De vlucht

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Hoi allemaal!

Nieuw hier op het forum, eveneens bezig met een nieuw online project. Het eerste hoofdstuk hiervan wil ik graag delen met jullie.

Veel plezier! :-)

Hoofdstuk 1

Ik werd achtervolgd.

Nouja, eigenlijk nog niet, maar het kon ieder moment beginnen. De jacht. Ik rende zo snel als ik kon door het immense bos, in een poging zoveel mogelijk voorsprong te creëren in de laatste minuten die ik nog had, voordat ze me wél achtervolgden. Zodra ze de jacht inzetten, maakte afstand niets meer uit. De voorsprong van de honderden meters, kilometers zelfs, die ik had opgebouwd, was dan binnen een paar minuten verdwenen. En dat alleen omdat ik mens was – min of meer – en zij niet.

Het ergste aan dit hele verhaal? Ik werd achtervolgd door mijn familie, en het was geen spelletje. Dit was een serieuze zaak, één van leven of dood. Als ik het voor elkaar kreeg om uit dit bos te raken voor ze me hadden ingehaald, had ik een kans. Een kans om te overleven. Vrijheid was niet eens een optie op mijn lijstje, want échte vrijheid was iets dat ik nooit zou hebben.

Mijn lot was jaren geleden al beslist, toen mijn moeder een hoge schuld had aan het hoofd van onze familie, Duncan. We hadden geen geld meer en om haar schuld af te betalen en om deze alsnog af te lossen, beloofde ze me aan Duncan als één van zijn toekomstige vrouwen. Mijn vader wist van niets en toen hij erachter kwam, kon hij de situatie niet meer veranderen. Beloftes zijn bindend, er is geen weg terug. Dat is hoe het gaat in mijn familie. Het komt er dus op neer dat ik verkocht werd op mijn zevende.

Nu, tien jaar later, weigerde ik mijn lot te accepteren. Het was mijn leven en ik wilde niet ‘zomaar’ een vrouw zijn van Duncan. Ik wilde mijn eigen leven leiden, mijn eigen beslissingen maken. E n nu nam ik de enige kans die ik ooit zou krijgen om mijn lot te ontduiken.

Dit klinkt misschien als een verhaal uit een derde wereldland. Dat is het niet. Mijn naam is Charly Swenson, ik ben zeventien jaar en ik woon in Amerika. Net buiten McCall, Idaho, om precies te zijn. Ik kan het je bijna horen denken: hoe is het mogelijk dat ze verkocht werd als een toekomstige vrouw aan een familielid? Wel, dat is iets dat ik kan uitleggen.

Ik ben geboren in een eeuwenoude familie van menselijke wolven. We zijn geen weerwolven – die bestaan niet eens – maar we kunnen de vorm van een wolf aannemen wanneer we maar willen. Als we geloven dat we veranderen, gebeurt dat. En hier, in onze familie, gebeuren dit soort dingen zo nu en dan. Maar niet bij mij, als het mijn beslissing was. Het was echter die van mijn moeder en daarom heb ik er niets over te zeggen. Dat is waarom ik weg ren. Weg van mijn familie, weg van mijn thuis. Weg van alles dat zekerheid biedt, weg van alles waarvan ik weet dat het veilig is. Want daarbuiten, in de echte wereld, loop ik waarschijnlijk meer gevaar dan ik ooit heb gelopen. Hm, behalve misschien op dit moment. Als ik hier niet levend uitkom, maak ik de echte wereld nooit mee.

Hier in McCall wonen we veilig. We begeven ons onder de mensen, de kinderen gaan naar school, volwassenen gaan naar hun werk. Onze huizen bevinden zich diep in het bos, als een soort gemeenschap. De kans dat ons geheim wordt ontdekt is klein. Het is altijd zo geweest. De dorpsmensen accepteren dit en stellen geen vragen. Maar als ik eenmaal daarbuiten ben, in de echte wereld, zonder een bos om mijn wolvenvorm aan te nemen en mijn ‘wolfenergie’ kwijt te raken, loop ik het risico om mijn wolvenvorm aan te nemen zonder dat ik dat wil. Om te controleren wanneer we in onze menselijke vorm zijn en wanneer in onze wolvenvorm, moeten we vaak genoeg veranderen. Als we dat niet doen wordt onze wolfenergie te hoog, waardoor we het risico lopen te veranderen als het niet uitkomt - zoals op school of op het werk. En geloof me, dat wil je echt niet meemaken.

Een wolf huilde in de verte. Het duurde niet lang voordat er reactie kwam van andere wolven. Kippenvel verscheen overal op mijn lichaam, een rilling kroop over mijn rug. Dit is het, dacht ik. Ik kom hier levend uit, of ik ben over tien minuten dood. Wat ik heb gedaan is onvergeeflijk, iets wat in mijn familie bestraft wordt met de dood. Geen excuses. Ik heb mijn familie verraden op alle mogelijke manieren.

Adrenaline schoot door mijn lijf en mijn hartslag, die al snel was, verhoogde nog meer. Ik klemde mijn tanden op elkaar en probeerde mijn ademhaling te controleren terwijl ik nog sneller rende. De afgelopen tien minuten dacht ik dat ik alles al gaf wat ik had. Maar met dank aan de adrenaline – en een beetje wolfenergie – kon ik nog sneller. Mijn passen werden langer, elastischer. Wolfachtig.

Een paar minuten later hoorde ik de wolven al achter me. Eerst maar twee. Dan meer en meer, tot de hele kudde achter me aan zat. Mijn familie. Van je familie moet je het maar hebben, dacht ik bitter. In een normale familie, een echt menselijke familie, was dit niet gebeurd. Dan had mijn moeder me niet weggegeven en gedwongen tot een gearrangeerd huwelijk. Niet hier, niet in Amerika. Hier, in Amerika en bij een menselijke familie, waren mijn ouders blij geweest met mijn keus. De liefde van mijn leven. Dat was waarom ik alle regels had verbroken.

Ik werd verliefd op een mens. Het feit dat ik afgelopen nacht bij hem had doorgebracht was de reden voor deze jacht. Door de nacht bij hem door te brengen, lapte ik alle regels aan mijn laars die er in mijn familie waren. In hun ogen was ik vreemdgegaan. En vreemdgaan terwijl je was beloofd aan de leider van je familie, was geen optie. Het betekende een zekere dood. Waarschijnlijk een langzame en erg pijnlijke.

Struiken ritselenden achter me, het gegrom werd duidelijker. Ze haalden me in. Ik sloot mijn ogen een fractie van een seconde, biddend tegen wie me maar horen wilde om me hier levend uit te laten komen. Laat me leven, alsjeblieft, dacht ik. Geef me een kans om dit recht te zetten. Geef me een kans om mijn eigen leven te leiden. Vanuit mijn ooghoek zag ik een glimp van een wolf. Het was niet Duncan, gelukkig. Het was Jensen, die wachtte op een commando van Duncan. Het feit dat hij naast me rende zonder me aan te vallen, betekende dat Duncan de kudde had gecommandeerd me niet te doden. Nog niet. Ik rilde van angst, nam een flinke hap lucht en duwde mijn lichaam tegen zijn limiet aan terwijl de wolven de laatste meters voorsprong inhaalden. Ik ga het niet halen. Dit is waar ik dood ga, alleen, in het bos. Vermoord en opgegeten door mijn eigen familie.

Een bekend gejank klonk net achter mijn rug. Duncan. Paniek maakte zich van me meester en ik verloor de grip op mezelf. Blind van angst en ongecontroleerd rende ik naar de rand van het bos. Ik kon het licht zien. De bomen werden smaller, kleiner. Het dorp schemerde in de verte. Bijna. In mijn paniek lette ik niet op waar ik mijn voeten neerzette. Ik struikelde over een boomstronk en viel, mijn hoofd eerst. Mijn armen vlogen door de lucht terwijl ik wanhopig probeerde ergens steun te zoeken en op de been te blijven, maar ik voelde niets dan lucht. Met een smak belandde ik op de grond.

De adem van meerdere wolven was voelbaar in mijn nek terwijl ze me omcirkelden. Ik sloot mijn ogen en slikte mijn tranen weg. Dit is het dan, dacht ik bitter. Dit is waar er een einde komt aan mijn leven. Ik haalde nog één keer diep adem en genoot van de bekende geur van het bos waar ik mijn hele leven al woonde. De geur van de nieuwe bladeren aan de bomen, de bedompte en tegelijkertijd frisse geur van de grond, de geur van het water van de rivier vlakbij…

Ik zou het nooit meer ruiken.

Een luide knal weerklonk in de lucht. Gejank volgde en ik voelde de wolven wegschieten.

Mijn ogen vlogen open, zoekend in de richting van het geluid.

“Schiet op!” brulde een stem.

Kevin.

Alle spanning verliet mijn lichaam toen ik die ene bekende stem hoorde. Kevin. Mijn liefde. Mijn redder.

Gewapend met een pistool hing hij uit de pick-up van zijn oma, een verbeten trek rond zijn mond. Een klein ogenblik keek ik in de richting van zijn uitgestoken arm. Duncan. Kevin had op Duncan gemikt… en hem geraakt.

Jankend hinkte Duncan in het rond, maar de wond leek niet fataal. De wolven richtten hun aandacht weer op mij en ik wist dat ik snel moest zijn.

Kevin realiseerde zich hetzelfde. “Nu, Charly”, schreeuwde hij. “Je enige kans!”

Zonder nog langer na te denken wendde ik mijn blik af van Duncan en de rest van de kudde. Ik spoorde mijn lichaam aan opnieuw in actie te komen, terwijl Kevin de pick-up draaide en vol gas gaf. Ik reikte naar mijn wolfenergie, nam een sprint en dook door het open raam naar binnen. De motor brulde, de wolven huilden. Het felle licht van de zon deed mijn ogen knipperen toen we het bos uitscheurden.

Nog één keer keek ik achterom naar mijn familie, nu niet meer dan wat donkere stippen. Op klaarlichte dag durfden ze de achtervolging niet aan in hun wolfvorm. Maar het zou niet lang duren voor ze in hun auto’s zaten. Ik had een kans om te overleven, maar het was een kleine. Vastbesloten keek ik naar Kevin, mijn hand op die van hem.

“Eén kans”, zei hij grimmig.

Ik knikte instemmend, berekend. “Eén kans.”
Laatst gewijzigd door Shanna op 06 apr 2013 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
“Writing is a socially acceptable form of schizophrenia.” -- E. L. Doctorow
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik heb het aan één stuk door gelezen.
Heel overzichtelijk met alle alinea's, de tijd staat overal goed.
Alleen één dingetje waar over ik na zat te denken:
Paniek maakte zich van me meester
Ik dacht dat het 'Paniek maakte zich meester van me' is, ik weet niet wat goed is eigenlijk.
Vandaar dat ik het er even bij zet.

Voor de rest ben ik heel benieuwd naar je nieuwe stuk en je hebt een fijne schrijfstijl :D!
For sale: Babyshoes, never worn
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Bedankt voor je reactie, Sandra!
Het mag een klein wonder heten dat de tijd overal goed staat - ik schrijf normaal altijd in het Engels en moet voor een Nederlands stuk toch meer moeite doen. Gek he? Als ik een artikel/journalistiek stuk schrijf, is het geen probleem, maar zodra het een verhaal is, schrijf ik liever in het Engels. Dat doe ik al jaren. Maar omdat dit een online project is, lijkt Nederlands me iets meer voor de hand liggend.

Die zin ga ik nog even bestuderen en over nadenken, thanks!
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik moet eerlijk zijn dat ik niet zo fan ben van je begin. En dat komt vooral omdat je BAM! '' Ik werd achtervolgd' neerzet als een sterke binnenkomer. En daarna krabbel je alweer terug met 'Nouja, eigenlijk nog niet, maar het kon ieder moment beginnen.' . Daarmee schop je het begin tegen z'n poten aan :p
Ook heb je er veel overbodige informatie in zitten, ook wel infodump genoemd :p dit stuk
Het ergste aan dit hele verhaal? Ik werd achtervolgd door mijn familie, en het was geen spelletje. Dit was een serieuze zaak, één van leven of dood. Als ik het voor elkaar kreeg om uit dit bos te raken voor ze me hadden ingehaald, had ik een kans. Een kans om te overleven. Vrijheid was niet eens een optie op mijn lijstje, want échte vrijheid was iets dat ik nooit zou hebben.

Mijn lot was jaren geleden al beslist, toen mijn moeder een hoge schuld had aan het hoofd van onze familie, Duncan. We hadden geen geld meer en om haar schuld af te betalen en om deze alsnog af te lossen, beloofde ze me aan Duncan als één van zijn toekomstige vrouwen. Mijn vader wist van niets en toen hij erachter kwam, kon hij de situatie niet meer veranderen. Beloftes zijn bindend, er is geen weg terug. Dat is hoe het gaat in mijn familie. Het komt er dus op neer dat ik verkocht werd op mijn zevende.

Nu, tien jaar later, weigerde ik mijn lot te accepteren. Het was mijn leven en ik wilde niet ‘zomaar’ een vrouw zijn van Duncan. Ik wilde mijn eigen leven leiden, mijn eigen beslissingen maken. E n nu nam ik de enige kans die ik ooit zou krijgen om mijn lot te ontduiken.

Dit klinkt misschien als een verhaal uit een derde wereldland. Dat is het niet. Mijn naam is Charly Swenson, ik ben zeventien jaar en ik woon in Amerika. Net buiten McCall, Idaho, om precies te zijn. Ik kan het je bijna horen denken: hoe is het mogelijk dat ze verkocht werd als een toekomstige vrouw aan een familielid? Wel, dat is iets dat ik kan uitleggen.

Ik ben geboren in een eeuwenoude familie van menselijke wolven. We zijn geen weerwolven – die bestaan niet eens – maar we kunnen de vorm van een wolf aannemen wanneer we maar willen. Als we geloven dat we veranderen, gebeurt dat. En hier, in onze familie, gebeuren dit soort dingen zo nu en dan. Maar niet bij mij, als het mijn beslissing was. Het was echter die van mijn moeder en daarom heb ik er niets over te zeggen. Dat is waarom ik weg ren. Weg van mijn familie, weg van mijn thuis. Weg van alles dat zekerheid biedt, weg van alles waarvan ik weet dat het veilig is. Want daarbuiten, in de echte wereld, loop ik waarschijnlijk meer gevaar dan ik ooit heb gelopen. Hm, behalve misschien op dit moment. Als ik hier niet levend uitkom, maak ik de echte wereld nooit mee.

Hier in McCall wonen we veilig. We begeven ons onder de mensen, de kinderen gaan naar school, volwassenen gaan naar hun werk. Onze huizen bevinden zich diep in het bos, als een soort gemeenschap. De kans dat ons geheim wordt ontdekt is klein. Het is altijd zo geweest. De dorpsmensen accepteren dit en stellen geen vragen. Maar als ik eenmaal daarbuiten ben, in de echte wereld, zonder een bos om mijn wolvenvorm aan te nemen en mijn ‘wolfenergie’ kwijt te raken, loop ik het risico om mijn wolvenvorm aan te nemen zonder dat ik dat wil. Om te controleren wanneer we in onze menselijke vorm zijn en wanneer in onze wolvenvorm, moeten we vaak genoeg veranderen. Als we dat niet doen wordt onze wolfenergie te hoog, waardoor we het risico lopen te veranderen als het niet uitkomt - zoals op school of op het werk. En geloof me, dat wil je echt niet meemaken.
is allemaal infodump. Het is zo ontzettend zonde om het hier al neer te zetten! Want stel je eens voor, een nieuwe lezer leest je begin. Hij weet nog helemaal niets van de wereld die jij in je hoofd heb zitten. Daar is hij nieuwsgierig naar, wat voor raadsels en plotwisselingen je in je stuk hebt zitten. Om dan gelijk al te lezen dat ze is verkocht, dat ze 'weerwolven' zijn, dat ze eigenlijk is vreemdgegaan haalt al een heel stuk mysterie uit je verhaal weg. En door die mysterie weg te halen, haal je een deel van de trigger weg om verder te lezen.
De kunst is om het zo te schrijven dat je genoeg informatie geeft voor het moment, maar ook niet veel meer. Natuurlijk ook niet veel minder, anders wordt het te verwarrend :p
Wat ikzelf altijd in gedachten hou is om bijna niks uit te leggen, de lezer snapt meer dan je denkt. En als blijkt dat ze het niet snappen, dan krijg je dat bij de feedback wel te horen :p

Infodump is trouwens moeilijk hoor, zeker als je een wereld helemaal uitgeschreven hebt. Dan wil je er zoveel mogelijk inproppen van wat je allemaal bedacht hebt. Vraag maar aan Chris, die houdt daar nogal van xD
Voor de rest las het goed weg, behalve de infodump dan :p ondanks dat je normaal altijd Engels schrijft is daar niets van terug te lezen, mooie grammatica^^ kan ik niet altijd zeggen, jammer genoeg xD
deze zin viel me trouwens nog wel op
Mijn passen werden langer, elastischer. Wolfachtig.
Bij elastische passen kreeg ik gelijk een mental image dat ze bij elke pas door haar enkels zakte xD van die zwabberende benen :p ik ivnd elastischer namelijk niet echt passen bij wolfachtige passen. Verend klinkt daar iets beter bij^^

Ondanks de infodump goed begin! Ben benieuwd hoe het verder gaat :D
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Grappig dat je over de infodump begint. Die is namelijk zeer bewust gedaan.
Dat zul je wel zien als ik hoofdstuk 2 online heb. Het is geen verhaal waarin ik dit soort dingen verderop wil uitleggen. :-)

Het begin zit wat in, op één of andere manier vind ik dat stukje in het Engels ook veel fijner. In het Nederlands lijkt het harder/definitiever over te komen. Maar dat kan ook gewoon aan mij liggen met mijn voorkeur voor de Engelse taal ;-) Misschien dat ik daar nog een alternatief voor bedenk.

Verder ga ik er morgen even voor zitten, ga nu zo mijn bedje in.

Bedankt voor je uitgebreide feedback en de tijd die je ervoor hebt genomen. :-)
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Ik heb er nog eens over nagedacht.
Het begin kan ik opsplitsen (bv een proloog voor de infodump en hoofdstuk 1 voor de achtervolging) maar dat heeft niet mijn voorkeur.

De reden waarom de beschrijving van haar wereld in hoofdstuk 1 staat is omdat ik dit niet geheim wíl houden voor de lezer. Het draait in het boek om de vlucht: hoe gaat het verder met Kevin en Charly? Maar ook flashbacks: hoe hebben zij elkaar ontmoet? En nog verder terug: hoe was het voor Charly toen zij uitvond wat haar moeder had gedaan? Dat soort elementen laat ik in het boek samenvallen en daarom heb ik er dus heel bewust voor gekozen om deze informatie gewoon te geven.

Grappig weetje: normaal doe ik dit soort dingen juist niet. ;-)
Saskjezwaard
Computer
Computer

Gelukkig dat je het normaal gesproken niet doet, dan is het makkelijker af te leren :p Ik ben zelf altijd heel streng in beginnen, ook voor mijn eigen verhalen (is niet altijd aan te raden :'). Dat komt omdat het begin het eerste is wat een lezer leest. Ik persoonlijk zou, als je verhaal een boek in de bieb zou zijn, het oppakken, even doorlezen en bij de infodump afhaken. Gewoon omdat het én saai om te lezen is én dat iets is wat ik naarmate het verhaal vordert wil lezen. En ik snap dat je het niet geheim wilt houden voor de lezer, dat je hen deze informatie gewoon wil geven, maar om eerlijk te zijn haal je daarvoor de motivators eruit om het te lezen.
Want ik denk dat een scene indrukwekkender wordt als de lezer nog niet weet dat haar moeder haar verkocht heeft. Dan heeft de lezer dezelfde shock en kan ie beter meeleven. Want nu staat het er dat haar moeder haar heeft verkocht, denk ik alleen maar: tja, lullig. Meer niet :p komt omdat ik de hp nog niet ken, dat ik nog niet weet hoe ze denkt, hoe ze overkomt etc. Ik kan me nog niet inleven. En dan haal je voor mij een groot deel van de kracht weg.

En ik moet zeggen dat proloog infodump en hoofdstuk 1 achtervolging ik niet echt een geweldige oplossing vind. Dan zou ik gewoon de infodump overslaan. Infodumps echt nooit, never, nooit aan het begin :p dat is mijn grote kruistocht hahaha xD

Maar goed, het is en blijft nog steeds jouw verhaal :p ik kan je alleen maar aanraden wat te doen wat mij als lezer het beste lijkt :p
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Dat mag en daar sta ik open voor! ;-) Bedankt.
Voor nu laat ik het zo - ik focus me eerst op de rest van het verhaal. Het hele project is immers nog maar een eerste, ruwe versie. Sleutelen is voor later.
Cubiculum Nephilia
Typmachine
Typmachine

Ik heb een kleine opmerking. Ik vind het woordje "kudde" zo vreemd staan in de tekst. Wolven leven namelijk in een roedel, niet in een kudde. ;)
"You can't start the next chapter of your life,
if you keep re-reading the last ones..."
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Cubiculum Nephilia schreef:Ik heb een kleine opmerking. Ik vind het woordje "kudde" zo vreemd staan in de tekst. Wolven leven namelijk in een roedel, niet in een kudde. ;)
Dankje! Ik vond het ook gek staan. Omdat ik het origineel in het Engels heb geschreven, zat ik soms te dubben over de vertaling. Roedel klopt inderdaad, maar ik kwam er maar niet op... Ga het aanpassen.
ElLeN.
Puntenslijper
Puntenslijper

Hey

Je hebt me met het stukje dat er staat zeker en vast kunnen overtuigen om dit verhaal te blijven volgen.
Ik geef toe dat ik het begin ook wat vreemd vond, maar daar dacht ik niet meer aan zodat ik wat verder in het verhaal zat. Naar mijn mening weet je de spanning er in te houden, zelfs wanneer je gewoon achtergrondinformatie geeft over het personage zelf.

Ik kwam wel enkele slordigheidsfoutjes tegen, maar die maakt iedereen wel (ikzelf ook).
1)
E n nu nam ik de enige kans die ik ooit zou krijgen om mijn lot te ontduiken.
2)
De voorsprong van de honderden meters, kilometers zelfs, die ik had opgebouwd, was dan binnen een paar minuten verdwenen.
Ik zou hier van maken: "..., zouden dan binnen een paar minuten verdwenen zijn." Zorg dat je steeds in dezelfde tijd blijft schrijven.

3)
Als ik het voor elkaar kreeg om uit dit bos te raken voor ze me hadden ingehaald, had ik een kans.
Ik zou die 'raken' vervangen door 'geraken' om één of andere reden.

Ik zou zeggen: Doe zo voort en ik zal zeker en vast het vervolg lezen.
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Bedankt voor je post! Ik heb hoofdstuk 2 net op mijn site gezet, zal 't met een paar dagen hier ook plaatsen.

Mijn antwoord op je quotes even dikgedrukt eronder.
ElLeN. schreef:Hey

Je hebt me met het stukje dat er staat zeker en vast kunnen overtuigen om dit verhaal te blijven volgen.
Ik geef toe dat ik het begin ook wat vreemd vond, maar daar dacht ik niet meer aan zodat ik wat verder in het verhaal zat. Naar mijn mening weet je de spanning er in te houden, zelfs wanneer je gewoon achtergrondinformatie geeft over het personage zelf.

Ik kwam wel enkele slordigheidsfoutjes tegen, maar die maakt iedereen wel (ikzelf ook).
1)
E n nu nam ik de enige kans die ik ooit zou krijgen om mijn lot te ontduiken.
Dankje! Stomme typo.

2)
De voorsprong van de honderden meters, kilometers zelfs, die ik had opgebouwd, was dan binnen een paar minuten verdwenen.
Ik zou hier van maken: "..., zouden dan binnen een paar minuten verdwenen zijn." Zorg dat je steeds in dezelfde tijd blijft schrijven.

Zouden (iedere vorm van 'zullen') probeer ik altijd te vermijden als het niet nodig is. Zullen impliceert dat iets misschien wel, misschien niet gebeurt. Zoals je uit dit verhaal duidelijk kunt opmaken, gaat die voorsprong gewoon verloren. Hoe bedoel je dezelfde tijd? Het staat nog steeds in VT [had opgebouwd, was verdwenen].

3)
Als ik het voor elkaar kreeg om uit dit bos te raken voor ze me hadden ingehaald, had ik een kans.

Hihi, geraken, da's volgens mij Vlaams? :D
Dat is dan voor mij geen optie. Waarom zou jij hier 'raken' niet gebruiken?

Ik zou zeggen: Doe zo voort en ik zal zeker en vast het vervolg lezen.
Bedankt voor je bijdrage! :-)
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Shanna schreef:
ElLeN. schreef: 3)

Hihi, geraken, da's volgens mij Vlaams? :D
Dat is dan voor mij geen optie. Waarom zou jij hier 'raken' niet gebruiken?
Ergens uit raken is geen Nederlandse constructie, het is een vernederlandserisering van ergens uit geraken, wat inderdaad voornamelijk in het Vlaams wordt gebruikt (wel Nederlandse schrijftaal, maar wordt niet gesproken gebruikt in het NL). In het Nederlands gebruik je in deze constructie b.v. ergens uit komen, waardoor je

Als ik het voor elkaar kreeg om uit dit bos te komen/vluchten/ontsnappen voor ze me hadden ingehaald, had ik een kans.

krijgt.

Volgens mij ;-)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Hm, dat zou kunnen. Ga ik nakijken.
Bedankt, Christian!
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Hier ook voor jullie hoofdstuk 2.

Hoofdstuk 2

“En nu?” vroeg ik, waarmee ik de dodelijke stilte van het afgelopen uur doorbrak.

“We blijven de 55 in zuidelijke richting volgen en maken dat we wegkomen bij de bossen”, antwoordde Kevin. Hij kneep zacht in mijn hand om me gerust te stellen. “Ze verwachten ongetwijfeld dat we dicht bij de bossen blijven, waar we ook heen gaan, zodat jij je wolvenvorm kunt aannemen.”

Ik trok mijn wenkbrauwen op. “En dat doen we niet?”

“Nee. We gaan richting het zuiden tot we net boven Boise zijn. Daar gaan we naar het oosten en via de 95 rijden we rechtstreeks Oregon in. Daarna passeren we de grens met Nevada zo snel als we kunnen.”

Ik fronste mijn wenkbrauwen terwijl ik over zijn route nadacht. “En waar gaan we heen als we in Nevada zijn?”

Een lichte glimlach speelde rond zijn lippen. “Naar het zuiden.”

“Hey!” Ik stompte op zijn bovenarm, maar kon een glimlach niet onderdrukken. “Dat is niet eerlijk.” Ondanks de ernst van de situatie kreeg Kevin me nog steeds aan het lachen. Dat kreeg hij altijd voor elkaar, was het niet linksom, dan wel rechtsom.

“Denk na, Charly. Wat is er in het zuiden?”

Ik trok mijn neus op. “Zon. Warme, droge lucht. Woestijn. Mexico. Geen bossen.”

“Nog één poging.” Kevin’s ogen bleven op de weg gericht terwijl hij zo snel reed als hij kon. Zo vroeg op de ochtend waren er gelukkig nog maar weinig mensen wakker, laat staan op de weg.

Ik haalde de map van de Verenigde Staten voor mijn geest. Met dank aan mijn wolvenvorm had ik al het nodige gezien en door meer dan één staat gerend. “Nou…” Ik twijfelde. “We kunnen naar het oosten gaan, of de lijn naar het zuiden vasthouden. Ik zou niet naar het oosten gaan. Er zijn te veel bossen rondom Salt Lake City. Maar als we naar het zuiden gaan…” Ik keek op, een glimlach op mijn gezicht. “Je wil naar Los Angeles, toch? Niemand denkt daaraan. Het is er te warm en er zijn weinig bossen. In ieder geval niet midden in de stad.”

Kevin grijnsde. “Slimme meid. Laten we hopen dat je de enige in je familie bent die zo slim is. We nemen een groot risico. Ze zullen niet stoppen voor ze je hebben gevonden. We kunnen niet in Los Angeles blijven, maar ik denk dat het een goede plek is om te beginnen.” Hij gaf nog wat meer gas en de Chevrolet kroop langzaam naar een hogere snelheid. Op dit moment gaf Kevin niks om snelheidslimieten en maar goed ook, want ik wist zeker dat mijn familie er lak aan had.

Ik viel stil terwijl ik aan hen dacht. Waarom? Waarom hadden ze me niet de kans gegeven om alles uit te leggen? Ik gromde zachtjes, gefrustreerd.

“Rustig aan.”

“Sorry”, mompelde ik, mezelf mentaal een schop verkopend omdat ik de wolf in me nu al de zaak liet overnemen. “Het is gewoon niet eerlijk! Ze trekken maar gelijk hun conclusies. Dat doen ze altijd. Als ze me nou gewoon de kans gaven om uit te leggen dat ik alleen…” Ik viel stil en een blos kroop over mijn wangen.

“Tja”, wierp Kevin tegen met een grijns op zijn gezicht. “Je hebt wél de nacht bij mij doorgebracht. Iedere ouder zou die conclusie trekken. Maar ik moet eerlijk toegeven… ik had graag gedaan wat we niet hebben gedaan.”

“Kevin!” sputterde ik tegen, mijn gezicht zo rood als een tomaat.

Hij lachtte. “Wat? We zijn meer dan zes maanden samen, ook al hielden we dat geheim. Ik weet dat jij het wil en ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik jou niet wilde.”

Ik wendde mijn blik af en friemelde met de rits van mijn jas. Hij had natuurlijk gelijk, maar dat betekende niet dat ik er net zo makkelijk over praatte als hij dat deed.

“Hey”, zei hij en streek zacht door mijn blonde krullen. “Ik wilde niet opdringerig zijn. Ik ben gewoon eerlijk.”

“Ik weet het”, bromde ik. “Ik weet hoe jij je voelt. Alleen…”

“Je houdt er niet van om erover te praten. Ik weet het, geen probleem. Maak je niet druk.” Hij pakte mijn hand en drukte er zacht een kus op. “Alles komt goed, oké? We zijn nu nog maar met zijn tweeën. Samen kunnen we dit aan.”

Ik knikte en slikte de opkomende tranen weg. Hoe Kevin het voor elkaar kreeg om zo kalm, grappig en geruststellend te zijn in een situatie als deze was voor mij een mysterie. Mijn ogen werden groter toen ik me realiseerde dat de Chevrolet van zijn oma was. Zijn lieve oma die hij nu achterliet… “Maar Kevin, hoe moet dat nu met je oma?”

Zijn vingers gleden over het stuur. “Ze is niet dom, dat weet je. Ik had haar vanochtend een briefje geschreven, net nadat jij weg was, waarin ik uitlegde dat we bij elkaar wilden zijn, maar dat je familie het niet goed vond. Dat leek me een veilige optie. Maar natuurlijk betrapte ze me toen ik het huis uit probeerde te glippen. Je weet hoe ze is.” Hij snoof en keek me aan. “Weet je wat ze zei?”

“Nee, maar ik wed dat je me dat nu gaat vertellen.” Yup, sarcasme was mijn ding.

“Ze gooide me de sleutels van de Chevy toe en drukte me op het hart goed voor je te zorgen. Een beetje minder menselijk veranderde jouw hart niet, zei ze.”

Ik bleef een paar seconden stil. “Ze weet het.”

Kevin antwoordde niet. We wisten allebei dat zijn oma had ontdekt dat… nouja, iets. Het was moeilijk om in te schatten of ze wist dat ik een menselijke wolf was, of dat ze gewoon gokte dat er iets met mij aan de hand was.

“Ik vertrouw haar”, zei ik vastbesloten. “Jouw oma is het liefste mens dat ik ooit heb ontmoet. Ik weet zeker dat ze het niemand vertelt.” En dat meende ik. Alanis Miller zou mijn geheim niet verraden. Ze had een goed, zorgzaam hart en een grappige persoonlijkheid. Kevin leek in dat opzicht erg veel op haar. Het waren trouwe mensen. Zijn ouders hoorden daar niet bij, want zij waren een heel ander slag volk. Kevins ouders waren de reden dat hij afgelopen zomer naar McCall was verhuisd om bij zijn oma te wonen.

Mijn gedachten gleden terug naar Kevins plan. Los Angeles. Hij had een goed punt, mijn familie zocht waarschijnlijk als eerste op plaatsen nabij de bossen. Ik schoof onrustig in mijn stoel heen en weer. Er was een goede reden om dicht bij de bossen te blijven. Hoe ging ik mijn wolvenvorm aannemen in het midden van Los Angeles? Ik kon moeilijk door de stad rennen. Kun je het je voorstellen, een wolf op het strand van Santa Monica? Alleen het idee kreeg me al bijna aan het lachen, ondanks de ernst van de situatie. Ik voelde mijn wolfenergie al groeien – ik had die gedaante al drie dagen niet meer aangenomen. Hoewel ik het zelf nog nooit had geprobeerd, had ik wel gehoord dat het erg oncomfortabel werd als je een week niet van gedaante veranderde. Ik beet op mijn lip en probeerde een oplossing te bedenken. Die kwam natuurlijk niet, maar een lading andere vragen vond wel zijn weg naar boven. Hoe gingen we overleven? We hadden geen geld. Ik had niet eens andere kleren bij me!

“Maak je niet zo druk.” Hij merkte ook altijd alles.

“Ik kan het niet helpen. Hoe gaan we dit doen, Kevin? Wees eerlijk, het is onmogelijk om de roedel voor te blijven. Op enig moment zullen ze ons vinden. En als ze dat doen…” Een traan liep over mijn wang naar beneden. “Dan vermoorden ze jou ook.”

Op zijn gezicht verscheen dezelfde grimmige uitdrukking die hij vanochtend had gehad toen hij me redde in het bos. “Ze gaan ons niet inhalen. Ze krijgen ons niet te pakken. Daar zorg ik voor, dat beloof ik. Ik heb hier al langer over nagedacht.”

Enigszins verrast keek ik hem aan, terwijl ik met de rug van mijn hand de tranen van mijn wangen veegde. “Oh?”

Kevin knikte en ging door. “De afgelopen tijd heb ik in gedeeltes geld van mijn bankrekening afgehaald. Ik moet echt mijn ouders bedanken dat ze alles goed willen maken door geld te sturen, want we hebben genoeg. Nu hoeven we geen creditcards te gebruiken, wat het ingewikkelder maakt om ons op te sporen. Als we in Los Angeles zijn, verkoop ik deze auto en koop ik een andere terug. Zelfs als ze ons weten op te sporen, wat ze hopelijk niet doen gezien ze deze auto niet kennen, wordt het moeilijk voor ze om ons te vinden.”

Ik slikte en knikte zachtjes. “Oké, misschien werkt het. Het kan zijn dat ze de auto vanochtend wel hebben gezien, maar als je die toch wil verkopen… Wat wordt onze eerste stop, behalve om te tanken?”

“McDermitt, Nevada. We rijden nu ongeveer anderhalf uur. Als alles goed gaat, zijn we er over een uurtje of vier.”

Ik dacht na over Kevins plan: het contante geld, het verkopen van de auto, een stad met veel zon. “Misschien moet ik mijn uiterlijk veranderen.”

Kevin keek met een ruk opzij, een geschokte blik op zijn gezicht. “Bedoel je je haar? Wat? Nee! Ik hou van je haar.”

“Dat weet ik”, antwoordde ik zachtjes. “Maar het is makkelijk om te herkennen. Mijn blonde krullen en groene ogen… je weet dat mijn ogen ervoor zorgen dat ik opval.”

“Dan halen we gekleurde contactlenzen”, zei hij en schudde geïrriteerd zijn hoofd. “Vergeet het maar, je gaat niet je haar afknippen of verven.”

“Ik denk niet dat contactlenzen genoeg zijn. En dat weet jij ook best.” Mijn stem was streng, vastbesloten. Dit plan kreeg hij niet uit mijn hoofd gepraat. Ik had geen keus. “Misschien moet jij je uiterlijk ook veranderen.” Ik keek naar zijn halflange, stijlvol rommelige bruine haar en beet op mijn lip. Ik wist hoe hij zich voelde als het op mijn haar kwam, want ik was ook gek op dat van hem. Ik hield ervan om mijn handen erdoor te laten glijden, het zijdezachte gevoel…

Kevin zuchtte diep. “Je hebt gelijk. Als we stoppen in McDermitt zoeken we een kapsalon en kopen we gelijk wat andere kleren. Mijn haar en jouw contactlenzen kunnen wachten tot we in Los Angeles zijn. Twee tieners die tegelijk hun uiterlijk drastisch willen veranderen, valt wat te veel op.” Hij haalde zijn rechterhand zachtjes door mijn haar. “Weet je al welke kleur je het gaat verven?”

Ik schudde mijn hoofd. “Geen idee. Misschien iets donkers? Wat voor kleur contactlenzen zal ik halen?”

“Daar kunnen we onderweg wel over nadenken.” Een lichte glimlach verscheen op zijn gezicht terwijl hij mijn hand vasthield. “We hebben tijd genoeg. Probeer wat te slapen. Afgelopen nacht kwam het er amper van en het wordt een lange dag. We kunnen om de beurt rijden.”

Ik gaf hem een liefdevolle glimlach, sloot mijn ogen en dommelde weg. Wat had ik een geluk dat ik hem had ontmoet…
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Soh, pf, het duurde even, maar hoofdstuk drie staat online.
Zal het van de week hier ook even plaatsen.
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

29 augustus 2013

Ik controleerde mezelf twee keer in de spiegel van een auto op de parkeerplaats voor ik de school binnenliep. Yup, alles in orde. Het was een aangename late zomerdag in McCall, maar de dagen werden alweer korter. De lucht rook al iets scherper en voelde wat kouder, hoewel dat voor mensen onmogelijk was om vast te stellen. Maar ik merkte het.

“Charly! Ben je klaar voor een nieuw schooljaar?” Ashley, mijn beste vriendin en roedelgenoot, liep naar me toe. Ze zette haar bril wat rechter op haar neus, een stapel boeken balancerend met haar andere hand.

“Nee, maar het ziet eruit alsof jij dat wel bent”, plaagde ik. Ashley stond bekend om haar kennis en harde studeren. Normaal gesproken was ze waarschijnlijk uitgemaakt voor nerd en had ze wellicht niet zo veel vrienden gehad als ze nu had, maar het feit dat ze een menselijke wolf was, veranderde dat. We blijven bij elkaar, we zijn familie.

Ze gaf me een duw met haar schouder. “Je zou een voorbeeld moeten nemen aan mij.”

“Ik weet het.” Ik zuchtte. “Iedere keer als ik wil studeren, heb ik de drang om naar buiten te gaan, te veranderen en te rennen, snap je?” Ik fluisterde het laatste gedeelte, op mijn hoede om het woord ‘wolvenvorm’ niet te noemen.

“Ik ken het, maar het is een vorm van discipline, Charly. Je moet gewoon wat harder zijn voor jezelf. Eerst studeren, dan rennen.” Ze keek me streng aan, maar een glimlach speelde rond haar lippen.

Ik grinnikte. “Als jij de leraren nou belerend laat zijn en het zelf bij studeren houdt…”

We liepen de hoek om op weg naar onze kluisjes. De school was niet veranderd gedurende de zomervakantie.

“Je hebt echt geen idee hoeveel boeken ik dit jaar heb.”

Ik wierp een blik op de stapel boeken in haar hand en trok mijn neus op. “Aangezien die alleen voor scheikunde zijn, denk ik dat ik genoeg weet.” Ik opende mijn kluisje en duwde er een paar boeken in.

“Charly Swenson. Vertel me niet dat je naar school bent gerend”, gromde een stem achter mijn rug.

Oeps, betrapt. Die stem was van Jensen, die op een dag de beta van de roedel zou worden. Ik nam een diepe hap adem en draaide me om. Met een onschuldige glimlach op mijn gezicht keek ik hem aan. “Wat verraadde me?”

Jensen lachte zacht. “Je hebt nog een takje in je haar. Wacht, ik help je wel even.” Hij haalde het takje voorzichtig uit mijn haar. Zijn donkerblauwe ogen hielden die van mij iets langer vast dan nodig was. Ik wist dat Jensen zijn kans had gegrepen als ik niet was beloofd aan Duncan. En ik denk niet dat ik het erg had gevonden. Als een toekomstige beta was Jensen meer gespierd dan de andere jongens van zijn leeftijd in de roedel. Zijn korte zandkleurige haar viel altijd net voor zijn ogen en met zijn donkerblauwe ogen kon hij alle meisjes laten zwijmelen. Dat was iets wat veel voorkwam en hij was met gemak de populairste jongen van de school.

“Je moet wel voorzichtig blijven, Charly. Ik verklap het niet, maar je weet dat Duncan niet blij is als hij dit hoort.”

Ik beet op mijn lip en slikte. Dat was wel duidelijk. Duncan was altijd op me aan het vitten. Hij vertelde me altijd dat ik mezelf goed behoorde te gedragen, omdat ik zijn vrouw werd zodra ik achttien was. Ik probeerde altijd dwars te liggen, maar als hij me een boze, bazig blik gaf met zijn donkere ogen kropen de rillingen van angst over mijn lijf. Ik duwde de gedachte weg. Het was de eerste dag van het nieuwe schooljaar en ik had nog bijna een jaar voor ik met Duncan moest trouwen. Op 13 juli kwam er een einde aan mijn vrijheid.

Een schril geluid galmde door de gang en ik bedekte mijn oren. Vervloekt, stom wolfgehoor.

“Echt waar, die bel wordt ieder jaar luider”, mopperde Ashley. Ze wreef over haar oren en stopte nog één boek in haar tas. “Kom op, we moeten gaan.”

“Gedraag je”, fluisterde Jensen en hij gaf me een knipoog. “Geef me geen reden om Duncan te vertellen dat je naar school bent gerend, oké? Ik ben nog geen beta, dus ik kan het door de vingers zien. Maar houd in gedachten dat ik je de volgende keer misschien niet meer kan helpen.”

Ik knikte. “Bedankt, je bent geweldig.”

Hij draaide zich om en schudde licht met zijn hoofd. “Als ik toch de kans had…”, mompelde hij. Ik had niet de indruk dat het de bedoeling was dat ik het hoorde, maar het was wel zo. Ashley ving het ook op.

“Ik zou willen dat ik jou was”, zei Ashley terwijl we naar het klaslokaal liepen.

“Mij? Waarom? Wil je uitgehuwelijkt worden aan Duncan?” vroeg ik bitter.

“Nee, dat is het enige wat ik niet wil. Maar als Jensen toch eens zo naar mij keek zoals hij naar jou kijkt…” Ze zuchtte en staarde met een dromerige blik op haar gezicht vooruit.

Ashley was al jaren hopeloos verliefd op hem, maar Jensen had haar altijd alleen als vriend gezien. Ashley’s ouders hadden niet zo’n hoge plek in de roedel, wat één van de redenen was dat Jensen geen interesse had. Mijn familie was een paar plekken gestegen op de dag dat ik beloofd was aan Duncan. We waren samen opgegroeid, Ashley, Jensen en ik. Aan het begin van onze tienerjaren liet Ashley Jensen merken dat zij hem leuk vond, maar hij had haar gelijk verteld dat hij gewoon vrienden wilde blijven. Ik herinnerde me de nacht nog waarin ze huilend naar me toe was gekomen, alsof het gisteren was gebeurd. Dat was nu drie jaar geleden. Ashley had niet meer geprobeerd om hem voor zich te winnen, maar stiekem zwijmelde ze nog steeds weg.

“Heb je de nieuwe jongen al gezien?” vroeg ik haar in een poging om haar gedachten van Jensen af te krijgen.

“Een nieuwe?” Haar ogen lichtten op. “Grapje zeker?”

Ik grinnikte. “Echt niet. Hij schijnt uit San Diego te komen. San Diego! Waarom zou hij in hemelsnaam naar McCall willen verhuizen?”

“Misschien wil hij het skiën in de winter eens proberen in plaats van surfen?”

We lachten terwijl we het klaslokaal binnenliepen. Ik hield abrupt halt toen ik een vreemde in de stoel zag zitten waar Tyra, mijn lab partner, hoorde te zitten. Halflang, rommelig bruin haar en ogen in dezelfde kleur, zongebruinde huid, gemiddelde lengte en brede, gespierde schouders. Ik haalde diep adem om zijn geur op te vangen; hij rook nog steeds naar de zee. Ik gokte erop dat hij pas een paar dagen in McCall was. De geur van olie hing ook om hem heen en ik wierp een snelle blik op zijn handen. Mijn vermoeden werd bevestigd. Het leek erop dat hij vanochtend nog gesleuteld had aan een motor.

“Hé, surfer. Je zit in de stoel van mijn lab partner”, zei ik niet onvriendelijk.

Hij keek op en glimlachte. “Dat komt omdat ik je lab partner ben. Althans, volgens mevrouw Woodstock. Jij bent Charly Swenson, toch?”

Ik knikte, lichtelijk uit het veld geslagen. Hij was mijn lab partner? Wat was er aan de hand met Tyra?

“Ik ben Kevin Miller. Mevrouw Woodstock koppelde me aan jou als lab partner voor de komende tijd, omdat je vorige partner ziek thuis. Pfeiffer.”

“Oh.” Geesh, Charly, intelligent antwoord. Ik herstelde me snel. “Dat wist ik nog niet. Sorry, ik ben onbeleefd.” Ik stak mijn hand uit. “Leuk om je te ontmoeten en welkom in McCall. Ik gok dat je hier nog niet zo lang bent?”

Hij schudde mijn hand en ik ging zitten. “Ik ben twee dagen geleden verhuisd en woon bij mijn oma.”

“En dat is…?”

“Alanis Bradley.”

Ik dacht diep na, maar de naam klonk niet bekend. “Die ken ik niet. Ik hoorde dat je uit San Diego komt?”

Kevin schudde zijn hoofd lichtjes en wreef over zijn kaak. “Ik moet echt wennen aan het feit dat dit een klein dorp is. Nieuws gaat zo snel rond. Wat weet je nog meer?”

Ik haalde mijn schouders op. “Je heet Kevin Miller, zeventien jaar oud, uit San Diego. Je ouders zijn hebben vermogen en zijn waarschijnlijk advocaten of iets soortgelijks. Je surft, houdt ervan om auto’s te repareren en scheikunde is niet je favoriete vak.”

Een ongelovige blik verscheen op zijn gezicht. “Hoe wist je dat?”

Ik lachte. “Schot in de roos, neem ik aan? Rustig maar, het was een gok. Je zit in mijn klas, dus je bent waarschijnlijk van dezelfde leeftijd. Ik ging er vanuit dat je ouders vermogen hebben omdat je uit San Diego komt en dure kleding en schoenen draagt. Oh, en vergeet het Rolex horloge niet. Je ziet er gewoon uit alsof je genoeg geld hebt, dat is alles.”

Hij keek even naar zijn horloge. “Oh. Oké. Wat nog meer?”

“Het surfen was niet helemaal een wilde gok, gezien je spieren. Ik telde het gewoon op bij San Diego en nam het risico. En het repareren van auto’s… tja, je hebt de olievlekken nog op je handen zitten.”

“Oh ja,” zei hij, terwijl hij naar zijn handen keek en glimlachte. “Ik had geen tijd meer om ze te wassen voor ik naar school ging. Ik was mijn oma’s Chevy aan het repareren. Hoe wist je dat ik niet goed ben in scheikunde?”

Ik pakte zijn boek op en hield het voor zijn gezicht. “Het ligt op de kop.” Wat ik hem niet vertelde was dat ik er vanuit ging dat hij surfte, omdat ik de zeelucht nog steeds om hem heen kon ruiken, of het feit dat ik de olie en het vet op zijn handen had geroken op het moment dat ik voor hem stond. Het was geen wilde gok – ik telde één en één gewoon bij elkaar op. Maar dat mocht hij niet weten. Nooit.

“Nou, Charly”, zei hij gespeeld serieus. “Ik heb het gevoel dat we geweldig lab partners worden.”“Als je daarmee bedoelt dat ik je hier help en jij doet alsof je net zo goed bent in dit vak als ik ben, hebben we een deal”, zei ik met een lach.

Toen ik over mijn schouder keek, knipoogde Ashley naar me. Knap, zei ze geluidloos.

Ik keek opzij naar Kevin. Ja, het kon een stuk slechter.
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”