Cirque des Vampires

Hier vind je alle voltooide fantasieverhalen!
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dag allemaal,

Onlangs ben ik begonnen aan een nieuw verhaal. Het is gebaseerd op de videoclip van een metalband die ik al jaren ken, maar ineens kreeg ik het idee er een eigen uitwerking van te maken. Ik hoop dat er hier mensen zijn die het leuk vinden :)

_____________________________________________________________________________________

~

De circusgemeenschap had een lange reis achter de rug. De zoektocht naar een nieuwe locatie had die tour bijna drie weken geduurd. Het was pas een paar dagen geleden dat alle tenten en vertrekken weer volgens de gebruikelijk routine waren opgebouwd. Dit keer had de gemeenschap zich gevestigd op een groot, open grasveld, dat midden in het bos lag. Het was een afgelegen plek, ver van de bewoonde wereld vandaan. Dat leek misschien onlogisch, voor een circus dat honderden betalende bezoekers per avond moest trekken, maar niets was minder waar. De circusgemeenschap had die afstand van de beschaving nodig, voor haar eigen bestwil en dat van hen.
De contouren van de hoofdtent en de tientallen kleinere tentjes eromheen staken boven de toppen van de omringende bomen uit. Het was bos rustig, gehuld in nachtsfeer. Alles sliep en de weinige wezens die nog wakker waren, bewogen zich bijna geruisloos. Het contrast met de sfeer op het circusterrein was groot. Daar kwam alles ‘s nachts tot leven, na de rust die de dag had gebracht. De hele open plek was op dit tijdstip gevuld met het geluid van stemmen, muziek en dieren. Iemand die dichtbij genoeg zou komen, zou naast de geur van etenstentjes ook die van de parfum en make-up van de artiesten kunnen ruiken. Overal was bedrijvigheid, verlicht door grote bouwlampen en spotlights die verspreid over het hele veld stonden.
De tweede voorstelling van die nacht was bezig in de piste. De hoofdact was al afgerond. Het resultaat daarvan verscheen in artiesteningang toen het tentdoek naar weerszijden werd geopend. Een bleek, levenloos lichaam werd door twee mannen naar buiten gedragen. Er zaten wonden in de hals en het bloed eromheen glom in het licht van de hoge lampen op het terrein. Het was het tweede slachtoffer van die avond en zou niet het laatste zijn.
Skey bevond zich zo’n honderd meter van het schouwspel vandaan in één van de kleinere tenten op het terrein. Hij zat op de donkerrode, fluwelen stoel die in het midden van zijn slaapvertrek stond en keek voor zich uit. Hij droeg tweedelig zwart pak over een wit overhemd, waarvan de manchetten over de mouwen van de colbertjas waren teruggeslagen. De uiteinden van de tatoeages die zijn gehele rug, schouders en armen bedekten, liepen uit over de rug van zijn handen en zijn hals en kwamen net onder zijn mouwen en boord vandaan. Zijn handen lagen op de leuningen van de stoel en zo nu en dan vormde zich aan de toppen van zijn vingers langzaam een druppel bloed, die nergens specifiek vandaan leek te komen. Soms lieten de druppels los en dan vielen ze geluidloos voor de stoel op de grond, waar ze samen een steeds groter wordende plek op het kleed op de vloer vormden.
Skey’s blauwe ogen waren op een willekeurig punt in de ruimte gericht. Hij zat roerloos op de stoel en keek voor zich uit zonder echt iets te zien. De spiegel aan de andere kant van de tent weerkaatste zijn reflectie, in het licht van de druipende kaarsen die aan weerskanten in houders hingen. Zijn lange, rode krullen, nu bij elkaar gebonden in een staart, verraadden zijn Britse achtergrond. De lange, puntige nagels van zijn vingers verraadden de andere. Ook zijn bleke huid en het bloed aan zijn vingertoppen deden dat.
Skey schonk echter geen aandacht aan de volgende dieprode druppel die van de top van zijn ringvinger loskwam en naar beneden op de grond viel. Het was of hij zich er niet eens bewust van was, of hij er niets van merkte. Niets was echter minder waar. Hij voelde het wel degelijk, in zijn hoofd, in zijn lichaam. De reden dat hij er geen aandacht aan besteedde, was dat hij wist wat het betekende. Hij wist hoe hij het op kon lossen en hij wist ook dat hij daar spoedig de gelegenheid toe zou krijgen.
Dat was ook waar hij op het moment mee bezig was. Uiterlijk was het of hij niets deed, zoals hij daar rustig en bewegingloos in de stoel zat, maar hij kon de energie van ieder specifiek persoon op het circusterrein voelen. Zijn aandacht was gericht op de rij wachtenden bij de poort, de mensen die de bezoekers voor de derde voorstelling waren. Het waren er 190, precies. De afgelopen paar minuten was hij bezig geweest al die verschillende uitstralingen van energie één voor één te laten passeren, aan te voelen, om ze in zich op te nemen. Hij zou nog maar een paar minuten nodig hebben voor hij ze alle 190 gedaan had. Hij had nog niemand gevonden waar zijn intuïtie bij was blijven hangen, maar hij had er nog een aantal te gaan te gaan. Nog even en hij zou de derde van de vier bezoekers uitgekozen hebben die die avond niet zou overleven.
Er klonk een zacht, schuivend geluid toen de voorflap van Skey’s tent wat bewoog. Een stroom koele buitenlucht drong de donkere, gotische atmosfeer onder het doek binnen en er gleed iets geluidloos de tent in. In het licht van de kaarsen werd een zwart luipaard zichtbaar, dat met een dravende tred naar Skey’s stoel liep en bij hem stilhield. Het dier duwde haar kop tegen zijn hand en wist zo zijn aandacht te trekken. Skey liet zijn hand over de brede kop glijden, half aanwezig, half afwezig, maar zonder afgeleid te worden van waar hij mee bezig was. Het luipaard hield haar kop genietend schuin en toen hij ophield met kroelen, ging ze tevreden aan de voet van de stoel liggen.
Daarna was het tijdlang stil in de tent. Enkel de kaarsen naast de spiegel maakten soms wat geluid, wanneer het vlammetje uithaalde naar zuurstof en licht knisperde. Verder was alles rustig. Het luipaard aan de voet van de stoel leek in te dommelen, met haar kop op één van de voorpoten rustend, en Skey bleef in dezelfde houding op de stoel zitten. Geen van beiden bewoog. Toen het tentdoek na een paar minuten weer openging, was het luipaard de enige die reageerde. Ze hief haar kop op en haar grote gele ogen keken naar de persoon die in de opening van de tent was verschenen.
Er stond een man bij de flap van de tent, in een pak dat spreekstalmeesters van het circus in vroegere tijden hadden gedragen. Hij had lang, grijs haar en doordringende blauwe ogen. Met één hand hield hij de flap van de tent open, met de andere steunde hij op een stok. Op zijn hoofd stond een hoge hoed, die uit de Victoriaanse tijd afkomstig leek te zijn.
De man wachtte even, zijn blauwe ogen op Skey gericht. Toen er behalve het luipaard niemand op zijn aanwezigheid reageerde, zette hij nog een stap verder de tent in.
‘Skey,’ zei hij. Skey keek nog even voor zich uit, maar scheurde zijn blik toen los van het dode punt waarop zijn ogen gericht waren geweest. Langzaam draaide hij zijn hoofd de kant van de spreekstalmeester op. Even keek hij naar hem, zonder iets te zeggen, met een blik in zijn ogen of hij gedeeltelijk nog ergens anders was, maar toen kwam de aanwezigheid in zijn ogen weer terug.
‘Aimon,’ zei hij. Het luipaard bij zijn voeten liet haar kop weer zakken nu de bezoeker van geen gevaar bleek te zijn en sloot haar ogen weer.
‘Jij bent hierna op,’ zei Aimon. ‘Ben je klaar?’ Het was of Skey knikte zonder dat zijn hoofd of wat dan ook in zijn gezicht bewoog. Hij liet zijn hand langs de leuning van de stoel naar de kop van het luipaard glijden. Het dier keek op, rook even aan zijn vingers en begon toen met een grote, roze tong het bloed van zijn nagels te likken.
‘Ja,’ zei Skey. ‘Ik ben klaar.’ De oude man keek naar het luipaard op de grond en zijn blik gleed van Skey’s hand naar het bloed op de vloer. Toen gingen zijn ogen terug naar zijn gezicht. Hij knikte.
‘Goed,’ zei hij. ‘Vijf minuten.’ De stalmeester draaide zich om. Hij liet het tentdoek dichtvallen en verdween de donkere nacht in. Alles in het slaapvertrek werd weer in de donkere, sinistere sfeer gehuld. Skey had zijn uitverkorene voor die avond gekozen.
Laatst gewijzigd door Jeetje op 26 okt 2012 11:52, 6 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Oeh een verhaal over vampiers :3 lijkt me tenminste hahah. I like (:

Twee kleine typfoutjes. De eerste bij het moment dat je over Skey begint: 'hij konden geluiden van de piste horen'. Niet helemaal goed heh xd.
De tweede met de stalmeester: 'langzaam draaide hij zijn hoofd d kant van de stalmeester op'. Er moet nog een e achter (aa)

Verder heb ik zo even niets gezien (:
Ben benieuwd naar de rest!
When the power of love overcomes the love of power.
Silena
Balpen
Balpen

Ze droegen de afbeelding van een zichzelf verslinde slang, gekruld in een perfecte cirkel.
Verslinde is hier niet goed. Ik neem aan dat de slang zichzelf verslind, dus dan moet het als volgt worden neergezet:
Ze droegen de afbeelding van een zichzelf verslindende slang, gekruld in een perfecte cirkel.
Modegrillen en waren slechts vergankelijk voor hen die al zo lang op de aarde rondliepen.
Modegrillen en? Beetje vreemde zin zo :P
De bomen die haar in eerst nog voor een groot deel aan het zicht hadden onttrokken, hadden hun bladeren laten vallen en waren nu alleen nog spookachtige, spichtige vormen in de duisternis.
In eerst? Hier past of: in het begin, of gewoon alleen maar: eerst.
Hij konden geluiden uit de piste horen.
Zoals mijn bovenposter al zei, klopt dit niet helemaal.
Aimon die tegen de mensen sprak, hun hypnotiseerde met zijn woorden.
Hun is als iets van hen is. Hun tent, hun radio, etc. In deze zin moet je het woord 'hen' gebruiken.
Zijn schouderlange rode haar dat onderaan samenkrulde in tientallen afzonderlijke strengen verraadde zijn Ierse achtergrond.
Op zich een mooie zin, maar persoonlijk mis ik hier een paar komma's. Ik zou ze op de volgende plekken zetten, maar dat is optioneel. Volgens mij is het namelijk niet fout zoals het er nu staat, al weet ik dat niet zeker. Het word er in ieder geval overzichtelijker van als je er wel wat komma's in zet.
Zijn schouderlange, rode haar, dat onderaan samenkrulde in tientallen afzonderlijke strengen, verraadde zijn Ierse achtergrond.
De uiteinden van de tatoeage die zijn gehele rug en zijn armen bedekte en in puntige lijnen uitliep naar zijn hals en de rug van zijn handen, kwam net onder de mouwen van de enkellange lakleren zwarte jas vandaan.
Met lange zinnen heb ik vaak dat ik de draad van de zin kwijt raak. Dan gebruik ik dubbele woorden of woorden die niet helemaal bij de zin passen. Bij jou valt het mee, maar in dit geval zou ik 'vandaan' vervangen voor 'uit'. De uiteinden van de tatoeage kwamen net onder de mouwen van de jas uit. Vind ik persoonlijk beter klinken. Bovendien is enkellange, lakleren, zwarte jas een opsomming. In plaats van het woordje 'en' gebruik je komma's. Jij hebt geen van beiden, waardoor je eigenlijk zegt dat het lakleer enkellang is in plaats van de jas.
Hij wist wat het betekende, wat hij moest doen om het op te lossen en dat hij daar spoedig de gelegenheid toe tot zou krijgen.
Of toe, of tot. Niet allebei :P
Het grote katachtige dier liep in dravende tred naar de stoel waar Skey in zat. De uitstekende schouderbladen bewogen op de maat van zijn passen en de tanden in de open bed contrasteerden sterk met de donkere vacht.
Opnieuw heb je hier een opsomming zonder komma's (Het grote, katachtige dier). Bovendien heb je in de tweede zin 'bed' in plaats van 'bek'. Tenminste, ik neem aan dat je hier 'bek' bedoeld.
Langzaam draaide hij zijn hoofd d kant van de stalmeester op.
Zoals mijn bovenposter al zei; er mist een e in het woord 'de'.

Verder een interessant stukje. Leuk idee voor een verhaal. Wat ik me wel afvraag is; welke clip bedoel je? Deels komt het me erg bekend voor, maar ik kan me maar niet bedenken waarvan.

Ik ben benieuwd hoe je dit verder uit gaat werken :]
  • Er zijn geen problemen, er zijn mensen.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Thanks voor jullie reacties! :D Ik heb jullie opmerkingen gelijk aangepast in mijn document en bovenstaande post. Dat is dus wat ik krijg als ik enthousiast zo snel mogelijk een idee wil uitwerken en het niet goed nalees haha, én mijn e-toets het niet meer goed doet. Sommige fouten waren wel erg slecht, die hun bv. Vier jaar Nederlands gestudeerd en dan in alle haast nog verkeerd geschreven. Hun kan trouwens ook meewerkend voorwerp zijn (aan hun, voor hun) dus niet alleen bezittelijk voornaamwoord, maar hier was het inderdaad verkeerd.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties en feedback en ik zal proberen vandaag nog een nieuw stukje te posten :) en volgende keer beter nakijken haha ;)
Afbeelding
-Maaike-
Computer
Computer

Heey!

Circus en vampieren, dat klinkt als een goede combinatie. En met de schrijfstijl die je in de proloog hanteert komt het tot nu toe heel goed tot zijn recht. Je hebt de omgeving in het begin heel goed beschreven, niet te veel, maar wel genoeg om een mooi beeld te creëeren :D

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank jullie wel, leuk om drie reacties te krijgen op de eerste post :) ik doe er een stukje bij, hoop dat mensen het leuk vinden om te lezen!

_____________________________________________________________________________________

Hoofdstuk 1

‘Skey.’ De stem vulde de duisternis van de tent. Het was zo’n zeven uur in de avond en de zon buiten was al ruimschoots onder. De buitenlucht koelde snel af na het verlopen van de dag en nam de temperatuur binnen de tent in een dalende lijn met zich mee. De geluiden van het circus en haar artiesten waren alweer in volle gang. Het leven binnen de gemeenschap was iedere avond opnieuw een eindeloze herhaling van zetten en rituelen.
Skey lag op zijn rug op het ronde matras in zijn tent. Hij voelde het lichaam van Talitha tegen het zijne aan. Haar arm lag over zijn borst en hij kon haar ademhaling horen. Zacht, regelmatig, slapend. Iedere keer als ze inademde raakte haar borstkas de zijne en bewoog het satijnen dekbed dat om hen heen gewikkeld was een fractie van een millimeter mee. Ze was kouder dan hij. Het was langer geleden dat ze iets gedronken had.
Skey had zijn ogen dicht en het leek of hij sliep. In werkelijkheid had hij Jeremiah al aan horen komen ruim voordat hij zijn tent binnen was gestapt. Jeremiah was Aimons boodschapper. Skey had vandaag vrijaf en hij kon wel raden waarom hij op zijn vrije nacht voor zijn deur stond.
‘Skey,’ zei Jeremiah weer, nadrukkelijker dit keer. Skey ademde een keer diep in, bijna geluidloos. Hij merkte dat Talitha nu ook wakker werd van Jeremiah’s stem en ze krulde wat dichter tegen hem aan.
‘Ja, Jeremiah,’ zei Skey zonder zijn ogen open te doen of van houding te veranderen. De flap van de tent klapperde wat toen Jeremiah bewoog.
‘Aimon heeft je nodig.’
‘Waarvoor?’
‘Een nieuwe jongen. Hij wil bij ons komen. Aimon vraagt of je hem alles wilt laten zien voor hij definitief aan de gemeenschap wordt toegevoegd.’ Talitha kreunde protesterend toen Jeremiah geen aanstalten maken weg te gaan. Skey voelde dat ze zich uitrekte, een kus op zijn mond gaf en van het matras klom. Met zijn ogen dicht kon hij door haar geluid en haar geur in zijn hoofd precies zien hoe ze zich door de ruimte voortbewoog, hoe ze haar kleren pakte en ze aantrok. Hij kon ook horen dat Jeremiah niet de enige was die voor zijn tent stond. Ergens achter hem stond nog iemand, die onnodig veel bewoog en luider ademhaalde. Aan een lichte geur van transpiratie en het geluid van zenuwachtig gefrunnik hoorde hij dat de persoon achter Jeremiah nerveus was. Duidelijk een mens.
‘Je hebt hem al bij je, of niet?’ vroeg Skey. Jeremiah schraapte zijn keel en het tentdoek bewoog weer.
‘Aimon wilde-’
‘Is er niemand anders die het kan doen? Iemand die niet de nacht vrijaf heeft?’
‘Nee, iedereen is weg of ergens mee bezig.’
‘Ik ben ook ergens mee bezig.’
‘O ja, waarmee dan? Slapen zeker?’
‘Nee, niet meer sinds jij me een paar minuten geleden hebt wakker gemaakt.’ Het bleef even stil. De persoon bij Jeremiah verschoof zenuwachtig met zijn voeten. Skey onderdrukte een zucht.
‘Oké,’ zei hij. ‘Wacht buiten. Ik kom zo.’
‘Dank je.’ De energie van Jeremiah en zijn gast namen af toen het tentdoek tussen hen weer dichtviel. Skey deed zijn ogen open en keek even naar de punt van de tent boven zijn hoofd. Bij de spiegel was Talitha bezig haar oorbellen in te doen. Ze liep zijn kant op toen hij overeind ging zitten en boog naar hem toe.
‘Jammer dat Aimon je nodig heeft,’ zei ze en ze drukte haar lippen op de zijne. ‘Ik ben bij de paarden, ik zie je straks wel weer. Sterkte vannacht.’ Ze draaide zich om en verdween door de flap naar buiten in een waas van de dunne japon die achter haar aan zwierde. Skey hoorde dat ze Jeremiah en zijn gast buiten passeerde en dat er een ongemakkelijke stilte tussen de twee laatstgenoemde bleef hangen toen ze voorbij was.
‘Wie was dat?’ hoorde hij Jeremiah’s gast vragen toen Talitha, in zijn optiek tenminste, ver genoeg uit de buurt was. Aan zijn stem te horen was hij jong, begin twintig. Veel te jong.
‘Talitha,’ antwoordde Jeremiah. ‘Ze heeft een nummer met paarden.’
‘Is ze zijn vriendin?’
‘Ik weet niet wat ze van hem is. Skey zit niet makkelijk in elkaar. Zijn relaties ook niet.’
Laatst gewijzigd door Jeetje op 16 jan 2012 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Ik heb het weer gelezen :] Deze keer geen foutjes kunnen ontdekken :P

Ik ben toch wel erg benieuwd naar die clip hoor xD

En ik vraag me af hoe je het volgende stuk gaat beschrijven. Want ik heb al een klein beetje een idee van wat er gaat gebeuren, haha ;]
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Bedankt voor je reactie Silena! :D ik doe er alvast een stukje bij voor morgen. Veel dialoog maar dat leek me de minst saaie manier om alles een beetje uit te leggen. Ik hoor het wel!

___________________________________________________________________________________

Het werd weer stil buiten. Skey klom uit bed en pakte zijn kleren van de fluweelrode stoel. Hij trok ze aan en bond zijn lange haar bij elkaar in een staart. Hij kneep de vlammetjes van de kaarsen naast de spiegel uit met zijn duim en middelvinger en liep toen de tent uit.
Ondanks het feit dat het weiland normaalgesproken al pikdonker was op dit tijdstip, leek het nu wel dag. Overal brandde licht en waren artiesten druk bezig voorbereidingen te treffen. Grote bouwlampen verlichtten de verschillende kooien en tenten en hier en daar klonk muziek en gegrom of gehinnik van dieren. Het circus was ‘s nachts een bruisend organisme, vol leven en geluiden en kleuren. Iedereen was druk bezig en overal liepen artiesten en dieren. Pas tegen de ochtend keerde de rust terug, tot na zonsondergang alles weer overnieuw begon.
Jeremiah stond voor Skey’s tent te wachten. Naast hem stond een jonge jongen. Hij had een mager postuur en een twinkeling in zijn ogen die alleen mensen konden hebben.
‘Wow,’ zei hij toen Skey naar buiten kwam. ‘Ik wist niet dat Mick Hucknall een vampirische tweelingbroer had.’ Skey lachte niet.
‘Fijn, een grapjas,’ zei hij. ‘Gelukkig heb ik die nog nooit eerder gehoord.’ Hij wendde zich tot Jeremiah. ‘Waar is hij voor?’
‘Logistiek. Aimon zegt dat hij een geniale hacker is.’ Jeremiah wierp een schuine blik op de jongen naast hem. ‘Al zou je het niet zeggen.’ De jongen grijnsde.
‘Laat je niet op het verkeerde been zetten door mijn goede looks,’ zei hij. Niemand reageerde.
‘Wat moet hij weten?’ vroeg Skey.
‘Alles. Hij wordt intern. Definitief.’
‘Hoe oud is hij?’
‘23.’
‘Niemand die hem mist?’
‘Nee, zijn ouders zijn omgekomen toen hij vier was en de rest van zijn leven heeft hij in weeshuizen, gastgezinnen en kraakpanden doorgebracht.’
‘Tuig?’
‘Volgens Aimon niet. Wat diefstal en computerongevalletjes, verder niets.’ De jongen naast hen keek van de één na de ander en hief vragend zijn hand op.
‘Zeg, ik sta hier, hoor,’ zei hij. ‘Ik kan jullie horen.’ Skey en Jeremiah keken zijn kant op.
‘Hoe heet je?’ vroeg Skey. De jongen grijnsde schaapachtig en stak zijn hand uit.
‘Bradley,’ zei hij. ‘Eigenlijk Brad, maar toen werd ik door iedereen met Brad Pitt verward. Strontvervelend.’ Skey en Jeremiah keken hem uitdrukkingsloos aan. Bradley keek van de één naar de ander, terwijl zijn hand in de lucht door niemand aangenomen werd. Na een paar pijnlijke seconden liet hij zijn hand weer zakken.
‘Oké,’ zei hij. ‘Jullie doen niet aan humor. Ik snap het.’
Skey wendde zijn blik van Bradley af en keek naar Jeremiah.
‘Je maakt een geintje, hè?’ zei hij. Maar Jeremiah schudde duister zijn hoofd. Skey knikte.
‘Ik snap ineens waarom iedereen ergens mee bezig was toen hij rondgeleid moest worden,’ zei hij. ‘Goed, zullen we maar beginnen, dan? Des te eerder zijn we weer van elkaar verlost.’ Bradley knikte, maar Jeremiah gaf antwoord voor hij zijn mond open had kunnen doen.
‘Succes. Geef hem maar weer af bij Aimon als je klaar bent.’
‘Graag. Kom, Brat, ik laat je zien waar je komt te werken.’ Skey draaide zich om en Bradley kwam snel achter hem aan toen hij de andere kant op begon te lopen.
‘Eh, eigenlijk, is het Bradley,’ zei hij terwijl hij Skey probeerde bij te houden. ‘Het was geen grapje, Brad is-’
‘Ik zei geen Brad. Ik zei Brat, met een t. Dat past bij je. Probeer bij te blijven, wil je? Er zijn nog meer dingen die ik op mijn vrije nacht wil doen.’
Laatst gewijzigd door Jeetje op 16 jan 2012 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Ik heb 't weer gelezen :]

Weinig op aan te merken, ga gewoon maar weer gauw verder :]
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Haha dank je wel Silena, voor je motivatie om verder te gaan :) nog een stukje erbij voor vandaag!

__________________________________________________________________________________________

Bradley versnelde zijn pas en ging naast Skey lopen.
‘Heb je vrij? Hoef je dan niet iedere nacht een act op te voeren?’
‘Nee. We zijn met meer dan genoeg om vier voorstellingen per avond te vullen zonder dat iedereen iedere nacht nodig is.’
‘Wat doe je voor act?’
‘Een show met Deora. En de hoofdact, eens per week.’
‘De hoofdact?’
‘Ja.’
‘Wat is dat?’ Skey liep over het terrein en passeerde de vuurspuwers die buiten aan het oefenen waren. Bradley struikelde bijna over een rondslingerend stuk touw in zijn haast hem te volgen.
‘Wat het zegt,’ zei Skey. ‘Het primaire doel van het circus. Eén van de artiesten voert een korte show op en haalt iemand uit het publiek. Die wordt naar het midden van de piste gehaald en vervolgens publiekelijk leeggedronken.’ Hij merkte dat Bradley met grote ogen zijn kant op keek, maar hij reageerde niet op zijn blik.
‘Het is de definitie van het beeld dat mensen van vampieren hebben,’ zei hij. ‘En het is hoe het circus kan bestaan. De hoofdact wordt iedere voorstelling door een ander uitgevoerd. Zo komt iedereen aan wat hij nodig heeft en komt er tegelijkertijd geld binnen. Al het andere is daar omheen gebouwd. De andere acts zijn vulling om er een complete voorstelling van te maken.’ Bradley keek Skey aan terwijl hij naast hem meeliep en schudde zijn hoofd, enigszins in verwarring gebracht.
‘Maar het publiek-’
‘Het publiek denkt dat degene die naar voren wordt gehaald iemand is die bij het circus hoort en de act meespeelt. Dat is waar jij belangrijk wordt. Je bent van logistiek, toch? Weet je wat je taak is?’ Ze liepen langs een afgezet gedeelte vlak naast de hoofdpiste waar aan weerszijden twee lange rijen tenten van de afzonderlijke artiesten tegenover elkaar opgezet waren. Uit sommige tenten kwam muziek, gezang, uit andere rook en zo nu en dan stonden er mensen voor de tenten met elkaar te praten. Bradley probeerde zo nu en dan en blik in één van de tenten naar binnen te werpen terwijl hij Skey volgde.
‘Eh, personenonderzoek, zei Aimon,’ antwoordde hij. Skey nam hem mee de hoek om en ze passeerden en stuk grasveld met verschillende kooien en stallen. In een lage kooi kauwden twee witte tijgers op een stuk vlees en in een ronde koepel zaten uilen en andere roofvogels om zich heen te kijken.
‘Personenonderzoek, ja,’ zie Skey. ‘Het is jouw taak om uit te zoeken welke van de bezoekers alleen naar de voorstelling komen en in hun privéleven weinig hechte banden met anderen hebben. Kort samengevat moet je erachter zien te komen wie er niemand heeft verteld dat ze naar het circus gaan en wie niet snel gemist zal worden als hij van de ene op de andere dag van de aardbodem verdwijnt. Die mensen zet je allemaal in één ring bij elkaar, helemaal bovenin. Dat is de groep uit wie wij degene kiezen die we naar voren halen.’ Overdonderd keek Bradley hem aan. Skey maakte aanstalten om over een hek heen te klimmen, maar Bradley pakte hem bij zijn arm.
‘Wat? Hoe bedoel je?’ zei hij. ‘Wat gebeurt er dan met de mensen die deel uitmaken van de hoofdact?’ Skey bleef bij het hek staan en keek hem aan.
‘Ze gaan dood,’ zei hij. ‘Kom, ik stel je aan Deora voor.’ Bradley’s hand gleed van Skey’s arm toen hij met onmenselijk gemak over het hek heen klom. Verdwaasd bleef hij achter. Even leek hij te overdonderd om iets te doen, maar toen hij doorkreeg dat Skey inmiddels naar de andere kant van het hek verdwenen was, schudde hij zijn hoofd en begon zich ook door het hek heen te wringen.
‘Maar Skey,’ zei hij terwijl hij met zijn voet achter een spijl bleef hangen en languit op de grond viel. ‘Die mensen… je kunt toch niet zomaar…’ Hij krabbelde overeind en hief in een hopeloos gebaar zijn handen op. ‘Ik bedoel, iemand komt er toch achter dan ze…’ Skey bleef staan bij een lage houten schuilplaats en keek Bradley’s kant op.
‘Nee,’ zei hij. ‘Daar moet jij voor zorgen. Snap je je verantwoordelijkheid?’ Bradley schudde zijn hoofd.
‘Ik wist niet dat het zo ver ging,’ zei hij. ‘Ik bedoel, tot een paar uur geleden was ik er nog niet eens van overtuigd dat jullie echt… vampieren waren. Ik dacht dat…’ Toen zag Bradley de zwarte gedaante met felgele ogen die uit de schuilplaats tevoorschijn kwam. Hij deinsde een paar stappen achteruit.
‘Holy shit, wat is dat?’ vroeg hij. Het grote, katachtige dier dat in de buitenlucht verscheen draaide een paar rondjes om Skey heen zonder haar blik van Bradley af te wenden en ging uiteindelijk naast Skey op de grond zitten.
‘Dit is Deora,’ zei Skey. ‘Ik voer mijn act op met haar.’ Bradley liep achteruit tot hij met zijn rug tegen het hek stond, wiste het zweet van zijn voorhoofd en wees naar de grote, zwarte kat.
‘Gast, ik weet niet of je je ogen onlangs nog hebt laten nakijken, maar dat is een freaking panter, man.’
‘Dat is het niet,’ zei Skey en hij legde zijn hand op de brede kop. ‘Ze is een zwart luipaard. Geen zorgen, ze doet je niks. Er lopen hier wel gevaarlijkere dieren rond.’ Bradley keek nog even licht paniekerig van Skey naar de panter en veegde met zijn mouw over zijn voorhoofd. Voorzichtig zette hij een stap naar voren.
‘Kun je haar controleren?’ vroeg hij. ‘Dat kunnen jullie toch? Dingen controleren, met je geest?’ Skey aaide de kop van het luipaard, dat Bradley onafgebroken en bewegingloos aan bleef kijken.
‘Nee, geen dieren. Daar kun je mee communiceren, ze begrijpen, aanvoelen, maar je kunt ze niets opleggen. Dieren sluiten zich instinctief af als iets van buitenaf ze probeert over te nemen. Alleen mensen zijn te controleren, zolang je maar oogcontact met ze houdt. Die staan overal voor open en zijn veel verder van hun instincten vervreemd. Op een bepaalde manier zijn hun ontwikkeling en evolutie tegelijkertijd hun zwakte.’ Bradley keek naar het zwarte luipaard en krabde op zijn hoofd. Hij bewoog zijn vinger in de lucht, alsof hij iets voor zichzelf probeerde uit te tekenen.
‘Dus…’
‘Dus als ik wil kan ik jou nu hier de polka laten dansen en je vervolgens laten proberen je eigen hand aan Deora te voeren, maar ik kan haar niet dwingen hem op te eten. Dat is het verschil.’ Bradley drukte zijn handen tegen zijn slapen en staarde naar het luipaard.
‘Jezus,’ zei hij. ‘Ze hadden me beter gelijk op de psychiatrische afdeling kunnen gooien.’ Skey glimlachte zijn witte tanden bloot. De hoektanden in zijn boven en onderkaak waren aanzienlijk langer en puntiger dan de anderen.
‘Dat is waar je sowieso belandt als je ons probeert te ontmaskeren,’ zei hij. ‘Kom, laten we gaan voor ze besluit dat je een lopend buffet bent.’
Laatst gewijzigd door Jeetje op 23 jan 2012 14:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Geen idee waarom, maar ik ben zelf op het moment echt verslaafd aan het schrijven van dit verhaal, dus ik post maar gewoon stoicijns door :P hopelijk zijn er ook mensen die het een beetje leuk vinden om te lezen haha.

___________________________________________________________________________________

Skey klom aan de andere kant van het afgezette stuk over het hek de kooi uit. Bradley bleef staan, vermoedelijk omdat hij niet langs Deora naar buiten durfde. Skey merkte dat het luipaard na een tijdje naar Bradley toe draafde en voelde aan de plotselinge bundeling van haar energie dat ze zich klaarmaakte om bovenop de jongen te springen.
‘Deora,’ zei hij zonder om te kijken. Prompt vloeiden de energie en spanning die hij in het luipaard had gevoeld weer weg en hij hoorde dat ze zich omdraaide en terugliep naar haar schuilplaats. Twee tellen later hoorde hij Bradley’s rennende voetstappen achter zich aankomen en het geluid van iemand die onhandig zo snel mogelijk over het hek probeerde te klimmen.
‘Dat beest,’ hijgde Bradley toen hij zich weer bij Skey voegde. ‘Zag je dat? Die panter van jou viel me net bijna aan.’ Skey vervolgde zijn tocht over het terrein en Bradley kwam achter hem aan, nu aanzienlijk dichter in zijn buurt blijvend. Ze liepen langs een ronde kraal die was afgezet met hoge hekken. Er stonden twee paarden in en erbuiten stonden er drie aan het hek vastgebonden. Talitha was bezig één van de paarden op te zadelen en ze glimlachte op haar eigen uitdagende manier naar Skey toen hij langsliep.
‘Ze viel je niet aan, ze speelt met je,’ zei Skey tegen Bradley. ‘Dat doet ze graag.’ Hij knipoogde naar Talitha. ‘Vrouwen, hè.’ Talitha’s grijns verbreedde en ze raakte zijn hand aan in het voorbijgaan. Haar hand was koud, merkte Skey, kouder dan goed was. Zijn blik ving de hare even, maar hij was zich bewust van Bradleys aanwezigheid en liep door. Hij zou haar straks opzoeken om met haar te praten, als die snotneus niet meer als een nieuwsgierige aag stond te kijken wat er allemaal gebeurde.
Bradley had de korte interactie tussen de twee op een zogenaamd subtiele manier gadegeslagen. Ze liepen door en een paar keer keek hij naar Talitha achterom toen ze haar voorbij waren. Hij was langzamer dan Skey en toen hij merkte dat hij achterliep, versnelde hij gauw zijn pas en ging weer naast hem lopen.
‘Dat is die meid,’ zei hij. ‘Die meid die net bij je was.’ Hij zei hij op een toon alsof hij dacht dat Skey dat zelf niet nog doorhad. Skey sloeg rechtsaf en Bradley kwam snel achter hem aan.
‘Voor jouw informatie, vampieren hebben een gemiddeld negen keer beter gehoor dan mensen dus als je zo blijft praten kan ze je de komende paar kilometer nog horen.’
‘Ja, maar…’ Bradley ging dichter bij Skey lopen en dempte zijn stem wat, alsof dat iets zou helpen. ‘Is ze je vriendin?’
‘Ik zie niet hoe jou dat iets aangaat.’
‘Ja, nee, maar… ik bedoel, jullie kunnen toch niet… ik heb gehoord dat vampieren geen… je weet wel…’
‘Seks hebben?’ vulde Skey aan, en het was bijna aandoenlijk hoe Bradley rood werd. ‘De meesten niet, nee. De drive is voor een groot deel uitgeschakeld omdat het niet meer de primaire manier van voortplanting is en de meesten vinden het te menselijk. En omdat al je zenuwen en gevoel zijn afgezwakt door de verhoging van je pijngrens voel je het minder intens. Maar we kunnen het wel gewoon, maak je geen zorgen. Je beleeft het alleen anders.’
‘Waarom doe jij het dan nog wel? Als de rest het allemaal zo minderwaardig vindt?’ Ze liepen naar een stuk weiland waar een groepje trailers op een kluitje stond. Er liepen tientallen snoeren en kabels naartoe en het licht dat van binnenkwam was helwit met een blauwige gloed. Skey liep naar de meest linker trailer en ging het trapje op.
‘Omdat ik ouderwets ben. Ik vind het fijn om met iemand samen te zijn. Het herinnert me aan menselijk zijn.’ Hij balde zijn hand tot een vuist en bonsde op de deur van de trailer. ‘Dat is voor mij niet direct iets negatiefs, in tegenstelling tot voor de meesten.’ De blos verdween van Bradley’s wangen en zijn gezicht trok in een halve grijns.
‘Op die manier,‘ zei hij. ‘Dus something got you started, zeg maar.’ Skey keek naar hem om.
‘Dat is het laatste Simply Red-grapje dat je gemaakt hebt vandaag, anders vraag ik Deora of ze je oren eraf wil knauwen. Oké?’ Bradley leek een stukje kleiner te worden en de grijns verdween van zijn gezicht.
‘Oké,’ zei hij. ‘Geen Mick Hucknall meer. Ik zal mijn mond houden, Mick. Ik bedoel, Skey.’ Ze keken allebei om toen de deur van de trailer openging. Er stond een man van een jaar of dertig in de deuropening met blond haar tot op oorlengte dat strak achterover was gekamd. Zijn huid was bleek en hij had onnatuurlijk lichte amberkleurige ogen.
Laatst gewijzigd door Jeetje op 16 jan 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Bradley probeerde zo nu en dan en blik in één van de tenten naar binnen te werpen terwijl hij Skey volgde.
Een blik :P

Hij zei hij op een toon alsof hij dacht dat Skey dat zelf niet nog doorhad.
Hij zei het
‘Seks hebben?’ vulde Skey aan, en het was bijna aandoenlijk hoe Bradley rood werd. ‘De meesten niet, nee. De drive is voor een groot deel uitgeschakeld omdat het niet meer de primaire manier van voortplanting is en de meesten vinden het te menselijk. En omdat al je zenuwen en gevoel zijn afgezwakt door de verhoging van je pijngrens voel je het minder intens. Maar we kunnen het wel gewoon, maak je geen zorgen. Je beleeft het alleen anders.’
Nou vraag ik me toch af hoe jouw vampieren hem überhaupt omhoog krijgen. Daarvoor moet hun bloed nog circuleren en zo. Misschien is het een idee om op een of andere manier duidelijk te maken hoe jouw vampieren in elkaar steken. Zijn ze dood? Of vertraagt hun doen en laten gewoon. Worden ze wel ouder, maar 1000 keer zo langzaam als mensen. Als dat laatste het geval is, is het nog mogelijk dat ze 'm omhoog krijgen. Als ze dood zijn, kan dat niet.

Verder is me niks meer opgevallen. Geweldige stukjes weer. Je bent echt een goede schrijver :] Post maar weer door ;]
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Ok ik ga het proberen uit te leggen :P please pin me er niet op vast, ik moet het zelf ook nog verder uitwerken, maar dit is ongeveer de ruwe schets die ik nu in mijn hoofd heb.
'Mijn' vampieren (haha) zijn (in dit verhaal iig) niet dood, eerder een andere soort boven mensen en ontwikkeld vanuit mensen, als een soort laatste stap in de evolutie. Evolutionair gezien werkt alles economischer, de behoefte aan vast voedsel is er niet meer omdat het zoeken hiernaar en het eten ervan tijd en inspanning kost, en het verkrijgen van 'nieuwe' vampieren via de bijt-en-voedt-weg stelt ze in staat om sneller en selectiever nieuwelingen aan de soort toe te voegen. Omdat ze geen vast voedsel meer verdragen, missen ze bepaalde stoffen (ijzers en zo, noem eens wat) die nodig zijn om te overleven maar die door het gebrek aan vast voedsel niet meer door hun lichaam aangemaakt worden. Om het tekort/gebrek aan deze stoffen aan te vullen, nemen ze het bloed van mensen tot zich, waarin deze stoffen wel zitten. Het lichaam van vampieren werkt economischer dan dat van mensen, de stofwisseling is trager (denk aan een slang of ijsbeer die maar eens in de zoveel tijd iets hoeft te eten), dus ze kunnen zo'n week doen met het bloed van één mens. Deze 'geleende' stoffen raken echter na een tijd toch 'op' en verdwijnen weer uit het lichaam, en dus moet de voorraad dan weer aangevuld worden door weer van een ander mens te drinken. Als dit niet gebeurt wordt de vampier zogezegd 'ziek' door het verdwijnen van belangrijke stoffen en de energie die daaruit voortkomt. Dit komt later nog terug in het verhaal. Ik moet alleen even kijken hoe ik dit kan meten met de onsterfelijkheid/niet ouder worden (wat ik er wel graag in zou houden), maar daar kom ik hopelijk nog wel uit.
Het bloed circuleert dus nog gewoon, mede omdat ze dat nodig hebben om een ander desgewenst een vampier te kunnen maken (ik heb nu nog gewoon het idee van Anne Rice gejat, like many, ga nog even kijken of ik daar zelf een variatie op kan maken). Seks is dus geen probleem, afgezien van de punten die Skey noemt in zijn verhaal tegen Bradley.

Nou hoop dat het een beetje acceptabel is zo :) het is inderdaad een goed idee dit ergens op de een of andere manier wat duidelijker te maken in het verhaal zelf. Thanks voor de tip, en je reactie natuurlijk. Ben erg blij dat je het blijft lezen en ook leuk vindt om te lezen :)
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Haha, oke, ik snap het :P
Dat is namelijk een punt wat ik vaak mis in verhalen die over vampiers gaan. Vandaar dat ik er meteen even naar vroeg ;]
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Heb in bovenstaande stukjes hier en daar nog wat verbeteringen aangebracht voor eventuele lezers die er later invallen :) Silena, denk je dat het raadzaam is om wat van de uitleg die hierboven heb opgeschreven toe te voegen aan Skey's stukje 'De meesten niet, nee. .... beleeft het alleen anders' of wordt dat dan te uitleggerig/langdradig/prekerig?

Nou, ik heb echt eindeloze inspiratie waarvan ik niet weet waar het vandaan komt voor dit verhaal dus ik post maar gewoon vroijk verder :)

________________________________________________________________________________

‘Hé, Skey,’ zei hij. ‘Jij hier? Wat is er?’ Skey gebaarde naar de jongen achter zich.
‘Je nieuwe maatje voor logistiek,’ zei hij. ‘Aimon wil dat hij te zien krijgt hoe alles werkt.’ De blonde vampier in de deuropening trok een gezicht.
‘O, geweldig,’ zei hij. Skey knikte.
‘Vertel mij wat.’ De blonde vampier wierp een blik langs Skey heen naar Bradley.
‘Een mens? Ik hoorde jullie praten. Geeft hij je weer van dat Simply Red-gelul?’
‘Natuurlijk. Het is een grappige. Tenminste, dat denkt hij.’ De vampier grijnsde.
‘O, wij weten wel raad met grappige menselijke computernerdjes,’ plaagde hij. ‘Kom maar, jochie, dan gaan wij lekker lol maken met z’n allen.’ Hij boog langs Skey heen en pakte Bradley bij zijn arm. Die vond het schijnbaar niet zo’n prettig idee om met een paar vampieren in een trailer te zitten als die het over ‘lol maken’ hadden en was ineens niet zo gevat meer. Gealarmeerd keek hij om naar Skey.
‘Hé Skey,’ zei hij toen de vampier hem het trapje optrok en Skey weer naar beneden liep. ‘Je laat me toch niet alleen met hen, hè? Skey? Ze doen me niets, toch?’ Maar Skey reageerde niet en daalde de trap af.
‘Geef hem maar af bij Aimon als je klaar met hem bent,’ zei hij tegen de blonde vampier die een inmiddels licht angstige Bradley de trailer in loodste. ‘Veel succes ermee.’ De blonde vampier duwde Bradley de trailer in, waar nog drie andere vampieren zaten die achter een aantal ingebouwde en met plaatijzer beveiligde computers bezig waren en allemaal Bradley’s kant op keken. Bradley keek nerveus van de één naar de ander en probeerde zich om te draaien om weg te lopen, maar hij botste vol tegen de blonde vampier op, die twee paar puntige hoektanden bloot grijnsde. Bradley deinsde wat achteruit.
‘Skey?’ riep hij vertwijfeld richting de deur toen de vampier hem bij zijn arme pakte en op een stoel plantte. ‘Skey, waar ga je naartoe?’
Maar buiten liep Skey weg en zonder om te kijken hief hij zijn arm op als groet.
‘Geen zorgen, ze pesten je alleen maar. Veel plezier bij het nerdenclubje, Bradley. Je overleeft het wel.’ Hij hoorde Bradley nog een paar keer roepen, maar toen werd de deur van de trailer dichtgeslagen en het geluid van zijn stem werd gedempt. Skey glimlachte en liep terug in de richting waar hij vandaan kwam. Het zou goed voor Bradley zijn als hij even doodsangsten uit zou staan voor hij erachter kwam dat ze niets kwaads met hem in de zin hadden. Misschien zou hij er wat minder vervelend van worden. Dat was wel te hopen, als Aimon hem op lange termijn definitief bij het circus wilde houden. Het moest vermoeiend zijn om dag in dag uit met iemand als Bradley opgescheept te zitten.
Skey liep terug naar de kraal met paarden waar Talitha bezig was geweest. Inmiddels was ze klaar met opzadelen en had ze één van de andere meiden van het team op het paard geholpen. Ze praatten met elkaar en Talitha’s hand lag tegen de hals van het paard, dat rustig met één opgetrokken achterbeen stond te dutten. Ze kreeg Skey in het oog toen haar teamgenoot het paard in stap zette en wegreed en ze glimlachte uitdagend naar hem.
‘Hé, Mick,’ zei ze en ze leunde op het hek. Skey zette zijn handen aan weerzijden van haar lichaam op de afrastering en leunde naar haar toe, zodat hun gezichten vlak bij elkaar waren.
‘Begin jij ook al?’ vroeg hij. Talitha grijnsde en ze streek een losgeraakte lange pluk rood, krullend haar uit zijn gezicht.
‘Flauw, hè. Hij heeft wel gelijk.’
‘Hij heeft gedragsproblemen, dat is wat hij heeft.’
‘Het komt door je haar. Geen zorgen, verder zie je er een stuk sexier uit. En ben je ondanks dat veel minder seks-absorbed.’ Skey’s mondhoek trok wat omhoog.
‘Voor de maatstaven van deze gemeenschap valt dat wel mee,’ zei hij. Talitha streelde zijn lippen met haar wijsvinger.
‘Dat is omdat iedereen hier zich er te goed voor voelt en dat zegt meer over de rest dan over jou. Ben je klaar met die jongen?’
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Ik heb het weer gelezen en deze keer geen foutjes kunnen vinden :]

Leuk stukje weer :D
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Thanks Silena! Bedankt voor je motivatie telkens weer en de tijd die je neemt om te reageren B-) ik doe er weer een stukje bij! Als ik trouwens te snel ga, zeg het aub! :)

______________________________________________________________________________________

Skey keek naar haar gezicht en knikte met zijn hoofd in de richting van de trailers.
‘Ja, ik heb hem bij Scrooge afgegeven. Hij brengt hem terug bij Aimon als hij klaar is.’
‘Dus je hebt geen verplichtingen meer vannacht?’
‘Nee. Jij wel?’ Talitha lachte uitdagend en streelde zijn gezicht. Hij zag die sprankeling in haar ogen, die ondeugende, menselijke sprankeling van energie en leven die zij als enige vampier nog had.
‘Nee, ik heb vrij. Ik wil iets leuks doen op mijn vrije nacht,’ zei ze. Skey voelde haar koude vingertoppen op zijn huid en keek haar aan.
‘Voel je je goed genoeg om iets leuks te doen?’ vroeg hij. Haar glimlach verbreedde. Typisch Talitha. Levensgenieten voor alles.
‘Ik voel me altijd goed genoeg om iets leuks te doen,’ zei ze. ‘Ik wil uit, dansen. Ga je mee?’ Skey sloeg zijn armen om haar middel, tilde haar op en draaide een paar rondjes met haar om zijn as. Talitha schaterde boven zijn hoofd en trappelde met haar voeten.
‘Wat zullen al je seksloze teamgenotes wel niet zeggen als ze je iedere keer met mij weg zien gaan?’ zei hij toen hij haar weer met haar voeten op de grond zette. Talitha lachte en sloeg haar armen om zijn nek.
‘Het maakt me niet uit wat ze zeggen,’ zei ze. ‘We hoeven niet allemaal zo op onszelf te zijn. Dat is saai. Maakt het leven zo voorspelbaar. En zoals jij en ik weten, het leven is lang.’ Ze liet hem los en draaide zich om. Heupwiegend liep ze weg en ze wierp een blik over haar schouder. Toen ze Skey zag kijken, draaide ze zich om en stak haar hand naar hem uit, terwijl ze achterwaarts door bleef lopen.
‘Kom je nog?’ vroeg ze. Skey grijnsde. Hij liep naar haar toe en pakte haar hand en samen liepen ze weg uit de drukte, naar de rand van het circusterrein. Skey sloeg zijn arm om Talitha’s schouders en Talitha zei lachend iets tegen hem. Ze trok het elastiek uit zijn lange rode haar en woelde door zijn krullen, voor ze de donkere nacht in verdwenen.

Hoofdstuk 2

De nacht was een waas van muziek, gekleurde lichten en energie. Skey en Talitha vonden een club die tot vroeg in de ochtend open was en ze dansten de hele nacht onafgebroken. Ze gaven alles wat ze hadden, al hun energie, hun hele lichaam. Soms wild, waarbij Skey’s rode strengen haar alle kanten op vlogen en Talitha overliep van de energie, dan weer met hun lichamen dicht tegen elkaar aan en hun gezichten slechts een paar centimeter van elkaar verwijderd. Afgezien van hun afwijkende hoektanden die in het gebrekkige, knipperende licht in de club nauwelijks zichtbaar waren, leken ze net zo normaal als alle anderen op de dansvloer. Levensgenieters, een voor eeuwig 31-jarige Ier en voor altijd 28 blijvende Britse die samen uit hun dak gingen op de klanken van keyboards en baslijnen en de avond van hun leven hadden. Toen de club ging sluiten, gingen ze buiten gewoon door, elkaar vasthoudend en optillend en dansend op muziek op straat.
Pas toen ze bijna terug waren bij het circusterrein, bleek hoeveel energie de avond Talitha werkelijk had gekost. Toen ze het weiland opliepen, moest Talitha ergens om lachen en ze verstapte zich. Dat viel Skey sowieso al op, want Talitha had net als iedere vampier een veel beter nachtzicht en evenwichtsgevoel dan mensen en zich verstappen of struikelen deed ze nooit. Skey wist haar op tijd bij haar arm te grijpen en hield haar overeind, maar toen hij haar weer losliet, zakte ze bijna door haar benen. Hij kon haar nog net op tijd opvangen. Het was of al haar sprankelende energie in één keer weggevloeid was toen ze zich verstapt had.
‘Rustig,’ zei Skey terwijl hij Talitha vastgreep en overeind hield. ‘Gaat het?’ Hij zette haar weer op haar benen. Talitha’s arm bleef stevig om zijn nek liggen.
‘Ja,’ zei ze, maar Skey voelde aan haar gewicht dat zwaar om zijn hals hing dat ze niet de waarheid sprak. ‘Wil je met me meelopen naar mijn tent?’ Hij keek naar haar. In het donker zag hij dat de twinkeling die ze de hele avond in haar ogen had gehad, was uitgedoofd.
‘Ik kan je naar de mijne brengen, die is dichterbij,’ zei hij. Maar Talitha schudde haar hoofd en ze deed haar ogen dicht.
‘Ik wil niet dat je me zo ziet.’
‘Weet je het zeker? Het is een stuk verder lopen.’
‘Ja, het lukt wel.’ Skey ondersteunde haar en liepen ze het circusterrein op. Het was een stuk rustiger dan dat het was geweest op het moment dat ze weggingen. De laatste voorstelling was al ruimschoots afgelopen en de dag naderde, dus de meeste artiesten maakten zich op om te gaan slapen. Hier en daar waren en nog vampieren aan het opruimen of aan het schoonmaken en voor sommige tenten stonden groepjes met elkaar te praten. Sommigen keken naar Skey en Talitha en vielen stil als ze langsliepen. De meesten vonden de levensstijl van Skey, vooral het feit dat hij gemeenschap had met vrouwen en zich bezighield met, in hun ogen, oppervlakkige dingen als dansen en uitgaan, maar niets. Te menselijk. Skey wist dat er het nodige over hem gezegd werd. Dat deed hem niet veel, maar het feit dat iedereen het schijnbaar belangrijker vond om te smoezen over wat hij wel en niet met Talitha uitvoerde dan om te vragen om te of ze hulp nodig had, ergerde hem wel.
Skey wendde zijn blik van de omstanders af en hielp Talitha het terrein over. Hij merkte dat ze een beetje mank liep na haar misstap van daarnet. Dat was geen goed teken. In gezonde toestand zou ze nooit pijn moeten hebben van zoiets kleins zoals dat. Het bevestigde het vermoeden dat hij al eerder had gehad door het gevoel van haar koude lichaam; het was te lang geleden dat ze iets gedronken had.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Toch nog maar een stukje erbij :)

Skey keek op toen hij iemand zijn naam hoorde roepen. Hij herkende de stem en de geur van Bradley. De jongen kwam hun kant op gerend en zag er zoals verwacht nog springlevend uit. Zijn gezicht stond vrolijk en hij had een gezonde blos op zijn wangen.
‘Skey!’ riep hij terwijl hij naar hen toe kwam rennen. ‘Wacht even! Waar was je nou? Ik zoek je al een uur. Het was onwijs leuk bij Scrooge. Ik heb-’ Maar Skey liep door met de onregelmatig voortstappende Talitha aan zijn zijde en zei: ‘Nu niet, Bradley.’ Een paar meter bij hem vandaan bleef Bradley staan.
‘Maar-’
‘Ik zei nu niet, Bradley.’ Bradley keek naar Skey en leek aan zijn gezicht te zien dat hij het meende. Zijn blik ging naar Talitha en Skey zag dat zijn ogen naar haar onregelmatige passen gleden. Er verscheen iets van begrip op zijn gezicht.
‘O, oké,’ zei hij. ‘Sorry. Kan ik helpen?’ Skey keek opzij naar Talitha toen ze zacht in zijn arm kneep. Ze keek hem aan en schudde licht haar hoofd. Skey begreep haar en wendde zich weer tot Bradley.
‘Nee, dank je. We komen er wel.’
‘Oké. Ik spreek je later, goed?’ Skey knikte. Hij voelde dat Bradley hen nog even nakeek voor hij zich omdraaide en terugliep uit de richting waar hij vandaan kwam. Hij ging de kant van de trailers op. Dat betekende waarschijnlijk dat hij mocht blijven en dus dat hij het goed met Scrooge had kunnen vinden. Skey had ook niet anders verwacht.
Bij Talitha’s tent aangekomen, hielp Skey Talitha naar binnen. Het was donker binnen en toen de flap achter hen dichtviel verdween het licht van het circusterrein en werd helemaal alles in duisternis gehuld. Met Skey’s hulp ging Talitha op haar matras op de grond zitten. Aan de lijnen die haar gezicht tekenden in het donker zag hij dat ze pijn had, al probeerde ze het te verbergen.
‘Gaat het?’ vroeg hij weer. ‘Heb je pijn?’ Talitha produceerde een glimlach en deed haar ogen dicht.
‘Nee, het gaat wel,’ zei ze. Skey kwam overeind en stak de kaars aan die Talitha op haar kaptafel had staan aan. Hij pakte de kandelaar op en hurkte ermee bij Talitha neer. In het kaarslicht zag ze er niet goed uit. Haar ogen waren dof en alle kleur was uit haar gezicht weggetrokken. Hij legde zijn hand op haar wang en haar huid was ijskoud.
‘Wanneer heb je voor het laatst een hoofdact gedaan?’ vroeg hij. Talitha trok haar mouwen ver over haar handen heen en kroop wat in elkaar, alsof ze het koud had.
‘Weet ik niet precies,’ zei ze. ‘Ongeveer negen nachten geleden, denk ik.’ Skey pakte haar bij haar schouder.
‘Negen nachten? Dat is veel te lang geleden. Waarom heb je niets gezegd?’ Talitha hield haar ogen dicht en streek haar haren uit haar gezicht.
‘Omdat er niets aan te doen is, Skey. We zijn gewoon met teveel. Iedereen moet zijn beurt afwachten.’
‘Je had mijn beurt mogen hebben.’
‘Nee. Dat kan ik je niet laten doen.’
‘Jawel. We hadden vanavond niet weg moeten gaan. Het heeft je teveel energie gekost.’ Talitha deed haar ogen open en ze keek hem aan.
‘Nee,’ zei ze. ‘Vanavond was geweldig. Ik had het voor geen goud willen missen. Voor wat dan ook.’ Ze legde haar hand tegen zijn gezicht en boog naar hem toe. Skey voelde de kou van haar hand dwars door de stof van haar mouw heen op zijn wang. Toen ze haar lippen zacht tegen die van hem drukte, waren ook die koud.
‘Het komt wel goed,’ zei ze. ‘Als ik geslapen heb, voel ik me morgen weer wat beter. Maak je geen zorgen.’
‘Moet ik nog ergens mee helpen?’
‘Nee, ik red me wel. Ga maar, voor het licht wordt.’ Ze drukte nog een kus op zijn lippen en liet hem los. Skey kwam overeind en haar hand gleed uit de zijne.
‘Probeer wat te slapen,’ zei hij. ‘Ik kom morgennacht bij je kijken.’ Toen Talitha knikte draaide hij zich om. Hij liep naar de ingang van de tent en hoorde achter zich dat Talitha zich op haar matras liet zakken. Hij kon de afdruk van haar koude lippen en vingers nog op zijn huid voelen en dat gevoel maakte hem kwaad. Aimon kon het niet maken om het zover te laten komen. Ze waren met een grote groep, dat was waar, maar negen dagen tussen twee hoofdacts was echt teveel. Zeven was al op het randje.
Buiten ging Skey niet naar zijn eigen tent, ondanks dat het niet lang meer zou duren voor de zon opkwam. Hij liep naar de tent van Aimon, en toen hij de stalmeester daar niet vond, liep hij verder om de rest van het terrein af te zoeken.
Afbeelding
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Oeh ik vind dit echt een leuk verhaal! Leuk bedacht ook met die vampiers en een circus enzo! Ben benieuwd hoe het eerder gaat met Talitha enzo nu ze zo lang niet heeft gedronken (:
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Bedankt voor je reactie ejell, leuk om te weten dat je ook meeleest! :D wat eerder klaar van mijn werk vandaag dus alvast een nieuw stukje erbij :)

_________________________________________________________________________________________

Na een paar minuten vond hij Aimon bij de piste. Hij stond met twee andere vampieren bij de grote artiesteningang. Hij praatte tegen hen, maar Skey wachtte niet toen hij bij hen aankwam en hij onderbrak Aimon middenin zijn verhaal.
‘Je moet haar een hoofdact laten doen,’ zei hij. Zijn stem was harder van die van Aimon geweest was en Aimon en de andere vampieren vielen stil. Ze keken zijn kant op. Skey voelde de blikken van de andere twee in zijn rug, maar hij hield zijn blik strak op Aimon gericht. Die keek hem even aan, maar na een korte stilte knikte hij naar de andere vampieren. Gehoorzaam liepen ze weg en Aimon wachtte even tot ze wat verder uit de buurt waren.
‘Met ‘haar’ veronderstel ik dat je Talitha bedoelt?’ vroeg hij en hij nam Skey wat verder mee de piste in, buiten gehoorafstand van de andere artiesten buiten de tent.
‘Ja. Het is negen dagen geleden dat ze voor het laatst iets gedronken heeft. Dit is jouw taak, Aimon. Je kunt haar niet zo lang laten wachten.’ Ze liepen over het zand in de piste langs de grote, ronde tribune, in het trage tempo van Aimon die om de pas op zijn stok steunde.
‘Ik had Talitha ingeroosterd, twee dagen geleden,’ zei Aimon. ‘Maar één van haar teamgenotes viel uit en we hadden haar nodig voor het paardennummer. Haar hoofdact is erbij ingeschoten.’
‘En nu zijn we twee nachten verder en ze is nog niet aan de beurt geweest? Dat kan niet, Aimon. Het is jouw verantwoordelijkheid.’ Aimon nam zijn hoge hoed af onder de warme kunstverlichting in de piste en klemde hem onder zijn arm terwijl ze verder liepen.
‘Ik heb schema‘s waaraan ik me moet houden,’ zei hij. ‘We hebben teveel artiesten en te weinig voorstellingen om iedereen op tijd zijn hoofdact te kunnen geven. Ik heb nog tientallen andere vampieren die aan mijn hoofd zeuren omdat ze bang zijn om overgeslagen te worden. Je weet hoe het werkt. Iedereen komt op voor zichzelf en alleen maar voor zichzelf.’ Hij keek Skey’s kant op.
‘Dat is het probleem van jouw… levenswijze. Je maakt connecties, je hebt relaties met vampieren als Talitha en daardoor haal je je zorgen op je hals. Niemand anders doet dat omdat je het jezelf er alleen maar moeilijker mee maakt. Dat is niet vol te houden als zo lang leeft als wij.’ Skey schudde zijn hoofd.
‘Jullie zien altijd overal het slechte van in. Wat wil je dan? Wil je zo worden als die mensen die we uit het publiek halen? Die mensen die niemand hebben, die alleen en eenzaam zijn? Wil je tot in de eeuwigheid zo leven? Omdat dat makkelijker is?’
‘Er is een reden waarom vampieren als wij zo leven, Skey. Het is zelfbescherming. Die manier van bestaan heeft zich eeuwenlang ontwikkeld tot wat hij nu is en daar zijn redenen voor.’ Skey bleef staan.
‘Aimon, ik ben hier niet gekomen om een preek over mijn doen en laten aan te horen. Ik wil dat je Talitha helpt. Dat is alles wat ik vraag.’ Ook Aimon bleef staan. Hij pakte de stok over in zijn andere hand en steunde erop met een bleke hand met puntige vingernagels. Hij streek zijn lange, grijze haar naar achteren, haalde zijn hoed weer onder zijn arm vandaan en zette hem weer op zijn hoofd.
‘Goed,’ zei hij. ‘Ik zal haar er morgen tussen zetten. Marida staat ingeroosterd, maar die heb ik al bijna een week niet gezien. Talitha kan de hoofdact doen in haar plaats.’ Skey keek hem aan. Toen knikte hij.
‘Oké,’ zei hij. ‘Bedankt.’ Aimon steunde met beide handen op zijn stok.
‘Het is goed,’ zei hij. ‘Ga terug naar je tent, voor de zon opkomt.’ Skey knikte naar Aimon en draaide zich om. De stalmeester bleef achter in het midden van de grote, verlichte piste. Skey voelde dat hij hem nakeek tot hij uit het zicht was verdwenen.
Afbeelding
-Maaike-
Computer
Computer

Heey!

Het is echt een goed verhaal, en ondanks ik giga achterliep was het fijn om in een stuk door te lezen :)
Al zou ik het zelf fijner vinden als je niet meer dan 1 keer per dag post (A) Dan ik kan ik het wat beter bij houden ^_^

De karakters heb je trouwens goed uitgewerkt, vooral omdat ze allemaal zo verschillend zijn.
Ga zo door!

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Silena
Balpen
Balpen

Ik liep inderdaad ook een stukje achter, maar ik ben weer helemaal bijgelezen :] Leuke stukjes weer. Post maar snel weer door ;]
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank jullie wel voor je reacties, het is erg motiverend :D ik zal niet teveel posten en het bij maximaal 1 keer per dag houden! :)

De dag duurde lang voor Skey. De zonsondergang kwam al vroeg in deze tijd van het jaar, maar voor Skey liet hij veel te lang op zich wachten. Hij was al ruimschoots wakker toen de zon eindelijk achter de contouren van het bos verdwenen was en haar werk werd overgenomen door de kunstverlichting op het circusterrein. Hij wilde al lange tijd naar Talitha toe en voor het eerst sinds jaren had zijn resistentie voor de zon hem gefrustreerd. Hij wist dat ze gelijk had en dat slaap haar goed zou doen, maar toch hoopte hij dat hij haar niet slechter aan zou treffen dan gisteren.
Zodra hij de kans had, verliet Skey zijn tent. Hij had niet de tijd genomen zich om te kleden nadat hij wakker was geworden. Hij ging naar buiten in de wijde broek waarin hij altijd sliep en in de donkerblauwe kimono die hij had aangeschoten toen hij wakker werd. De kimono hing los en ontblootte een deel van zijn borst en buik en laatste resten van de vage zonnestralen brandden in zijn huid, maar hij liep door, over het gras dat nog warm was onder zijn voeten. Hier en daar werd hij verbaasd nagekeken door vampieren die zich nog in de schaduw van hun tent verschansten, maar hij schonk geen aandacht aan hen en ging rechtstreeks naar Talitha’s tent.
Talitha sliep in een tent in de linkerrij van het achterste tentenkamp, de derde van achteren. De tent stond in de schaduw van een grote boom en de schaduw van de takken viel er in alle richtingen overheen door het kunstlicht dat overal vandaan kwam. Skey liep over de schaduwen heen, waaronder het gras een fractie koeler was dan de plekken die in het licht vielen, en hij bleef bij de voorflap van de tent staan. Die was omlaag, maar niet afgesloten. Precies zoals hij hem gisternacht had achtergelaten. Hij legde zijn hand tegen het doek en luisterde even. Hij meende Talitha’s ademhaling te horen, maar verder kwam er geen geluid uit de tent. Met de achterkant van zijn wijs- en middelvinger tikte hij tegen het tentdoek en hij kon de holle klank binnenin de tent horen weerkaatsen.
‘Talitha,’ zei hij. ‘Ik ben het.’ Hij luisterde en hoorde Talitha zeggen: ‘Skey. Kom maar.’ Hij duwde het tentdoek opzij en liep eronderdoor naar binnen. Ook Talitha was schijnbaar al een tijdje wakker. Ze lag niet meer op haar bed, maar zat op een stoel bij de kaptafel. Ze droeg haar lange, satijnen ochtendjas en had haar knieën opgetrokken en haar voeten op de zitting van de stoel gezet. Ondanks het feit dat de make-up die ze nog op haar gezicht had wat gevlekt en uitgelopen was, zag ze er beter uit dan gisteren. Het was in ieder geval een goed teken dat ze de energie had gehad zich om te kleden en uit bed te komen.
‘Hé,’ zei Skey en hij liep naar haar toe. Het tentdoek viel achter hem dicht en het enige licht dat overbleef was dat van de kaars op de kaptafel die nog steeds brandde. ‘Hoe voel je je?’ Talitha beet op de nagel van haar duim en keek naar hem op toen hij haar hand pakte. Haar hand was koud en ze zag nog steeds een beetje bleek, maar Skey zag dat ze een glimlach probeerde te produceren.
‘Ja, het gaat wel,’ zei ze. ‘Beter dan gisteren. Een beetje of ik griep heb. Of afkickverschijnselen.’ Ze deed haar ogen dicht toen Skey zijn hand op haar voorhoofd legde en haar haren naar achteren streek. Skey keek naar haar en voelde haar koude huid overgaan in zacht haar.
‘Ik heb Aimon gesproken,’ zei hij. ‘Je mag vannacht de hoofdact doen. In Marida’s plaats.’ Talitha deed haar ogen open en keek naar hem op. Haar ogen gleden heen en weer over de zijne.
‘Dat had je niet hoeven doen,’ zei ze, maar hij hoorde dat het een opluchting voor haar was.
‘Jawel. Je hebt het nodig.’ Er verscheen een glimlach op Talitha’s gezicht. Zwak, maar wel oprechter dan daarnet. Ze wreef met de muis van haar hand in haar ogen en streek haar haar naar achteren.
‘Eigenlijk wel,’ gaf ze toe. ‘En hard ook. Dank je. Is er dan iemand die tijdens die voorstelling de paarden kan overnemen?’ Skey legde zijn vingers tegen haar wang om te kijken hoe koud ze was.
‘Dat regelt Aimon wel,’ zei hij. ‘Maak je daar niet druk over.’ Talitha keek naar hun in elkaar gesloten handen en liet ze een beetje boven de grond heen en weer wiegen. De schaduw ervan bewoog mee in het licht van de kaars en vervormde wanneer hij de verschillende spullen in de tent raakte.
‘Moet jij op met Deora vandaag?’ vroeg Talitha. Skey knikte.
‘Ja, de eerste en de tweede voorstelling. De derde en de vierde doet Harper met de tijgers.’ Ze knikte ook en streelde de rug van zijn hand met haar duim.
‘Ben je al bij haar geweest? Bij Deora?’
‘Nee. Nog niet.’
‘Heeft ze vannacht buiten geslapen?’
‘Ja. Ik was te laat om haar nog te gaan halen voor zonsopkomst.’
‘Je moet haar niet verwaarlozen omwille van mij.’
‘Dat doe ik ook niet. Ze begrijpt het wel.’ Talitha kneep even in zijn hand.
‘Ga maar naar haar toe,’ zei ze. ‘Ga je voorbereiden. Ik probeer uit deze stoel te komen en dan ga ik hetzelfde doen.’ Skey liet haar hand los en draaide zich om.
‘Oké,’ zei hij. ‘Doe rustig aan. Kijk uit naar Aimon.’ Talitha trok haar kamerjas wat strakker om zich heen.
‘Dat zal ik doen. Ik zie je straks.’ Ze streek haar haren uit haar gezicht en keek zijn kant op. ‘En Skey?’ Skey draaide zich naar haar om. Er verscheen weer een glimlach op haar gezicht.
‘Dank je,’ herhaalde ze. ‘Ik meen het.’ Skey knikte.
‘Het is goed,’ zei hij. ‘Tot straks en succes’
Laatst gewijzigd door Jeetje op 21 jan 2012 01:04, 10 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik vind het een leuk stukje, maar misschien staat het een beetje prettiger en gezelliger als je af en toe bij de gesprekken ook de emoties van de personages meer kunt vertellen? Het staat een beetje kaal vind ik, die zinnen en heel veel wit. :$
Maar wel een leuk stuk, duh! (:
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Hey! :) ik omschrijf expres minder emoties dan in mijn verhalen over 'mensen' haha om het zo maar even te zeggen, omdat de personages als vampier zijnde mijns inziens toch emotioneel stabieler (zouden moeten) zijn en minder snel boos, verdrietig, kwaad enz worden (dat is immers zo 'menselijk' haha). Daarnaast vind ik het van mezelf altijd vervelend als ik er in dialogen van die zinnetjes tussendoor ga zetten (hij keek naar ..., ze knipperde met haar ogen, ze slikte enz) terwijl de personages op dat moment eigenlijk verder niets doen behalve gewoon staan en praten, omdat de dialoog dan de hoofdzaak is en de actie op dat moment soms minder belangrijk is. Ik dan het idee heb dat ik gewoon regels loop te vullen zonder dat het direct iets toevoegd aan het verhaal en zonder dat die regels verder ook maar enig nut hebben. Maar dat is mijn gevoel :P Dit is (volgens mij?) trouwens een van de weinige sprekken dat niet afgewisseld wordt met acties tussendoor, verderop heb ik sowieso weinig gesprekken die nog op deze manier verlopen als ik het even zo doorkijk. Of vond je het voor dit stukje ook al storend? En wat vinden de andere lezers ervan, als ik zo vrij mag zijn? Ik heb het nu een klein beetje aangepast, maar als meer mensen dit namelijk vinden zal ik eens gaan kijken of ik het wat meer aan kan passen :)

Edit: één en ander aangepast, vindt je/jullie het zo beter? :)
Afbeelding
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Oh ja nee ik bedoelde gewoon in dat laatste stukje. En ja, ik vind dit iets chiller eigenlijk ;$
Je hebt wel een beetje gelijk ja, maar er toch heel veel van een gesprek non-verbaal dus dat hoort ook bij een verhaal, vind ik. But, that's mijn mening. Het blijft jouw verhaal natuurlijk :)
Xatham
Banned
Banned

Al een hele tijd wilde ik ook een verhaal over een circus schrijven, meer in de vorm van een rondreizend sigeneurkampje of iets dergelijks. Maar ik kan maar geen interessant plot bedenken en veel verder dan vage ideeën kom ik niet. Jouw verhaal geeft me weer zin om een poging te doen, verder te komen met mijn verhaal. Al denk ik niet dat mijn verhaal kwalitatief gezien ook maar in de buurt zal komen van jouw verhaal. Ik vond het in één woord echt een geweldig verhaal! In eerste instantie dacht ik niet dat de combinatie van circus en vampiers zou gaan werken, maar het heeft toch leuk uitgepakt.

Er zijn een paar kleine foutjes die me zijn opgevallen:
Hij kond de geluiden uit de piste horen.
Volgens mij moet de 'd' achter kond weg.
Talitha kreunde protesterend toen Jeremiah geen aanstalten maken weg te gaan.
Ik zou van 'maken', 'maakte' maken :P om consequent qua tijd te blijven
‘Personenonderzoek, ja,’ zie Skey.
'Zie' moet 'zei' zijn.
Dat is niet vol te houden als zo lang leeft als wij.
Volgens mij ontbreekt daar het woordje 'je' tussen 'als' en 'zo'.

Wat betreft die dialogen. Ik vond die laatste dialoog toch ook behoorlijk kaal idd. Maar goed, mijn dialogen zijn zelf ook nooit zo geweldig. Misschien kun je er toch nog een paar dingetjes bijvoegen? Misschien kun je er tussen door een beetje in verwerken hoe de tent eruit ziet? Of dat Skey iets warms voor haar klaar maakt of zo? Ik noem maar wat ideeën :P

Verder ben ik benieuwd naar je volgende stukje! :D
As the phoenix arises from his ashes...
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank voor jullie reacties weer, ook super dat je het leuk vindt Xatham! Fijn om te horen dat je het wat beter vond zo ejell, dat scheelt weer haha. Bedankt voor het herlezen! Xatham, ik heb na jouw reactie nog wat dingetjes aangepast (vanaf 'Ja, het gaat wel' tot het einde), zou jij als je tijd en zin hebt nog willen kijken of je het zo wat beter vindt? :)
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Nieuwe dag, nieuwe kansen, stukje erbij weer :)

____________________________________________________________________________________

Voor hij naar zijn tent ging om zich om te kleden, ging Skey bij Deora langs. De zon was inmiddels volledig onder en er was alweer veel bedrijvigheid op het terrein. Skey viel in zijn gemakkelijke kleren een beetje buiten de boot tussen alle opgedofte vampieren in showkleding en kostuums. Onderweg zeiden sommigen er lachend iets van en Skey kon er wel om grijnzen nu hij wist dat het snel beter zou gaan met Talitha en dat was opgelost.
Tussen de artiesten en loslopende dieren door liep hij naar het afgezette stuk land van Deora. Bij het hek bleef hij even staan en keek de ruimte rond. Zo op het eerste gezicht zag hij haar niet direct ergens lopen. Hij klom over het hek heen de kooi in en ging naar de houten schuilplaats, maar ook daar vond hij haar niet. Hij had al gauw door dat ze met hem speelde. Waarschijnlijk wilde ze wraak nemen omdat hij haar overdag buiten had laten slapen. Hij kon haar energie voelen en wist dat ze ergens in de kooi op hem loerde, maar ze had zich goed verstopt in het donker en hij had moeite haar te lokaliseren. Deora vond het altijd leuk om hem te besluipen.
Skey speelde het spelletje mee en liep een tijdje langzaam heen en weer door de kooi terwijl hij deed alsof hij niet wist dat Deora hem scherp in de gaten hield en zich hardop afvroeg waar zijn luipaard gebleven kon zijn. Na een tijdje voelde hij haar energie achter zich toenemen, maar ze was zo snel dat ze langs zijn benen was geschoten voor hij zich had kunnen omdraaien. Haar poging om hem te tackelen slaagde grotendeels en hij liet zich ook bewust vallen omdat hij wist dat ze dat leuk vond, maar halverwege zijn val lukte het hem haar bij haar hals te pakken en hij trok hij mee naar de grond. Het luipaard wrong zich los uit zijn greep en rende de andere kant op, terwijl Skey overeind kwam en achter haar aan rende. Deora draaide zich om en bleven ze zo tegenover elkaar staan, allebei in een aanvalshouding, tot Skey een schijnbeweging haar kant op maakte en Deora weer naar hem toe rende. Skey ving haar op toen ze bovenop hem sprong en samen vielen ze achterover op de grond. Deora kwam bovenop hem terecht en een tijdlang lagen ze stoeiend op het veld, waarbij Deora geamuseerde gromgeluidjes maakte en met haar poten naar zijn armen sloeg en er naar hapte. Na een tijd gaf Skey zich gewonnen omdat het gewicht van de panter dieplood woog op zijn borst en met zijn armen wijd bleef hij languit op de grond liggen. Prompt begon Deora hem kopjes te geven.
‘En ik dacht dat Talitha de enige vrouw in je leven was,’ hoorde hij Bradley ergens achter zich zeggen. Het luipaard draaide haar kop om en ook Skey keek langs haar heen naar de plek waar het geluid van Bradley’s stem vandaan had. De jongen stond bij het hek, maar wel uit voorzorg aan de veilige kant ervan. Hij grijnsde breed, ondanks het feit dat hij er uitzag of hij een paar uur slaap goed kon gebruiken.
Skey maakte gebruik van Deora’s moment van onoplettendheid door haar met een handige draai van zijn lichaam van zich af te duwen. Deora grauwde en kwam naast hem op de grond terecht, waar ze op haar rug draaide en hem ondersteboven aankeek.
‘Zeg dat maar niet waar zij bij is,’ zei hij terwijl hij overeind kwam. Hij liep naar Bradley toe en kwam met hem mee, haar kop opgeheven om naar hem te kijken. Ze maakte een sprong als een jonge kat, beet zich vast in de mouw van zijn kimono en trok eraan terwijl ze met hem meeliep. Bradley keek naar Skey’s kleren en hij grijnsde.
‘Zeg, ken je dat nummer Stars?’ zei hij. ‘Ik wil niet veel zeggen, maar met die outfit lijk je helemaal op M-’ Skey liep naar het hek terwijl Deora aan zijn mouw sjorde en zei: ‘Voor je eigen bestwil is het beter als je die zin niet afmaakt. Ik heb een luipaard en ik ben niet bang haar te gebruiken.’ Bradley hief ontwapenend zijn handen op.
‘Oké, ik zeg niets.’ Hij zette zo onopvallend mogelijk een stap achteruit toen ze dichterbij kwamen en vlak bij het hek bleven staan. Hij keek naar het luipaard met een mengeling van ontzag en wantrouwen op zijn gezicht.
‘Dat beest lijkt wel een maffe labrador bij jou in de buurt.’ Skey liet Deora enthousiast aan zijn mouw trekken en reageerde: ‘Ja, ze heeft haar trekjes. Maar vergis, je niet, ze kan jagen als de beste.’ Bradley knikte.
‘Dat geloof ik graag.’ Hij keek even naar haar en zette toen voor de zekerheid toch nog maar een stap achteruit. Hij scheurde zijn blik los van Deora en keek op naar Skey.
‘Over vrouwen gesproken, hoe gaat het met Talitha?’ vroeg hij. Skey pakte de rand van de kimono vast om te voorkomen dat Deora hem naar beneden sjorde.
‘Beter dan gisteren,’ zei hij. ‘Ze krijgt vanavond de hoofdact en dan komt het wel goed met haar. Hoe was het bij Scrooge?’ Er verscheen een lach op Bradley’s gezicht.
‘Super,’ antwoordde hij. ‘Het werk is echt leuk. Die gasten zijn onwijs goed. Ik dacht dat ik goed was, maar ik kan nog heel veel van ze leren.’ Hij pauzeerde even en de vrolijke uitdrukking op zijn gezicht betrok wat. ‘Alleen het idee erachter is wel even wennen. Dat die mensen die je natrekt dood zullen gaan. Door jou, indirect. Dat is wel lastig.’ Skey keek hem aan.
‘Als het voor ons kan wennen dat ze door ons toedoen sterven, kun jij er ook aan wennen dat jij daar maar voor een klein deel aan bijdraagt. Ook wij waren ooit mensen en ook wij zijn er overheen gekomen. Het zit nu eenmaal zo in elkaar.’ Bradley haalde zijn schouders op.
‘Misschien, maar toch krijg je er een ergens een beetje een vervelend gevoel van. Ik voel me schuldig, of ik een verrader ben.’ Skey spande zijn spieren toen Deora hem aan zijn mouw omver probeerde te trekken.
‘Dat is niet alleen schuldgevoel,’ zei hij terwijl Deora naast hem gromde. ‘Het is ook het besef dat het bestaan van jou en jouw soort vergankelijk is. Het is de reden dat mensen graag denken dat dieren zich niet bewust zijn van hun plek op de voedselketen. Het is geen prettige gedachte dat je ieder willekeurig moment opgegeten kunt worden door iets wat boven je staat.’ Bradley reageerde niet. Skey keek naar hem en zag hij niets zei omdat de woorden hem niet meer bereikten. Bradley keek alleen nog naar zijn hals en zijn door Deora inmiddels half ontblootte arm en schouder. De veelvoud aan tatoeages die samenvloeiden tot één geheel waren donker op zijn bleke huid en staken er in het vage licht van de bouwlampen aan de andere kant van het terrein sterk tegen af. Bradley keek ernaar en leek totaal vergeten te zijn dat ze zich middenin een gesprek over iets anders hadden bevonden.
Laatst gewijzigd door Jeetje op 22 jan 2012 23:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Xatham
Banned
Banned

Leuk hoe je die scène beschrijft waar Skey en Deora met elkaar speelden. Ik dacht even dat Deora echt boos zou zijn en dat haar aanval gemeend zou zijn. Toch leuk hoe goed die twee het met elkaar kunnen vinden :P

Ik heb ook nog even gekeken naar de dialoog uit het vorige stukje. Ik kan lezend niet iets concreets opmerken dat je hebt veranderd maar als je er globaal over heen kijkt, lijkt het wel iets voller te zijn geworden.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Ok thanks Xatham! Erg bedankt voor je reactie weer :) het wordt zeer gewaardeerd haha. Weer een stukje erbij!

‘Wanneer heb je dat laten doen?’ vroeg Bradley met zijn blik op Skey’s arm gricht. Skey keek hem aan, terwijl het luipaard aan zijn mouw sjorde. Toen noemde hij Deora’s naam en ze liet hem los. Hij trok de kimono weer over zijn schouder, de tatoeages aan het zicht onttrekkend.
‘Door de jaren heen,’ zei hij terwijl Deora naast hem op de grond ging zitten en verwachtingsvol naar hem omhoog keek. Bradley slikte.
‘Deed het pijn?’ vroeg hij. Skey glimlachte licht.
‘Nee.’
‘Waar staat het voor?’ Naast Skey ging Deora op de grond liggen toen ze geen aandacht meer kreeg en ze begon haar voorpoten te wassen met haar grote roze tong. Toen Skey naar het hek liep, keek ze weer op en volgde hem met haar blik. Skey zette zijn voet op de rand van de afrastering en klom eroverheen.
‘Jaren,’ zei hij toen hij aan de andere kant van het hek naast Bradley terecht kwam.
‘Jaren?’ herhaalde Bradley. Skey reageerde niet en liep naar de poort in de afrastering. Bradley kwam aarzelend achter hem aan toen hij geen antwoord gaf.
‘Wanneer ben je ermee gestopt?’ vroeg hij. Deora kwam overeind en ze draafde naar hen toe. Skey maakte het slot aan het hek los en deed de poort open.
‘Toen ik het geaccepteerd had,’ zei hij. Bradley keek hem niet-begrijpend aan.
‘Toen je wat geaccepteerd had?’ Skey wachtte tot Deora de kooi uit was en deed de poort weer achter haar dicht.
‘Dat de enige veranderingen die mijn lichaam ooit nog zou ondergaan degenen waren die ik het zelf toebracht.’ Hij keek Bradley aan en haakte het slot weer door het oog. ‘Zoals ik al zei, alle begin is moeilijk. Ook voor ons.’ Een beetje overdonderd keek Bradley hem aan. Skey klikte het slot van het hek weer dicht en draaide zich om.
‘Ik ga me voorbereiden,’ zei hij. ‘Succes vanavond. Help Scrooge een goede bezoeker voor Talitha uit te zoeken.’ Hij liep weg, in de richting van zijn tent. Deora draaide zich om en volgde hem met een laatste zwiep van haar staart.

Hoofdstuk 3

Die nacht voerde Skey tijdens twee voorstellingen een geslaagde act op. Alles ging volgens plan. De organisatie was strak door Aimons inbreng en alle verlichting, muziek en vuureffecten werkten op het juiste moment en op de juiste manier. Deora leek hem het feit dat hij haar vorige nacht alleen had gelaten vergeven te hebben en ze deed haar best. Ze sprong samen met hem door brandende hoepels en klom met gemak in de hoge stellage in het midden van de piste om spullen te halen die hij haar vroeg naar beneden te brengen. Hun communicatie was perfect en Skey had weinig woorden nodig om haar te vragen wat hij van haar wilde. En boven alles, het publiek was enthousiast. Dat was waar het om ging. Hoe meer er over andere acts gepraat werd, hoe minder mensen zich naderhand afvroegen waar de bezoeker die voor de hoofdact uit het publiek gehaald was, was gebleven.
Na hun laatste voorstelling beloonde Skey Deora in zijn tent met een flinke hertenpoot. Hij bleef een tijdje bij haar zitten, speelde met haar en pakte de poot zo nu en dan af, zodat Deora hem weer met haar eeuwige enthousiasme kon proberen terug te veroveren. Hij kroelde haar achter haar oren terwijl ze tevreden op het vlees kauwde en keek naar haar met een lichte glimlach waar hij zich zelf niet eens bewust van was. Toen hij hoorde dat de derde voorstelling begon, stond hij op om te gaan kijken hoe het met Talitha was. Zij zou haar eigen nummer halverwege de derde show doen en daarna de hoofdact van de vierde. Zo langzamerhand zou ze ongeveer wel klaar zijn met voorbereiden.
Skey verliet zijn tent en liep langs de andere slaapvertrekken naar het gedeelte waar de dieren stonden. Talitha’s act bestond uit een nummer waarin zij en één of twee teamgenotes voltigeoefeningen en gewaagde stunts uitvoerden met en op de paarden die deel uitmaakten van het circus. Ze stak altijd veel tijd in haar nummer en hij vermoedde dat ze inmiddels wel omgekleed was en bezig zou zijn haar paard op te zadelen of los te rijden. Het was leuk om naar haar te kijken als ze bezig was met haar act, of de voorbereidingen ervan. Ze zag er altijd mooi uit als ze geconcentreerd bezig was in haar strakke, glitterende pakje met haar showmake-up op.
Skey liep naar de open plek en kwam al gauw bij de kooien en afzettingen. De paarden stonden ergens in het midden, in een grote cirkel die was afgezet met paneelhekken. Ze hadden er vijf, twee zwarte en twee witte. Talitha reed één van de witte paarden, een grote, brede ruin met veel manen en een rustig karakter. De meeste paarden waren op het moment uit de kraal gehaald en hier en daar liepen vampieren rond die sjouwden met zadels en versieringen. Skey zag Talitha’s paard echter nog in de onopgetuigd in de grote cirkel staan. Haar geur kon hij ook niet ontdekken.
Bij de afrastering bleef Skey staan en hij keek om zich heen. Hij zag twee teamgenotes van Talitha, waarvan er één bezig was haar paard in te rijden en de ander net opsteeg, maar Talitha zelf was nergens te bekennen.
‘Edita,’ zei hij tegen de vampier die bezig was op haar paard te klimmen. ‘Heb je Talitha gezien?’ Edita sloeg haar been over het zadel en keek zijn kant op. Haar glitterende showgirl-achtige pakje sprankelde in het licht van de lampen. Het was de outfit die Talitha ook altijd droeg, met een bescheiden verentooi en glimmende, soepele schoentjes.
‘Nee, ze is er niet,’ zei ze. ‘Aimon heeft me gevraagd of ik in haar plaats wil rijden.’
Laatst gewijzigd door Jeetje op 23 jan 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Xatham
Banned
Banned

Ow jee... Volgens mij gaat dit niet helemaal goed :(
Verder heb ik niet zo veel nuttigs te melden :P
Silena
Balpen
Balpen

Oehh.. Spannend! Leuke stukjes weer ;] Doe maar snel weer nieuwe :D
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank jullie wel weer voor de reacties! :D doe er weer een stukje bij :) blegh, het weekend is alweer voorbij :(

Ik wilde jullie trouwens vragen, de lengte van de stukjes die ik post, vinden jullie dat ok of mogen ze wel wat langer? Ik wil niet te snel gaan maar vind het ook zo lullig als je er net een beetje inzit en het dan alweer ophoudt.

Nog even keek Skey haar aan. Toen draaide hij zich om en zonder nog iets te zeggen of verder nog iets aan Edita te vragen, liep hij weg. Hij liep sneller dan voorheen en stootte gaandeweg tegen vampieren aan die beledigd dingen naar hem riepen, maar Skey schonk er geen aandacht aan. Hij liep terug naar de slaapvertrekken, rechtstreeks naar Talitha’s tent. Het was de meest logische plek om haar te gaan zoeken en hij had gelijk. Hij ving haar geur al halverwege het pad op en voelde direct dat er iets mis was.
Bij Talitha’s tent aangekomen bleef hij niet staan om te kloppen. Hij wist dat het geen zin meer zou hebben. Hij duwde de flap open en keek om zich heen. Het was donker binnen, de kaars die op de kaptafel had gestaan was inmiddels uit en het enige licht dat naar binnen viel kwam van de lampen achter hem op het terrein. Hij keek de tent rond en het duurde even voor hij Talitha in de duisternis op haar matras op de grond zag liggen. Ze lag op haar zij, doodstil en met haar rug naar hem toe.
‘Talitha,’ zei Skey. Hij liep naar haar toe en knielde bij haar neer. Zacht legde hij een hand op haar arm. Ze was veel te koud. Hij pakte haar bij haar schouders en draaide haar voorzichtig op haar rug.
Ze was snel achteruit gegaan in de uren dat hij haar alleen gelaten had. Haar gezicht was bleek en donker rond de ogen. Het wit van haar ogen was rozig en bloeddoorlopen. Ze had er lang niet zo slecht uitgezien.
Skey legde zijn hand op haar wang, die koud aanvoelde, en streek haar haren naar achteren. Talitha’s ogen gleden dicht en hij trok haar wat tegen zich aan. Ze was slap als een lappenpop.
‘Talitha,’ zei hij weer. ‘Gaat het? Waarom ben je hier? Moet je je niet voorbereiden?’ Ze deed haar ogen open en zwak schudde ze haar hoofd.
‘Ik kan niet op vanavond,’ zei ze zacht. ‘Marida is teruggekomen. Ik moet wachten tot morgennacht.’ Skey hees haar wat omhoog en probeerde haar rechtop te laten zitten. Toen hij haar losliet, zakte ze bijna weer naar achteren en hij moest haar met haar hoofd en schouder tegen zijn borst laten leunen om haar overeind te houden.
‘Wie heeft dat gezegd? Aimon?’ vroeg hij. Tegen zijn borst knikte Talitha nauwelijks waarneembaar. Skey wreef over haar arm en klemde zijn kaken op elkaar. Hij keek even voor zich uit, toen om zich heen, alsof hij ergens een oplossing voor zocht, maar toen kwam hij overeind. Hij pakte Talitha vast en tilde haar op. Ze protesteerde niet, maar bleef in zijn armen hangen en leunde met gesloten ogen tegen zijn borst. Haar benen bungelden over zijn arm toen hij begon te lopen en haar satijnen kamerjas hing omlaag langs zijn andere. Hij nam haar mee naar buiten en voelde dat ze haar hand tegen zijn borst legde.
‘Skey…’ zei ze, en ze leek niet meer genoeg kracht te hebben de rest van de zin af te maken. Skey keek naar haar omlaag en liep door.
‘Je blijft bij mij,’ zei hij. ‘Ik laat je niet meer alleen.’ Talitha leek te berusten in dat besluit. Ze zei niets meer en haar ogen gleden weer dicht.
Skey nam haar mee naar zijn tent. Deora lag naast zijn matras op de grond en keek geïnteresseerd naar hen op toen ze binnenkwamen. Hij droeg Talitha naar binnen en legde haar op het ronde matras neer. Ze bood geen weerstand meer en liet alles over zich heenkomen. Hij vouwde haar ochtendjas dicht en legde het satijnen laken over haar heen. Uit een andere hoek van zijn tent haalde hij een plaid en ook daar bedekte hij haar mee. Ze deed haar ogen open toen hij over haar haren streek en keek naar hem op. Haar hand kwam tevoorschijn van onder de dekens en ze stak hem naar Skey uit. Hij pakte haar hand, ging naast haar zitten en trok haar tegen zich aan. Talitha kroop tegen zijn warme lichaam aan en verborg zich onder de dekens. Skey hield haar vast en streelde over haar rug, luisterend naar haar ademhaling en proberend de sterk menselijke woede jegens Aimon te controleren
Hij bleef bij Talitha zitten tot ze in slaap was gevallen. Het ging snel, Talitha’s lichaam had niet veel kracht meer en ze had rust nodig. Toen hij zeker wist dat ze sliep, legde hij haar op haar zij op het matras, trok de lakens goed over haar heen en kwam overeind. Deora, die inmiddels ook weer aanstalten had gemaakt om te gaan slapen, hief haar kop op en keek vragend naar hem toen hij naar de opening in de tent liep. Hij legde zijn wijsvinger tegen zijn lippen en gebaarde haar te blijven liggen. Deora keek naar hem met haar grote gele ogen en liet haar kop weer tussen haar voorpoten zakken. Ze keek hem na tot hij uit de tent verdwenen was en deed haar ogen toen weer dicht.
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Ik vind de lengte van de stukjes wel goed hoor :] Je moet ze ook niet te lang maken want op een forum ben je dan al snel de draad kwijt van waar je was gebleven, haha :P

En leuk stukje weer :] Snel meer xD
Xatham
Banned
Banned

Hij keek even voor zich uit, toen om zich heen, alsof hij ergens een oplossing voor zocht, maar toen kwam hij overeind.
Ik vind dat laatste stukje zin niet niet zo mooi. Misschien om dat je voor de tweede keer 'toen' gebruikt, maar ik weet niet precies of het echt daar aan ligt. Misschien kun je dat laatste stukje anders neerzetten?

Verder vind ik de lengte van de stukjes ook wel goed. Dan heb ik persoonlijk liever dat je eens een keer twee stukjes op een dag plaatst dan één. De lengte van één zo'n stukje zou ik niet aanpassen.

Edit: Ow, voor ik het vergeet. Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig op welke videoclip je dit dan had gebaseerd :P
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Thanks voor het snelle lezen en reageren allebei! :D met die zin die jij aanhaalt Xatham heb ik ook zitten vogelen, paar keer veranderd en uiteindelijk toch zo laten staan, maar ik zal er nog eens goed naar kijken. Die twee keer 'toen' ergert mij ook maar volgens mij had ik nog geen behoorlijk alternatief gevonden. Maar wat niet is kan komen :) vond je het stukje verder wel ok afgezien van die zin?

Twee keer op een dag posten zo nu en dan kan misschien inderdaad geen kwaad :) ik ben morgen pas laat op de dag weer online, dus ik zal even kijken of ik vanmiddag of vanavond nog een kort stukje kan plaatsen als ik een beetje opschiet. Als het dan voor anderen weer te snel gaat hoor ik het wel :)

Nogmaals dank voor de feedback in ieder geval! :)
Afbeelding
Xatham
Banned
Banned

Verder vond ik het een leuk stukje ja :P
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Ok thanks!

Nog wat kleine veranderingen doorgevoerd:
Jeetje schreef: Deora kwam overeind en ze draafde naar hen toe. Skey maakte het slot aan het hek los en deed de poort open.
‘Toen ik het geaccepteerd had,’ zei hij. Bradley keek hem niet-begrijpend aan.
‘Toen je wat geaccepteerd had?’ Skey wachtte tot Deora de kooi uit was en deed de poort weer achter haar dicht.
‘Dat de enige veranderingen die mijn lichaam ooit nog zou ondergaan degenen waren die ik het zelf toebracht.’ Hij keek Bradley aan en haakte het slot weer door het oog. ‘Zoals ik al zei, alle begin is moeilijk. Ook voor ons.’
Jeetje schreef: ‘Kun je haar controleren?’ vroeg hij. ‘Dat kunnen jullie toch? Dingen controleren, met je geest?’ Skey aaide de kop van het luipaard, dat Bradley onafgebroken en bewegingloos aan bleef kijken.
‘Nee, geen dieren. Daar kun je mee communiceren, ze begrijpen, aanvoelen, maar je kunt ze niets opleggen. Dieren sluiten zich instinctief af als iets van buitenaf ze probeert over te nemen. Alleen mensen zijn te controleren, zolang je maar oogcontact met ze houdt. Die staan overal voor open en zijn veel verder van hun instincten vervreemd. Op een bepaalde manier zijn hun ontwikkeling en evolutie tegelijkertijd hun zwakte.’
Die eerste is meer vormelijk maar de tweede (het gedeelte over het oogcontact) komt later nog wel terug, dus die er toch maar even tussen gezet.
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Zoals beloofd nog een klein stukje :) het is wel een beetje kort, want anders moet ik middenin een stuk dialoog knippen en dan krijg je zo'n lullige onderbreking, vandaar :) morgen de rest!

_______________________________________________________________________________________

Buiten de tent zette Skey koers naar de piste. De woede die aan hem knauwde en zeurde versterkte zijn zintuigen sterk en hij kon precies ruiken en voelen waar Aimon was. Marida was bij hem, met Jeremiah en nog wat anderen. Skey koesterde een diepe afkeer jegens Marida, wat geheel wederzijds was. Hun karakters en manieren van leven waren als water en vuur en ze botsten op alle mogelijke manieren. Bovendien was Marida opportunistisch en kwam ze alleen opdagen bij het circus als het haar uitkwam, wat betekende dat ze er alleen was als ze een hoofdact kon doen en zich verder nauwelijks liet zien. Haar eigen acrobatische act had ze al maanden niet gedaan en met het op- of afbouwen of verhuizen van het circus hielp ze nooit. Zelfs haar eigen tent liet ze door anderen opzetten, afbreken en vervoeren. Skey en veel anderen konden haar niet uitstaan omdat ze zich op geen enkele manier inzette voor het circus, maar wel de beurt voor de hoofdact inpikte voor de neus van degenen die dat wel deden.
Skey passeerde de artiesteningang in de piste, waar een olifant stond te wachten die één vampier achter zijn oren droeg en de ander naast zich had staan, en hij liep naar de lange, smalle tent ernaast. Er kwamen veel stemmen en andere geluiden vanuit de tent en er hing een sterke geur van parfum, make-up en schmink omheen. Skey rukte de flap open en liep naar binnen. Aan de linkerkant van het vertrek hingen een aantal spiegels op een lange rij, verlicht door kaarsen en kunstmatige verlichting ertussenin. Op de tafels onder de spiegels stonden boxen vol make-up, schmink, glitters en pailletten. Op de stoelen voor de spiegels zaten artiesten die bezig waren zich op- of af te schminken en tegelijkertijd met elkaar praatten en de voortang van de voorstellingen besproken. Aan de andere kant van de tent stonden rekken vol showkleding en gekleurde pakken.
Aimon stond ergens halverwege het vertrek te praten met een vrouwlijke vampier die bezig was haar make-up van haar gezicht te halen. Jeremiah stond aan de andere kant en een stoel verderop zat Marida zich op te maken. Hoe erg Skey ook een hekel aan haar had, hij kwam niet voor haar. Hij moest Aimon hebben en liep dan ook naar hem toe.
Aimon keek zijn kant op toen hij Skey aan hoorde komen. Ook Marida deed dat, maar zij wendde zich al gauw weer tot haar spiegelbeeld. Jeremiah, die eerst relaxed met zijn armen tegen de tafel achter zich had geleund, kwam gauw overeind, alsof hij al wist dat er moeilijkheden zouden komen toen hij Skey aan zag komen. Skey had echter niets met hem te maken. Aimon was degene die hem een belofte had gedaan en Aimon had die belofte ook gebroken.
‘Skey,’ zei Aimon toen hij naar hem toekwam. Skey bleef tegenover de oude stalmeester staan. Het viel hem op dat Aimon er zelf ook niet zo goed uitzag, maar hij was er lang niet zo slecht aan toe als Talitha.
‘Je had me iets beloofd, Aimon,’ zei hij. Aimon keek hem.
‘Ik weet het, Skey.’
‘Je kunt haar niet weer laten wachten. Ze is ziek, ze heeft bloed nodig.’ Aimon knikte. Zoals altijd waren zijn lichtgrijze ogen scherp en helder in zijn verweerde gezicht, ondanks het feit dat hij er moe uitzag.
‘Ik weet het,’ herhaalde hij. ‘Maar de planning doet ook een belofte aan Marida en die belofte staat langer. Nu ze er toch is, kan ik haar niet weigeren. Talitha komt morgen aan de beurt. Je hebt mijn woord.’ Skey schudde zijn hoofd.
‘Je woord? Je had me gisteren ook je woord gegeven en nu laat je iemand voorgaan die zich nooit op ook maar enige manier inzet voor de gemeenschap en alleen binnen komt vallen als het haar uitkomt. Talitha voert iedere avond volgens afspraak een paar keer haar show op en dan behandel je haar zo? Wat zijn je beloften dan waard?’ Aimons ogen gleden heen en weer over die van hem. Zoals altijd bleef hij rustig en afstandelijk en lukte het Skey niet om door te dringen in zijn hoofd.
‘Morgen, Skey,’ zei hij alleen. Skey keek hem aan.
‘Morgen is te laat. Vandaag is het tien nachten geleden dat ze voor het laatst iets gedronken heeft. Ik denk niet dat er iemand in deze ruimte is die het meer nodig heeft dan zij.’ Een paar meter verderop besloot Marida zich er blijkbaar ook mee te gaan bemoeien. Ze draaide de dop op haar mascara en gooide hem in het bakje dat voor haar op tafel stond.

Edit 20.19u: had een knip-plak foutje gemaakt, ff aangepast, nu staat het wel goed :)
Laatst gewijzigd door Jeetje op 23 jan 2012 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Silena
Balpen
Balpen

Jeej verder :D Ik ben benieuwd wat Skey gaat doen. Ik zou helemaal flippen en de boel kort en klein slaan, maar dat zal vast niet gebeuren, haha :P
Xatham
Banned
Banned

Nou, en dit vind je geen lullige onderbreking dan? Net voor de dialoog? xD

Enige opmerking die ik heb is dat je in het begin van het stukje wel erg vaak benadrukt dat Marida alleen maar voor de hoofdact naar het circus komt (twee à drie keer). Misschien dat je dat wat kunt beperken, maar verder een leuk stukje. Ik ben benieuwd hoe Marida reageert.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Thanks allebei! Er zullen geen koppen in het rond vliegen maar don't worry Silena, Skey is er ook niet bepaald blij mee en dat moet er natuurlijk wel uit ;) Xatham, helemaal mee eens, had er al naar zitten kijken en er nu toch maar een zin tussenuit gehaald, hopelijk zo beter? Toch handig die feedback van jullie haha, blijkt dat ik ze toch niet helemaal zie vliegen. En deze onderbreking is natuurlijk ook lullig maar ik moest er toch op de één of andere manier een cliffhanger van maken zonder dat ik maar twee alinea`s kon posten of zo :P
Afbeelding
Jeetje
Typmachine
Typmachine

‘Jezus Skey, bemoei je er niet mee,’ zei ze. ‘Ga je druk maken om andere dingen.’ Skey keek niet om naar Marida en hield zijn blik de andere kant op gericht. Hij wist hoe de uitdrukking op haar gezicht zou zijn en wist niet of hij zich zou kunnen inhouden als hij die zou zien.
‘Hou je erbuiten, Marida. Dit is iets tussen Aimon en mij.’ Maar Marida draaide haar stoel zijn kant op en leunde uitdagend achterover tegen de leuning.
‘Jij bent degene die mij erbij betrekt,’ zei ze. ‘En het moet frustrerend zijn om te weten dat het je niet gaat helpen. Menselijk frustrerend, haast. Regels zijn regels. Het is mijn avond en Talitha moet haar beurt afwachten.’ Skey keek nu wel haar kant op. Hij bekeek haar even en toen trok zijn ene mondhoek op in een lichte, cynische glimlach.
‘Wat moet de wereld eenvoudig zijn als je zo egoïstisch bent als jij,’ zei hij. Marida grijnsde.
‘Compassie maakt je zwak, Skey. Egoïsme is de volgende logische stap in de evolutie.’ Skey knikte.
‘Fijn om te horen dat je het als een compliment opvat.' Marida’s grijns verbreedde, maar Aimon hief zijn hand op en deed zijn ogen dicht.
‘Alsjeblieft,’ zei hij. ‘Skey, luister, het spijt me, maar Talitha kan niet optreden vanavond. Morgen krijgt ze de hoofdact van de derde voorstelling. Wat er ook gebeurt. Dat is mijn beurt en die mag ze overnemen. Daar heeft niemand anders iets over te zeggen.’ Achter hem leunde Marida voldaan achterover en ze keek Skey aan.
‘Zie je, niets aan de hand,’ zei ze. ‘Tevreden?’ Skey keek haar kant op, langs Aimon die tussen hen in was gaan staan.
‘Jij wel, en dat is waar het om gaat, toch?’ antwoordde hij. ‘Jammer dat sommigen van ons geen geweten hebben.’ Marida lachte schamper.
‘Ach Skey, we zijn niet allemaal blijven hangen in die menselijke socialiteit toen we veranderd zijn.’
‘En we zijn ook niet allemaal in egoïstische narcisten veranderd toen we zijn geworden wat we nu zijn.’ Marida’s ogen glommen en ze maakte een gebaar in de lucht.
‘Beter een egoïstische narcist dan gedoemd om uit te sterven,’ zei ze. Skey zette langs Aimon heen een stap haar kant op en hij voelde dat de stalmeester zijn stok tegen zijn schenen legde om hem op veilige afstand van Marida te houden.
‘Skey…’ mompelde hij waarschuwend, maar Skey negeerde hem. Ook Jeremiah, die zich er de hele tijd buiten had gehouden, zette uit voorzorg een stap dichter naar ze toe.
‘Wat heb je eraan om alleen over te blijven als de rest van je soort uitsterft omdat jij anderen in gevaar brengt omwille van jezelf?’ zei Skey. Marida rolde met haar ogen en draaide zich weer opzij naar haar spiegelbeeld.
‘’In gevaar’. Kom op Skey, doe niet zo overdreven.’ Skey pakte leuning van haar stoel vast en draaide hem weer terug zijn kant op, zodat ze gedwongen werd hem aan te kijken.
‘Jij hebt Talitha niet gezien, Marida,’ zei hij. Mardia keek naar hem op, liet haar armen op de leuning van de stoel steunen en reageerde: ‘Nee, maar jij wel degelijk, of niet, Skey? Op alle mogelijke manieren.’ Skey glimlachte.
‘Moet ik me nu beledigd voelen?’ vroeg hij.
Achter hen klemde Aimon de stok onder zijn arm en hij klapte in zijn handen, één keer. Het geluid was hard in de galmende tent en ook de vampieren die zich verderop nog wel op andere dingen hadden geconcentreerd, keken nu hun kant op.
‘Dit houdt nu op,’ zei Aimon en hij ging naast Skey staan. ‘Ik zie al waar deze discussie heen gaat en we maken er nu een einde aan. Marida, ga verder met voorbereiden en zorg dat je zo na de pauze klaarstaat bij de artiesteningang. Skey, laat het rusten en ga terug naar je tent. Zeg tegen Talitha dat ze morgen de derde voorstelling kan doen en dat het me spijt dat ik haar vandaag over moet slaan.’ Skey keek hem aan, zonder iets te zeggen. Zijn blik gleed naar Marida en leek even vast te zitten aan die van haar. Toen draaide hiij zich om en maakte aanstalten weg te lopen, tot Marida zei: ‘Doe dat, Skey. Ga terug naar je tent en vertel Talitha wat haar plaats is. Onderop. Die hoer van je weet vast wel hoe dat voelt.’
De stoot adrenaline die Skey voelde was heftig, sterker dan hij in lange tijd meegemaakt had. Hij draaide zich weer om en greep Marida bij haar keel. Een fractie van een seconde zag hij dat ze schrok, maar ze herstelde zich snel. Uitdagend keek ze hem aan, terwijl Jeremiah naar hen toesnelde.
‘Waag het niet zo over haar te praten,’ zei Skey. ‘Zeg over mij wat je wilt, maar over haar hou je je mond. Al helemaal als ze er niet bij is.’ Jeremiah en Aimon pakten Skey beet en probeerden hem bij Marida uit de buurt te krijgen. Met moeite kreeg Jeremiah zijn hand van haar hals en ze duwden hem achteruit. Marida wendde haar blik niet van die van Skey af en ze zwaaide pesterig naar hem.
Afbeelding
Xatham
Banned
Banned

Omg wat een bitch is die Marida zeg :l Ik haat haar echt!

En als ik Skey was zou ik Deora en Talitha pakken, weglopen van het circus en gewoon mensen gaan bijten zonder hoofdact of eventueel een nieuw circus beginnen! :gr:

Zo, dat moest er even uit :gr:
Gesloten

Terug naar “De Boekenplank”