Veel plezier!
Het verraad van de Orde.
Hoofdstuk 1:
De eindeloze regen, voorzichtig door de wind opzij geduwd, tikte tegen een groot raam. De piep kleine druppels vormde kleine stroompjes die over witte letters stroomde om vervolgens vertrapt te worden door een toevallige passant. Die over de smalle stoep liep die het hemelwater scheidde van het riool.
De witte letters die de naam vormde van het bruin café waren in een lichte kromming op de ruit geplakt. De tafel die tegen het raam stond had vrij uitzicht over de drukke straat door de gekromde woorden, die samen de naam De Witte Leeuw vormden.
Aan de tafel, ondersteund door twee regentonnen, zat een jonge vrouw van nog geen twintig lentes jong. Ze speelde met haar blond bruine haren en keek aandachtig opzij.
Naast haar waren haar drie beste vrienden met elkaar in discussie. Ze keek naar de jongeman die het woord voerde. Hij zat onderuit gezakt op de stoel naast haar. Hij was atletisch gebouwd en had bruin haar wat naar links was gekamd.
'Daar heb je een punt Fabian.' zei de jongeman tegenover hem.
Mart had vol passie zijn standpunt uitgelegd maar niet voor zijn vrienden. Nee, die waren het roerend met hem eens. Hij probeerde zichzelf te overtuigen. Na het weekend zou hij zijn stageschool confronteren met hun volgens Mart, te Amerikaanse geschiedenis beleid.
'Ik snap nog steeds niet waarom ze het niet willen veranderen.' zei Veronique terwijl ze vol genegenheid naar Mart keek.
Ze streelde met haar hand door Mart's korte zwarte haar terwijl ze met haar andere hand een bitterbal pakte.
'Wat vind jij ervan LJ?' vroeg Mart nerveus, 'moet ik ze confronteren?'
'Je moet ze overtuigen, niet confronteren,' zei LJ enigszins afwezig terwijl ze haar bierglas pakte, 'confrontaties pakken zelden goed uit.'
'Is er iets Lea?' vroeg Veronique, 'je klinkt nogal afwezig.'
Veronique was de kleinste van het stel maar haar vrienden en vele anderen konden haar alleen als beeldschoon beschrijven. Vele hadden geprobeerd haar voor hen te winnen maar slaagde nimmer. Het was de altijd afwachtende Mart waarvoor ze viel.
'Nee, er is niets.' zei LJ terwijl ze een slok nam van haar bier.
Veronique bukte voorover terwijl de twee mannen verder gingen met hun gesprek.
'Weet je het zeker?' vroeg ze zachtjes.
LJ kwam haar tegemoet en fluisterde iets in haar oor. Veronique kwam weer overeind en wenkte de barman terwijl ze snel een blik over haar schouder wierp. Ze bukte weer naar voren.
'Die gast met die rare jas?' fluisterde ze.
LJ knikte en ging weer overeind zitten. De barman kwam aan de tafel staan. Hij droeg een zwarte pantalon en een wit overhemd waarover een theedoek hing.
'Zeg het eens luitjes.' zei hij op een gemoedelijke toon.
'Albert, mogen wij nog vier van die lekkere trappisten en een schaaltje bitterballen?' vroeg Veronique met een glimlach.
'Maar natuurlijk, nog iets anders?'
'Ja, nog één dingetje.' zei Veronique.
'Zeg het eens Vero.' zei Albert terwijl hij zijn armen over elkaar sloeg.
'Wie is die gast?' vroeg ze terwijl ze over haar schouder wees.
'Een rare snuiter, zit al even lang hier als jullie maar heeft pas één glas whiskey besteld en het glas is nog vol.' zei Albert terwijl hij snel een blik wierp op de man die voor over gebogen aan de bar zat.
Veronique knikte en Albert draaide zich om. Het gesprek van de twee jongens was stil gevallen en ze keken om de beurt naar de man.
'Hou op met staren!' zei LJ terwijl ze de arm van Fabian pakte.
'Wat is er met die griezel?' vroeg Mart terwijl hij Veronique aankeek.
'Volgens Lea is dit de eerste keer dat hij in De Witte Leeuw is.' zei ze terwijl ze zich voorover boog.
'Dus, er komen hier wel meer mensen voor de eerste keer.' fluisterde Mart die zich ook voorover boog.
'Ze heeft wel een punt Mart, hij komt niet uit de buurt. Ik ken niemand die zich zo kleed.' zei Fabian zacht.
'Nog steeds aan het bedenken wat die man hier doet?' vroeg Albert terwijl hij vier trappisten op het tafelblad van steigerdelen zette.
Ze gingen allemaal overeind zitten en Albert zette een schaal met bitterbal in het midden van de tafel.
'Kijk ik wil me er niet mee bemoeien maar sommige mensen zijn gewoon excentriek. Je kunt weinig anders dan het accepteren. Als die man liever alleen wil genieten van een glas Whiskey dan mag dat toch? We leven immers in een vrij land.'
'Waarom zijn barmannen altijd zo wijs?' vroeg Mart terwijl hij met een grote glimlach Fabian aankeek die zijn schouders ophaalde.
'Bijdehandje.' zei Albert terwijl hij zich met een glimlach omdraaide.
'Worden die schalen van Albert steeds kleiner of ligt het aan mij?' vroeg Fabian terwijl hij naar de schaal met bitterballen keek.
'Nee, de schaal blijft het zelfde en als Veronique binnen komt worden ze wel voller.' zei Mart met een brede grijns.
'Wat?' zei Veronique met haar mond vol, 'de bitterballen van Albertje zijn gewoon niet van deze wereld.'
'Ik snap niet dat iemand zoveel bitterballen op kan maar laat er ook wat voor ons over!' zei Fabian terwijl een bitterbal pakte.
'Ze kan het ook nog zonder een gram aan te komen,' zei Mart terwijl hij zijn glas pakte, 'maar ik daar in tegen.'
LJ staarde uit het raam en zag in de reflectie de vreemde man een slok van zijn Whiskey nemen.
'En toch is er iets vreemds aan die man.' dacht ze terwijl ze een slok nam van haar trappist en zich weer in het gesprek mengde.