Fantasy

Leer hier tips en trics of juist de absolute basis van andere leden of help andere leden hun verhalen te verbeteren!

Moderator: Patrick

Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Fantasy

Wil je weten hoe je verhalen over vreemde werelden, mysterieuze karakters en bloederige gevechten op kunt zetten? Wil je je eigen geschreven verhaal nog meer verdiepen zodat het echter wordt? Of gewoon eens kijken wat die rare mensen eigenlijk allemaal doen in dat fantasy hoekje? Dan zal je hier hopelijk antwoord krijgen op je vragen, zo niet, stuur maar een pb, ik sta altijd open voor suggesties ;)
Oh, en ik weet het, ik hou me niet zo aan mijn eigen advies. Ik ben nog hard over een oplossing aan het nadenken, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Clichés

Als er iets is wat je niet in je verhaal wilt hebben, zijn het wel clichés. Het is niet erg als er een paar insluipen, zolang je verhaal er maar niet van aan elkaar hangt. Lezers zullen dan snel afhaken omdat ze het gevoel hebben dat ze zo’n verhaal al eerder gelezen hebben en je hebt kans dat ze zullen denken dat jij als schrijver van het verhaal niet genoeg fantasie hebt om een eigen goedlopende plotlijn te verzinnen. Dat is één van de meest gehoorde kritieken op de Twilightserie van Stephenie Meyer. Niet echt een aanrader.
Ik heb een boek gevonden die de meeste clichés op gebied van epische fantasy opsomt, het heet The Tough Guide To Fantasyland van Diana Wynne Jones. Wel in het Engels, maar het is goed te lezen en als je vaak fantasy leest zal je dingen zien die inderdaad wel heel vreemd zijn.
Let op, deze clichés zijn wel geschreven vanuit het oogpunt van een epische fantasy, iets wat ik niet vaak op het forum ben tegengekomen.
- Reek of wrongness. Al van tevoren krijgt je personage het gevoel dat er iets niet klopt, terwijl dit in het echt leven niet gebeurt.
- Missing Heirs. Ze reizen mee in je groep in de vorm van een kind dat niks van zijn afkomst afweet. Natuurlijk zijn ze geweldige heersers, eerlijk, onschuldig, beleefd, je zou ze zo op de troon kunnen zetten en ze zouden het land geweldig kunnen besturen.
- Colour coding. Simpel gezegd: blond/wit haar is goed, zwart haar is slecht. Zwarte kleding betekent evil, of soms soberheid, maar dan zit er wel een witte riem bij. Grijs en rood is twijfelgeval, de andere kleuren zijn bijna altijd goed.

Clichés die ik vaak op het forum tegenkom zijn verhalen die zo beginnen:
Een meisje zit op school, voor haar is het een gewone dag, maar wat ze niet weet, is dat er een nieuwe jongen in de klas komt. Deze jongen is anders dan zijn leeftijdsgenoten, hij is knap en gedraagt zich volwassen, maar ook wat vreemd. Hij blijkt een vreemde interesse te hebben in de hoofdpersoon en je komt er halverwege het verhaal achter dat hij een vampier of weerwolf is. Meestal een vampier.
Het is niet erg als je qua uitgangspunt een cliché idee neemt, als je het maar goed weet uit te werken. Het probleem is dan wel dat je een beter in elkaar gezet verhaal, een boeiender plot en een interessantere schrijfstijl moet hebben. Mijn tip is dus om origineel te blijven.

Your own badass!

Het is verleidelijk om je hoofdpersoon shining goed te maken en de slechterik puur evil. Dat hij kleine kindertjes eet bij het ontbijt en als hobby gevangen laat onthoofden. Oja, en vergeet niet dat hij de wereld wil vernietigen, wat eigenlijk niet logisch is, omdat hij dan zelf ook doodgaat. Maar goed, een pure slechterik denkt ook niet logisch.
Een tip die je nog vaker gaat krijgen: kijk naar de echte wereld. Niemand wordt slecht geboren, er zit altijd een idee of motivatie achter de plannen die voor een ander als slecht worden beschouwd.
Neem bijvoorbeeld Hitler, door sommige mensen beschouwd als de belichaming van het kwaad op aarde. Niets wees er in zijn kindertijd op dat hij een gevreesde dictator zou worden. Waren zijn ideeën fout? Ja. Maar begrijpelijk? Ja, dat ook. Hij had een ideaalbeeld voor ogen, de perfecte wereld met de übermensch.
Slecht uitgewerkte slechteriken willen de wereld overheersen omdat dat in hun aard ligt. Ze geven geen reden, ze willen alleen maar macht, ook al gaat dat ten koste van anderen. Deze zijn makkelijk om te schrijven, maar blijven je niet bij.
Goed uitgewerkte slechteriken kunnen daarentegen heel intrigerend zijn. Je gaat bij hen afvragen waarom ze zo doen, wat er is gebeurd waarom ze zo doen en misschien zelfs begrijpen waarom ze het doen. Ze hebben een reden om te doen wat ze doen, bijvoorbeeld liefde of een ideaalbeeld. Niemand wordt nu eenmaal slecht geboren.

Mister Good Guy

Zouden jullie de wereld redden als jullie de kans daarvoor hadden? Waarschijnlijk zal een groot deel nu ja zeggen. In de theorie is dat altijd makkelijk, maar in de praktijk… Waarom zijn nu dan alle wereldproblemen nog niet opgelost en wordt de natuur nog steeds vervuild? De wil is er wel, maar de motivatie is er niet.
Zo moet je ook tegen je good guy aankijken. Hij zal niet de wereld redden simpelweg omdat het zijn taak is, maar omdat hij daarvoor ook een reden heeft. Hij wil bijvoorbeeld indruk maken op het meisje op wie hij verliefd is, of hij wil gewoon zijn eigen hachje redden omdat de bad guy achter hem aanzit.

Creëer je eigen wereld

Hier geldt weer: kijk naar onze wereld. Welke dingen spelen een grote rol? De economie
(welk gebied verdient waarmee zijn geld), geografie, flora en fauna, maar ook feesten, religie en belangrijke families.
Wat in fantasywerelden nogal vergeten wordt, is dat er dieren leven. Ja, ook bacteriën. Als je die niet in je wereld hebt, stort eigenlijk heel je voedselketen ineen, omdat de bacteriën en schimmels helemaal onderaan staan en zorgen dat andere dieren kunnen overleven. Vergeet dus niet om af en toe je brood te laten beschimmelen;)
De grotere dieren worden ook vaak vergeten. Kijk maar een fantasyboek door en je kunt waarschijnlijk op je hand tellen welke dieren je bent tegengekomen en hoe vaak. Een argument is dat je, als je in het bos loopt, ook niet vaak dieren ziet. Dat klopt, maar je kunt ook over boerderijdieren vertellen. Een simpele gedachte die niet al te vaak gebruikt wordt. Laat kippen loslopen of koeien grazen in de wei. Dan is dat probleem al snel verholpen.
Bij flora geldt hetzelfde, een beetje variatie in je bomen kan geen kwaad. Je hoeft er geen heel biologieboek in te gooien en let er wel op dat je planten groeien in het klimaat waar ze ook echt kunnen leven. Dus geen kokosnoten in de bergen in het koude Noorden.

Creëer je eigen soort

Een eigen soort heeft drie dingen die je kan veranderen: het uiterlijk, de cultuur en hun krachten. Laat je je soort veel op een mens lijken en pas je alleen de oren aan (bv. elfen) of verander je ze helemaal zodat ze niet eens meer iets weg hebben van iets menselijks (bv. draken)? Geef je je karakter een lichte huidskleur mee of juist nootbruin? Let er hier wel bij op dat je niet te veel aan colour coding gaat doen, dus zwart is slecht en wit is goed.
De cultuur is nog het moeilijkste. Wat maakt jouw ras anders dan de mensheid? Ikzelf vind het handig om verschillende culturen langs te gaan en me daardoor te laten inspireren. Je kunt ook gewoon random dingen verzinnen, dat is natuurlijk ook leuk.
En als laatste, de krachten. Heeft iedereen magie of maar een klein gedeelte? Zijn ze sneller of sterker dan mensen, of juist zwakker. Ik heb een website gevonden waarbij je kunt kijken of je gaan MarySue-ras hebt gemaakt: http://www.springhole.net/writing/marysuerace.htm . Het is wel in het Engels, maar het kan je misschien helpen om de ruwe kantjes van je ras af te halen en hem zo geloofwaardig mogelijk te maken.

Karakters

Ik heb twee soorten karakters gezien die heel erg opvallen in de verschillende verhalen die ik heb gelezen, namelijk het verlegen, gewone meisje dat de vampier achter zich aankrijgt, of de hoofdpersoon die erachter komt dat ze alle macht van de wereld heeft.
Eén tip die ik jullie op jullie hart wil drukken: overpower je karakter niet. Niemand vindt perfecte personages interessant, als je van te voren weet dat de hp de krachtmeting gaat overleven, gaat de spanning eruit.
Ik weet het, het is heel verleidelijk om je karakters helemaal geweldig te maken, ze maken nooit fouten, ze overwinnen alles, ze doen niemand kwaad en ga zo maar door. Maar hoe langer je schrijft, hoe meer je eigen karakters je tegen zullen gaan staan. Menselijke karakters zijn leuk omdat ze interessant zijn en daar horen de zwarte kantjes ook bij. Soms kunnen ze zelfs heel grappig zijn om te schrijven.

Mysterie

Dit kun je niet alleen bij fantasyverhalen gebruiken, maar eigenlijk bij alle soorten. Stop mysterie in je verhaal, dan maak je de lezer al snel nieuwsgierig naar meer. Geef kleine hints hoe dingen zouden kunnen zijn, soms in de goede richting, soms in de verkeerde en laat ze aan het einde helemaal dazzled achter.
Wat ook een goede is, is om je hoofdpersoon een bepaalde gedachtengang te laten volgen, de lezer helemaal dat wereldje in te slepen, dingen laten zien die helemaal niks zeggen om later op iets compleets anders uit te komen.
Een andere mogelijkheid is om telkens een klein mysterie toe te voegen als je er eentje onthuld hebt. De lezer zit dan al zo ver in het mysterie gesleept dat ze niet op willen geven en erachter willen komen wat er precies aan de hand is.

Gebruik de clichés tegen zichzelf!

Dit is heel makkelijk, gewoon doen wat de titel zegt. Is een cliché dat de nieuwkomer mysterieus en knap is, en waarschijnlijk een vampier, maak hem dan lelijk en misschien ook mysterieus, maar zeker geen vampier.
Vind je het een cliché dat alles in de fantasywereld door het lot, profeties en orakels wordt voorspeld? Maak een personage dat gelooft dat hij een geweldige waarzegger is, maar er in werkelijkheid niets van bakt.
Is er iets wat je onmetelijk stoort in al die fantasyverhalen? Grijp dat gegeven vast en geef er een eigen draai aan. Maak het absurd en drijf er de spot mee. Er zijn genoeg mensen die zich ergeren aan hetzelfde ding als jij.
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Arin
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Is er misschien een opdracht? Ik zou wel wat willen oefenen op fantasyschrijven...
I'm so sneaky, I sometimes can't even trust myself.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Tja, ik wist er geen en Xatham had aangeboden om hier iets voor te bedenken, maar dat is er denk ik bij ingeschoten. Het probleem bij deze les is eigenlijk dat er over het algemeen geen dingen in staan die je in één oneshot kunt proppen, maar zich echt in een groot verhaal moeten ontwikkelen.

Hmmm, toch mijn hersens maar aan het werk gezet xD ik heb geprobeerd per stukje een opdracht te verzinnen, hoewel dat niet bij alles kan. Maar goed, beter iets dan niets :P

Opdrachten

- Your own badass: Schrijf een stukje vanuit de slechterik van het verhaal terwijl hij achter zijn prooi aanjaagt. Je mag zelf bedenken of het hem lukt zijn prooi te vangen en waarom hij het precies doet.

- Mister good guy: Je good guy staat voor een ravijn vol lava. Om zijn doel te bereiken, moet hij door de lavazee heen, waarbij de kans groot is dat hij voor altijd littekens overhoudt of zelfs de dood vindt. Doet hij het of besluit hij toch dat het het risico niet waard is?

- Karakters: Schrijf juist een stukje vanuit een Mary Sue/Larry Stu over hoe zij/hij een dorp redt van een roofinval. Kan je je nog even uitleven voordat je dit karakter nooit meer mag gebruiken^^

- Mysterie: Je personage heeft een halsketting met een medaillon dat ze niet open kan krijgen. Op een avond begint het te tikken en krijgt ze rare dromen. Eindig met een verrassende afloop.

- Gebruik de clichés tegen zichzelf: Deze is simpel. Bedenk een cliché waar je je mateloos aan stoort en twist hem totdat het lachwekkend is.
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Kimmutju
Potlood
Potlood

Wow, thanks! Vet goede tips! Ik heb er veel aan, hoewel het meeste natuurlijk ook "standaard" is, toch fijn om nog eens door te nemen!
Alleen het stukje met "Hitler" dacht ik even van: "WTF?! Zijn ideeën zijn niet 'begrijpelijk'!" Althans, voor mij niet.

Maar onwijs goede tips! ;D
❒ Single
❒ Taken
✔ Mentally in love with a character that doesn't really exist
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hm, nu je het zo zegt, klinkt het idd vreemd xD wat ik eigenlijk wilde zeggen, was dat er bij hem een idee achter zat en hij niet zomaar uit het niks probeerde macht te vergaren, wat een slecht ontwikkelde bad guy wel doet. En Hitler heeft ook de eerste paar jaar dat hij de macht had ook goede dingen gedaan voor het volk, daardoor zijn ze eigenlijk uit de nasleep van de eerste oorlog gekomen. Maar dáárna is hij helemaal doorgeslagen en heeft zijn ideeën bij iedereen opgedrongen. Wat eigenlijk best interessant is, want dat is wel bij meerdere leiders gebeurd. In Afrika zaten er geloof ik ook een paar die eerst alleen het goede voor het volk in ogen had, en daarna de dictator werd die ze eruit hadden gegooid.

En bedankt^^ fijn dat je er iets aan hebt!
Kimmutju
Potlood
Potlood

Hmm... ja, in dat opzicht inderdaad. Maar hij werd ook niet aangenomen bij de kunstacademie. Als hij nou gewoon een barslechte schilder was geworden...
❒ Single
❒ Taken
✔ Mentally in love with a character that doesn't really exist
Kim.
Puntenslijper
Puntenslijper

Jeej, ik heb mijn verhaal even langsgegaan en bijna alles is wel oké. Alleen mijn slechterik is nog een beetje slechterik zonder reden, ja, je hebt me wel even aan het denken gezet daarmee. Tenk joee :D
Alleen ik heb een vraagje: Over die colour coding:
In mijn verhaal is het dus zo dat de vier westerse Elementen (Vuur, Aarde, Water & Lucht, red.) bestuurd kunnen worden door eigenlijk mensen, maar die hebben dus per Element uiterlijke kenmerken (dit heeft geen invloed op goed of slecht)
Is dit ook Colour Coding? Eigenlijk wil ik dit wel behouden, maar als het ten koste gaat van het verhaal verander ik het denk ik wel..
Arin
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Volgens mij niet, volgens mij is colour coding vooral goed/slecht. Ik denk dat het wel colour coding zou zijn als je vuur slecht maakt, omdat dat altijd zo is, vuur is slecht, zwart is slecht, water en wit zijn goed, in die geest
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hm, om eerlijk te zijn heb ik daar nooit over nagedacht :P Colour coding is idd slecht en goed een eigen kleur geven. En dus heel basaal wit is goed, zwart is slecht.
Met je verschillende elementenmensjes eigen karakteristiek dingetjes meegeven is juist leuk! Ik weet niet of je Avatar hebt gekeken, maar daar doen ze dat heel goed. Dat maakt het juist echter, omdat ieder element eigenlijk een eigen uiterlijk heeft gekregen.
Wat voor dingetjes zijn het eigenlijk? Ben ik nu wel heel erg nieuwsgierig naar^^
En hoe had je het sturen met de elementen in gedachten? Dat is eigenlijk ook iets waar je een beetje op moet passen, dat het niet te veel op Avatar gaat lijken. Want dat is iets wat bijna altijd in mijn gedachten springt als ik aan de 4 elementen moet denken :P
Kim.
Puntenslijper
Puntenslijper

Nee, ik doe eigenlijk niet met 'alleen Vuur is slecht'. Het is zo dat iedereen slecht kan zijn, maar dat de 'slechterik' liever bepaalde personen uitkiest omdat die makkelijker te beinvloeden zijn. (Lucht en Vuur het meest).
Ik kijk eigenlijk nooit naar Avatar, whihi. Ik vind het niet zo geweldig. Ik heb het ooit wel eens gekeken, maar naar mijn idee zijn het dan alleen de kledingkleuren..
Over dat Elementen sturen had ik in gedachten dat eigenlijk iedereen (die elementenstuurder is) het al kan, maar niet onder controle heeft zeg maar. Dus een kleuter kan al bijv. water sturen maken, maar heeft deze niet onder controle zodat hij/zij het huis kan vernielen met een soort tsunami (oké, overdreven maar zo heb je een beter idee) met het water. Ze worden getraind op die vaardigheden, hun eigen kracht in bedwang houden. Bij woede of verdriet ofzo kunnen hun krachten ook oplaaien en die moeten ze dan onderdrukken. Stel je een baby voor in zijn wiegje die ligt te krijsen met vlammen om zijn hoofd. (Hellaas ook wat onorigineel, het is een school waarin ze dit dus leren)
Er zit (heu, origineel) wel een Avatara in, maar deze heb ik niet helemaal van de serie Avatar overgenomen, maar van het hindoeisme. In het hindoeisme is er namelijk dat er een godheid op aarde komt in een vorm van mens of dier om de balans tussen het goed en kwaad te herstellen, en die heet Avatara (ofwel in het Engels Avatar)

Over hoe ze eruit zien? Ik heb een mega-schema gemaakt met uiterlijke kenmerken en karaktertrekken. Natuurlijk bestaan hier ook uitzonderingen op.

Uiterlijk van de beoefenaar:

Vuur:
Kleur van het haar: Rood, Rossig, Roodblond haar, of haar met een duidelijke rode glans.
Kleur van de ogen: Alle kleuren mogelijk, met uitzondering van zwart.
Huidkleur: Bleek, met of zonder sproeten.

Water:
Kleur van het haar: Bruin, of (donker)blond.
Kleur van de ogen: Alle kleuren mogelijk.
Huidkleur: Een blanke huidkleur, met weinig tot geen sproeten.

Lucht:
Kleur van het haar: Blond, lichtblond en witblond.
Kleur van de ogen: Alleen blauw en grijs.
Huidkleur: Bleek gezicht, geen sproeten.

Aarde:
Kleur van het haar: Bruin of zwart.
Kleur van de ogen: Alleen bruin, groen of zwart
Huidkleur: Blank, of een getinte huidkleur. Sproeten kunnen voorkomen

LET OP: Er bestaan altijd uitzonderingen op deze schema’s!

De school kent 4 leerjaren.
Leerjaar 1: 12, 13, 14* jaar
Leerjaar 2: 13, 14, 15* jaar
Leerjaar 3: 14, 15, 16* jaar
Leerjaar 4: 15, 16, 17* jaar

* = Alleen uitzondering. Er bestaan natuurlijk meerdere uitzonderingen qua leeftijd.Na twee keer doubleren moet u helaas de school verlaten.

De kenmerken van Aarde, Lucht, Water en Vuur.
Elk Element heeft bepaalde kenmerken. Niet kenmerken aan het Element zelf, maar aan de beoefener daarvan. Hij/Zij heeft een bepaald uiterlijk en karakter wat op het Element gebaseerd is.

We zullen de kenmerken noemen in een simpel schema voor extra duidelijkheid:
Karakter en specialiteiten van de beoefenaar:

Vuur:
Agressief, snel, behendig. Sluw. Meestal goed in het bedenken van plannen. Het meest geliefd en gebruikt bij de Krijgers van de Schaduw (=Dienaars van de 'slechterik') Let daarom zeer goed op bij deze personen.
Positieve punten:
 Werken het liefst alleen
 Strategieën bedenken is een van zijn specialiteiten
Negatieve punten:
 Agressief
 Afstandelijk
Talent: Vechten

Water:
Kalm, rustig. Kan goed ruzies oplossen. Is erg goed in teamwork.
De meeste leraren zijn Watermensen, omdat ze flexibel en kalm zijn.
Positieve punten:
 Teamworkers
 Kalm en/of nuchter
Negatieve punten:
 Zijn meteen extreem boos als ze écht boos zijn
 Perfectionistisch
Talent: Helen

Lucht:
Zweverig, dromerig. Vaak ergens in dromenland, ook overdag. Hun stemming wisselt snel. Worden gebruikt om post te versturen. Zijn onbetrouwbaar wegens hun snel veranderende mening. Kunnen ook snel gehersenspoeld worden. Let ook bij deze goed op.
Positieve punten:
 Intelligent
 Meestal erg knap
Negatieve punten:
 Afwezig
 Snel veranderende mening
Talent: Vliegen

Aarde:
Knorrig, vaak chagrijnig. Maar, ze zijn trouw, hebben respect voor andere mensen. Als je een Aarde als vriend hebt, is het een echte.
Positieve punten:
 Trouw
 Respectvol en betrouwbaar
Negatieve punten:
 Koppig
 Moeilijk over te halen
Talent: Natuur beïnvloeden

Ieder Element heeft een eigen uiterlijk, karakter en talent. Over dat Talent, het betekent dus dat ze daarin uitblinken vergeleken met anderen. Sommige andere Elementen kunnen dat Talent niet eens uitvoeren (bijv. Vliegen of Natuur beïnvloeden), maar Helen kan weer wel. Ook op de karakters en Talenten zijn uitzonderingen.
Eigenlijk ben ik niet van plan mijn verhaal nog drastisch om te gooien, want ik zit al op 56 A4'tjes (ongeveer 170 bladzijdes boekenvorm, 12,5x20)
Het is overigens mijn eerste boek, en niet de enige die schrijft. Mijn vriendinnen schrijven ook allemaal en we motiveren elkaar om verder te schrijven en geven tips. (We zijn allen 13 à 14 jaar, ik ook :))
Arin
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Stel je anders ook even voor bij het "Even voorstellen", topic. :D
Kim.
Puntenslijper
Puntenslijper

Nou, kijk eens! Ik heb me extra hyperactief 'even voorgesteld'! Tadadum!

Ik loop dood met het denken aan een reden voor de slechterik om slecht te zijn... Hmmmmmmm...
Mijn slechterik is geen mens, het is een wezen. Hij is ook niet geboren en heeft geen jeugd gehad. Bloerg. Moeilijk..

Oh, ook leuk: De hoofdpersoon in mijn verhaal heet Sue. Van MarySue, waha.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Pfoe, dat is al heel erg uitgebreid! Ik vind dat soort dingen altijd heel erg leuk om te lezen, geeft een verhaal toch meer diepgang^^ en leuk dat je je elementen ook negatieve punten hebt meegegeven, die vergeten mensen nogal snel bij het bedenken van zoiets.
Ik zou bij de Avatara wel de naam aanpassen, anders heb je de kans dat mensen de link gaan liggen die er helemaal niet is, zoals ik ook al ten onrecht had gedaan :P

Leuk dat jullie dat samen doen! Ik wilde dat ik ook een soort schrijfclubje had, maar goed, daar heb ik nu dit forum voor :P post hier gerust je verhaal, lijkt me leuk om te lezen!

Als je wilt, Kim, kan je me een pbtje sturen met wat je tot nu toe hebt over je slechterik, ik vind het leuk om mensen met hun plot te helpen^^ en anders kan je het ook hier posten: http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... atie+topic , het inspiratie topic van het forum
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Pas maar op hoor, Saskia stuurt sloom een pm terug :P

Misschien is het leuk als jouw slechterik door negatieve invloeden van buitenaf slecht is geworden? Dat hij bijvoorbeeld een trauma heeft ofzo...? Of dat hij depressief is en dat uit doormiddel van agressie bijvoorbeeld? Dan heb je meteen wat meer om over te schrijven xD
When the power of love overcomes the love of power.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hé, niet verklappen! Het is veel leuker als ze er zelf achterkomen haha xD ik zal maar eens kijken in mijn voorraadkast of ik jouw stoffige pbtje kan vinden :P
anne2663
Potlood
Potlood
Contacteer:

Hmm, nu ik het zo bekijk is mijn fantasyverhaal (in mijn onhandigheid ben ik twee verhalen tegelijk aan het schrijven) een beetje doorzichtig en mijn hoofdpersoon komt overal iets te goed vanaf.
bijv: ze wordt tijdens het surfen aangevallen door twee haaien, wordt vervolgens half gered door een torenvalk, wat op zich al vreemd is, wordt in haar arm en been gebeten, komt een paar keer in een sterke stroming terecht en weet toch nog aan de kant te komen...
dat wordt herschrijven... :huh

ik ga zeker iets aan deze topic hebben :D
Don't cry because it's over, but smile because the of the wonderful experience you had :)
Demon
Typmachine
Typmachine

Niet dat dit relevant is, maar ik moet het gewoon zeggen...
"You're own badass."
Something's wrong there, sir. (Nee, het maakt mij niet uit dat je een meisje bent; ik zeg "sir", als ik dat wil. :/)
Het is dus niet, "You ARE own badass.", want volgens mij klinkt dat in geen enkele taal goed. xd.
"Your own badass", dus. ;p
Saskjezwaard
Computer
Computer

Echt waar? :O god, ik schaam me diep --' wat een oerstomme fout! Snel veranderen^^
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Dit is mijn stukje (uit mijn proloog) over de antagonist Undroth. Hierin komen ook al enkele motieven naar voren van de antagonist ook al worden ze pas later uitgelegd.

De wereld is verscheurd. De wereld zoals ze ooit was gecreëerd bestaat niet meer. Valerian is uit elkaar gerukt, kapot gemaakt en verdeeld. De goden kunnen alleen toe kijken hoe nieuwe krachten zich zullen doen gelden. Aurusia wordt bedreigt, van het machtige rijk wat het ooit was is er nog maar weinig aanwezig. De nieuwe krachten zullen Aurusia van de kaart doen vegen. Voor te lang heeft het als een rots gestaan die golf naar golf breekt. De tijd is gekomen dat de rots gebroken wordt. Te lang heeft Aurusia de wil van haar koningen en regentes opgelegd aan de wereld. Voor het heengaan van de beschermers van de wereld zal Aurusia branden. Het zal branden zoals de wereld branden tijdens de Grote Zuivering.
Aurusia is zwak geworden als een oude man aan het einde van zijn leven. Haar tijd is gekomen en de tijd voor andere volken zal komen. Niemand zal mij tegen houden om mijn doel, mijn missie, mijn plan, mijn wraak te voltooien. Aurusia waant zich veilig achter zijn forten en legers zonder bondgenoten of vrienden. Ik zal Aurusia laten zien hoe diep een nacht kan zijn, hoe donker de wereld kan zijn, hoe het voelt als je alles verliest. Te lang heeft men mij opgesloten en gekwetst. Het wordt tijd voor een nieuwe wereld, een wereld zonder goden die toe keken terwijl de wereld verging.
Mijn naam is Undroth en ik zal niet rusten tot de zwarte plaag de wereld heeft verzwolgen.
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
Plaats reactie

Terug naar “Schrijflessen”