-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ergens in New York zaten een groep van rond de 100 straatkinderen bij elkaar.
“Vertel eens een verhaaltje Jack.” Vroeg een meisje aan de jongen die helemaal alleen aan de andere kant zat van het vuur.
“Wat moet ik vertellen, Michelle?”
“Hoe jij hier terecht bent gekomen en hoe het komt dat wij zo arm zijn.” Vraagt ze stilletjes
“En ik heb ook nog een paar vragen.” Zegt een jongetje in veel te grote kleren.
“Oké, oké. Stel eerst maar jullie vragen en daarna vertel ik mijn verhaal.” Zucht Jack. Hij kijkt naar het jongetje.
“Waarom hebben wij niet genoeg eten? Waarom hebben zij een tafel vol?” vraagt het jongetje
En Jack antwoordde terug “Omdat zij het kunnen kopen en wij niet. Omdat wij geen geld hebben.”
“Waarom hebben we dan niet voldoende geld en zwemmen zij er wel in?” vraagt nu een ander kind.
“Omdat zij werken en wij niet.”
“En omdat ze het afnemen van de armen.” Antwoord een oudere jongen nog voor Jack iets kon zeggen.
Iedereen begon door elkaar te roepen dat ze het allemaal gemeen vonden. Jack stak zijn hand in de lucht en iedereen was stil. Want nu volgde het antwoord.
“Daar heb je gelijk in Keith. Ze hebben nooit genoeg, dus nemen ze dat van de armen. Die kunnen hun kinderen niet meer voeden en zetten ze daarom op straat.”
Opnieuw begon iedereen door elkaar te roepen dat ze hun ouders of wel miste of niet eens kenden. Deze keer laat Jack hun gewoon doen. Dan voelde hij een handje aan zijn mouw. “Jack?” het was Michelle
“Ja Michelle?”
“Ben jij ook op straat gelegd?” vraagt ze en nu kijken ook de anderen weer stil naar Jack.
“Nee. Ik ben weg gelopen.”
“Waarom?”
“Nou dat is het begin van mijn verhaal.” En zo begon hij te vertellen. Ik heb het hele verhaal toen gehoord en mee gemaakt en daarom vertel ik het aan jullie.
Ergens in een huisje in een goede wijk van New York woonde een vrouw met een jongetje van 8 jaar genaamd Jacob. Jacob droomde al zijn helle leven om een straatkind te worden maar dat was maar een droom. Op en dag ging hij op zoek naar kranten om een vuurtje te maken. Ergens boven, in de kamer van zijn moeder, vond hij een hele hoop kranten. Ze waren nog niet zo oud. Hij pakte de bovenste en keek. Daar zag hij een foto van een man en een vrouw die aan het huilen waren. En daar onder stond een foto van zijn moeder! Hij zat zo te kijken naar de foto dat hij zijn moeder niet hoorde aan komen op de trap.
“Jacob? Wat ben je daar aan het doen?” Hij draaide zich om met zijn ogen nog op de foto gericht.
“Wat doet jou foto hier?” vroeg Jacob en zag niet dat zijn moeder schrok.
“Dat vertel ik je wel later als je groter bent.”
“Nee! Nu! Ik ben al groot! Dat zei mijn juf zelf.” Riep Jacob boos.
De moeder twijfelde maar gaf zich gewonnen.
“Oké. Kom hier maar naast me op bed zitten.” Jacob ging dicht tegen zijn moeder aan zitten. “Wel, jaren geleden was er een koppel dat geen kinderen kon krijgen.”
“O nee? Dan moesten ze dat toch aan de ooievaar vragen?” zei Jacob en ze moest lachen.
“De ooievaar brengt geen kindjes. Ze groeien in de mama’s hun buik. Maar die mama kon dat niet en daarom betaalde ze mij om hun kindje in mijn buik te laten groeien. Na 9 maanden werd het kindje geboren. Het koppel kwam naar hun kindje vragen, maar ik zei dat het dood was.”
“Net als papa, hé?” Ze ging er niet op in en vertelde verder.
“Maar het kindje was niet dood.”
“Waarom zei je het dan?”
“Omdat ik jou zo mooi vond.” Zei ze en keek Jacob lief aan.
“O, maar dat is” Jacob keek verschrikt op. “Ik? Ben ik dat kindje?”
“Ja.”
“Maar dan ben jij mijn moeder niet! Jij bent een van die gemene kinderdieven van op tv! Mij stelen van mama en papa!” hij liep naar zijn kamer, deed de deur op slot en viel huilend op zijn bed. Sabrina, zijn zo gezegde moeder, liep naar de deur.
“Jasper? Begrijp me dan toch. Ik heb geen man en dus ook geen kinderen en jij zag er zo lief uit.” Ze luisterde of Jacob iets terug ging zeggen. Maar hij zweeg. De stilte deed zo veel pijn dat ze naar bed ging en daardoor merkte ze niet dat Jacob het huis verliet.