Glaasje draaien

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie

Glaasje draaien is:

Nep en compleet onschuldig.
3
20%
Niet echt te vertrouwen, lijkt mij...
4
27%
Heel gevaarlijk. Nooit zomaar doen.
8
53%

Totaal aantal stemmen: 15
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Mijn vriend en ik gaan aanstaande vrijdag uitproberen of glaasje draaien werkt.
Ikzelf geloof niet dat geesten op die manier contact met ons kunnen maken, en om dat aan mezelf te bewijzen en natuurlijk puur uit nieuwsgierigheid ga ik het wel doen.
Nou is mijn vraag of er zich onder jullie mensen bevinden die het al eens uitgeprobeerd hebben, of het glaasje bewoog, en of ze er nu nog steeds last van hebben. En natuurlijk je eigen mening over glaasje draaien. Zelfs als je vindt dat ik behoorlijk stompzinnig en onvoorzichtig bezig ben, mag je dat gerust zeggen. ;-) Als er nou genoeg mensen zijn die dat zeggen, zie ik er heel misschien vanaf...

Zelf denk ik niet dat het werkt, ik verwacht dat er niets zal gebeuren. Wel denk ik dat als je er heel erg bang voor bent, je dan denkt dat het gebeurt. Of een bepaald antwoord te serieus neemt, en zo bang bent dat je er onbewust naar toe leeft. Dat heet de selffulfilling prophecy.

Graag reacties...
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Polls doen het momenteel niet.
Dus alsjeblieft je keuze vermelden bovenaan je post.

Ik vind glaasje draaien gevaarlijk.
Als je er een geest mee op kan roepen, weet je niet wat voor soort geest het is en of hij daarna weer weg gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
Elice*
Balpen
Balpen

Ik moet al huiveren bij de gedachte. Ik zal echt niets weten over paranomale gebeurtnissen. Maar na een paar schrikwekkende documentaires te hebben gekeken in mijn prille jaren wil ik niks te maken ermee hebben.

Ik dacht van iemand gehoord te hebben dat als je écht in geesten gelooft, dat ze zich zullen uiten. Maar dit kan ook gewoon kletskoek zijn.

Als je er (uiteindelijk.) toch onprettig bij voelt om dit te doen, wees dan niet beschaamd om te zeggen dat je het eigenlijk maar eng vind en ga gewoon wat gezelligs doen met je vriend. Ik denk namelijk dat glaasje draaien een heel erg gespannen sfeer afgeeft. :angel
het aller mooiste geschenkt,
Is het gebaar.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Och, dat laatste zal wel meevallen. We nemen het niet echt serieus. Bovendien geloof ik niet dat geesten bestaan, in ieder geval niet op de manier zoals wij het voorstellen. Ik denk niet dat wij er geen idee van hebben, en daarom denk ik ook dat wij als stervelingen geen contact kunnen maken met het hiernamaals of waar dan ook.

Edit: We hebben het geprobeerd, maar er gebeurde niks, hoor. Het vereist enige oefening, heb ik ergens gelezen. Met andere woorden: je moet jezelf gek maken van het idee door het heel vaak te doen en op een gegeven moment zie je (letterlijk) spoken.

-Herman van Veen
lady-chrisie
Balpen
Balpen

Ik denk dat je heel erg opmoet passen met die dingen, en ik denk ook dat je een bepaalde aanleg moet hebben om het te kunnen. Angst is normaal ik bedoel, de meeste mensen zijn bang voor het onbekende. Ik ga niet oordelen over echt niet echt, maar soms is het onvestandig met dingen te spelen waar je niks van weet
You made my heart slowly drain out of my body, now I am empty, constantly tortured and violated by the devastating pain. I can feel your eyes caressing me, tempting me.. yet, despite my suffering.. you choose not to stop this.
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

Ik vraag me altijd af: waarom zou je het willen proberen?

Is dat zucht naar experimenten? Is dat grenzen willen verleggen? Het lijkt mij vooral zinloos.

Ik zal niet zeggen dat er niets uit voort kan komen, maar nooit iets positiefs, dunkt me. Of zie ik daar iets over het hoofd? Wat is de positieve kant van geestontmoetingen?

Stel dat je een geest 'aan de lijn' krijgt, wat dan? Ga je vragen of je overleden mensen mag spreken? Dat lijkt me oude wonden openrijten en voornamelijk in het verleden leven en je onttrekken aan het heden. Het wordt dan een pijnlijke ervaring, emotioneel gezien.

Of ben je allang blij dat als het werkt dat je een ervaring rijker bent? Dat is dan een arrogante, egocentrische wijze van ertegen aan kijken, want dan gaat het je puur om eigen status ten opzichte van anderen of om eigen ontwikkeling ten koste van anderen.

Ik vind het een zorgwekkende ontwiikkeling dat jonge mensen tegenwoordig dit soort zaken opzoeken, niet wetende waar ze mee bezig zijn. Dat neigt naar zelfdestructieve opwellingen. Als ik nog verder, verlies ik mijn geduld, dus hier laat ik het even bij.
Laura
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Ik vind het maar eng en houd me niet bezig met dat soort dingen. Ik herinner me nog heel goed dat mijn, nogal christelijke opa, mijn nichten en mij waarschuwde voor glaasje draaien. Hij wees er nog afkeurend met zijn vinger bij. "Dat is echt niet goed, dat moet je echt niet doen hoor!" waren zijn woorden.
Ik heb geen behoefte om zoiets te doen of er ook maar interesse in. Ik houd me gedeisd op dat gebied. Dat is dan ook mijn advies naar anderen toe. Zelf geloof ik bijvoorbeeld ook niet in Char of Cher of hoe ze eigenlijk ook heet.
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Laura schreef:Zelf geloof ik bijvoorbeeld ook niet in Char of Cher of hoe ze eigenlijk ook heet.
Nee, ik ook totaal niet. Ze noemt gewoon het hele alfabet op en dan komt ze vanzelf wel een keer bij de goede voorletter uit. Zijn de mensen die bij haar in de show komen dan dom? Misschien een beetje. Maar het gaat er vooral om dat ze het graag willen geloven. En dan lijkt het echt.
S.A.M. schreef:Ik vraag me altijd af: waarom zou je het willen proberen?

Is dat zucht naar experimenten? Is dat grenzen willen verleggen? Het lijkt mij vooral zinloos.

Ik zal niet zeggen dat er niets uit voort kan komen, maar nooit iets positiefs, dunkt me. Of zie ik daar iets over het hoofd? Wat is de positieve kant van geestontmoetingen?

Of ben je allang blij dat als het werkt dat je een ervaring rijker bent? Dat is dan een arrogante, egocentrische wijze van ertegen aan kijken, want dan gaat het je puur om eigen status ten opzichte van anderen of om eigen ontwikkeling ten koste van anderen.

Stel dat je een geest 'aan de lijn' krijgt, wat dan? Ga je vragen of je overleden mensen mag spreken? Dat lijkt me oude wonden openrijten en voornamelijk in het verleden leven en je onttrekken aan het heden. Het wordt dan een pijnlijke ervaring, emotioneel gezien.

Ik vind het een zorgwekkende ontwiikkeling dat jonge mensen tegenwoordig dit soort zaken opzoeken, niet wetende waar ze mee bezig zijn. Dat neigt naar zelfdestructieve opwellingen. Als ik nog verder, verlies ik mijn geduld, dus hier laat ik het even bij.
De reden was vooral om te kijken of er überhaupt iets zou gebeuren. Natuurlijk gebeurde er niets. Dat had ik al wel verwacht, mijn vrienden en ik zijn daar veel te nuchter voor. Als we spoken hadden willen zien, hadden we er open voor moeten staan. Maar we geloofden het van het begin al niet.
Wat je andere commentaar betreft: overdrijven is ook een vak. 'Zelfdestructieve opwellingen'? Ze draaien een glaasje rond op een stuk karton waar een machine in een fabriek nummertjes en lettertjes op heeft gedrukt. Ga je daar dood aan?
Het boek 'Tussen Waarheid en Waanzin' meldt er het volgende over: (er wordt gesproken over een plankje, in plaats van een glas.)

'Het is de bedoeling dat men alleen of (tijdens een seance) met meerdere personen een vinger op het plankje legt, of dat een medium haar vingers erop plaatst. De aanwezigen stellen vervolgens een vraag, waarna men het plankje over de ondegrond laat zwerven. Mochten de opeenvolgende letters iets zinnigs opleveren (hetgeen niet altijd het geval is, maar soms tot verbazing van de deelnemers kan gebeuren) dan moet men maar aannemen dat een geest de vingers stuurt en zo voor het antwoord zorgt.
Enige oefening in deze kan geen kwaad. Dit schijnbaar buiten de wil van de aanwezigen (of van het medium) ontstaan van woorden en zinnen, wordt vaak veroorzaakt door de (onbewuste) wil van een of meerdere aanwezigen die al een mening hebben over wat het antwoord moet worden (ideomotor-effedct, Carpenter). De anderen kijken dan vaak in eerste instantie verbaasd toe en werken uiteindelijk (als eenmaal duidelijk is wat het antwoord gaat worden) onbewust mee.'

Ik heb sterk de neiging om me bij deze verklaring aan te sluiten. Aangezien mijn vrienden en ik het helemaal niet geloofden, gebeurde er ook niks.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 19 apr 2010 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

-Herman van Veen
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

Je inlaten met krachten waarvan je herkomst, uitkomst en langdurige effecten niet van kan overzien of inschatten is destructief. Puur per definitie gezien. Daarom haalde ik het aan.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oké, akkoord. Maar zou het zo kunnen zijn dat die 'krachten' alleen maar effect hebben als je zelf denkt dat ze er zijn?

-Herman van Veen
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

Zeker, heel goed mogelijk. Maar dat wist je niet voordat je eraan begon, dat vermoedde je, maar eigenlijk waren alle vermoedens ongegrond. Dus dan kom ik nogmaals bij het waarom. Waarom zou je het willen proberen? Dit soort nieuwsgierigheid maakt me wat onpasselijk.
Tsukiko
Balpen
Balpen

S.A.M. schreef:Zeker, heel goed mogelijk. Maar dat wist je niet voordat je eraan begon, dat vermoedde je, maar eigenlijk waren alle vermoedens ongegrond. Dus dan kom ik nogmaals bij het waarom. Waarom zou je het willen proberen? Dit soort nieuwsgierigheid maakt me wat onpasselijk.
Dat is je antwoord denk ik?
Van nature willen we weten wat waarheid is en wat niet, uit nieuwsgierigheid ga je dus dingen uittesten. In dit geval wil ze de de eeuwen oude vraag ''bestaan geesten'' beantwoorden.
Afbeelding
~ If life is like a rivier, mine must have a great big dam in it, ~
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

Mijn overwegingen gaan niet over waarheid, maar over nut. Als je erachter komt dat geesten al dan niet bestaan, wat levert het jou dan op?
Bovendien, glaasje draaien lijkt me nauwelijks een wetenschappelijk bevredigende methode om het bestaan van geesten aan te tonen. Het enige dat ik er in kan zien is dat je zou willen weten hoe jij als persoon reageert op zo'n seancesetting als in glaasjedraaien gebruikelijk is.
Matsuei
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik weet dat de eerste post redelijk oud is maar wil toch nog even reageren.

Ik heb glaasje draaien meerdere keren gedaan. En vind echt dat je, als je het gaat doen, goed moet weten waar je mee bezig bent. Er kan van alles gebeuren. Maar je moet goed beseffen dat dit positief of negatief veel energie van jouw vraagt. Als jij niet gelooft wil jij er zelf ook geen energie insteken. Hierdoor zal er naar alle waarschijnlijkheid niets of nauwelijks iets gebeuren.
Verder moet je er zeker van zijn dat je dat wat je eventueel oproept onder controle kunt houden. Zelf ben ik tot 2 keer toe weggestuurd met de mededeling dat ik te sterk was, ik heb dit beide keren niet gedaan. Ook had ik beide keren na afloop erg veel hoofdpijn omdat ik niet alleen bezig was om datgene wat aanwezig was onder controle te houden maar ook omdat ik probeerde te voorkomen dat een vriendin van mij knock out zou gaan. Zij was beide keren totaal uitgeput. Ik raad dan ook aan om het nooit alleen te doen en sluit het altijd af als je wilt stoppen oftewel zorg dat je je eigen energie niet meer deelt.
Glaasje draaien is geen spelletje en ik raad een ieder die het wil proberen ook niet aan om het als een spelletje te zien. Je moet dingen onder controle houden die je, als je glaasje draaien goed doet, niet zult zien. Zie jij de geesten wel ben je ofwel zelf gevoelig voor geesten ofwel je geeft teveel energie af waardoor de geest te sterk word. Zet de vragen op papier en laat 1 iemand ze stellen. Ga niet allemaal door elkaar vragen stellen. Hierdoor krijg je vreemde of onvolledige antwoorden.
En last but not least, probeer iemand in de groep te hebben die het eerder heeft gedaan of er ervaring mee heeft. Het is belangrijk dat je tenminste 1 iemand hebt die het eventueel kan overnemen mocht het nodig zijn.

Nee ik ben geen professional of geleerde op dit vlak. Maar ik weet uit ervaring wat er kan gebeuren. De eerste keer glaasje draaien heb ik gedaan met 9 mensen. Van deze 9 zijn er 3 , alleen de personen die onze gast hebben beledigd, overleden. Allen in dezelfde maand.
Droom je dromen, leef je leven en combineer waar mogelijk.
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

@Matsuei: Wat ik mis in je reactie is een reden om eraan te beginnen. Wat heeft jou zover gekregen om je met dit soort zaken bezig te houden?
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oké, ik geef toe dat het apart is dat er drie mensen in dezelfde maand zijn overleden. (En tragisch, natuurlijk.)

Maar ik blijf niet geloven in het bestaan van geesten. Ik ben gek genoeg om het hierboven genoemde toeval te vinden. Ik denk, sinds ik het zelf (al was het niet heel serieus) geprobeerd heb, dat mensen die er iets aan overhouden, of er hoofdpijn van krijgen of iets dergelijks zichzelf gek zitten te maken. Zodra iemand zegt: "Je moet erin geloven, anders werkt het niet," dan weet ik voor mezelf al dat het niet echt is. Misschien naïef, maar zo denk ik.

Ik denk dat de reden voor mij om het te proberen was om dat uit te vinden. Dat ik het onzin en aanstellerij vind.

-Herman van Veen
Matsuei
Puntenslijper
Puntenslijper

@ Sam: Ik ben al van jongs af aan bezig met de dood en met geesten. Op de basisschool al begon ik dingen te zien. Toen ik in groep acht zat had ik een meeloop week op het middelbaar onderwijs en heb ik op de heenweg ( ik was op de fiets en moest door een stuk bos, ik vond dit niet eng, en was niet alleen) mijn opa en onze overleden hond zien lopen. Ik ben toen dingen gaan opzoeken over geesten omdat het mijn interesse had gewekt. Toen ik eenmaal in de brugklas zat stelden een paar meiden voor om glaasje draaien te doen, we waren er met zijn allen uitgestuurd. Ik heb dit toen geaccepteerd omdat ik hoopte op contact. Ik geloofde er niet in dat dit zou lukken. De meiden waren allemaal meer aan het geinen dan echt bezig. Toen het gesprek tijdens deze eerste keer steeds makkelijker en vlotter verliep werd een aantal meiden bang, hiervan zijn er 3 ondanks herhaaldelijk verzoek te blijven zitten opgestaan en terug naar het schoolgebouw gelopen.

@ Artemiss. Ik zeg niet dat er niets gebeurd als je niet geloofd. Ik zeg alleen dat je gastheer energie nodig heeft waar hij zich aan kan voeden. Anders kan hij niets doen. Als jij niet geloofd ga jij onbewust je energie bij je houden. Het is immers zo dat je je energie beter bij je kunt houden dan dat je deze afgeeft aan de open lucht.
En er is hoofdpijn en hoofdpijn, ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel met de hoofdpijn die ik had, maar het is geen gewone hoofdpijn. Je zult mij als ik met geesten bezig ben geweest ook echt niet zien doen zoals al die mensen in de shows. Uitpuffen, uitgebreid moe en steun zoeken. Dat is onzin, als je er zo aan toe bent, heb je of toneel gespeeld of je bent gewoon een domme doos dat je het zover laat komen. Ik geloofde de eerste keer ook niet in glaasje draaien. Voor mij was een geest puur dat wat ik kon zien. Dat wat om mij hing en wat mij aankeek. Dat wat de rest van de wereld niet zag. In het begin bleef ik zelfs denken dat het onzin was en mijn fantasie. Tot ik een keer in de trein met iemand aan de klets raakte die precies kon omschrijven wat en wie ik zag.

Ik vraag jullie niet mij te geloven en ik probeer niemand te overtuigen, dit wil ik niet eens proberen. Ik wil alleen waarschuwen dat het, ondanks dat je er misschien niet in geloofd, verkeerd kan gaan.
Droom je dromen, leef je leven en combineer waar mogelijk.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik weet dat deze discussie al een tijdje stil gelegen heeft, maar ik wilde er toch nog iets over zeggen.
Matsuei schreef: @ Artemiss. Ik zeg niet dat er niets gebeurd als je niet geloofd. Ik zeg alleen dat je gastheer energie nodig heeft waar hij zich aan kan voeden. Anders kan hij niets doen. Als jij niet geloofd ga jij onbewust je energie bij je houden. Het is immers zo dat je je energie beter bij je kunt houden dan dat je deze afgeeft aan de open lucht.
Ik weet niet over wat voor soort energie jij het hebt. Ik ken energie alleen als elektrische energie, of energie in de vorm van conditie, bij sporten.
Net zoals ik niet in die vreemde, vage vorm van engergie geloof, geloof ik bijvoorbeeld ook niet dat mensen een ziel hebben, om maar iets te noemen. Ik geloof ook niet in geesten. Wat dat betreft ben ik waarschijnlijk moeilijk te overtuigen. Ik vind het desalniettemin interessant om over andermans ervaringen te lezen.

S.A.M vroeg steeds naar het nut van glaasje draaien en niemand heeft hem nog een concreet antwoord gegeven. Dit gaat ook niet gebeuren, vermoed ik. Glaasje draaien heeft geen nut. Met geesten praten heeft geen nut. De reden is inderdaad dat mensen altijd nieuwsgierig zijn en altijd op weg zijn om meer kennis te vergaren. Naar mijn mening is daar niets mis mee, maar het heeft niet altijd nut.

-Herman van Veen
justme
Balpen
Balpen

Totaal ongevaarlijk ;)

Er kan niets gebeuren. Vind het totaal niet eng, omdat naar mijn mening, ik denk dat het flauwe kul is XD ik geloof er echt niet in.
En waarom ik niet zou glaasjedraaien, het boeit mij gewoon niet? XD ik zou het echt nooit doen, maar niet omdat ik er in geloof of zo :P

wel grappig dat je het geprobeerd hebt :P
  • everybody`s story is unique
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

justme schreef:Er kan niets gebeuren. Vind het totaal niet eng, omdat naar mijn mening, ik denk dat het flauwe kul is
Ik mag jou wel. :D

-Herman van Veen
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”