Dit is een verhaal dat ik maak voor school, om precies te zijn voor Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV). Het thema is 'De Droom'. Ik moet hierbij geïnspireerd zijn door een surrealistisch werk, en het verhaal moet ook surrealistisch zijn.
Hierboven zie je een foto van Alastair Magnaldo, en door die foto heb ik een beetje een idee gekregen voor dit verhaal.
Ik ben heel benieuwd naar de tips en alles, dit is het eerste verhaal dat ik in de hij/zij-vorm schrijf!
En het moet goed zijn als ik het inlever, want mijn leraar Nederlands kijkt het na. En hij is streng.
Vermoeid streek Dave over zijn ogen. Hij kon zichzelf wel voor het hoofd slaan. Met een klap zette hij zijn glas op de tafel en leunde achterover. Hij baalde. Hij had het verpest. Totaal verpest. Zou er echt geen mogelijkheid zijn om de tijd terug te draaien? Meteen riep hij zichzelf tot orde. Dat kon niet, dat was logisch.
Hij had spijt. Enorm veel spijt. Natuurlijk, Gideon, Juan en Ralph waren ook schuldig. Zij waren ook fout geweest. Maar toch, Dave vond dat hij de meeste schuld had. Hij was het geweest die een aantal weken geleden het voorstel lanceerde om een oud vrouwtje te beroven. Ze hadden geld nodig en zo’n oud vrouwtje leek hen het meest simpel. Maar het was tegengevallen. Het bleek een actieve en sterke vrouw te zijn, veel sterker dan een gemiddelde vrouw van haar leeftijd. Ze had zich hevig verzet tegen hun dreigingen en zich niet zomaar gewonnen gegeven. Uiteindelijk hadden ze haar bewusteloos achtergelaten. Een paar dagen stond er in de krant dat weduwe H.M. van Loon was overleden na vermoedelijk geweld bij een overval. Daders onbekend. De politie zocht getuigen. Die zouden er op zo’n afgelegen plek waar dat vrouwtje woonde wel niet zijn.
Een enorm schuldgevoel was over Dave heen gekomen. Dat was zijn schuld. Hij had haar en klap met de koektrommel verkocht.
Meteen nadat hij het bericht las had hij Gideon, Juan en Ralph opgebeld en gezegd dat hij zich aan ging geven. Ze hadden hem voor gek verklaard. Vooral Juan, die geniepige en gemene Juan. Hij hoorde zijn stem weer voor zich. ‘Ben je helemaal gek? Aangeven? Watje. Jij wilde haar toch overvallen? Als je ons maar niet verraadt.’ Nee, dat was Dave zeker niet van plan. Hij zou alle schuld op zich nemen. Morgen was de rechtszaak. Dan zou de rechter beslissen wat er met hem zou gebeuren. Waarschijnlijk een flink poosje gevangenisstraf. Hij had tenslotte iemand zo verwond dat ze later was overleden.
Juan had wel gelijk gehad met zijn woorden. Dave was degene die de overval bedacht. Het was zijn idee, en nu was hij de eerste, en waarschijnlijk de enige die zich aan had gegeven. Hij verwachtte niet dat de andere drie dat nog zouden gaan doen. Dave zuchtte eens diep. Had ik maar normaal gedaan, dacht hij.