ik vroeg me af hoe men een plot met verschillende plotlijnen overzichtelijk op papier zet. Ik heb namelijk de grootste moeite om al mijn verschillende aantekeningen, tekeningen etc etc op papier te zetten zodat iemand anders duidelijk kan zien/lezen waarover het verhaal gaat. Iemand ideeën?
Alvast bedankt!
een overzichtelijk plot
-
- Toetsenbord
Voor mijn epos heb ik een graaf gemaakt: bolletjes met gebeurtenissen en karakters, en lijntjes die de relaties tussen de bolletjes aangeven.
Verder zit het eerlijk gezegd voornamelijk in mijn hoofd :p
Verder zit het eerlijk gezegd voornamelijk in mijn hoofd :p
Laatst gewijzigd door Christian Damen op 04 jun 2013 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
- Saskjezwaard
- Computer
Dat is een hele goeie vraag :p Mijn methode is, als het te ingewikkeld wordt qua ideeën en plotlijnen, dat ik dat stuk plot gewoon leeg laat en dan erop verder ga als ik er uiteindelijk bij ben. Wat dus wss neerkomt op improviseren. Goede tip, he :'D
Maar bij meerdere plotlijnen en een al redelijk goed uitgedacht verloop van het verhaal zet ik voor ieder karakter de verhaallijn neer. En daarbij komen dan nog wel eens verrassingen tevoorschijn, van verhaallijnen die zich opeens voor even kruisen om dan weer uit elkaar te gaan.
Dat zijn mijn twee methodes :p Stiekem hoop ik dat er iemand hier is die een veel betere methode heeft zodat ik die -niet zo stiekem- kan pikken xD
Oh, wat trouwens het fijne is aan schrijven (en ook hel, maar dat komt pas later :'): je kan herschrijven
woeeeh xD scenes die het net niet zijn, ontmoetingen die van tevoren eigenlijk hadden moeten plaatsvinden... je kan het bij de tweede poging allemaal netjes in elkaar zetten. Werkt heel fijn, een eerste, ruwe versie afhebben die niet helemaal klopt. Je komt steeds beter te weten waar iets het beste werkt. Dus als het uiteindelijk niet helemaal klopt, dat ingewikkelde plot en al die verhaallijnen, don't worry :p
Hoeveel plotlijnen heb je eigenlijk?
En daarom heeft Chris ook zo'n groot hoofd :'D flauwe grap voor het ninja-en :p en dat is een handige tip, jammer dat ik meestal te lui ben voor dat soort fancy stuff... ik zal maar eens moeten leren niet-lui te zijn xD
Maar bij meerdere plotlijnen en een al redelijk goed uitgedacht verloop van het verhaal zet ik voor ieder karakter de verhaallijn neer. En daarbij komen dan nog wel eens verrassingen tevoorschijn, van verhaallijnen die zich opeens voor even kruisen om dan weer uit elkaar te gaan.
Dat zijn mijn twee methodes :p Stiekem hoop ik dat er iemand hier is die een veel betere methode heeft zodat ik die -niet zo stiekem- kan pikken xD
Oh, wat trouwens het fijne is aan schrijven (en ook hel, maar dat komt pas later :'): je kan herschrijven

Hoeveel plotlijnen heb je eigenlijk?
En daarom heeft Chris ook zo'n groot hoofd :'D flauwe grap voor het ninja-en :p en dat is een handige tip, jammer dat ik meestal te lui ben voor dat soort fancy stuff... ik zal maar eens moeten leren niet-lui te zijn xD
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
op het moment waar ik nu aan het schrijven ben 6 in 4 verschillende gebieden en als het verhaal ooit 100% afkomt zijn er volgens de planning zo'n 12 over zo'n 8 gebieden en die lopen door elkaar heen dus soms als ik weer een nieuw idee krijg is het erg moeilijk toe te passen omdat ik niet wil dat ik daarvoor te veel lijnen moet aanpassen en kost het me op dit moment erg veel tijd om alles weer op te zoeken en te lezen over wat er precies gaat gebeuren (ik moet alles op papier zetten anders veranderd het verhaal zo vaak dat het nooit af komt)
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
- Saskjezwaard
- Computer
O Mijn God. Van zoveel plotlijnen zou mijn hoofd uit elkaar barsten, begrijpelijk dat je het op papier wil zetten xD Krijgen ze dan ook allemaal bepaalde screentijd? Net zoals bij GoT?
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
-
- Typmachine
- Contacteer:
Ik ben aan het experimenteren. Excel is voor mij hierbij een uitkomst. Ik zet bovenaan de kolommen de verschillende hoofdstukken. Bijvoorbeeld één tot en met tien.glenovic schreef:ik vroeg me af hoe men een plot met verschillende plotlijnen overzichtelijk op papier zet. Ik heb namelijk de grootste moeite om al mijn verschillende aantekeningen, tekeningen etc etc op papier te zetten zodat iemand anders duidelijk kan zien/lezen waarover het verhaal gaat. Iemand ideeën?
Alvast bedankt!
Hieronder schets ik per hoofdstuk met losse woorden wat ik er in terug wil vinden.
Dan schuif ik een rij of tien door en begin met het hoofdfiguur van het verhaal en zijn rol per hoofdstuk. Hier laat ik alles op aan sluiten.
Andere plotlijnen komen er boven en onder bij te staan. Deze zijn weleens aan verandering onderhevig. Personen kan ik vanaf verschillende hoofdstukken toevoegen of wegschrijven.
Het maakt het voor mij overzichtelijk.
Een volgende stap is voor mij het schrijven van het laatste deel. Het gebeurd in een sneltreinvaart waarbij het scherm al spoedig oplicht als een kerstboom met rode strepen van fout geschreven woorden. Daarna gebruik ik deze als houvast om het verhaal naar toe te schrijven.
Vervolgens begin ik met schrijven.
Succes met het vinden van de juiste manier, want als iemand iets beters heeft dan laat ik mijn experiment direct vallen.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Ik zet alles in mapjes xD, de aparte verhaallijnen in aparte documenten, die ik dan weer onderverdeel in mapjes, en Dus bijvoorbeeld:
Verhaallijn 1 ( mapje )
Documenten die erin gaan )
Plot
Karakters
omgeving.. ( dat vaak ook nog dat ik consistent dingen van de omgeving terugkan laten komen
En dan verhaallijn 2 mapje..
En dan een document met alles bij elkaar, waar het algemene plot ook in staat.
Verhaallijn 1 ( mapje )
Documenten die erin gaan )
Plot
Karakters
omgeving.. ( dat vaak ook nog dat ik consistent dingen van de omgeving terugkan laten komen
En dan verhaallijn 2 mapje..
En dan een document met alles bij elkaar, waar het algemene plot ook in staat.
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
-
- Toetsenbord
Voor ZvC heb ik overigens de wereld los gemaakt van het verhaal :P Ik heb een document van 120 a4tjes (heb ik halfjaar aan gewerkt:P ) die de wereld van ZvC beschrijft en alle belangrijke (lees:politieke) karakters.
En dan voor het verhaal zelf heb ik de graaf zoals al genoemd.
En dan voor het verhaal zelf heb ik de graaf zoals al genoemd.
Suppose you toss a coin enough times
@Ejell, in je telefoon? ;d explain please? xd
Hm, meestal schrijf ik alle karakters uit met hun verleden etc, daarna schrijf ik het verhaal in de grote lijnen op, waarna ik daarna verderga op de details. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren, dus ik heb een stuk van de karakters van een verhaal én op papier én in een worddocument, voor aan ander verhaal heb ik alles in een boekje geplaatst. Moet nog zoeken hoe ik dit alles een beetje ordelijk bij elkaar kan houden.
Hm, meestal schrijf ik alle karakters uit met hun verleden etc, daarna schrijf ik het verhaal in de grote lijnen op, waarna ik daarna verderga op de details. Ik ben nog een beetje aan het experimenteren, dus ik heb een stuk van de karakters van een verhaal én op papier én in een worddocument, voor aan ander verhaal heb ik alles in een boekje geplaatst. Moet nog zoeken hoe ik dit alles een beetje ordelijk bij elkaar kan houden.
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~
Nano: 6670/50 000
Ik heb onlangs ywriter gedownload en heb daarin mijn verhaal gezet. Tot nu toe vind ik het een heel handig programma (het is ook gratis). Je kunt een aantal woorden in stellen dat je per dag wilt schrijven dan houd het programma bij of je dat haalt of niet. Je kunt heel makkelijk scenes van hoofdstuk 1 naar hoofdstuk 13 verplaatsen als je dat wilt. Maar je hebt ook een feature genaamd storyboard. Dit laat alle scenes zien die bepaalde personages hebben.

Je kunt dus ook bijvoorbeeld je plotlijnen op opdelen in scenes er in zetten wat er dan gebeurd en op storyboard klikken en krijg je een overzichtelijk schema

Je kunt dus ook bijvoorbeeld je plotlijnen op opdelen in scenes er in zetten wat er dan gebeurd en op storyboard klikken en krijg je een overzichtelijk schema
Persoonlijk vind ik dat het soms handig is om te spelen met tijd, op het eerste gezicht lijkt het dan nogal onoverzichtelijk, maar het heeft ook zijn voordelen. Je kunt bijvoorbeeld sommige delen over het verleden van een karakter weglaten en pas weer invoegen als het van belang is, zo hou je bepaalde plotlijnen wat meer geconcentreerd en hoeft de lezer minder details te onthouden.
"In the face of disaster lies the opportunity for renewal."