zwarte pieten?

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
Ruka
Typmachine
Typmachine

vinden jullie dat ze afgeschaft moeten worden?
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Silena
Balpen
Balpen

Ik vind dat de zwarte pieten écht zwart moeten worden, in plaats van bruin.
  • Er zijn geen problemen, er zijn mensen.
Ruka
Typmachine
Typmachine

Het gaat eigenlijk om de discussie dat er mensen zijn die vinden dat zwarte pieten weg moeten.
Het zal te racistisch zijn en niet meer van deze tijd.

"Nederland, het is tijd om vaarwel te zeggen tegen zwarte piet. Want hoe je het ook wendt of keert, het blijft achterbaks, hypocriet, lomp, offensief en kwetsend", schrijft Anouk op Facebook.
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
Amarious
Balpen
Balpen

Tsja, met mijn mening over Anouk zal ik dit forum maar niet bevuilen :P, maar goed. Ik vind toch echt dat Zwarte Pieten bij Sinterklaas horen. Ze zijn er altijd al geweest, en zullen denk ik ook nooit echt verdwijnen.
Het zal toch raar zijn als ze er van de een op andere dag niet meer zijn en er dan zogenaamde 'Malle pieten' zijn in alle kleuren van de regenboog. Ik zou de blikken van al die kinderen wel willen zien mochten ze oog in oog komen te staan met zo'n ding...
Love the life you live so you can live the life you love.
-Maaike-
Computer
Computer

Pff nee echt niet. Zwarte pieten horen bij de traditie van Sinterklaas. Plus wie denkt er nu serieus dat die pietjes worden afgebeuld ofzoo, ze zijn altijd harstikke vrolijk (en het is maar smiek..)

't Is een beetje levensloos om nu iedere keer als er ergens een 'zwart' iemand voor komt gelijk het aan te klagen. Want Kuifje werd ook al aangeklaagd omdat er een zwart iemand minder intelligent werd afgebeeld. (In de tijd dat Kuifje werd geschreven, wisten ze niet beter..)

@ Amarious, wist je dat er in Amerika een stadje is dat ook Sinterklaas viert, naar de Hollandse traditie? Daar hebben ze ook soort pietjes, maar dat zijn meer clowns, wellicht worden onze pieten dan ook wel zo :roll:
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Silena
Balpen
Balpen

Zoals al is gezegd; het hoort bij Sinterklaas. En natuurlijk vind ik het een beetje racistisch en zo (gezien het feit dat het door het roet uit de schoorsteen komt dat ze zwart zijn - maak ze dan blank met zwarte roetvegen in hun gezicht - maar gezien al dat gezeur zou ook dat racistisch zijn op een of andere manier), maar het is altijd al zo geweest, dus waarom zou het nu moeten veranderen? Die kinderen zien die zwarte pieten niet anders als de hulpjes van Sinterklaas. Ze leggen geen verband tussen mensen die zwart zijn en zwarte pieten, dus ik zie niet in waarom mensen zich daar druk om maken. Zwarte pieten horen er nou eenmaal bij. Zwart als ze zijn. Punt.
  • Er zijn geen problemen, er zijn mensen.
Nienn
Puntenslijper
Puntenslijper

Ze moeten blijven want de Zwarte pieten horen nou eenmaal bij Nederland!
Ik vind het wel een beetje racistisch maar het is vroeger zo verzonnen,
en er nu kinderen in geloven kan het niet weg.
VRIENDSCHAP IS NET ALS SINTERKLAAS! JE MOET ER IN GELOVEN.
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Hier ook al? Och jee... Nou, vooruit dan maar. (Ik word er een beetje moe van op tv, al die nutteloze debatten over de "zwarte piet"...)

De oorsprong van zwarte piet is omstreden, dat weet iedereen.
Er bestaat een verhaaltje over Piedro (ofzo...) een kind dat door Nikolaas werd gered en als dank hielp hij voortaan Nikolaas die later tot heilig werd verklaard.
Er is inderdaad speculatie over dat het door het roet zou komen.
En volgens andere bronnen is zwarte piet pas in 1895 aan zijn naam gekomen, door een verhaal dat geschreven was over Nikolaas en zijn knecht. Driemaal raden, gezien onze Nederlandse historie was die knecht van het gekleurde ras.
Nederlanders waren vroeger nou eenmaal zeevaarders en net zoals andere Europese landen deden (Spanjaarden met de Azteken, Spanjaarden plus Portugezen met de Japanners), was andere landen tot kolonie maken, en de inwoners ondergeschikt maken, normaal.
Zo behoorden in de Gouden Eeuw van Nederland bepaalde landen aan Nederland toe. Maar gezien genetisch is bepaald dat niet iedereen blank van kleur is, hadden de ondergeschikten dus een kleur.
Heel simpel.
Dat daar vandaag de dag nog sporen van zijn, is heel normaal. De vroegere Egyptische cultuur staat immers ook nog en dat is toch een stukje ouder.
Waarom bepaalde mensen over die sporen struikelen, is mij een raadsel. Het is geschiedenis, verleden, het is geweest, je kan het niet meer veranderen!
Moet je voor die paar groepen mensen nu echt complete tradities gaan verbannen? Of aanpassen? Ik vind van niet. Als je iets niet wilt zien, dan kijk je maar de andere kant op.
We zijn als Nederland tolerant genoeg. Iedereen mag/mocht hier zijn, wonen en blijven. Elke religie mag uitgeoefend worden. Dus waarom zouden wij nog meer moeten opgeven? In Amerika zijn er ook nog altijd tradities met "minderheden", maar ook die blijven gewoon bestaan.
Ik word het zat dat mensen die genetisch anders in elkaar zitten (hoezo politiek correct verwoord?), tegenwoordig gelijk op hun achterpoten staan te steigeren. Onderhand worden we zelf gediscrimineerd. Denkt iemand daar wel eens aan? Alles wordt maar verboden of als discriminatie gezien. De negerzoen was ook al zoiets. We mochten een lekkernij geen negerzoen meer noemen... Waarvoor?! Wat was/is er kwetsend aan? We hebben toch ook nog steeds blanke vla. Dat heeft iedereen wel eens gegeten, maar dat is niet discriminerend omdat.... ?
Sowieso hebben wij als Nederland ook onze tegenslagen gehad. Moeten we dat dan ook uit de sloot gaan vissen en erover gaan klagen? Dan blijft er bar weinig over van de Europese Unie moet ik zeggen... De meer noordelijke landen kun je dan al wegstrepen, Spanje, Portugal en Italië ook... Duitsland uiteraard. De lijst is lang.
Hoe wil je ooit een samenleving krijgen, als je achterom blijft kijken?

Er is trouwens een onderzoek geweest hoe kinderen zouden reageren op anders gekleurde pieten (groen, geel, paars, blauw.. noem maar op). Resultaat: piet was weer eng, een boeman, ziek/niet lekker. Kinderen begonnen zelfs te huilen.
(En wie is er oud genoeg om zich een origineel verhaal van Sinterklaas te herinneren dat hij een witte piet had? Ja, jongens en meisjes, een wit/blank jongetje als piet. Hoor je toch ook niks over dat hij zogezegd een slaaf is? Zijn de zwarte pieten ook niet..)
Wat is er zo slecht aan om iemand die "zwart" is in goed daglicht te stellen? Iedereen die struikelt, kijkt maar naar dat "knecht" gedeelte. Ze vergeten voor het gemak even dat de pieten blijdschap brengen door snoep en speelgoed uit te delen... Ze zijn onderhand de reden waarom het eren van Nikolaas een vrolijke gebeurtenis is.
"Ja, maar de Sint is wit en draagt veel juwelen, terwijl de pieten in clownspakjes ronddansen."
Al wat ik daar over te zeggen heb... Kijk even naar Rome, naar de Paus en zijn Zwitserse garde, en zoek de verschillen!
Grote verschil? De pieten zijn vrolijk. Zij spelen een grotere rol tegenwoordig dan Sinterklaas zelf. Wat is het bezwaar?
Ik zeg dus nogmaals: Zwarte pieten moeten blijven! Houd de traditie in ere! Er zit niks meer negatiefs aan!

Even over dat Amerikaanse dorpje... Nederland bezat vroeger de stad Nieuw Amsterdam (vandaag bekend als New York). En alle tradities van toen, zijn gewoon op de schepen meegegaan naar deze kolonie, zoals ze ook bij de andere koloniën hebben gedaan.
Later heeft Nederland die stad toen "geruild" met Groot Brittanië voor Suriname. De stad werd omgedoopt tot New York, maar de inwoners en daarmee tradities bleven.
Zo is het dus dat vele dingen, zoals 5 december pakjesavond, nog steeds wel in andere landen zijn terug te vinden.
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Waauw, een heel betoog! ^^
Ik ben het er he-le-maal mee eens, ik vind dat mensen soms zo ontzettend overdreven kunnen doen!
Alsof zwarte pieten twintig jaar geleden niet racistisch waren --'
Dikke onzin, laat die kinderen lekker sinterklaasfeest vieren met zwarte pieten, wil je dit niet dan vier je maar iets anders :/
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.
djstayla
Puntenslijper
Puntenslijper

Waarom racistisch? Ze werken gewoon hard met het inpakken van de kado's in de warme zon in spanje...
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”