Gevangen in Fluweel

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
Saevir
Puntenslijper
Puntenslijper

Dit is mijn nieuwste verhaal waar ik sinds gisteren aan ben begonnen met schrijven. Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet helemaal weet waar ik naar toe wil met het verhalen en het kan zijn dat ie daarom niet helemaal goed staat hier. Op dit moment maak ik gebruik van de werktitel "Gevangen in Fluweel", deze kan later nog worden aangepast. Ik ben erg benieuwd naar wat jullie er van vinden en of jullie tips hebben.
_______________________________________________________________________________________
Hoofdstuk 1
Wees eens niet zo jezelf. De woorden staken als een mes in mijn hoofd en even haalde ik geschokt adem, alsof de pijn werkelijkheid was. Peinzend kauwde ik op mijn lip en ging er daarna even overheen met mijn tong, om te kijken of het toevallig was gaan bloeden. Toen dit niet het geval was verviel ik weer terug in de gewoonte om op mijn lip te bijten. Een tijdje was ik er vanaf, maar de laatste tijd kwam er meer stress en druk, waardoor de gewoonte weer terug kwam. Mijn man noemde het een tic en vond dat ik er hoog nodig van af moest komen. Dat hoort een dame in jouw positie niet te doen, sneerde hij dan tegen mij en smeet vervolgens de deur achter zich dicht.
Verwrongen van die gedachte duwde ik de houten deur open en stapte de binnenplaats op. Ik voelde hoe de gure herfstwind door mijn blonde haren heen blies, maar het deerde mij niet. Ik stelde mijzelf voor dat al mijn problemen en gedachten weg werden geblazen, net zoals de verdorde bladeren die over het plein heen ritselden. Ze cirkelden rondom mijn voeten en dwarrelden vervolgens een stukje verder weg, om daar weer verder te gaan met hun dans met de wind. Het leek er op alsof ze mij uitdaagden, omdat zij wel vrij waren om te gaan en te staan waar zij wilden en ik niet.
Net op het moment dat ik in wilde gaan op het verzoek van de bladeren hoorde ik de houten deur waar ik nog geen paar minuten zelf doorheen ben gekomen open gaan.
“Vrouwe, sorry dat ik u stoor, maar u moet zich gereed maken voor het banket.” Het was mijn hofdame, Gertrude. Zo plicht getrouw als zij was deed ze er al het mogelijke aan om mij uit de problemen te houden. Zij wist nog het meeste van iedereen over wat er gaande was. Sterker nog, ze was de enige die het wist.
Met nog een laatste blik op de ritselende bladeren stapte ik achter Gertrude aan het kasteel weer naar binnen. De lege gang echode hol terwijl wij er met een aardige tempo doorheen stapten. Gelukkig kwamen we al gauw uit bij mijn vertrekken. De houten deuren gingen een stuk minder zwaar dan die naar de binnenplaats toe en eenmaal binnen voelde ik mij weer een stuk meer op mijn gemak dan in de donkere gang. Zoals gebruikelijk nam ik plaats op de stoel tegenover de spiegel en Gertrude begon plichtsgetrouw mijn vlecht los te maken en daarna mijn haren uit te kammen. Met een somber gevoel keek ik in de spiegel tegenover mij.
Tegenover mij zag ik een jonge vrouw, ongeveer 22 jaar oud, met zeegroene ogen en honing blond haar. Ze was omringd door rijkdom, maar haar gezicht stond des ondanks somber. Het meisje in de spiegel oefende met een nep glimlach, zodat de mensen op het banket niet door hadden wat er werkelijk aan de gang was. Ze moest over komen alsof ze alles had waar haar hart om vroeg, alsof ze niets meer te wensen had. Het tegendeel was echter waar.
“Oh vrouwe, ik vind het verschrikkelijk om u op deze manier te zien. Ik zou willen dat er wat was wat ik voor u kon doen.” Verzuchte Gertrude terwijl ze mijn haar aan het opsteken was. Ze had een lange lila gekleurde jurk uitgezocht, omdat deze mijn ogen goed naar voren bracht. Met grote zorg was de jurk uitgespreid over het bed, zodat die niet zou kreuken.
“Gertrude, er is niets wat jij kunt doen en asjeblieft, noem mij nu gewoon Alene, in ieder geval als wij onder elkaar zijn.” Verzuchtte ik.
“Sorry vrouwe Alene.” Ze haalde even nerveus een hand door haar grijze haren heen. Het was mij nog niet eerder opgevallen dat ze al zo grijs was geworden. Toen ik naar het kasteel werd gehaald als een jong meisje van zestien had ze nog gedeeltelijk zwart haar. Inmiddels was ze over de vijftig, een respectabele leeftijd, en van haar oorspronkelijke haarkleur was inmiddels niets meer te zien. Haar blauwe ogen stonden zorgzaam.
“Gertrude, spreek je hart uit.” Spoorde ik haar aan en keek haar aan via de spiegel.
“Vrouwe Alene, mijn hele leven heb ik in dienst gewerkt voor de familie voor uw man. Ik heb zelf geen kinderen die voor mij kunnen zorgen en ik ben volledig van de familie afhankelijk. Ik begin oud te worden, ik krijg pijn. Mijn handen doen niet meer precies wat ik van ze wil, mijn armen voelen zwaarder aan. Vrouwe, ik vind het moeilijk om toe te geven, maar ik weet niet of ik nog lang hier zal zijn.” Gertrude haar ogen werden waterig en ze slaakte een droevige zucht. Ik draaide mij om en legde zachtjes mijn hand op haar mouw.
“Ik zal kijken wat ik voor je kan doen.” Beloofde ik haar en wreef even geruststellend over haar arm heen. Ik zag de pijn in haar ogen en nu was ik degene die mij schuldig voelde, omdat ik haar niet kon helpen. Ik begreep haar onderliggende vraag en ik hoopte dat ik wat kon doen, maar ik vreesde dat dat niet het geval zou zijn. De hofdame kwam op straat te staan zodra ze haar baan kwijt raakte en gezien haar toestand zou ze dat niet lang volhouden. Ik viel opnieuw terug in de gewoonte om op mijn lip te knagen en ik fronste mijn wenkbrauwen.
“Vrouwe, u moet zich niet druk maken om mij hoor. Het spijt mij, ik had u hier niet mee lastig mogen vallen.” Met nog dezelfde verdriet in haar ogen draaide ze haar hoofd van mij weg en deed een paar passen achteruit. Mijn mond opende zich om iets te zeggen, maar sloot zich ook weer direct. Ik was bang om het nog erger te maken.
“Uw haar is klaar vrouwe, de jurk ligt klaar op het bed.” Sprak de hofdame zachter dan normaal en ze liep naar het bed toe, klaar om mij te helpen de jurk aan te trekken. In stilte verwisselden wij mijn simpele lichtblauwe japon voor de lila jurk. Terwijl Gertrude met mij bezig was veranderde ze weer langzaam in haar oude zelf. Gedisciplineerd zette ze mij neer voor de grote staande spiegel en deed nog wat laatste aanpassingen. Toen ze daarmee klaar was deed ze een stap naar achteren en keurde mij vanaf alle kanten.
“Je bent er helemaal klaar voor.” Zei ze uiteindelijk en knikte tevreden. Ik wist het nu zeker, er was geen weg meer terug.
Laatst gewijzigd door Saevir op 23 mei 2013 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Leuk verhaal, ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren!

Alleen de wind woei niet, maar die waaide. ;)

Groetjes Blieje :D
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Saevir
Puntenslijper
Puntenslijper

Blieje schreef:Leuk verhaal, ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren!

Alleen de wind woei niet, maar die waaide. ;)

Groetjes Blieje :D
Dank je wel! :)

Ik twijfelde over woei en waaide, dus had het even opgezocht in het woordenboek:
waai·en (werkwoord; waaide of woei, heeft gewaaid) 1(van de wind) blazen: het waait2door de wind in beweging gebracht zijn: het fruit waaide van de bomen

Maar ik ga het aanpassen naar "blies", dan bestaat er daar geen onduidelijkheid over. :)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Haha, prima! Ja, sommige werkwoorden kunnen erg lastig zijn. :D
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
-Maaike-
Computer
Computer

Ooh spannend, waarom kan ze niet meer terug... en wat bedoelt ze daar eigenlijk mee... Hmm, jub spannend!

Ik vind de tijd waarin het verhaal zich lijkt af te spelen leuk! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, ga zo door! :D
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Feather__
Potlood
Potlood

Leuk, ben benieuwd.
If you dream it, you can do it.
Saevir
Puntenslijper
Puntenslijper

Dank jullie wel voor de reacties! :)
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het spannend genoeg is en of het niet vervelend is dat er zoveel dingen onduidelijk zijn. Ik houd ervan om een verhaal mysterieus te houden, maar het moet natuurlijk nog wel leuk blijven voor de lezer.
_______________________________________________________________________________________

Op het moment dat ik de grote eetzaal binnen stapte samen met mijn hofdame voelde ik dat alle ogen op mij werden gericht. Sommige blikken neerbuigend, anderen verwijtend. Ik betrapte mezelf er op dat ik mijn hand op mijn buik legde en mijn adem in hield. Al gauw besloten een aantal mensen dat ik niet eens hun blik waardig was en zette hun gesprekken weer voort, anderen bleven mij met dezelfde priemende blik aanstaren. Ik haalde nog eens goed diep adem en liep in een zo vlot mogelijk tempo, voor zover dat ging met de jurk en de hakken, naar mijn plaats aan de tafel, naast mijn man. Al vanaf een afstand kon ik zijn boze blik voelen, maar toen ik eenmaal naast hem zat brandde die blik op mijn wangen. Ik kreeg een blos van schaamte en frummelde aan het servet dat op tafel lag. Achter mij had Gertrude plaats genomen.
Zodra de Eerste Raadsheer, Willem van Krieze, op stond verstomde direct het geroezemoes in de ruimte. Ieders ogen waren gericht op de man in zijn uniform. Hij kuchte formeel, trok zijn uniform nog eens goed, verhief zijn stem en sprak: “Geachte aanwezigen, aller eerst wil ik u allen bedanken voor uw aanwezig bij dit banket. Het is mij een eer om mee te mogen delen dat wij alweer de 25e Kroningsdag mogen vieren van onze zeer geliefde koning, Heer Rigard van Nesse!” De Eerste Raadsheer zweeg even en er klonk een uitbundig geklap in de zaal. De koning die aan de kop van de grote dinertafel zat boog even zijn hoofd, ter teken van erkenning. Vervolgens schraapte Willem van Krieze opnieuw zijn stem en vervolgde: “Het is lang geleden dat wij hebben mogen vieren dat een koning zo lang op de troon heeft gezeten en ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat u één van de meest voortreffelijke koningen bent die wij in het Koninkrijk hebben gehad.” Opnieuw klonk er geklap in de zaal. De glimlach op het gezicht van koning Rigard weer steeds groter.
“Verspreid over het hele Koninkrijk zijn er verschillende festiviteiten geweest en graag willen we deze feestelijkheden samen met u, de aanwezigen, afsluiten door middel van een banket. Ik wil het hier graag bij laten wat de plichtplegingen betreft. Bedienden, dien het feestmaal maar op!” Bij de laatste zin verhief de Eerste Raadsheer zijn stem, zodat hij zeker wist dat het keukenpersoneel hem had gehoord. Terwijl de aanwezigen een toost uitbrachten op de koning klapten de deuren open en werden rijk gevulde schalen naar binnen gedragen.
Gedurende de hele speech van Willem van Krieze had mijn man mij met een boze blik aangekeken. Ik voelde dat de schaamte op mijn wangen stond en hield mijn hoofd licht gebogen. De glanzende schalen werden op tafel gezet en de bedienden trokken zich weer terug. Naast mij hoorde ik een geërgerde zucht en de man die mij al die tijd woedend aan had gekeken begon te eten, opgelucht haalde ik iets dieper adem. Ik wist dat mij een preek stond te wachten, maar voor dit moment was er even een wapenstilstand.
“Hoe ging het gesprek?” Vroeg ik zacht aan mijn man. Hij keek mij aan en onze ogen kruisten elkaar, helderblauw en zeegroen. Het was mij in alle jaren dat ik met hem getrouwd was nog nooit opgevallen dat ze zo krachtig van kleur waren. Hij zuchtte even diep en antwoordde: “Voorspoedig, maar een vrouw zal toch niet begrijpen wat dat in houdt.”
Gepikeerd beet ik op mijn onderlip en meteen zag ik zijn waarschuwende blik mijn kant op glippen. Dat hoort een dame in jouw positie niet te doen, schoot er weer direct door mijn hoofd heen en snel liet ik mijn lip los. De man naast mij leek daardoor iets te ontspannen, ik begreep de les.
“Het staat altijd vrij om een poging te doen het een vrouw te laten begrijpen.” Suggereerde ik en voelde mijn hart naar mijn keel schieten, bang dat ik een grens over was gegaan. Geërgerd haalde hij een hand door zijn kastanje bruine haar heen en wierp een blik naar het plafond, alsof hij God om hulp vroeg.
“Niet waar al die mensen bij zijn.” Luidde zijn antwoord. Vervolgens ging hij met de vrouw naast zich, Koningin Beatrice van Nesse, praten. Het viel mij op dat zij precies dezelfde kleur ogen had als haar zoon, maar haar haar was minder donker getint, zoals de kleur hazelnoot.
Mijn blik dwaalde verder langs de naamloze gezichten aan tafel. De koninklijke familie en alle Raadsheren, Hertogen en afgezanten waren bijeen geroepen om deze gebeurtenis te vieren en dit was één van de weinige gelegenheden waar op iedereen ook daadwerkelijk kwam.
Het Rijk was opgedeeld in twaalf Hertogdommen en ieder Dom had zijn eigen Hertog. Bij iedere Hertog stopte ik even en noemde in mijn gedachte de naam op van het Hertogdom dat erbij hoorde. Etanje, Zuidervoorne, Branderloo, Ouddam, Raamsveer, Baerant, Nedersveer, Bouden, Eemsoog, Leerzen, Maten en Waarse.
De rest van de avond ging in stilte voorbij. Mijn man deed geen poging om nog tegen mij te praten en het was de hofhouding verboden om een woord te zeggen als er bezoek was. Langzaam at ik het eten dat op mijn bord lag op. Eigenlijk had ik helemaal geen honger, maar het was onbeleefd om eten te laten liggen in gezelschap. Lusteloos prikte ik in een stukje hert en at daarna wat boontjes op, de smaak niet proevend. Uiteindelijk was het mij dan toch gelukt om alles wat er op mijn bord lag op te eten en te horen aan de aanzwellende stemgeluiden waren mijn andere tafelgenoten ook klaar met hun maaltijd. Even ging de blik van de koning naar de Eerste Raadsheer. Deze knikte en stond op. Net zoals de eerste keer verstomden de geluiden direct.
“Ik hoop dat u allen genoten heeft van dit diner.” Begon Willem van Krieze en vervolgde daarna: “Graag wil ik u verzoeken om u naar de volgende ruimte hiernaast te begeven. Daar zal onder het genot van het haardvuur nog een aperitief worden genoten.” Met een zwierig gebaar zwaaiden de grote deuren open en onthulden een grote ruimte met verschillende jachttrofeeën en kleden er achter. Er klonk een hoop gestommel en geschuifel toen iedereen opstond en de stoelen verschoven werden. Langzaam aan liep de ruimte leeg en vertrokken alle mannen naar de troffeezaal. De bedienden haasten zich naar binnen met de dienbladen en vertrokken daarna even snel als dat ze naar binnen toe waren gegaan. Toen de laatste bediende de ruimte had verlaten werden de deuren weer gesloten en toen bleven wij, als vrouwen, achter in de eetzaal.
Laatst gewijzigd door Saevir op 23 mei 2013 21:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Feather__
Potlood
Potlood

maar toen ik eenmaal naast hem zand brandde die blik op mijn wangen.

“Verspreid over het hele Koninkrijk zijn er verschillende festiviteiten geweest en graag willen we deze feestelijkheden samen met u aanwezigen afsluiten met een banket. Ik wil het hier graag bij laten wat de plichtplegingen betreft. Bedienden, dien het feestmaal maar op!”

Deze zin loopt naar mijn idee niet zo lekker.
'Graag willen wij deze feestelijkheden samen met u, de aanwezigen, afsluiten met een banket'
Klinkt naar mijn idee al beter.

Daarna antwoordde hij alleen: “Niet waar al die mensen bij zijn.” En ging met de vrouw naast zich, Koningin Beatrice van Nesse, praten.
Loopt ook niet heel lekker naar mijn idee.
Saevir
Puntenslijper
Puntenslijper

Feather__ schreef:maar toen ik eenmaal naast hem zand brandde die blik op mijn wangen.

“Verspreid over het hele Koninkrijk zijn er verschillende festiviteiten geweest en graag willen we deze feestelijkheden samen met u aanwezigen afsluiten met een banket. Ik wil het hier graag bij laten wat de plichtplegingen betreft. Bedienden, dien het feestmaal maar op!”

Deze zin loopt naar mijn idee niet zo lekker.
'Graag willen wij deze feestelijkheden samen met u, de aanwezigen, afsluiten met een banket'
Klinkt naar mijn idee al beter.

Daarna antwoordde hij alleen: “Niet waar al die mensen bij zijn.” En ging met de vrouw naast zich, Koningin Beatrice van Nesse, praten.
Loopt ook niet heel lekker naar mijn idee.
Dank je wel voor je reactie, als het goed is is alles nu aangepast! :)
Little_Miss_Perfect
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ziet er awesome uit! Ik ben benieuwd wat de achtergrond van de hoofdpersonage is, waarom haar man zo'n afkeer van haar lijkt te hebben... En de rest van de mensen aan het banket daar, haha. Ga snel verder, ik wil meer lezen. <3
It's so hard to forget someone who gave you so much to remember. <3
Saevir
Puntenslijper
Puntenslijper

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! :) Hier weer een nieuw stuk en met het andere stuk ben ik ook al een heel eind, die hoop ik morgen of vanavond nog te kunnen posten.

De koningin stond op en werd direct gevolgd door haar dochter, Prinses Gisele van Nesse. Met beheerste voetstappen en een opgeheven hoofd verliet ze de ruimte, zonder nog een woord te wisselen met mij. Ik was het inmiddels wel gewend. Zodra zij en Gisele de ruimte hadden verlaten stond ik ook op en wendde mij tot Gertrude.
“Staan er nog activiteiten op het programma?” Probeerde ik haar op een opgewekte manier te vragen, maar zo voelde ik mij niet. Iedere gelegenheid waarbij de gehele Koninklijke familie bij elkaar was hoopte ik dat de Koningin eindelijk weer tegen mij zou praten, maar zodra ze er achter kwam dat ik niet aan de wensen voldeed en eigenlijk compleet nutteloos was werd ik volkomen genegeerd. Ik wist dat ik pas weer haar goedkeuring zou krijgen als ik mij waardig had gemaakt als vrouw.
“Er staan geen activiteiten meer op het programma, vrouwe.” Antwoordde Gertrude en ze vergezelde mij op de terugweg naar de vertrekken. Opnieuw voelden de gangen hol en donker aan, maar iets minder beangstigend dan toen ik onderweg was naar het banket toe. Nu was de grootste hindernis genomen. Terug denkend aan de boze blik van mijn man vroeg ik mij af wat voor gesprek hij nu weer voor mij heeft voorzien om zijn ongenoegen te uiten. Heel even gleed mijn tand over mijn lip heen, maar ik wist mezelf nog op tijd te corrigeren en stopte in plaats daarvan mijn tong tussen mijn tanden in. Zwijgzaam liepen we verder door de gangen en eenmaal aangekomen hielp de hofdame mij uit de jurk in mijn nachtjapon. Het was een simpele lichtroze japon, maar voldeed prima. Zoals gebruikelijk nam ik weer plaats op de stoel aan het dressoir en keek in de spiegel. Gertrude begon mijn zorgvuldig opgestoken haar weer uit elkaar te halen en kamde het daarna totdat iedere klit er uit was. Daarna draaide ze het in de vlecht als ik diezelfde ochtend nog in had gehad.
“U bent klaar om te gaan slapen, vrouwe.” Zei Gertrude toen ze daar mee klaar was, knikte beleefd en keek naar mij of ik nog verdere verwachtingen had. Ik schudde mijn hoofd en ze verdween door de deuren, naar haar eigen vertrek. Met een weemoedig gevoel keek ik haar na, nu was ik alleen. Het zou nog een tijd duren voordat mijn man zou komen. Die zou zichzelf namelijk eerst samen met de andere mannen klem drinken, om vervolgens met een hoop kabaal het bed te vinden en dan diep in slaap vallen. De volgende ochtend zou hij zijn roes uitslapen en daarna werd ik bij hem geroepen, zodat hij mij de preek kon geven die hij al had voorbereid.
Voorzichtig tilde ik de lakens van het bed op en kroop er in, het bed voelde koud aan. Ik keek even naar de lege plek naast mij en draaide mij toen om. In een poging om in slaap te vallen trok ik de dekens verder over mij heen, maar dit leek niet te werken. Ergens moest ik zijn weggezakt in een soort van roes, want ik kon mij niet herinneren dat ik mijn man binnen had horen komen toen ik de volgende ochtend mijn ogen open deed. Mijn man lag nog steeds te slapen en ik verwachtte niet dat hij voorlopig wakker zou worden. Proberend om zo min mogelijk herrie te maken liep ik naar een aangrenzende kamer, de woonkamer.
De kamer was iets groter dan de slaapkamer. Langs de muur waar de deur naar de slaapkamer zat stond een bureau, waar op een aantal kaarten uitgespreid lagen. Mijn man werkte in de late uren nog wel eens door en dan vond hij het prettiger om hier te werken dan in het kantoor vlakbij de vergaderzalen. Tegen de muur aan de rechterkant stond een openhaard, die nu het kouder werd ’s avonds werd ontstoken door één van de dienstmeisjes. Er omheen stonden een aantal zetels, er was een bijzettafeltje en op de grond lag een kleed. De muur aan de linkerkant was één grote boekenkast, voornamelijk gevuld met Bijbelse teksten. Op de onderste planken stonden verschillende legendes en vertellingen van Nesse die door minstrelen werden vertolkt. Aan de andere muur hing een schilderij met een jachttafreel op uitgebeeld en zat er een deur die leidde naar een andere gang. Via die gang kon men naar de verschillende raadszalen en uiteindelijk ook naar de hoofdingang van het paleis. De deur die in de slaapvertrekken naar een gang leidde was de gang waar voornamelijk de hofhouding sliep en er was een mogelijkheid om naar een klein binnenplaatsje te gaan, waar ik graag kwam.
Ik stak op blote voeten de kamer over en hurkte neer voor de grote boekenwand, bij de planken van de legendes en vertellingen. Voorzichtig liet ik mijn vingers langs de verschillende kaftranden heen glijden. Goud en zilver gekleurde letters sierden de rand en gaven aan wat de titel van het boek was. Het wijsje van de wind las ik in gedachten en haalde voorzichtig het rood gekleurde boek uit de kast. Toen ik hier naar het kasteel werd gehaald heb ik verschillende lessen gekregen in het lezen van geschriften en het kunnen rekenen, maar ik was er nooit zo goed in geworden als de anderen hier aan het hof. Volgens de docenten kwam dat omdat ik te oud was. Als ik vertelde dat de letters voor mij geen geheel vormden kreeg ik te horen dat dat kwam, omdat ik niet goed genoeg mijn best deed en vol bleef houden in mijn eigen idee. Als ik dan opnieuw herhaalde dat ik het geheel niet zag, werd dat afgeschoven op het feit dat ik toen die tijd al zestien was en daardoor eigenlijk bijna niet meer kon leren. Ik vroeg mij af of dat echt waar was, of ik echt goed had kunnen lezen als ik daar de mogelijkheid voor had gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde. Echter, niemand kon mij daar antwoord op geven.
“Blijf je het proberen?” Klonk er ineens achter mij en verschrikt liet ik het boek op de grond vallen. Toen ik mij omdraaide zag ik dat mijn man in de deuropening stond, hij was kennelijk wakker geworden en eerder dan ik had gedacht. Het viel mij direct op dat hij minder nette kleding aan had dan anders, dus waarschijnlijk had hij vandaag geen belangrijke plichtplegingen.
“Je zult toch nooit leren lezen.” Zei hij terwijl hij het boek dat ik op de grond had laten vallen opraapte en weer terug in de kast zette.
“Waarom niet? Zolang ik het niet probeer zal het zeker niet lukken.” Reageerde ik verontwaardigd.
“Je bent niet leerbaar, dat hebben de docenten zelf geconstateerd.” En zonder voor de rest nog op een reactie van mijn kant te wachten verliet hij de ruimte en sloeg de deur met een klap dicht. De tranen begonnen over mijn wangen te stromen.
Laatst gewijzigd door Saevir op 25 mei 2013 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Feather__
Potlood
Potlood

Met een weemoedig gevoel keek ik haar na, nu was ik alleen. Het zou nog een tijd duren voordat haar man zou komen.

Het gaat van ik naar zij naar ik.

Pogend om zo min mogelijk herrie te maken liep ik naar een aangrenzende kamer, de woonkamer.
pogend
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het is echter wel goed gespeld en is goedgekeurd door de Taalunie.
Ik zou zelf pogend omwisselen met proberend :)

Ik stak op blote voeten de kamer open en hurkte neer voor de grote boekenwand
Je stak de kamer open? Hoe moet ik dat voor me zien? XD Je rende met een mes door de kamer 'OPEN NU'
Sorry, k ben nogal een beelddenker :P
Saevir
Puntenslijper
Puntenslijper

Het volgende stuk is ook af, dit moet wel wat helderheid gaan geven. :)
@ Feather: dank je wel! Ik zal alles morgen aanpassen, eerst slapen. Maak jij echt nooit een kamer open? :p

Je bent niet leerbaar. Die woorden galmden keihard door mijn hoofd heen, marcheerden met zwaarden door mijn hoofd heen en deelden hier en daar steken uit in mijn hoofd. Mijn ogen werden steeds roder door de tranen die er uit kwamen en ik begon te trillen. Hoe lang ik daar op die manier had gezeten weet ik niet, maar uiteindelijk tilden twee vrouwenarmen mij omhoog en omsloten mij. Ik herkende de geur van Gertrude en begon nog harder te huilen. Waarom had ik niet gewoon het lef om weg te gaan? Een paard te pakken en de poorten uit te galopperen, weg van deze muren. Dromen over hoe vrijheid zou kunnen zijn plaagden mij in mijn slaap, lieten mij draaien en woelen, maakten mij in paniek wakker. Langzaam aan nam het snikken af terwijl de hofdame over mijn rug heen bleef wrijven. Toen ik uiteindelijk redelijk stil was en een klein beetje op adem kwam, leidde de oudere vrouw mij mee naar de slaapvertrekken en liet mij voorzichtig op het bed zakken. Voorzichtig depte ze met haar zakdoek mijn gezicht droog. Ze vroeg niet wat er was gebeurd, maar ik kon aan haar houding en haar blik zien dat ze wist dat mijn man en ik weer een confrontatie hadden gehad. Dat was voor haar genoeg. Nog één maal haalde ik heel diep adem en raapte mezelf ondertussen bij elkaar.
“Ik zal een glas water voor u halen vrouwe.” Zei Gertrude en ze liep de kamer uit. Droevig keek ik uit het raam tegenover mij en veegde mijn neus af aan de zakdoek die de hofdame voor mij had achter gelaten. Gelukkig was de oudere mevrouw al snel terug en gaf mij voorzichtig het glas met water aan. Langzaam nam ik een aantal slokken en voelde het koele water door mijn keel heen glijden. Dankzij het water voelde ik mij wat opknappen en ik wist even een klein glimlachje aan de vrouw naast mij te geven, om te bedanken voor haar hulp. Toen het glas leeg was stond ik voorzichtig op.
“Bedankt voor alles Gertrude, vind je het erg om mij nu alleen te laten? Als er iets is zal ik je roepen.” Vroeg ik aan de hofdame.
“Dat is geen enkel probleem, u weet mij te vinden.” Antwoordde deze. Ze maakte een lichte buiging naar mij en verliet daarna stilletjes het vertrek. Ik bleef alleen achter, zoals ik had gevraagd. Toch voelde het vervelend aan. Voorzichtig begon ik zelf mijn haar los te maken en mijn haar te kammen, zoals ik vroeger zelf iedere ochtend deed, totdat ik weg werd gehaald. Vervolgens trok ik dezelfde eenvoudige japon aan als de dag daarvoor en ging weer op het bed zitten. Nog voordat ik goed en wel zat, ging de deur door en stapte mijn man de ruimte binnen. Zonder iets te zeggen of mij ook maar een blik waardig te keuren liep hij naar het raam toe.
“Je draagt nog steeds geen kind.” Zei hij op een verwijtende toon. Hij leunde met zijn armen op de vensterbank van de vertrekken en staarde naar buiten, niet van plan om mij aan te kijken. De spieren in zijn lijf waren gespannen en zijn houding was strak en afzijdig.
“Sybrand..” Begon ik, maar ik werd direct door hem onderbroken.
“Ik ben die smoesjes van jou meer dan zat Alene. Jarenlang heb ik je de tijd gegeven, je alles geschonken wat je hartje ook maar begeerde en nog steeds wil jij mij dat ene ding wat ik zo graag wil niet schenken.”
“Een troonopvolger.” Fluisterde ik zacht en ik begon te vechten tegen de tranen. Ik wist niet wat er met mij aan de hand was. Ik stelde mij er voor open, liet hem bij mij komen, wenste dat ik zwanger werd, bad tot God, maar nog steeds was het mij niet gelukt om mij tot waardig vrouw te tonen.
“Helemaal afgereisd naar het platteland, omdat alles wat daar vandaan komt vruchtbaar is. Een hele zoektocht en selectie onder alle zestienjarigen. Jouw ouders zijn rijkelijk beloond voor de gunst die zij de Koninklijke familie hebben gegeven. Wat ben ik vergeten waarom jij zo tegen mij doet?” Hij draaide zich om, zijn vuisten waren gebald. Ik dook in elkaar en keek hem met de tranen in mijn ogen aan. Toen onze blikken elkaar kruisten verzachtten zijn ogen even en hij kwam naast mij zitten op het bed. Hij nam één van mijn handen in zijn hand en op dat moment voelde ik pas dat hij trilde, net zoals ik.
“Alene, ik doe dit niet om jou te pesten, echt niet. Je moet alleen begrijpen dat voor mij een troonopvolger heel erg belangrijk is en volgens mij heb je dat nog niet door.” Hij sprak op de toon waar op hij een klein kind aan sprak en dat stak mij. Geërgerd beet ik hem toe: “Dat weet ik prima. Waarom zou het probleem bij mij liggen en niet bij jou?” Voor een moment zaten we naast elkaar op bed, roerloos. Langzaam zag ik dat mijn woorden binnen drongen bij mijn man. Toen de volle lading tot hem door was gedrongen sprong hij kwaad op van bed en begon nu over zijn hele lichaam te trillen.
“Jij wil nu beweren dat er wat mis is met MIJ?” Schreeuwde hij en hij greep mij vast bij mijn kin. Verschrikt slaakte ik een gil. Ik durfde mij niet te bewegen. Sybrand zijn priemende blik brandde in mijn ogen. Hij ademde diep in. De tijd leek stil te staan. Hij ademde weer uit. Even snel als dat hij mijn kin vast had gegrepen liet hij die weer los en draaide hij zich weer om, naar het raam waar hij eerst stond.
“Alene, ik heb je jaren lang de tijd gegeven. Je kwam hier toen je zestien was en ik verwachtte niets van je. Ik liet je langzaam wennen aan het leven hier op het kasteel, met mij. Ik was er voor je, steunde je in je verdriet. Pas toen je eenentwintig werd begon ik een troonopvolger van je te verlangen. Je was toen al vijf jaar op het kasteel! Hoeveel meer tijd heb jij nodig? Wat is er mis met jou? Waarom ben jij zo jezelf?” De woorden sneden door mijn hoofd en ik begon te huilen. Sybrand besteedde geen aandacht meer aan mij en hij verliet de kamer. Hij had zijn woordje gezegd en ik had hem boos gemaakt. Weglopen zonder naar mij om te kijken was zijn manier om te laten zien dat ik over de grens heen was gegaan, dat hij even genoeg van mij had.
Laatst gewijzigd door Saevir op 25 mei 2013 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Feather__
Potlood
Potlood

Uhm..
Ik doe een deur open? Ik loop de kamer in :P
Little_Miss_Perfect
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Awesome. ;o Het verhaal grijpt je in één keer vast. <3 Ga snel verder. ;o Ik heb echt een hekel aan Sybrand, nu al. ;o
It's so hard to forget someone who gave you so much to remember. <3
-Maaike-
Computer
Computer

Spannend vervolg! Ik denk dat die man van haar zelf gewoon onvruchtbaar is en dat het tijd is dat zij met haar dienstmeid een paard kapen en op pad gaan. Die vent zal haar vast niet zoeken maar een andere vrouw trouwen :P

Ga zo door!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”