Wegrennen is onmogelijk

Tranentrekkers en ernstige verhalen. Lees en laat je meeslepen in de drama van anderen.
Plaats reactie
Flubby
Balpen
Balpen

Hallo!

Twee jaar geleden deed ik mee aan de National Novel Writing Month. Ik heb toen de 50.000 woorden gehaald en daarbij een boek/verhaal geschreven. Nu ben ik het aan het herschrijven en wil het graag met jullie delen. Tips en kritiek zijn altijd welkom ^^

Xoxo.

---

Proloog

Ik stond buiten tegen de muur van mijn school aangeleund met een groep rokende vrienden om me heen. De wind woei door mijn haar heen en wapperden voor mijn ogen langs. Ik streek mijn lokken aan de kant om wat zicht te krijgen.
“Rico, wil je eens proberen?” Nigel, een goede vriend van me, bood mij een sigaret aan, maar ik schudde mijn hoofd. Ik ging mijn leven niet verprutsen door te roken, te drinken of drugs te nemen. Ik ging naast mijn andere vrienden zitten die ook aan het roken waren. Het rook er niet zo fris. Ik keek de andere kant op naar de andere leerlingen op het schoolplein. Zij stonden gezellig in groepen niet te roken, maar andere dingen te bespreken. Het was de laatste schooldag. We zouden zometeen ons rapport krijgen en ik werd er steeds mee geconfronteert dat ik niet rookte, als enigste van de groep. Ik vond het zelf ook wel raar, maar roken, drinken of drugs nemen dat was pas echt raar. Ik stond op en liep de school in. Ik begon me te ergeren aan de rookgeur.
“Rico, kom op, één hijsje.” Nigel begon kil tegen mij te lachen. Ik draaide me met een geërgerd gezicht om en keek hem doordringend aan. Daarna sloot ik de deur van het schoolgebouw achter me en liep ik naar het lokaal waar ik mijn rapport zou krijgen. Ik wist wel dat ik niet over zou gaan, maar dat gaf me nog niet het teken dat ik mocht gaan spijbelen. Ik zou de derde klas van de high school overnieuw moeten doen. Dit keer zou ik beter mijn best moeten doen. Ik zou de derde klas opnieuw moeten halen. Ik probeerde mezelf een beetje moed in te spreken. Ik probeerde vragen te bedenken die de leraren mij zouden kunnen gaan stellen. Ik probeerde daar ook antwoord op de geven. De vragen die ik bedacht waren redelijk simpel, maar overal wist ik een antwoord op te verzinnen, zoals de vraag waarom ik zulke slechte cijfers had gehaald. Ja, dat kwam omdat ik slecht kon leren. Ik kon me moeilijk concentreren op het schoolwerk. Daarbij had ik ook nog eens dislexie en discalculus. Dat was de voornaamste reden waarom ik zulke slechte cijfers haalde. Ik hoorde voetstappen achter mij in de gang. Ik draaide mijn hoofd om en zag mijn vriendengroep op mij af komen lopen. Ik probeerde snel een weg te vinden om de toiletten in te glippen, maar ze waren te snel en haalden mij in om vervolgens drugs onder mijn neus te duwen of een fles drank in mijn handen te duwen. Ik draaide me kwaad om en gooide de fles naar de andere kant van de gang. Daar vlogen de scherven in het rond. Meteen, een paar seconden na het gerinkel van de fles, kwam er een leraar. We maakten ons uit de voeten, maar omdat ik niet zo snel was kon de leraar mij nog te pakken krijgen. Met een gevoel van afgang werd ik meegenomen naar het kantoor van de schooldirecteur. Ik probeerde mijn vriendengroep er de schuld van te geven, maar de leraar geloofde mij niet. Zelfs de schooldirecteur geloofde mijn verhaal niet. Ik gaf wel toe dat ik de fles kapot gooide, maar dat ik nu gepest werd omdat ik niet dronk, aan drugs deed of rookte geloofde hij niet. Met een straf van een uur strafcorvé verliet ik verdrietig het kantoor en liep ik, een beetje laat voor de uitrijking van de rapporten, terug naar de klas. De hele klas keek mij met verbaasde ogen aan. Ze geloofden niet dat ik zoiets had gedaan.
“Ga snel zitten Rico,” begon de lerares toen ik binnen kwam. Ze hield een rapport omhoog en een meisje was al naar voren komen lopen om het rapport op te halen. Zij kwam voor mij in de lijst. Daarna werd ik al direct naar voren geroepen.
“Rico toch, wat is er mis gegaan dit jaar? De andere jaren haalde je altijd fantastische cijfers.” De lerares keek dit keer wat minder vrolijk dan bij de vorige leerling.
“Dat komt door mijn dislexie en mijn discalculus.” Ik schaamde me er een beetje voor, al was dat niet nodig, want er waren vast meer die hetzelfde probleem als ik hadden.
“Volgend jaar beter je best doen hè Rico,” sloot de lerares haar verhaal af en bezegelde dit jaar voor mij toch nog met een glimlach, die ik eigenlijk niet verdiend had.
Still got tonight
~Matthew Morrison~
Xatham
Banned
Banned

Hey Flubby!
Ik zal eerst eens beginnen met een paar aanmerkingspuntjes:
De wind woei door mijn haar heen en wapperden voor mijn ogen langs.
Wat wappert hier precies? De wind of de haren? De wind is onderwerp, maar haar kan beter wapperen lijkt mij. Zowel wind als haar zijn onderwerp en wapperden is meervoud. Ik zou de zin zo maken: 'De wind woei door mijn haren heen en deze wapperden voor mijn ogen langs.'
Zij stonden gezellig in groepen niet te roken, maar andere dingen te bespreken.
'Niet te roken' klinkt hier een beetje vreemd, ik zou er een apparte zin/bijzin van maken om aan te geven dat ze niet roken.
en ik werd er steeds mee geconfronteert dat ik niet rookte,
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is geconfronteert met een d en niet met een t op het eind. Maar ik zou nog even opzoeken als ik jou was.
als enigste van de groep.
Enigste is de overtreffende trap van enig (mooi). Waarschijnlijk bedoel je enige (zonder st).
Ik zou de derde klas van de high school overnieuw moeten doen.
'High school' is een beetje vreemd midden in een Nederlandse tekst. Probeer vergelijkbare Nederlandse termen te gebruiken.
Ik zou de derde klas opnieuw moeten halen.
Ze heeft hem nog niet gehaald, sterker nog, ze gaat hem niet halen? Dus waarom 'opnieuw'?
De vragen die ik bedacht waren redelijk simpel, maar overal wist ik een antwoord op te verzinnen,
'Maar' staat hier een beetje vreemd. 'Maar' wordt meestal gebruikt bij een tegenstelling maar daar is hier geen sprake van. De vragen zijn redelijk simpel dus is het ook logisch dat ze overal een antwoord op weet te verzinnen, lijkt mij. Misschien bedoelde je dat de vragen niet redelijk simpel waren? Anders zou ik een ander voegwoord gebruiken.
maar ze waren te snel en haalden mij in om vervolgens drugs onder mijn neus te duwen of een fles drank in mijn handen te duwen.
'Of' staat hier wat vreemd. Ik zou 'vervolgens' t/m 'of' weglaten. Ze duwen toch geen drugs onder Rico's neus dus waarom zou je dat dan vermelden. Wat ik denk dat je bedoeling was, was om te vermelden wat de hoofdpersoon dacht dat er zou gaan gebeuren, als dat het geval is, zou ik dat dan ook wat duidelijker maken. Begrijp je wat ik bedoel?

Verder vind ik persoonlijk het verhaal een beetje gammelig verlopen. Misschien had je nog wat extra achtergrondinformatie kunnen geven over de groep, waarom hij geen alcholol drinkt, drugs neemt, rookt etc. en waarom hij toch bij die groep hoort, waarom zijn 'vrienden'-groep zo onaardig tegen hem doet, etc.
Aan de andere kant is dit nog maar een proloog en het heeft ook wel iets om de lezer nog even wat langer in het duister te laten. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van het verhaal!
As the phoenix arises from his ashes...
Flubby
Balpen
Balpen

Dank je voor je kritiek! :) Het is ook al een verhaal die ik twee jaar geleden heb geschreven tijdens NaNoWriMo, dus er zitten inderdaad vele fouten in. Ik zal ze voor een groot deel er zelf uit kunnen halen, maar vaak zit er dan hier en daar nog wel een fout in de zin of iets dergelijks. Ja, ik weet dat het nogal gammel in elkaar steekt, maar dat komt dus ook met het feit dat ik toen twee jaar jonger was :P
Still got tonight
~Matthew Morrison~
Vapor
Puntenslijper
Puntenslijper

Hee!
Ik ben het er mee eens dat het een beetje gammel verloopt. Maar ik zou zo gauw ook niet weten hoe je dat kan verbeteren, op kleine spelfoutjes na.

Wel dit:
'Ik zou de derde klas van de high school overnieuw moeten doen. Dit keer zou ik beter mijn best moeten doen. Ik zou de derde klas opnieuw moeten halen.'
Dit stukje vind ik een beetje vervelend lezen, omdat je een beetje aan het herhalen bent. Bedoel je er bijv. mee dat je de derde klas móet en zál halen of wat?:)

Groetjes!
I just wanna live while I'm alive.
Plaats reactie

Terug naar “Het Dramatheater”