100 dingen om te weten over je hp

Leer hier tips en trics of juist de absolute basis van andere leden of help andere leden hun verhalen te verbeteren!

Moderator: Patrick

Plaats reactie
Arin
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Niemand vind het leuk om over "flat characters" te lezen, ze zijn niet interessant, daarom om je te helpen een "round character" te maken is hier een lijst van 100 dingen om te weten over je hoofdpersoon. Ik spreek hier van je, omdat ik niet weet of het een hij of zij is. :D

Deel 1: De basis

1. Wat is je volledige naam?
2. Waar en wanneer ben je geboren?
3. Wie zijn/waren je ouders? (namen, beroepen, persoonlijkheden, etc.)
4. Heb je broers of zussen? Wat voor personen waren/zijn ze?
5. Waar leef je nu, en met wie? Beschrijf de plaats en de persoon/personen.
6. Wat is je beroep?
7. Schrijf een volledige fysieke beschrijving van jezelf. Dingen als lengte, gewicht, ras, haar- en oogkleur, kledingstijl en eventueel tatoeages, littekens of onderscheidende merktekens.
8. Tot welke sociale klasse behoor je?
9. Heb je allergieën, ziektes of andere fysieke zwakheden?
10. Ben je links of rechtshandig?
11. Hoe klinkt je stem?
12. Welke woorden en/of zinnen gebruik je heel vaak?
13. Wat heb je in je zakken?
14. Heb je enige eigenaardigheden, vreemde maniertjes, irritante gewoontes of andere karakteriserende kenmerken?

Deel 2: Jeugd

15. Hoe zou je je jeugd in het algemeen beschrijven?
16. Wat is je vroegste herinnering?
17. Hoeveel educatie heb je gehad?
18. Vond je school leuk?
19. Waar heb je de meeste van je vaardigheden geleerd?
20. Had je rolmodellen toen je opgroeide? Zo ja, beschrijf ze.
21. Hoe goed kon je in je jeugd opschieten met de rest van je familie?
22. Wat wilde je later worden toen je kind was?
23. Wat waren als kind je favoriete activiteiten?
24. Welke persoonlijkheidstrekken vertoonde je als kind?
25. Was je een populair kind? Wie waren je vrienden en wat voor mensen waren ze?
26. Wanneer en met wie was je eerste zoen?
27. Ben je maagd? Zo nee, wanneer en met wie verloor je je maagdelijkheid?
28. Als je een bovennatuurlijk wezen bent (bijvoorbeeld magiër, weerwolf, vampier), vertel dan het verhaal van hoe je werd wat je bent of hoe je je krachten leerde kennen. Als je een normaal mens bent, beschrijf dan de invloeden in je verleden die je maakten tot wat je nu bent.

Deel 3: Invloeden

29. Wat zie je als de belangrijkste gebeurtenis in je leven tot nu toe?
30. Wie heeft de meeste invloed op je gehad?
31. Wat zie je als je grootste prestatie?
32. Waar heb je het meeste spijt van?
33. Wat is het meest kwade (evil) wat je ooit gedaan hebt?
34. Heb je een strafblad van enig soort?
35. Wanneer was je het meest bang?
36. Wat is het meest schaamtevolle wat je ooit is overkomen?
37. Als je één ding uit je verleden kon veranderen, wat zou het dan zijn en waarom?
38. Wat is je beste herinnering?
39. Wat is je ergste herinnering?

Deel 4: Overtugingen en meningen

40. Ben je een optimist of een pessimist?
41. Wat is je grootste angst?
42. Wat zijn je religieuze overtuigingen?
43. Wat is je politieke optiek?
44. Hoe kijk je aan tegen seks?
45. Ben je in staat te moorden? Onder wat voor omstandigheden vind je moorden acceptabel of onacceptabel?
46. Wat is volgens jou het ergste, kwaadste wat iemand zou kunnen doen?
47. Geloof je in het bestaan van zielsverwanten en/of één ware liefde?
48. Wat is volgens jou een succesvol leven?
49. Hoe eerlijk ben je over je gevoelens en gedachten (dus verberg je je ware zelf voor anderen, en op wat voor manier)?
50. Heb je enige vooroordelen?
51. Is er iets wat je absoluut weigert te doen onder welke omstandigheden dan ook? Waarom weiger je dat te doen?
52. Ben je bereid voor iets of iemand te sterven of tot extremen te gaan? Zo ja, voor wie of wat?

Deel 5: Relaties met anderen

53. Hoe behandel je anderen over het algemeen (beleefd, onbeleefd, door ze op afstand te houden, etc.)? Verandert je behandeling van anderen afhankelijk van hoe goed je ze kent en zo ja, hoe?
54. Wie is de belangrijkste persoon in je leven en waarom?
55. Wie respecteer je het meest en waarom?
56. Wie zijn je vrienden? Heb je een beste vriend(in)? Beschrijf deze mensen.
57. Heb je een echtgenoot/echtgenote of wederhelft? Zo ja, beschrijf deze persoon.
58. Ben je ooit verliefd geweest? Zo ja, beschrijf wat er gebeurde.
59. Waar zoek je naar in een mogelijke geliefde?
60. Hoe close ben je met je familie?
61. Heb je zelf een gezin gesticht? Zo ja, beschrijf ze. Zo niet, wil je het ooit doen? Waarom wel of niet?
62. Naar wie zou je je wenden als je als je echt hard hulp nodig hebt?
63. Vertrouw je op iemand om je te beschermen? Wie en waarom?
64. Als je zou sterven of vermist zou raken, wie zou je missen?
65. Wie veracht je het meest en waarom?
66. Heb je de neiging om met mensen te ruzieën, of vermijd je conflicten?
67. Heb je de neiging om de leiderschapsrol op je te nemen in sociale situaties?
68. Vind je het prettig om met grote groepen mensen om te gaan? Waarom wel of niet?
69. Geef je om wat anderen van je denken?

Deel 6: Voorkeuren

70. Wat is/zijn je favoriete hobby's en tijdverdrijven?
71. Wat is je meest geliefde eigendom?
72. Wat is je lievelingskleur?
73. Wat is je lievelingseten?
74. Lees je graag en zo ja, wat?
75. Wat is jouw idee van goed vermaak (denk aan muziek, films, kunst, etc.)?
76. Rook je, drink je, of gebruik je drugs? Zo ja, waarom? Wil je stoppen?
77. Hoe breng je een typische zaterdagavond door?
78. Wat maakt je aan het lachten?
79. Is er iets wat je shockeert of beledigd en zo ja, wat?
80. Wat zou je doen als je aan slapeloosheid zou leiden en iets zou moeten vinden om jezelf te vermaken?
81. Hoe ga je om met stress?
82. Ben je spontaan of heb je altijd een plan nodig?
83. Wat irriteert je ('pet peeves', zoals bijvoorbeeld een specifieke grammaticaregel die vaak verkeerd toegepast wordt)?

Deel 7: Zelfbeeld en etc.

84. Beschrijf de routine van een voor jou normale dag . Hoe voel je je wanneer deze routine wordt verstoord?
85. Wat is je grootste kracht?
86. Wat is je grootste zwakte?
87. Als je één ding over jezelf zou kunnen veranderen, wat zou het dan zijn?
88. Ben je extravert of introvert?
89. Ben je georganiseerd of chaotisch?
90. Noem drie dingen waar je jezelf erg goed in vindt en drie waar je jezelf erg slecht in vindt.
91. Ben je tevreden met jezelf?
92. Wat is je reden om avonturier te zijn (of de andere vreemde en heroïsche dingen te doen die hp's nou eenmaal doen)? Zijn je echte redenen om dit te doen anders dan diegene die je aan andere mensen vertelt? (Zo ja, geef details over beide...)
93. Welk doel wil je het meest behalen in je leven?
94. Waar zie je jezelf over vijf jaar?
95. Als je zou kunnen kiezen, hoe zou je dan willen sterven?
96. Als je zou weten dat je over 24 uur zal sterven, welke drie dingen zou je dan doen in de tijd die je nog hebt?
97. Noem één iets waar je het liefst voor herinnerd zou willen worden na je dood.
98. Welke drie woorden beschrijven je persoonlijkheid het beste?
99. Welke drie woorden zouden anderen waarschijnlijk gebruiken om jou te beschrijven?
100. Als je zou kunnen, welk advies zou jij, de schrijver, dan aan je personage geven?
Laatst gewijzigd door Arin op 08 jun 2012 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm so sneaky, I sometimes can't even trust myself.
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Omg, dit was wat ik nodig had voor mijn personage! *buigt* dankuu! xd
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Dit is handig :P heb het al uitgevoerd, kon meteen duidelijk op een blaadje zetten wat ik al in mijn hoofd had.
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
G. Laura
Puntenslijper
Puntenslijper

Hier heb ik dus wat aan!! Bye bye flat character. :)
DesireeD
Potlood
Potlood

dit is nou echt precies wat ik nodig heb en ook nog op precies het juist moment.
Maak er dankbaar gebruik van :D
Everything is the same except the time
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Zo, wat weet ik eigenlijk veel niet over mijn hoofdpersonage zeg...Ik denk dat ik het lijstje maar eens uit ga werken!
anne2663
Potlood
Potlood
Contacteer:

pffrrrt.. ik denk dat sommige mensen al die dingen over zichzelf nog niet fatsoenlijk kunnen beantwoorden zonder er flink een tijdje over na te denken ... O.o
maar anyway, thnx!ik had zoiets net nodig ;D
Don't cry because it's over, but smile because the of the wonderful experience you had :)
Demon
Typmachine
Typmachine

Eerlijk gezegd heb ik mijn personages nooit echt opgeschreven, of zelfs zo grondig bedacht. xD Ik zal dit eens gebruiken. No life-powers! Activate!
... Nu. Die gebruik ik toch altijd. ;p
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Haha, ik heb het ook nooit uitgedacht, maar het is echt wel handig, want anders scheelde er altijd iets aan mijn personages xD maar ik voel mij inderdaad een beetje no life als ik er voor zit. Misschien daarom dat ik het bij mijn laatste verhaal nog steeds moet doen, en de andere nog moet afwerken Dx maar het is wel nuttig :angel
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Juicifer
Puntenslijper
Puntenslijper

Ja, dit is een hele goeie lijst. Ik vraag me alleen af of het voor de geloofwaardigheid van een verhaal misschien bruikbaar is om zo'n lijst (of een gedeelte daarvan) ook voor de andere hoofdpersonen van het verhaal te maken. Aan de ene kant zou ik dat niet willen doen omdat je verhaal dan te lang zou worden en aan de andere kant voorkom je de kans op fouten.
Man's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions.
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)
Saskjezwaard
Computer
Computer

Wat bedoel je precies met je vraag? Want om eerlijk te zijn zie ik geen probleem xD
Maar ik zal even neerzetten wat ik denk dat je bedoelt :p dus de vraag of je deze lijst alleen voor één hp moet maken of meer.
Want die vraag is heel simpel te beantwoorden: ik zou voor zoveel mogelijk personages die lijst invullen als ik jou was xD dat maakt je verhaal alleen maar beter. Het maakt niet uit hoe goed je plotlijn is, als je personages allemaal hetzelfde zijn zal je verhaal nooit goed worden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik die lijst niet voor al mijn personages heb ingevuld, het kost best veel tijd. Maar je hebt zo wel alles op een rijtje.
En met je laatste zin, dat je het niet zou willen doen omdat het verhaal te lang zou worden, dat hoeft niet zo te zijn. Je moet alleen de relevante punten uit de lijst eruit pikken en die dan in je plot stoppen. Stel je zegt dat je personage dol is op taartjes en dat komt nergens voor in het verhaal. Dat is niet erg. Wat ik zelf gemerkt heb is dat een plotlijn nogal eens onverwachts om kan slaan door ongeplande acties van personages. Daardoor komen er dingen in die ik in eerste instantie niet gedacht had nodig te hebben. Maar als je ze al in een lijstje heb staan scheelt het een hoop tijd.

Hopelijk was dat het antwoord op de vraag die je had xD en anders... krijg je onbedoeld een enorme hoop goedbedoelde advies in de schoot geworpen haha (a)
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Demon
Typmachine
Typmachine

Even het domste vraagje ooit waarschijnlijk, maar bij het beschrijven van ouders, bvb, moet je die lijst dan weer helemaal opnieuw invullen, en zo in het oneindige doorgaan? ;-;
Hoever moet je dus eigenlijk in hun beschrijving gaan, om echt voldoende te hebben voor je personage?
Saskjezwaard
Computer
Computer

Dat kan je doen :P maar ja, dan moet je er dus oneindig veel tijd voor uittrekken en dat lijkt me niet zo nuttig xD
Het ligt eraan welke rol de ouders in het verhaal spelen. Als ze echt een klein bijrolletje hebben dan zou ik het persoonlijk niet doen.
En met hun beschrijving... dat ligt er ook weer aan welke rol ze spelen xD ik zou het uiterlijk neerzetten, misschien ook iets erbij wat je hp van ze heeft geërfd. Karaktereigenschappen. Misschien ook wel heel sterke trekjes die je in je verhaal terug laat komen. Voor de rest moet je zelf kijken^^
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Een lijst als deze kan je eigenlijk altijd wel gebruiken. Als je de lijst invult wil dat niet zeggen dat je continue allerlei karakter trekken moet vermelden, maar dat als je hp bijv van taartjes houdt en hij een hi-tea doet ofzo, dan neemt hij een taartje. Het zijn dat soort dingen waarvoor de mogelijk onzin-lijkende vragen voor zijn. Al is het wel een zeer extensive lijst.
Juicifer
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik heb 'm helemaal uitgewerkt. Ook omdat het in the snowflake methode voorkwam dus ik kan die twee wel goed in elkaar passen nu. Ik heb deze lijst alleen voor mijn hp opgezet maar ik denk inderdaad dat ik veel van de informatie niet ga gebruiken in mijn verhaal. Het voordeel van zo'n lijst is dat mijn hp nu meer vorm heeft gekregen, als ik iets nodig heb dan heb ik het al beschreven.
Het heeft me overigens wel 2 dagen gekost maar het is verschrikkelijk leuk om de snowflake methode en deze lijst uit te werken, eigenlijk schrijf je dan al het meeste van het verhaal. Ik zie delen van het verhaal al voor me.
Man's mind, once stretched by a new idea, never regains its original dimensions.
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)
Demon
Typmachine
Typmachine

Dus, ik heb dit( na enkele dagen ) toch maar eens afgekregen - wat bewijst hoe lui ik wel niet ben. :p. Het is een nuttige lijst, om inzicht te krijgen in je personage, maar ik moest wel af en toe eens een zeer gelijkaardig antwoord geven - jaja, daar let ik dan weer op. Er zitten ook een paar vragen tussen die echt irrelevant zijn om bij een "high fantasy" verhaal te gebruiken, maar als je die wat verbuigt, lukt het wel. :P Dus geen enkel probleem.
Ik heb het alleen bij mijn hoofdpersonage gedaan nu, maar ik heb nog een aantal andere "hoofdpersonages" die ik zal moeten uitwerken. Oh, god, ik heb mezelf wat aangedaan. :/ Ik heb ongeveer zes "hoofdpersonages". ;-;
Little_Miss_Perfect
Fijnschrijver
Fijnschrijver

@Demon, zes hoofdpersonages valt nog mee. Ik ga de lijst voor al mijn 19 chars in mijn fantasy invullen. Ha. Lekker veel werk. xd Maar ik wil gewoon dat dat verhaal perfect in elkaar zit. Dus. xd
It's so hard to forget someone who gave you so much to remember. <3
Cute_Word
Puntenslijper
Puntenslijper

heel interessant! Kan nog van pas komen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Schrijflessen”