De namen van mijn fantasie

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Lieve medeschrijvers/lezers,

Voor het eerste deel van mijn fantasy epos heb ik besloten dat ik de namen van mijn karakters wilde laten afhangen van de regio waar zij vandaan komen. Het is uiteindelijk erop neer gekomen dat er vier duidelijke regio's zijn: Een aantal dorpen waar de mensen Nederlandse namen krijgen, een stad waar de mensen Engelse/Amerikaanse namen krijgen, een stad waar de mensen Duitse namen krijgen en tenslotte een stad waar de mensen meer passende 'fantasynamen' krijgen, en géén achternamen. Ook zijn er een aantal karakters 'van vroeger', die ook fantasynamen hebben en doorgaans geen achternamen.

Ik gebruik de namen die ik heb bedacht al sinds het begin en ben er gehecht aan geraakt. Nu heb ik echter recentelijk één van de namen veranderd (Ingmar Damordan heette ooit Harben King), en deze verandering bevalt mij.
Mijn vraag aan jullie is nu, is het vreemd om zoveel 'normale' namen te lezen in een fantasy verhaal en zien jullie liever fantasynamen, of is het prima dat de karakters in een fantasyverhaal namen hebben die ook in het echt zouden kunnen voorkomen? Ikzelf zit een beetje in dubio hierover: Aan de ene kant ben ik erg gehecht aan de namen, aan de andere kant is het mogelijk meeslepender als de karakters andere namen krijgen.

Hieronder een sample van de namen per regio, mogelijk dat ik de lijst met alle namen later nog post om er verdere feedback op te krijgen.

Alvast bedankt voor de hulp ;-)

Selectie van namen, gesorteerd op regio:

Dorp 'Nederlandse Namen'
  • Hannah
  • Arend
  • Remus
  • James Lorne
  • Berend
Stad 'Engelse Namen'
  • Gregor Gray
  • Marcus
  • Damian Lasslong
Stad 'Duitse Namen'
  • Gottlieb Bründer
  • Sigmund von Kartzheimer
  • Samuel Rohart
Stad 'Fantasierijke Namen'
  • Árn
  • Czjena
'Oude Namen' & Overige
  • Keizerin Kayanra
  • Hoge Koning Wulovèren
  • Ingmar Damordan
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Silk
Balpen
Balpen

Mijn eerste idee was dat "James Lorne" mij niet bepaald Nederlands klinkt maar oké... Verder denk ik dat het een beetje van je verhaal afhangt, is het de bedoeling dat onze wereld te maken gaat krijgen met een andere fantasy wereld, dan vind ik het wel kunnen om normale namen te gebruiken, anders komt het heel raar over dat er in een fantasy wereld gewone en speciale namen zijn. Als het is om verschillende dorpen te onderscheiden, zou je ook bijvoorbeeld namen in het ene dorp kunnen laten eindigen op XX voor mannen en YY voor vrouwen (XX mogelijk gelijk aan YY), die in het andere laten beginnen met AA voor mannen en BB voor vrouwen (ook hier XX mogelijk gelijk aan YY), en in je laatste dorp misschien altijd CC of DD (gelijkaardig) laten bevatten o.i.d.?
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”