Hey iedereen
Ik vroeg me eens af of sommigen ook op andere sites posten en of ze daar dezelfde reactie's krijgen als hier.
Ik doe dat wel, maar jammer genoeg reageren mensen alleen maar slecht op mijn verhalen op die andere site.
Ligt dat dan aan de mensen hun smaak of aan het verhaal?
Hier goede reacties, ergens anders niets anders dan slechte.
-
- Toetsenbord
Ik denk aan hun opstelling. De mensen hier focussen vooral op de positieve feedback. Dus als er iets niet goed is, dan wordt dat wel aangegeven maar niet te bruut, en er wordt ook gewezen op de goede punten van je verhaal.
Dan is er natuurlijk ook altijd nog smaak, maar dat zit overal heel erg verdeeld, ook hier binnen de site :P
Dan is er natuurlijk ook altijd nog smaak, maar dat zit overal heel erg verdeeld, ook hier binnen de site :P
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
hm, toch vind ik het vreemd dat ze mijn verhalen op die andere site niet spannend vinden en emotieloos vinden. Terwijl ik dat persoonlijk niet echt vind.
'Het werd al eerder gezegd: je schrijft gewoon niet heel goed. Al is je onderwerp misschien best spannend, je schrijfstiijl is dat in het geheel niet.' Kreeg ik nu laats op mijn verhaal Nr.26 te horen. Het maakt me in de war en laat me twijfelen
'Het werd al eerder gezegd: je schrijft gewoon niet heel goed. Al is je onderwerp misschien best spannend, je schrijfstiijl is dat in het geheel niet.' Kreeg ik nu laats op mijn verhaal Nr.26 te horen. Het maakt me in de war en laat me twijfelen

Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
-
- Toetsenbord
Hmmm, ik heb zelf je verhaal niet gelezen, maar dat maakt voor dit commentaar niet uit. Dat is sowieso geen goed commentaar. Dat klinkt gewoon bruut en onnodig hard.
Als je schrijfstijl inderdaad nog wat werk kan gebruiken, dan ben je allereerst niet de enige. Zowat iedere schrijver kan nog (veel) verbetering gebruiken, absoluut inclusief ikzelf. Het valt dan ook totaal niet te verwachten dat je nu ineens als beginnend (correct me if Im wrong there) schrijver alles perfect doet.
Ik heb verhalen gelezen van mensen die een heel goede schrijfstijl hadden van nature, maar niet goed waren in een strak verhaal/plot neerzetten, en ik heb verhalen gelezen met een ijzersterk plot maar met een schrijfstijl die me minder aansprak.
Ikzelf ben denk ik van de tweede klasse, en aan mijn schrijfstijl heb ik ook moeten werken. Alleen door vaak te blijven schrijven en herschrijven, wordt dat beter.
En speciale dank is hierbij verschuldigd aan mijn proeflezers, waaronder mensen van deze site. In plaats van te zeggen 'nee dit is geen fijne stijl' of iets dergelijks, hebben ze mij aangewezen wat zij niet fijn vonden, zodat ik het kon verbeteren.
Om mijn punt samen te vatten: dit commentaar zou ik links laten liggen als ik jou was, maar pak het wel op als een signaal dat je werk nog verbeterd kan worden. Vraag mensen die je ermee vertrouwt en die er tijd voor hebben om je werk RUSTIG te lezen en uitgebreid commentaar te geven. Neem dit commentaar ten harte en raak niet in de war over je eigen kunnen; dat er dingen verbeterd kunnen worden betekent niet dat het slecht is, alleen maar dat mensen potentie in je zien om het beter te kunnen doen.
Laat je niet twijfelen aan jezelf. De belangrijkste vraag is altijd: "Vind je het leuk?"
Als jouw antwoord een volmondig "JA" is, dan moet je sowieso lekker blijven schrijven. Des te meer ervaring je opdoet, des te beter je wordt en des te mooiere commentaren mensen op je verhalen zullen geven. Verlies je vertrouwen dus niet en blijf lekker schrijven!
Als je schrijfstijl inderdaad nog wat werk kan gebruiken, dan ben je allereerst niet de enige. Zowat iedere schrijver kan nog (veel) verbetering gebruiken, absoluut inclusief ikzelf. Het valt dan ook totaal niet te verwachten dat je nu ineens als beginnend (correct me if Im wrong there) schrijver alles perfect doet.
Ik heb verhalen gelezen van mensen die een heel goede schrijfstijl hadden van nature, maar niet goed waren in een strak verhaal/plot neerzetten, en ik heb verhalen gelezen met een ijzersterk plot maar met een schrijfstijl die me minder aansprak.
Ikzelf ben denk ik van de tweede klasse, en aan mijn schrijfstijl heb ik ook moeten werken. Alleen door vaak te blijven schrijven en herschrijven, wordt dat beter.
En speciale dank is hierbij verschuldigd aan mijn proeflezers, waaronder mensen van deze site. In plaats van te zeggen 'nee dit is geen fijne stijl' of iets dergelijks, hebben ze mij aangewezen wat zij niet fijn vonden, zodat ik het kon verbeteren.
Om mijn punt samen te vatten: dit commentaar zou ik links laten liggen als ik jou was, maar pak het wel op als een signaal dat je werk nog verbeterd kan worden. Vraag mensen die je ermee vertrouwt en die er tijd voor hebben om je werk RUSTIG te lezen en uitgebreid commentaar te geven. Neem dit commentaar ten harte en raak niet in de war over je eigen kunnen; dat er dingen verbeterd kunnen worden betekent niet dat het slecht is, alleen maar dat mensen potentie in je zien om het beter te kunnen doen.
Laat je niet twijfelen aan jezelf. De belangrijkste vraag is altijd: "Vind je het leuk?"
Als jouw antwoord een volmondig "JA" is, dan moet je sowieso lekker blijven schrijven. Des te meer ervaring je opdoet, des te beter je wordt en des te mooiere commentaren mensen op je verhalen zullen geven. Verlies je vertrouwen dus niet en blijf lekker schrijven!
Ik twijfel nogal snel aan mezelf, en niet alleen ivm verhalen. Dus zulke comentaar kan vrij hard aan komen bij mij. Want het was ook op die site waar ze me zeiden dat ik schreef als een kind van zes, waardoor ik gestopt was met te schrijven voor een poosje.
Ik weet dat ik aan mijn schrijfstijl moet werken, ookal zeggen mensen hier dat mijn schrijfstijl hen wel aanspreekt. Zelf lees ik mijn verhalen heel graag, dus op die vraag van of ik het leuk vind is het zeker een ja.
Ik denk dat ik gewoon op die andere site ga stoppen en alleen op deze site ga posten.
Echt heel bedankt, het doet echt zo een deugt om dit te lezen ^^
Ik weet dat ik aan mijn schrijfstijl moet werken, ookal zeggen mensen hier dat mijn schrijfstijl hen wel aanspreekt. Zelf lees ik mijn verhalen heel graag, dus op die vraag van of ik het leuk vind is het zeker een ja.
Ik denk dat ik gewoon op die andere site ga stoppen en alleen op deze site ga posten.
Echt heel bedankt, het doet echt zo een deugt om dit te lezen ^^
Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
- Patrick
- Beheerder
- Contacteer:
Zoals Christian al aangaf proberen wij met OV te staan voor positieve feedback en stimuleren dit ook.
Wij zijn tegen harde (ongegronde) negatieve feedback. Pas geleden hebben we hier nog een schrijfles over opgesteld:
Hoe schrijf ik een reactie
Wij zijn tegen harde (ongegronde) negatieve feedback. Pas geleden hebben we hier nog een schrijfles over opgesteld:
Hoe schrijf ik een reactie
Why are you so frightened? Have you no faith?
- Saskjezwaard
- Computer
Patrick, je faalt in je codes :p
Maar Lisbeth, mag ik vragen over welke site je het hebt? Ik ben zelf namelijk bekend met twee andere sites, ik ben eigenlijk wel benieuwd of het een van die twee is.
Dat harde commentaar is trouwens erg onnodig. Het maakt daarvoor niet uit hoe goed je in je schoenen staat, als je alleen maar harde kritiek krijgt zonder ook maar één pluspunt dan voelt iedereen zich klote. En dan is het meer dan normaal dat je dan even geen zin hebt om te schrijven. Ik spreek jammer genoeg uit ervaring (a)
Ze bedoelen het dan meestal niet slecht, maar ze uiten hun 'hulp' op de verkeerde manier. Dus zie het maar meer als een gebrek aan inlevingsvermogen haha :p
Als je trouwens aan je schrijfstijl wilt proberen te werken, heb ik een tip voor je die bij mij heel goed geholpen heeft: het lezen van andermans verhalen en daar kritisch naar kijken. En dan heb ik het niet over boeken, omdat die al duizenden keren zijn doorgelezen en alle fouten er, als het goed is, zijn uitgehaald. Het werkt het beste als je bij beginnende schrijvers gaat kijken. Als je dan gaat kijken naar wat je goed vindt aan hun verhaal, of minder vindt lopen, dan kan je dat zelf toepassen in je eigen verhaal
bv. iemand is te uitgebreid met beschrijven, of omschrijft juist niets, of vergeet de gedachtengang... als je dat aan hen vertelt, heb je hen blij gemaakt en ook jezelf geholpen :p kan niets mis gaan haha
Maar Lisbeth, mag ik vragen over welke site je het hebt? Ik ben zelf namelijk bekend met twee andere sites, ik ben eigenlijk wel benieuwd of het een van die twee is.
Dat harde commentaar is trouwens erg onnodig. Het maakt daarvoor niet uit hoe goed je in je schoenen staat, als je alleen maar harde kritiek krijgt zonder ook maar één pluspunt dan voelt iedereen zich klote. En dan is het meer dan normaal dat je dan even geen zin hebt om te schrijven. Ik spreek jammer genoeg uit ervaring (a)
Ze bedoelen het dan meestal niet slecht, maar ze uiten hun 'hulp' op de verkeerde manier. Dus zie het maar meer als een gebrek aan inlevingsvermogen haha :p
Als je trouwens aan je schrijfstijl wilt proberen te werken, heb ik een tip voor je die bij mij heel goed geholpen heeft: het lezen van andermans verhalen en daar kritisch naar kijken. En dan heb ik het niet over boeken, omdat die al duizenden keren zijn doorgelezen en alle fouten er, als het goed is, zijn uitgehaald. Het werkt het beste als je bij beginnende schrijvers gaat kijken. Als je dan gaat kijken naar wat je goed vindt aan hun verhaal, of minder vindt lopen, dan kan je dat zelf toepassen in je eigen verhaal

bv. iemand is te uitgebreid met beschrijven, of omschrijft juist niets, of vergeet de gedachtengang... als je dat aan hen vertelt, heb je hen blij gemaakt en ook jezelf geholpen :p kan niets mis gaan haha

And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
-
- Toetsenbord
Wat ook heel erg helpt is meedoen met de wedstrijden hier op OV. Dan schrijf je een kort verhaaltje en wordt dit beoordeeld. Los van dat het natuurlijk erg leuk is om te winnen ;-), is het ook een hele mooie manier om bepaalde elementen van je schrijfstijl te zien beoordeeld, wat je weer kan verwerken in je andere verhalen.
Ik heb zelf maar met 1 wedstrijd meegedaan, maar de commentaren die ik hiervan kreeg heb ik heel veel aan gehad in mijn 'grote verhaal'.
En Patrick heeft ons beloofd dat er zeer binnenkort weer een wedstrijd komt, dus met een beetje mazzel komt er al snel een mogelijkheid mee te doen! (En hopelijk met het thema dat ik maanden geleden heb gesuggereerd, want dat vond ik een heel leuk thema *schaamteloze zelfreclame* )
Ik heb zelf maar met 1 wedstrijd meegedaan, maar de commentaren die ik hiervan kreeg heb ik heel veel aan gehad in mijn 'grote verhaal'.
En Patrick heeft ons beloofd dat er zeer binnenkort weer een wedstrijd komt, dus met een beetje mazzel komt er al snel een mogelijkheid mee te doen! (En hopelijk met het thema dat ik maanden geleden heb gesuggereerd, want dat vond ik een heel leuk thema *schaamteloze zelfreclame* )
Webtales.nl, als je die kent. Het was de eerste site waar ik op kwam voor ik deze leerde kennen. In het begin kreeg ik goede reactie op Het verhaal van Xis, maar toen ik een ander verhaal plaatste kreeg ik te horen dat ik schreef als een zes jarige. Daarom ging ik op zoek naar een andere site en vond ik deze. Nu gisteren kreeg ik een andere reactie die ook zo hard aan kwam.Maar Lisbeth, mag ik vragen over welke site je het hebt? Ik ben zelf namelijk bekend met twee andere sites, ik ben eigenlijk wel benieuwd of het een van die twee is.
Mijn schrijfstijl heb ik al geprobeert te verranderen, maar dan wordt het nog erger dan dat het nu al is

Maar ik zal je tip eens uit proberen, misschien dat het dan wel wat lukt.
heb wat problemen met korte verhalen te schrijven, maar het lijkt me wel leuk om het eens te proberen.Dan schrijf je een kort verhaaltje en wordt dit beoordeeld.
-
- Balpen
- Contacteer:
Sowieso is 'schrijfstijl' zo'n algemeen begrip dat zelfs als iemand heel vriendelijk en positief zegt 'je schrijfstijl kan beter', je daar nog heel weinig aan hebt. Als je nog eens zo'n reactie krijgt, kun je misschien vragen om voorbeelden van wat ze niet goed vinden. Er zijn zoveel dingen waar het op kan slaan, beschrijvingen (teveel of te weinig, te letterlijk of te vaag), woordgebruik (te moeilijk, of teveel herhalingen), zinsbouw, dialogen (teveel dingen om hier even snel op te noemen)...
Een reactie moet specifiek advies geven. Als ze dat niet doen (en nog steeds niet als je er om vraagt; als je daar zin in hebt tenminste, ik kan me ook voorstellen dat je van die site weg wil blijven) dan kun je ze maar beter negeren. Of aan iemand die wél goed advies kan geven vragen wat die ervan denkt, zoals je nu hier doet
Een reactie moet specifiek advies geven. Als ze dat niet doen (en nog steeds niet als je er om vraagt; als je daar zin in hebt tenminste, ik kan me ook voorstellen dat je van die site weg wil blijven) dan kun je ze maar beter negeren. Of aan iemand die wél goed advies kan geven vragen wat die ervan denkt, zoals je nu hier doet

- Saskjezwaard
- Computer
God, wat is die site onoverzichtelijk zeg! Ik heb hem een paar jaar geleden wel vluchtig gezien, maar dacht dat ie overleden was. Hm, valt dus mee :p
Nieuwsgierig Aagje als ik ben heb ik even gekeken naar wat er precies gezegd werd (a) Die van dat je als een 6-jarige schrijft is gewoon niet aardig. Niet kwetsend bedoeld, maar ja, ik snap zeer zeker dat het wel zo aankomt!
Die nieuwste reactie is wat hard van toon aan het begin, maar er staan toch wel een hoop nuttige tips in. En ter verdediging van de mensen die feedback geven: het is fijn als je ziet als iemand er iets mee doet. En als er dingen meerdere keren door verschillende mensen wordt gezegd, is het toch wel een aanrader om daar aan te werken.
Met oneshots kan je veel oefenen daarmee, bv. om er meer beschrijving in te stoppen, meer show don't tell etc. Hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt :p En altijd kritisch naar jezelf blijven kijken, dan voorkom je dat je gaat stilstaan in je ontwikkeling
Nieuwsgierig Aagje als ik ben heb ik even gekeken naar wat er precies gezegd werd (a) Die van dat je als een 6-jarige schrijft is gewoon niet aardig. Niet kwetsend bedoeld, maar ja, ik snap zeer zeker dat het wel zo aankomt!
Die nieuwste reactie is wat hard van toon aan het begin, maar er staan toch wel een hoop nuttige tips in. En ter verdediging van de mensen die feedback geven: het is fijn als je ziet als iemand er iets mee doet. En als er dingen meerdere keren door verschillende mensen wordt gezegd, is het toch wel een aanrader om daar aan te werken.
Met oneshots kan je veel oefenen daarmee, bv. om er meer beschrijving in te stoppen, meer show don't tell etc. Hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt :p En altijd kritisch naar jezelf blijven kijken, dan voorkom je dat je gaat stilstaan in je ontwikkeling

And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
maar ik begrijp niet goed wat ze bedoelt met dat meer Show don't tell, is het dat ik te veel of te weinig uitleg geef?
Ik moet zeggen dat ik vroeger helemaal niets uitlegde en enkel dialogen schreef met een stukje uitleg (het leek meer voor een film geschreven dan om echt te lezen) Ik probeerde dat aan te passen maar kreeg dan te horen dat ik nu weer te veel uitleg geef dus heb ik dat verminderen. Toch blijkt het nog niet goed te zijn.
Ik doe mijn best om iets te doen met die tips, maar wat ik ook probeer het lukt niet
Ik moet zeggen dat ik vroeger helemaal niets uitlegde en enkel dialogen schreef met een stukje uitleg (het leek meer voor een film geschreven dan om echt te lezen) Ik probeerde dat aan te passen maar kreeg dan te horen dat ik nu weer te veel uitleg geef dus heb ik dat verminderen. Toch blijkt het nog niet goed te zijn.
Ik doe mijn best om iets te doen met die tips, maar wat ik ook probeer het lukt niet

Een Oneshot, is dat het zelfde als een kort verhaal? Heb het wel op deze site zien staan maar heb geen idee wat nu eigenlijk het verschil is tussen een verhaal en een oneshot.
voel me echt zo een beginneling als ik dit allemaal lees, moet echt nog veel leren over schrijven enzo
voel me echt zo een beginneling als ik dit allemaal lees, moet echt nog veel leren over schrijven enzo

- Saskjezwaard
- Computer
Oneshot is indd hetzelfde als een kort verhaal. Sorry, ik gebruik al die termen door elkaar (a)
Ik moet zeggen dat show don't tell ook een moeilijk principe is. Op een ander forum hadden ze daar een discussie over en daar kwamen ze niet echt precies uit hoe het gedefinieerd werd xD
Maar het gaat over dat je niet simpelweg iets neerzet, maar het beschrijft. Dus bijvoorbeeld in plaats van 'Ik voelde me verdrietig worden bij de gedachte aan hem.' dit: 'De tranen stroomden over mijn wangen bij de gedachte aan hem.'
Of:
'Ik kromp ineen en probeerde ongezien naar achteren te schuifelen.'
Door het zo neer te zetten, weet je hoe de hp zich voelt zonder dat je het werkelijk benoemt. Dat is vooral hetgeen wat je wil bereiken. Lezers vinden het niet leuk als ze alles voorgekauwd krijgen :p Het is dus niet uitleggen wat er gebeurt, maar omschrijven wat er gebeurt. Dat leest een stuk fijner
En natuurlijk hoeft dat niet bij alles, afwisseling is de sleutel tot goed schrijven!
Ik moet zeggen dat show don't tell ook een moeilijk principe is. Op een ander forum hadden ze daar een discussie over en daar kwamen ze niet echt precies uit hoe het gedefinieerd werd xD
Maar het gaat over dat je niet simpelweg iets neerzet, maar het beschrijft. Dus bijvoorbeeld in plaats van 'Ik voelde me verdrietig worden bij de gedachte aan hem.' dit: 'De tranen stroomden over mijn wangen bij de gedachte aan hem.'
Of:
'Ik kromp ineen en probeerde ongezien naar achteren te schuifelen.'
Door het zo neer te zetten, weet je hoe de hp zich voelt zonder dat je het werkelijk benoemt. Dat is vooral hetgeen wat je wil bereiken. Lezers vinden het niet leuk als ze alles voorgekauwd krijgen :p Het is dus niet uitleggen wat er gebeurt, maar omschrijven wat er gebeurt. Dat leest een stuk fijner

En natuurlijk hoeft dat niet bij alles, afwisseling is de sleutel tot goed schrijven!
ah ok, nu snap ik het.
Dat van die Show don't tell is vreemd, want zo als jij het beschrijft probeer ik het ook te doen. Of wel moet ik het nog meer zo doen. Zal eens mijn verhalen goed lezen en hier en daar wat aanpassen.
Heel erg bedankt voor de uitleg ^^ Ben weer wat slimmer geworden vandaag
Dat van die Show don't tell is vreemd, want zo als jij het beschrijft probeer ik het ook te doen. Of wel moet ik het nog meer zo doen. Zal eens mijn verhalen goed lezen en hier en daar wat aanpassen.
Heel erg bedankt voor de uitleg ^^ Ben weer wat slimmer geworden vandaag

- Saskjezwaard
- Computer
Hm, dat is raar dan... nou, als je je oneshot hebt geschreven (zag dat je oproep had geplaatst :p) zal ik 'm eens uitgebreid gaan doorspitten. Kijken of ik je daarbij kan helpen^^
-
- Vulpen
Commentaar kan hard zijn, maar als er nuttige kritiek in staat moet je dat eruit filteren. Elk verhaal kan wel enige vorm van verbetering gebruiken dunkt mij. Ik probeer daarom mijn kritiek te onderbouwen met wat ik ten eerste niet zo goed vind (als dat het geval is) en ten tweede probeer ik te vermelden hoe dat dan verbeterd kan worden. Daar heb je veel meer aan, dus pak de inhoud van kritiek als er tenminste instaat wat er fout is (specifiek) en hoe je dit kan oplossen. Alle negativiteit daaromheen moet je gwn negeren! Wees positief over jezelf, schrijven doe je doorgaans omdat JIJ dat LEUK vind, blijf het dan ook daarom doen!
-
- Balpen
Dat is er letterlijk gereageerd op Lisbeths verhaal op Webtales toen ze zei dat ze hier wel goede reacties kreeg. Nou, sorry, maar dat vind ik dus laag.Neem van mij aan: als je op een site alleen maar positieve reacties krijgt zonder een spoor van kritiek, dan zegt dat meer over de kwaliteit van de site dan over je schrijfstijl.
Back to the topic, hier op OV heb ik nog nooit gehad dat iemand recht in mijn gezicht zei dat ik schrijf als een zesjarig kind, en misschien denken ze dat wel, maar iedereen heeft hier een soort, idk, respect. Iedereen hier wilt met hun feedback hetzelfde bereiken: namelijk vooruitgang. Progress.
Dus ookal is mijn verhaal zo slecht dat ze het liefst op zoek zouden gaan daar het eerste ravijn dat ze tegenkomen om er vervolgens in te springen, ze leggen tenminste uit wat er aan je verhaal is waardoor ze die drang krijgen.
Als ik jou was zou ik Webtales links laten liggen, want om nou elke keer te horen dat je niet kan schrijven blablabla, gaat uiteindelijk alleen maar irriteren en kan misschien eindigen in dat je gaat denken: Oke, laat maar. Ik stop wel gewoon met het verhaal.
En dat is echt het laatste wat je wilt.
Zoals iedereen hier eigenlijk al zegt, als JIJ het leuk vindt om te schrijven, moet je het gewoon blijven doen.
"the truth is this: sometimes they don't want to be written down in poems, arms pinned to the ground by heartfelt words and broken promises."
-
- Toetsenbord
Toch ook maar even paar random verhalen aangeklikt op dat webtales, waren toevallig ietwat minder. Viel me op dat die dus alleen maar positieve reacties kreeg zonder spoor van kritiek terwijl ik er in 3 seconden al 2 foutjes uit wist te halen, laat staan het verhaal zelf :pDropsOfJupiter schreef:Dat is er letterlijk gereageerd op Lisbeths verhaal op Webtales toen ze zei dat ze hier wel goede reacties kreeg. Nou, sorry, maar dat vind ik dus laag.Neem van mij aan: als je op een site alleen maar positieve reacties krijgt zonder een spoor van kritiek, dan zegt dat meer over de kwaliteit van de site dan over je schrijfstijl.
*kuch enigzins hypocriet kuch*
Goed, genoeg andere sites gebashed. ben blij dat ik in de voorzomer van 2012 deze site heb uitgeprobeerd en heb besloten te blijven hangen ^^
liefs to all! :D
-
- Vulpen
Ik ben het er zeker mee eens dat dit forum heel erg gericht is opprogress, in plaats van alleen maar goede verhalen 'verzamelen.' (Daar wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat de verhalen hier slecht zijn.
) En respect, dat hebben de leden ook. Daarom vind ik dit ook zo'n goede site, het maakt dat ik schrijven fijn blijf vinden.
Als kritiek op een goede manier gebracht word, is dat veel fijner en nuttiger voor de schrijver.
Verder, op deze site proberen de leden er rekening mee te houden dat sommige leden verder gevorderd zijn dan anderen. Gevorderde schrijvers kunnen over het algemeen hardere en meer kritiek aan dan beginnende schrijvers.
Lisbeth, ik bedoel niet dat je geen goede schrijver bent. Maar het is wel zo dat er op deze site rekening mee wordt gehouden als je een beginner bent.
Toen ik net begon vond ik ieder puntje van kritiek verschrikkelijk, nu waardeer ik het. Ik ben nog steeds een beginnende schrijver, I guess, maar minder beginnend dan eerst. :p
Ik weet nog dat ik nieuw was op een andere site en mijn eerste hoofdstuk plaatste. Eerste reactie? 'Dit is fout, dit kan beter, dit klopt niet, dit is fout, dit is fout.' Complimenten? Ho maar. Tips? Ho maar.
Goed, waarschijnlijk was het ook niet zo goed, maar die reactie was zo demotiverend dat ik daarna wekenlang niets meer heb geschreven.
Goede kritiek geven en respectvol zijn is even belangrijk in reacties.

Als kritiek op een goede manier gebracht word, is dat veel fijner en nuttiger voor de schrijver.
Verder, op deze site proberen de leden er rekening mee te houden dat sommige leden verder gevorderd zijn dan anderen. Gevorderde schrijvers kunnen over het algemeen hardere en meer kritiek aan dan beginnende schrijvers.
Lisbeth, ik bedoel niet dat je geen goede schrijver bent. Maar het is wel zo dat er op deze site rekening mee wordt gehouden als je een beginner bent.
Toen ik net begon vond ik ieder puntje van kritiek verschrikkelijk, nu waardeer ik het. Ik ben nog steeds een beginnende schrijver, I guess, maar minder beginnend dan eerst. :p
Ik weet nog dat ik nieuw was op een andere site en mijn eerste hoofdstuk plaatste. Eerste reactie? 'Dit is fout, dit kan beter, dit klopt niet, dit is fout, dit is fout.' Complimenten? Ho maar. Tips? Ho maar.
Goed, waarschijnlijk was het ook niet zo goed, maar die reactie was zo demotiverend dat ik daarna wekenlang niets meer heb geschreven.
Goede kritiek geven en respectvol zijn is even belangrijk in reacties.
Truth be told, I miss you.
And truth be told, I'm lying.
And truth be told, I'm lying.
-
- Typmachine
- Contacteer:
Als lid van zowel Online Verhalen als van WebTales heb ik wel enige gemengde gevoelens bij een aantal reacties op dit onderwerp. Voor mijn gevoel kan je de sites niet één op één met elkaar vergelijken. Bovendien is er een geschiedenis aan WebTales vooraf gegaan, waarvan veel leden elkaar reeds kennen. Het stopzetten van De Verhalensite was voor velen een klap, ook voor dit lid. Velen zochten maandenlang naar een vergelijkbare site. Na op diverse sites mijn naam achtergelaten te hebben raakte ik al snel overtuigd dat er geen tweede Verhalensite te vinden was. Het was bijzonder jammer, maar een nieuwe start is ook wel weer verfrissend en daarom hield ik op met achterom kijken. Uiteindelijk kwam ik hier terecht op 27 januari 2011. De vooral jeugdige doelgroep deed me eerlijk gezegd vooral in het begin even twijfelen of ik hier wel op mijn plek zou zijn. Het bleek echter geen probleem te vormen. Het bevalt me op Online Verhalen vanwege de sfeer. Iedereen wordt in zijn of haar waarde gelaten.lisbeth schreef:Hey iedereen
Ik vroeg me eens af of sommigen ook op andere sites posten en of ze daar dezelfde reactie's krijgen als hier.
Ik doe dat wel, maar jammer genoeg reageren mensen alleen maar slecht op mijn verhalen op die andere site.
Ligt dat dan aan de mensen hun smaak of aan het verhaal?
Maanden later stuitte ik op WebTales, 21 augustus om precies te zijn, en ontdekte dat het was opgericht door voormalige leden van de Verhalensite. Zij probeerden met wisselend succes de Verhalensite te evenaren. Voor veel leden werd het in ieder geval een nieuw thuis. Ik vond er veel herkenbaars in terug dat me ook aansprak, maar het is tegelijk ook een hechte club van oudere leden. Met alle bijbehorende voor- en nadelen. Langere schrijverservaring (waaronder ook diverse mensen die boeken of bundels van gedichten hebben gepubliceerd), meer levenservaring, etc. Zonder dat het kleinerend is bedoeld voor de leden van Online Verhalen. Het betekend echter ook andere omgangsvormen. Op deze site kan je allerlei reacties achterlaten. Bij WebTales kan je als schrijver vragen om inhoudelijke beoordelingen, schrijftechnische of een combinatie. Velen ontvangen ook feedback via PB's. Van het laatste was ik persoonlijk minder gecharmeerd. Ik behoor dan ook tot de zeer kleine minderheid waarbij na het inloggen een symbool verschijnt, wat betekend dat ik niet met persoonlijke berichten gestoord wens te worden.
Als je reacties krijgt verwachten de leden ook reacties terug op hun eigen inzendingen. Het geldt voor iedere site, maar op WebTales merk je het voor mijn gevoel snel als je dit nalaat door het uitblijven van reacties. De reacties zelf ervaar ik als positief. Sommige dienen om je te motiveren om verder te schrijven en anderen zijn voorzien van feedback. Net als hier.
Een kritische schrijfster die een reactie bij Lisbeth achter liet, liet ook bij mij van zich horen. Zij vond dat er niets aan het verhaal veranderd moest worden terwijl haar voorganger een hele lijst van aandachtpunten had. In het verleden, op De Verhalensite, heb ik veel van deze persoon geleerd. Smaken van de lezers zijn verschillend en dat is algemeen bekend. Pik er eenvoudig uit wat je bevalt en de rest negeer je, Lisbeth. Vraag het als het je niet duidelijk is wat ze bedoelen. Het getuigt van een leerzame opstelling en dat zal worden gewaardeerd. Op elke site waar je actief bent of in de toekomst nog zal worden.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
-
- Toetsenbord
De vooral jeugdige doelgroep
Ik denk dat dit het grootste verschil tussen de twee sites is. Ik zit nu ook even rond te neuzen op webtales (aangezien het nogal oneerlijk is om een mening te gaan vormen over iets wat je niet kent), en vooral de leeftijd van de doelgroepen is wat voor een merkbaar verschil zorgt.maar het is tegelijk ook een hechte club van oudere leden.
Wat dat betreft pak je door op beide sites te zitten het beste van allebei mee!
Ik moet wel zeggen dat qua website (technisch gezien, HCI, en ja ik mag hier iets over zeggen want ik heb hier voor gestudeerd xD ) OV duidelijker en natuurlijker is voor de casual gebruiker (wat niet betekent dat er geen ruimte is voor verbeteringen op sommige puntjes natuurlijk ;-) ). Maar dit is natuurlijk iets wat niet het belangrijkste is voor een verhalensite.
Ik blijf bij mijn standpunt dat commentaar - zij het negatief zij het positief - niet onnodig bruut hoeft te zijn. Als iemand echt slecht schrijft zijn er betere manieren om dit te brengen dan 'je formuleert gewoon als een kind van zes' (bijvoorbeeld: je formulaties zijn op veel punten enigszins simplistisch, je verhaal zou er op verbeteren als je probeert deze wat uit te breiden en te verdiepen). Nu ik echter ook wat op webtales heb rondgeneusd zie ik dat het heel erg meevalt met de negativiteit van de opmerkingen.
Dus ik sluit mijn minicolumn hier met twee opmerkingen:
Ten eerste; na een zorgvuldigere examinatie van webtales kan ik concluderen dat het over het algemeen wel meevalt, ook al waren de commentaren waar lisbeth het over had (en waar dit topic door is ontstaan) mijns inziens onnodig hard geformuleerd.
Ten tweede; wil ik graag hetzelfde zeggen over deze twee sites als ik vroeger ook altijd zei over de studievereniging die direct concurreerde met de vereniging waarvan ik bestuur was: wordt gerust lid van allebei, en profiteer van het goede wat beide je kunnen bieden. Ook al heb ik natuurlijk een persoonlijke voorkeur ;-)