D
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Super bedankt voor je leuke reactie Ejell! :D doe er nog een stukje bij vandaag want ben tot morgen weg :) hoop dat jullie het leuk vinden!

Skey keek naar haar mooie gezicht, dat warm verlicht werd door de vlammen.
‘Nog niets,’ zei hij. ’We zitten hier samen in. Ik wil niets in mijn eentje beslissen. Dat moeten we samen doen.’ Talitha hield haar blik op de tak in haar handen gericht. Even was het stil.
‘Denk je niet dat het weer kan worden als het was?’ vroeg ze toen terwijl ze aan een andere paddenstoel begon te pielen. ‘Dat alles weer terug kan keren naar hoe het was voor Brandon?’ Skey keek naar haar op.
‘Denk jij dat dat kan?’ vroeg hij. Ze haalde lichtjes haar schouders op.
‘Nee,’ gaf ze toe. ‘Waarschijnlijk niet.’ Haar gehavende vingers wipten een paddestoel van de tak af. Even liet ze hem door haar hand heen en weer rollen, in gedachten verzonken. Skey zag dat ze nadacht en gaf haar de tijd die ze nodig had. Toen zei ze: ‘Maar er zijn ook dingen die niet veranderd zijn door Brandon. Ik wil jou niet kwijt, Skey. Nog steeds niet, ondanks alles.’ Ze slikte. ‘Als ik naar jou kijk, zie ik iets wat goed voelt. Mijn geluk, mijn toekomst. Ik voel me goed als ik bij jou ben, en veilig, gek genoeg.’ Skey staarde naar haar handen, die sierlijk langs de tak bewogen. Haar woorden maakten de meest voor de hand liggende optie die hij had nog moeilijker. Hij slikte.
‘Dat weet ik,’ zei hij. ‘Ik begrijp het omdat ik hetzelfde voel. Maar juist dat maakt het zo moeilijk. Ik hou meer van jou dan wat dan ook en er is niets wat ik niet voor je zou doen, maar ik wil er ook alles aan doen om te zorgen dat je veilig bent. Alles wat in mijn macht ligt. Ook als ik dat betekent dat ik misschien afscheid moet nemen van alles wat goed en mooi is in mijn leven.’ Talitha keek naar hem op. De tak in haar handen zakte op de grond.
‘Nee, Skey,’ zei ze, en de toon van haar stem was sterk, zeker. ‘Ik heb er genoeg van om alleen te zijn. Ik ben jarenlang alleen geweest, en het heeft niets geholpen. Er is niet beter van geworden, alleen maar slechter. Ik heb…’ Ze wilde nog iets zeggen, maar het was of het haar niet lukte de rest van die zin over haar lippen te krijgen. Ze kneep haar ogen dicht en schudde haar hoofd een beetje. ‘Laat maar. Waar het om gaat: voor ons was ik altijd alleen. Al sinds ik me kan herinneren. Omdat het zo hoorde, omdat iedereen zo leefde. Want niemand wil gekwetst worden en niemand wil dat hem of degene van wie hij houdt overkomt wat ons overkomen is. Maar het is ons overkomen, Skey. Het is ons overkomen en we hebben het gered. We zijn er samen uitgekomen.’ Skey staarde naar het knetterende vuur.
‘Nu wel, ja,’ zei hij. ‘Maar het kan volgende keer ook heel anders aflopen.’ Talitha keek weer naar hem op.
‘Het is niet zeker dat er een volgende keer komt, Skey,’ zei ze. ‘Niets is zeker. Het enige wat zeker is is dat we dit hebben doorstaan voor elkaar. Als we het nu opgeven, is alles evengoed voor niets geweest. Dan geven we alsnog aan Brandon toe, op een manier die hij niet eens voor mogelijk had gehouden.’ Skey keek naar de dansende vlammen zonder echt iets te zien.
‘Maar de andere kant ervan is dat dat juist de enige manier is om de kans dat het opnieuw gebeurt te verkleinen,’ zei hij. Talitha keek hem aan. Skey kon de pijn die hun verschil in opvatting teweegbracht in haar energie voelen. Toen hij naar haar keek, zag hij het ook in haar ogen. Hij vermoedde dat het nog ergens anders vandaan kwam, maar hij kon niet precies plaatsen waar vandaan.
‘Dat betwijfel ik,’ zei ze. ‘Maar alsnog, wat blijft er over van de waarde van ons leven als we het daarnaar richten? Ik bedoel, stel je voor, stel dat het verkeerd was afgelopen. Stel dat ik dood was gegaan in die kelder. Wat denk je dan dat ik liever had gehad? Dat de laatste jaren van mijn leven gelukkig waren geweest omdat ik ze met jou doorgebracht had, of dat ik dood was gegaan met het gevoel van volstrekte, eeuwige eenzaamheid?’
‘Maar dat is juist het hele punt, Talitha. Het gaat erom dat je überhaupt in die situatie zat, die situatie waarin de kans bestond dat je zou sterven. Als je mij niet had gekend, als wij dit niet gehad hadden, was dat überhaupt nooit gebeurd. Niet in deze context. Dan was je nooit in die situatie terechtgekomen.’
‘Dat kun je niet weten, Skey. Je kunt de wereld niet tegenhouden. Geloof me, slechte dingen overkomen je toch wel. Hoe alleen ik ook ben, hoe voorzichtig ik ook doe, ik kan altijd in de problemen komen. Wij allemaal. Gewoon door wat we zijn, gewoon door het feit dat we bestaan. Mijn relatie met jou maakt de kans dat er ooit iets naars gebeurt niet groter of kleiner. Je kunt door iedere kleine handeling of door stom toeval al in de problemen komen. En juist daarom wil ik genieten van de jaren die ik heb, of het er nou veel zijn of weinig. Ik heb al zoveel jaren van mijn leven vergooid door alleen te zijn. Ik zal weer alleen zijn als ik jou niet heb en dat wil ik niet meer.’
‘Maar we hoeven niet totaal afstand van elkaar te nemen. We kunnen ook samen bij het circus blijven, zonder dat we samen zijn, begrijp je? Dan zijn we bij elkaar in de buurt, levend in de wetenschap dat de ander veilig is en dat we ons daar ten alle tijden van kunnen verzekeren, alleen niet meer... samen.’ Talitha schudde haar hoofd.
‘Dat komt op hetzelfde neer, Skey. Ook al blijf ik bij het circus, en jij ook, dan ben ik net zo goed alleen omdat je er wel bent, maar niet… bij me kunt zijn, snap je? Dat is misschien nog wel erger, om je iedere nacht te zien maar je niet aan kunnen raken, om niet bij je te kunnen zijn. Daarnaar teruggaan, voor de rest van mijn leven, is bijna net zo erg als teruggaan naar die kelder van Brandon.’ Skey zag dat ze alles wat ze zei oprecht meende. Taltiha keek hem even aan, maar wendde toen haar blik weer af.
‘Kijk, ik kan jouw gevoelens en gemoedsrust niet veranderen, Skey. Maar ik weet wel wat ík wil en dat weet jij ook. Ik geloof in ons, in jou en mij, ondanks alles wat dat met zich meebrengt. Ik ben bereid daar alles voor op te geven. Wat Brandon heeft gedaan, heeft daar niets aan veranderd. Ik wil bij je blijven, maar ik wil ook niet dat je ongelukkig wordt van de zorgen als we bij elkaar blijven omdat ik dat zo graag wil.’ Even bleef het stil. Toen wendde ook Skey zijn blik weer af en hij staarde opnieuw naar het knetterende vuur. Talitha zuchtte.
‘Ik maak het niet bepaald makkelijker voor je, hè?’ vroeg ze. Skey schudde zijn hoofd.
‘Nee,’ zei hij. ‘Eerder moeilijker.’ Talitha keek schuldbewust naar hem op.
‘Het spijt me,’ zei ze. Maar Skey schudde zijn hoofd.
‘Dat hoeft niet,’ zei hij. ‘Zo is het leven nu eenmaal. Je hebt me in ieder geval stof gegeven om over na te denken.’
‘Ja. Je weet mijn beslissing, Skey. Je hoeft alleen de jouwe nog te maken. Ik wil gewoon dat je ook voor jezelf de goede maakt.’ Skey knikte wat afwezig.
‘Ja,’ mompelde hij. ‘Dat hoop ik ook.’
Afbeelding
MissRolex
Balpen
Balpen

Ben weer lekker bijgelezen. Oooh, ik hoop dat Skey de juiste keuze maakt door bij Talitha te blijven. Ze zijn zo gelukkig en perfect samen. Ik vond het echt een leuk stukje om hun conversatie te lezen, ga zo door :app: !
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank je wel voor je leuke reactie MissRolex en Nele voor het liken! :D

Hoofdstuk

Na de pauze bij het kampvuur trokken ze rechtstreeks door naar de haven. Tijdens het vervolg van hun tocht liep Skey een tijdlang achteraan de groep, een paar meter achter de rest. Hij koos er bewust voor om even alleen te zijn. Hij wilde nadenken en daar had hij tijd voor nodig. Want hij had de waarheid gesproken, eerder in zijn gesprek met Talitha. Hun discussie het hem er niet makkelijker op gemaakt. Hij was ervan overtuigd dat een terugkeer naar het oude, naar het scenario waarbij Talitha en hij beiden deel uitmaakten van het circus en tegelijk een relatie hadden, zo goed als onmogelijk was. Tenminste, natuurlijk was het mogelijk, theoretisch gezien was alles dat immers, maar het zou de kans dat er nog een keer zoiets als met Brandon zou gebeuren in zijn ogen wel degelijk groter maken. Dat was iets wat hij absoluut niet meer wilde laten gebeuren.
Hij had eraan gedacht weg te gaan. Als ze niet meer bij elkaar waren was dat gevaar in ieder geval geweken en als hij ervoor koos om te gaan, hoefde Talitha haar veilige haven niet te verlaten. Het was geen scenario waar hij naar uitkeek. Alleen de gedachte al was pijnlijk en het zou zijn leven volstrekt doelloos en leeg maken, maar dat zou het dan in ieder geval zijn in de wetenschap dat Talitha veilig was. Talitha had hem echter duidelijk gemaakt dat hij haar haven was en dat ze haar oude leven daarvoor op wilde geven. Dat gold net zo goed voor hem, maar hij kon het niet helpen te denken aan de consequenties die het voor hen beiden zou hebben als ze die andere weg kozen en daarmee hun periode bij het circus achter zich lieten. Hoe zou hun leven er uit komen te zien?
Skey wist dat ook dat scenario niet bepaald rooskleurig was. Waarschijnlijk zou het weer worden zoals het vroeger was. Draaglijker, omdat ze samen waren, maar net zo onzeker. Geen vastigheid meer, geen vaste verblijfplaats. Ze zouden rond moeten zwerven omdat ze een spoor van lijken achterlieten. Want geen deel meer uitmaken van het circus betekende zelf weer op jacht moeten gaan. Twee doden per week, één voor hen allebei. Minimaal. Dat liep snel op en als ze te lang op één plaats zouden blijven, leidde dat ongetwijfeld tot vragen en verdenkingen. Dat moesten ze ten alle tijden zien te voorkomen. Dat betekende ook dat ze verder niemand konden leren kennen, met geen mens om konden gaan, om te voorkomen dat ontdekt zou worden wat ze waren of wat ze konden. Ze zouden totaal op elkaar aangewezen zijn.
Skey twijfelde er niet aan dat dat geen probleem zou vormen. Hij zou genoeg hebben aan Talitha’s gezelschap, al zou hij Aimons goede adviezen en zijn leuke gesprekken met Scrooge missen. Het circus was een soort grote familie voor hem geworden en ondanks het feit dat zijn levensinstelling flink verschilde van die van het gros van de gemeenschap, voelde hij zich er thuis. Hij wist nog hoe heerlijk hij het had gevonden toen hij net bij het circus kwam, toen hij ineens een plek had waar hij met andere vampieren kon praten, waar hij kon omgaan met anderen die allemaal waren zoals hij. Dat zou hij dan kwijt zijn en dat zou hij missen, maar dat kon hij wel accepteren omdat hij dan samen met Talitha was. Tenminste, dat zou hij kunnen accepteren als zeker wist dat hij Talitha niet nog meer in gevaar bracht door samen met haar het circus te verlaten.
Skey merkte dat er geen eenduidig antwoord bestond op de vragen die hem plaagden. Hij besloot het er maar even bij te laten en af te wachten wat de komende dagen hem brachten, maar toch bleef de onopgeloste kwestie de hele tijd in zijn achterhoofd spelen. Hij wist dat hij eigenlijk niet moest afwachten in de hoop dat er zich ineens een oplossing aan zou dienen omdat dat waarschijnlijk toch niet zou gebeuren, maar hoe hij ook beredeneerde, hij wist gewoon echt niet wat hij moest doen. Het zag er voorlopig naar uit dat afwachten dus de enige optie was die hij had.
Hij sloot weer aan bij de anderen en volgde hen samen met Deora het laatste stuk het bos door. Het duurde niet lang voor ze enkele kilometers verder bij de rand van het gebied kwamen. Het was inmiddels zo’n vijf uur in de ochtend en nog steeds pikdonker. Ondanks dat bleven ze zo veel mogelijk in de beschutting van de bomen terwijl Aimon hen langs de bosrand naar de haven leidde. Zonder verder oponthoud kwamen ze daar aan.
Bij de haven was het alles behalve donker. Toen Skey er vorige keer met Talitha was geweest was het uitgestorven geweest, maar nu was er overal bedrijvigheid. Er waren mensen aan het werk die met grote kratten sjouwden, bezig waren dingen te lassen en grote containers inlaadden. Alles werd verlicht door grote lampen die het hele terrein in helwit licht zetten.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Langer stukje maar dit keer... hopelijk is het nog wel leuk :)

Iedereen was zo druk met zijn eigen werkzaamheden bezig dat niemand waarschijnlijk vreemd op had gekeken als Aimon, Skey en de anderen gewoon langsgelopen waren, ware het niet dat ze Deora bij zich hadden. Zij zou nogal de aandacht trekken of zelfs paniek kunnen veroorzaken, dus waren ze gedwongen aan de andere kant van de afrastering te blijven en zich te verbergen achter de houten kratten en zeecontainers. Aimon wist waar ze heen moesten. Hij had voor ze weggingen om Skey en Talitha te zoeken iemand die boten verhuurde ingeschakeld, die stand-by stond voor het geval ze vervoer nodig hadden. Ze vonden de betreffende kapitein en zijn boot al gauw, helemaal achteraan de lange rij privéjachten. Het was een oudere man, waarschijnlijk tegen de zestig, met wit haar en een korte, al even witte baard. Zijn gezicht stond een beetje norsig en hij maakte niet echt een hartelijke indruk. Hij verhuurde zichzelf als kapitein bij een huurmotorjacht dat eruitzag of het erg duur was en vooral of hij er erg zuinig mee omging. Skey vroeg zich af wat Aimon hem had moeten betalen om hem zover te krijgen dat ze op tijdstip gebruik mochten maken van zijn diensten en zijn boot.
Achteraan de haven ging Aimon naar de man toe om met hem te praten, terwijl de rest verscholen achter de overblijfselen van een groot schipwrak wachtte. De kapitein keek een beetje donker en schudde zo nu en dan zijn hoofd en leek ergens een korte discussie met Aimon over te hebben. Zoals altijd als het op overtuigend spreken aankwam won Aimon echter, en niet veel later ging de kapitein met een nog norser gezicht aan boord en wenkte Aimon de anderen. Ze kwamen één voor één achter het schipwrak vandaan en slopen zo snel mogelijk naar het jacht toe. Snel gingen ze aan boord. Skey en Jeremiah sloten de rij samen met Deora. Gelukkig leek Deora door te hebben dat het belangrijk was niet te treuzelen en ze aarzelde niet om het grote, drijvende ding op te gaan. De kapitein stond bij het roer en hij keek een beetje afkeurend naar haar toen ze het schip op sprong, voor hij zich omdraaide en naar een kajuit achterin het schip in verdween. Skey keek om naar Aimon.
‘Korte discussie?’ vroeg hij. Aimon knikte.
‘Hij wil geen dieren aan boord,’ zei hij. ‘Er ligt tapijt in het grootste van het schip en dat vind hij onhygiënisch.’ Skey knikte.
‘Ik snap het. Ik zal haar vragen of ze haar poten veegt voor ze ergens naar binnen gaat.’ Aimon glimlachte licht.
‘Hij trekt wel bij. We mogen al van geluk spreken dat we hem konden inhuren. En dit jacht, wat dat betreft. Het is het grootste dat hij heeft.’ Hij keek Skey aan. ‘Hij heeft voor iedereen een slaapplaats, alleen niet genoeg kajuiten voor iedereen apart. Ik heb gezegd dat hij jou en Talitha bij elkaar kon zetten. Deora kan dan bij jullie in de kajuit of op het achterdek slapen. Vindt je dat goed?’
‘Natuurlijk, prima.’
‘Oké. Dan krijgen jullie de hut in de voorpunt. Ik raad je aan daar zoveel mogelijk binnen te blijven, ook ‘s nachts. Hoe minder mensen ons zien, hoe beter. Het is vervelend voor Deora, maar probeer haar ook zoveel mogelijk in de kajuit te houden. We meren ‘s nachts een paar keer aan zodat iedereen even de benen kan strekken en tussendoor kan ze zo nu en dan even het achterdek op voor wat frisse lucht, maar hou haar een beetje uit het zicht. ’ Skey knikte en hij keek hoe de anderen bewonderend en aanzienlijk vrolijker dan daarnet door het schip heen en weer liepen. Ze waren bezig alle hoeken en gaten van het jacht te verkennen en keken hun ogen uit naar alle luxe om hen heen. De terugkeer naar een vorm van beschaving na de dagen die ze op de betonnen vloer van de fabriek hadden doorgebracht, deed iedereen zichtbaar goed. Skey en Aimon keken glimlachend hoe Scrooge achter het roer van het schip klom en met veel uiterlijk vertoon deed of hij het jacht bestuurde, met een uitdrukking op zijn gezicht die verassend veel op die van de echte kapitein leek. Talitha en Bradley bleven staan om naar hem te kijken en lachten om hem. Vooral Talitha leek weer een beetje opgeleefd te zijn door hun vlekkeloze aankomst bij de boot. Skey kreeg weer dat sterke gevoel in zijn lichaam toen hij de vrolijke lach op haar mooie gezicht zag, die haar deed stralen zoals ze dat vroeger altijd nog veel meer gedaan had. Ze zag er gezonder uit, levendiger, weer sprankelender dan de afgelopen dagen. Talitha leek Skey’s blik te voelen en keek zijn kant op. Haar glimlach verbreedde nog meer toen ze hem zag kijken. Ze liep naar hem toe en pakte hem bij zijn hand.
‘Mooi is het hier, hè? Ik ben nog nooit op een boot geweest, het is net een drijvend huis. Kom, ik laat je de rest zien.’ Ze trok hem mee aan zijn hand en nam hem mee naar het achterdek, waar tegen de reling een brede bank stond met een dubbele, houten tafel ervoor. De vloer was van hetzelfde soort houten planken als de tafels en een canvast kap overdekte het achtergedeelte. Skey wilde om zich heen kijken, maar Talitha was zo enthousiast dat ze hem alweer mee de andere kant op sleepte voor hij het geheel goed in zich op had kunnen nemen. Ze gingen terug naar binnen, liepen de trap af langs een grote zithoek en daalden vervolgens nog een trap af naar het teakhouten keukentje onderin de kuip dat Talitha hem wilde laten zien.
‘Kijk, ze kunnen zelfs koken,’ zei ze. ‘Met pitten en een ijskast en alles. En hiernaast hebben ze een zithoekje-’
‘Dinette,’ verbeterde Jeremiah haar vanaf één van de banken.
‘-waar je bedden van kunt maken. Je kunt de tafel zo uitklappen en de kussens weghalen en dan heb je er twee bedden bij. En voor de keuken zit een badkamertje met stromend water en een douche. Hier, zie je? Het is zo luxe allemaal. Ze hebben zelf een televisie bij de grote zithoek boven. Die hebben wij niet eens.’ Skey, die in zijn leven meerdere keren tijden op boten had gebracht en de verschillende fasen van zich steeds verder ontwikkelende luxe daarin had kunnen aanschouwen, wist ongeveer wel hoe het gemiddelde schip tegenwoordig in elkaar zat, maar Talitha was zo enthousiast dat hij haar liet praten. Ze kreeg er geen genoeg van en wilde hem alles laten zien. Hij liet zich kriskras door haar mee door het schip slepen en keek geïnteresseerd om zich heen, naar het warme, teakhouten interieur en de marineblauwe bekleding. Alles zag er mooi en goed onderhouden uit.
‘Het ziet er mooi uit,’ besloot hij ook toen ze voor de tweede keer bij hetzelfde trappetje geëindigd waren. Talitha keek hem aan, met een fractie van de glinstering in haar ogen die ze vroeger altijd had gehad. De lach stond nog steeds op haar gezicht. Hij had haar in tijden niet zo vrolijk gezien.
‘Geweldig, hè?’ zei ze. ‘Ik wist niet dat zo’n boot zo huiselijk kon zijn. Wacht, ik laat je het beste gedeelte zien, dat is voorin.’ Skey keek richting de voorkant van het jacht.
‘Bedoel je de voorkajuit? Het slaapvertrek in de punt? Ik meen dat ik Aimon iets heb horen zeggen over dat wij daar samen slapen ,’ zei hij. Met een ruk keek Talitha naar hem om. Haar ogen waren nog groter en glimmender dan daarnet. Ze greep hem opgewonden bij zijn arm, zo blij als een kind.
‘Echt?’ vroeg ze. ‘Dat is perfect! Dat is het beste stuk van het hele schip. Kom mee, ik laat het je zien.’ Skey zag dat Aimon en Scrooge hem grijnzend nakeken terwijl Talitha hem voor de zoveelste keer mee het trapje af sleepte en hem langs het keukentje meenam naar de voorpunt van het schip. Hij moest toegeven dat ze gelijk had: het was een warme, gezellige ruimte. Het was er net hoog genoeg om rechtop te staan. De witte wanden werden warm verlicht door kleine lampjes en in het midden van de punt stond een tweepersoonsbed met witte lakens. Langs de randen waren opbergruimten gebouwd, waarop enkele tijdschriften en boeken lagen. De vloer en het plafond bestonden uit lange, houten planken die het geheel een warme sfeer gaven.
Talitha liep naar binnen en ze liet zich languit op het bed vallen. Skey leunde tegen de deurpost en keek glimlachend naar haar.
‘Goedgekeurd?’ vroeg hij retorisch. Talitha lachte en keek naar het plafond.
‘Geweldig,’ zei ze. ‘Ik zou hier wel voor altijd kunnen wonen.’ Skey glimlachte en liep naar haar toe. Vlak bij haar bleef hij staan en hij leunde met zijn onderarm tegen de kuip. Glimlachend keek hij naar haar gelukzalige gezicht.
‘Straks blijkt dat je zeeziek wordt als we gaan varen, dan kom je van een koude kermis thuis,’ zei hij plagerig. Talitha lachte. Ze ging rechtop op het bed zitten en keek genietend om zich heen.
‘Onmogelijk. Ik vind het veel te leuk, ik voel me net een kind in een snoepwinkel. Mijn hart raast als een gek. Hier, moet je voelen.’ Ze pakte de hand waarmee hij niet tegen de kuip leunde en trok hem naar zich toe. Ze drukte hem met beide handen tegen haar borst, ter hoogte van haar hart, terwijl ze met die glinstering in haar ogen om zich heen bleef kijken. Ze leek niet gelijk door te hebben dat ze Skey een beetje overrompelde. Na hoe ze de vorige keer had gereageerd op zijn aanraking, toen hij de plekken op haar heupen had willen bekijken, had hij deze spontane actie van haar niet verwacht. Hij keek een beetje verbaasd naar zijn hand op haar huid, voelde haar hart er in een licht versneld ritme onder slaan, en het was of ze gloeide onder zijn hand, of die warme uitstraling van zijn arm door heel zijn lichaam trok. Het duurde even voor Talitha zijn reactie merkte, maar toen hun ogen elkaar ontmoetten, leek zij het plotseling ook te merken.
Afbeelding
MissRolex
Balpen
Balpen

Yaay, lekker lang stukje :d. Jaa het is nog altijd super om te lezen, heb verder dan ook niet veel meer te zeggen, behalve: doorgaan !! :app:
NeleVanHol
Balpen
Balpen

Mooi!!! Ik word echt helemaal in het verhaal getrokken!! Snel meer (:
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Super, toch nog twee lezers! :D doe er gauw weer een stukje bij!

Er gebeurde iets door dat contact. Even bewogen ze niet. Hun ogen hielden elkaar vast, terwijl de plek waar Skey haar aanraakte gloeide onder zijn hand. Langzaam veranderde de sfeer in de kamer een beetje. Het hyperactieve wat de energie van Talitha veroorzaakte nam af en er zakte iets warms op hen neer, dat hen omkleedde en kalmeerde, maar tegelijkertijd op een andere manier prikkelde. Ze wisten van elkaar dat ze het allebei merkten.
Nog even keken ze elkaar aan, zonder iets te zeggen. Toen liet Talitha met één hand zijn pols los. Ze pakte hem bij zijn overhemd en trok hem zachtjes naar zich toe. Langzaam liet ze zich op haar rug op het bed zakken, zonder haar bik van die van hem af te wenden. Aan zijn overhem trok ze hem naar zich toe, bovenop zich. Haar lijf was warm en het was of Skey’s hele lichaam begon te tintelen. Haar grote, bruine ogen bleven op de zijne gericht en wakkerden een diep verlangen in hem aan. Hij zag aan de blik in haar ogen dat zij het ook voelde.
Talitha bleef hem aankijken en liet haar hand naar zijn wang glijden. Langzaam kwamen hun gezichten kwamen dichter bij elkaar. Haar duim streelde zacht over zijn huid en er smeulde iets in haar ogen. Toen bracht ze haar gezicht naar het zijne en drukte ze haar lippen zacht tegen die van hem. Hun ogen gleden dicht en ze zoenden elkaar, rustig, maar passioneel. Skey voelde de vormen van haar lichaam tegen het zijne, haar warme handen op zijn gezicht, en het tintelden gevoel in zijn lichaam werd sterker. Hun energie vloeide samen en verstrengelde met elkaar, net als vroeger. Het was of er niets veranderd was tussen hen. Hij liet zijn handen langs haar middel en de vormen van haar heupen over haar nachtjurkje glijden en Talitha deinsde niet terug, schrok niet. Haar hart bleef regelmatig tegen zijn borst kloppen, sereen en rustig. Haar handen verdwenen onder zijn overhemd en gleden over rug, zonder aarzelen, zonder dat haar kalme energie veranderde, en toen gleden ze naar zijn borst en daar begon ze de knopen los te maken. De warme sfeer werd nog sterker en fijner en Skey streelde over haar bovenbenen, schoof haar jurkje omhoog en voelde haar warme huid onder zijn handen. Het was een heerlijk moment, maar net toen dat magische gevoel in hun lichaam weer door hun aderen begon te stromen, werd het moment abrupt onderbroken.
Het was Scrooge die met veel kabaal de trap af kwam, die vergat op de halfopen deur te kloppen en halverwege de deuropening nietsvermoedend begon te praten.
‘Hé, we mogen van de kapitein de kap laten zakken,’ zei hij. ‘Het is makkelijker met z’n allen, hebben jullie zin om- o, wacht. Time-out.’ Skey en Talitha schrokken op en keken allebei tegelijkertijd naar hem opzij. Ze waren nog net op tijd om te zien hoe Scrooge zijn ogen dichtkneep en ze afschermde met zijn onderarm. Hij hief zijn andere hand op en bleef zo in de deuropening staan.
‘Sorry,’ zei hij. ‘Ik wilde jullie niet storen. Eh, sorry. Ik had even niet aan zien komen dat jullie…’ Hij hield zijn hand in de lucht en zorgde ervoor dat zijn andere arm zijn ogen bleef bedekken.
‘Eh, jullie zijn aangekleed toch? Dat we het daar eerst in ieder geval over eens zijn.’ Skey kwam gauw van Talitha af, die overeind ging zitten en haar haar en nachtjurkje in model streek.
‘Ja, sorry, Scrooge,’ zei Skey en hij ging naast Talitha op de rand van het bed zitten. ‘Sorry, we waren…’ Hij keek Talitha’s kant op en ze konden het niet helpen dat ze ondanks de situatie allebei breed moesten lachen toen ze elkaar aankeken.
‘… bezig onze kajuit te verkennen,’ vulde Talitha aan. Scrooge grijnsde, maar hij hield zijn arm nog steeds voor zijn gezicht.
‘Ongetwijfeld,’ zei hij. ‘Nou, moet ik nog een kwartier zo blijven staan of is iedereen weer zodanig toonbaar dat ik mijn ogen open kan doen?’ Talitha lachte.
‘Wij zijn toonbaar, Scrooge,’ zei ze. ‘Nu jij nog.’ Scrooge lachte. Hij liet ietwat aarzelend zijn arm zakken en keek even weifelend van de één naar de ander, maar toen hij Talitha’s opgeleefde gezicht zag, moest hij ook wel lachen.
‘Jullie zijn een mooi stel,’ zei hij. ‘Doe volgende keer gewoon de deur dicht, wil je?’ Talitha glimlachte.
‘Als jij volgende keer klopt voor je ergens naar binnen loopt, doen we dat, ja,’ zei ze. ‘Maar wat is er aan de hand? Je zei iets over een kap?’ Scrooge knikte. Met zijn duim wees hij over zijn schouder naar de achterkant van het schip.
‘We mogen de kap laten zakken van de kapitein, zodat de achterkant open is,’ zei hij. ‘Het is nog een paar uur donker, dus we kunnen beter nog even genieten van de buitenlucht nu het nog kan. Of jullie willen helpen de kap te laten zakken.’ Skey knikte en hij kwam overeind.
‘Natuurlijk. Is het moeilijk?’ Scrooge schudde zijn hoofd.
‘Volgens mij niet bepaald,’ zei hij. ‘Maar eerlijk gezegd weet ik het zo niet met die kapitein. Hij maakt niet echt een vrolijke indruk. Ik ben bang dat hij me straks ineens per ongeluk overboord slaat met een roeispaan als ik even de andere kant op kijk. Apart, want volgens mij hoort hij bang te zijn voor ons en niet andersom.’ Skey glimlachte.
‘Dus dat zit erachter,’ zei hij. ‘Maar geen probleem, we helpen je wel even.’ Scrooge grijnsde.
‘Dank je. Geen zorgen, het duurt maar even. En bovendien, als de zon straks opkomt zitten we de hele dag verplicht binnen, dus dan hebben jullie de hele dag om je hut te verkennen. Samen.’ Talitha kwam naast Skey staan en ze legde een arm om zijn schouders.
‘Met de deur dicht,’ zei ze. Scrooge grijnsde.
‘Ja,’ bevestigde hij. ‘Met de deur dicht.’
Afbeelding
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Jeetje schreef: Vindt je dat goed?’
Dit moet vind zijn, omdat er je achter staat.
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje langdradig worden nu :$ De hele reis wordt ongeveer beschreven en ik ben meer van de actie, dus dit is een beetje saai, vind ik. Misschien dat je wat actie erin kunt doen of gewoon naar andere, leukere delen kunt gaan? Geen idee hoe lang het verhaal nog gaat duren, aangezien je zei dat dit het laatste deel is, maar ja... No offense btw :angel
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Hé Ejell, dit laatste deel is echt een soort afsluiting :) de titel 'Terug' slaat op meerdere aspecten en de reis zelf staat ook filosofisch gezegd soort van symbool voor de ontdekkingsreis naar elkaar, hun (vroegere) zelf en naar wat ze verder verwachten van de toekomst. Het gaat echt meer om persoonlijke en psychologische aspecten en de afwikkeling daarvan, dus qua actie vrees ik dat ik je een beetje teleur moet stellen, dat waren echt vooral de vorige twee delen :P hopelijk weerhoudt dat je er niet van het toch nog tot het einde mee te lezen.
Afbeelding
MissRolex
Balpen
Balpen

Ik vind het niet langdradig worden. Ik ben wel wat voor actie, maar hou ook wel van wat romantiek :P. De 2 gecombineerd en ik vind het een perfect verhaal hihi :D, dus snel verder :angel !
NeleVanHol
Balpen
Balpen

Ik ga compleet akkoord met MissRolex :)
Snel verder maar!
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank jullie wel Nele en MissRolex! Echt een geruststelling dat jullie het nog wel leuk vinden :) nog even een stukje met wat rust en dan wat stukjes met wat dialoog en persoonlijkere dingen :) weer een wat langer stukje.

Skey en Talitha hielpen Scrooge en de kapitein de kap van de boot te laten zakken. Het bleek makkelijker te zijn dan verwacht. De constructie was logisch en met zijn vieren kostte het nauwelijks moeite. Toen de kap verdween, werd ook al gauw duidelijk waarom Scrooge het achterschip open had willen hebben: de nachtelijke sfeer op het water was heerlijk, met zachte wind die langs de boot streek en het geluid van insecten en kleine dieren dat vanaf de waterkant klonk. Verder was het doodstil om hen heen. Ze voeren over een rivier die hen door verwilderde gebieden voerde, met afwisselend dichte bossen en dan weer groene weilanden of heuvelachtige gebieden die zich tot ver in de verte uitstrekten. Boven hen strekte zich een prachtige, oneindige hemel uit, met flonkerende sterren in de zwarte lucht.
Iedereen genoot op zijn eigen manier van de laatste uren voor zonsopkomst. Scrooge lag languit op de bank tegen de achterreling, met zijn handen onder zijn hoofd en kijkend naar de sterren die langzaam boven hen voorbijtrokken. Marida en Jeremiah hingen pratend en lachend over de zijkant van de boot en pakten in het voorbijgaan lelies en andere bloemen uit het water, die ze bekeken in het donker. Het was de eerste keer sinds tijden dat Skey Marida weer zag lachen. Aimon stond verderop tegen de reling in stilte naar het voorbijtrekkende landschap te kijken en Bradley zat zachtjes met Harper op het achterdek te praten. Talitha, die schijnbaar de enige was die er met haar enthousiasme voor de boot in geslaagd was de kapitein aan het praten te kregen, stond naast hem bij het roer en keek gefascineerd hoe hij het jacht door het water liet glijden.
En Skey? Skey had zich teruggetrokken op de boeg. Hij zat op de voorkant van het schip, vlak bij de punt. Normaal was het helemaal geen plek om te zitten, maar hij had er zonder moeite kunnen komen. Hij keek voor zich uit, naar het donkere water dat zich voor hen uitstrekte, terwijl de frisse ochtendwind langs zijn gezicht en zijn blote voeten streek. Deora zat naast hem, met haar staart rond haar poten gekruld, en ze keek precies dezelfde kant op als hij. Zo zaten ze zwijgend naast elkaar, in perfecte harmonie, genietend van de duisternis en de rust.
Het was niet echt duidelijk hoe lang ze daar zaten. Eerst waren Skey’s gedachten nog op andere plaatsen geweest, bij Talitha en hem, bij hun terugkeer naar het circus, maar na een tijd namen de stilte en rust hem volledig over. Hij hoefde alleen nog maar te zitten en te kijken en de pure lucht in te ademen. Er was even niets anders meer, en Skey wist dat hij daar van moest genieten. Dergelijke rust en totale vrede had hij lang niet gekend en waarschijnlijk zou het ook weer lang duren voor er een volgende keer zou komen. Na een tijdje ging Deora tegen hem aan liggen en half afwezig streek hij haar over haar kop. Zo bleven ze zitten tot de lucht heel in de verte oranje begon te kleuren. Het was het teken van de zon die opkwam. Het moest alweer bijna ochtend zijn. De tijd was voorbij gevlogen.
Skey nam de traag verkleurende lucht aan als aanmoediging om naar binnen te gaan. Het was tijd dat hij zichzelf klaar ging maken voor de dag en hij wilde nog even wat lezen. Gewoon onbezorgd, nu het kon, nu hij er tijd voor had. Dat had hij al een tijd niet gedaan en hij had wat boeken en bladen naast het bed in de kajuit zien liggen. Er zat ongetwijfeld iets bij wat zijn interesse kon wekken.
Skey klopte Deora even op haar zij en klom toen overeind. Ze keek naar hem op toen hij rechtop ging staan en kwam ook overeind toen hij naar de zijkant van de boeg begon te lopen. Skey klom behendig langs de reling de boot weer in en Deora volgde hem met een paar sprongen weer het dek op. Ze schudde haar kop even toen ze weer binnen waren en Skey glimlachte om haar. Hij legde zijn hand op haar kop en wilde met haar naar de voorkajuit lopen, maar toen zag hij Talitha op het achterdek van het schip staan. Ze was alleen, het jacht was verder verlaten. De anderen waren waarschijnlijk al naar hun kajuiten gegaan. Ze leunde met haar onderarmen op de reling en keek naar het landschap in het licht van de naderende zonsopkomst. De contouren van haar lichaam glommen in het oranje licht dat op de glanzende stof van haar nachtjurkje viel
Skey klopte Deora even op haar ribben zonder zijn blik van Talitha af te wenden. Hij zei Deora dat ze alvast naar de kajuit kon gaan als ze wilde en dat deed ze. Skey bleef naar Talitha kijken terwijl het luipaard achter hem de trap afdaalde en haar energie langzaam verdween. Toen werd alles weer stil.
Skey keek nog even naar Talitha, naar hoe ze daar zo stond in het mooie licht. Toen liep hij naar haar toe. Haar gezicht was rustig, vredig, en haar houding was ontspannen. Hij zag aan alles dat de zorgeloze uren op de boot haar goed deden.
‘Hé,’ zei hij toen hij naast haar kwam staan. ‘Wat zag ik, heb je de kapitein nog weten te ontdooien?’ Talitha keek glimlachend voor zich uit.
‘Ja, ik denk het,’ zei ze. ‘Maar hij is de beroerdste niet. Hij is gewoon erg zuinig op zijn boot.’ Skey boog naar voren en ook hij leunde met zijn onderarmen op de reling.
‘Ik denk het. En geef hem eens ongelijk, toch?’ Talitha knikte
‘Inderdaad. Dit is zijn leven, zijn boten zijn alles voor hem.’ Ze deed haar ogen even dicht en slaakte een zucht. ‘Dat moet toch de ultieme vrijheid zijn. Altijd je huis bij je hebben, je eigen leven, waar je ook heengaat. In welk land je ook komt, altijd heb je je eigen plek om bij terug te komen, om je in terug te trekken, zonder dat dat je aan grenzen bindt. Dat moet zijn waar vrijheid voor staat.’ Skey glimlachte om de manier waarop ze dat zei.
‘Je vindt het echt leuk, hè?’
‘Ja. Het is een geweldige uitvinding.’
‘Heeft hij je nog iets geleerd, de kapitein? Ik zag je net bij het roer staan.’ Talitha keek naar de landschappen, die in het steeds lichter wordende ochtendgloren voorbij gleden.
‘Ja, een beetje. Hoe je vooruit komt en achteruit en hoe je de boot kunt sturen. Het is leuk. Niet zo moeilijk, eigenlijk. Voor een kleinere boot hoef je niet eens een rijbewijs te hebben. Of een vaarbewijs, hoe noem je dat.’ Skey glimlachte. Talitha keek even zijn kant op.
‘Kun jij het?’ vroeg ze. ‘Een boot besturen?’ Skey haalde zijn schouders op.
‘Weet ik niet,’ zei hij. ‘Misschien. Ik heb het nog nooit gedaan.’ Hij voelde dat Talitha’s ogen nog even over zijn gezicht gleden, maar toen wendde ze haar blik af. Ze keek naar de reling onder haar armen.
‘Scrooge vertelde dat je een auto kunt besturen,’ zei ze. Ze wachtte even en keek weer naar hem opzij.
‘Ik wist niet dat je dat kon. Hij zegt dat je er goed in bent. Wanneer heb je dat geleerd?’ Skey bleef voor zich uit kijken. Hij voelde dat ze weer ergens zouden uitkomen, bij een lijn die terug zou leiden naar hun eerdere gesprek over zijn verleden, maar die wilde hij nu niet volgen. Nu nog even niet.
‘Voor ik bij het circus kwam,’ zei hij alleen. ‘Door de jaren heen.’ Zijn toon maakte duidelijk dat hij er niet meer over kwijt wilde en Talitha leek dat te merken. Ze keek hem nog even aan, maar toen wendde ze haar blik af en ook zij keek weer voor zich uit. Even was het stil. Skey klemde zijn kaken op elkaar. Hij kon niet bepalen of het een berustende stilte was of dat hij die veroorzaakt had omdat hij te kortaf tegen haar was geweest, maar dat laatste was in ieder geval niet zijn bedoeling geweest. Hij keek een beetje opzij, naar Talitha’s handen die naast hem over de reling hingen. Hij aarzelde even, maar toen stak hij al leunend op de reling zijn hand wat naar haar uit. Zachtjes liet hij zijn vingers de hare raken. Hij deed het voorzichtig, ondanks het moment dat ze een paar uur eerder samen hadden gehad in de voorkajuit. Ook al was dat verser, hij was Talitha’s benauwde reactie op zijn aanraking in de fabriek nog niet vergeten. Het moment in de kajuit was op haar initiatief geweest en hij wist niet hoe ze zou reageren als hij degene was die het initiatief nam. Hij wilde haar de ruimte geven, haar het tempo laten bepalen.
Talitha wendde haar blik van haar omgeving af toen Skey haar hand aanraakte. Haar blik ging omlaag en ze keek naar haar hand, die hij zacht aanraakte met zijn vingertoppen. Ze schrok niet, maar leek wel te merken dat hij voorzichtig was. Dat leek haar meer pijn te doen dan de aanraking zelf. Misschien herinnerde zijn voorzichtigheid haar aan wat de reden was dat hij zo bedachtzaam met haar omging.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Skey zag dat ze slikte. Ze keek naar zijn hand en sloot de hare eromheen.
‘Ik was het vergeten,’ zei ze toen ineens. ‘Hoe het is. Ik was vergeten hoe mensen seks hebben.’ De toon van haar stem was anders dan daarnet en Skey keek naar haar op. Talitha hield haar blik op hun handen gericht, terwijl ze met de vingers van haar andere hand over zijn huid streelde. Hij zag dat ze het moeilijk vond om erover te praten, maar dat ze dat ondanks dat wel wilde.
‘Bedoel je Brandon?’ vroeg hij voorzichtig in een poging haar te helpen. Talitha perste haar lippen even wat steviger op elkaar, maar toen knikte ze. Ze bleef de rug van zijn hand strelen.
‘Het is zo anders,’ zei ze. ‘Zo ruw, zo doelgericht. Zo… egoïstisch.’ Skey wendde zijn blik af en keek net als zij naar hun in elkaar verstrengelde handen.
‘Talitha, wat Brandon met jou gedaan heeft, heeft niets, maar dan ook helemaal niet met seks te maken. Alleen met macht en onderwerping en pijn.’ Talitha schudde haar hoofd even, op een kleine, schokkerige manier.
‘Nee, dat is het niet,’ zei ze met nog steeds die vreemde ondertoon in haar stem. ‘Wat Brandon gedaan heeft… was niet de eerste keer dat er zoiets gebeurd is. Met mij, bedoel ik. Dat het niet vrijwillig was.’ Er bevroor iets in Skey’s binnenste. Een vreemd,, pijnlijk gevoel maakte zich van hem meester, alsof iets hem van binnenuit verstijfde. Hij klemde zijn kaken op elkaar, proberend het gevoel te onderdrukken. Hij wilde niet dat Talitha het doorhad. Ze had het al moeilijk genoeg zonder dat ze ook nog merkte dat haar woorden in zijn ziel sneden. Hij schudde zijn hoofd een beetje.
‘God, Talitha,’ zei hij. ‘Ik had geen idee. Waarom heb je me dat nooit verteld?’ Ze haalde haar schouders een beetje op.
‘Omdat het lang geleden is. En omdat ik het nooit nodig heb gevonden. Het heeft geen nut om erover te praten. Behalve nu misschien, dan.’ Skey keek naar haar gezicht.
‘Wat is er gebeurd?’ vroeg hij zacht. Ze slikte.
‘Nou, ik zal je het grootste gedeelte ervan besparen... Het komt erop neer dat ik alleen buiten was, ‘s nachts, om te jagen, en dat ik een groepje mannen tegenkwam. Gewoon toevallig, ergens op straat. Of, zij kwamen mij tegen, eerder. Ze…’ Ze slikte opnieuw en deed haar ogen even dicht. ‘Ik was verzwakt, wat ook de reden was dat ik aan het jagen was, en… ze waren sterker dan ik. Kort samengevat hebben zij erg veel plezier gehad en ik niet en dat was dat.’ Ze keek naar de grond.
‘Ik denk… dat het misschien gewoon onontkoombaar is, als je hier zo lang rondloopt als ik. Als je vaak alleen bent, en alleen ’s nachts naar buiten kunt. Ik weet van meer meiden van het circus dat het hen overkomen is. Edita, Marida. Ik denk dat het gewoon iets mens-eigens is. Dat is waarom onze soort er zo’n hekel aan heeft.’ Skey liet haar woorden even tot zich doodringen, maar keek toen op.
‘Marida?’ vroeg hij. Talitha knikte.
‘Ja. Dat is waarom ze zo geworden is, waarom ze zo’n hekel heeft aan seks, aan hoe wij met elkaar omgaan. Niemand wordt zo zonder reden. Ik denk al langere tijd dat Marida en Jeremiah elkaar meer dan aardig vinden, dat ze eigenlijk meer zouden willen, maar ze kunnen het gewoon niet. Zij niet door wat er gebeurd is en hij omdat hij bang is dat hij haar pijn doet. Het heeft haar bitter gemaakt.’ Ze richtte haar hoofd op en keek hem aan. ‘Maar zo wil ik niet eindigen, Skey. Dat is waarom ik je dit vertel. Ik wil niet dat dit tussen ons in komt te staan, wat er met Brandon gebeurd is. Ik weet waarom je zo voorzichtig bent, maar wat er toen gebeurde was niet jouw schuld.’ Ze keek naar haar hand in die van hem en streelde met haar duim over zijn huid.
‘Ik wil bij jou zijn, Skey,’ zei ze. ‘Ik vertrouw jou, meer dan wie dan ook. Ik wil het vergeten en juist daar heb ik jou voor nodig, omdat alles wat slecht is verdwijnt als ik met jou samen ben. De beste manier waarop jij me kunt helpen is door niet bang te zijn dat je me pijn doet. Want dat doe je niet, echt niet. Jij niet.’ Skey sloot zijn hand stevig om de hare. Hij keek naar haar mooie gezicht, dat nu tegelijkertijd zo breekbaar leek, en voelde een stekende pijn in zijn borst.
‘Het spijt me zo, Talitha,’ zei hij. Maar Talitha schudde haar hoofd.
‘Niet doen,‘ zei ze. ‘Jij kunt er niets aan doen. Er is niets aan te veranderen. De reden dat ik je dit vertel, is omdat het bewijst dat je je niet tegen alles kunt wapenen. Nergens tegen, misschien wel. Wat er gebeurd is, die keer voor Brandon, was lang geleden, ver voor ik jou leerde kennen, ver voor ik bij het circus kwam. Het had niks te maken jou, onze relatie of met wat wij hebben. Je kunt me niet overal tegen beschermen, Skey. Slechte dingen gebeuren toch wel, of ik nou bij jou ben of niet. Geloof me, ik kan het weten. Maar dit is nu voorbij en we kunnen hier samen doorheen komen, met elkaar. We zijn vrij en Brandon is er niet meer. Samen kunnen we het vergeten. Oké?’ Skey keek naar hun in elkaar gestrengelde handen. Hij zuchtte.
‘Ik probeer het, maar de uitdrukking op je gezicht die avond in die fabriek is moeilijk te vergeten,’ zei hij. ‘En wat Brandon gedaan heeft daardoor ook. Ik haat hem om wat hij gedaan heeft, uit de grond van mijn hart. Ik vind het bijna jammer dat hij dood, omdat ik nu niet meer de mogelijkheid heb hem oneindig veel pijn te doen om het hem betaald te zetten. En ik haat het lot, de wereld of hoe je het ook wilt noemen omdat dit jouw overkomen is.’ Talitha legde zijn hand tegen zijn wang. Zacht draaide ze zijn hoofd haar kant op. Ze keek naar zijn gezicht en streek zijn haar uit zijn gezicht.
‘Laat het los, Skey,’ zei ze. ‘Het is voorbij. Het is goed zo. Wat gebeurd is, is gebeurd. We zijn eruit gekomen en we hebben elkaar nog. Dat is wat er het meeste toe doet. De rest zal overgaan, mettertijd.’ Skey keek haar even aan. Toen knikte hij, met lichte tegenzin. Talitha glimlachte waterig en ze gaf hem een kus op zijn wang. Ze leunde tegen hem aan en liet haar hoofd even op zijn schouder rusten. Zo bleven ze staan en ze keken voor zich uit, naar de kilometers water die ze met de rustige vaart van de boot achter zich lieten.
Afbeelding
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Hééé, ik kom ook nog eens binnenvallen en ben helemaal bijgelezen. Je beschrijft alles weer zeer goed. Ik vind het echt heel moedig van Talitha dat ze wat er door Brandon gebeurd is niet tussen haar en Skey laat komen, niet velen doen het haar na, zeker als je naar Marida kijkt. Fantastisch! :app:
Hé, ik kom niet zeuren ofzo, maar ga je nog met je dramaverhaal verder? :angel *kijkt met puppyoogjes* :angel
Ik lees dit zeker mee, ook al reageer ik niet zo héél veel ^^
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Super dat je nog meeleest xIMISSYOU en bedankt voor je leuke reactie! Met mijn dramaverhaal ga ik zeker nog verder, zal echter eerst gaan herschrijven daaraan denk. Maar dat is net zo goed mijn kindje dus daar ga ik zeker nog aan verder :) ik heb een zwak voor Starla en Gio haha.

Hoofdstuk

Na hun gesprek op de reling ging Skey terug naar de voorkajuit. Talitha bleef nog even achter op het dek. Ze wilde van het landschap en de buitenlucht genieten tot de zon op zou komen en ze de hele dag binnen moesten blijven. Skey begreep het en gunde haar haar rust. Hij vermoedde ook dat ze even alleen wilde zijn na hun gesprek van daarnet. Hij snapte waarom, want ook hij had er moeite mee wat ze hem verteld had te accepteren en naast zich neer te leggen. Het deed hem pijn dat zij net zo’n nare geschiedenis achter zich had liggen als hij. Het besef veroorzaakte een pijnigend soort medelijden met haar en tevens een sterke haat tegenover Brandon. Beiden bleven zeurend in zijn lichaam hangen omdat hij er niets mee kon doen; dat wat er jaren geleden met haar was gebeurd was jammer genoeg al gebeurd en niet terug te draaien en Brandon was niet meer in leven om nog teruggepakt worden.
Eenmaal terug in de hut begon Skey in gedachten verzonken zijn overhemd los te knopen. Hij probeerde rustig te worden, zijn gedachten te verzetten, maar dat lukte hem niet. Talitha’s woorden over Brandon bleven in zijn gedachten en vormden ongewild beelden van wat er was gebeurd, die hem pijnigden en tergden. Af en toe schudde hij zijn hoofd om ze weg te krijgen, maar het had geen enkel nut.
Hij trok zijn overhemd uit en ging hij op het bed liggen, met zijn rug tegen het hoofdeinde, en pakte een boek van de kast naast het bed. Hij probeerde zich erin te verdiepen, maar ook de tekst kon hem niet afleiden. Hij probeerde zich op de woorden te concentreren, zoals hij eerder die ochtend nog van plan was geweest, maar de betekenis ervan drong niet tot hem door. Hij kreeg nog net mee dat het boek over boten ging, wat hij normaal gesproken wel interessant had gevonden, maar nu had hij net zo goed iets over zeventiende-eeuwse fietsen kunnen lezen zonder dat het verschil tot hem doordrong.
Hij had ongeveer acht bladzijden bekeken zonder ze gelezen te hebben toen hij geluid voor de deur van de kajuit hoorde. Hij keek op van het boek en zag dat de deur open ging. Talitha verscheen in de deuropening, haar wangen een beetje rood gekleurd door het beginnende zonlicht in de lucht buiten. Ze was waarschijnlijk te lang buiten gebleven, maar ondanks het feit dat de zon op het laatst niet meer prettig aangevoeld moest hebben, zag ze er beter en tevredener uit dan daarnet. Schijnbaar had de tijd die ze buiten in haar eentje had doorgebracht haar in staat gesteld met één en ander in het reine te komen en had dat haar goed gedaan. Er was iets rustigs, kalms over haar dat doorstaalde in haar gehele energie. Toen ze naar hem glimlachte, zag Skey het ook terug in haar gezicht en haar ogen.
‘Hé,’ zei ze terwijl ze de deur achter zich dichtdeed. ‘Wat ben je aan het lezen?’ Skey, die zelf ook ietwat gerustgesteld werd door het feit dat Talitha zich zichtbaar beter voelde, liet haar woorden even tot zich doordringen en wierp toen een blik op het boek in zijn handen.
‘Eh, iets ver boten, geloof ik,’ zei hij. Talitha’s glimlach verbreedde en ze leunde met haar rug tegen de dichte deur.
‘’Geloof je’?’ vroeg ze. Skey legde het boek naast zich neer en glimlachte ook.
‘Ja. Ik ben er niet helemaal bij met mijn gedachten.’ Talitha keek hem aan.
‘Door daarnet?’
‘Ja, dat. En door andere dingen.’ Haar ogen gleden over zijn gezicht, met een kalme, rustige blik in haar ogen.
‘Wil je praten over de andere dingen?’ vroeg ze. Ook al was de context anders, ze wisten allebei wat ze bedoelde. Skey’s verleden, dat op punten net zo onaangenaam was als dat van haar. De sfeer tussen hen was echter goed en Talitha’s vraag veroorzaakte geen druk. De toon waarop ze het vroeg net zo rustig was als haar uitstraling.
Skey keek naar het boek dat naast hem op het bed lag. Hij pakte het op en legde het op de kast aan de zijkant van de kuip. De sfeer in de kamer was open en vrij genoeg om nee te kunnen zeggen als hij dat gewild had. Hij wist dat ze het hem niet kwalijk zou hebben genomen. Hij deed het echter niet.
‘Misschien,’ zei hij. Het was de waarheid die vanuit zijn eigen gevoel sprak. Hij zag er nog steeds tegenop terug te gaan naar die tijd, het haar te vertellen, maar na hoe open zij tegen hem was geweest en vooral gezien hoe rustig ze daar nu door was, was het er misschien wel het juiste moment voor.
Toen zei Talitha echter iets wat hij niet verwachtte.
‘Ik denk dat ik weet waar het over gaat,’ zei ze. Skey richtte zijn hoofd op. Even keken ze elkaar aan.
‘Is dat zo?’ vroeg hij. Talitha leunde tegen de deur, met haar armen achter haar rug.
‘Ja,’ zei ze. ‘Ik denk dat het met je transformatie te maken heeft.’ Even bleef Skey zwijgend zitten. Hij had het niet verwacht, maar ze had het goed geraden. Hij wist niet of hij daar blij mee was of niet. Ze keken elkaar nog even aan, tot hij zijn blik afwendde.
‘Ja,’ zei hij toen bruusk. Talitha kwam bij de deur vandaan. Ze liep naar hem toe en liet zich op het bed zakken. Ze ging naast hem op haar zij liggen, haar hoofd steunend op haar hand, en keek naar zijn gezicht.
‘Vertel me erover,’ zei ze. Skey hield zijn blik op de deur tegenover hem gericht.
‘Het is geen mooi verhaal,’ zei hij. Talitha‘s ogen gleden over die van hem.
‘Maakt niet uit,’ zei ze. ‘Beter dan geen verhaal.’ Skey keek even haar kant op. Talitha kon zich haar transformatie niet herinneren. Slechts enkelen van hen hadden dat geluk. De pijn bleef bijna iedereen bij en de meesten zouden maar al te graag in staat zijn het te vergeten. Talitha dacht daar echter anders over. Het enige wat zij nog wist was dat ze wakker was geworden in een ziekenhuis. Ze had geen herinneringen aan haar transformatie of aan haar leven daarvoor. Het enige wat ze geweten had was haar voornaam, omdat die aan een hanger om haar nek had gehangen.
Skey keek haar nog even aan, maar toen wendde hij zijn blik weer af.
‘Wat wil je weten?’ vroeg hij. Ze schoof wat dichter naar hem toe en legde haar hand op zijn borst. Zacht begon ze met haar vingers over zijn huid te strelen, langs de randen van de tatoeage die doorliep tot over zijn schouder.
‘Wat ertoe doet,’ zei ze. ‘Waarom je ogen begonnen te branden, toen Brandon dat zei over mij. Wat er met je gebeurd is dat je zo reageerde.’
Afbeelding
-Maaike-
Computer
Computer

Mwaah, stop je net als hij wil gaan vertellen waarom die reactie had.. Nu moet ik tot morgen wachten, haha :P

Je verhaal is nog steeds spannend en het krijgt nog steeds nieuwe verrassende wendingen, waardoor je van het einde afwijkt, wat enigszins dichtbij lijkt. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat!

Ga zo door!

My head is a jungle...
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Thanks Maaike, bedankt voor je reactie! :D

Skey keek voor zich uit, terwijl Talitha’s vingers zijn arm en schouder streelden. Toen scheurde hij zijn blik los van de deur tegenover hem. Hij ademde een keer diep in, op een beheerste manier die nauwelijks waarneembaar was.
‘Goed,’ zei hij. ‘Ik zal bij het begin beginnen. Ik moet eerlijk zijn, ik weet niet alles meer. Sommige dingen zijn een beetje vaag. Het is lang geleden.’ Talitha streek over zijn huid.
‘Maakt niet uit. Wat je je herinnert is genoeg.’ Skey knikte. Hij sloeg een arm om haar heen en dacht na. Half in gedachten liet hij zijn duim langs haar arm strijken.
‘Wat me nog heel duidelijk bijstaat, is hoe anders de wereld was dan nu. Ik weet niet eens meer welke eeuw het was, ik denk ergens in de achttiende of de negentiende, maar dat weet ik nog precies. De maatschappij was een uitvloeisel van het feodale stelsel dat er eeuwenlang geweest was en ik werkte op het land van een leenman. Gewassen rooien, ploegen, oogsten, zaaien, dat soort dingen. Het was zwaar werk, maar mijn leenman was een goed mens en ik werkte hard voor hem. Dat waardeerde hij, dus ik had veel taken naast mijn gewoonlijke werkzaamheden. De paarden en ezels onderhouden, het arbeiderskamp leiden en verzorgen, vrachten en voorraadden ophalen bij het kasteel en in de stad.’ Skey pauzeerde even. Hij kon het gezicht van de leenman nog haarscherp voor zich zien: rond met stroblond haar en een bruinverbrande huid. Hij had kraaienpootjes bij zijn ogen gehad. De dagen op het land waren lang en de zon scheen altijd. Hij realiseerde zich dat hij zijn naam echter vergeten was.
Hij schudde zijn hoofd even en ging verder: ‘Op een dag liet de leenman me bij zich komen. De leenheer, de eigenaar van de grond die hij in leen had, had hem gevraagd zijn beste werker naar zijn slot te sturen. Volgens mij dacht mijn leenman dat degene die hij zou sturen een bepaalde beloning of een eigen stuk grond kreeg, want hij zei dat hij me een beter leven gunde en stuurde hij mij. Ik had geen problemen met mijn leven zoals het er op dat moment uitzag, maar je weigerde niet in die tijd, dus ik ging. Hij bedoelde het immers goed.’ Skey keek naar Talitha’s vingers, die zacht over de tatoeages op zijn arm gleden.
‘De leenheer, de baas van mijn baas dus, was een man van adel. Er was weinig over hem bekend. Hij woonde met wat personeel in het slot en kwam nooit buiten. Ik had hem één keer gezien, toen ik ‘s avonds een keer iets bij het slot moest afleveren. Het was een lange, rijzige man met een bleke huid en donker haar. Ik had hem nooit horen praten, maar er ging altijd een vreemde, sierlijke kalmte uit van de manier waarop hij bewoog. Hij straalde een rust en standvastigheid uit die bijna bovenmenselijk was. Dat was alles wat ik van hem wist.’ Skey keek naar Talitha’s hand, half in gedachten verzonken, terwijl de herinneringen weer duidelijk vorm begonnen te krijgen.
‘Wat ik nog heel precies weet, is hoe het was toen ik bij het slot aankwam,’ zei hij. ‘Ik kan het allemaal nog precies voor me halen, hoe alles eruit zag, wat er gebeurde. Ik kwam binnen in een grote, donkere hal, die op het eerste gezicht verlaten leek. Ik stond er een tijdje, onzeker over wat ik moest doen, en waagde het na een tijd ‘Hallo?’ te roepen. Toen hoorde ik zijn stem. Hij vroeg me of ik degene was die door de leenman was gestuurd. Ik zei ja, stom genoeg. Daarna bleef het even stil. Tot iets me plotseling van achteren vastgreep.’ Skey vernauwde zijn ogen even iets bij de gedachte aan de pijn die daarop gevolgd had. Dat was een herinnering die zo heftig was dat zijn lichaam en zijn hoofd hem nooit meer zouden vergeten.
‘Hij beet me in mijn hals, zonder verdere aankondiging,’ zei hij. ‘De pijn was onbeschrijflijk, alsof er iets dwars door een zenuw heen sneed. Ik had nog nooit zoiets vreselijks gevoeld. Ik vocht, maar hij was sterk, sterker dan iedere man die ik ooit had ontmoet. Hij dronk van me tot ik door de pijn en het tekort aan bloed bewusteloos raakte. Toen ik weer wakker werd, lag ik in een donkere kamer, vastgeketend op een bed.’ Zacht bleef Talitha zijn hand strelen. Ze keek naar zijn gezicht, maar onderbrak hem niet. Skey kon het niet opbrengen naar aan te kijken terwijl hij tegen haar praatte en hield zijn blik op de deur tegenover hem gericht.
‘De transformatie duurde lang. Vijf dagen en vijf nachten. Gedurende die tijd beet hij me iedere dag en nacht twee keer en zorgde hij er aansluitend voor dat ik onder dwang zijn bloed dronk. Ik lag vastgeketend aan het bed en kon niets doen, niet vechten. Het was… vreselijk, kan ik wel zeggen. Het enige wat ik me nog herinner van die dagen is de pijn van mijn protesterende lichaam dat tegen de transformatie vocht en de pijn die hij veroorzaakte als hij me beet. Hij beet me nooit twee keer op dezelfde plek, zie je. Ik weet nog steeds niet waarom. Na een paar dagen lag de hele linkerkant van mijn hals van boven tot onder open door bijtwonden.’ Talitha keek hem aan, haar ogen rustig ondanks wat hij haar vertelde.
‘Waarom deed hij het?’ vroeg ze. ‘Wat deed hij toen het gelukt was?’ Skey klemde zijn kaken op elkaar. Even bleef hij stil. Het was of hij ergens tegen vocht, iets van binnenin, een gedachte, een herinnering misschien, terwijl hij zichzelf zover probeerde te krijgen de woorden te formuleren die het antwoord vormden, die de waarheid waren.
‘Hij… gaf me aan iemand,’ zei hij toen. Talitha‘s ogen gleden over die van hem.
‘Hij gaf je aan iemand?’ vroeg ze. Skey knikte.
‘Ja.’
‘Hoe bedoel je?’
‘Zoals ik het zeg. Als een gift. Hij schonk me aan de weduwe van één van zijn leenmannen. Achteraf denk ik dat hij haar man al dan niet per ongeluk gedood had en dat ik een goedmakertje was voor de fout die hij had begaan. Een slaafje dat sterk genoeg was om werkjes op te knappen die te zwaar waren voor haar gewone personeel.’
‘Zoals wat?’ Skey haalde zijn schouders op.
‘Van alles en nog wat. Dingen binnenhuis, maar ook erbuiten, in de mijn die ze had. Stenen inladen, takels opdraaien, karren verplaatsen. Werk waar je normaal een lastdier voor gebruikt, maar waar een dier met zijn instincten te wispelturig voor is. En zo behandelden ze me ook. Als een beest, een dier. Geen rust, geen pauze, geen inspraak, maar doorwerken en iedere weerstand afstraffen met de zweep.’ Hij glimlachte grimmig, niet gemeend. ‘En natuurlijk gebruikte ze me om haar vijanden uit te schakelen. In haar geval waren dat vooral arbeiders niet die hard genoeg hun best voor haar deden.’
‘Wist ze dan wat je was?’
‘Ja, ze wist alles. Waarschijnlijk had de leenheer haar de details en de zwakke plekken van haar cadeautje verteld. Daar maakte ze optimaal gebruik van.’ Talitha liet haar hand op zijn borst liggen en keek hem aan, steunend op haar arm.
‘Hoe dan?’ vroeg ze. Skey haalde zijn schouder op.
‘Op alle mogelijke manieren. Ze hield me in een kerker, ten alle tijden vastgeketend. Sowieso zorgde ze ervoor dat ik zwak bleef: ze gaf me altijd te laat bloed, altijd net te weinig. Ze wist van onze ziekte, hoe slecht ik eraan toe raakte als ik te lang niet kon drinken. Dus als ze me nodig had om iemand uit de weg te ruimen en ik weigerde, ontzegde ze me bloed, dagenlang, tot mijn lichaam erom smeekte. Als ik dan op het randje balanceerde, sloot ze haar slachtoffer bij me op in de kerker.’ Skey kon ze nog horen, de mensen op de vloer van zijn kerker die om genade smeekten. Genade die ze niet hadden gekregen. Hij had het ze niet kunnen geven, nooit. De overlevingsdrang van zijn lichaam was veel te sterk geweest om die als onervaren vampier te controleren en de betekenis van genade was er al heel gauw na zijn transformatie uitgeramd.
Skey keek voor zich uit en hij legde zijn hand op Talitha’s arm, die over zijn borst lag. Half in gedachten verzonken wreef hij over haar pols.
‘Ik heb veel onschuldige mensen gedood in die tijd,’ zei hij. ‘Als je zo’n dorst hebt, doet je lichaam alles om te overleven. Er gaat een knop om en je instincten nemen het over. Ik had nooit geleerd me op die momenten te beheersen en dat kon ik dus ook niet. Ze gaf me de kans niet dat te leren. Ik heb mezelf lang gehaat om wat ik was en om de dingend ie ik toen gedaan heb, ook erna. Dat is waar deze vandaan komen.’ Hij hield zijn arm in de lucht, die overdekt was met tatoeages.
‘De eerste kwam van haar, ironisch genoeg. Ze liet haar naam in mijn nek tatoeëren, zodat iedereen wist dat ik van haar was. Toen ik daar wegkwam, heb ik er iets overheen laten zetten. Daarna liet ik er ieder jaar rond de datum van mijn transformatie eentje bij zetten. Dat bleef ik doen tot ik had geaccepteerd was ik was, wat ik had gedaan, en dat het deels buiten mijn schuld om was. Zoals je ziet, heeft het lang geduurd voor dat me gelukt was.’
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

.....

Het was even stil. Hij zag dat Talitha naar zijn arm keek, naar de tatoeages die met grillige vormen uitliepen tot over de rug van zijn hand. Toen ging ze wat dichter tegen hem aan zitten en liet haar hoofd tegen zijn schouder rusten.
‘Dus ze hebben je gebruikt,’ zei ze. Skey sloeg zijn arm weer om haar heen en keek voor zich uit.
‘Misschien,’ zei hij. ‘Als je het zo wilt zien. Maar ik werd aan haar gegeven als een ding, als een gebruiksvoorwerp. Zo werd ik aan haar gepresenteerd. Misschien was juist dat wel de reden dat ze zo met me omging. Er was niemand die haar zei dat ze me als een levend wezen moest behandelen. Ik betekende niets voor haar. Daar was ik ook niet voor.’ Talitha keek naar zijn arm en streelde met haar vingers over de lijnen van de tatoeages op zijn huid.
‘Hoe ben je ontsnapt?’ vroeg ze. Skey voelde haar vingers zachtjes over zijn hand glijden. Haar aanrakingen en kalme energie maakten hem rustig, ondanks wat hij haar aan het vertellen was.
‘Ik ben niet ontsnapt,’ zei hij. ‘Ze had kinderen, twee zoons. Zij lieten me gaan toen ze overleed en de mijn werd opgedoekt.’ Even was het stil. Skey keek voor zich uit.
‘Ik denk niet dat mijn leenman ooit heeft geweten waar hij me toe veroordeelde,’ zei hij. ‘Als hij had geweten wat de leenheer met me zou doen, had hij me nooit gestuurd. Dat is tenminste wat ik mezelf altijd maar voorgehouden heb. Ik weet niets zeker, maar ik kan alleen maar hopen dat dat zo is’ Opnieuw viel er een korte stilte. Toen draaide Talitha haar gezicht wat opzij en zacht drukte ze een kus op zijn schouder.
‘Dank je, Skey,’ zei ze. Skey bleef nog even voor zich uitkijken, maar toen keek hij haar kant op.
‘Waarvoor?’ Talitha streelde over de lijnen van de tatoeages op zijn schouder en drukte er nog een kus op.
‘Hiervoor,’ zei ze. ‘Voor dat je me dit verteld hebt.’ Skey keek naar haar gezicht en stak zijn hand naar haar uit om haar haar opzij te strijken.
‘Ik had je graag een vrolijker verhaal verteld,’ zei hij. Maar Talitha’s warme hand bleef op zijn schouder liggen en ze keek naar hem op. De blik in haar donkere ogen was warm en rustig, tevreden haast.
‘Daar gaat het niet om, Skey,’ zei ze. ‘Kijk wat ze met je gedaan hebben, hoe ze je behandeld hebben, en kijk hoe je nu bent. Ze hebben jaren misbruik van je gemaakt en toch ben je nu één van de mooiste zielen die ik ken. Je bent erboven uitgestegen, boven wat er met je gebeurd is en boven jezelf, en nu ben je sterker dan je ooit geweest bent. Dat is waar het om gaat. Jouw overwinning op je verleden geeft mij hoop voor mezelf. Dat ook ik over de slechte dingen in mijn leven heen kan komen op de manier waarop dat jou gelukt is.’ Hij voelde dat ze weer naar hem toeboog en hem weer op zijn schouder begon te kussen, maar hij zei: ‘Daar heb ik veel tijd voor gehad, Talitha. Jaren en jaren. En die heb jij ook. We hebben er de eeuwigheid voor.’ Maar Talitha’s hand gleed naar zijn wang. Ze legde haar hand tegen zijn gezicht en draaide het haar kant op. Ze keek hem aan, met nog steeds die warme blik in haar mooie ogen.
‘Ik wil geen eeuwigheid wachten,’ zei ze toen zacht. Even keek ze hem aan, maar toen boog ze naar hem toe. Zacht drukte ze haar lippen op die van hem. Skey’s ogen gingen dicht toen ze hem zoende, in diezelfde rustige, warme sfeer als waarin ze de afgelopen minuten gepraat hadden. Haar hand zakte naar zijn hals en bleef daar warm in zijn nek liggen en weer kreeg hij dat tintelende gevoel, dat op de plek van haar hand en haar lippen begon en van daaruit door heel zijn lichaam trok. De sfeer was perfect en het voelde zo goed, om zo met haar samen te zijn, maar ondanks dat kostte het hem moeite haar woorden van eerder die nacht uit zijn hoofd te zetten. Hij wist dat ze dat wilde, maar het leek haar beter te lukken dan hem. Ze was zelfverzekerd en kalm en dat bleef ze ook toen ze haar been over hem heen sloeg en zacht bovenop hem kwam zitten. Ze boog naar hem toe en ze zoenden elkaar weer, de hele tijd op die rustige, fijne manier. Hij keek naar haar toen ze rechtop ging zitten en haar handen langs zijn borst en de spieren in zijn buik omlaag liet glijden, naar de rand van zijn broek. Door de blik in haar ogen en haar zekere energie liet hij haar gaan, een tijdje. Pas toen ze de knopen van zijn broek begon los te maken pakte hij haar bij haar pols, ondanks de warme, licht prikkelende blik waarmee ze hem aankeek.
‘Talitha,’ zei hij. ‘Brandon…’ Maar Talitha suste hem en ze legde haar vingers tegen zijn lippen.
‘Ik wil het niet over Brandon hebben,’ fluisterde ze. ‘Ik wil niets meer met hem associëren. Dit al helemaal niet. Ik wil Brandon vergeten. Ik wil dat jij weer de enige bent.’ Haar vingers gleden langs zijn kin omlaag en ze boog weer naar hem toe en . Ze kuste hem op zijn mond en keek hem toen weer aan, haar gezicht maar een paar centimeter van het zijne verwijderd.
‘Maak me weer wie ik was, Skey,’ zei ze zacht. Skey keek haar aan, naar haar donkere ogen, waarin hij geen twijfel maar juist een kalme vorm van opwinding zag, en hij voelde hoe haar sensuele energie die van hem omvatte. Zijn ogen gleden even over die van haar, maar toen legde hij zijn hand in haar nek en trok haar naar zich toe. Hij zoende haar, rustig maar passioneel, zoals hij altijd gedaan had. Hij voelde dat Talitha even glimlachte tegen zijn lippen aan en toen zoende ze hem terug, met dezelfde passie en beleving als vroeger. Haar handen gleden weer langs zijn borst omlaag en toen ging ze overeind zitten. Ze keek hem aan en wendde haar blik niet van de zijne af toen ze de onderkant van haar nachtjurkje pakte en het over haar hoofd trok. Haar mooie, gestroomlijnde lichaam was grotendeels geheeld, maar ondanks de aanblik daarvan hielden haar ogen de zijne gevangen door hun vurige blik, die langzaam aanwakkerde en ontbrandde. Ze pakte zijn handen vast en bracht ze naar haar lichaam, en Skey liet ze langs haar buik omhoog glijden terwijl ze weer naar hem toeboog en haar lippen weer op de zijne drukte. Haar handen streelden zijn huid, door zijn rode krullen, en ze drukte zich tegen hem aan en draaide samen met hem op haar rug, en wat ze had gezegd gebeurde. Op dat moment, en in de tijd daarna, verscheen het bekende, magische gevoel weer in hun lichamen en dat verdreef al het andere, de slechte herinneringen, de pijn, het verdriet, en zij en de warmte tussen hen in en de heerlijke intimiteit waren het enige wat nog telde. Het goede werd warmer tot het elektrisch en magisch was en het iedere negatieve associatie verpletterde tot er niets meer van over was. Alles was weer zoals het hoorde te zijn, even. In ieder geval voor dat moment.
Afbeelding
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

En ik ben weer bijgelezen (: alsof ik zomaar zou afhaken! :P leuk dat je wat meer te weten komt over de achtergrond van de personages, dat vind ik altijd interessant en leuk om te lezen :3
Nog even een opmerking, volgens mij was het fedeodale stelsel eind middeleeuwen al minder geruikelijk. Zeventiende eeuw was toch iets van Gouden Eeuw ofzo? Toen was dat stelsel er toch allang niet meer? Nou ja, ik had niet een al te best cijfer voor de Middeleeuwen dus het kan zijn dat ik het fout heb...
Talitha is echt een sterke vrouw. Dat moest ik gewoon even zeggen. Ik denk dat zij mijn favoriete personage is!
-Maaike-
Computer
Computer

Oh, als je dat laatste zinnetje niet had opgeschreven, was het een perfect einde geweest :O Haha :P Nu moet ik 'geduldig' gaan wachten om er achter te komen of het echt een happy end wordt :P

Ik vind het verhaal Skey heftig! Maar het is wel goed omschreven, het zou me niets verbazen dat als er écht vampieren waren dat het zo gebeurde. :)

Ga zo door!

My head is a jungle...
Gesloten

Terug naar “De Boekenplank”