En zoals ik daar ook al had gezegd is het mijn nano project, dus gaat het meer om hoeveelheid dan goedheid, wat betekent dat ik het zelf nogal slap vind

Oké, genoeg gezeur, ik ga posten (:
“Niets daarvan. Het is je verjaardag! Dat laten we niet ongemerkt voorbij gaan.” Benjamin trok het dekbed weg. “Opstaan, luie donder.”
Vermoeid krulde ze zichzelf op en probeerde verder te slapen. Haar lichaam was er nog lang niet aan toe om wakker te worden, en haar geest ook niet.
“Oh nee, zo gaan we het niet spelen.” Benjamin sprong op het bed en begon zijn beste vriendin overal te kietelen. “Wakker worden!”
De kriebels waren even te verdragen, maar toen ze teveel werden ontsnapte er een gilletje uit haar mond. “Ben, kappen! Ah! Help! Iemand?”
Er kwam niemand opdagen, wat begrijpelijk was gezien het tijdstip. Benjamin liet zich naast zijn vriendin vallen en sloeg zijn armen om haar middel. “Jij je zin, we slapen verder.”
Robin draaide zich half om, zodat ze met haar gezicht naar die van de ander lag. Hun neuzen raakten elkaar bijna en ze drukte haar voorhoofd tegen de zijne. “Nee, nu ben ik wakker.”
“Robin. Mond dicht. Ik slaap.” Direct nadat hij dat had gezegd verscheen er een klein glimlachje verscheen op zijn gezicht en hij beet op zijn onderlip om zijn lach in te houden.
“Succes daarmee.” Het blonde meisje wrikte zichzelf los uit zijn stevige greep, waarna ze opstond. Een beetje wankel van de slaap liep ze naar de gebroken witte deur die de toegang tot de kleine badkamer was. Hij stond op een kier, dus ze duwde hem met haar voet open.
Ze stak een smalle hand uit naar de kraan. Terwijl het ijskoude water begon te stromen hield ze haar beide handen eronder om wakker te worden. Ze rilde en gooide wat water in haar gezicht. Met een druipend nat gezicht leunde ze op de wastafel, starend in de spiegel. Haar zeeblauwe ogen bestudeerden haar smalle gezicht op oneffenheden, en tevreden knikte ze zichzelf toe. Haar huid was, zoals altijd, perfect egaal.
Ze schoof een zilveren, gevlochten ring om haar rechter ringvinger en verliet de lichtblauw betegelde ruimte.
Terug in de slaapkamer pakte ze het setje kleding dat ze had gisteravond had klaargelegd van haar bureaustoel. Vlug wierp ze een blik op Benjamin, die in duidelijk in slaap gevallen was.
Hoofdschuddend kleedde ze zich aan. Een strakke, witte spijkerbroek met een rood hemdje was de perfecte verjaardagsoutfit, vond ze. Ze schoot in haar afgetrapte sneakers en ging de badkamer weer in.
Toen ze haar make-up opgedaan had waren er een paar minuten verstreken. Met een geoefende beweging deed ze haar oorbellen in, die bij de ring pasten. Kort draaide ze aan haar piercing, die in haar linkeroor zat. Het hartje tikte tegen haar huid.
Voordat ze terug naar haar kamer ging haalde ze een losse hand door haar haren, zodat het minder stijl uitzag.
Ze liet zich op het bed vallen, bovenop Benjamin. Die kreunde overdreven en duwde haar aan haar middel weer omhoog. “Waar was dat goed voor?”
“Voor jou. Trouwens, je hebt gelijk. Ik hoor niet te slapen op mijn verjaardag!”
“Wat? Oh ja, jouw verjaardag. Wauw, eindelijk zestien. Nu mag je alcohol drinken en sigaretten kopen en -”
“Alsof de leiding dat zou toestaan,” viel Robin hem in de reden. “Dus zoveel verschil is er niet tussen vijftien en zestien.”
“Voor mij wel,” mompelde haar beste vriend. De blik in zijn ogen werd starend en Robin stond op. Ze wist dat het geen zin had om hem nu terug naar de werkelijkheid te trekken. Over een paar minuten zou hij wel weer uit zijn gedachten opschrikken.
Ze liep naar het raam en zette deze wijd open. Behendig klom ze op de vensterbank en zette haar voeten tegen de andere kant van het kozijn.
Dromerig keek ze naar buiten, waar de laatzomerzon steeds verder omhoog kroop. Zouden haar ouders aan haar denken vandaag? Of zouden ze gewoon verder gaan met hun leven, net zoals ze hadden gedaan toen ze hun oudste dochter wegstuurden naar het ‘gekkenhuis’, zoals de mensen uit het dorp het noemden.
Tranen welden op in haar ogen. Haar vijftiende verjaardag had ze hier gevierd, op precies dezelfde plek, in precies hetzelfde huis. Toen kende ze Benjamin nog niet, dus ze was helemaal alleen.
Het Herstel, zoals het gebouw heette, stond aan de rand van een klein dorp. Overal om hen heen was natuur, kilometers uitgestrekte weilanden en bossen. De perfecte plek om te zijn, als het op vrijwillige basis was. Een vakantiekamp, in plaats van een tehuis waar je werd genezen van je ‘ziekte’.
“Ik weet zeker dat ze aan je denken, zeker vandaag.” Robin schrok op van de zachte stem achter haar. Een paar handen werd om haar middel geslagen en Benjamin leunde lichtjes tegen haar aan. “Kom, we gaan naar beneden. Ze zullen wel op ons wachten met het ontbijt.”
Robin knikte, zuchtte en veegde haar vochtige wangen droog. De wekker op haar nachtkastje wees aan dat het kwart over acht was, dus ze waren een kwartier te laat. Verbazingwekkend genoeg had nog niemand hen gewekt.
Samen liepen ze de kamer uit, waar Robin haar kamerdeur op sloot draaide. Ze gingen via de oude, krakende houten trap naar beneden, waarna ze meteen in de woonkamer stonden.
Het tweetal begaf zich naar de eetzaal, waar iedereen inderdaad op hen zat te wachten. Een paar keken verwonderd naar de leiding, waarom zij er niets van hadden gezegd dat de twee vrienden te laat waren, maar die deden alsof ze het niet opmerkten.
Sasha – één van de begeleiders – gaf het teken dat iedereen mocht beginnen met eten, dus de meesten vielen meteen aan op het ontbijt. “Eet smakelijk.”
Ongeveer een kwartier later schraapte Sasha haar keel. “Zoals een paar van jullie misschien al weten, is Vincent vorige week vertrokken. Daarom komt er vandaag een nieuw meisje. Haar naam is Thalia en ze is zeventien jaar oud. Ik hoop dat jullie haar hartelijk verwelkomen, iets wat wij natuurlijk wel gaan doen.”
Het geroezemoes steeg op en Benjamin tikte Robin aan. “Wist jij dat?”
“Nee,” fluisterde deze terug. “Zo gaat het altijd.”
Benjamin knikte bedachtzaam en leunde met zijn hoofd op zijn arm. Hij opende zijn mond om nog iets te zeggen, maar bedacht zich en hield zijn woorden voor zichzelf.
Taylor, een opstandig meisje met een dikke laag make-up, wilde wel het één en ander weten. “Gaat ze in Vincents oude kamer?”
Robin lette niet meer op het antwoord en at zwijgend haar yoghurt op. Ze voelde zich niet op haar gemak met dat nieuwe meisje op komst. Langzaam schudde ze haar hoofd. Alsof een nieuw meisje haar plan ineens kon verpesten. Ze was juist zo goed op weg, daar zou dit kleine dingetje weinig verschil in kunnen brengen.
Het ontbijt was voorbij en de zes tieners stonden op om hun spullen weg te brengen. In de keuken stond Gretha hen op te wachten, met een open vaatwasser. Nadat Robin haar ontbijtspullen in het apparaat had gezet liep ze achter Benjamin aan weer naar boven.
Hij ging naar zijn eigen kamer, terwijl Robin al eerder afhaakte omdat ze langs haar deur kwamen. Voordat ze naar binnen kon gaan werd ze tegengehouden door Michel. “Wat doe jij vanavond?”
“Ik zou een film gaan kijken met Benjamin. Maar... Niet staat vast. We bespreken het later wel.” Ze knipoogde naar de jongen, die met een tevreden glimlach knikte. “Helemaal goed. Tot straks.”
Robin lachte in zichzelf en liet de deur achter zich dichtvallen. Terug in de badkamer poetste ze haar tanden en werkte haar make-up nog even bij.
Ongeveer een half uur later zat de hele groep in de studeerkamer. De twee leraren, Simon en Monique, zaten verveeld voor zich uit te staren, wachtend tot iemand een vraag had.
Het was gewoonte om hier allemaal je eigen werk te doen aan een zelfgekozen vak, zolang je de opdrachten maar af had aan het einde van de week. In het begin maakten de meesten daar misbruik van door niets te doen, maar er waren strenge regels voor en diegenen die hun werk niet afhadden – of in ieder geval niet serieus geprobeerd hadden dit te doen – kregen strafwerk, en dat loog er niet om. Dan was meteen je hele weekend verpest.
Robin zat over haar geschiedenis gebogen. Haar pen bewoog over het papier: ze schreef een samenvatting over de oermens.
Benjamin zat links van haar, ook hij was met geschiedenis bezig. Hij krabbelde iets op een los blaadje en schoof deze over de tafel naar haar toe.
Wat zei Michel zonet tegen je?
Robin grinnikte. Benjamin wilde altijd weten wat Michel tegen haar zei, maar niet omdat hij bang was dat hij verliefd op haar was. Hij wilde altijd weten wat Michel tegen wie dan ook zei.
Hij vroeg wat ik vanavond ging doen.
Benjamin trok een verbaasd gezicht, totdat het tot hem doordrong wat zijn vriend daarmee bedoeld had. Zijn lippen vormden een O en een vage glimlach verscheen op zijn gezicht.
En?
Dat we plannen hadden, maar dat we dat wel konden aanpassen.
“Gaan jullie ook verder aan het werk?” De stem van Simon haalde het tweetal uit hun gesprek. Geschrokken en betrapt keken ze op, maar Simon knikte met een knipoog.
Robin wierp nog een veelbetekenende blik naar haar vriend, maar die had zich al van haar afgedraaid.