Onderwerp

Leer hier tips en trics of juist de absolute basis van andere leden of help andere leden hun verhalen te verbeteren!

Moderator: Patrick

mena1998
Typmachine
Typmachine
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 sep 2011 11:50
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

It's time! Voor een nieuwe schrijfles... En dit keer door mij :P

Onderwerp

piramide ontwerp

Een verhaal idee kun je uitbreiden door je HP in een gevaarlijke situatie te brengen en alsmaar meer mensen toe te voegen die een dubbele agenda zouden kunnen hebben. Wat er precies aan de hand is ontdek je later.

Een man krijgt op zijn werk een telefoontje van zijn vrouw en die vertelt dat ze aangevallen wordt. Hij haast zich naar huis maar als hij aankomt ziet hij nergens sporen van geweld of inbraak.
Hij vraagt zich af of ze wel thuis was toen ze belde.

Een man moet van zijn baas iets op gaan halen voordat hij begint met werken, alleen de winkel blijkt gesloten te zijn. Hij belt naar zijn baas, maar die zit midden in een vergadering en kan hem niet te woord staan. Als hij dan maar naar zijn werk gaat belt zijn vrouw op.
Ze wordt aangevallen en roept om hulp. Terwijl hij de politie inschakelt rijdt hij snel naar huis.
Wanneer hij thuis is blijkt zijn huis afgesloten te zijn. De politie gaat naar binnen. In de keuken ligt bloed. Zijn vrouw is weg. Zijn baas wil niet bevestigen dat de man iets moest gaan halen, daarom wordt hij ervan verdacht zijn vrouw te hebben omgebracht en haar lijk verstopt te hebben.

Een man betrapt zijn vrouw op een leugen: ze moest zogenaamd overwerken, maar wanneer hij naar haar werk belt, blijkt ze een dag vrij te hebben genomen. Omdat hij niet weet hoe hij het moet aankaarten zwijgt hij. Hun dochter dringt erop aan dat hij een verhaaltje voorleest,maar zijn vrouw wil haar zelf onder de wol stoppen.
De volgende ochtend gaat hij in opdracht van de directiesecretaresse een pakje ophalen voor zijn baas. De winkel blijkt gesloten.
Op weg naar zijn werk wordt hij gebeld door zijn vrouw: ze wordt aangerand, misschien zelfs wel vermoord. Hij belt de politie. Thuis treft hij in de keuken bloed aan maar geen sporen van inbraak. Omdat zijn baas geen weet blijkt te hebben van welk pakje dan ook en de directiesecretaresse zich ziek heeft gemeld, wordt de man ervan verdacht zijn vrouw te hebben vermoord.
Hij mag naar de gsm van zijn dochter bellen. Als hij uitlegt dat zijn oma haar zal komen ophalen van school, zegt ze dat het haar spijt, maar dat ze niets mag vertellen van mamma. Daarna hangt ze op…


Ideeën samenvoegen

In de krant wordt vaak bericht over drama’s met een speciaal karakter. Als je die artikelen uitknipt en in een ideeënmapje steekt, heb je weldra voldoende puzzelstukken voor een verhaal.

Een vrouw van tweeënveertig jaar ontvoerde een baby uit het hospitaal, nadat ze haar echtgenoot van tweeëntachtig had laten geloven dat ze al negen maanden zwanger was en ging bevallen. De echtgenoot, een stadsbeiaardier, had al een liedje geschreven om zijn kind te verwelkomen, toen de recherche binnenviel.

In het Belgische Ertvelde werd een bingoavond georganiseerd. De hoofdprijs was boven alle verwachting een Chevrolet. Toen de presentator om aandacht vroeg, dachten de mensen dat hij ‘A8’ riep. ‘Bingo’ klonk het dan ook. De man die meende gewonnen te hebben, werd kwaad toen de vergissing bleek en riep: ‘Gezever!’ ‘G7? Bingo!’ klonk het aan de aanpalende tafel, waarna de ruzie zo escaleerde dat de zaal door de politie ontruimd moest worden.


Als je verschillende verhalen wilt samenvoegen, moet je een instantie of persoon creëren die in alle verhalen voorkomt, bijvoorbeeld een rechercheur, of moet je bepaalde personages tot één personage smeden:

Een vrouw die net is bevallen, is razend op haar man, omdat hij voorrang heeft gegeven aan het presenteren van een bingoavond waar een Chevrolet gewonnen kan worden. Wanneer haar kind wordt ontvreemd kan deze vrouw haar man per gsm niet bereiken, omdat juist op dat moment het gevecht is losgebroken over wie de auto nu heeft gewonnen…

Meestal werkt het samenvoegen van verhaallijnen het best wanneer je voor één hoofdlijn kiest en de rest als neven beschouwd. Zoals ik hierboven heb gedaan.

Methodes van beroemde schrijvers

Stephen King : Je angst opgraven

In over leven en schrijven stelt Stephen King voor dat je een personage in de meest angstwekkende situatie moet brengen die je je maar kan voorstellen. Daarna hoef je alleen te ontdekken of je personage erin zal slagen levend uit die situatie te komen of niet.

Zijn methode noemt hij ‘het opgraven van een mysterieus voorwerp’. Je struikelt over een angstwekkende beginsituatie, en de rest van het verhaal graaf je de gevolgen ervan uit. Je weet dus van tevoren niet wat er onder het zand zit, je ontdekt het al schrijvend. Dit heeft als voordeel dat je nooit iets te vroeg zult prijsgeven en net zo verrast als de lezer zult zijn.

Witold Gombrowicz : cyliclisch herschrijven

In dagboek 1953 – 1969 legt Gombrowicz uit dat je tien bladzijden moet schrijven, maakt niet uit waarover, daarna zoek je de meest symbolische en frappante passage uit en je begin je opnieuw.

Je gaat nu naar twintig bladzijden en je begint opnieuw en opnieuw. Op het moment dat je door deze methode te volgen bladzijde zestig hebt bereikt, mag je het boek gewoon verder schrijven: alle personages, de context en de problematiek zullen nu toch vaststaan. Je moet de verwikkelingen gewoon verder volgen tot aan het einde.

Syd Field : structureren

Syd Field bestudeerde duizenden filmscenario’s en stelde vast dat de beste allemaal dezelfde structuur hadden. Hieruit leidde hij wetmatigheden af die in Hollywood dogma’s zijn geworden.

Syd Field geeft het advies om eerst in drie lijnen je verhaal op te schrijven, daarna in tien. Vervolgens moet je het begin, einde en de twee belangrijkste wendingen op twee bladzijden weergeven.

Tot slot moet je de scene schrijven die speelt voor je eigenlijke verhaal, die eventueel je proloog wordt. Pas daarna mag je aan je eerste hoofdstuk beginnen.

Elizabeth George : Stream of conscious

In The Art of Writing legt Elizabeth George uit hoe ze contact legt met haar personages. Ze gaat voor haar computer zitten en schrijft op wat haar personages urenlang over zichzelf te vertellen hebben, zonder dat ze let op interpunctie of logica. Aan de hand van deze personages en wat ze over hen te weten is gekomen, zal ze haar onderwerp bepalen of aanpassen.

Zoeken tot je vindt

Er zijn nog meer manieren die de kans vergroten een goed onderwerp te vinden:

Lees fictie. Bepaalde onderwerpen of de manieren waarop ze zijn verwoord kunnen oude ideeën oproepen die je al in de afvalbak van je geheugen had gegooid, opnieuw bruikbaar maken.
Bekijk films. Je inleven roept altijd bepaalde herinneringen of gevoelens in je op.
Opnieuw gebruiken. Steel het beginincident van een bestaande film of boek, geef het hoofdpersonage een andere sekse en leeftijd, en zo bouw je een ander verhaal op. Maar, let wel op dat je niet iets bestaands overneemt. Dus het liefst niet je inspiratie bij een ander boek en of film weghalen. Dan leggen mensen je verhaal weg omdat ze denken dat ze dit al kennen.
Speel met het vertelstandpunt. Je zou de veldslagen van Napoleon kunnen vertellen vanuit de soldaatkok die overal mee naartoe gaat.
Overleg je ideeën met iemand anders. Zoek uit of je idee leuk en of spannend is en origineel.
Rondkijken. Kijk eens om je heen! Genoeg inspiratie te vinden, als je er maar naar zoekt.


Voor degene die het willen kunnen ze wel een opdracht maken. Als je het wil is dit de opdracht:

Je hebt piramide ontwerp gelezen. Doe nou eens precies hetzelfde als mij maar dan met je eigen idee.
Shit happens, just flush it and move on!
Plaats reactie

Terug naar “Schrijflessen”