Dank jullie wel voor jullie leuke reacties en het nog altijd meelezen, jullie zijn altijd een grote motivatiefactor

Melian, gaat allemaal nog duidelijk worden als het goed is, als het te lang duurt, geef je maar een gil!
____________________________________________________________________________________
Ik bleef op de vensterbank bij het raam zitten, met één been opgetrokken en mijn handen om de mok chocolademelk gesloten. Ik keek naar Gio terwijl hij met een glas Disaronno met ijs voor zichzelf op de pianokruk ging zitten. Toen hij naar me opkeek, was zijn gezicht kalm en rustig. Zijn lichtgroene ogen staken sterk af tegen de donkere kleur van zijn haar.
Even wendde ik mijn blik af. Ik slikte een keer, maar toen sloot ik mijn handen steviger om de mok.
‘Ik wil ergens met je over praten,’ zei ik. ‘Als je dat goed vindt.’
Gio keek me aan. Zijn arm steunde steunde op de dichte klep van de vleugel en de Disaronno in zijn glas bewoog lichtjes op het rustige ritme van zijn ademhaling.
‘Natuurlijk,’ zei hij. ‘Waarover?’
Ik keek naar de mok in mijn handen, waarin een toef slagroom bezig was in de chocomelk te smelten. Ik pakte het lepeltje vast en begon ermee door slagroom te roeren.
‘Over die avond,’ zei ik. ‘In de club. Over die avond met Cees.’
Gio keek me aan. Zijn ogen gleden over mijn gezicht en zijn elleboog bleef op de klep die de toetsen van de piano bedekte rusten, kalm, ontspannen. Hij veranderde niet van houding, ook al wist hij waarschijnlijk dat dit een grote stap voor me was.
‘Oké,’ zei hij. ‘Als je wilt praten, luister ik naar je.’
Ik slikte. Ik speelde even met mijn lepeltje en keek even naar hem, maar toen wendde ik mijn blik weer af.
‘Oké,’ zei ik toen ook. Ik wachtte even, aarzelde even, maar toen ademde een keer diep in door mijn neus. Ik liet mijn adem ontsnappen en deed mijn ogen dicht. Ik streek nog een laatste keer een losgeraakte pluk haar naar achteren. Toen begon ik te praten.
‘Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen’ zei ik. ‘Dus ik begin maar gewoon bij die zaterdag, een aantal maanden terug. Het gebeurde toen ik uit was. Ik was alleen, die avond, eigenlijk voor het eerst sinds tijden weer. Ik ging altijd met Bobby en onze vrienden uit op dezelfde plek, een club aan de buitenrand van de stad, maar dat weekend was Bobby op vakantie, een weekendje weg met zijn familie, dus ik ging alleen.’ Ik streek de pluk haar nog een keer achter mijn oor toen hij weer naar voren viel. Ik merkte dat mijn hand een beetje trilde en klemde hem snel weer om mijn mok.
‘Een paar van mijn vrienden waren er wel,’ zei ik. ‘Wat van de jongens en wat mensen die ik… ken. Cees was er ook, met een paar van zijn vrienden. Ons groepje zat bij dat van hem in de buurt. Ik ging dus bij hen zitten, zat soms een tijdje met hen in het loungedeelte, ging dan weer even de dansvloer op, en… af en toe praatte ik ook wat met Cees. Hij is geen makkelijk persoon, hij is moeilijk te lezen, maar… dat was hij altijd al geweest, dus daar zocht ik eigenlijk nooit iets achter.’ Ik voelde dat Gio naar me keek, maar hield mijn ogen op mijn chocomelk gericht. Ik kon het niet opbrengen hem aan te kijken als ik hem dit vertelde. Ik wist niet of ik de uitdrukking op zijn gezicht wel wilde zien, of ik wilde weten hoe die zou zijn.
Ik slikte nog een keer en ging verder.
‘Nou, goed, alles goed en wel, maar op een gegeven moment gingen een aantal van mijn vrienden weg. Die van Cees gingen dansen, dus Cees en ik bleven alleen achter. Ik was al heel erg… dronken, op dat punt, en Cees had volgens mij al eerder iets heftigs gebruikt, dus ik weet ook niet hoe helder hij nog was. We praatten wat met elkaar en na een tijdje bood hij me een drankje aan. Tenminste, hij bood me aan me iets te geven wat mijn avond leuker zou maken, en toen ik ja had gezegd, kwam hij niet veel later terug met een drankje. Ik weet nog steeds niet wat hij erin gedaan heeft. Achteraf denk ik dat het GHB of één of andere nepversie van Rohypnol geweest is omdat het raar smaakte, maar ik vroeg het niet eens. Ik was dom en dronken en ik dronk het gewoon op.’
Er trok een naar gevoel door mijn maag en ik keek één keer naar Gio vanonder mijn wimpers, om zijn reactie te peilen. Zijn ogen gingen over mijn gezicht terwijl hij mijn uitdrukking bestudeerde bij wat ik hem vertelde, maar verder was er niets uit zijn blik af te lezen.
Ik wendde mijn weer blik af en ging weer verder.
‘Na een tijdje begon ik me raar te voelen,’ zei ik. ‘Ik weet niet eens meer of ik me toen nog realiseerde dat dat door dat drankje kwam, maar waarschijnlijk was ik al zo ver weg dat dat niet meer tot me doordrong. Ik werd slap en misselijk en alles begon te draaien. Ik begon me steeds beroerder te voelen en na verloop van tijd vroeg Cees of ik even met hem mee naar de wc wilde.’
Ik zag dat Gio nu heel licht ging verzitten. Er verscheen iets in zijn blik dat ik niet precies kon plaatsen en ik zag dat het hem moeite kostte zijn gezicht neutraal te houden.
Opnieuw streek ik mijn haar achter mijn oor.
‘En weer was ik stom, want ik zei ja,’ vervolgde ik. ‘Ik was misselijk en ik dacht met mijn stomme, dronken hoofd dat hij me mee wilde nemen omdat hij doorhad ik ieder moment kon gaan overgeven en hij wilde voorkomen dat ik dat midden in de club zou doen. Dus ik zei ja en hij hielp me overeind, want ik had niet meer de kracht zelf op te staan. Hij nam me mee, loodste me de wc in en deed de deur achter zich dicht. Ik was me van nog geen kwaad bewust, maar toen ik wilde gaan lopen, of iets wilde doen, ik weet het niet meer, duwde hij me met mijn rug tegen de muur en stak zijn handen onder mijn rok. Toen pas drong het tot me door wat hij echt van plan was.’
Op de pianokruk veranderde Gio van houding. Hij had zijn glas overgepakt in zijn andere hand en steunde nu met zijn kin tegen de linker. Zijn mond was verborgen achter zijn hand, waarschijnlijk zodat ik de verbeten trek erom niet zou zien, maar ik kon zijn emoties nu evengoed glashelder in zijn ogen lezen.
Ik boog mijn hoofd wat en pielde weer aan mijn lepeltje, om maar iets om handen te hebben.
‘Ik raakte ik paniek toen hij dat deed,’ ging ik verder. ‘Voor zover ik dat nog kon, dan. Ik begon te worstelen en hij duwde me voorover op zo’n meubel langs de wand, met de wastafel erin gebouwd. Hij hield me omlaag gedrukt en begon mijn ondergoed uit te trekken. Hij was zo sterk, maar ik bleef tegen hem vechten, en op een gegeven moment werd hij het zat. Hij draaide mijn arm op mijn rug, zodat ik niet meer kon bewegen. En toen hij me zo in bedwang had, deed hij het.’ Ik slikte toen er zich een brok in mijn keel vormde. Ik voelde mijn ogen prikken en pauzeerde even om mijn beheersing te kunnen bewaren. Het lukte me mijn tranen binnen te houden, maar mijn stem klonk vreemd toen ik verder praatte.
‘Hij had twee pogingen nodig voor het hem lukte,’ zei ik. ‘Ik was zo gespannen dat hij het de eerste keer niet voor elkaar kreeg. Toen het hem wel lukte, deed het vreselijk veel pijn. Ik zei dat ik niet wilde, maar hij legde zijn hand over mijn mond en hield me stevig vast. Hij ging gewoon door. Ik vocht nog een tijdje tegen hem, voor zover ik dat nog kon, maar het deed zo’n pijn dat ik het na verloop van tijd gewoon opgaf. Ik kon gewoon niet meer.’
Ik zag dat ook Gio nu slikte achter zijn hand. Ik streek de losse pluk haar weer achter mijn oor toen die opnieuw voor mijn gezicht viel en sloot mijn handen weer om de mok. ‘Het duurde een eeuwigheid voor hij klaar was. Ik was op toen hij me losliet en ik zakte in elkaar op de grond. Hij zette me weer rechtop, maakte mijn gezicht schoon en deed mijn kleren goed. Hij nam me aan mijn hand mee terug naar binnen en zette me op een stoel. Daar liet hij me zitten. Hij zei dat het leuk was en dat hij me snel weer zou zien en toen ging hij weg.’
Ik staarde naar de beker die op mijn bovenbeen steunde, op de plek waar ooit die blauwe plek van die avond had gezeten. Ik slikte en nietszienend keek ik naar mijn benen. Ik schudde mijn hoofd een beetje.
‘Ik heb het nooit weg kunnen krijgen,’ zei ik. ‘Het was altijd bij me, bij alles wat ik deed. Ik kon me niet meer concentreren en was bang dat het nooit meer over zou gaan, dat ik nooit meer normaal zou worden. De enige manier om daaraan te ontsnappen, was door even niet mezelf te zijn. Door even los te kunnen komen van mijn eigen gedachten en de beelden en geluiden in mijn hoofd. Door drugs.’
Er viel een stilte. Even gebeurde er niets. Ik bleef nog een paar seconden zitten zoals ik zat, maar toen keek ik op naar Gio. Hij zat nog steeds hetzelfde als daarnet, met zijn elleboog op de piano en zijn hand tegen zijn gezicht. Hij was hard bezig zijn emoties te onderdrukken, waarschijnlijk om mij niet nog meer van streek te maken, maar de verbetenheid in zijn ogen was zo sterk dat die overal doorheen kwam.
Licht schudde hij zijn hoofd.
‘Het spijt me zo dat dit je overkomen is,’ zei hij toen. ‘Het spijt me zo dat je dit hebt moeten meemaken. En het spijt me zo dat ik er op geen enkele manier was om je te helpen.’
Ik schudde mijn hoofd en wendde mijn blik weer af.
‘Daar kun jij niets aan doen,’ zei ik. ‘Dat kon niemand. De situatie was gewoon zo.’
Gio liet zijn hand tegen zijn slaap steunen.
‘Ik bedoel niet toen,’ zei hij. ‘Ik bedoel erna. Zelfs nu nog, als je me dit verteld, zie ik hoe alleen je geweest ben, toen met hem, maar ook erna. Dat had ik moeten oppikken. Ik had het er niet bij moeten laten zitten toen ik zag dat er iets aan de hand was, omdat ik dacht dat het wel goed zou komen, omdat dat makkelijker was. Ik had er voor je moeten zijn. Ik kan het niet verkroppen dat je je hier helemaal alleen doorheen hebt moeten slaan. Dat je dacht dat drugs de enige manier waren om even wat verlichting te krijgen.’
Ik haalde mijn schouders wat op.
‘Misschien was er gewoon geen andere manier,’ zei ik.
Maar Gio keek me aan.
‘Er is altijd een andere manier,’ zei hij. ‘En dat je dat niet weet, geeft aan dat ik niet genoeg mijn best heb gedaan je dat in te laten zien. Er zijn zoveel aanwijzingen geweest, zoveel kansen om door te vragen, en dat deed ik nooit. Ik had het moeten zien. Dat laatst in de kantine, je blauwe oog, de manier waarop je reageerde als ik je onverwachts aanraakte… zelfs je reactie laatst bij de bar, met hem toen hij je bij je hand pakte.’ Hij schudde zijn hoofd even. ‘Als ik dit had geweten, had ik hem nooit laten gaan.’
Ik slikte. Gio keek me aan.
‘Hoe voel je je erover?’ vroeg hij. ‘Nu, over hem? Nu je hier bent?’
Ik speelde weer met mijn lepeltje.
‘Beter,’ zei ik. ‘Veiliger.’
‘En in je gevoel? In je hoofd?’
Ik keek naar de mok in mijn handen. ’Ook wel beter. Rustiger. Maar… het is er nog wel. Ik had het idee dat het beter ging, de laatste tijd, maar… door dat van vanmiddag, op school voelt het weer rot. Zo voel ik me altijd als het weer terugkomt. Ik ben gewoon bang. Voor hem, en dat het nooit meer overgaat.’
‘En de enige manier om daar even uit te komen was door high te worden.’
Ik wendde mijn blik weer af en even was ik stil. Toen knikte ik. ‘Ja.’
Gio keek me aan.
‘Dat had ik moeten zijn,’ zei hij. ‘Die steun. Dat had ik moeten zijn.’
Ik krabte aan een rest nagellak op mijn duimnagel.
‘Misschien kun je dat nu zijn,’ zei ik. ‘Alsnog.’
Hij knikte.
‘Dat hoop ik,’ zei hij. ‘Daar ga ik vanaf nu alles aan doen.’ Zijn ogen gleden over mijn gezicht. Toen maakte hij aanstalten zijn Disaronno weg te zetten.
‘Je ziet bleek,’ zei hij. ‘Zal ik even een glaasje water voor je pakken?’
Maar ik schudde mijn hoofd.
‘Nee, het gaat wel,’ zei ik. ‘Ik ga zelf wel even. Ik wil even…’
Ik gebaarde richting de badkamer. Gio knikte.
‘Is goed.’ zei hij. ’Rustig aan. Ik ben hier.’
Ik knikte dankbaar. Toen kwam ik overeind en liep naar de badkamer. Aan het getik van ijs in een glas hoorde ik dat Gio in de kamer bleef zitten en zijn glas weer had opgepakt. Ik vond het vreselijk, ook voor hem, dat hij dit had moeten horen. Het was moeilijk om me zo aan hem bloot te geven, maar ik voelde me er minder rot over dan ik van tevoren verwacht had. Mijn hart sloeg licht versneld in mijn borst en mijn benen voelden een beetje vreemd, maar ik trilde niet en ik had niet gehuild. Ik voelde me eigenlijk wel rustig.
Me verbazend over dat gevoel liep ik de badkamer in. Ik deed ik de deur achter me dicht en bleef even midden in de ruimte staan. Even liet ik de duisternis even op me inwerken, maar toen deed ik het licht aan. Ik liep naar de wastafel om mijn gezicht onder de koude kraan te houden en wat water te drinken. Toen ik klaar was, keek ik op, naar mijn eigen gezicht in de spiegel. Mijn gezicht was inderdaad wat bleek, maar er stond een blos op mijn wangen en mijn ogen waren droog. Het was echt zo, ik had niet gehuild. Voor het eerst had ik erover gepraat zonder dat ik hoefde te huilen.
Nog geen minuut later bleek echter dat ik de enige was die me juist rustiger voelde door wat ik verteld had. Ik stond net naar mezelf in de spiegel te krijgen en me af te vragen wat mijn gebrek aan tranen betekende, toen er plotseling een knal klonk vanuit de woonkamer. Met een ruk keek ik om. Toen ik verder niets hoorde, liet ik de handdoek die ik in mijn handen had gehad vallen en rende de badkamer uit. Toen ik de kamer in kwam, zag ik Gio met een verbeten uitdrukking op zijn gezicht op de kruk bij de piano zitten. Er lagen scherven op de grond en er toen ik mijn ogen verder liet glijden, zag ik tot mijn afgrijzen dat er bloed aan de palm van zijn hand zat. Uit pure frustratie had hij het glas van zijn Disaronno tegen de muur kapot geslagen.
Even bleef ik staan, in de deuropening, starend naar Gio‘s verbeten gezicht, de donkere blik in zijn ogen waarmee hij voor zich uitkeek. Toen ik me realiseerde dat er niemand in levensgevaar verkeerde, gleed mijn adem tussen mijn lippen door. Ik keek naar hem, kwam in beweging en liep naar hem toe. Bij de pianokruk pakte ik zijn bloedende hand vast. Ik ging op mijn knieën zitten, haalde zijn hand naar me toe en drukte er een kus op. Toen sloeg ik mijn armen om hem heen. Na een seconde of wat, voelde ik Gio’s armen om mijn lichaam. Hij trok me tegen zich aan en ik voelde zijn wang tegen mijn hoofd. Zo bleven we zitten. We hoefden niets te zeggen. Er waren geen woorden nodig om uit te drukken wat we voelden.