Beginnersles

Leer hier tips en trics of juist de absolute basis van andere leden of help andere leden hun verhalen te verbeteren!

Moderator: Patrick

Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Beginnersles

Dit zijn de schrijfregels die iedere ‘hobbyschrijver’ moet kennen voordat hij/zij aan een verhaal begint. Omdat ze dat jammer genoeg niet op school onderwijzen, doen we het maar op OV. Als je deze les hebt gelezen, heb je de regels onder de knie die je nodig hebt om een verzorgd uitziend verhaal te leveren.

Cijfers

Ik zat al 2 jaar bij hem in de klas, hij was 16 en ik was 15.
Ik zat al twee jaar bij hem in de klas, hij was zestien en ik was vijftien.

Cijfers die makkelijk uit te schrijven zijn, moeten altijd uitgeschreven worden. Het staat verzorgder in je tekst en het maakt de zin vloeiender. Vergelijk zelf maar de twee schuingedrukte zinnen, de onderste is veel fijner om door te lezen. Dat komt omdat je niet hoeft over te schakelen van letters naar cijfers.
Cijfers zoals 14561864 hoeven niet voluit geschreven te worden, maar zulke getallen staan nog lelijker in de tekst. Hiervoor is een trucje bedacht: geef niet het exacte getal, maar een benadering.
Bijna vijftien miljoen jaar geleden daalden de goden voor het eerst af naar de nieuwe wereld.

Alinea’s

Als schrijver moet je er alles aan doen om het leescomfort van je lezers te vergroten. Als je dat niet doet, heb je kans dat ze wegklikken voordat ze het verhaal hebben gelezen, gewoon omdat ze er niet doorheen komen. Het is zonde van een goed verhaal als dat gebeurt.
Alinea’s maken in je tekst is daar een goed voorbeeld van. Als je kijkt naar een boek, zie je dat het verhaal in verschillende alinea’s is opgedeeld. Dit is ook een must op internet. Van een scherm aflezen is al niet het fijnste wat er is, als er dan ook nog een grote blok tekst je staat aan te staren, dan ben je al snel geneigd om weg te klikken. Het is een kleine moeite om dat te verhelpen door een paar keer in je stuk te enteren.
Een tip hierbij is: lees je stukje door en bij elke keer als je denkt: hier springt het onderwerp over, dan kan er een nieuwe alinea. Het is hierbij vooral oefenen, na een tijdje gaat het automatisch.
Een extra voordeel van in alinea’s opdelen is dat je een zin kunt benadrukken, zodat het echt goed binnenkomt bij je lezer.
Niks is beter voor het uitleggen dan een voorbeeld. De eerste tekst is een stuk dat niet opgedeeld is in alinea’s. Als het langer zou zijn, zou het niet aantrekkelijk zijn om te lezen omdat je de hele tijd de draad kwijt raakt. Kijk maar waar je zou denken dat alinea’s moeten.

Ze danste in de sneeuw. Witte vlokken dwarrelden op haar haren en bleven op haar lichaam kleven. De kou van de winter was onvoelbaar voor haar, ze merkte het niet op. De blossen die haar wangen rood kleurden, lieten zien dat haar lijf het wel ervoer. Ze stak haar handen de lucht in en liet het wit haar blote handen kussen. Verrukt sloot ze haar ogen en liet zich achterover vallen. Gelijk drong de sneeuw haar jas binnen, in een langzame aanval om haar nat en koud te maken. Ze giechelde. De lucht was donker; naast de vlekken die naar beneden dwarrelden, was er alleen een flinterdunne schijf van de maan te zien. De sterren hadden zich verhuld achter de wolken om te slapen. Vannacht zouden zij niet gezien worden. Het meisje zuchtte tevreden en krulde zich op. Haar ogen schoten nog even open voor ze zich slaperig sloten. Haar ademhaling werd rustig. De sneeuw vervolgde traag zijn opmars.

In het stuk hieronder heb ik het verhaaltje opgedeeld in alinea’s, zoals ik het zie. Sommigen vinden het fijner om de alinea’s groter te maken, anderen kleiner, het is een persoonlijke smaak. Maar het moet wel opgedeeld worden in alinea’s ;)

Ze danste in de sneeuw. Witte vlokken dwarrelden op haar haren en bleven op haar lichaam kleven. De kou van de winter was onvoelbaar voor haar, ze merkte het niet op. De blossen die haar wangen rood kleurden, lieten zien dat haar lijf het wel ervoer.
Ze stak haar handen de lucht in en liet het wit haar blote handen kussen. Verrukt sloot ze haar ogen en liet zich achterover vallen. Gelijk drong de sneeuw haar jas binnen, in een langzame aanval om haar nat en koud te maken. Ze giechelde.
De lucht was donker; naast de vlekken die naar beneden dwarrelden, was er alleen een flinterdunne schijf van de maan te zien. De sterren hadden zich verhuld achter de wolken om te slapen. Vannacht zouden zij niet gezien worden.
Het meisje zuchtte tevreden en krulde zich op. Haar ogen schoten nog even open voor ze zich slaperig sloten. Haar ademhaling werd rustig.
De sneeuw vervolgde traag zijn opmars.

Spelling en grammatica

Nog een onderdeel waarmee je het de lezer gemakkelijk kunt maken. Niemand vindt het namelijk leuk om door een stuk vol spelling- en grammaticafouten te ploegen. Het is niet erg als je er niet goed in bent, daar willen we je graag bij helpen, maar er zijn een paar dingen die je kunt doen om het de lezers zo makkelijk mogelijk te maken:
- Laat je stukje een dag rusten voordat je het post, en lees het nog even door voordat je werkelijk op ‘versturen’ klikt. Zo zal je er zelf al wat eventuele foutjes uit kunnen halen.
- Schrijf je verhaal in word of een andere tekstverwerker. Je hebt dan het voordeel dat je de spelling- en grammaticacontrole over je stuk heen kan laten gaan. Niet alles wat hij verbetert is per definitie ook echt goed en ook niet elke fout zal erdoor gefilterd worden, maar het zal je in ieder geval een stuk helpen. Bijkomend voordeel is dat je tekst opgeslagen is, zodat je het niet kwijt kan raken zodra je computer crasht (moet je wel een back-up hebben :P).

Dialogen

Bij dialogen moet elke keer als iemand anders iets zegt, het op een nieuwe regel. Dus in plaats van:
Nick liet zich lui op de bank ploffen. “Weet je wat ik zo leuk vind om te doen?” Jane keek even met vernauwde ogen naar zijn uitgestoken voeten die de tafel bevuilden, voor ze hem aankeek en haar hoofd schudde. “Dit.” Hij grijnsde breed en ging nog asocialer zitten. Jane rolde met haar ogen en ging op de bank tegenover hem zitten. “Volwassen joh, hoe oud was je ook alweer?”
Zo:
Nick liet zich lui op de bank ploffen. “Weet je wat ik zo leuk vind om te doen?”
Jane keek even met vernauwde ogen naar zijn uitgestoken voeten die de tafel bevuilden, voor ze hem aankeek en haar hoofd schudde.
“Dit.” Hij grijnsde breed en ging nog asocialer zitten.
Jane rolde met haar ogen en ging op de bank tegenover hem zitten. “Volwassen joh, hoe oud was je ook alweer?”

Zo is het gelijk overzichtelijker wie wat zegt en wie wat doet. En als bonus maakt het je tekst ook luchtiger, zodat het makkelijker door te lezen is.
Voor de rest van de regels van dialoog is er de les van Xatham: http://www.onlineverhalen.nl/forum/view ... =87&t=7224

Afwisseling

Eén van de belangrijkste dingen bij schrijven is afwisseling. Als je dat beheerst, is je tekst gelijk een stuk mooier.
Het staat niet mooi om twee dezelfde woorden in dezelfde zin te hebben, of zelfs in de zin erna.
Ik staarde in haar ogen. Ze knipperde met haar ogen voordat ze haar ogen afwendde.
Ook is het mooier om de lengte van zinnen af te wisselen. Vooral bij korte zinnen valt het op, omdat sommige lezers de tekst als staccato kunnen lezen
Ik glimlachte naar mijn vriendin. Ze grijnsde terug. Ik deed een stap naar de jongen toe. Hij praatte met de badjuffrouw. Voorzichtig tikte ik hem op zijn schouder. Hij draaide zich naar me om. Ik glimlachte zo verleidelijk mogelijk. Hij fronste zijn wenkbrauwen.

Tips!

Voor de mensen die slecht zijn in grammatica, heb ik hier een handige site die je hopelijk kan helpen: http://www.beterspellen.nl . Je kunt je aanmelden en dan krijg je elke dag een herinneringsmailtje toegestuurd om een spellingstest te maken. Er zijn drie niveaus, zodat je altijd je eigen niveau uit kan kiezen. Je krijgt vier vragen, en als je er eentje fout beantwoordt, krijg je gelijk een link naar een pagina waar de uitleg op staat. Als je die grondig doorleest, zal je geleidelijk steeds beter worden in spelling ;)
En dan is er natuurlijk de site die mij door mijn verhalen heen sleept: http://www.synoniemen.net . Stel, er ligt een woord op het puntje van je tong, maar je weet hem niet precies. Dan typ je gewoon een woord in wat er iets op lijkt en meestal staat je woord dan ergens in de lijst. En het is ook een ideale site als je wilt afwisselen met je woorden, of een sterkere of zwakkere vorm van iets wil vinden.
http://www.babybites.nl Ben je slecht in namen verzinnen, dan is dit de ideale site. Ga de lijst langs met Franse jongensnamen en je vindt er vanzelf eentje die je aanspreekt.
http://www.rinkworks.com/namegen/ Nog een site voor het vinden van namen. Hier krijg je een lijst met random namen die fantastische stadsnamen zijn. Je moet wel zoeken naar een goede, maar het scheelt denkwerk

Er staan nog meer schrijflessen online, deze kunnen je zeker helpen om je verhaal inhoudelijk te verbeteren zodra je de algemene regels onder controle hebt.
Heb je nog meer tips/sites die je gebruikt bij het schrijven, stuur een pbtje, dan voeg ik hem meteen toe ;)
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
s89
Puntenslijper
Puntenslijper

ik vond het erg fijn om dit te lezen.
Het was allemaal erg toepassend op mij.
Rhaenon
Nieuw
Nieuw

Ik heb nog een aanvulling bij de naamgeneratoren:
http://fantasynamegenerators.com/
http://dicelog.com/yafnag
http://www.behindthename.com/random/
http://www.fantasynamegen.com/
Sommigen hebben zelfs aparte lijsten voor steden, personages, rassen, achternamen, metalen etc.
Rhaenon
Saskjezwaard
Computer
Computer

Supeerrr! Dank u :D
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

De site werkt het beste met Engelse teksten maar ook in het Nederlands zal hij er een hoop dingen uitvissen. Heeft bij mij wel een aantal 'ohja' momentjes opgeleverd en zeker de leesbaarheid van verhalen opgeschroefd! Mooiste van alles, het is gratis...

http://www.prowritingaid.com
nurias
Vulpen
Vulpen

Goed om te lezen en heb daar veel aan in mijn komende verhalen
paardkirsten
Puntenslijper
Puntenslijper

handig zeg deze beginnersllenessen. Ik weet nu een stuk meer over schrijfen van verhalen
Plaats reactie

Terug naar “Schrijflessen”