@Maaike: Bedankt voor je feedback! Een paar slordige foutjes, maar gelukkig zag jij ze.

De leeftijd kan ik wel zeggen, maar die lees je toch in het volgende stukje.

En zoals je bij de vorige reactie zei, dat je niet echt wist waar het verhaal heenging, omdat de proloog nog niks vertelde, maar ik schrijf meestal in de ik-vorm. Dit keer wil ik eens anders gaan schrijven, en deze manier bevalt me wel. Ik heb express gekozen voor een oud iemand, inplaats van een jong iemand. Maar ik zeg verder nog niks, dat is natuurlijk aan jou!
Dit keer post ik een beetje snel na het vorige stukje, maar ik kan deze hele week geen nieuwe stukje posten dus vandaar dat ik jullie nu nog even bezig houd met een lang nieuw stukje.
“Had je geen zin meer om verder te spelen?” vroeg Harper aan Jackie, en ze stond op.
“Je hebt haast geen energie meer over als je al die blaadjes wil opruimen!” riep Jackie zuchttend.
Harper glimlachtte en zei: “Maar je ruimde ze niet op, volgens mij was je de blaadjes in de lucht aan het gooien.”
Jackie knikte.
“Alsof je een vrije vogel bent. Zo vrij als een vogel!” zei Jackie, en ze bewoog met haar armen alsof ze een vogel was.
“Wilt deze vrije vogel dan ook wat te drinken?” vroeg Harper glimlachend, en ze pakte een glas.
“Doe maar chocomelk!”
Altijd in de herfsttijd moest Harper, eigenlijk de werkster, pakken chocomelk meenemen omdat Jackie dat altijd dronk in de herfst. Het was haar favoriete drinken voor in de herfst, en als het winter was dronk Jackie altijd warme chocomelk.
“Hoi oma!” hoorde Harper een bekende stem zeggen, en de deur viel dicht.
“Zus!” riep Jackie, en ze rende naar Sophie. Ze knuffelde haar zo, alsof het de laatste keer was dat ze konden knuffelen. Jackie was gek op haar enige zus Sophie. Omdat Sophie zes jaar ouder was dan Jackie, hadden ze natuurlijk andere intresse’s. Sophie was zestien, en hield zich bezig met een stage te zoeken en jongens natuurlijk. Ze was al twee gelukkige jaren met Troy. Die kwam eens in de tijd langs, en Jackie was dol op Troy. Ze speelde altijd spelletjes met hem.
“Hoi meid,” zei Harper en ze kwam aangelopen met een glas chocomelk.
“Lekker!” zei Sophie en ze pakte het glas chocomelk, dat Harper ondertussen op de tafel had gezet. Ze keek opzij naar Jackie, die verbaasd stond te kijken.
“Dat is mijn chocomelk!” riep Jackie, en ze prikte Sophie in haar buik. Ze wist dat ze daar niet tegenkon, dus Sophie riep: “Genade!” en zette het glas weer terug op de tafel.
“Meiden, rustig! Dalijk valt de chocomelk weer op het tapijt, en dat is er lastig uit te krijgen,” mompelde Harper.
“Het spijt me, oma,” zei Sophie zacht, en ze liep naar de keuken om zelf drinken te pakken.
“Hoe ging het op je nieuwe werk?” vroeg Harper, zo geïnterreseerd mogelijk. Ze had helemaal geen zin in deze drukte, ze had knallende hoofdpijn. Even moest ze denken aan de vrouw die er net was. Misschien had de vrouw gelijk, misschien moesten Jackie en Sophie wel naar een pleeggezin. Ze merkte dat ze ouder werd. In het begin ging het goed om voor twee meiden te zorgen, maar ze merkte steeds meer aan zichzelf dat ze de drukte te veel vond worden.
“Leuk! Ik heb aardige collega’s en Isabella heeft ook werk gevonden!”
“Leuk hoor,” zei Harper.
“Oma, wat is werk?” vroeg Jackie, en ze zette haar chocomelk op de tafel. Haar mond zat helemaal onder de chocomelk. Sophie zag dat, en liep zuchtend naar de keuken om een doekje te pakken.
“Dat is als je ouder bent en zelfstandig begint te worden, dan verdien je geld. Maar dat leer je allemaal wel.”
Sophie hield een doekje voor bij Jackie, en Jackie veegde haar mond af.
Jackie knikte naar haar oma, en stond op.
“Ik ga met mijn barbie’s spelen,” zei ze en ze rende naar haar kamer.
Jackie hield veel van barbie’s. Ze was geen poppenkind, ze had er misschien wel ééntje, maar dat was ook de enige. Ze sliep altijd met Molly, haar paardenknuffeltje. Die had ze van haar moeder gekregen toen ze vier jaar was. Haar favoriete barbie noemde ze Priscilla. Die had mooie blonde haren. Het deed Harper denken aan Becca, ookal was zij natuurlijk geen barbie.
“Gaat het wel met u?” vroeg Sophie toen ze Harper met haar hand tegen haar hoofd zag zitten.
“Ik heb gewoon een beetje hoofdpijn, dat is alles,” antwoordde Harper sloom. Sophie keek bezorgd.
“Weet u het zeker?”
Harper knikte en vroeg: “Wil je even een asperientje pakken voor mij?”
Sophie stond op en liep naar het kastje. Ze zag een folder liggen op de tafel, en draaide zich naar Harper.
“Wat is dit?” vroeg ze verbaasd, en ze opende de folder.
“Dat is een folder van de ouderbijeenkomsten raad. Er was net een vrouw en ze wou wat informatie vertellen.”
Sophie bladerde door de folder en zag een hoofdstuk dat heette: Pleeggezin.
“Er zijn wel eens ouderen die voor hun kleinkinderen zorgen vanwege omstandigheden. Maar, zij worden natuurlijk ook oud. Als je het beste voor je kleinkind(eren) wilt, kan je je inschrijven voor een pleeggezin.”
“Oma?” vroeg Sophie, en ze wachtte op antwoord.
“Ja, lieverd?”
Het was even stil in de kamer. Sophie las het stukje nog een keer snel, en zocht de vraag even in haar hoofd die ze wou stellen aan haar oma.
“Moet... moeten Jackie en ik naar een pleeggezin?”
“Natuurlijk niet!” riep Harper.
“Waarom word dit dan ook behandeld in deze folder?” vroeg Sophie, en ze liep naar de bank.
“Ik... ik weet het niet, oké? Ik heb maar half geluisterd naar wat die vrouw allemaal zei. Ik ben oud, ik ben vergeetachtig, en ja, ik kan niet meer veel dingen zelf, maar jullie hoeven niet naar een pleeggezin!”
schreeuwde Harper door de kamer. Het was even stil, en Harper begon zachtjes te huilen.
“Oma, niet huilen!” zei Sophie, en ze liep naar haar oma. Ze probeerde Harper te troosten, zodat ze dat altijd deed als ze emotioneel werd. Dat had verschillende redenen, zoals het verlies van haar man, Sophie’s opa, of Rebecca.
“Ik maak me zorgen. Ik ben oud. Het duurt niet meer lang voordat ik ga... En wat gaat er dan gebeuren met jullie? Jackie is nog maar tien!” zei Harper door haar tranen heen.
“Oma, u gaat niet dood. Niet nu!” antwoordde Sophie. Jackie kwam de kamer ingelopen en vroeg wat er was, want ze hoorde geschreeuw van oma.
“Er is niks, Jackie,” zei Sophie zo gerustellend mogelijk en ze keerde zich weer tot Harper.
“Waarom huilt oma dan?” vroeg Jackie. Jackie kon er slecht tegen als mensen huilen, dan begon zijzelf ook altijd te huilen, omdat ze het zielig vond voor diegene.
“Jackie, ga maar even verder spelen met Priscilla. Dan speel ik wel met Dolce!”
“Oké...” zei Jackie snikkend, en ze liep naar haar kamer.
“Oma, beloof me dat je nu nog niet doodgaat,” fluisterde Sophie, en ze liep naar de kamer van Jackie.
“Ik kan niks beloven,” zuchtte Harper en ze veegde haar tranen weg.
This could be para para paradise.