Uitgevers Fantasy - Lijst

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Lijst van Uitgevers Fantasy

De Giganten in Uitgeverland Kleinere Uitgeverijen Printing on Demand / Overig
Deze lijst is geordend van hoog- tot laagdrempeligheid en daarna opgesplitst in drie groepen.

Geordend naar de mening van Christian Damen.
Laatst gewijzigd door Christian Damen op 09 jul 2012 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Hallo OV!

Ik ben op zoek naar een potentiële uitgever voor mijn fantasy werk. Nu heb ik al een tijdje onderzoek gedaan, en ik heb een lijst van mogelijke uitgevers gevonden die een fonds hebben voor fantasy.

Hierboven staat de lijst. Bovenaan staan de (mijns inziens) meest gerenommeerde uitgevers, en des te lager op de lijst des te laagdrempeliger het wordt. Ik verwacht niet al te veel van de bovenste paar (ik bedoel komop, wat zijn de kansen nou helemaal :p), maar ik denk dat een degelijk fantasy-werk door één van de uitgeverijen op deze lijst wel zal kunnen worden uitgegeven. Overigens zijn er veel meer POD uitgevers, maar degenen die ik op de lijst heb gezet noemden fantasy specifiek als fonds.

De reden dat ik deze lijst nu in dit discussietopic post is tweevoudig:
- Hebben jullie op- en/of aanmerkingen op deze lijst? Vinden jullie dat ik de volgorde moet veranderen? Missen er nog uitgevers? Of staan er misschien uitgevers op die er niet horen te staan?
- Een informatiepuntje. Ik weet dat ik niet de enige ben die er over fantaseert dat mijn werk ooit als boek kan worden uitgegeven. Ik heb goed moeten zoeken om bovenstaande lijst+volgorde te bepalen, als ik al 1 iemand blij kan maken met deze lijst en een hoop zoekwerk kan besparen dan ben ik al tevreden :)

Als mensen aanpassingen willen suggereren, doe dat vooral! Ik kan dan de lijst op de eerste post bijhouden (daarom deze dubbelpost, dan staat de lijst altijd heel netjes bovenaan :) ).
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Mag ik vragen waarom de boekerij hoger staat dat Luitingh? Ik heb nog niet heel veel verstand van uitgeven, maar als ik mijn boekenkast nakijk zie ik daar geen enkel boek bij staan dat door de Boekerij is uitgegeven maar wel heeel veeel door Luitingh,

Ik ga nog een keer nachecken, misschien dat er Mynx wel bijstond, die naam komt me enigszins bekend voor
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Het merendeel van mijn boeken komt van Mynx/Uitgeverij M, en de nieuwere van de Boekerij. Ook heb ik een hoop Luitingh boeken, maar iets minder. In principe zou je Boekerij gelijk kunnen zetten met Luitingh denk ik, ik heb nu voor deze volgorde gekozen door mijn eigen boekenkast :P

Nu ik over je commentaar nadenk ga ik er denk ik punten bij toevoegen, zodat onderlingen verschillen in de groepen zoals die in mijn hoofd zitten duidelijker worden.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik kwam laatst Zilverspoor tegen, een vrij nieuwe uitgeverij die zich vooral richt op nieuw talent. Ze hebben daarbij voor zichzelf de failsafe ingebouwd dat als je nog niet eerder iets gepubliceerd hebt, je zelf iets moet betalen voor het uitgeven van je boek (wat je volgens hen dan snel weer terug verdient), en ze verwachten dat je dan zelf ook meehelpt met het promoten van je boek. Maar ze doen zelf wel meer voor je dan POD uitgevers.

Ik heb nog niet de hele website uitgeplozen, vooral een flyer gelezen die ze op een beurs uitdeelden, maar het zag er wel interessant uit.
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Altijd heel erg oppassen met uitgeverijen waar je zelf in moet investeren! Als ze namelijk geen gevestigde contacten hebben met boekhandels e.d., kan het erg lastig worden je verhalen te verkopen.

Maar ik ga dr ook even naar kijken!
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dat idee had ik inderdaad ook, maar ze kwamen redelijk goed op mij over. Ik zou er natuurlijk nog wat meer in duiken voor ik ze een manuscript opstuur :)
Afbeelding
-Maaike-
Computer
Computer

Ik zie dat je ook printing on demand op je lijstje hebt, het is inderdaad fijner om bij een echte uitgever je boek uit te geven. Maar als je graag een boek uit wil geven is het een start (spreekt uit eigen ervaring, toen ik nog niet de nadelen wist van POD)

De voordelen zijn dat het je niets kost, je een ISBN nummer krijgt en je boek echt te koop is (en daarmee in de Koninklijke Bibliotheek wordt opgenomen!! :sweet )

Wat ik jammer vond, was dat je op het drukken na, alles zelf moet doen. Zelf redigeren, zelf kopers vinden en zelf promoten van je boek. Wat knap lastig kan zijn, want boekhandels sturen graag niet verkochte exemplaren terug. En das niet mogelijk, plus ze kunnen weinig winst met je boek behalen (je krijgt zelf ook weinig, maar daarvoor hoef je niet voor elk boek dat gedrukt moet worden te betalen)

Dus als je dat juist als een uitdaging ziet, is het op deze manier je eerste boek krijgen, best te doen :) Al zul je niet snel de best-seller status behalen. Maar als je dat in je achterhoofd hebt, is het een goede leerschool.
Er bestaat natuurliijk niks gavers dan een eigen boek met een ISBN nummer in handen te hebben (A) Hihi

(maar volgende keer ga ik toch echt voor een echte uitgever :P )
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”