Jij bent van mij!

Tranentrekkers en ernstige verhalen. Lees en laat je meeslepen in de drama van anderen.
Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Het is een wonder, een keer geen fantasy :O voelt trouwens wel vreemd om hier te posten haha xD dit wordt waarschijnlijk niet echt een lang verhaal (hoewel... dat weet je nooit xD) en is gewoon voor het lekker schrijven^^ verwacht dus geen ingewikkeld plot, dat is er simpelweg niet :P hopelijk is het wel leuk om te lezen... :D

Jij bent van mij!

Proloog

Mijn voortanden zijn scheef. De hoektanden staan iets over de voortanden heen, iets dat niet echt opvalt als je me van voren aankijkt, maar vanaf de zijkant zie je het goed. Vroeger dacht ik dat ik daardoor speciaal was. Na het leven van verhalen over vampiers wist ik het zeker: ik was één van hen.
Ik heb genoeg verhalen over de keren dat ik mijn broertje achterna zat om hem te bijten in zijn nek, in de hoop dat hij zou veranderen in een soortgenoot. Tot mijn grote spijt gebeurde dat nooit. Eén keer wist ik zeker dat het gelukt was, maar toen ik hem van het balkon afduwde, viel hij als een baksteen naar beneden. Resultaat? Gebroken been. Mijn ouders waren woedend.

Voorzichtig gleden Iris’ ogen vanaf het beschreven vel papier naar de vrouw die aan de overkant van het bureau zat. De grijze blik leek wel tot diep onder haar huid door te dringen en haar ziel beetje bij beetje te lezen. Iris’ been begon ongecontroleerd te trillen, een tic die ze altijd had als ze zich ongemakkelijk voelde. Ze probeerde het niet te laten merken, maar ze wist dat de vrouw het zag. Snel keek ze weg.
“Iris.” Er lag geen enkele emotie in de stem van mevrouw Barneveld, maar toch kwam hij voor Iris dreigend over.
Iris wendde haar blik af van de ingelijste diploma’s die aan de muur hingen en keek recht in die grijze ogen die onbewogen terug staarden. Het lukte Iris maar niet om door de professionele muur te breken die de vrouw om zich heen had gebouwd.
“Ja,” zei Iris uitdagend en trok één wenkbrauw op. Het was iets waar ze lang op had geoefend, uren voor de spiegel met plakband en veel geduld. Nu ging het haar bijna natuurlijk af.
“Zou je geen onzin op willen schrijven? We zijn hier voor jou, als jij niet meewerkt, zullen we snel met de behandeling stoppen en zal je alsnog de gevangenis in moeten.”
Boos perste Iris haar lippen opeen en staarde mevrouw Barneveld aan, vastbesloten om niet toe te geven. Jammer genoeg had ze de verkeerde tegenstander uitgekozen, zij was de eerste die wegkeek. Nog bozer klemde ze haar kaken op elkaar.
De vrouw boog zich voorover, pakte het beschreven vel papier van de tafel af en verscheurde het in één beweging. Zonder haar blik van Iris af te wenden, legde ze het in de papierbak die achter haar in de hoek van de kamer stond.
Walgend keek Iris hoe mevrouw Barneveld een la opentrok en er een nieuw blad uithaalde. Het zou haar niet verbazen als ze haar papier gerangschikt had op dikte en kleur, zo’n net type was het wel.
“Zou je deze keer je verhaal op willen schrijven en geen rare dingen die je verzint? Wat je ook mag denken, ik ben hier alleen om jou te helpen, het is niet dat ik je dingen wil laten doen die je zelf niet wilt. Maar ik denk echt dat dit je kan helpen.”
Met vernauwde ogen keek Iris naar het witte blad dat naar haar uitgestoken was. Ze wilde niet meewerken aan iets wat deze vrouw haar opdroeg, dat zou een teken van zwakte zijn. Maar aan de andere kant, ze zou het gewoon aan kunnen pakken, snel haar verhaal op kunnen schrijven en dan zou ze ervan af zijn.
Haar ogen schoten van het papier naar het onbewogen gezicht en uiteindelijk gaf ze met een diepe zucht toe. Ze griste het blad uit de vrouws handen en legde het op tafel. Haar blik was de hele tijd gericht op de vrouw. Dat wijf hoefde maar iets triomfantelijks te laten zien en dan zou Iris erop springen. Maar haar gezicht bleef even leeg als altijd.
Iris’ vuist balde zich even uit onwil voordat ze de pen oppakte die ze op de tafel had gegooid. Met een diepe zucht om aan te geven dat ze dit niet vrijwillig deed, begon ze te schrijven.

Oké, dat rotwijf heeft me gedwongen om mijn verhaal op te schrijven, dus laat ik daar maar mee beginnen.
Mijn naam is Iris de Ruyter. Ik ben achttien jaar oud en al vier jaar geen maagd meer. Zo intiem genoeg, Barneveld?

De pen maakte nijdige, krassende geluiden in de verder doodstille kamer. Iris keek op en zag dat mevrouw Barneveld haar zat te bestuderen met een licht bemoedigende glimlach op haar lippen. Snuivend boog Iris zich weer over haar papier.

Ik heb halflang, blond haar dat in krullen om mijn gezicht valt. Een hel om in toom te houden en het zou me niet verbazen als ik persoonlijk het gat in de ozonlaag groter heb gemaakt door de rotzooi die ik in mijn haar spuit. Mijn ogen zijn blauw, net zoals het grootste deel van de bevolking en hebben een paar grijze vlekjes erin, die je alleen ziet als er licht op schijnt. Geweldig.
Mijn vader heet Luuk en is wat je noemt een sokken-in-sandalen-man. Hij is vaker buiten dan binnen te vinden en heeft de vreemde gewoonte om om zes uur op te staan zodat hij vogels kan bekijken. Hij heeft een grijze baard die de onderste helft van zijn gezicht overwoekert en die hij af en toe bijknipt. Als een soort compensatie heeft de natuur hem boven op zijn hoofd van al het haar ontnomen en soms, als hij heel erg zijn best doet met poetsen, kun je je gezicht er geweerspiegeld in zien.
Hij lijkt veel op de bomen waar hij zo gigantisch veel van houdt. Je kunt soms hele verhalen tegen hem aan houden en dan kijkt hij aan het einde op. ‘Wat, zei je iets?’ Het is me al vaak genoeg gebeurd.
Mijn moeder heet Irene en is zo ongeveer het tegenovergestelde van mijn vader. Over het cliché van de drukke vrouw en de rustige man gesproken! Maar mijn moeder kan goed luisteren, al mijn problemen kan ik bij haar kwijt. Jammer genoeg roddelt ze het grootste deel meteen door aan haar zee aan vriendinnen, maar dat neem ik maar voor lief.
Ze heeft blond, krullend haar dat ze al tien jaar met hoogrode kaken van schaamte verft. Het liefste zou ze niet toe willen geven dat ze oud begint te worden, iets wat ze ook tegen probeert te gaan door bakken met geld uit te geven aan anti-rimpelcrèmes. Ze kan je zo een lijstje geven met welke een beetje helpen en welke echt prut zijn.
Als laatste is er nog mijn kleinere broertje, Oscar. Ja, ik heb wel een broertje en nee, ik heb hem nooit van het balkon afgeduwd. Vroeger was hij mijn boksbal en pispaaltje, ik gaf hem overal de schuld van en, dom als hij was, nam hij altijd de schuld op zich. Nu is hij echter geen lief, sloom broertje meer, maar een Sjonnie. Zijn broeken hangen tot op zijn knieën en hij lijkt sprekend op alle jongens in zijn klas. Veel gel in zijn haren en een oorbel in zijn oor.
Ondanks dat alles, kunnen we goed met elkaar praten. Ik vertel hem wat ik allemaal in het weekend heb uitgespookt en hij doet hetzelfde bij mij. Waarschijnlijk zou hij nooit meer het huis uitkomen als ik mijn moeder zou vertellen wat hij allemaal heeft gedaan. Zo vond ik hem een keer stomdronken onder het balkon. Hij was zijn sleutel vergeten en wilde op het balkon klimmen om mij wakker te maken, maar halverwege struikelde hij en vergat hij wat hij wilde doen. Gelukkig had ik het gekraak gehoord en was ik al naar beneden gerend voordat hij op het idee zou komen om keihard liedjes te gaan zingen. Dat wilde hij net gaan doen voor ik hem met een klap tegen zijn kop tot stilte bracht. Ach, die goede oude tijd.
Genoeg mijn gezin geïntroduceerd, nu terug naar mij. Daar zal dit verhaal ook over gaan, over mij, mij en nog een keer mij. Over waarom ik nu hier in een klotehokje zit met een rotwijf tegenover me dat me de hele tijd afkeurend aan het aangapen is. Jammer genoeg is zij mijn laatste redmiddel zodat ik niet naar de gevangenis hoef, anders zou ik haar allang verrot hebben gescholden. Arrogante kuthoer.
Maar goed, nu verder over mij. Ik zal kijken of ik nog weet waar ik precies moet beginnen. Ach, wat zeur ik, ik weet het nog verdomd goed. Het was op een maandagochtend, de eerste les na het weekend. Zoals altijd sliep ik nog half en was mijn humeur tot niveau ijstijd gedaald…

Aangepast na feedback van Spookje
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik moest even drie keer kijken. Saskia, drama uhhh wat? Haha xD
Maar ik kende dit al gewoon :D ik vind het nog steeds geweldig :P ik ben echt nieuwsgierig naar het leven van Iris en wat ze nou geflikt heeft :O
gaat maar snel door :P ghehe
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

De categorie verraste mij eveneens, maar je maakt me nieuwsgierig. De titel vind ik goed gevonden. Het verhaal leest zo soepel dat ik verder niet naar de inhoud heb gekeken. Ik wil meer.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Jenna
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Okej......Je tittel viel heel erg op. het schreeuwde gewoon om gelezen te worden. JIJ BENT VAN MIJ!! Goed bedacht :P
Wat heeft Iris gedaan dat ze in dat ''hokje' zit? Zeker niet iets positief maar ja.
Schrijf snel verder!
XxJenna
Een vriend is iemand die het lied van je hart kent, en het opnieuw kan zingen als jij het vergeten bent....
Spookje
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik vind het verhaal super. Ondanks dat het drama is en de drama er ook in door komt, heeft het iets luchtigs. Ik moest lachen om sommige stukken in het verhaal en zou graag door willen lezen voor ik zo naar bed ga, maar helaas, ik zal moeten wachten op de rest van je verhaal. Dat komt wel he?

Twee dingetjes: Sandalen in sokken moet sokken in sandalen zijn, neem ik aan?

En deze zin: "Gelukkig had ik het gekraak gehoord en was ik al naar beneden gerend voordat hij op het idee zou komen om keihard liedjes te gaan zingen, iets wat hij wilde gaan doen voordat ik hem met een klap tegen zijn kop tot stilte bracht." zou ik in tweeen splitsen. Maar ik ben zelf van de korte zinnen, dus kijk maar even :)

groet,
Spook ;)
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

Haha, ik vind Iris nu al een leuk personage!
Vooral de schuingedrukte stukjes lazen lekker vlot. :p

“Ja,” zei Iris uitdagend en trok één wenkbrauw op. Het was iets waar ze lang op had geoefend, uren voor de spiegel met plakband en veel geduld. Nu ging het haar bijna natuurlijk af.
Dit vond ik zó leuk! Het is ergens best wel herkenbaar. :P Dat je die dingen gaat oefenen voor de spiegel om zelfverzekerder te lijken.

Ik heb verder geen feedback voor je. Volgens mij is alles gewoon goed. (a)
En dan nu snel verder gaan, ik wil meer!
Saskjezwaard
Computer
Computer

Wat veel reacties :O ik moet vaker drama gaan schrijven haha xD
@ Jodie: jahh, t was echt een shock xD maar ik wilde weer eens iets luchtigs schrijven tussen al die zware verhalen door^^ en weer eens de ikpersoon! Dat schrijft toch wel iets fijner dan de derde :P
@ P_Westdijk: Dank je voor je reactie! Ik ben blij dat de titel goed is, hij kwam opeens in me op^^
@ Jenna: Leuk dat je hier ook meeleest :D ja, het is inderdaad niet echt positief, dat kan ik je alvast verklappen haha xD
@ Spookie: Ah, wat een domme fouten xD ik heb het al zo vaak langsgelezen dat ik het niet meer zag :P bedankt voor ze eruit halen en je leuke reactie :D
@ Classy: Mooi, mooi, ik vind Iris ook leuk^^ heb jij dat toevallig ook gedaan, met die spiegel...? xD ik zou het wel willen kunnen, komt toch wel echt smooth over haha xD
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoofdstuk 1

“Iris, Iris!”
Een schelle stem reet de stilte om mijn persoontje uiteen. Kreunend draai ik me om. Een meisje kwam op me afstormen, zich een weg dringend door de sliert leerlingen die door de gang liep. Met haar zwaaiende handtas mepte ze bijna een brugklasser omver die net op tijd kon wegduiken. Haar ietwat bolle gezicht was helemaal rood van opwinding.
Een lichte glimlach verscheen op mijn gezicht. Daniëlle was de enige die zo vrolijk tegen mij mocht doen op in de vroege ochtend.
“Wat is er, Jelle?”
Hijgend bleef ze voor mij stilstaan en wapperde zich met een blad papier koelte toe.
Ze had totaal geen conditie, als ze een trap opliep, was ze daarna nog vijf minuten bezig om op adem te komen. Ik vergeleek haar altijd met een lief, klein rond bolletje en zo zag ze er ook precies uit. Mollig, anderhalf kop kleiner dan ik en in het bezig van schattige hamsterwangetjes.
Hortend en stotend probeerde Daniëlle iets uit te brengen, maar ik kon er niets wijs uit worden. Ik zuchtte diep en trok een flesje water uit mijn tas. Ze pakte het dankbaar aan en klokte een paar slokken naar binnen, zich ondertussen nog steeds toewuivend met het papier.
“Jelle, kun je nu alsjeblieft ophouden met dat hijgen en beginnen met vertellen waarom je aan komt stormen?”
Ze knikte en gaf het flesje terug. Ik bekeek het en fronste mijn wenkbrauwen. Was dat geen water van maandag? De rest van de tijd had ik blikjes cola uit de automaat getrokken. Oeps. Ach, Jelle had een goed genoeg immuunsysteem om er niet ziek van te worden. Gerustgesteld stopte ik het water weer terug in mijn tas.
“Deze. Band. Is. Echt. SUPER!” Het laatste woord krijste ze zo hard in mijn oor dat ik geschrokken achteruit sprong, tegen een knappe vierdeklasser aan. Hij grijnsde naar mij en deed zijn mond open, maar voordat hij iets kon zeggen had ik me alweer omgedraaid. Ik was al bezet en bovendien was donker en mysterieus niet mijn type.
Wel die van Jelle. Ze keek hem na terwijl hij wegliep en een glimlach kwam op haar gezicht. “Lekker kontje,” fluisterde ze me grijnzend toe.
Ik schudde mijn hoofd en kon het niet laten om te lachen. Als er iemand was die me in een goed humeur kon krijgen, was het Jelle wel.
“Hier, kijk eens.” Ze drukte het papier in mijn handen.
Ik trok mijn wenkbrauw op. Jelle maakte een wuivend gebaar. “Kijk niet zo naar mij, die bitchy blik moet je alleen bewaren voor echte bitches. Daarom heb ik je er niet mee geholpen. Richt je aandacht liever op die plaatjes! Ik was gisteren MTV aan het kijken en toen kwam er een clip langs en daar zag ik hen. O my god, ik zweer het je, ik kreeg een hartaanval! Ze zijn zo lekker en hun muziek, oh, ik…”
Ik was al afgehaakt bij MTV. Qua muzieksmaak waren wij heel anders, zij hield van liedjes die je geen muziek kon noemen en ik juist van het tegenovergestelde. Echte gitaren, zelfverzonnen lyrics, live optredens zonder playback. De Beatles, Led Zeppelin, Bruce Springsteen, daar kon je me wakker voor maken.
Ik streek het verkreukte papier glad, me voorbereidend op het ergste. Naast mij ratelde Jelle door. Ze wist waarschijnlijk wel dat ik haar allang niet meer volgde, maar ze vond het leuk om haar eigen stemgeluid te horen.
Vier mannen staarden me aan, samen poserend voor een Britse vlag. Ik voelde iets in me verweken, ik hield van Britten en dan vooral van hun muziek. Maar de band zelf was niet echt iets bijzonders. Oké, ik gaf het toe, ze waren knap, maar leken juist daarom gekozen te zijn. Ik kon me niet voorstellen dat er een ooit een gitaar van dichtbij had gezien.
“Zien er leuk uit,” onderbrak ik Daniëlle in haar monoloog en wilde haar het papier teruggeven, maar het werd uit mijn handen gerukt. De omslag op Jelles gezicht vertelde me al genoeg. Monica stond achter me. Zuchtend draaide ik me om.
“Wel, wel, wat hebben we hier.”
Ik rolde met mijn ogen. Was het zo moeilijk om origineel te zijn met openingszinnen?
Een glimlach kwam op Monica’s sproetige gezicht terwijl haar donkerbruine ogen over het plaatje gingen. “Wat is dit? Het boybandje waar je stiekem verliefd op bent? Weet Robin ervan?”
“Dat gaat je niets aan,” snauwde Daniëlle en duwde me opzij.
Ik moest me inhouden om mijn hand niet voor mijn gezicht te slaan terwijl de twee meiden ruzie met elkaar maakten. Hun stemmen werden bij ieder woord harder.
Jill, Monica’s beste vriendin sloeg haar ogen ten hemel. Ik glimlachte naar haar en schudde mijn hoofd. Jill en ik konden het goed met elkaar vinden, we zaten in hetzelfde schuitje. Twee vriendinnen die elkaar wel konden vermoorden.
Om ons vieren heen was een hele groep ontstaan. Op ieders gezicht was opwinding te lezen, ze hoopten waarschijnlijk dat de twee meisjes elkaar de haren uit zouden proberen te trekken. Ze waren inmiddels naar elkaar aan het schreeuwen als twee viswijven.
Vanuit mijn ooghoeken zag ik een lange gestalte zich door de menigte wurmen. Meneer van Loon, een van de leraren Aardrijkskunde. Hij mocht mij niet en ik wist zeker dat hij elke kans zou aangrijpen om mij straf te geven. Tijd om me met het gevecht te bemoeien.
Ik stapte naar voren toe, tussen de kemphanen in en trok glimlachend het papier uit Monica’s handen. “Dank je.”
Ze stopte verbluft met schreeuwen, om meteen weer lucht in haar longen te zuigen om naar me uit te vallen. Ik gaf haar de kans niet en greep Daniëlle bij haar pols vast. “Kom mee,” siste ik haar toe. Ze probeerde zich los te rukken, maar ze had nu eenmaal geen conditie. Het was niet echt moeilijk om haar mee te slepen.
“Rothoer, ik krijg je nog wel!” schreeuwde Jelle naar Monica. Van Loon was inmiddels bij haar aangekomen en keek mij teleurgesteld na. Dikke pech.
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

Zo, weer bijgelezen. (a)

Leuk beginnetje, Sask. (: Echt zo'n High School sfeertje, dat vind ik wel leuk.
Ik mag Iris! Al spreekt het karakter van Daniëlle me wat minder aan. xD Ze lijkt me echt zo'n irritant, hyperactief kind.
Maar ach, ieder z'n eigen ding, ze is anyway wél leuk voor de verhaallijn! ^^

Ik ben echt benieuwd hoe je het verhaal gaat laten lopen, en wat Jill en Monica's rollen hierin verder worden.
Schrijf snel verder! @.@ En ook aan je andere verhaal, he?
Zo help je mij ook nog een beetje van mijn verveling af. xD

En nee, dat heb ik zelf niet voor de spiegel gedaan. :p Maar ik trek wel altijd gezichten voor de spiegel en op foto's, vandaar dat ik het herkenbaar vond.
Kun jij dat niet, een wenkbrauw optrekken? xD Ik kan het wel aan één kant. De andere kant lukt me niet... raar genoeg. Je hebt maar één kant nodig tho, but still!
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Haha, op mijn aandringen toch gepost! :D
Sorry voor mijn belachelijk late reactie, ik had je oneshot diezelfde nacht (was het toch?) al gelezen, maar nog niet de tijd/aandacht gehad om te reageren. En toen had je nog wat gepost en toen had ik weer geen tijd! En toen dacht ik; nu moet ik toch maar even reageren, kan nog net voor Wie is de Mol? begint :D

Geweldige hoofdpersoon! En die vriendin kan ik me ook wel iets van indenken xD
Leuk hoe je met humor kan schrijven in een dramaverhaal (:
Uit je eerste stukje heb ik niets bijzonders kunnen halen, maar uit je tweede stukje wel :P :
Kreunend draai ik me om.
Alles is in verleden tijd, dus deze zin moet dat ook zijn (:
Mollig, anderhalf kop kleiner dan ik en in het bezig van schattige hamsterwangetjes.
Moet vast 'bezit' ofzo zijn ;)
“Kom mee,” siste ik haar toe.
Hmmmm. Kun je iemand iets toesissen? Het is toch iets naar iemand sissen? (a')

Ennn... Nouja, dat was het eigenlijk wel, valt verder nog niet zoveel over te zeggen ;)
Snel verder doe maar! (:

Liefs, Marit.
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.
Jenna
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ha bijna gepakt. Ik dacht in het begin dat ze in de problemen zou komen toen meneer van Loon haar zag en dat ze drm in dat hokje moest maar neej, Je houdt ons gewoon nog in de spanning. Trouwens Iris is cool. Egt dat karakter van haar spreekt me egt heel erg aan. :P Ben benieuwd welke probleem haar nu te wachten staat, dusss Schrijf alsjeblieft verder ;)
Een vriend is iemand die het lied van je hart kent, en het opnieuw kan zingen als jij het vergeten bent....
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik vind iris leuk :P, echt een karakter naasr mijn hart :D,
Danielle vind ik ook leuk zo lekker happy :D ( misschien komt het door de naam ghehe xD)
Volgens mij waren de kleine opmerkingen die ik had al genoemd xD.

Ga maar verder :P, ik dacht trouwens de eerste keer dat je me dit verhaal lied lezen je het veel psychologischer ging maken xD
Rianne.
Puntenslijper
Puntenslijper

Lol. Wat een dramascene midden in de gang. Ik zou me doodschamen als dat mijn vrienden waren. Je schrijft goed, ik vind het alleen een beetje verwarrend dat je Daniëlle en Jelle door elkaar gebruikt, maar aan de andere kant maakt dat het wel realistischer, en misschien went het wel :)
Saskjezwaard
Computer
Computer

En ik heb weer zin gehad om hieraan te schrijven :D woehoe^^
Echt, bedankt voor alle reacties! Slecht slecht dat het toch zo lang duurt :P
@ Classy: Ik vind Daniëlle zelf ook best wel irritant, hopelijk overdrijf ik niet te veel in haar karakter. Daar was ik eigenlijk bang voor toen ik het poste :P
En nee, ik kan geen wenkbrauw optrekken :( wel knipogen, maar dat is ook alleen maar aan één kant. Raar...
@Marit: o god, ik ga in de tt schrijven :O das niet de bedoeling, bedankt voor het eruithalen! En voor je leuke reactie^^
@ Jenna: Haha, leuk om te horen dat Iris aanspreekt^^ het gaat nog anders worden dan je denkt :P
@ Jodie: Nee, de psychologie laat ik weg xD t wordt echt ontspannen schrijven haha^^
@ Rianne: Oeh, daar had ik nog niet over nagedacht, dat Jelle en Daniëlle door elkaar gebruiken verwarrend kan zijn. Als het heel erg wordt, wijs het aan, dan verander ik het snel^^ en ik zou me ook echt doodschamen haha xD
En we gaan weer verder :D

Met een klap belandde Jelles tas op de grond naast haar tafeltje. Woedend trok ze haar stoel naar achteren en ging erop zitten. “Als ik die bitch in mijn handen krijg, doe ik haar wat aan! Serieus, ze mag blij zijn dat ze niet bij mij in de klas zit, anders had ik haar allang aan haar extensions naar buiten gesleurd.”
Ik onderdrukte een vermoeide zucht en ging achter mijn tafeltje zitten. Jelles wangen waren vuurrood van woede en er lag een glimmend laagje zweet op haar voorhoofd. Ik vond haar heel aardig, maar soms kon ze zo lang blijven doorzeuren dat ik er gek van werd. Nu had ze weer zo’n bui.
“En dan zit ze ook nog met die schele ogen van haar naar Robin te loeren, alsof ze hem zo terugkrijgt! Pfoe, daar moet ze wel meer voor in huis hebben.”
“Mag ik je eraan herinneren dat jij hem van haar hebt afgepikt? Ik vind om eerlijk te zijn wel dat ze recht heeft om boos op je te zijn."
Daniëlles chocoladekleurige ogen werden groot en even was ze helemaal stil. Een weldadige stilte, die verbroken werd door meneer de Groot, mijn leraar economie, die binnen kwam stormen. Zijn pluizige haren zaten alle kanten op, waardoor het leek alsof hij engelenhaar op zijn hoofd had gezet. En dan de lelijke soort, die je in de kerstboom hangt. Hij trok zijn jas uit, probeerde hem over zijn stoel te hangen, maar de jas viel weer op de grond. Met een nerveus lachje gooide hij het ding maar op zijn bureau.
De Groot ging voor de klas staan, rechtte zijn schouders en probeerde autoritair over te komen. Hij liet zijn blik door de rumoerige klas glijden, in een poging om ons stil te krijgen. Een vergeefse poging, dat kon ik hem nu al wel zeggen. Ik staarde hem strak aan, wachtend totdat hij mij zou aankijken. Zijn ogen vonden de mijne. Zijn opgeblazen houding zakte in elkaar en meteen draaide hij zich weg, denkbeeldige pluisjes van zijn stoffen jasje afkloppend. Ik glimlachte. Het was zo makkelijk om hem op stang te jagen.
“Goedemorgen, klas,” zei hij tegen de muur boven onze hoofden. “Ik ga ervan uit dat jullie allemaal jullie huiswerk hebben gemaakt. Ik zal antwoordvellen uitdelen, dan kunnen jullie gelijk kijken of het klopt. Als jullie vragen hebben, steek je hand op, dan kom ik bij je langs.”
Zodra hij ophield met praten, zwol het geroezemoes weer aan. Het werd nooit helemaal stil bij hem in de klas, daarvoor miste hij de uitstraling. Hij was de zenuwpees van de school, er gingen zelfs verschillende weddenschappen de ronde over wanneer hij een burn-out zou krijgen. Ik gokte op over een maand.
Iemand kneep in mijn arm. Hard. Ik rukte me los uit Jelles greep en keek haar boos aan. Ze staarde even kwaad terug.
“Wat?” snauwde ik, wrijvend over mijn arm. Het deed écht pijn.
“Gedraag je eens als een vriendin. Je moet het niet voor Monica opnemen, zij is niet jouw beste vriendin, dat ben ik! Ze verdiende Robin niet.”
Ik trok mijn wenkbrauw op. “Wil je dan blind zijn voor de waarheid, en dat is dat je je aanstelt?”
Ze sloeg haar armen over elkaar en keek overdreven boos. “Ja.”
Ik kon het niet helpen dat ik moest lachen. Jelle kon zich zo aanstellen, soms was ze net een klein kind. Dat vond ik ook zo leuk aan haar. Ze trok zich niets aan wat anderen van haar dachten, maar ging haar eigen weg, ook al zagen mensen haar als kinderachtig.
“Dan zal ik maar met je meeleven. Ach, arme Jelle, is je hart gebroken?”
Een vluchtige grijns kwam op haar gezicht voor ze het weer in model trok. Ze pruilde overdreven. “Ja, in drie stukken, precies even groot.”
“Daniëlle, Iris, hou je mond!”
We draaiden ons tegelijkertijd om naar de Groot, die twee antwoordvellen op de tafels van onze achterburen legde. Hij keek ons boos aan. Nee, nee, nee, doe het niet, smeekte ik in stilte, maar het hielp niks. Hij sperde zijn ogen wijd open, een onwillekeurig trekje dat hij had en waar ik me dood aan ergerde. Hij deed het elke keer als hij nerveus was, zoals nu kennelijk.
Soms had ik zin om naar voren te lopen en hem een klap in zijn gezicht te geven. Met zoveel kracht als ik in me had. Hij haalde het bloed onder mijn nagels vandaan met zijn nerveuze gedoe. Gewoon al mijn frustratie, bam, in één keer weg. Wat zou dat een heerlijk gevoel zijn. Jammer genoeg was het verboden om leraren aan te vallen, anders had ik het allang een keer gedaan.
“Ja, meneer,” zei Daniëlle braaf en ik mompelde iets wat op hetzelfde neerkwam.
De Groot legde twee antwoordvellen op onze tafel neer. “Dit is jullie laatste waarschuwing, anders stuur ik jullie eruit. Begrepen?”
“Ja meneer.”
Een spiertje bij zijn lip begon te trillen. Het was een loze waarschuwing, hij schoot met losse flodders. Er was nog nooit iemand bij hem eruit gestuurd, dat lukte hem nooit. Hij had het één keer geprobeerd, maar die jongen was gewoon blijven zitten en had geweigerd om het lokaal te verlaten. Na een paar minuten had de Groot het opgegeven en had hij de jongen de rest van de les genegeerd.
Plotseling had ik medelijden met hem.
Het verdween gelijk nadat ik zijn ogen weer groot had zien worden. Dat verrekte trekje.

aangepast na Marits feedback
Jenna
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Lang geleden zeg! Moest ff je vorige stukje lezen voordat ik wist waar we waren gebleven. Maar ben nu er weer helemaal bij! Ik vind dsat je die docent egt grappig hebt beschreven. Ik zie hem nu al voor me.
Dat nerveuze trekje waar Iris een hekel aan heeft, maakt het verhaal egter. Het is netals of jezelf Iris bent en de neigeing krijgt om de Groot te slaang, aan te vallen. Laten we dat maar niet doen ;)

Verder heb ik niet egt een goede feedback ofzo..

Alleen je moet verder!!
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

Haha, omg! xD Iris doet me stiekem wel een beetje denken aan mezelf. Ik erger me ook altijd aan nerveuze mensen, net als aan mensen die altijd overal om huilen. >.<
Wat een zielige man, die leraar. Ik heb ooit ook zo'n leraar gehad op de middelbare school en daarbij stond altijd de hele klas op de kop, nog erger dan in dit stukje.

Hahahah.
Ik kan zo genieten van dit verhaal. Gewoon alleen al om hoe Iris is. xD Geweldig gewoon!
mena1998
Typmachine
Typmachine
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

Ah, eens een ander genre Saskia? Maar leuk. Ik heb niet echt een ander woord. Ik zie nog niet echt een verband met je hoofdstukken en je proloog maar dat komt nog wel.
Shit happens, just flush it and move on!
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Haha, leuk weer! :D
Ik heb het echt al een hele poos geleden gelezen, maar heb nu eindelijk een heel klein beetje tijd om te reageren. Nouja, eigenlijk niet, want ik zou naar bed, maar ik maak een beetje tijd :P

Paar kleine opmerkingen;
En dan de lelijke soort, die je in de kerstboom hangt.
Is het niet 'het lelijke soort'? Want het is toch ook het soort en niet de soort?
Hij trok zijn jas uit, probeerde hem over zijn stoel te hangen, maar de jas viel weer op de grond. Met een nerveus lachje gooide hij het ding maar op zijn bureau.
Hahahaa, dit zie ik echt al he-le-maal voor me :P
Zijn opgeblazen houding zakte in en elkaar en meteen draaide hij zich weg, denkbeeldige pluisjes van zijn stoffen jasje afkloppend.
In en elkaar?
Het was zo makkelijk om hem op de stang te jagen.
'de' mag weg (:
Ik gokte op over een maand.
Deze zin is echt een beetje raar, maar ik weet ook niet een goed alternatief :P
Ik snap wel wat je bedoelt, alleen 'op over' klinkt niet zo lekker xD
Hij had het één keer geprobeerd, maar die jongen was gewoon blijven zitten en had geweigerd om het lokaal te verlaten. Na een paar minuten had de Groot het opgegeven en had hij de jongen de rest van de les genegeerd.
Ghehe, dit komt me verrekte bekend voor bij een vriend van me :P
Leuk altijd xD
Plotseling had ik medelijden met hem.
Het verdween gelijk nadat ik zijn ogen weer groot had zien worden. Dat verrekte trekje.
Leuk einde! :D

Nou, dat was het wel ongeveer xD
Ga maar snel verder :D

Liefs!
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik lees nu door de weeks dus ben hier weer bij :D.

Ik vind Jelle grappig xD hahah ik zou me helemaal in een deukkunnen liggen om zo'n persoon.
Ergens had ik me je hp... fuck ik ben je naam van je hp vergeten xD Iris toch? Ooh kijk ik weet het echt wel haha

Kun je me trouwens van Bloederige tranen het stuk vanaf het moment dat Rose in jonathans huis komt naar me in pb sturen :O dan kan ik het makkelijk over kopieren om te lezen,ghehe :P (A) aaaah doe je wel voor mij hea :P

OOh ik ga je straks nog boos mailtje over boek sturen! haha maak je borst maar nat! xD

Hmmm.. misschien moet ik weer over dit verhaal hebben even ontopic blijven, ahg in afdwalen zijn ze goed in Uganda . Oh over Iris :) ik had me haar eigenlijk heel anders in karakter voorgesteld xD wat gemener dan ze is :P ghehe xD

Zo nu wachten op mijn pizza :)
Little_Miss_Perfect
Fijnschrijver
Fijnschrijver

I like. :3 Wat ik er leuk aan vind is door de anderen ook al genoemd. ;p Ik hou van Iris' karakter, en dat van Danielle/Jelle komt me ook wel bekend voor, xd. Dat van die leraar is wel redelijk herkenbaar, wij hebben op school 3 van die leraren en ik had ze vorig jaar alle drie, dat is echt waardeloos. xd You have to go on. <33
It's so hard to forget someone who gave you so much to remember. <3
Aile
Vulpen
Vulpen

De titel dwong me echt om het verhaal te lezen, het is zo'n opvallende titel.
Ik vind het proloog heel goed, het leest heel fijn en ik vind Iris karakter echt leuk :) Laat ik maar meteen beginnen aan de hoofdstukken ^^

Xxx Aile
"There are many worlds, but they share the same sky —
one sky, one destiny."
Dreamrose
Balpen
Balpen

+1 lezer (:
Live it, Love it, Read it.
Don't judge a book, by the cover.
Music on, World off.
May the odds be EVER in your favor.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oké, voordat ik verder ga lezen vind ik dat verhaal over Iris zelf echt geweldig. Er zit heel veel humor is, herkenningen en het is fijn dat je op deze manier al kennis maakt met de hoofdpersonage. Ik wil zeker meer van je lezen.
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Saskjezwaard
Computer
Computer

Wow, bijna twee maanden verder :O ik zat een beetje vast met dit stukje en om eerlijk te zijn was ik het verhaal een beetje vergeten :angel maar ik ben van plan om weer eens structureel hieraan te werken, dus het zal -hopelijk- niet weer zo lang duren^^
Iedereen, heel erg bedankt voor jullie reacties! Maakten me helemaal happy :D en nu maar hopen dat jullie nog een beetje weten waar het over gaat, hoewel het maar drie stukjes teruglezen is :P
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het geroezemoes in de klas klonk steeds luider, iedereen zat op ontspannen toon tegen elkaar te praten en degenen die stil waren, staarden dromerig uit het raam. Ik wierp een blik op meneer de Groot, die met wijd opengesperde ogen de klas door zat te kijken. Zijn haren stonden nu recht overeind en de wanhoop straalde van zijn gebogen lichaam af. Tja, had hij maar geen leraar moeten worden. Ik haalde mijn schouders op en richtte me weer op Daniëlle, die weer eens een monoloog aan het houden was.
"En toen zaten we gezellig met z'n vieren aan een tafeltje in de McDonalds, je weet wel, die ene die het dichtst bij de markt zit."
Ik knikte. "Waar alles van glas is gemaakt en ze fruit en groente in bakken hebben gestopt om toch een gezonde uitstraling te krijgen. Stelletje hypocrieten."
Jelle grinnikte. "Alsof iemand daar intrapt. Maar goed, we zaten daar met een McFlurry, die was trouwens heel lekker. Ik weet nog steeds niet of het een Lion of Oreo was. En die hebben ze natuurlijk nu niet meer in het assortiment, het is zomer en blablabla. Moet ik weer een half jaar wachten voordat ik weet welke het precies was."
"Jelle, je dwaalt af."
Daar had ze vaak de neiging toe en dan moest je haar weer op het juiste pad helpen. Als je wist hoe je haar moest bespelen, was ze een heel leuk iemand om mee op te trekken. De mensen die haar handleiding niet hadden, vonden haar over het algemeen te intimiderend.
"Oh, ja, waar had ik het over?"
Ik schudde grijnzend mijn hoofd. "Je zat in de McDonalds." Gedachteloos begon ik met mijn pen tekeningetjes te maken in mijn economieschrift, die al helemaal vol met doodles stond. Het was te zien hoeveel we in deze lessen leerde.
"Oh ja! Ik was dus in de McDonalds en we zaten helemaal vooraan, zodat we ook nog naar buiten konden kijken. Niets is leuker dan mensen uitchecken. Maar toen kwamen een stel van die nepgangstertjes aan, je weet wel, van die Marrokaantjes met hun broeken tot op hun knieën en van die enorme blingbling zonnebrillen. En ze begonnen óns uit te checken, wat helemaal niet de bedoeling was want ze waren echt spuuglelijk. Je weet wel, van die grills in hun tanden enzo."
Ik grimaste.
Jelle knikte begrijpend. "Ja, zo voelde ik me ook. Maar ze liepen over hun zonnebril te staren, terwijl ze verder liepen. En de voorste lette niet op en liep zo BAM tegen de deur op!"
Ik lachte bij het beeld dat zich voor mijn netvlies afspeelde.
Jelle keek me met glinsterende ogen aan. "Ik heb nog nooit zó hard gelachen, van zijn stoerheid was niets meer over. Hij durfde ons niet eens meer áán te kijken. Als een klein jochie trok hij de deur open en blies de aftocht. Ik kwam niet meer bij, het was-"
"Danielle Schotelmans!" onderbrak een woedende stem Jelle in haar verhaal. De klas was opeens muisstil. Meneer de Groot stond op een paar meter afstand van ons tafeltje, zijn hoofd vuurrood. De door ons zo gewenste uitbarsting was eindelijk gekomen.
"Ja, meneer?" vroeg Jelle met een klein stemmetje.
Hij stapte naar voren toe en zette zijn handen pontificaal op ons tafeltje. Zijn stinkende aftershave walmde over mij heen.
"Je houdt nu voor één keer je grote mond dicht in mijn klas, ik ben het zat!" -hij keek de klas rond met vlammende ogen- "Ik ben jullie helemaal zat! Stelletje rotpubers die denken dat ze alles zijn. Nou, ik kan jullie vertellen dat het er in de echte wereld niet zo aan toe gaat. Daar hebben mensen réspect voor elkaar, een woord dat jullie kennelijk niet kennen. En vooral mevrouw hier," sneerde hij naar Jelle en richtte zijn blik weer op haar. Ze kromp ineen.
Mijn angst door zijn plotselinge uitbarsting verdween langzaam en werd overgenomen door boosheid. Ik balde mijn vuisten. Hij hoefde maar één woord over Jelle te zeggen en ik zou hem te grazen nemen. Ik pikte het niet als iemand, het maakte niet uit wie dan ook, zo naar mijn vrienden uithaalde.
Meneer de Groot boog zich nog verder naar voren, zo dicht dat zijn neus bijna die van Jelle raakte. "Jij denkt zeker dat jij alles bent, met je grote mond. Ik ben het gesnater van jou he-le-maal zat. 's Avonds lig ik in mijn bed en dreunt jouw schelle stem nog in mijn hoofd door. Heb jij nog nooit gehoord van eens je kop dichthouden? Een beetje respect is zeker-"
Razernij kolkte door mijn aderen. Ik sprong abrupt overeind, een beweging waar die rotvent van opschrok. "Als je nu niet ophoudt met Daniëlle beledigen, dan maakt het me niet uit of je een leraar bent, maar dan sla ik je zo hard dat je nooit meer voor de klas kunt staan!"
Hij rees omhoog, zijn gestalte boven mij uit torenend. Ik staarde hem trillend van woede in zijn wijd opengesperde ogen. "Dus mevrouw Iris moet voor haar o zo geliefde vriendin opkomen? Nou, ik heb ook nog genoeg over jou te vertellen, dus-"
"Hou je kop dicht!" gilde ik zo hard als ik kon.
Hij deed onbewust een stap naar achteren. Ik balde mijn vuisten die jeukten om hem een klap voor zijn kop te verkopen. Met onbeheerste bewegingen greep ik mijn tas en propte mijn schrift en pen erin.
"Ik kom nooit meer in deze klas als jij hier nog les geeft, lul! Hoe durf je je leerlingen zo te behandelen?"
De Groot opende zijn mond om iets te zeggen, maar ik gaf hem de kans niet.
"Hou je klotebek dicht!" gilde ik weer. "Ik heb het helemaal met jou gehad. Kom, Jelle, dan gaan we hier weg."
Zonder te kijken of ze volgde, stampte ik door het gangpad naar de deur toe. Talloze ogen staarden me aan, de gezichten bevroren door schrik. Ik hief mijn kin hoog de lucht in en richtte mijn blik op de lichtblauwe deur. Het kon me niets schelen wat ze over me te zeggen hadden, ik was hier weg.
Met een ruk trok ik de deur open, stapte naar buiten en wilde hem weer dichtsmijten, maar Jelle kwam net naar buiten gestapt. Ze keek me met grote ogen aan, haar mond openhangend en haar wangen vuurrood. Ze sloot de deur met trillende vingers en leunde ertegenaan.
"Wow, Iris, ik wist niet dat je het in je had."
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Haha actieeeeeee :3 Al was 't ook leuk geweest als ze hem echt zou meppen :3
When the power of love overcomes the love of power.
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Wooooooooooo 0.o
Dat is wat ik noem een leerling met een grote mond xD En ik dacht dat mijn exklasgenoten erg waren, haha. Supergrappig beschreven, snel verder! :D
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

WHOA -
je had al lang weer gepost, maar ik vergat steeds te reageren. xD

Vandaag heb ik eindelijk eens de tijd genomen om het te lezen.
Haha, ik moest een paar keer grinniken om dat verhaal van Danielle. Misschien mag ik haar toch meer dan ik had gedacht. xD
Ik had die plotselinge uitbarsting van Iris echt niet verwacht, o.ó Nu komt ze op mij over alsof ze echt zo'n probleem puber is die van school wordt geschopt, waarna ze haar alleen nog maar op zo'n tuigschool willen. xD
In de brugklas ging ik best veel met een meisje om die op een gegeven moment ook van school gekickt werd, en die moest dan ook naar zo'n vreemde school waar allemaal van die rebelletjes opzaten. Haha, wtf. Ik dwaal af. O.o

Ik vroeg me vandaag trouwens af....
WAAROM DIE TITEL? :o
Daar ben ik echt zó nieuwsgierig naar. Je hebt daar vast een leuk plot achter zitten. :p
DropsOfJupiter
Balpen
Balpen

One Direction.
Oke, toen je die beschrijving gaf van vier jongens voor de britse vlag was dat het eerste waar ik aan dacht. God. Oke voordat ik hier een heel verhaal ga neerzetten over mijn obsessie voor One Direction terwijl het misschien wel helemaal niet over hen ging, ga ik maar even verder over je verhaal .. hehe.

Ik mag Iris nu al. Ik bedoel, ze heeft een grote bek maar bij haar is het zo van; het boeit me echt niet hoe oud je bent, maar als jij geen respect heb voor mij of voor mijn vrienden, dan heb ik ook geen respect voor jou.
En Danielle is gewoon geweldig. Zeker hoe je het beschrijft; als je haar handleiding niet hebt lukt het niet. Dat ken ik, haha.
Je schrijfstijl leest ook lekker weg en ik heb niet gelet op foutjes of zoiets want ik werd een beetje het verhaal in gesleurd. En de enige die ik al zag, is er al uitgehaald (:

Kan niet wachten tot het volgende stukje. haha.
"the truth is this: sometimes they don't want to be written down in poems, arms pinned to the ground by heartfelt words and broken promises."
TheDarkSideOf...Me
Puntenslijper
Puntenslijper
Contacteer:

Weer een nieuwe lezer en OMG ik ben hier verslaafd aan >:) Ik vind je verhaal echt geniaal, ik wil steeds doorlezen...
Iris vind ik echt een leuk personage! Ze is stoer maar toch ook 'softie' (ja weet niet hoe ik dat moet zeggen :P). Eerst dacht ik "OOH die Danielle/Jelle is irritant!" maar nu vind ik haar echt geweldig.
Meneer Barneveld en meneer van Loon: whahahaha oke ik zag dus echt mevrouw Barneveld en Van Loon voor me :angel

I've got to read it :O
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Yesss, weer een verhaal waarin ik kan weg dromen. Ik had het al eerder gelezen, maar was toch even alles opnieuw gaan lezen om weer i'm het verhaal te komen. Erg leuk!

+ het kan One Direction niet zijn die Saskia in haar verhaal beschreef, want die band bestaat uit 5 jongens. :')
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

MEH. Het is inmiddels alweer 2 maandjes geleden? :c
Plaats reactie

Terug naar “Het Dramatheater”