De Z van Zorro

Mysterieuze voetstappen, bloedstollende achtervolgingen of CSI politielintjes. Hier kun je al je fan ficties kwijt die spannend en mysterieus zijn.
Plaats reactie
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dit verhaal ben ik vandaag begonnen bij wijze van schrijfoefening. Het is een directe bewerking van Disney's Zorro-serie uit 1957, waar ik nogal gek op ben, en deels geïnspireerd door een afgrijselijk slechte bewerking die ik afgelopen rommelmarkt op de kop heb getikt. Ik hoef niet te bewijzen dat ik het beter kan, want iedereen die daadwerkelijk de serie gekeken heeft en niet helemaal achterlijk is kan het beter ;) maar het leek me leuk om eens te proberen. Ik ben heel benieuwd hoe ver ik ga komen.

Het geluid van kletterende degens weerklonk over de gladde zee. De Koningin van Castilië voer met alle zeilen gehesen langs de kust van Californië en op het zonverlichte dek waren twee mannen in een hevige strijd verwikkeld. Hun wapens ketsten tegen elkaar in een werveling van glimmend staal. Don Diego de la Vega sprong lenig opzij om een aanval van zijn tegenstander te ontwijken. Met een brede grijns op zijn gezicht ging hij in de tegenaanval en draaide om de ander heen in een poging hem in de hoek te drijven.
Rafael Valdez, de kapitein van het schip, was echter een minstens even begenadigd schermer. Zijn slagen waren rechter en preciezer dan die van de jonge edelman en zijn houding meer gecontroleerd. Diego’s blik werd strakker terwijl hij een serie snelle aanvallen afweerde. Het zweet droop over zijn voorhoofd en langs zijn rug en hij was blij dat hij zijn jasje had uitgetrokken. De temperatuur was flink gestegen nu ze dichter bij land waren. De kapitein gunde hem echter geen moment om met zijn gedachten naar de reis of de bestemming af te dwalen. Bij een volgende aanval wist hij Valdez’ degen ternauwernood opzij te dwingen. Hij stootte naar voren met een triomfantelijke kreet, om luttele tellen later met een snelle beweging het wapen van de kapitein uit diens hand te slaan. Rafael Valdez keek een moment verbouwereerd naar de scherpe punt die op zijn borstkas gericht werd. Toen ontspande hij en Diego liet zijn degen zakken.
‘Heel goed, señor de la Vega,’ riep de kapitein opgewekt. Voor hij zijn degen kon oprapen, had Diego de zijne al gebruikt om het gevallen wapen handig van het dek op te vissen. Met een lach bood hij het zijn tegenstander aan.
‘Ik zal deze dagelijkse schermpartijen missen,’ zei Valdez terwijl hij het wapen opzij legde.
Diego knikte. ‘Ik ook, meneer. Ze hebben de lange reis bijzonder aangenaam gemaakt.’ Met zijn degen tegen zijn schouder keek hij hoe de kapitein zijn donkergroene jasje aantrok. Zelf bleef hij liever nog even in zijn overhemd rondlopen.
‘Uw behendigheid met het zwaard zal u nog goed van pas komen in Californië,’ vervolgde Valdez.
‘Waarom zegt u dat?’ vroeg Diego verbaasd.
De kapitein sloeg zijn jasje dicht en keek de ander onderzoekend aan. ‘Hoe lang bent u weggeweest?’
Niet zeker waar hij naartoe wilde, antwoordde de jonge man: ‘Drie jaar.’
Aan de blik van de kapitein was te zien dat hij een dergelijk antwoord verwacht had. Hij reikte Diego een handdoekje aan en die depte dankbaar zijn bezwete gezicht.
‘Ik ben bang dat u de situatie in Los Angeles nogal veranderd zult aantreffen,’ zei Valdez. Diego keek hem vragend aan en de man vervolgde: ‘Alles is regels en discipline. De krijgsmacht heeft het bewind overgenomen.’
De bewering klonk onwerkelijk, maar het was duidelijk dat de kapitein het meende. ‘Wanneer is dit gebeurd?’ vroeg Diego.
‘Een jaar geleden, toen de nieuwe comandante werd aangesteld. Ik wil u niet graag teleurstellen,’ vervolgde Valdez terwijl hij Diego strak aankeek, ‘maar ik heb het gevoel dat u snel zult wensen dat u in Spanje was gebleven.’
De situatie begon de jonge don steeds minder aan te staan. ‘Is het echt zo erg?’ vroeg hij.
‘Erger!’ antwoordde de kapitein meteen. ‘Maar u zult het zelf zien.’ Hij leunde iets dichterbij. ‘Als u waardevolle spullen meeneemt, verberg ze. De soldaten bij de douane hebben de neiging om alles te confisqueren wat ze in de smaak valt.’
Er viel een korte stilte terwijl Diego dit probeerde te verwerken. Toen glimlachte hij weer. ‘Bedankt voor de waarschuwing.’
‘We zullen snel voor anker gaan,’ vervolgde Valdez. ‘Ik zal verder afscheid nemen als u van boord gaat.’ Hij stak zijn hand op en keerde Diego de rug toe om met stevige pas naar het achterdek te lopen. Don Diego’s glimlach verdween tegelijk met de kapitein. Hij wreef met het handdoekje over zijn nek en staarde bezorgd naar de voorbij glijdende kust van zijn thuisland.
Laatst gewijzigd door MarquiseCarabas op 09 mei 2013 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Blieje
Typmachine
Typmachine

Zelf ken ik de hele film Zorro niet, maar dit is wel leuk geschreven! Alleen een paar zinnen vielen me op:

zijn houding meer gecontroleerd. = moet het niet was meer gecontroleerd zijn?
Niet zeker waar hij naartoe wilde = bedoel je met hij de kapitein of de jongeman? Als je de kapitein bedoelt kun je beter van hij 'de kapitein' maken.
Hij reikte Diego een handdoekje aan en die depte dankbaar zijn bezwete gezicht. = van die kun je beter Diego maken.
De situatie begon de jonge don steeds minder aan te staan. = moet Don niet met een hoofdletter?

Ben benieuwd naar een vervolg!

Groetjes Blieje :super :app:
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik ken de serie (en de films, en de andere serie, etc etc) dan weer wel ;-)

Leuk verhaaltje, leuk geschreven, alleen viel me op dat je het een beetje anders aanpakt? Zoals ik het me herinner deed Diego zich altijd voor als een onhandige pummel die genoot van zijn rijkdommen en status en het volk niks vond, laat staan die nare zorro. Dat was ook waarom hij er altijd redelijk goed mee weg kwam.

Maar aangezien jij dit schrijft, ben ik benieuwd hoe je de transformatie naar zorro gaat maken. In ieder geval weten we nu dat diego een begenadigd zwaardvechter is (met een beetje mazzel), beleefd, aardig en niet verwaand. Een beetje een sullig hoofdpersoontje momenteel, om eerlijk te zijn. Maar hopelijk ga je het kwajongensgedrag van Zorro er nog goed in verwerken, dan wordt het een interessante hoofdpersoon ^^

Overigens verwarde het me een beetje dat je de kapitein rafael noemt, net als rafael montero ;-) Haalde ze daarom even door elkaar.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

zijn houding meer gecontroleerd. = moet het niet was meer gecontroleerd zijn?
Kan, maar in principe kan dat deel van de zin volgens mij nog meeliften op het eerdere stuk. Ingekort is het 'Zijn slagen waren rechter en zijn houding meer gecontroleerd'. Maar met een langere zin wordt dat misschien wat verwarrender.

Niet zeker waar hij naartoe wilde = bedoel je met hij de kapitein of de jongeman? Als je de kapitein bedoelt kun je beter van hij 'de kapitein' maken.
Ja, ik zie dat dat stukje wat duidelijker kan. De kapitein inderdaad.

Hij reikte Diego een handdoekje aan en die depte dankbaar zijn bezwete gezicht. = van die kun je beter Diego maken.
Twee keer dezelfde naam in een zin vind ik niet mooi, dus ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van synoniemen en andere vervangingen. Bij je vorige opmerking was dat ook zo.

De situatie begon de jonge don steeds minder aan te staan. = moet Don niet met een hoofdletter?
Ik heb er even over gedacht, maar in feite gaat het in deze zin om het Spaanse woord voor 'landheer' of iets dergelijks en dat zou ook geen hoofdletter krijgen. Maar nu twijfel ik weer, want gebruikt als titel voor een naam is een hoofdletter wél logisch, en dan is het misschien beter om consequent te zijn...

@Chris: Dan is het vast even geleden dat je de eerste aflevering hebt gezien! Wacht maar tot de volgende scène ;)

De naam Rafael Valdez heb ik uit voornoemde slechte bewerking gejat, omdat er in de serie zelf geen naam werd genoemd. Of zij hem uit het script hebben of zelf bedacht, weet ik niet. Maar de verwarring zal van korte duur zijn want de kapitein komt voorlopig niet meer voor ;) Ik sloop inderdaad wel even de puntjes eraf, dat slaat natuurlijk nergens op bij een Spaanse naam!

Leuk dat het gewaardeerd wordt :)
Afbeelding
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Volgende scène! Dit is veel te leuk om te doen :D

Toen Diego even later zijn kajuit binnen liep, trof hij zijn knecht Bernardo bij de kleine openstaande patrijspoort en zijn koffer open op het bed. ‘Ben je nog niet klaar met pakken?’ vroeg hij. ‘We gaan bijna aan land!’
Bernardo schudde licht zijn hoofd en wees met een brede lach op het raampje. ‘Ja, Californië is prachtig,’ reageerde Diego, niet in staat om het de man kwalijk te nemen dat hij zich had laten afleiden. Hij gaf zijn degen aan de bediende. ‘Waar heb je mijn vaders brieven opgeborgen? Ik wil de laatste nog eens lezen.’
Bernardo knikte en wenkte. De kleine, kalende man was zonder spraakvermogen geboren, maar hij was pienter en oplettend; hij en Diego kenden elkaar nu lang genoeg om zonder problemen te kunnen communiceren. Bernardo legde de degen bovenin de open koffer en haalde een stapeltje bijeengebonden papieren tussen de kleren vandaan. De meest recente brief was snel gevonden. Diego pakte het document aan en realiseerde zich nu pas dat zijn rechterhand nog steeds in een schermhandschoen was gestoken. Hij was te zeer in beslag genomen door het verhaal van de kapitein om de handschoen uit te trekken, en ook nu nam hij de verminderde handigheid van zijn vingers voor lief terwijl hij de brief open vouwde.
‘Mijn lieve zoon,’ las hij voor. ‘Het is met een zwaar gemoed dat ik je vraag om je studie op te geven en naar huis terug te keren.’ Hij tikte zijn knecht aan en wees op het volgende geschrevene – onnodig, want zodra hij begon met lezen had Bernardo het recht leggen van overhemden al gestaakt en hij luisterde aandachtig mee.
‘Er zijn bepaalde zaken gerezen,’ vervolgde Diego, ‘die ik niet langer alleen het hoofd kan bieden.’ Hij keek de ander aan. ‘Weet je nog hoe ik hierover gepiekerd heb? Ik weet nu wat hij ons probeerde te vertellen.’ Zonder de blik van zijn knecht los te laten vouwde hij de brief op. ‘We begeven ons in de problemen, Bernardo.’
Bernardo knikte begrijpend. Hij hield twee vingers achter zijn hoofd, gevolgd door een gebaar alsof hij een boog aanspande en losliet. ‘Nee, nee, geen indianen,’ zei Diego. ‘Politicos. Ik heb zojuist gehoord dat onze pueblo onder de duim gehouden wordt door een dictator!’
Terwijl hij de woorden uitsprak, leek de ernst van de situatie opnieuw tot hem door te dringen. Wat kon één teruggekeerde zoon betekenen voor een heel dorp? Tegen een heel leger? Er moest iets te bedenken zijn, dat wist hij zeker. Maar ze hadden zo weinig tijd! ‘We zullen gefouilleerd worden bij aankomst,’ zei hij gejaagd. ‘Verbrand dit.’ Bernardo nam de brief over en stak een kaars aan en ondertussen raasden Diego’s gedachten door zijn hoofd, op zoek naar een oplossing. Hij had altijd al goed kunnen denken onder druk. Zelden begon hij langer dan een paar dagen van te voren met het leren voor tentamens. Het kleinste begin van een plan vormde zich terwijl de vlammen zijn vaders woorden verteerden.
‘Niemand weet dat mijn vader me heeft teruggeroepen,’ zei hij hardop. ‘We moeten een manier kunnen vinden om deze tiran aan te pakken.’
Bernardo keek hem aan met een serieus gezicht en maakte een steekbeweging met een denkbeeldige degen. Al terwijl hij met zijn vingers het bloed van het onzichtbare blad af veegde, schudde Diego zijn hoofd. ‘De directe aanpak, nee, Bernardo. Wie met een krachtige vijand te maken heeft, moet een ander spel spelen.’
Zijn knecht keek hem vragend aan en de jonge edelman vervolgde: ‘Je kent het spreekwoord toch? Als de huid van de leeuw je niet past, kleed je in die van de vos! Ik moet de nieuwe comandante ervan overtuigen dat ik volkomen ongevaarlijk ben. Maar hoe?’
Bernardo dacht een paar tellen na en stak toen een vinger op om zich van de aandacht van zijn meester te verzekeren. Met zijn handen in zijn zij keek Diego toe. Hij knikte langzaam toen de knecht zijn eerdere steek herhaalde, heftig het hoofd schudde en het denkbeeldige wapen opzij gooide. Bernardo pakte een boek van een stapel die nog ingepakt moest worden en sloeg het op een willekeurige plek open. Met zijn blik strak op de pagina trok hij een hooghartig gezicht.
Een brede lach verscheen op Diego’s gezicht toen het begrip daagde. Hij klopte zijn knecht goedkeurend op de arm. ‘Ah… een uitstekend idee! Ik zal geen man van actie zijn, maar van letteren! Een onschuldige geleerde, alleen geïnteresseerd in kunst en wetenschap.’
Bernardo grijnsde trots terwijl zijn meester het boek uit zijn handen pakte. In Diego’s gedachten begon zijn nieuwe identiteit in een razend tempo vorm te krijgen. ‘Deze boeken, die eigenlijk voor de missionaris bedoeld waren,’ vervolgde hij enthousiast, ‘ze zullen mijn meest kostbare bezitting zijn!’ Hij lachte hardop en gooide het boek terug zodat Bernardo het kon inpakken. Toen viel zijn blik op een klein houten kistje dat naast het boek had gelegen. Hij sloeg het open en keek naar de zorgvuldig op een rij in het fluweel geprikte medailles. Stuk voor stuk droegen ze een herinnering met zich mee aan flitsende duels, aan met bloed, zweet en tranen behaalde overwinningen. Hij had zich er op verheugd om ze aan zijn vader te laten zien.
Hij slaakte een zucht en keek naar zijn knecht. ‘Wat deze betreft…’ De beslissing was al genomen, maar het kostte hem toch moeite om het uit te spreken. Met een laatste blik op het glimmende metaal sloeg hij het deksel dicht en duwde het kistje in Bernardo’s handen. ‘Ze zijn niet langer deel van mijn leven. Gooi ze overboord.’
Bernardo keek hem geschokt aan. Hij opende het deksel, maar Diego sloot het direct weer. Hij wees met een duim naar de patrijspoort. ‘Nee, Bernardo, weg ermee.’
De kleine man liep aarzelend langs hem, zijn blik op het kistje gericht. Diego wenste dat zijn bediende zou opschieten, zodat hij niet de kans zou krijgen om zich te bedenken. Hij greep een vergulde beker en hield hem in Bernardo’s richting zonder er naar te kijken. ‘Hier, deze ook.’
Het had geen zin om zich aan het verleden vast te klampen. En dan nog: het waren maar dingen. De herinneringen zouden altijd blijven. Met zijn rug naar zijn knecht en de trofeeën trok Diego zijn schermhandschoen uit en probeerde zich te concentreren op wat komen ging. Toen hij achterom keek, tilde Bernardo de beker naar het raampje – en liet hem weer zakken.
‘Bernardo, dit is geen tijd om sentimenteel te worden,’ zei Diego geërgerd. ‘Gooi ze naar buiten!’ Ditmaal bleef hij wel toekijken tot zijn verleden met een plons in zee verdwenen was. Op de een of andere manier werd met die handeling zijn hele plan werkelijkheid.
Hij klapte in zijn handen. ‘Goed. Haal mijn chicste jasje, die met het goudborduursel. En mijn wandelstok, die hoort ook bij mijn nieuwe identiteit.’
Nu was het maar goed dat nog niet alles was ingepakt, want Diego de boekenwurm had hele andere prioriteiten dan Diego de schermer. Terwijl hij zich omkleedde, schoof Bernardo met spullen heen en weer. Tot de kleine man zich iets leek te bedenken en op keek. Hij wees op Diego en vouwde een open boek van zijn handen. Vervolgens klopte hij op zijn borst en spreidde zijn armen in een vragend gebaar.
‘Je…’ Diego dacht even na. ‘Je wil ook iets zijn wat je niet echt bent?’ Toen Bernardo knikte, vervolgde hij: ‘Prima, jij zal de dwaas zijn!’
Bernardo lachte zonder geluid. Hij viste een voor hem te kleine hoed uit de koffer, zette hem op en trok een scheve grijns. Diego kon het niet laten om te grinniken. ‘En nog beter,’ zei hij, ‘niet alleen kun je niet spreken, je bent volledig doof. Je zal de ogen en oren achter mijn rug zijn!’
Bernardo knikte heftig en Diego kon niet anders dan delen in zijn enthousiasme. De situatie die voor hen lag mocht dan onzeker zijn, samen kwamen ze er wel doorheen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Het Cullen' Steegje”