1
Zijn handen beefde,
''Charlotte!'' Hij schreeuwde haar naam met alle adem die hij had,
maar dat zou haar niet laten antwoorden. Ze zou nooit meer kunnen antwoorden.
Zijn kleine zusje lag daar op de grond, met een mes in haar handen.
Ze had zichzelf verticaal gesneden, diep. Door haar ader heen,
ze was doodgebloed.
Zijn zusje, die trouwens 15 jaar oud was, had geen brief nagelaten.
Niks, geen woord.
Hij was machteloos. Hij belde de ambulance, maar ondertussen wist hij wel dat ze waarschijnlijk nooit meer wakker zou worden.
Ze hebben geprobeerd het bloed te stelpen, en haar te reanimeren, maar niks hielp.
Hij bleef roepen dat ze zakjes bloed moesten blijven toedienen, maar de ambulanciers knikte nee. Hun gezicht vertoonde teleurstelling.
''Het spijt me Mike, we hebben haar niet kunnen redden.'' Zeiden ze, toen belde ze nog een paar mensen voor Mike psychologische hulp te geven. Alsof dat zou helpen, zo zou hij Charlotte nog niet terug krijgen.
Ze belde ook zijn ouders, om te vertellen dat hun kleine meisje zelfmoord had gepleegd, en dat de poging gelukt was.
De eerst komende 2 weken werd er niet gepraat aan tafel, geen woord. Zijn moeder had niet eens energie genoeg om eten klaar te maken, dus zijn tante kwam langs om eten voor hun te koken. Maar ook zij zei geen woord.
Hij schreef gedichten, en ook brieven naar Charlotte, ookal zou ze het nooit kunnen lezen.
Hij schreef dat 't hem speet dat hij haar had beledigd elke keer dat ze ruzie hadden. Ookal is dat normaal als broer en zus.
Hij snapte het eerst niet, kon het niet begrijpen hoe zijn kleine zusje hem had achtergelaten met vragen, hoe ze haar zelf zo haatte...
''Beste leerlingen, ik wil jullie voorstellen aan Mike. Hij is jullie nieuwe klasgenoot. Hij is verhuisd van Antwerpen naar limburg. Hij heeft een moeilijke tijd achter de rug, dus ik hoop dat jullie hem een beetje in de groep opnemen. Stel je zelf maar voor Mike.''
Daar staat hij dan, te beven op zijn benen. Vroeger praatte Mike met iedereen, hij was een beetje de populaire jongen op school.
''Euhm... Hallo ik ben Mike, zoals jullie ondertussen wel al wisten. Ik he.. had een zusje van 15 jaar oud. Ik woon nu in Hasselt.''
De groep begint na dat hij zich zelf kort heeft voorgesteld metteen door elkaar te roepen.
''Stilte alsjeblieft, als jullie vragen hebben steek je vinger maar op, maar denk er aan wat je vraagt, misschien wilt Mike niet altijd over alles praten met jullie. Hij kent hier natuurlijk nog niemand.''
Gelijk staken er 4 vingers op.
''Shirley, zeg het maar.''
'' Wat zijn je hobby's? Dat heb je ons nog niet verteld.''
Mike vind het een beetje ongemakkelijk, want doordat hij de laatste maanden zich niet echt lekker in zijn vel voelde heeft hij niet echt veel gedaan. Hij weet niet wat hij moet antwoorden.
''Euhm... ik... hm... voetballen, denk ik.''
''Michael, ga je gang.''
" Waarom zijn jullie verhuist?''
Mike zijn ogen worden erg waterig, hij vecht tegen de tranen.
"I... ik praat daar liever niet over nu.''
Zonder aandacht te besteden aan de twee andere vingers die opstaken in de lucht zet Mike zich neer op een eenzaam bankje vanachter.
Toen ging de bel, pauze. Mike zucht, staat op en loopt naar de deur. Michael gaat voor hem staan,
''hey sorry voor daarnet, ik wist niet dat het gevoellig lag... Ik ben Michael trouwens. Je lijkt me wel een toffe kerel.''
''Oh... geeft niet. Bedankt.''