Mocht men het begin te vaag vinden, ik kan altijd het eerste deel van hoofdstuk 1 erbij plaatsten.

---
Proloog
Het was een koude dag in de lente. Althans, ik gok dat het lente is. De weersvoorspellingen zeiden dat er een hagelstorm zou komen, tot nu toe hadden ze nog geen gelijk gekregen. Zoals gewoonlijk. Hier hebben ze nooit gelijk. Het weer op deze plaats waar ik leef is nu eenmaal compleet onvoorspelbaar, zoals alles dat is. Ze hebben geprobeerd uit te vinden waarom dit zo is, maar ze hebben nog geen verklaring kunnen vinden. Zelfs de beste wetenschapper is het niet gelukt, geen enkele theorie houdt namelijk stand in dit gebied. Dit gebied bestaande uit de pure, oeroude chaos van het begin der tijden. Een chaos die de meeste mensen weg zou jagen. Maar welke juist maakt dat ik hier mijn perfecte leefomgeving heb gevonden, omwille van twee simpele redenen.
De ene reden is een reden voor de buitenwereld, om mijn leven hier legaal te maken. Zij denken dat ik er ben om het gebied te onderzoeken. Ze willen weten of er een mogelijkheid is om de chaos te beheersen. Immers, als je chaos kunt beheersen kun je heel de wereld beheersen. Denken zij dan. Van buitenaf konden ze helaas niets ontdekken, ze hoopten dat een zoektocht van binnenuit meer op zou leveren. Niemand durfde hier echter te komen, bang voor wat deze plek met ze zou doen. Ik was en ben er niet bang voor. Niet als ik me bedenk wat er met me zou gebeuren als ik hier niet zou leven.
En dat is mijn tweede reden. Mijn eigen, persoonlijke reden: mijn leven hier garandeert me mijn veiligheid. Voorlopig althans. Het is mijn enige kans. Hoewel, niet helemaal. Ik had drie opties om uit te kiezen, drie mogelijkheden om het monster op afstand te houden.
Optie één: leven in totale orde. Nou, vertrouw me maar, dat lukt niemand. Ik heb het niet eens echt geprobeerd, ik had er de tijd niet voor. Optie twee: leven in totale chaos. Tot nu toe werkt het en als mijn bevindingen juist zijn moet het blijven werken tot mijn dood. Mijn dood, optie drie, niet voor niets de laatste in het rijtje.
Het kan simpel klinken, om in chaos te leven. Gewoon even je leven overhoop halen en je hebt genoeg. Zou je denken. Maar dan creëer je slechts een puinhoop, niet echte chaos. De echte, complete, levensreddende chaos is alleen maar hier te vinden. Het betekent constante verandering, van omgeving, tijd en plaats, elk moment van de dag. Zover het dagen te noemen zijn. En misschien is het ook wel constante verandering losstaand van omgeving, tijd en plaats. Ik heb er geen besef meer van, van geen van de drie.
Niet alleen de dingen om me heen veranderen, ook ik verander. Dan bedoel ik niet dat ik geleidelijk verander, soms wel, maar meestal verander ik totaal. Soms blijf ik dezelfde voor een langere periode, soms zelfs zo lang dat ik denk veilig te zijn voor de verandering, maar dan plots verander ik zo snel dat ik al twee nieuwe personen ben geweest voor ik me van de eerste verandering bewust ben.
Het enige in dit gebied dat veilig is voor de verandering zijn mijn herinneringen. Hoe het komt weet ik niet, het is gewoon zo en ik ben er blij mee. Het geeft me het gevoel dat ik altijd nog voor een deel dezelfde ben, dezelfde als wie ik was toen het begon.
Het is en blijft een moeilijk leven wat ik heb. Ik ben immers volledig overgeleverd aan de willekeur, maar, zoals ik al zei, het is nodig. Ik moet wel zo leven, wil ik niet ook nog eens overgeleverd zijn aan de willekeur van het ding dat me volgt. Het ding… Ik heb het geen naam gegeven, ondanks dat ik er wel het recht toe heb. Ik heb het immers gecreëerd. Klinkt bekend, niet? De schepper vlucht voor diens eigen creatie. Laat ik voor de duidelijkheid zeggen dat ik niet gekozen heb om schepper te worden. Integendeel, ik koos er juist voor vernietiger te zijn. Tenminste dat dacht ik toen. Nu ben ik daar net zo zeker van als hoe zeker ik er van ben hoe het volgende moment uit gaat zien. Totaal niet dus.