Paardenvoetjes.
Trippel trappel
Trippel trap.
Een spoor van platte pepernoten
En losse stukken papier.
J++
Haiku.
Bij een echte haiku wordt niet alleen in een paar zinnetjes alles gezegd, ook voor het aantal lettergrepen en het ritme is er een voorgeschreven wijze.
Ja, bij de Japanners gaat het leven helemaal volgens plan, ook het gedichten maken.
Maar het geeft resultaten: ze maken daar s'werelds beste auto's!
En daar zijn wij hier nog niet aan toe met al onze inspraak.
J++
Ja, bij de Japanners gaat het leven helemaal volgens plan, ook het gedichten maken.
Maar het geeft resultaten: ze maken daar s'werelds beste auto's!
En daar zijn wij hier nog niet aan toe met al onze inspraak.
J++
J++
Knap gdaan hoor
Ik doe het je ook niet na!

Veni 

Haiku's blijven erg leuk!
The quiet scares me cause it screams the truth
Haiku's zijn ontzettend leuk, maar ook ontzettend moeilijk. Mij is altijd geleerd dat een haiku het voorgeschreven ritme vijf-zeven-vijf had in lettergrepen. De japanners hadden dan ook nog de restrictie dat het een natuurverschijnsel moest behandelen, maar dan wel op zo'n manier dat er een diepere wijsheid in naar voren kwam. Doe dat maar eens in zeventien lettergrepen. Moeilijk zat.
Eindelijk heb ik weer eens tijd om dit fourm te bezoeken!
S.A.M. heeft gelijkt wat betreft de lettergrepen.
Een Haiku heeft 3 versregels. Van 5, 7, 5 lettergrepen. En zoals in mijn gedichtenboekje staat: Het drukt een impressie uit van de natuur.

S.A.M. heeft gelijkt wat betreft de lettergrepen.
Een Haiku heeft 3 versregels. Van 5, 7, 5 lettergrepen. En zoals in mijn gedichtenboekje staat: Het drukt een impressie uit van de natuur.
Enkele haiku (hokku) van meester Basho :
zou ik ze pakken,
de witvis in't wier bijeen
dan schoten ze weg
door zomerregens
zijn de kraanvogelpoten
korter geworden
de tuin aanvegend
vergat hij gewoon de sneeuw -
en ook de bezem
(ter illustratie hoe de haiku is begonnen. Basho is één van de bekendste Japanse dichters)
zou ik ze pakken,
de witvis in't wier bijeen
dan schoten ze weg
door zomerregens
zijn de kraanvogelpoten
korter geworden
de tuin aanvegend
vergat hij gewoon de sneeuw -
en ook de bezem
(ter illustratie hoe de haiku is begonnen. Basho is één van de bekendste Japanse dichters)