Hoi Allemaal,
Wat mij opvalt, is dat er ontzettend veel goede verhalen worden geschreven en gepost.
Waarom stuurt niemand een manuscript op naar een uitgever?
En als je dat wel al gedaan/geprobeerd hebt, wat is hier uit gekomen? Kreeg je een reactie, was het niet goed genoeg en wat was er dan niet goed genoeg aan?
Of denken jullie dat het nutteloos is om je verhaal op te sturen, tussen al die andere honderden mensen?
Het is natuurijk wel zo, als je het al gepost hebt op internet kun je het niet meer opsturen.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening over dit onderwerp.
Liefs, Simone
Uitgeven van je eigen boek
- Saskjezwaard
- Computer
Het probleem wat je benoemde, dat als het op internet staat, je het niet meer kunt opsturen, is hetgeen waar ikzelf tegenaan liep. Dan heb je een verhaal met feedback erop, heb je het eind-e-lijk afgeschreven, kan je er niets mee :') een van de redenen waarom ik hier bijna geen verhalen meer neerzet, afgezien van het feit dat de schrijflust stijgt en daalt xD
Maar wat ik zelf nu ook heb is dat ik het niet goed genoeg vind. Ik heb nu 1 verhaal afgeschreven, heb geprobeerd het vervolg te schrijven, maar merk dat er nog zoveel aan moet gebeuren. En als ik iets weet te bedenken, opent zich vanzelf weer een nieuwe tak aan dingen die ik nog moet bedenken. Oh, ik schrijf vooral fantasy, daar zit het 'm vooral in. Als je een nieuwe wereld wil bedenken moet er zoveel gebeuren. Af en toe vraag ik me af waar ik aan begonnen ben :p
Dus het is een mengeling van verhalen niet af krijgen, verhalen niet goed genoeg vinden en dan ook nog stiekem het denken dat het nooit op zal vallen tussen al die honderden verhalen. Maar over die laatste vind ik dat je je eroverheen moet zetten. Wie niet waagt, die niet wint. Of naar Chris' favoriete spreekwoord: niet geschoten is altijd mis :'D
Ik hou van dit soort vragen, ik ga er altijd te uitgebreid op in haha xD
Maar wat ik zelf nu ook heb is dat ik het niet goed genoeg vind. Ik heb nu 1 verhaal afgeschreven, heb geprobeerd het vervolg te schrijven, maar merk dat er nog zoveel aan moet gebeuren. En als ik iets weet te bedenken, opent zich vanzelf weer een nieuwe tak aan dingen die ik nog moet bedenken. Oh, ik schrijf vooral fantasy, daar zit het 'm vooral in. Als je een nieuwe wereld wil bedenken moet er zoveel gebeuren. Af en toe vraag ik me af waar ik aan begonnen ben :p
Dus het is een mengeling van verhalen niet af krijgen, verhalen niet goed genoeg vinden en dan ook nog stiekem het denken dat het nooit op zal vallen tussen al die honderden verhalen. Maar over die laatste vind ik dat je je eroverheen moet zetten. Wie niet waagt, die niet wint. Of naar Chris' favoriete spreekwoord: niet geschoten is altijd mis :'D
Ik hou van dit soort vragen, ik ga er altijd te uitgebreid op in haha xD
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Het is natuurlijk niet verkeerd om één of meerdere personen met kennis van taal hiervoor in vertrouwen te nemen. Heb je dit wel al eens geprobeerd, 'privéadvies'?
Heel gaaf vind ik dat, mensen die helemaal zelf een wereld bedenken.
Ik las laatst een interview van J.K. Rowling dat ze er zeven jaar over heeft gedaan om alles van Harry Potter te bedenken voordat ze is gaan schrijven. Respect!
Heel gaaf vind ik dat, mensen die helemaal zelf een wereld bedenken.
Ik las laatst een interview van J.K. Rowling dat ze er zeven jaar over heeft gedaan om alles van Harry Potter te bedenken voordat ze is gaan schrijven. Respect!
- Saskjezwaard
- Computer
Njaaa, ik weet niet of je het zo zou kunnen noemen. Maar er is een andere site die meer 'professionele' schrijvers erop hebben zitten. Dit is echt een jongerenforum, waardoor er echte beginners tussen zitten (maar ook genoeg goeie :p). Dat forum is de gemiddelde leeftijd een stuk hoger en de toon ook serieuzer. Ik heb daar een paar keer een stuk ingestuurd, maar vond de toon waarop het beoordeeld werd persoonlijk niet fijn. Mijn ervaring daar was dat alleen maar de fouten eruit werden geplukt en de goede dingen niet werden benoemd. En dat was mijn keer 'privé-advies' :p
Maar voor de rest niet echt. Ik zou ook eigenlijk niemand kennen die echt een taalkenner is. Behalve mijn oudleraar Nederlands, maar goed dat is ook niet echt een aanrader :')
Zeven jaar? Dat is echt veel, ja! En ik ben er dan net twee jaartjes half-half mee bezig. Geen wonder dat het niet opschiet :p
Maar het is wel echt leuk om boeken te lezen als je een beetje verstand hebt van schrijven en hoeveel moeite het gewoon kost voor iets. Je gaat dingen waarderen die je niet eerder deed. Zoals bij JK Rowling dus, al die namen voor alles wat ze bedacht heeft. Geweldig! en die hele wereld, ik hou echt van die aparte fantasywerelden :3 vind dat vaak leuker dan een heel erg spannend verhaal :p
Edit: Hoelang ben jij eigenlijk al bezig met echt schrijven van verhalen? Dus dat je alles ook echt begon op te schrijven met een duidelijk plot en het echt een hobby werd? Of ben je nog bezig dat te ontwikkelen? :p
Maar voor de rest niet echt. Ik zou ook eigenlijk niemand kennen die echt een taalkenner is. Behalve mijn oudleraar Nederlands, maar goed dat is ook niet echt een aanrader :')
Zeven jaar? Dat is echt veel, ja! En ik ben er dan net twee jaartjes half-half mee bezig. Geen wonder dat het niet opschiet :p
Maar het is wel echt leuk om boeken te lezen als je een beetje verstand hebt van schrijven en hoeveel moeite het gewoon kost voor iets. Je gaat dingen waarderen die je niet eerder deed. Zoals bij JK Rowling dus, al die namen voor alles wat ze bedacht heeft. Geweldig! en die hele wereld, ik hou echt van die aparte fantasywerelden :3 vind dat vaak leuker dan een heel erg spannend verhaal :p
Edit: Hoelang ben jij eigenlijk al bezig met echt schrijven van verhalen? Dus dat je alles ook echt begon op te schrijven met een duidelijk plot en het echt een hobby werd? Of ben je nog bezig dat te ontwikkelen? :p
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Oei, dat is inderdaad vervelend. Ik vind dat je feedback sowieso positief moet overbruggen (juffenkwaal hihi).
Inderdaad wat jij zegt, al die moeite voor een boek dat je op een paar dagen uit leest.
Ik schrijf nu ongeveer sinds de brugklas, dus dat is 6 jaar. Dit was op het begin heel erg chliché en is met de loop van jaren wel enigzins verbeterd, omdat ik zelf steeds kritischer ben gaan kijken en gaan nadenken over mijn verhaallijn. Helaas heb ik het probleem dat ik heel vaak vastloop in mijn verhaal. Of juist niet weet waar ik een begin moet maken.
Of dat ik juist, omdat het allemaal zoveel uitpluiswerk is, gedemotiveerd raak omdat het niet opschiet.
Leuk dat je er naar vraagt!
Inderdaad wat jij zegt, al die moeite voor een boek dat je op een paar dagen uit leest.
Ik schrijf nu ongeveer sinds de brugklas, dus dat is 6 jaar. Dit was op het begin heel erg chliché en is met de loop van jaren wel enigzins verbeterd, omdat ik zelf steeds kritischer ben gaan kijken en gaan nadenken over mijn verhaallijn. Helaas heb ik het probleem dat ik heel vaak vastloop in mijn verhaal. Of juist niet weet waar ik een begin moet maken.
Of dat ik juist, omdat het allemaal zoveel uitpluiswerk is, gedemotiveerd raak omdat het niet opschiet.
Leuk dat je er naar vraagt!
-
- Balpen
- Contacteer:
Ik post Thaoryn hier op het forum, maar ben wél van plan om het te proberen uit te geven als het af is. Op dit moment maak ik me niet zo druk om het niet meer kunnen uitgeven als het al eens gepost is. Belangrijkste argument: wanneer ik bij het einde van het verhaal ben zal het nog lang niet af zijn, na alle herschrijvingen is het hier geposte verhaal er misschien nauwelijks meer in terug te vinden
Verder kan ik het er op dat moment weer af halen, en besluit ik misschien wel halverwege het verhaal (als het eenmaal goed opschiet) om het niet verder te posten en alleen naar losse proeflezers op te sturen. Ik heb teveel aan de geposte lof en kritiek van meelezers om daar nu moeilijk over te gaan doen 

Daar zit natuurlijk ook wel wat in. Hopen dat de uitgever dat ook vindt! 

-
- Toetsenbord
Misschien vind je me heel slecht en boeit mijn mening niet ;) Maar ik heb een hoop kortverhalen geschreven en die allemaal hier gepost. Ik ben volledig niet van plan die ooit uit te geven, vooral omdat dat gewoon niet interessant is (KORT verhaal :P )
Mijn 'grote' verhaal heb ik, net als saskia, niet gepost. Ik heb het wel naar een groot aantal proeflezers gestuurd (12 ofzo?) en daar heel veel nuttige feedback van gekregen. Of ik het nu nog ooit ga opsturen gaat afhangen of ik deel 2 en 3 nog ga kunnen afschrijven en of ik het dan goed genoeg vind (ik ben - vind ik - nogal gegroeid als schrijver sinds ik dat verhaal heb geschreven, dus ben er niet eens meer tevreden genoeg mee :P)
Mijn 'grote' verhaal heb ik, net als saskia, niet gepost. Ik heb het wel naar een groot aantal proeflezers gestuurd (12 ofzo?) en daar heel veel nuttige feedback van gekregen. Of ik het nu nog ooit ga opsturen gaat afhangen of ik deel 2 en 3 nog ga kunnen afschrijven en of ik het dan goed genoeg vind (ik ben - vind ik - nogal gegroeid als schrijver sinds ik dat verhaal heb geschreven, dus ben er niet eens meer tevreden genoeg mee :P)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge