Vervloekt.

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
Dreamrose
Balpen
Balpen

Ik ben al een tijdje bezig met een nieuw verhaal, maar ik zit een beetje vast. Het duurt gewoon te lang, voordat ik één blaadje vol heb geschreven.
Maar ik heb besloten om te beginnen met posten, misschien motiveren reacties me *hint hint*.

Vervloekt.
Afbeelding

Proloog.
Ik zucht vermoeiend als ik zie hoeveel trappen ik nog op moet voordat ik bij mijn doel ben. Dit hele kasteel heeft iets duisters over zich heen, dat bevalt mij wel. Er is net genoeg licht om de schimmel op de muren te zien zitten.
Op het gedrup na is het muisstil. Ik kan mijn eigen hart horen kloppen, dat verbaast me. Het verbaast me dat mijn hart nog klopt, dat ik dat nog verdien. Ze had me beter kunnen vermoorden.
Ik zou vliegend naar boven zijn gegaan, als er geen gigantisch krachtveld om deze plek zou hangen. De tovenaar wilt waarschijnlijk geen bezoek, dat houdt mij echter niet tegen. Ik wil alles doen om mijn doel te bereiken, dus zo een stom trappetje kan ik ook wel aan.
Hijgend, nog steeds niet gewend aan mijn gedaante, hijs ik mezelf de eerste trede op. Ik voel dat al mijn botten en spieren protesteren, ze kraken. Juist dit gevoel herrinnert me eraan dat ik dit echt wil. Nu maar hopen dat die oude me gaat helpen. Gelukkig ben ik er best goed in om mensen te overtuigen, het is maar één keer mislukt. Die mislukking heeft geleid tot wie ik nu ben, een vies monster. Ik heb heus wel geprobeert om te wennen aan dit leven, echt. Ik probeer het al ruim honderd jaar, maar tot nu toe zonder succes.
‘Loop eens door. Je gedachten irriteren me,’ galmt er door de ruimte.
Zijn krachtige stem zorgt er voor dat ik harder ga lopen, nee het zorgt ervoor dat ik ren. Ik negeer mijn pijn en mijn adem die hortend en stotend verder gaat. Voordat ik het besef ben ik boven.
Het kost me moeite om mijn blik niet neer te slaan als ik de tovenaar zie, hij is zo machtig. Maar mijn blik neer slaan is niets voor mij, daarom kijk ik hem bewust recht in zijn ogen.
‘Één en al opstandigheid, merk ik meteen,’ klinkt zijn stem afkeurend. Ik laat zijn gezicht over mij heen dwalen en ik merk dat er in zijn blik even veel afkeur zit als in zijn stem. Moet ik hem zeggen waarvoor ik hier kom? Dat weet hij volgens mij al lang, aangezien hij mijn gedachten kan lezen.
‘Je vraagt wel veel van mij. Waarom zal ik dit eigenlijk voor je doen? Dit is trouwens een hele machtige spreuk, bijna geen enkele tovenaar kan die uitvoeren.’
‘Maar u kan dat wel toch?’ vraag ik hoopvol. ‘Ik heb spijt van mijn daden. Ik vind dat ik lang genoeg deze straf heb volgehouden. Ik wil mijn leven weer oppakken, want ik voel me mens. Ik wil geen monster meer zijn.’
Terwijl de oude tovenaar nadenkt heb ik even tijd om de ruimte goed door te kijken. Het is een donkere ruimte. Wat mij opvalt is dat ik heel veel boeken zie die door de kamer slingeren, daar heeft hij zijn kennis dus vandaan. Ik wist wel dat een tovenaar niet op internet zou gaan zoeken. Het beetje licht dat er is, komt van een brandende kaas.
‘Je bent door Circe vervloekt, is het niet?’ Als ik knik gaat hij verder. ‘ Zij is een machtige heks, al noemen haar velen een Godin. Ze heeft gewoon geluk dat haar ouders zo machtig zijn, maar ik heb wel een idee. Onthoud goed, ik doe dit alleen omdat ik Circe haat. Niet om jou te helpen.’
Hij laat zijn haat duidelijk door zijn stem klinken. Ik haal mijn schouders onverschillig op. Wat maakt mij het nou uit waarom hij het doet? Als hij het maar doet, hij is mijn enige kans.
‘Ik kan je terug in een menselijk gedaante krijgen, hier zitten echter een paar voorwaarden aan. Als jij voor altijd mens wilt blijven zal er een nieuw slachtoffer moeten komen op wie de vloek over zal gaan. Die moet je zoeken terwijl je in het menselijke gedaante zit. De tweede voorwaarden is dat je zes maanden de tijd hebt, langer kan ik je menselijke gedaante echt niet tot stand houden. Het is ook zo dat als je moe bent je onmiddellijk terug veranderd in dit gedaante. Dan is de magie op, namelijk.’
Ik luister naar hem maar het dringt niet echt tot me door. ‘Maak me nou maar mens,’ zeg ik ongeduldig.
De tovenaar fronst maar hij luistert naar mijn eis. Ik voel mijn lichaam tintelen, ik krimp. Ook voel ik dat mijn vleugels verdwijnen, wat voelt dit fijn! Langzamerhand voel ik me steeds beter worden. Ik ben er klaar voor. Ik ben klaar om een slachtoffer te gaan zoeken, die in mijn oude gedaante voort kan leven.

Aangepast na feedback van Silke.
Laatst gewijzigd door Dreamrose op 20 mar 2013 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Live it, Love it, Read it.
Don't judge a book, by the cover.
Music on, World off.
May the odds be EVER in your favor.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik vraag me ernstig af wat voor gedaante ze had. Eerst zag ik een weerwolf voor me en toen zo'n vliegend aapje uit Wicked/Oz. Ik kan me gewoon niet voorstellen wat ze was. Misschien dat je dat nog even goed kan beschrijven. Verder ben ik erg benieuwd naar wat je van het verhaal wilt gaan maken. Ga snel verder! :D
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Dreamrose
Balpen
Balpen

Ik ben opzettelijk een beetje vaag geweest. Het is niet de bedoeling dat iedereen meteen al weet wat voor gedaante hij (Ja, het is een hij, geen zij xd) is. Maar nu begin ik te twijfelen, aangezien het toch al duidelijk is dat hij niet menselijk is. Ik zal er over nadenken, of ik dat nog aanpas.
Music on, World off.
Silk
Balpen
Balpen

Volgende puntjes kunnen voor mij beter: wat minder komma's, bijvoorbeeld hier:
Ik zucht vermoeiend als ik zie hoeveel trappen ik nog op moet voordat ik bij mijn doel ben. Dit hele kasteel heeft iets duisters over zich heen, dat bevalt mij wel. Er is net genoeg licht, om de schimmel op de muren te zien zitten.
Op het gedrup na, is het muisstil.
Let er ook op dat je niet "is" gebruikt als je "eens" bedoelt, bijv.
Loop is door
Spelling:
Zijn krachtige stem
Zelfde persoon (3e enkelvoud) aanhouden:
Zijn kractige stem zorgt er voor dat ik harder ga lopen, nee ze zorgen er voor dat ik ren
In hetzelfde stukje: "ervoor" i.p.v. "er voor"
Dat weet hij volgens mij allang
"al lang"

Het volgende is niet echt fout denk ik, maar ik had hier liever "geen enkele" gezien:
bijna geen één tovenaar
vol gehouden
"volgehouden"

En zo zijn er vast nog meer kleinigheidjes te vinden die na verbetering je tekst vlotter doen lopen.
Dreamrose
Balpen
Balpen

Bedankt voor je reactie!

Vaak lees ik mijn stuk meteen na, maar ik ben gewoon blind voor mijn eigen fouten. Misschien kan ik de volgende keer wat meer tijd nemen voordat ik het controleer. Maar bedankt dat je de moeite hebt genomen om er naar te kijken, en er wat foutjes uit te halen :)
Music on, World off.
DropsOfJupiter
Balpen
Balpen

Je proloog is op zich goed geschreven, zag niet echt dingetjes die me opvielen, alleen sommige zinnen lopen niet echt lekker, waardoor je bij sommige stukken er zo doorheen leest, en bij sommige stukken het gevoel hebt dat wat je leest niet klopt.
Door dit soort kleine dingen kun je de lezer kwijtraken en kan deze zich niet verliezen in het verhaal, omdat er de hele tijd stukjes zijn die niet lekker doorlezen.

Het hele concept is leuk, ik vraag me inderdaad af wat voor monster hij is geweest. Ik dacht eerst ook dat het een vrouw was, maar meer omdat jij een meisje bent en wanneer meisjes dingen in de "ik-vorm" schrijven neem ik altijd meteen aan dat het een meisje is.

Toch kauw je soms dingen erg voor. Termen als "dat verbaast me" en "dat bevalt mij wel". Kun je ook omschrijven waarom deze dingen hem verbazen/bevallen? Kun je beschrijven hoe het eruit ziet? Of zijn voetstappen weergalmen door gangen? Met dat soort details hou je de lezer vast.

Voor de rest lijkt het me echt een leuk verhaal en kijk ik ook erg uit naar de volgende stukken die komen. Hopelijk kan ik daaruit opmaken wat voor vreselijk monster hij was en waarom die heks hem daarin heeft veranderd! (:
"the truth is this: sometimes they don't want to be written down in poems, arms pinned to the ground by heartfelt words and broken promises."
Dreamrose
Balpen
Balpen

Bedankt voor de feedback!
Hier het eerste stukje van hoofdstuk 1 :)
Kritiek is welkom! x

Hoofdstuk 1
De woorden van de docent gaan langs mij heen, zoals mijn ouders altijd al hebben gezegd, het ene oor in en het andere oor weer uit. Eigenlijk kan het mij ook niet zoveel schelen wat de docenten allemaal te zeggen hebben. Nee, ik heb mijn plannen voor de toekomst al klaar. Ik wil zo snel mogelijk van school, zo snel mogelijk als het kan. Helaas moet ik van mijn ouders mijn school afmaken, ze hebben eigenlijk ook wel gelijk. Zonder diploma kun je immers niets.
Maar tijdens de lessen denk ik alleen maar over hoe ik een werkstuk af moet maken en wat ik er nog bij kan doen. Nee, geen werkstuk voor school. Andere mensen zouden het “kunstwerken” noemen, maar ik vind het pas een kunstwerk als het in een museum hangt. Dus noem ik mijn schilderijen, tekeningen, of beeldhouwwerken gewoon werkstukken. Veel leuker dan die saaie werkstukken op school, toch?
Ik kan me nooit goed concentreren op school, nooit gekunt ook. Ik weet niet waarom, maar vandaag is het anders. Ik heb het gevoel dat er elk moment iets speciaals kan gaan gebeuren, iets wat mijn leven in de war gaat schoppen, een onheilspeilend gevoel.
Op het moment dat ik beslis om dan toch maar te beginnen aan mijn opdrachten, wordt er op de deur geklopt. Zou dit het moment zijn dat er iets gaat gebeuren? In ieder geval is dit een excuus om het werken nog even uit te stellen. Aangezien de docent om onze aandacht vraagt moet ik wel stoppen met werken, niet dat ik dat erg vind.
‘Dames en heren, mijn excuus voor het late melden maar als ik het eerder gezegt kwam er helemaal niets van de opdrachten terecht. Vandaag komt er onverwachts een nieuwe leerling in de klas.’
Hij bewijst zijn laatste zin door de deur open te doen waarna er een jongen van een jaar of zeventien het lokaal binnenstapt. Hij kijkt onderzoekend het lokaal rond en ik kijk onderzoekend naar hem.
Het eerste wat me aan hem opvalt is zijn donkere ogen. Zijn ogen staan in contrast met zijn lichtbruine haar. Het is een feit dat ik geen vriendje wil maar hij is wel knap. Helaas vind waarschijnlijk de meerderheid van mijn klas dat waardoor ik geen kans maak. Alhoewel, eigenlijk maak ik sowieso geen kans. Het is niet dat ik niet knap ben, in tegendeel ik weet dat veel meisjes jaloers op mijn uiterlijk zijn. Nee, ik ben veelste verlegen om zomaar contact te leggen met iemand die ik niet ken.
‘Niet zo een haast, stel je eerst even voor,’ zegt meneer Carter als de geheimzinnige jongen meteen naar een vrij plekje wilt lopen.
‘Ik ben Julian en ik ben zeventien jaar. Ik heb niet echt hobby’s maar ik wandel wel graag door het bos. Als je nog vragen hebt, stel ze maar niet want ik heb geen interesse in contact,’ ratelt hij op.
Mijn gevoel van verliefdheid is helemaal weg. Wat een rare jongen, hij komt veel te onbeleefd over. En kom op, wie heeft er nou geen hobby’s? Ik heb er zelf heel veel maar hij heeft er niet eens één? Dat geloof ik niet.
‘Ik denk eigenlijk dat het beter is dat je naast iemand gaat zitten. Je loopt natuurlijk behoorlijk achter, gezien het feit dat je een aantal jaren geen school hebt gehad. Dus zoek een plekje uit naast iemand.’
Heeft hij een aantal jaren geen school gevolgt? Hoe kan dat dan? Hij is leerplichtig dus moet hij wel school hebben gehad de afgelopen jaren. Maar waarom zal hij daar over liegen?
Plotseling besef ik het gevolg van de woorden van meneer Carter. De enige mogelijkheid naast wie Julian kan zitten ben ik. Van binnen voel ik de moed al in mijn schoenen zakken, ik wil mijn plekje alleen niet kwijt. En al helemaal niet aan Julian, hij lijkt mij helemaal niet aardig.
‘Ik wil liever ook alleen zitten, maar ik heb geen andere keus heb ik gemerkt. Dus, we kunnen er maar het beste van maken toch? Wat is je naam?’ vraagt Julian terwijl hij naast me komt zitten.
Mijn verbazing stijgt na het horen van zijn spontaniteit. Hij had toch geen behoefte aan contact? Ik trouwens ook niet, maar hem negeren vind ik ook zo zielig.
‘Ik ben Mallory,’ zeg ik zachtjes terwijl ik hem nadrukkelijk niet aankijk. Zijn ogen maken mij zenuwachtig. Ik voel hoe het bloed naar mijn wangen stijgt, blosjes staan echt niet bij mijn gezicht. Ik ben het niet gewend om contact te leggen met andere mensen.
Ik weet dat dit mijn ouders hun schuld is, maar ik wil hun eigenlijk niet de schuld geven. Mijn ouders zijn belangrijke zakenmensen en hebben vaak hun zakenrelatie op bezoek. Hierdoor word ik altijd naar boven gestuurd, zodat ik ze niet stoor tijdens hun "belangrijke besprekingen". Mooi voor hun, helaas heeft het minder mooi uitgepakt voor mij. Hierdoor ben ik niet gewend om te praten in het openbaar, thuis niet maar hierdoor was ik ook op school stil.
‘Mooie naam, ik heb me bedacht.’ Julian kijk peinzend naar buiten, ook hij doet helemaal geen moeite om de opdracht te maken.
‘Wat bedoel je?’ vraag ik niet begrijpend.
‘Niemand kan leven zonder vrienden toch? Zou jij een vriendin van me willen zijn? Niet mijn vriendin, als in vriendje en vriendinnetje, maar we kunnen gewoon met elkaar omgaan.’
Ik lach omdat hij niet uit zijn woorden kan komen, is dit dan het begin van een nieuwe vriendschap?
Music on, World off.
Apatelle
Vulpen
Vulpen

Mijn feedback is misschien niet zo goed als de feedback die je tot dusver hebt gehad, maar toch wil ik een poging wagen je te helpen. In je tekst heb ik een aantal foutjes ontdekt.
Ik wil zo snel mogelijk van school, zo snel mogelijk als het kan.
Hier val je in herhaling, ik zou dit oplossen door een zin van te maken. Iets zoals: "Ik wil zo snel als mogelijk van school, het liefst vandaag nog."
Nou weet ik natuurlijk niet of dit overeenkomt met je verhaal dus moet je zelf even kijken hoe je dit kan wijzigen.
Het eerste wat me aan hem opvalt is zijn donkere ogen.
Het woord is moet hier worden vervangen door zijn, het woord ogen is meervoud.
‘Niet zo een haast, stel je eerst even voor,’ zegt meneer Carter als de geheimzinnige jongen meteen naar een vrij plekje wilt lopen.
Wilt moet hier wil zijn.
Mooi voor hun,
Hun moet hier hen zijn, hun is bezittelijk, en hier is geen sprake van een bezit.
Hierdoor ben ik niet gewend om te praten in het openbaar, thuis niet maar hierdoor was ik ook op school stil.
En deze zin loopt ook niet helemaal lekker.

Verder vind ik het erg vreemd dat de ik persoon in de proloog een jongen is en in hoofdstuk een is er sprake van een meisje.
En als laatste tip wil ik je meegeven wat minder vaak ik te gebruiken en te letten op de tijden van je werkwoorden.
Op zich vind ik het verhaal erg leuk om te lezen en ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.
Kagayaiteiru Miraii terasu hikari
Dreamrose
Balpen
Balpen

Dankje voor de Feedback!
Zodra ik weer Word heb verbeter ik het :)

Alleen ik snap niet waarom Wilt, wil moet zijn? (Kan even niet citeren op mobiel, haha)
Music on, World off.
Apatelle
Vulpen
Vulpen

Het is:
ik wil
jij wil
hij wil
sorry voor korte antwoord, zit zelf ook op mobiel en moet zo weg
Kagayaiteiru Miraii terasu hikari
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Heel leuk hoor, ik benieuwd wat er gaat gebeuren.
Is die Julian dezelfde als in je proloog :o?
Ik lees mee :)
For sale: Babyshoes, never worn
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”