Hallo JodieJJ,
Ik heb tot op heden alleen de eerste 2 post/stukken van je gelezen, dacht van zal nog eerst een bericht sturen voor ik er wellicht nog heel lang over doe om het af te lezen
Ik vindt het enig zins jammer dat je veranderingen niet toevoegt in de post, ik weet ook niet of je hier bijvoorbeeld complete andere setups / insteken toevoegt of dat het alleen maar grammatica is.
Misschien een stomme vraagt en ik ben ook maar een prutser maar wat is je doel groep/leeftijd. Daar mee meer met in hoeverre je gruwel beschrijft of dat combineer met diepe romantische draad of juist totaal niet.
Zoals ik zei schrijf je prettig, geen overmaat aan standaard details maar ook wellicht te weinig spannende details. Zoals bijvoorbeeld
"Buiten op het veld aangekomen bleef ik een moment stil staan. Het groen om mij heen gaf mij rust en mijn zicht dwaalde langzaam af naar de grond. In dromerige toestand zag ik het gras bewegen vlak naast mijn voet. In alle rust bleef ik starende richting het gras maar er waren te veel sprieten om te zien wat er onder zat. Uit het niets een donderklap en sloeg mij op de grond.
Ik lag op de grond en wou nadenken maar mij hoofd was leeg. Er lag iets van hout bovenop mij en dacht wat is er gebeurd? Er was alleen maar een piep toon in mijn hoofd en begon het hout van mij af te zetten. Het was hek dat bovenop mij lag.
De lucht had een rode gloed en kon toen pas beseffen dat er een explosie was geweest. Zonder er bij na te denken begon ik te rennen. Naar een aantal seconden besefte ik dat het richting mijn ouderlijke huis was. Het dorpsplein bereikt rende ik de stenen trap op. Door de snelheid gleed ik uit over de met modder besmeurde treden. Mij handen gingen vooruit om mijn val te breken. Toen zag ik pas dat mijn handen besmeurd waren in het rood, geen modder maar het bloed van mijn dorps genoten."
Ik draaf weer teveel door, het enige wat ik wou zeggen was namelijk over de modder die bloed bleek te zijn en dacht daar moet een intro bij :S Helemaal gek.
Ik zal nu meer op jouw verhaal in gaan, Als het al eerder genoemd is wat ik neerzet dat moet je mij daarvoor excuseren.
Het land waar ik trots op ben dat ik het me mijn thuishaven mag noemen.
Waarom mag? Niet per definitie verkeerd natuurlijk, maar ik zou dit eerder zeggen als ik geboren ben in Engeland en misschien de hele wereld over reis en mijn terugkeer land/haven Nederland is.
Ja, ik wil sterven met de gedachten dat ik iets heb betekend.
Ken het boek nog niet maar uit je proloog haal ik een hoofdpersoon dat dat meer nobel is dan egoïstisch. Mandela streeft naar het nobele en kan dat zich uiten tot iemand die wat heeft betekend. Iemand in Idols wil wel streven naar iets op de wereld te zetten maar heeft geen nobel doel. Hoewel deze zin niet fout is zou ik toch zorgen dat de lezer zelf door krijg dat het om een nobel persoon gaat. Waarnaar deze zin wel veel toevoeging krijgt is als deze nobel wil zijn maar totaal niet zou zijn. Als Hitler nobel is/ wou zijn is het heel mooi om dit te benadrukken.
met zoveel belangrijke mensen op een plaats
Dit is afhankelijk van je doelgroep/leeftijd, ik vindt mijzelf net zo belangrijk als Dekker. Wellicht dat je dit meer kan toespitsen in ranken, of belangrijk binnen politiek, verzet. Laat de lezer voelen hoe belangrijk ze zijn (invloed wellicht dreiging ze hebben).
zou het niet moeilijk zijn om de regering om ver te werpen.
Klinkt enigszins luchtig, wellicht netter als uitschakelen maar uitschakelen klikt meer 'mission accomplishd' of iets anders dat klinkt als hardnekkige vlekken
"Goed. Naar je plaats," de rest zou aan de FBI over gelaten worden.
Zou, wellicht 'Wordt door de FBI afgehandeld'. Misschien meer mijn smaak maar als je tegen je baas zegt zou worden zegt die zou? Beetje het zelfde als die belangrijke mensen. Het is maar hoe je het verhaal wil neerzetten maar je geeft aan dat het een erge gebeurtenis is in het verhaal en hoe strenger de maatregelen waren hoe zwaarder het delict/terror/explosie wordt.
Zo begon de dag, met duizenden wachten verspreidt in de stad Washington. En miljoenen al niet biljoenen mensen die in de stad bijeen waren gekomen om een laatste eer te betonen aan hun drie-jarige overleden president
Het heelal is groot maar hoe groot, getallen spreken toch niet altijd voor de verbeelding. De straten bezaait met soldaten. Altijd als ik thuis kwam keek mijn moeder aan door het huiskamer raam. Vandaag liet ik een traan omdat ik niet door het raam kon kijken. Soldaten die strak naar voren keken alsof zij me niet zagen staan. Ik moest aanbellen maar de deur bel was bedekt door het wapen van 1 van de soldaten. Dit krijg dan weer een beetje oorlogsdrama, helemaal als het kind wellicht joods was.
Miljoenen mensen, euhhh bestrijken, bedwelmd, vulden het aanzicht van de stad. Zijn hele mooi woorden voor maar ben niet zo geniaal

. Misschien kan dat versterkt worden door dat je altijd keek vanuit de Wester toren met het uitzicht op de velden welke nu ineens van gras tot mensen veranderd waren.Een plaatje zegt veel maar verbeelding zegt weer meer dan getallen.
De arme man was in het midden van de nacht overleden
Is de man het kind? De president welke nachts van het leven was beroofd/De president welke ochtends levenloos werd aangetroffen.
Aangezien je niet wist wat of wanneer de oorzaak was of iedergeval welk tijdstip? Anders zou ik gelijk zeggen dat het Jafar was die het vliegend tapijt van Aladdin heeft gestolen
Maar niemand, en dan ook echt niemand binnen en buiten de staten geloofde dat
Hier zeg je binnen en buiten om het gevoel te versterken. Maar mis hier net het gevoel van de ridders met adellijk bloed waarbij mensen niet buiten de straten maar mensen in omstreken weten dan er een spion in het verzet zit. Weet niet helemaal of je die richting op wou gaan maar die suggestie krijg ik in eerste plaats met die zin. Of wellicht dat ik gewoon wil dat angst snijdende drama zich voordoet bij dit soort momenten.
e dader? gokken was het enige wat ze konden.
Misschien dat ik dit anders lees als andere

Maar ik lees Holland casino, gokken raden

Ik ben poep in Nederlands maar volgens mij zou gissen op zijn plaatst zijn. Maar ja mijn 2de opkomende woord is "ze waren flabbergasted" dus je moet zeker kijken wat jezelf wilt en niet een ander zoals ik.
En waarom? Nog één uur... en dan zou de hele wereld het weten.
Eigenlijk het zelfde als met miljoen mensen. Enkele momenten, lopende seconden. Als we bijvoorbeeld na de serie 24 hours gaan kijken wordt hier ook op 1 serie op een uur gespeeld maar ze laten de harde seconden lopen/ voelen. Dit is hier een heeel groot deel van het concept om mensen op het puntje van hun stoel te laten zitten, helemaal omdat bij 24 in dezelfde seconden nog iets anders kan gebeuren. Dat gaat bij jouw wellicht niet zo nauw in de seconden. Tenzij je natuurlijk bezig bent een bom onschadelijk te maken of wellicht iets wat ik getracht heb boven aan het bericht met die explosie.
De enorme mensenmassa die op het plein voor het witte huis stond te wachten, hadden hun ogen naar voren gericht.
Niets mis mee, wellicht dat je kan kijken naar voorgaande, 'mensenmassa' hoe dit te verwoorden. 'Naar voren gericht' misschien dat dit bijna op magnetische manier kan. Je ogen staan naar voren gericht als je tv kijkt maar dan zeggen ze dat je gekluisterd bent. Hoe zitten ze vastgeplakt naar voren. Het mooiste is bijvoorbeeld dat je dat hele naar voren kijken weggehaald maar de lezer zelf die menigte ziet die allemaal op 1 punt kijkt! Want dat is wat lezers soms ook willen, ze willen zelf in denken hoe een karakter kijkt of voelt of hoe een andere persoon zou reageren bij het tegenkomen/zien van dat karakter.
Sommige lieten zelfs tranen vallen.
Wellicht dat je hier ook iets meer tot verbeelding kan spreken of minder letterlijk te zijn. Door het woord glinster bijvoorbeeld. Misschien dat de vice president zelf een glinster op zijn wang/gezicht had of de moeder etc.
Dit land hield van hun oude president.
Ik hield ook weleens van een vrouw maar niet echt gepassioneerd. Als ik dit lees voel ik niet dat de bevolking gepassioneerd was met de president. Ik voel niet de harst tocht van for mother russia, het willen opofferen van dingen ook al kan het anders. Een meerwaarde, de traan die iedereen laat als de persoon er niet meer is. De messteek in het hart waarbij jezelf met een goede gezondheid door je knieën gaat.
Uiteindelijk werd de koffer, met de vlag erover heen,
Is er normaal een koffer of is dit een doodskist, hou mij niet bezig met Amerikaanse standaarden en hun vlag ritueel etc.
Een seconde die een uur leek te duren.
Kan, maar weer precies een uur, leek uren te duren. Je hoeft niet gelijk de knipper van een ooglid te beschrijven. De explosie is een mooi ment om mensen op het puntje te laten zien. Want omdat 1 seconden een uur duurt kan je zoveel verhaal kwijt in dat ene moment. Leed, tragedie, verdriet, je 2de hoofdrol spel(s)er die zo sterk was en de lezer het een doorn in het oog is dat dit fijne karakter nu al het boek moet verlaten. In films gaan deze scenes niet alleen in slowmotion maar zien we dat hij ook elke keer wordt terug gespoeld en word herleeft uit een ander persoon.
En de koffer was weg. De mensen in een straal van twintig meter eromheen, weg.
Niet weg, er was een krater van 20 meter

En hier moet je dus kijken in hoeverre je met 'gore' wilt gaan. Je zegt zelf dat je het rondt 20 jaar houdt. Dit zou dan naar mijn idee zijn 16/18+ aangezien een goedverhaal geen max leeftijd heeft. Dat lichaamsdelen niet rondvliegen in je verhaal dat kan heel goed, waar welingelicht dat er meer verbeelding kan in de explosie zoals een gezicht besmeurd met bloed, of verder in het verhaal op gedroogd bloed.
tot ze de grafplaats bereikten
Ben niet helemaal bekend hier mee. Maar of het nu begraafplaats of grafsteen is zou ik lekker kil kerkhof zeggen. We voeren geen oorlog in de hemel maar voeren bittere strijd. althans ik ging er vanuit dat het verhaal richting die kant ging.
Ze vertrapten elkaar maar namen niet de tijd om het door te krijgen
Weer niet verkeerd, ik ben zelf geen boeken lezer dus durf niet te zeggen of dingen zoals ik beschreef uitglijden op de traptrede en je handen in besmeurd rode kleur zien nodig is.
Op de wijze hoe je het verteld klikt het bijna verbloemt. Helaas als mensen weten dat dood verdrukking door paniek in voetbal stadium geweest is. Wat dus inhoudt dat er zonder oorlog niet alleen mensen zijn vertrapt maar door de druk aan uitgaand verkeer in te klein uitgangen levens bezweken hebben. En wellicht dat dit eigenlijk niet van toepassing is in jouw verhaal om te overmeester is het wellicht voor lezers om toch net die overweldige factor te geven die dat overtroeft. Daarbij hoeft het bloederige te worden maar kan je bijvoorbeeld zeggen in de richting, ze vertrapte elkaar zelfs de melkboer welke gisteren nog langs kwam vertrapte mijn buurjongen (je eigen zusje, kan je snel diep in gaan).
Meer explosies klonken
Meer gepast wellicht Volgden op die manier kunnen zels slachtoffers die dood zijn de explosies ervaren door de trilling die de explosie veroorzaakt. Hierdoor krijg je een mooi gevoels beeld.
Onschuldigen werden van de bodem weggevaagd.
Schuldigen zijn uiteraard niet in de buurt. Mijn opmerking is verder ook bullshit maar om dezelfde reacties in het hoofd van de lezer te vermijden kan het handig zijn dit te vermijden. Mooie zin moet je even naar kijken. Zielloze past wel maar waarschijnlijk niet netjes/passend. Wat je wel ziet is dat Zielloze directer is dan onschuldigen. En als je schrijft gaat het niet zo zeer om wat woorden betekenen maar wel om hoe zeer woorden doen

Zieltje trappen of onschuldigen, iedereen is onschuldig maar niet elke onschuldige heeft een ziel.
Het was de zwartste dag in de geschiedenis van Amerika; erger dan Pearl Harbor, erger dan 11 september.
Zelf val ik hier niet zo over, wel weet ik dat het niet gewaardeerd woord dat als ik zeg dat mensen dom zijn. Ook dat je mensen in hun waarden moet laten. Hier zeg je dat het erger is dan. Iets wat sommige andere weer als mening of objectief zien. Je kan wellicht beter zeggen dat het een groter omvang betreft. Het juiste antwoord hiervoor moet je navragen bij je overheid voor je van je bed gelicht wordt.
De hele Amerikaanse regering viel
Ik weet niet in verre dit kan. Als het valt blijft er denk ik niets over, omdat vallen volgens mij staat over een geheel zonder overlevenden. In elkaar stortten omdat iedereen is uitgemoord met 1 overlevende is volgens mij anders maar dat durf ik niet te zeggen maar altijd waard om even na te vragen bij personen die daar verstand van hebben. Volgens mij heb je dus bij vallen een nieuw begin nodig i.p.v. resten.
Taylor Wilson, de minister die veilig in een bunker was weggestopt
Als ik even kort hierna lees heb ik het idee dat het een kwadenman is. Als het van tevoren al bekend is dat dit geen goed persoon is was dit wellicht een mooi moment geweest om hem te stoppen. Je kan ook zeggen dat hij niet weggestopt maar zich zelf diep in de bunkers heeft verscholen. Waardoor hij meer voor zijn eigen haggie ging dan dat de overheid hem daar als enige heeft geplaatst.
het lag in het dorpje naast ons dorp.
Heel leuk stuk over waar het ligt aan het spoor. Maar even kijken hoe je het kan verwoorden met het een dorpje ernaast was. Het volgende drop, 1 dorp verder, het drop naast ons. Hou je eigen mother russia er buiten want die wil je misschien geen drop noemen omdat het je alles is
Bij het stuk hierna ben ik even de draad kwijt. Nu heb ik bijna het idee dat het in een ander leven als je dit mee gemaakt anders had gelopen.
Zodra ik thuis was gekomen hadden mijn ouders aan het beeld van de tv gekluisterd gezeten.
Hier voel ik eigenlijke een suspense momentje
http://www.yourstoryonline.eu/zzSuspense.mp3
Op het moment dat ik thuis kwam/Thuis aangekomen met een biertje teveel op zoals dat wel vaker gebeurd op een zaterdag avond zag ik dat het ligt in de huiskamer nog branden. Voorzichtig probeerde ik de voordeur open te doen. De sleutel valt uit mijn hand en voel mij echt heel even dom. Zo zelf verzekerd dan ik niet te veel op heb en ik kan nog geen eens de deur open krijgen met de sleutel. Gelukkig heb ik nog niet zoveel geluid gemaakt. Ik pak de sleutel van de mat en merk dat ik nog wel gevoel heb in mijn vinger. De mat geeft een behoorlijk stekelig gevoel aan mijn vingertoppen en laat mij bijna schrikken of het een egel is.
Laat het niet weer fout gaan. Dit keer gebruik ik twee handen en hou ik mijn hoofd dicht bij het slot zodat ik zeker weer dat ik recht prik. Zie je past precies die sleutel, even voorzichtig omdraaien en dan heb ik de eerste stap gehad. Als ik hem rustig optil terwijl ik hem naar voren duw kan ik denk ik wel het afschuwelijk kraak geluid vermijden. Eenmaal binnen in de gang kan ik mijn jas onopgemerkt ophangen zonder dat mijn ouders het horen. Even dacht ik dat het stil was in de huis kamer maar hoorde op en gegeven moment stemmen die uit de televisie kwamen. Even bleef ik staan om te horen waar het omging maar als snel kwam ik erachter dat het om die explosie van vanmiddag ging. Ik voelde mij enigszins schuldig op dat moment. Mijn handen waren nog steeds rood en het bloed wat op mijn broek zat zou ik nooit kunnen verbergen voor mijn moeder. Ik was bang dat zei boos werd, mijn vader daar en tegen zou het juist leuk vinden dan ik sávond binnen kwam wandelen. Hij is echt zo iemand van je leeft maar een keer.
Dan toch maar de huiskamer in. Met veel beleid duwend al trekken zodat geruisloos de kamerdeur open ging. Mijn rechteroog die net de bank met mijn ouders kon zien zag niets gebeuren. Normaal zijn mijn ouders wel alert met de minst geringste geluiden. De wazige blik van de tv werd scherper, ook hoorde ik het tv geluid steeds meer boven mijn hartklopping uitkomen.
Bevroren stond ik er, met mijn rode handen. Mijn ouders die niets door hadden dat ik daar stond, wisten ze überhaupt dat ik niet bij de bom stond. Hoe konden ze mij bereiken, misschien hadden ze iedereen al gebeld en dachten ze dat ik dood was. Verstijft met idee dat hun dat wellicht denken kan ik nog steeds geen spier verrekken of hallo zeggen. Is dit misschien het moment om afscheidt te nemen en ongemerkt mijn eigen gang te gaan zonder dat mijn ouders zich ooit nog zorgen over mij hoeven te maken. Tenslotte zijn hun altijd de gene die ruzie met mij maken. Of ben ik degene die daar voorzorg? Het kan mij altijd wel gestolen worden dus waarom nu niet.
Ik moet snel een keuze maken, ik hoor mijn kleine zusje boven wakker worden.
Sorry we waren ergens anders mee bezig, niet te veel ergeren aan mijn gekke ideeën. Zal de rest van je verhaal nog even lezen en moet je maar zeggen of je de feedback op prijst stelt. sowieso zijn het maar pointers/alternatieven op je verhaal en is het uiteraard onmogelijk deze alle mee te nemen in je verhaal

Het gaat dan ook niet altijd over het verhaal van nu maar hoe kan je kijken naar dingen. Think without the box zou ik zeggen. Beetje als Rivella, anders dan anderen maar zeker niet saai.
Wellicht dat je nog feedback over mijn feedback kan geven zodat ik mij kan aanpassen. En niet denken/zeggen dat ik je verhaal slecht vindt he', had al gezegd dat ik eindelijk iets tegen kwam wat mijn aandacht vast hielt. Ook niet alle spelfouten van mij er uitvissen want het is heel laat en heb geen tijd om alles na te lopen
Gegroet DieBoard
Vini Vidi Foetsie