Inleiding.
Het verhaal gaat over het meisje Mirte, die dagelijks gepest word door een groepje meiden. Hoe Mirte overkomt aan uiterlijk, kleding en houding vinden de meiden in het groepje maar vreemd en stom. Mirte kan er niets aan doen, ze is geestelijke handicap. Toch is er een meisje die zich begint af te keren van de meidengroep en voor Mirte kiest. Zij maakt zelf mee, waarom Mirte zo anders is. Het verhaal leidt van pesten naar zinloos geweld en kan daarom vrij zwaar en hard overkomen. Hoofdstuk 1 'Pesten lijdt tot zinloos geweld'
Wandel met mijn drie vriendinnen over het fietspad. We zijn net vrij van school, eindelijk! Mijn vriendinnen zijn alle een of twee jaar ouder, maar ken ze al sinds we op school zitten. Het was een hechte vriendschap en we doen alles samen, zo wel goede als slechte dingen. Ik heb soms spijt wat we doen. Vooral pesten en vernielingen, maar ik wilde onze vriendschap niet opgeven. We zitten niet in elkaars klas maar dat maakte niets uit. In de pauzes zitten we altijd bij elkaar en voor en na school tijd zijn we vaak bij elkaar te vinden. Ook chillen we vaak bij onze chill plek bij de gymzaal. Muziek luisteren en dingen doen die niet mogen van onze ouders. Zoals roken en energy drank drinken. "Kijk eens meiden wie daar aankomt," zegt Daphne die de oudste is. "Mirte, zullen we die eens pesten en via haar energy drank en snoep krijgen!"
Mirte was een meisje net zo oud als mij, het was een stil en verlegen meisje. Ze zat in mijn klas maar we waren geen vriendinnen. Door gedrag en hoe ze overkwam had ze geen vriendinnen. We pestte haar al sinds ze op onze school zat. Van het afpakken van haar lunch, uitschelden tot het vernielen van haar spullen.
"Wat gaan we doen," zegt Mandy de twee na oudste.
Daphne was de leidster van onze groep, "we gaan ons verstoppen in de bosjes. Als ze er aankomt trekken we haar van de fiets en trekken haar de bosjes in. Dan trekt een van ons haar jas aan en gaat die in de supermarkt energy drank en snoep stelen."
Energydrank was echt heerlijk om te drinken, maar mocht het nooit hebben van mijn ouders of kopen. Ik stem daarom net als de rest van de meiden met het plan in. We gaan gespannen en opgewonden in de bosjes zitten. We horen Mirte aankomen, ze zingt lijkt het wel en is zoals altijd vreemd vrolijk. Als ze voor ons fiets springen Daphne en Mandy uit de bosjes. In enkele seconden trekken ze Mirte van haar fiets met flink wat geweld. Met Merel die een jaartje ouder is als mij helpen we de rest om Mirte stil en in bedwang te houden. We slepen haar snel de bosjes in. Ze stribbelt flink tegen en schopt en slaat wilt om haar heen. Elk van ons krijgt wel iets van haar handen en voeten tegen ons wat flink pijn doet.
"Alleen schoppen tegen de benen en in de maag, de blauwe plekken zijn daar niet te zien." Schreeuwt Merel.
Mandy geeft opeens een stevige schop geeft in de maag van Mirte, ze blijft gelijk stil liggen.
"Lotte pak Mirte haar fiets en zet hem neer in de bosjes, dan trekken wij bij Mirte haar jas uit!" Commandeert Daphne tegen mij.
Ik was de jongste van de groep en ook eigenlijk het pispaaltje. Maar vond dat niet erg, vond het gaaf en stoer wat we deden en zag er geen gevaar in. Als ik Mirte zie dan krijg ik wel schuld gevoelens, liggend en nog kreunend van pijn. Ze kijkt naar mij met tranen in haar ogen en met de gedachte of ik als haar klasgenootje niet wil helpen.
"Lotte, sta daar niet zo!" Schreeuwt Daphne weer tegen mij.
Ik loop naar de fiets van Mirte die op het gras van de bosjes zit , onbeschadigd gelukkig. In de bosjes waar niemand hem kan zien vanaf het fietspad zet ik hem neer. Als ik weer bij de groep ben zijn de meiden nog haar bezig Mirte haar jas aan het uittrekken. Ze stribbelt weer flink tegen en Mandy heeft haar hand voor de mond van Mirte zodat ze niet kan schreeuwen. Merel trekt de sjaal van de nek van Mirte en daarna haar muts van haar hoofd.
"Lotte, trek aan de andere mouw van de jas." Commandeert Daphne mij weer.
Mijn spijt gevoelens worden nu sterker en sterker, dit gaat echt te ver vindt ik en eigenlijk moet ik nu weglopen en hulp zoeken.
"Lotte als je nu niet opschiet dan verlinken we je bij de directeur met alles wat je gedaan hebt. En ben je geen vriendin meer van ons!" Schreeuwt Daphne.
Ik twijfel en twijfel maar help dan met de jas van Mirte uittrekken.
"Oké, wie trekt de jas aan en gaat boodschappen doen!" Zegt Daphne weer.
Ik zit iedereen aan te kijken en de meiden kijken ook naar elkaar.
Zelf heb ik geen zin om de jas aan te doen, sjaal om te doen en muts op. Misschien heeft Mirte wel beestjes of enge ziekte? En het is gewoon smerig om te doen, vooral de sjaal en muts. Ik ben een keer bij haar thuis geweest, haar ouders roken en het was gewoon smerig in het huis. Niet opgeruimd en gebruikte glazen, kopjes, borden en zo op de tafels. Dan merk ik dat mijn vriendinnen mij aankijken.
Merel duwt de spullen mijn handen, "jij bent even oud als Mirte." Zegt ze gedwongen.
De rest van de meiden knikken ook ja, "waarom ik nu?" Bijt ik voor een keer van mij af.
" Wij zijn allemaal te groot voor haar jas, jij bent kleiner dan Mirte." Zegt Merel.
Ik zucht en doe mijn jas uit en de jas van Mirte aan. Het is een lichte bruine stoffen jas met bont om de pols mouw uiteinde, om de jas capuchon en de onderkant. Op de voorkant op linker kant op borsthoogte een geborduurd bloemetje. Ik vind bont zo smerig en rillen gaan over mijn rug, als ik de jas aanheb komt de scherpe zure geur van sigaretten ook in mijn neusgaten. De gekleurde sjaal van Mirte doe ik om en de muts na deze bekeken en uitgeklopt te hebben doe ik op.
Mirte is ondertussen opgestaan en staat rillend van de kou en huilend van de pijn naar mij te kijken.
"Ja Mirte nu ben ik jouw! Ik ga als jouw wat boodschappen doen maar dan zonder te betalen!"
"Nee, doe het niet Lotte alsjeblieft!" Smeekt Mirte.
Ik kijk haar aan en twijfel wat ik moet zegen en doen, maar geef haar dan een stomp in de maag.
Het is iets wat ik niet graag doe, "dit is omdat jas zo stinkt en smerig is. Volgende keer dan is hij schoner als we hem nodig hebben om wat te stelen!"
De meiden lachen en laten Mirte mijn jas aantrekken. Ik zucht want dat is ook niet leuk, "niet mijn sjaal!" Commandeer ik en ieder staat mij aan te kijken.
Ik doe de sjaal in mijn schooltas die Mirte vast houd. We spreken af bij de gymzaal bij onze chillplek.
"Maar meiden we hebben nog een probleem," zeg ik wijzend naar Mirte haar broek. Deze is rood en mijn is een gewone spijkerbroek.
Daphne kijkt naar Mirte, "broek uit of je krijgt nog een stomp in je maag."
Mirte
staat mij weer aan te kijken met een blik of ik haar wil helpen. Maar krijgt onverwachts een stomp in haar maag. Ze trekt haar schoenen uit en dan haar broek. Ik doe hetzelfde en wij beide doen daarna elkaars broeken aan. Nu mijn schoenen weer aan te hebben gedaan loop ik naar haar fiets. De broek zit krap om mijn middel!
"Hier doe Mirte haar rugzak ook om!" Zegt Daphne tegen mij.
Ik doe rugzak om van Mirte en dan haar jas wat dichter. Het is harder gaan waaien en daardoor frisser, handschoenen voel ik in de jaszak van Mirte. Deze doe ik ook aan om geen koude handen te krijgen.
Onderweg kijk ik om mij heen of ik geen bekende zie want als ze zo mij zien!