De laatste tijd valt het me op dat mensen steeds meer afhankelijk worden van machines. Oftewel, we worden dommer. De gemiddelde autorijder komt nergens meer zonder zijn TomTom en het grootste deel van de Pabo’ers falen zonder een rekenmachine. Groot deel van de mensen rekent erop dat hun elektrische wekker ze wakker maakt en naar hun werk/school kunnen met de trein.
Maar is dit een slechte ontwikkeling? De TomTom plant sneller en beter dan wij en de rekenmachine ook. Zolang we maar deze en nog meer producten altijd bij handen hebben is er natuurlijk geen probleem, maar wat wanneer deze nou komen te vervallen?
De grootste afhankelijkheid van de westerse samenleving is natuurlijk de elektricit eit.Wanneer deze één dag uitvalt is het al complete chaos, moet je je eens voorstelen wanneer dit een langere tijd aanhoud. Het leven houdt gewoon op. Hierbij rijst bij mij de vraag op; is dit een goede of een slechte ontwikkeling? Vroeger waren de mensen heel gelukkig zonder elektriciteit. Maar al willen we verder komen in de (technologische) ontwikkeling hebben we klaarblijkelijk deze technologieën nodig, maar zodra deze ontbreken worden we teruggegooid in de middeleeuwen.
Deze stress om energie vormt ironisch gezien ook de basis van alle grote problemen die zich op dit moment op de wereld afspelen. De grote oorlogen gaan om olie en olie is stroom.
Totaal afhankelijk van technologie leven wij ons leven in de hoop dat deze nooit zal gaan ontbreken. Ondertussen chanteren de grootmachten ons maar door te werken zodat deze luxe ons nooit zal ontbreken.
En hierin zitten we gevangen. Zolang er geen gratis energie komt zal er nooit vrede tussen mensen kunnen komen. Ik weet dat dit een globale uitspraak is, maar zolang de mens afhankelijk is van olie zal er altijd om gevochten worden. Net zoals alle andere zeldzame grondstoffen trouwens. Het schijnt dat de dingen die we nu zien als compleet noodzakelijk honderd jaar geleden nog niet eens aan de orde waren.
Maar wat mij hier zo extreem aan irriteert is dat er allang zoveel alternatieven zijn voor energie. En dan heb ik het niet over de halfbakken windmolens of zonne-energie, nee dan heb ik het over zero-point energy. Maar omdat dit onderwerp te uitgebreid is om eventjes uit te leggen, zal ik me beperken bij het onderwerp. Maar laat ik wel zeggen dat ik totaal niet bang ben dat we ooit zonder energie komen te zitten. Want zodra de olie op is springen de alternatieven ‘spontaan’ uit de grond. Waarschijnlijk met patenten in het bezit van het (Amerikaanse) leger.
Maar ja, om even tot een slot te komen; Mensen maak je niet te druk om de naderende olie crisis. De grootmachten zullen het zolang mogelijk uitbuitten om daarna over te gaan om een andere vorm van energie. Ik hoop alleen dat we elkaar voor die tijd niet compleet uitgeroeid hebben. Enige manier om dit tegen te houden is om onszelf te bevrijden van de greep die de technologie op ons heeft, maar deze revolutie zal met kijk op de huidige ontwikkelingen niet erg lang op zich laten wachten. Viva la Revolution.
.dave
"Repression is the seed of revolution. I know that God Loved you More than all Other living Creatures and you Repaid His Divine love with Sin, Hate and Evil"
Revolutie
Dave, wie zegt dat ze vroeger gelukkig waren zonder elictriciteit? Volgens mij waren de huisvrouwen toen alleen maar bezig met het huishouden. Ze klaagden vast weinig, maar misschien wel uit angst voor hun man of zo.
Ik zou inderdaad niet zonder electriciteit kunnen. Geen pc, geen muziek, geen ververwarming, geen licht... Maar een TomTom hoef ik niet, hoor. Ik weet zo ook wel de weg te vinden. En een electronisch fotolijstje vind ik ook al onzinnig. Slecht voor het milieu.
Wat betreft de rekenmachines... eh... ik ben heel slecht in hoofdrekenen.
Daarom ben ik maar gaan schrijven.
Ik zou inderdaad niet zonder electriciteit kunnen. Geen pc, geen muziek, geen ververwarming, geen licht... Maar een TomTom hoef ik niet, hoor. Ik weet zo ook wel de weg te vinden. En een electronisch fotolijstje vind ik ook al onzinnig. Slecht voor het milieu.
Wat betreft de rekenmachines... eh... ik ben heel slecht in hoofdrekenen.