Hoe schrijf jij een verhaal ?

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
lmk
Potlood
Potlood

Dit is wat ik mij al een tijdje afvroeg, de verschillende manieren hoe men een verhaal kan bedenken en uitwerken.

Ik ben sinds een paar maanden bezig met het schrijven van een verhaal en ik merk zelf bijvoorbeeld dat ik het beste kan schrijven onder muziek wat met de gebeurtenis die ik wil verwoorden te maken heeft. Dus bijvoorbeeld een trieste gebeurtenis: trieste muziek.
Maar van anderen heb ik wel eens gehoord dat ze dus totaal niet met muziek op kunnen nadenken en dus in een stille kamer in volle concentratie bezig zijn met hun verhaal.
En hoe krijgen jullie de ideeen voor een gloednieuw verhaal? Door een gebeurtenis die je hebt meegemaakt?of door iets of iemand die je heeft geïnspireerd?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillende manieren voor het schrijven van een verhaal hier op dit forum, dus brandlos !

Groetjes lotte
Little_Miss_Perfect
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Mm, ik schrijf af en toe met muziek. Maar mijn dopjes zijn op dit moment kapot dus dat kan nu even niet. xdd Fantasieverhalen of sprookjesachtige verhalen schrijf ik bijna altijd op muziek en verder maakt het me niet uit of het een enorme herrie is of dat het doodstil is. Ik moet wel zeggen dat het me beter lukt om te schrijven als ik niet thuis ben - dus op school of bij bijvoorbeeld mijn broer thuis, dan rollen de stukken er zo uit. Sommige verhalen van mij hebben een uitgewerkte verhaallijn, aan anderen begin ik en ik zie vanzelf waar het schip strand en hoe het verhaal verloopt, dan laat ik me door mezelf verrassen. :3 Ideeën komen soms op de vreemdste momenten binnenspringen. Vooral met fantasie hoef ik maar een nummer te hebben waar ik een bepaald beeld bij heb en hopla, ik begin te schrijven en een idee is geboren. xdd Soms nak ik kleine details uit andere verhalen waar ik een verhaal omheen ga bouwen. Dus ik gebruik een klein detail en maak er een heel ander verhaal van. Of dat helemaal mag weet ik niet maar het kan me vrij weinig schelen. xdd
It's so hard to forget someone who gave you so much to remember. <3
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Hey, dat heb ik me ook een hele tijd lopen afvragen. En of ik het wel "goed" deed, omdat het bij mij nooit leek te lukken iets goed uit te werken. Nouja, nu heb ik ondertussen wel al beseft dat er geen 'goede' manier is, zolang je het zelf maar goed vind.
Ik schrijf altijd met muziek aan. Ik kan nauwelijks zonder muziek schrijven, want onze laptop staat in de keuken, en als er dan gebabbeld word, zegt mijn concentratie 'dagdag! Andere dingen om me op te focussen!' en dan wel het schrijven niet meer. Eigenlijk heb ik twee uitersten: of muziek, of helemaal stil, maar dan ook echt stil. Ik schrijf nauwelijks als er gesprekken rond mij zijn, behalve op reis of als ik echt een idee heb om op te schrijven.
Waar ik mijn inspiratie vind? Goh, uit wat ik zie. Ik kijk graag naar andere mensen, hoe ze zich gedragen. Dan vraag ik mezelf af: welke band hebben zij? Zijn ze goed getrouwd? En op den duur zie je iets dat je interesseert, en ontstaat er een idee. Of soms, als ik een gesprek opvang. Je hoort dingen, linkt er zelf iets aan en voila.
Soms heb ik gewoon een proloog in mijn hoofd en zet ik die neer en komen de volgende ideeën vanzelf. De personages komen dan later, of helemaal niet. Het verhaal waar ik nu aan werk, heb ik wel volledig uitgewerkt. Personages, een goede uitwerking, bijpassende muziek, genoeg achtergrondinformatie. Nog niet al mijn personages zijn rond, maar goed. Het schrijven ligt ook een beetje aan de bui waarin ik ben. Ik schrijf gemakkelijker als ik vrolijk ben, of soms gewoon heel triest. Dat is te zien wat voor een stukje dat ik moet schrijven. Nu heb ik bv meegedaan aan nano, maar denk ik erover het verleden die mijn twee hoofdpersonages vroeger samen hadden te gaan schrijven. Er zogenaamd twee delen van te maken. Ik zie altijd wel waar ik uitkom, want soms hebben de personages ook hun eigen willetje over waar hun eigen leven naartoe gaan.
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
lmk
Potlood
Potlood

erg leuk om te lezen!

schrijven jullie ook wel eens 2 verhalen door elkaar? dus dat je bezig bent met 2 verhalen te schrijven?
Ik heb namelijk meerdere verhalen in mijn hoofd en wil ze allemaal gaan uitwerken, alleen ik ben zo bang dat ik dan in de waar raak door verschillende verhalen tegelijkertijd te schrijven :D
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Nou, - niet schrikken - ik ben wel eens met tien verhalen tegelijk bezig geweest. Maar dat werkt niet, haha. Dus daar ben ik mee gestopt. Maar twee is goed bij te houden. Ik ben nu bezig met één verhaal waar ik mee bezig ben en al ver gevorderd in ben, maar ga nu beginnen aan een tweede. In mijn nano hebben mijn twee personages al een heel verleden met elkaar en dat ga ik zo'n beetje uitschrijven.
Ik geloof dat het maximaal verhalen dat je tegelijk kunt schrijven drie is, bij meer, raak je in de knoop.
Wat ook helpt is als mensen motiveren om aan beiden te schrijven, laat beide verhalen aan iemand lezen, binnen of buiten het forum. Ik post mijn verhalen hier wel, maar meestal, laat ik ze ook aan iemand lezen. Desnoods alleen de stukken waar je onzeker over bent. Zodat je niet stokt in het ene verhaal en dan plots maar met één verder gaat.
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
lmk
Potlood
Potlood

wow 10, kan mij voorstellen dat dat niet werkt haha!
oke, dan ga ik binnenkort ook aan het andere verhaal beginnen die ik in mijn hoofd heb bungelen :D
Ik heb mijn ene verhaal op twee forums, 1 forum voor het kritiek en verbeterpunten en op een paardenforum waar ik nu ondertussen meer dan 50 fans heb die na iedere update over-enthausiast reageren, wat mij nog motiverender maakt en ik dus nog meer zin heb om te schrijven :P

Had hem ook een tijdje op dit forum staan, maar voor hier was t verhaal niet goed genoeg denk ik :P
Saskjezwaard
Computer
Computer

Haha, Sarina, dat tegelijkertijd aan zoveel verhalen werken ken ik ook xD en inderdaad, dat werkt niet :P nu heb ik 2 verhalen waar ik regelmatig aan werk, eentje waar ik regelmatig aan zou moeten werken ( :angel) en een hele hoop verhalen waarvan de helft een uitgewerkt plot heeft, maar ik geen zin heb om aan te beginnen en de andere helft half in mijn hoofd zit. En dan ook nog een hele hoop onafgeschreven duoverhalen met Jodie waar we ooit nog eens mee verder moeten. En af en toe -heel af en toe- word ik daar een beetje gek van :P

Ik ben trouwens ook één van de personen die in volledige stilte moet schrijven. Ben een hele slechte multitasker (vrouwongewoon, ik weet het :P) Ook schrijf ik het liefst helemaal in mijn eentje, ik sta alleen de kat toe om over mijn schouder mee te kijken :P ohhh, ik kan er zo niet tegen als mijn moeder over mijn schouder mee gaat lezen, dan is youtube opeens de interessantste pagina ter wereld haha xD

Inspiratie, waar haal ik dat eigenlijk vandaan? Grotendeels de wereld om me heen, kleine brokjes informatie die tijdens een college langskomen om mijn verhaal of personages te verdiepen, dingen die ik zie op tv, dingen die ik lees in boeken. En dan met het laatste natuurlijk niet alles klakkeloos overnemen, als ik ergens een hekel aan heb is het onoriginaliteit. Dus zou het nogal hypocriet zijn als ik het zelf ook zou doen :P als ik iets overneem uit een boek, probeer ik het zoveel mogelijk aan te passen dat hopelijk niemand meer ziet waar ik de inspiratiebron vandaan heb.
Wat bij mij ook goed helpt bij vooral het schrijven van fantasy, is het kijken naar fantasyplaatjes. Sommigen zijn zó goed getekend dat je er meteen al een verhaal bij kunt bedenken. En als je dan heel veel plaatjes bij elkaar zet, kan er soms een bepaalde lijn in komen. Zo is daar voor een groot deel het plot van de Wereld van Orde en Chaos (Ducunt volentem fata van Jodie) vandaan gekomen.

Het helpt inderdaad heel erg goed om iemand over je verhaal te vertellen en dan vooral het plot. Ik heb soms van die vragen over een stukje in mijn hoofd zitten: komt het goed over, moet ik A of B doen, wordt het te langdradig? En dan is het heel handig om iemand te hebben die je daarmee helpt. Ik heb ook vaak genoeg vragen waarvan ik het antwoord eigenlijk al weet, maar toch even een extra goedkeuring nodig heb, zodat ik weet dat het inderdaad de juiste keuze is. En vaak genoeg denk ik het te weten, maar dan wordt er toch voor de andere optie gekozen xD

wow, heel verhaal xD tja, als je me eenmaal aan het praten hebt over verhalen schrijven, kan ik er niet meer over ophouden :P ach ja, het is niets voor niets mijn hobby, dan moet dat kunnen, toch? :angel
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

Same here, Sask!
Ik moet ook absoluut in volledige stilte schrijven. Als ik muziek zou luisteren tijdens het schrijven, zou ik denk ik automatisch de lyrics gaan uittypen (dat heb ik ook altijd met huiswerk xD) - dus daarom voor mij nóóit schrijven met muziek in de oren.

Maar behalve dat haal ik mijn inspiratie wel heel veel uit lyrics. Vooral als het gaat om hoe een hoofdpersonage in elkaar zit, en zijn/haar achtergrond uit te pluizen.
Ik kan eigenlijk niet 'kruis-schrijven'. Er is altijd maar één verhaal die mij continu bezig houdt (op dit moment Melbourne), en wanneer ik een nieuw verhaal met nieuwe personages probeer te bedenken, valt het me altijd zo tegen van mezelf. xD
Maar dat komt denk ik omdat ik al zo lang over dezelfde hp's schrijf en ik hun achtergronden nu nogal veel heb uitgebreid. o.ó

Ohhh - ik kan hier uren over doorgaan! xD
Rubenorignal
Balpen
Balpen

leuk topic!

haha ik schijf altijd met muziek! of in iedergeval bijna altijd.
Mijn inspiratie komt soms ook uit muziek maar dan niet het liedje helemaal maar door 1 zin of door een paar woorden. Maarja ik leef ik zo wat op muziek ik doe werkelijk alles met muziek. Op zich kan ik wel schrijven zonder muziek maar liever met. muziek is zoiets als zuurstof denk ik oke misschien iets minder belangrijk.

Meestal bespreek ik mijn verhalen ook met Mooonie en zei met mij. omdat je zelf vaak toch die kleine dingentjes mist. Of je stelt vragen aan elkaar en dan denk je van hmm dat klopt of daar heb ik nog niet over nagedacht.

maarja dat was het doen =)

oja, over Melbourne gesproken mooonie verplicht mij dat te gaan lezen haha
"Go hard or go home"

Rubenoriginal
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik schrijf 'van boven naar beneden':
Ik schrijf eerst de algehele plotline, dan een wat beter uitgewerkte samenvatting van het geheel, en dan schrijf ik hoofdstukken. Voordat ik een hoofdstuk begin schrijf ik eerst voor mezelf op wat er in gaat gebeuren en dan laat ik de gebeurtenissen in mijn hoofd zich afspelen.
De grap is dat het verhaal zijn eigen leven heeft, en dat het soms zo is dat er in een hoofdstuk van alles gebeurd dat ik niet had geplanned: zo wilde ik een hoofdstuk schrijven over een training, en resulteerde het erin dat mijn hoofdpersoon verliefd werd op een onverwacht karakter dat ik erbij schreef. Erg leuk als je verhaal een eigen leven gaat leiden.
Ook schrijf ik niet linear; ik heb vaak genoeg dat ik zomaar een stuk van een hoofdstuk schrijf waar ik nog lang niet ben. Ik heb bijvoorbeeld van een verhaal de laatste twee hoofdstukken geschreven voordat ik op de helft van het geheel was.

Wat omgeving betreft; ik kan overal schrijven, onafhankelijk van wat er zich om me heen afspeelt. Ik ben erg goed in mijzelf afsluiten van mijn omgeving, wat erg handig kan zijn op random momenten van inspiratie.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Mila
Puntenslijper
Puntenslijper

Maar natuurlijk : Muziek!

Wat bij mij ook heel erg goed werkt is het bekijken van een korte serie of film in de genre waar ik over schrijf. Daar kan ik zoveel inspiratie uit halen dat ik uren kan zitten typen.

16+ (ik weet niet of het nodig is, maar ik zet het erbij)
Ik kan ook inspiratie vinden in een glaasje whisky. Het is dan niet de bedoeling dat ik dronken achter mijn papier/pc zit, maar gewoon even dat extra. In combinatie met goede muziek. Werkt prima, maar ik gebruik deze methode niet vaak.
lmk schreef: schrijven jullie ook wel eens 2 verhalen door elkaar? dus dat je bezig bent met 2 verhalen te schrijven?
Ik heb namelijk meerdere verhalen in mijn hoofd en wil ze allemaal gaan uitwerken, alleen ik ben zo bang dat ik dan in de waar raak door verschillende verhalen tegelijkertijd te schrijven :D
Ik heb af en toe zoveel ideeën en verhalen dat ik meerdere verhalen wil schrijven. Toch ben ik erachter gekomen dat het verstandiger is (voor mij) om maar op 1 verhaal te richten.
lisbeth
Vulpen
Vulpen

ik kan alleen maar schrijven als ik muziek op heb, maar dan wel enkel één lied dat ik op herhalen zet en het liefst muziekaal of een taal die ik niet versta zo als japans of duits.

De ideëen komen van overal, een woord, iets wat ik gezien heb of soms ook door een droom.
Ik merk ook dat ik meestal de personages eerst uitgewerkt heb voor ik begin te schrijven. Ik teken ze soms ook, zodat ik ze echt voor me kan zien. Of als het over een familie gaat maak ik heel de stamboom. Het helpt me erg goed.

Het grootste probleem dat ik vaak heb is dat ik of het begin of het einde al weet maar dan totaal geen inspiratie heb voor de rest. Zo heb ik veel stukken op mijn laptop staan en dat is irritant, want ik wil verder schrijven maar weet niet hoe.

Twee of meer verhalen tegelijk schrijven vind ik niet moeilijk, ik denk ook na over andere verhalen terwijl ik bezig ben aan eentje. Een paar zinnen in het ene en dan krijg ik een idee voor het ander en dan schrijf ik verder aan het tweede.
Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

Ik schrijf meestal met muziek, maar nooit met muziek die ik goed ken. Een goede vriend van mij heeft een afspeellijst (van ondertussen al tien uur aan nummers) waar hij regelmatig nieuwe nummers aan toevoegt. Het is allemaal heel erg relaxte, fijne muziek waar ik de lyrics niet van ken. (Dus ik kan dan niet gaan meetypen, Classy, haha.)
Soms heb ik wel dat ik even voor mezelf moet horen of een zin goed loopt. Dan zet ik de muziek af en lees ik het hardop voor.

Ik kan absoluut niet schrijven als mensen meelezen, dat vind ik echt verschrikkelijk.

Mijn inspiratie haal ik meestal uit kleine dingetjes die mij overkomen. Het eerste hoofdstuk van een verhaal blijft vaak redelijk dicht bij de werkelijkheid en daarna fantaseer ik een eind weg. Ik post waarschijnlijk binnenkort een one-shot gebaseerd op een jongen van school die mij ergens op aansprak, waarna er helemaal niets gebeurde. In de one-shot komt de hp hem tegen in de stad en ze krijgen een relatie en blahblahblah.
lisbeth schreef:Het grootste probleem dat ik vaak heb is dat ik of het begin of het einde al weet maar dan totaal geen inspiratie heb voor de rest. Zo heb ik veel stukken op mijn laptop staan en dat is irritant, want ik wil verder schrijven maar weet niet hoe.
Dit ken ik, maar de laatste tijd dwing ik mezelf dan gewoon om iets te schrijven. Dan heb ik tenminste iets op papier staan en als het heel slecht is kan ik het een paar dagen later opnieuw proberen. Dat werkt meestal wel, voor mij in ieder geval.
Truth be told, I miss you.
And truth be told, I'm lying.
lisbeth
Vulpen
Vulpen

Dit ken ik, maar de laatste tijd dwing ik mezelf dan gewoon om iets te schrijven. Dan heb ik tenminste iets op papier staan en als het heel slecht is kan ik het een paar dagen later opnieuw proberen. Dat werkt meestal wel, voor mij in ieder geval.
Zal ik ook eens moeten proberen, maar het is moeilijk om aan iets te schrijven wat je zelf slecht vind als je het leest. Ik zit nu momenteel aan zo een verhaal, heb een goed stuk ( staat ook op deze site) maar nu heb ik het vervolg al drie keer herschreven en vind het allemaal slecht, want ik weet niet hoe te eindigen en heb het gevoel dat al de drie stukken iets mist.
Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
CasBuijs
Balpen
Balpen

Hoe ik mijn verhalen schrijf? Meestal haal ik mijn inspiraties vanuit mijzelf en anderen, van pure en rauwe emotie, die ik zo goed mogelijk op papier probeer te zetten. Mijn personages zijn ook meestal zielige figuren, met zwakke harten en onzekerheden. Ik probeer emoties, waar mensen vaak van schrikken (zoals opwellingen van haat en verdriet) op papier te zetten en hoop zo dat lezers op die manier hun band krijgen met het verhaal. Ik luister ook heel vaak naar muziek tijdens het scrhijven, die ik er ook vaak bij zet voor de lezer. Mijn personages hebben allemaal een tik (zoals snoep eten of friemelen met hun haar) en zijn gebaseerd op arcana's (persoonlijkheden uit het tarotspel). Niet dat ik er heilig in geloof ofzo, maar de persoonlijkheden zijn heel erg herkenbaar en het maakt het makkelijk om te weten wie op wat zal reageren, wat mijn verhalen nog enige logica geeft :P
"In the face of disaster lies the opportunity for renewal."
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

@CasBuijs Dat van die tarotkaarten vind ik echt heel erg cool. Als ik er tijd voor heb zal ik het ook eens proberen. :)

@lisbeth als je de behoefte voelt om het met iemand te bespreken dan kan je me een berichtje sturen. Ik vind het wel fijn om (als afleiding van mijn eigen mislukte pogingen tot schrijven) kritisch naar de verzinsels van anderen te kijken.
lisbeth
Vulpen
Vulpen

als je de behoefte voelt om het met iemand te bespreken dan kan je me een berichtje sturen.
alle hulp is welkom :)
CasBuijs
Balpen
Balpen

@Dancinginthesun Bedankt, voor mij werkt het tenminste vaak, als je wilt, kan ik je een lijst sturen met alle persoonlijkheden en kenmerken, dan kun je het zelf zien :D
"In the face of disaster lies the opportunity for renewal."
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

Ja, graag! :)
(Handig topic dit, haha.)
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Kan ik hier ook vragen hoe mensen een ruzie schrijven? Want dat kan ik écht niet. Ik weet nooit wat ik op moet schrijven... Wat die mensen zeggen.
When the power of love overcomes the love of power.
dancing in the sun
Vulpen
Vulpen

Ruzies vind ik ook erg moeilijk. Maar ik probeer het altijd zo vlot mogelijk te schrijven, anders wordt het steeds slechter XD. Ik probeer ze precies het verkeerde te laten zeggen, want dat gebeurt in het echt ook. Maar verder probeer ik ruzies zo veel mogelijk te vermijden, haha.
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Tjaa, maar soms moet het gewoon, want mensen hebben nou eenmaal af en toe ruzie xD

Ik heb trouwens ontdekt dat ik het beste gewoon één verhaal kan schrijven, en niet meerdere door elkaar. Dan ga ik uiteindelijk steeds meer tegelijk beginnen en maak ik niks af... Nee, één verhaal per keer werkt voor mij het beste :)
When the power of love overcomes the love of power.
daantjeschrijft
Balpen
Balpen

Bij mij begint het vaak gewoon met een bepaalde gebeurtenis die eigenlijk midden in een verhaal behoort te vallen. Die schrijf ik dan uit op een kladblok en daar bouw ik dan de rest van het verhaal omheen.

Zo kreeg ik ook een ingeving voor een begrafenis, die midden in het verhaal behoorde. UIteindelijk in het de beginscene geworden, hahahaha. Dat kan dus ook zomaar gebeuren.
Soms vindt ik het ook heerlijk om met muziek aan te schrijven,andere keren heb ik absolute stilte nodig. Verschilt bij mij nogal. Ook heb ik wel eens dat ik met een bepaald verhaal bezig ben, maar dan even geen inspiratie er meer voor heb. Dan leg ik hem meestal maar even opzij en ga even andere dingen doen. Op een gegeven moment komen de ideeën vanzelf wel weer, soms ook niet. Dan haal ik de hoofdstukken die ik echt goed vindt eruit en gebruik het bij een ander verhaal, hahaha
Even Miracles take A Little Time
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”