Tamme vos?

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
Aile
Vulpen
Vulpen

Ik merk dat er op youtube steeds meer filmpjes verschijnen over mensen die een zogenaamde "tamme vos" hebben. Ze behandelen deze vossen als echte honden: Eten uit een voerbak, slapen in een mandje, kunstjes doen voor een hondensnoepje, wandelen aan een riempje etc.
Hier heb ik er een filmpje van:

http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... GM2TxfMH5w

Ookal is een vos mijn lievelingsdier, ik ben hier zelf echt zwaar tegen. Vossen horen in het wild.

Wat is jullie mening hierover?
"There are many worlds, but they share the same sky —
one sky, one destiny."
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Ugh, wat gaan ze nog allemaal uitvinden om in huis te houden. Sommigen hebben al tamme wolven (nouja, "tam?" laatst is er een vna weggelopen, hier een heel eind vandaan, de wolf zat al tot hier. Moet je gaan denken hoe "tam"), en nu komen ze al met tamme vossen. Komaan? Ik vind die dieren heel leuk, lief, schattig en etc, maar ze horen in de natuur, niet in huis vast te zitten.
Daarbij, hoe tam kunnen ze zijn? Die dieren hebben een instinct en als dat het overneemt van het tamme gedeelte zitten ze daar met hun "tam" wild dier.
Die dieren hebben het recht om vrij te lopen en mensen moeten hun dat dan ook gunnen.

Op het filmpje is de vos wel goed getraind, en ik denk wel met veel oefening dat ze prima zouden zijn als huisdieren, maar toch zijn het dieren die in het wilde horen.
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
mena1998
Typmachine
Typmachine
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

xIMISSYOU, inderdaad, straks hebben we alle dieren al als huisdieren.
Honden (even als voorbeeld) zijn al tijden huisdieren, maar ik vind dat vossen in de natuur vrij horen te lopen.
Ik ben er ook tegen. We hoeven niet alle dieren als huisdier te hebben.
Shit happens, just flush it and move on!
Ruka
Typmachine
Typmachine

Ja ik vind het niet echt goed, maar moet wel toegeven dat ik een fret ook een fantastisch huisdier vind. Ook al vind ik die er ook niet geheel geschikt voor. Misschien kunnen ze al niet meer in de natuur leven, ze hebben veel vrijheid nodig.
Ik ben er wel op tegen, vooral omdat het eigenlijk niets meer inhoud, als we ze nu nodig hadden om bijv. te helpen met jagen. Dan vind ik het nog wat anders. Het is nogal nutteloos.
Maar ik vind ze wel super schattig <3
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Aile
Vulpen
Vulpen

Waar ik vooral bang voor ben is dat er straks misschien heel veel vraag is naar de vos als huisdier, dat steeds meer mensen ze in huis willen hebben en dat betekend ook dat er steeds meer moeten worden gefokt. Ik weet niet of jullie het weten, maar met sommige rashonden gaat het al heel erg slecht, sommige zijn "overfokt". De kans is dan ook dat dit bij de vos gebeurd. Hier zijn ook nog een aantal gevolgen van het (over)fokken van vossen:
- Verminking (kortere staart, kortere oren etc.)
- Meerdere kleurvariaties, witte plekken in de vacht.
- Bij overfokking gaan er steeds meer welpen bij de geboorte dood, of worden ziek.
- Wanneer je na een tijd je "tamme" vos zat bent, kun je hem niet zomaar achterlaten in het bos omdat ie dan niet weet hoe hij voor zichzelf moet zorgen.
- Onnatuurlijk gedrag.
- Ga zo maar verder.

En serieus, van al die youtube filmpjes over tamme vossen krijg ik gewoon tranen in mijn ogen. Die vossen zijn kwa gedrag al geen vossen meer, het zijn gewoon honden. En dan zie je ook nog eens honderden reacties zovan: "Oh schattig! Ik wil ook een vos!" of "Ik MOET een vos echt als huisdier," en ga zo maar door. Hier schik ik gewoon van, niemand daar blijkt te beseffen dat deze mooie wezens in de natuur horen, en als straks iedereen een vos wilt, ze over een paar jaar misschien al niet eens meer in de natuur voorkomen.
one sky, one destiny."
Ruka
Typmachine
Typmachine

Is het werkelijk zo dat je een vos niet meer in de natuur kunt uitzetten? aangezien het bij fretten en honden heel lang heeft geduurd voordat ze hun instinct kwijt waren.
Want als ze niet kunnen overleven in het wild, dan zijn ze namelijk hun instinct al kwijt....

Natuurlijk is het niet goed dat het gebeurt, maar dat is hetzelfde met papegaaien of andere vogels. Ik vind vogels geen huisdieren of slangen o_0. Toch gebeurt het en vinden veel mensen het leuk.
Ik denk niet dat de kans groot is dat ze dan helemaal niet meer in de natuur voorkomen, ze halen namelijk geen volwassen wolven uit de natuur.
Vaak begint zo'n rage als iemand een gewond baby vosje vinden. Deze opvoeden en dan vinden mensen dat leuk. Ik schrik meer van de vossenjacht als van dit. Je moet bedenken dat er steeds minder natuur komt, dus zullen de meeste dieren wel tam moeten worden, aanpassen aan hoe de mens het wil.
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik was ook altijd zeer duidelijk in die mening: vossen horen in het wild, maar ik vind dat Ruka daar een heel goed punt aanhaalt. Er verdwijnt steeds meer natuur. Waar gaan die dieren allemaal moeten leven? Twee opties: de diersoorten sterven langzaam uit, of ze worden tam en gedragen zich naar de mens.
Welke keuze zou je dan kiezen?
Naar mijn mening zou het tam maken van de dieren een betere keuze zijn dan ze allemaal laten uit te sterven, dat laatste zou zonde zijn.
~*~
~*~

mena1998
Typmachine
Typmachine
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

xMISSYOU, maar WIJ laten al het natuur verdwijnen. Misschien niet jij of ik, maar wel de mensheid. Wij zorgen er voor het grootste gedeelte voor.
Wij zorgen ervoor dat het zo moet gaan. Ik vind juist dat we dáár wat aan moeten doen.
Shit happens, just flush it and move on!
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Ja, maar daar voor moet je een héle groep mensen kunnen overtuigen en dat is niet bij iedereen mogelijk. Ik ken een heleboel mensen die achteloos omgaan met de natuur - papier gooien in park, dingen vernielen, etc. Nouja, niet extreem, maar dat doen er veel en zo verdwijnt er veel. Je moet iedereen kunnen overtuigen om de natuur te houden en dat is bijna een onmogelijke opdracht.
Dat is het realisme: men zal nooit iedereen kunnen overtuigen om te stoppen de natuur te laten verdwijnen, er moet maar 1 snodaard in opstand komen, en er staat een hele groep achter hem. Dat is onvoorkomelijk en een individu tegenhouden, lukt nog, maar een hele groep? Dat geloof ik niet. Daarbij zit de hongernood en kloof tussen rijk en arm daar ook nog wel voor iets tussen dus moeten die problemen ook opgelost worden en daar komt nu niet bepaald schot in de zaak.
Dus laat ons zeggen, als er geen andere keus is, heb je toch enkel twee opties? En een derde, bijna onmogelijke, inderdaad, want je hebt gelijk, wij kunnen er iets aan doen, er moet alleen een oplossing komen om iedereen te overtuigen.
~*~
~*~

Ruka
Typmachine
Typmachine

mena1998 schreef:xMISSYOU, maar WIJ laten al het natuur verdwijnen. Misschien niet jij of ik, maar wel de mensheid. Wij zorgen er voor het grootste gedeelte voor.
Wij zorgen ervoor dat het zo moet gaan. Ik vind juist dat we dáár wat aan moeten doen.

Ja wij laten de natuur verdwijnen. Het enige wat we moeten doen is die mooie houten meubels het huis uit zetten. Iedereen heeft houten meubels... Een tafel, stoelen, kasten. Wanneer wij nog houten meubels willen gaat het hout eraan. Maar het gebeurt niet enkel hier, hoe wil je in een regenwoud de stropers tegen houden? Of de machines waarmee ze het hout kappen. Het klopt inderdaad, maar helaas kun je daar haast niks tegen doen. Een groep inderdaad, maar hoe groot moet die groep zijn om de houtkappers tegen te gaan? En hoeveel mensen zijn er wel niet tegen, om eerlijk te zijn vind ik houten meubels schitterend, niet dat ik ze in huis wil zetten. Maar ik kan begrijpen waarom mensen ze willen.
Iedereen is opgevoed met andere normen en waarden. Hun vinden het normaal, plastic op de grond gooien, bomen kappen, enkel omdat wij dat willen.
Ik vind dat we er iets tegen moeten doen, maar dan moet er iets worden opgezet. Zoals whale wars, bijvoorbeeld. Die zijn al 5 jaar bezig om die japanners te laten stoppen met walvis jacht, langer volgens mij.... Maar het duurt dus heel erg lang, vooral door de normen en waarde.
Ik dacht eerst ook zo, maar eerlijk gezegd heb ik het nogal opgegeven met de mensheid.

- Komatsu Nana/Hachi
Aile
Vulpen
Vulpen

Stel dat de natuur over jaren is verdwenen, en mensen een vos in huis nemen vind ik het wel een ander verhaal, want dan red je een vos, een leven, nu is het gewoon: "Kom we nemen een vos in huis! Gewoon omdat het kan."
En ja, er zijn wel oplossingen om de verdwijning van bossen en wouden tegen te gaan, maar daar moet wel iedereen mee eens zijn en het moet betaalbaar zijn. Eigen bomen kweken kan bijvoorbeeld, maar dat is volgens mij wel weer heel duur en dat moeten misschien zoveel bomen zijn als een heel voetbalveld, misschien wel meerderen.
Dat mensen hun blikjes/pakjes/zakjes gewoon op straat dumpen vind ik eigenlijk wel zielig, kost het echt zo veel moeite om het even bij je te houden? Of om het even een meter verderop in een prullenbak te gooien? Soms als ik in de auto/bus zit zie ik gewoon andere autobestuurders bij een stoplicht hun raam opendoen, en dan gooien ze doodleuk een pakje drinken naar buiten.
one sky, one destiny."
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Vossen worden al gehouden als huisdier. Het is zelfs al gebleken dat in een fokprogramma binnen drie generaties een geselecteerde versie ontstaat die meer gemeen heeft met de hond wat uiterlijk en aard betreft dan de wilde vos. Dieren zijn producten en daarin draait het om vraag en aanbod. Willen mensen vossen dan krijgen ze vossen. Tot er een ander product weer aan populariteit wint en zeer gewild wordt. Pas dan wordt de vos met rust gelaten.

De natuur is wat de mens toestaat dat het is. Het zal geheel verdwijnen en omgevormd worden tot wat wij ons economisch kunnen veroorloven. Waarschijnlijk kleine gebieden waar populaties dieren en soorten planten slechts met menselijke hulp in stand gehouden kunnen worden. In het gunstigste geval nog met elkaar verbonden, maar dat zal al moeilijk realiseerbaar zijn.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”