De Zaak

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
kuriboh
Puntenslijper
Puntenslijper

De bel van de basisschool in Italie, Rome, ging. De kinderen renden naar buiten, naar de ouders die hen stonden op te wachten.
Behalve een kind. Die liep met gebogen hoofd naar huis. zonder moeder of vader om hem op te halen.
Alex was altijd al alleen geweest. Maar dat had hem wel sterk gemaakt, ookal was hij nog maar zes jaar oud.
Alex was een echte handelaar. Ik geef jou 10 kleine knikkers, dan krijg ik die grote knikker van jou. Een dag later had hij met zijn praatjes die zelfde 10 knikkers terug gewonnen voor slechts 5 knikkers. en dat op de leeftijd van zes!
Alex ging met niets naar school en kwam met broekzakken, tassen en tommels vol kinkkers terug thuis. zijn ouders hadden geen tijd voor hem. zijn oom daarintegen wel.
Oom Paulo had altijd tijd voor Alex. Oom Paulo leerde Alex van alles en nogwat over auto's, brommers, scooters, fietsen het maakte niet uit. Als het wielen had wist oom Paulo er veel vanaf. Alex genoot als zijn oom hem uitlegde wat een bougie was of als Alex hem een sleutel moest aangeven.
Oom Paulo was als een vader voor Alex.

Alex was inmiddels 10 jaar geworden en te oud voor knikkers, vond hij zelf. Natuurlijk had hij nog steeds niets aan zijn ouders en alles aan oom Paulo.
Na school spoedde hij zich dan ook naar de autozaak van zijn oom om weer te helpen. Hij hielp met de reparatie van een auto. Nouja, de kleine dingetjes die niet mis konden gaan.
Een boutje hier aandraaien, die bandenspanning meten of de klant van koffie voorzien. Want, zo zei oom Paulo altijd: een klant is onderdeel van de reparatie, zonder zijn auto is hier niets om te repareren. Ook mocht Alex een enkele keer bij een zakengesprek zitten als er weer een auto verkocht werd.
--------------------

ik weet dat het maar een klein stukje is maar als ik van die lange stukken doe word dat volgens mij saai. ;)
Laatst gewijzigd door kuriboh op 15 sep 2010 11:13, 4 keer totaal gewijzigd.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ben benieuwd waar dit op uitloopt

Paar opmerkingen, volgens mij klopt je deal over het knikkers ruilen niet helemaal, want zoals ik het las betekende dat hij tien knikkers weggaf en een grote kreeg en daarna die grote knikker weer voor vijf knikkers ruilde ( lijkt me niet zo'n goede deal )

en er staan nog een paar kleine spelfoutjes in maar die kun je er zelf wel uithalen :)

Ben benieuwd naar een volgend deel
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
kuriboh
Puntenslijper
Puntenslijper

Oom Paulo gaf Alex alles wat zijn ouders hem niet gaven. Liefde en warmte. Alex genoot van alle tijd die hij met zijn oom doorbracht en vond het dan ook jammer als de zaak ging sluiten. Dan sjokte hij naar huis, zo sloom als hij maar kon. De volgend ochtend stond hij weer vroeg op en was als eerst op school. Dat vond oom Paulo belangrijk. En Alex luisterde braaf.

Alex was inmiddels bijna 16 en enorm gegroeid. Niet in lengte nee, integendeel. Het leek wel alsof Alex maar een paar centimeter was gegroeit vergeleken bij zes jaar geleden.
Wat wel enorm gegroeid was, was zijn handelsgeest. En ook Alex zijn handen waren inmiddels bijna 18 karaats goud waard.
Alex kreeg van zijn oom een baan bij de autozaak. Hij kreeg meteen een grote functie: Hoofdverkoop van 2e hands brommers en scooters. Je zag aan de scooters niet dat ze 2e hands waren. Alex had ze goed opgeknapt en sommige van die 2e hands scooters werden zelfs als nieuw verkocht.

Oom Paulo was trots op zijn jongen. En zijn ouders, nouja, hadden bijna geen idee meer dat Alex nog bestond. En als hij al bestond werdt hij grotendeels genegeerd.

Alex had het helemaal gemaakt bij het bedrijf van oom Paulo. Hij was in een jaar tijd gepromoveerd van Hoofdverkoop 2e hands scooters en brommers naar Hoofdverkoop auto's en onderdelen. Alex, 17 jaar inmiddels had het nu al gemaakt in de autobissnes. Grote Bedrijven schreeuden om zijn naam. Alex kreeg aanbiedingen van bedrijven als: FIAT, VOLVO en zelfs BMW. Maar alex bleef zijn oom trouw.
yael
Vulpen
Vulpen

Opzich best intressant, maar ik vind dat in het laatste stukje wat jij geschreven hebt de tijd zo snel gaat. Van bijna 16 naar bijna 17?!
Wat mij niet duidelijk is, is waarom zijn ouders nou niet naar hem omkijken. En wat de reden er van is dat hij niet gegroeid is?!

Groetjes!
ps, als jij intressant schrijft kan je best langere stukken posten vind ik!
De angst aankijken maar je niet bang voelen.
kuriboh
Puntenslijper
Puntenslijper

Alex, inmiddels 18 had nog meer aanbiedingen op zak. De bedrijven stonden in de rij voor hem. Oom Paulo had al gezegd dat Alex mocht gaan wanneer hij iets leuks tegenkwam of wanneer een bedrijf echte serieuse interesse in hem had.
Maar Alex, zo trouw als een hond, bleef bij zijn oom.

Samen met een vertrouwenspersoon op school, had Alex het wel eens over de band tussen hem en zijn ouders gehad.
Al vanaf Alex zijn geboorte hadden ze bijna geen aandacht voor hem. Alex schaamde zich ervoor als hij dit moest vertellen en huilde dan ook. Alex nog steeds 18 jaar vond van zichzelf dat hij hard moest zijn. Maar je hard voordoen of het zijn, dat is een wereld van verschil.
Op een dag wilde de Vertrouwenspersoon toch precies weten wat nu die kloof tussen Alex en zijn ouders had gemaakt.
En Alex begon te vertellen:
Toen Alex geboren was, was zijn vader in Tokio. Alex zijn vader was een zakenman en zijn moeder een politicus. Zijn vader kon niet sneller komen dan drie dagen. Daar was dus al het eerste punt.
De jaren daarna was het niet veel beter. Alex speelde nooit met zijn ouders. Die waren alleen maar aan het werk. Er werd een oppas ingehuurd. Deze mishandelde Alex. Alles moest binnen de lijntjes die zij uitzette of anders zou je het voelen!
Alex's oom Paulo zag de striemen per ongeluk een keer. Oom Paulo heeft zijn broer, Alex vader, hierop gewezen en de oppas is niet weergekomen. Alex werd naar familie in Australië gestuurd. Ook hier werd Alex mishandeld. Niet met fysiek gelweld maar sexueel geweld.
Oom Paulo kwam ook hier achter, omdat Alex hem op een dag huilend opbelde. Alex was toen nog maar 4 jaar oud.
Alex zijn nieuwe oppas was veel leuker! Oom Paulo!
Oom Paulo deed spelletjes met Alex, Maakte grapjes en nam hem mee naar Schiphol of een ander leuk park!
Oom Paulo liet Alex naar school gaan. Alex woonde nog wel thuis, maar hij was meer bij Oom Paulo dan thuis.

In het ziekenhuis was met de geboorte nog niets raars aan Alex. Hij was kern gezond.
Na een paar jaar zag Oom Paulo dat toch anders. En het viel zelfs zijn moeder op! Alex was klein, TE klein voor zijn leeftijd. In het ziekenhuis stonden de dokters voor een raadsel. Een groeistoornis? Of te weinig cellen aangemaakt? Het kon vanalles zijn. Alex kon ook gewoon klein van stuk zijn... Ze wisten het echt niet.
kuriboh
Puntenslijper
Puntenslijper

Na alle elende die Alex al had meegemaakt kwam nu de grootste schok. Oom Paulo werd ziek, niet zomaar ziek maar echt ziek. Oom Paulo had kanker. Door zijn hele lichaam, geen behandeling meer mogelijk. Nog een paar maanden volgens de dokters, en Alex zou zijn oom kwijt zijn. Net nu alles goed ging, nu Alex eindelijk als een, voor zijn gevoel, normaal iemand door het leven kon gaan.
Nu hij eindelijk iemand had die voor hem zorgde, waar hij zich veilig voelde, gebeurd dit. Oom Paulo lag in het ziekenhuis en Alex nam de zaak over. Alex deed het graag voor zijn oom. Hij hielp waar hij maar kon, hoe hij maar kon.

Op een zekere dag, oom Paulo's toestand ging hard achteruit, vroeg oom Paulo Alex bij zich. Alex liep rustig door de wit beschilderde gangen van het ziekenhuis met een bos bloemen in zijn hand, snoof rustig de ziekenhuis lucht op en zag overal dokters met lange witte jassen aan. Het gaf Alex een naar gevoel, hoevaak hij ook al in het ziekenhuis was geweest voor zijn groeistoornis of wat het ook was, hij wist dat vandaag anders zou worden.
Of er gebeurde iets ergs vandaag in het ziekenhuis, of juist iets goeds. Zijn gevoel werd beantwoord toen hij bij de kamer van zijn oom aankwam. Het bed was leeg, de apparaten stonden uit en het naamplaatje met "Paulo D. G." was weg. Alex wist wat dat betekende, oom Paulo was niet meer. Alex ogen begonnen waterig te worden, zijn handen slap en de bloemen vielen uit zijn hand. Alex viel op zijn knieën, met zijn hoofd gebogen. Tranen liepen langzaam over zijn wangen naar beneden en vielen op de grond.
De zuster kwam binnen en zag Alex, ging op haar hurken zitten en trooste hem.
Na even te hebben uitgehuild, vroeg ze hoe hij heette. Toen Alex zijn naam noemde leek het wel of ze even shock was, stond op na een tijdje en liep weg. Alex bleef maar zitten, wat moest hij anders doen? Na ongeveer 2 minuten kwam ze terug, gaf hem een briefje en liep weg.

“Alex,
Nu je dit briefje leest ben ik dus gestorven.
Ik wil je mijn erfenis geven. Alles dat ooit van mij was, is nu van jou.
Al wil je wel om een gunst vragen. Jij was mijn leven.
Alles dat ik wist, heb ik aan jou doorgegeven.
Ik heb je een baan gegeven, een nieuw leven.
Ik ben blij met wat je geworden bent.
Slim, handig, vrolijk, en vergevingsgezind.
Maar Alex, dit vraag ik aan jou:
Bouw de zaak uit, maak nieuwe vestigingen, nieuwe modellen auto’s.
Ik zal je helpen,

Oom Paulo.”
Gesloten

Terug naar “Het Dramatheater”