Ik heb een vraagje, ik was/ben van plan om een perspectief wijziging toe te passen in mijn verhaal. In de hoofdstukken hiervoor beschreef de alleswetende het verhaal. Nu wil ik één van hoofdpersonen die pas in beeld is gekomen het verhaal laten vertellen.
vraag is dus eigenlijk:
Is het verstandig om een perspectief wijzing in een verhaal toe te passen?
en indien het antwoord op de vraag hierboven met ja wordt beantwoord heb ik nog een vraag.
De hoofdpersoon die pas in beeld is gekomen is nog erg naar binnen gekeerd door recente traumatische gebeurtenissen. Zou ik meteen moeten beginnen met het veranderen van perspectief? of wat ik liever zou willen het rustig opbouwen totdat de hoofdpersoon zich meer heeft open gesteld?
In ieder geval alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Glenn IJntema.
perspectief
-
- Toetsenbord
Het auctoriaal vertelperspectief waar jij het over hebt zorgt er vaak voor dat de lezer zich minder verbonden voelt met het verhaal en de karakters die er in spelen. De ik-persoon en de hij-persoon zijn op dit punt beter om de lezer bij het verhaal en de gevoelens van de karakters te betrekken.
Dus ik zou willen zeggen, ja, dat is verstandig als jij denkt dat het beter is om het verhaal door de hoofdpersoon te laten vertellen.
Let er wel op dat switchen van perspectief in het verhaal zelf netjes moet worden gedaan, zodat de lezer niet in de war raakt wanneer het perspectief veranderd is. Des te langer je doorschrijft in het auctoriaal vertelperspectief, des te bruter de verandering zal worden als je ineens overschakelt naar het perspectief van een reeds beschreven karakter. Persoonlijk vind ik dat een switch alleen goed te lezen valt wanneer dit direct gebeurd bij de introductie van het karakter. Maar dat is mijn mening, ik weet niet of iedereen die deelt.
En dan heb ik volgens mij al je vragen beantwoord ^^
Chris
Dus ik zou willen zeggen, ja, dat is verstandig als jij denkt dat het beter is om het verhaal door de hoofdpersoon te laten vertellen.
Let er wel op dat switchen van perspectief in het verhaal zelf netjes moet worden gedaan, zodat de lezer niet in de war raakt wanneer het perspectief veranderd is. Des te langer je doorschrijft in het auctoriaal vertelperspectief, des te bruter de verandering zal worden als je ineens overschakelt naar het perspectief van een reeds beschreven karakter. Persoonlijk vind ik dat een switch alleen goed te lezen valt wanneer dit direct gebeurd bij de introductie van het karakter. Maar dat is mijn mening, ik weet niet of iedereen die deelt.
En dan heb ik volgens mij al je vragen beantwoord ^^
Chris
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge