sorry voor al die vragen, maar wat is de beste samenvatting
deze:
In een donker bos staat er een grote gevangenis met de grootste criminelen in. De dagen zijn steeds hetzelfde tot die ene dag. De beruchte Nr.26 wordt binnen gebracht en er geld één regel: raak hem niet aan. Degene die zich daar niet aan houdt zal zien waarom deze vijftien jarige jongen met Witblond haar en helder blauwe ogen zo gevaarlijk is.
Joe slaat Nr.26 met al zijn macht. En die valt, met zijn gezicht, op de grond. Daar blijft hij ook weer even liggen, maar staat dan gewoon weer recht. Iedereen staart vol ongeloof naar de jongen. Joe begint er nu stil aan ook wat schrik van te krijgen en slikt. Dan opeens verschijnt er een grijns op Nr.26 zijn gezicht en staart die Joe recht aan.
“Is dat al?” zegt Nr.26.
De stem van Nr.26 daarnet klonk niet als dat van een zestien jarige, maar als dat van een twintiger, en wat er nog gebeurd is dat Nr.26 stil aan begint te veranderen. Het lijkt wel als of hij langer word en tot ieders verbazing word zijn haar pikzwart, net als zijn ogen die ook pikzwart zijn geworden. De kleine, magere en mooie jongen, met witblond haar en blauwe ogen is verranderd in een even mooie lange, goed gespierde, jongeman met pikzwarte haren en ogen.
“Als dat alles was, is het nu mijn beurt.”
Twee jaar later
Rick de Vaart is een rustige en vriendelijke jongen. Zijn ouders zijn best wel rijk en om problemen tegen te houden heeft Rick een bodyguard, Black. Maar dat is niet alles dat anders is, want om een of andere reden herinnerd hij zich niets meer van zijn negende tot twee jaar geleden en sinds vorig jaar heeft hij steeds dezelfde droom.
Rick denkt er niet echt bij na, want hij moet zich concentreren op de speciale examens voor meneer Logans privé school. Maar waarom lijkt meneer Logan zo sprekent op Rick, met zijn witblonde haren en helder blauwe ogen? Wie is de stem die in Ricks droom tegen hem praat en vraagt om de dichte deur open te doen? En boven al, wat is er tussen zijn negende en vijftiende gebeurt?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
of deze:
Rick staat voor een deur, het is een oude houten deur.
"Doe die deur open." zegt een stem van achter de deur. Rick twijfelt, maar stapt dan toch naar de deur.hem om de deur open te doen. Wanneer hij de klink wil vast pakken wordt Rick wakker en ziet hij zijn bodyguard Black in zijn kamer staan.
Rick de Vaart is een rustige en vriendelijke jongen, maar toch heeft hij geen enkele vrienden buiten zijn bodyguard Black en zijn grote broer Kris. Hij ziet er ook anders uit dan de door snee mens met zijn witblond haar en helder blauwe ogen. Toch vindt Rick dat niet erg, want hij hoopt dat hij niet lang meer op die school zou zitten. Dit jaar mag hij mee doen aan de speciale examens voor meneer Logans privé school. En voor dat Rick het weet veranderen die examens heel zijn leven.
“Wil je wraak?” vraagt de stem.
“Mijn vader gaat praten met de school, maar veel heb ik daar niet aan. Ze hebben me in elkaar geslagen gewoon omdat zij jaloers zijn. Als ik kon zou ik hun het zelfde laten voelen als ik nu voel.” Zegt Rick woedend. De stem lacht.
“Dat kan je ook.”
“Echt? Hoe?”
“Al wat je moet doen is deze deur openen.”
Nr. 26
Ik vind dit stukje het sterkste uit de samenvatting.In een donker bos staat er een grote gevangenis met de grootste criminelen in. De dagen zijn steeds hetzelfde tot die ene dag. De beruchte Nr.26 wordt binnen gebracht en er geld één regel: raak hem niet aan. Degene die zich daar niet aan houdt zal zien waarom deze vijftien jarige jongen met Witblond haar en helder blauwe ogen zo gevaarlijk is.
Maar de rest en de andere samenvatting, vind ik meer een stukje voor wellicht achter op het boek. Ik denk dat je in een samenvatting naar een uitgeverij geen dialogen hoeft te verwerken. Meer waar gaat het over, zoals die eerste alinea.
Misschien zou je na dit stukje kunnen switchen naar Rick, met dat er iets in hem is en dat wil dat hij de deur opent (Zoals je ook in de tweede samenvatting hebt, maar zonder dialoog). En dat hij gekozen wordt voor de speciale school. Zelf zal ik de samenvatting een open einde geven / vragend maken, zodat de uitgeverij zin krijgt om het ontrafelen.
Al weet ik niet of dat de bedoeling is haha

Succes!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -
My head is a jungle...
My head is a jungle...
-
- Toetsenbord
Veel uitgeverijen willen overigens een synopsis, soms naast de samenvatting maar eigenlijk altijd sowieso een synopsis, waarin je dus het gehele verhaal (incl ontknoping) + plot kort samenvat. Dit staat dus vol met spoilers, maar geeft voor de uitgever een duidelijk kort beeld wat de leeservaring voor de lezer zal inhouden, mochten zij besluiten het te publiceren. Een goede synopsis is daarom van belang, want soms gooien ze manuscripten al uit het proces puur omdat de synopsis hun niet trekt.
Ik vind het zelf daarom erg lastig om een goede synopsis te schrijven, maar denk wel dat het heel belangrijk is.
Zoals Maaike al zei, dit is sowieso wel een prima flaptekst.
Ik vind het zelf daarom erg lastig om een goede synopsis te schrijven, maar denk wel dat het heel belangrijk is.
Zoals Maaike al zei, dit is sowieso wel een prima flaptekst.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
oh ok, ik dacht dat die synopsis het zelfde was als wat op de achterkant komt te staan. pff moeilijk, maar zal het nog eens proberen. Dus ik mag wel verklappen wat er allemaal gebeurt, maar dan in het kort?
Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
-
- Toetsenbord
Boekerij: http://boekerij.nl/nl/p4d5b9958b24fb/manuscripten.html
en Luitingh-Sijthof: http://www.dromen-demonen.nl/Contact/Ze ... turen.html
Zeggen inderdaad dat je in de synopsis het gehele plot/verhaal, plus einde, in je synopsis moet zetten. De Boekerij geeft hiervoor een lengte van 5 pagina's aan, dat klinkt voor mij heel redelijk.
Als je dit wilt uitgeven, mag ik je dan heel schaamteloos doorsturen naar een topic dat ik hierover heb aangemaakt? Staan wat uitgevers op waar je je manuscript mogelijk naartoe wilt sturen: http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... 26&t=15231
en Luitingh-Sijthof: http://www.dromen-demonen.nl/Contact/Ze ... turen.html
Zeggen inderdaad dat je in de synopsis het gehele plot/verhaal, plus einde, in je synopsis moet zetten. De Boekerij geeft hiervoor een lengte van 5 pagina's aan, dat klinkt voor mij heel redelijk.
Als je dit wilt uitgeven, mag ik je dan heel schaamteloos doorsturen naar een topic dat ik hierover heb aangemaakt? Staan wat uitgevers op waar je je manuscript mogelijk naartoe wilt sturen: http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... 26&t=15231
Denk je dat dit bij 12-14 jarige Fantasy genre hoort? Of is het meer fantasy/griezel?
plus ik zie dat de uitgeverijen vooral in nl zijn, denk dat ik wat ga kijken voor uitgeverijen in België. Is wat dichterbij 'als' ik op gesprek moet gaan
plus ik zie dat de uitgeverijen vooral in nl zijn, denk dat ik wat ga kijken voor uitgeverijen in België. Is wat dichterbij 'als' ik op gesprek moet gaan

Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
-
- Toetsenbord
http://www.kramatnew.be/
Die van mijn lijst stond bij de belgische, zag er degelijk uit en heb er wel ns een boek van zien liggen.
Die van mijn lijst stond bij de belgische, zag er degelijk uit en heb er wel ns een boek van zien liggen.
Ik denk dat het in het fantasy/si-fi genre hoort. Aliens zijn natuurlijk buitennatuurlijk, maar de krachten die je gebruikt zijn weer fantasie.
In elk geval vond ik het niet griezelig, wel spannend
In elk geval vond ik het niet griezelig, wel spannend

My head is a jungle...
My head is a jungle...
dat is goed, het was ook niet mijn bedoeling om iets griezeligs te schrijven ^^
Dus dan zet ik Fantasy/si-fi en ongeveer 12-14/16jarigen. Nu nog die synopsis.
Dus dan zet ik Fantasy/si-fi en ongeveer 12-14/16jarigen. Nu nog die synopsis.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik zou voordat je het opstuurt nog eens grondig nalezen en hier en daar wijzigingen maken. Deze versie (mede omdat hij online staat) is een ruwe versie. Plus er komen vaak betere scenes als je stukjes herschrijft (dat heb ik meestal).
Ik zou als ik jou was je verhaal nog niet per direct opsturen.
Kijk eerst of het echt helemaal perfect is naar jouw gevoel. Uitgeverijen zijn immers kieskeurig.
Niet om je te ontmoedigen hoor! Zeker proberen, maar eerst je verhaal te perfectioneren
Ik zou als ik jou was je verhaal nog niet per direct opsturen.

Niet om je te ontmoedigen hoor! Zeker proberen, maar eerst je verhaal te perfectioneren

My head is a jungle...
My head is a jungle...
hm, probleem is als ik het ga herschrijven dat het een heel nieuw verhaal wordt en dat wil ik vermijden. Heb ik altijd als ik een verhaal probeer te herschrijven. Natuurlijk kijk ik het nog wel na voor ik het op stuur, moet trouwens ook eerst mijn ouders nog overhalen
.
Maar naar mijn mening is dit goed. Of iemand moet denken dat er nog iets in mist.

Maar naar mijn mening is dit goed. Of iemand moet denken dat er nog iets in mist.
-
- Toetsenbord
Hmmm, ook ik wil niet bruut klinken, maar als je dit verhaal bij een serieuze (lees: geen POD) uitgever wilt krijgen, dan heeft het nog flink wat werk nodig. Maar zoals Maaike al aangaf, iedere auteur maakt altijd eerst een ruwe versie, waarna deze nog een (flink) aantal aanpassingen kan gebruiken meestal.
Ter voorbeeld: Ik heb deel 1 van zvc ge schreven in 3 maanden (full-time), en ben nu 9 maanden (part-time, dat wel) bezig geweest met het perfectioneren. In deze tijd heb ik vrijwel niets van het daadwerkelijke plot of verhaal aangepast, maar heb ik veel scenes verbeterd, een hoop taalfouten verbeterd en stukjes mooier geformuleerd, en zelfs hoofdstukken bijgeschreven om bepaalde stukken en spanningsbogen te overbruggen. Ik had hierbij een aantal proeflezers gevraagd die mij hierbij vertelden wat ze van de eerste versie vonden, waarop ik mijn aanpassingen heb gebaseerd. De proeflezers zijn allemaal erg tevreden over de aanpassingen, en ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik de kwaliteit van het verhaal nu ook veel beter vind dan die van de eerdere versie
Long story short; geen schaamte om je verhaal nog eens goed te herzien, dat kan het alleen maar beter maken.
Ter voorbeeld: Ik heb deel 1 van zvc ge schreven in 3 maanden (full-time), en ben nu 9 maanden (part-time, dat wel) bezig geweest met het perfectioneren. In deze tijd heb ik vrijwel niets van het daadwerkelijke plot of verhaal aangepast, maar heb ik veel scenes verbeterd, een hoop taalfouten verbeterd en stukjes mooier geformuleerd, en zelfs hoofdstukken bijgeschreven om bepaalde stukken en spanningsbogen te overbruggen. Ik had hierbij een aantal proeflezers gevraagd die mij hierbij vertelden wat ze van de eerste versie vonden, waarop ik mijn aanpassingen heb gebaseerd. De proeflezers zijn allemaal erg tevreden over de aanpassingen, en ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik de kwaliteit van het verhaal nu ook veel beter vind dan die van de eerdere versie
Long story short; geen schaamte om je verhaal nog eens goed te herzien, dat kan het alleen maar beter maken.