Even iets korts; ik heb geen zin om heel de tekst te ontleden. ;p Niet dat ik veel fouten heb gezien, hoor, ik heb wel weer een verkeerde tijdsverhouding opgemerkt, maar hoe dan ook...
Sapientia schreef:Voor de deur daar in de hoek zat een man, hij had een mantel om en warrig haar.
Nu goed, ik had mijn commentaar behoorlijk uitgebreid neergeschreven, maar plots, floep, vliegt die pagina weg. :/ Nja, die komma staat daar niet goed. Je verandert het best door een punt of puntkomma(geen hoofdletter na een puntkomma. ;p Zei mevrouw Campens altijd; dat is een leerkracht Nederlands van vorig jaar. Ze heeft ook Engels, maar met zo 'n verschrikkelijk overdreven accent. o: Maar ik heb haar nooit voor Engels gehad, maar volgens anderen begon ze de les altijd met "could you open a window, please?" ;p
Wow, ik wijk af. o: Dat gebeurt dus altijd. ;-; Hoe dan ook, kan je die hij ook door "die", maar hier klinkt dat niet zo goed. Even opschrijven, dan zie ik het beter: "Voor de deur daar in de hoek zat een man, die een mantel om had en warrig haar had."
Misschien zo, maar nja. "Omhebben" is net als "aanhebben" een werkwoord en die om is dus een nietwerkwoordelijke aanvulling. In samengestelde zinnen is het belangrijk dat je in de afgekorte versie dezelfde vorm, plaats en functie van natuurlijk hetzelfde werkwoord hebt, als je het weglaat, natuurlijk. Bij die voorbeeld zin die ik gaf weet ik het eigenlijk niet echt; "die een mantel om en warrig haar had" klinkt wel goed. En ik zie ook geen reden om dat fout te rekenen. :/ Maar nja. Geen idee.
Hoe dan ook, in jou formulering is het verkeerd: "Hij had een mantel om en warrig haar."
Hier zeg je dus eigenlijk dat hij warrig haar om had. ;p Dat lijkt me verkeerd. Zeg dus gewoon nogmaals "had" en het is opgelost: "Hij had een mantel om en had warrig haar," of "Hij had warrig haar en had een mantel om."
Maar volgens mij mag je in die tweede die had ook wel weglaten. :/ Maar ik weet het niet.

Nederlands is verwarrend...
Ik snap wel dat het nodig is om van je taak verlost te worden als het zestig is, maar als die "medieval-like" is, ligt die leeftijd redelijk hoog, maar het is jouw fantasy wereld; alles lijk me dus mogelijk. ;p Nu, ja, het kan natuurlijk zijn dat iemand plotseling heel veel te verduren krijgt en extreem agressief wordt, maar dat neemt wel niet weg dat hij of zij timide is. Dat karakter zou normaal moeten blijven; je kan het vergelijken met de hulk. Als hij boos wordt is hij groen en als hij rustig is, is hij een mens.

Het is wel behoorlijk logisch dat hij eigenlijk timide wordt, als hij gedwongen wordt om te zwijgen, of juist zwijgt omdat men hem volkomen negeert. In zo 'n situaties krijgen mensen snel een laag zelfbeeld. Een kind zal echter juist alles doen om aandacht te krijgen, hetzij goede of slechte - allemaal afhankelijk van het karakter. Waarom zeur ik hier zo over? ;p Ik zeg niet dat het slecht is, hoor, maar dat het logisch is. En dat is positief. Och, God, help me om de dingen goed te verwoord. ;p Hij laat me momenteel een beetje in de steek. Sorry, als het allemaal slecht klinkt, want ik prijs je logica en zo een klein beetje. Er zijn vaak mensen die er niet bij stil staan dat een verhaal verklaringen moeten hebben en zo, maar het lijkt me dat dit verlegen-like karakter geen rol meer zal spelen; je moet het natuurlijk niet laten vallen, want niet omdat je snel op je tenen getrapt bent... dit heb ik al gezegd. xD
Hoe dan ook. Het is ook zeer logisch dat men verklaringen zoekt naar de seizoenen en dat er dus verhalen rond bestaan. Mensen zijn altijd op zoek naar verklaringen, vandaar ook de wetenschap eeen de mythen. Het oude mensenras was vroeger nog niet zo ontwikkeld dat ze op zeer wetenschappelijke wijze bepaalde zaken konden bewijzen, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ze niet veel wisten over, bijvoorbeeld, de geneeskunde. Bij de Egyptenaren zien we ook dat ze wel wisten hoe ze een lijk moesten bewaren.

Alleemaal heel handig als je dat weet. ;p De meeste volkeren hebben daarom dus ook verhalen over de seizoen, om op mijn woorden van lof terug te komen - voor het geval je zou denken dat dit weer slecht commentaar was. --' Ik moet eens leren dingen goed uit te leggen.
Ik heb wel veel gezegd, hè? Sorry...

Ik wacht ook nog op het vervolg. Ik wil wel eens zien welke verhaaltjes er rond verzint, of welke je steelt. Maar ik denk niet dat je er zal stelen? Je ziet er me niet uit als een dief, als je naam niet liegt natuurlijk, wijsheid. ;p
Edit: Oh, het schiet me plots te binnen hoe het met die samengestelde zin zit. o:
"Hij had een mantel om en warrig haar."
Het is wel fout hoor, maar, nja, volgens mij iets met plaats of functie, dat weet ik nu niet zeker. Maar volgens mij mag "Hij had warrig haar en een mantel om" wel, aangezien daar de plaats wel hetzelfde blijft, maar er komt gewoon zo 'n nwwa bij - iets weglaten mag namelijk niet. :/ Geen idee of dat eigenlijk klopt, maar aangezien "Hij had enkele takken van de vertrouwde boom gehaald en er een vuur van gemaakt" waarschijnlijk wel klopt, kan dat ook juist zijn. :p Sorry, kwam even in me op. xD