Een Zielloze Gedaante

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

Hoi allemaal!
Dit verhaal is een soort probeersel. Ik hou van fantasie-verhalen (lees het alleen maar, om eerlijk te zijn), maar op de één of andere manier schrijf ik voornamelijk romantische komedies, of romantische dramaverhalen - wat ik ook heel leuk vind, natuurlijk, alleen leek het me wel een uitdaging om een keer een fantasie-verhaal te schrijven.
Tips zijn zeer zeker welkom! =)

* * *

Proloog
De kille wind blies zijn blonde haar in de war, maar hij besteedde er geen aandacht aan. De wind deerde hem niet – zijn lichaam kon warmte en kou niet meer voelen. Hij was een gebroken ziel; een leegte die niet opgevuld kon worden.
“Noah.”
Noah balde zijn handen tot vuisten en ontspande ze weer. Hij hoefde zich niet om te draaien om te weten wie er achter hem stond. “Hebben ze iets besloten?” vroeg hij, met zijn ogen nog steeds gericht op de drukke winkelstraat ruim veertig meter onder hem.
Elliot was een aparte verschijning met zijn vlijmscherpe tanden, lange postuur en felblauwe haar. Noah was eerst teruggeschrokken voor zijn gloeiende ogen, tot hij zichzelf had gezien in een spiegel. Hij bezat dezelfde gloeiende ogen. Zijn irissen waren dan niet wit, zoals bij Elliot, maar de ijsblauwe kleur gloeide als een ster in de donkere hemel. Hij wist zelf niet zo goed waarom hij zijn eigen spiegelbeeld verafschuwde. Het was meer een gevoel, alsof er iets niet klopte.
“Ja,” zei Elliot. Zijn stem siste een beetje door zijn tanden. “Ze hebben iets besloten.”
Noah verplaatste traag zijn blik van de straat beneden naar Elliot.
“Leviath stuurt je naar de Goden.” Elliot klonk kort en afgemeten.
“Wát?” Noah keek hem ongelovig aan. “Hij stuurt me naar hén? Een paar weken geleden zei hij nog dat hij me koste wat het koste bij hen vandaan wilde houden.” Hij schudde misprijzend zijn hoofd en deed nog een stap naar voren, zodat hij op de rand van het gebouw balanceerde.
Elliot greep hem bij zijn schouder vast zodat hij niet voorover kon vallen. Al maakte het eigenlijk niet uit: Noah had zijn menselijkheid jaren geleden al verloren. Hij leefde niet, niet echt, dus hij kon ook niet doodgaan. In het begin was het niet helemaal tot hem doorgedrongen – hij dacht dat het lege gevoel in zijn binnenste wel zou wegebben, dat hij zich normaler zou voelen. Maar dat gebeurde niet. Hij was een leeg omhulsel.
Na een tijdje werden hem tripjes naar de menselijke wereld gegund. Mensen. Wezens zoals hij, op de gloeiende ogen na. Hij kon zijn ogen niet geloven. Maar hij kwam er al snel achter dat ze hem niet zagen. Sterker nog: ze liepen dwars door hem heen. Hij was nog even onzichtbaar als in de nevelwereld, alleen dit keer letterlijk.
“Hij heeft het geprobeerd. Helaas ontkomt niemand aan de orders van de Goden, zelfs Leviath niet.” Elliot klonk verbitterd en zijn vingers drukten harder in Noahs schouder dan normaal.
“Wat willen ze van me?”
“Dat weten we niet.”
“Wat kunnen ze nou van me willen? Ik ben helemaal niks. Ik ben een mens zonder ziel.” Noah greep met één hand naar de linkerkant van zijn borst, waar zijn hart hoorde te kloppen.
“Wees niet zo negatief over jezelf. Als de Goden en Leviath je aan hun zijde willen, dan moet daar een hele goede reden voor zijn. Als je niks waard was, dan hadden de Goden je nog geen blik waardig gegund. Jij bezit iets wat zij willen hebben.” Elliot was niet dom en zwolg ook niet in zelfmedelijden waardoor hij niet meer helder kon nadenken, zoals Noah. Hij had allang geconstateerd dat er iets bijzonders aan de gang was. Leviath stond niet bekend om zijn behulpzaamheid. Iemand met een status als Leviath kon zich niet zinloze opofferingen permitteren. Een lichaam teruggeven aan een ziel was een hoge prijs die vrijwel onmogelijk te betalen was. En toch had Noah het kunnen doen.
“Misschien is dat wel hetgene wat ze willen,” fluisterde Elliot naast Noah. Er flitste een bliksemschicht door de donkere nacht. “Een zielloze gedaante die de dood leeft.”
Laatst gewijzigd door Carpe Diem op 24 jun 2014 23:47, 2 keer totaal gewijzigd.
savrom
Balpen
Balpen

Interessant! Ben benieuwd waar het heen gaat ;)
It is not in the stars to hold our destiny but in ourselves.
Shakespeare
Saskjezwaard
Computer
Computer

Je bent terug :D en het begint al gelijk goed, wat ik van je verwachtte :3 je vorige fantasieprobeersel begon ook al zo goed, maar dat heb je nooit afgemaakt. Hopelijk lukt het wel bij dit verhaal!
Nu is het tijd voor feedback!
De kille wind blies zijn blonde haar in de war. Hij besteedde er geen aandacht aan. De wind deerde hem niet. Hij voelde de wind niet eens – zijn lichaam kon warmte en kou niet meer voelen.
Ik vind dit begin wat minder. Er zijn namelijk veel korte zinnen achter elkaar, waardoor het minder vloeiend wegleest. En volgens mij kan 'de wind deerde hem niet' er tussenuit, want in de zinnen eromheen zeg je eigenlijk al wat die ene zin vertelt, waardoor hij overbodig wordt.
Hij hoefde zich niet om te draaiden om te weten wie er achter hem stond.
draaiden = draaien
Noah was eerst ook teruggeschrokken voor zijn gloeiende ogen, tot hij zichzelf had gezien in een spiegel.
de 'ook' leest vreemd, ik zou hem weglaten :p
Zijn stem siste een beetje door zijn tanden.
Leuk detail^^ Door die tanden doet hij me trouwens denken aan een personage van mij, waardoor ik Elliot een karakter heb gegeven wat hij helemaal niet heeft haha xD oeps xD
Al maakte het eigenlijk niet uit. Noah had zijn menselijkheid jaren geleden al verloren.
Al maakte het eigenlijk niet uit: Noah had zijn menselijkheid jaren geleden al verloren.
Na een tijdje werd hem tripjes naar de menselijke wereld gegund.
Ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zegt dat 'werd' hier 'werden' moet zijn. Kan het helaas niet onderbouwen met iets xD
Noah greep naar met één hand naar de linkerkant van zijn borst, waar zijn hart hoorde te kloppen.
Volgens mij heb je hier aan de zin zitten sleutelen :p de 'naar' kan weg :p
Leviath stond niet bekent om zijn behulpzaamheid.
bekent = bekend
Iemand met een status als Leviath kon zich niet zinloze opofferingen permitteren.
niet = geen

Aan het einde ben je me een beetje kwijt xD een zielloze gedaante die de dood leeft, een lichaam aan een ziel teruggeven, Noah die dat had kunnen doen... Maar dat wordt waarschijnlijk (hopelijk :p) verder in het verhaal uitgelegd. Het is trouwens niet zo dat daardoor mijn interesse verliest. Die laatste zin is erg leuk, ook al snap ik hem niet :p
De Goden en Leviath klinken trouwens erg interessant!
Ooit Death Note gekeken, trouwens? Mijn eerste indruk van Noah en Elliot is van de shinigami uit dat verhaal :p
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Zal vast niet kloppen xD

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat!
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

@Savrom: dankjewel voor je reactie! Hopelijk ga je de rest ook leuk vinden. =)
@Sask: YES, I'M BACK. Mijn tactiek was eigenlijk om incognito een nieuw verhaal te starten -hè ships, ik had mijn profielfoto moeten veranderen- maar je herkende me meteen, haha xD Al moet ik zeggen: het streelt wel ergens mijn ego. Ik ben er goed in om te verdwijnen en weer terug te komen, merk ik, heh heh. In elk geval, dankjewel voor de feedback! *buigt diep*. Ja, ik heb Death Note gezien en ergens snap ik je vergelijking wel. :P Voornamelijk bij Elliot. Noah ziet er nog wel menselijk uit, op zijn ogen na -wacht, nee. Dat heb ik niet gezegd. *verbergt woorden met armen*. Daar kom je later wel achter. *fluit onschuldig*. Maar Elliot is wel ietsjes anders dan de shinigami. Alhoewel... ergens lijken ze ook weer op elkaar. Mhm. Dit begint ingewikkeld te worden. xD
Maar ik heb het idee dat ik met dit verhaal wel verder ga komen, aangezien ik nu wat meer dingen uitstippel voor ik met een verhaal begin. Jup. Of ik het ook echt kan afschrijven blijft nog wel een raadsel.
The Mad Hatter:
"Have I gone mad?"

Alice:
"I'm afraid so, you're entirely bonkers.
But I'll tell you a secret. All the best people are."
Carpe Diem
Vulpen
Vulpen

En dan hier het volgende stukje! :)
(Met een kleine cliffhanger. Gniffel. )
* * *

Hoofdstuk 1
De slierten mist omsloten het pretpark alsof ze de personen erin wilden opslokken. De lantaarnpalen her en der waren amper te zien door de voorbijgangers, die bibberend hun handen in de zakken van hun jassen stopten.
Evangeline Sachetta hurkte neer bij een paar knuffels van Flynn Rider en Rapunzel om ze in het rek te rangschikken terwijl ze een blik wierp op de kille buitenlucht. De laatste klanten druppelden langzaam maar zeker de winkel van de Efteling uit om naar huis te vertrekken. Evie onderdrukte een gaap. Ze had slecht geslapen, en na de hele dag gewerkt te hebben, had ze zin om thuis op de bank neer te ploffen en een goede film te kijken.
“Het ziet er al goed uit,” zei Evie’s collega, Paula Mutts. Paula was gezegend met een enorme bos donkere krullen, die haar ronde gezicht omkransten, en vrijmoedige, blauwe ogen. Met haar zachtaardige gezicht en mollige bouw werd ze snel aardig gevonden door de klanten, voornamelijk omdat ze ontzettend vriendelijk was. Paula werkte al jaren in de kleine Efteling-winkel en was degene die Evie opgevangen had toen ze er twee jaar geleden voor het eerst kwam werken.
“Ik ga eerder weg. Sluit jij de winkel af?” vroeg de jonge vrouw met haar donkerrode jas al in haar handen terwijl ze op Evie neerkeek. “Normaal gesproken zou ik je nooit alleen laten, alleen – het gaat echt niet goed met hem en ik wil het liefst zo vaak mogelijk bij hem zijn.”
Evie knikte begrijpelijk. “Ja, natuurlijk. Ga maar vlug naar je vader.” Ze zweeg even voor ze eraan toe voegde: “Beterschap.”
“Dankjewel,” zei Paula met een warme toon in haar stem, voor ze haar jas aantrok. Ze riep gedag over haar schouder die Evie mompelend beantwoordde. De bel van het winkeltje weerklonk zachtjes toen de deur achter Paula dichtviel. Evie wachtte een paar tellen en trok daarna een paar knuffels weg zodat er een kleine gnoom, met dezelfde krullerige goudbruin haren als Evie, tevoorschijn kwam. Het was echter niet zijn haar die de aandacht stal, maar zijn zilvergrijze ogen die in de schaduw van de knuffels gloeiden als kooltjes.
Zijn lichtblauwe, driepunten mutsje was een beetje verkreukeld en met gebalde vuistjes sputterde hij tegen Evie: “Was dat echt nodig? Ze kan me toch niet zien!”
Evie glimlachte en kriebelde met een vinger onder zijn kin. De gnoom kromp in elkaar en probeerde met een vernuftig gezicht haar vinger aan de kant te duwen, ook al had het niet veel zin aangezien hij net zo groot was als haar hand. “Relax, Bliksemhart. Je leidde me af, en Paula heeft me al een paar keer betrapt terwijl ik met je in gesprek was. Waarschijnlijk denkt ze al dat ik dingen zie die er niet zijn; ik wil die gedachte niet nog meer aanmoedigen.”
Bliksemhart sloeg zijn armpjes met een norse, “hmpf,” over elkaar heen.
Evie onderdrukte een geamuseerde grijns en stond op om de deur van de winkel op slot te draaien, zodat ze rustig de winkel verder kon ordenen voor ze naar huis ging. Ze haalde de sleutel uit de kassalade en tuurde naar buiten toe terwijl ze de sleutel in het slot draaide. Het park was inmiddels vrijwel verlaten op een enkele werknemer na.
Bliksemhart babbelde onverstoorbaar op de achtergrond over zijn familieleden die hij al in jaren niet had gezien. Hij woonde al in de winkel toen Evie net nieuw was en zodra hij erachter was gekomen dat ze hem kon zien, had hij haar niet meer met rust gelaten.
In zijn verhalen vertelde hij altijd dat zijn familie drukbezet en hooggeboren was en dat hij zelf ervoor had gekozen om zijn eigen weg te bewandelen, maar Evie wist dat achter zijn mooie verhalen bittere eenzaamheid schuilde. Als hij dacht dat ze niet keek, staarde hij altijd met een verbeten trek voor zich uit na een kleurrijk verhaal over zijn jeugd.
Evie rilde toen haar blote arm langs het koude glas streek. Niet alleen kon ze geen vijf meter voor zich uit zien, het was ook nog eens klam en koud buiten. Geweldig.
Plotseling stopte Bliksemhart met praten.
De haartjes in Evie’s nek gingen recht overeind staan.
“Niet weer,” murmelde ze en ze sloot even haar ogen, voor ze zich omdraaide.
Gelukkig werd ze niet meer misselijk bij de aanblik van verloren zielen. De meesten waren intact, maar sommigen leken hun stoffelijke lichaam niet los te kunnen raken en namen dezelfde vorm aan als hun lichaam op het moment van overlijden.
De ziel voor haar kon dat helaas ook niet. Bloed drupte van zijn opengespleten buik op de houten vloer van de winkel en vervaagde vervolgens. Zijn ingewanden, die half uit zijn buik puilde en voor een bloederig schouwspel zorgde, vervaagden helaas niet. Op zijn nek waren donkere vingerafdrukken te zien en zijn gezicht had een grauwe blauwpaarse kleur. Zijn bloeddoorlopen ogen keken haar wanhopig aan. Het zag er allemaal ontzettend realistisch een gruwelijk uit, en dat was het ook, ware het niet dat hij lichtelijk transparant was.
“…l-lucht,” kraste de man wanhopig en hij reikte met een knokige, trillende hand naar Evie.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

“Een zielloze gedaante die de dood leeft.”
Hmm... klinkt erg ingewikkeld. Een zielloze gedaante is toch sowieso dood? En hoe kan je de dood leven? Ik ben erg benieuwd naar wat je hiermee bedoelt. Verklap maar niks! Ik wil het in je verhaal zien. :D
De slierten mist omsloten het pretpark alsof ze de personen erin wilden opslokken.
Mooie zin!
De lantaarnpalen her en der waren amper te zien door de voorbijgangers, die bibberend hun handen in de zakken van hun jassen stopten.
Door de woordvolgorde in deze zin lijkt het net alsof je de lantaarnpalen niet kan zien door de voorbijgangers, terwijl je volgens mij probeert te zeggen dat de voorbijgangers de lantaarnpalen niet kunnen zien! Je kan er wss beter zoiets van maken: De klappertandende voorbijgangers konden de lantaarnpalen amper zien.
Alleen dan op jouw manier.
De laatste klanten druppelden langzaam maar zeker de winkel van de Efteling uit om naar huis te vertrekken.
Het gezegde is 'binnendruppelen'. Klanten druppelen de winkel niet uit...
Evie onderdrukte een gaap. Ze had slecht geslapen, en na de hele dag gewerkt te hebben, had ze zin om thuis op de bank neer te ploffen en een goede film te kijken.
Even een aanpassing op de interpunctie: Evie onderdrukte een gaap; ze had slecht geslapen. Na een hele dag werken, had ze zin om thuis op de bang neer te ploffen en een goede film te kijken.

Btw: Waarom heeft ze slecht geslapen? Zit daar nog een belangrijke reden achter?
Paula was gezegend met een enorme bos donkere krullen, die haar ronde gezicht omkransten, en vrijmoedige, blauwe ogen.
Voor 'en' komt nooit een komma!
“Normaal gesproken zou ik je nooit alleen laten, alleen – het gaat echt niet goed met hem en ik wil het liefst zo vaak mogelijk bij hem zijn.”
Wie is 'hem'? Paula begint ineens over 'hem', terwijl daarvoor geen woord is gesproken over deze persoon... Wie wordt hiermee bedoelt? Haar man? Haar zoon? Haar broer? Het kan nu van alles zijn...
“Ja, natuurlijk. Ga maar vlug naar je vader.”
Hier geef je pas uitleg... Misschien had je die eerder kunnen geven! :)
Ze zweeg even voor ze eraan toe voegde: “Beterschap.”
toevoegde*
Evie wachtte een paar tellen en trok daarna een paar knuffels weg zodat er een kleine gnoom, met dezelfde krullerige goudbruin haren als Evie, tevoorschijn kwam.
Dit is een hele lange zin. Ik zou hem inkorten! Of opsplitsen! Voorbeeld: Evie wachtte een paar tellen, waarna ze vlug een paar knuffels opzij trok. Een kleine gnoom, met dezelfde krullerige, goudbruine haren als Evie kwam tevoorschijn.

In je huidige zin zitten ook een aantal foutjes:
dezelfde krullerige goudbruin haren
--> dezelfde krullerige, goudbruine haren

Ook is de komma tussen 'als Evie' en 'tevoorschijn' niet nodig!
Zijn lichtblauwe, driepunten mutsje was een beetje verkreukeld
Ehm... moet deze gnoom 'pardotje' voorstellen? Gewoon voor mijn beeld. xD
“Relax, Bliksemhart. Je leidde me af, en Paula heeft me al een paar keer betrapt terwijl ik met je in gesprek was. Waarschijnlijk denkt ze al dat ik dingen zie die er niet zijn; ik wil die gedachte niet nog meer aanmoedigen.”
Weer die komma voor de 'en'. Weg ermee! :p
Bliksemhart sloeg zijn armpjes met een norse, “hmpf,” over elkaar heen.
Ik zou 'hmpf' weglaten. Het woordje 'nors' geeft zijn emoties en gedrag al genoeg weer!
Niet alleen kon ze geen vijf meter voor zich uit zien, het was ook nog eens klam en koud buiten.
uitzien*
De haartjes in Evie’s nek gingen recht overeind staan.
Ik denk dat dit gewoon 'Evies' moet zijn, maar ik weet het niet zeker. Wacht de feedback maar even af van de volgende persoon.
Zijn ingewanden, die half uit zijn buik puilde en voor een bloederig schouwspel zorgde, vervaagden helaas niet.
puilden*

Ik vind het idee van die verloren zielen ontzettend gaaf! Heb je goed beschreven! In dit verhaal vind ik het aan de ene kant wel erg jammer dat de realistische wereld wordt gemixt met een fantasie wereld... In principe zou het natuurlijk kunnen! Maar dan zou ik er niet voor kiezen om de hoofdpersonage te laten werken in de Efteling, maar in een niet bestaande wereld of kermis ofzo. Maar goed... Super leuk geschreven tot nu toe! Is de gnoom dan ook een verloren ziel of niet? Kan ze meer zien dan verloren zielen?
-Maaike-
Computer
Computer

Ooooeh, spannend begin én einde, ik wil meer! :D

Meer heb ik eigenlijk niet echt toe te voegen, haha :P Behalve plaats snel het vervolg (A)
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Rudi J.P. Lejaeghere
Potlood
Potlood
Contacteer:

Spannend en mysterieus. Moet je zeker verder zetten. Zit heel veel potentieel in.
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”