Zorgt het materiaal voor de inspiratie?

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
Carolus
Potlood
Potlood

Maakt het materiaal het verhaal?

Ik heb geen idee waarom, maar ik heb vaak dat ik veel meer inspiratie heb voor een verhaal als ik het met de hand schrijf. Het enige nadeel daaraan is dat ik dan te lui ben om het verhaal te typen, en niemand kan mij geschrift lezen. Vroeger had ik enorm veel inspiratie op de computer, maar als ik nu iets schrijf op de computer zit ik na vijf minuten me te vervelen en weet ik niet wat te schijven. Hier is een voorbeeld:

- Ik werk al een tijdje aan een verhaal, ik werk er alleen aan tijdens de studie op mijn school en dan schrijf ik meestal zo'n zeven pagina's per uur, een hoofdstuk meestal. Maar onlangs wilde ik eens thuis schrijven, en dus schreef ik verder, maar dan op de computer. Ik begon met evenveel inspiratie als normaal, maar na een kwartiertje en nog geen halve pagina verder was ik het alweer beu. Ik had simpelweg geen inspiratie meer. Dan heb ik het ook als ik een perkament-achtige achtergrond heb, dat ik meer oudere verhalen begin te schrijven en met het lettertype 'Courier New' begin ik meer Sci-Fi verhalen te schrijven.

Nu is mijn vraag, hebben jullie dit ook? Dat bepaalde andere soorten papier, pennen etc. jullie een ander soort verhaal laten schrijven of soms minder inspiratie lijken te geven? Discussier!
-Maaike-
Computer
Computer

Heey!

Jaa dat heb ik ook wel :) Thuis lukt het de laatste tijd niet om op de pc te typen, sowiso wordt het dan niet spannend. Dus thuis schrijf ik meestal gewoon op kladblaadjes (die dan fijn door de war raken -_-' ). Wat voor kladblaadje dat is of wat voor pen maakt me niet zoveel uit. Wel moet ik zeggen dat dunne balpennen mijn handschrift leesbaarder maken dan van die dikke pennen :P
Op school typ ik wel op mijn laptop. Dat werkt wel heel goed ^_^ Marja, wat wil je met 2 niets-doen-uren, daarnaast is school meestal een hele goede inspiratiebron, vreemd genoeg.

Groetjes Maaike
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Amarious
Balpen
Balpen

Bij mij is het juist andersom; vroeger had ik veel inspiratie op papier en nu via pc.
Ik typ alles meestal op mijn laptop en dat gaat gewoon goed. Word open, muziekje aan en gaan met die banaan. Soms haal ik ook wel wat inspiratie uit de muziek die ik luister, maar dat is vaak dan een lekker lopende zin of een bepaalde naam of zo. Verder kijk ik vaak naar nieuwsberichten op via het internet. Eigenlijk, als ik mijn eigen bericht zo na lees is internet best belangrijk voor mij (en mijn verhalen).

Op papier schrijf ik eigenlijk nooit meer. Vroeger deed ik dat ook altijd, maar mijn handschrift is nou niet echt geweldig dus heb ik dat maar achterwegen gelaten.
Love the life you live so you can live the life you love.
Ruka
Typmachine
Typmachine

Ik merk inderdaad dat ik het fijner vind om te schrijven. Maar ik heb dan niet dat als ik met een andere pen schrijf ik dan andere ideeën krijg.
Ik krijg meer inspiratie van bijv. een spel dat ik heb gedaan. Heb ik gelijk zin om in de tijd dat het spel zich afspeelt iets te maken.

Maar materiaal doet er wel toe. Ik kom namelijk heel erg tot rust van gewoon schrijven op papier. Dat gaat zoveel makkelijker als typen... Niet makkelijker, want ik heb een typ cursus gehad o_0 Maar ik vind het wel iets fijners hebben X3
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik heb ook dat ik het fijner vind om gewoon met de hand op papier te schrijven (:
Ik moest laatst voor Nederlands een artikel schrijven, uur met de laptop gezeten, werkte voor geen meter. Toen pen en papier gepakt, in een uur had ik het hele artikel af (:
En mijn handschrift is ook gewoon goed te lezen, dus nergens last van XD
Behalve dan, dat ik nooit zin heb om het over te typen. Zo ligt er dus nog ergens een heel boekwerk met een verhaal, iets van 5 jaar geleden begonnen met schrijven ofzo, echt meer dan 200 pagina's, maar ik heb écht geen zin om dat over te typen (:

Verschillende genres heb ik ook niet, maar inspiratie dus wel. En ja, muziekje op werkt ook altijd. Gewoon constant hetzelfde nummer :P
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”