Wat gaan we doen?

Plaats reactie
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Beste deelnemers,

Een geheel andere opdracht dit keer waarbij je helemaal los kunt gaan en in praktijk kunt brengen wat je geleerd hebt. Hieronder twee plaatjes die hopelijk tot de verbeelding spreken. Schrijf er een verhaaltje bij/over van maximaal 750 woorden. Diegene die het beste verhaal bij een van beide plaatjes schrijft, komt in de spotlight! Aan het eind van de opdracht mogen jullie allemaal twee maal twee namen in een PM'etje zetten dat je naar mij stuurt. Twee namen voor diegene die het meest verbeterd is qua schrijfstijl tijdens de triatlon en twee namen voor diegene die volgens jou het beste verhaaltje geschreven heeft. Diegene met de meeste stemmen wint, bij gelijkstand komt er een stemronde. (Of hebben jullie liever een andere manier? Een openbare poll leek mij wat minder spannend en doet wat mij betreft wat af aan de inspanningen van diegenen die geen stemmen krijgen maar wel erg goed meegedaan hebben...)

De opdracht begint op 7 juli, hoe lang hij duurt laat ik aan jullie over. Dus meng je even in de discussie, hoeveel weken denk jij nodig te hebben?

Afbeelding
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Drie weken lijkt mij wel voldoende, maar hangt beetje af van eenieders vakantieplannen denk ik.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Blieje
Typmachine
Typmachine

Een openbare poll lijkt mij ook niet geweldig. Kan beter via een PB'tje. Haalt inderdaad de spanning weg en voorkomt ook eventuele teleurstellingen. Ik zal eens kijken welk plaatje ik over ga schrijven!
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

De deadline is 4 augustus, dat zou ook mensen die nog niet terug zijn van vakantie de kans moeten geven wat te uploaden :)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Okee, weten we dat, bedankt! :D
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik ben weer terug! En heb meteen al wat bizarre ideeën bij een van de plaatjes. Genoeg tijd gelukkig. Eerst nog wat achterstallig commentaar op de vorige opdracht en misschien mijn verhaaltje daar nog wat verbeteren...
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

En ik ben terug van vakantie ;-)

4 augustus gaat wel lukken, zoals elke keer zal ik eerst mijn eigen schrijven en dan pas de anderen becommentariëren. Net als elke keer dus, wees gerust alle stukjes komen aan de beurt ;-)
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nou, de laatste opdracht met nog drie deelnemers standing is bijna afgelopen. Vergeet niet je stem uit te brengen in een PM'etje naar mij! Je mag twee namen doorgeven voor 'tijdens de Triatlon meest verbeterde auteur' en één naam voor beste verhaal in de eindronde (omdat we slechts drie deelnemers over hebben lijkt dat me voldoende).

Spui ook je kritiek op de organisatie! Was het te lang? Te kort? Opdrachten niet goed? Heb je het gevoel dat je wat geleerd hebt?,Persoonlijk denk ik dat we het de volgende keer inderdaad bij drie opdrachten moeten houden, niet 5.

Leuk dat jullie meegedaan hebben!
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Je mag nog inleveren, toch? Ik ben namelijk nog bezig met mijn stuk en hoop vandaag of morgenochtend te kunnen posten. :)
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ja hoor, de deadline is morgen :) dus je hebt nog ongeveer 36 uur...
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik zit nu in de auto onderweg naar huis, vanuit Italië. Geen tijd gehad om te schrijven + wifi was kapot duur.
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Hoe ziet het nu precies met stemmen? Er zijn nu vijf inzendingen. Je mag niet op jezelf stemmen, neem ik aan, dus dan blijven er vier over. Dat betekent dat ik drie van de vier moet nomineren, twee voor wie het meest verbeterd is en één voor wie het beste verhaal heeft geschreven, toch? Het staat allemaal al ergens, maar ik vind het verwarrend dat je in beide categorieën een ander aantal mensen mag nomineren, dus ik vraag het nog maar even. :)
Oh, en je mag alleen maar stemmen op de mensen die de laatste opdracht hebben ingeleverd? Of de mensen die alle opdrachten hebben ingeleverd?
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik had het zelf opgevat als 2 nominaties in totaal, eentje voor verbeterd en eentje voor beste verhaal in opdracht 3.

Overigens vind ik ook dat om te kunnen winnen, je wel volledig aan de triatlon moet hebben meegedaan (of een goede reden moet hebben gehad om iets te hebben geskipt en dit te hebben mede gedeeld). En dan kom je inderdaad uit op de mensen die opdracht 3 hebben ingeleverd. En misschien Romeh aangezien die wel de rest heeft gedaan en heeft aangegeven waarom (en uberhaupt dat) ze de laatste niet haalde. Maargoed, dat is verder aan de organisatie.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nou, dat vind ik lief van je Chris. :p
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik heb het een beetje druk met honderdduizend dingen, daarom loop ik achter met commentaar. Sorry daarvoor, ik hoop het snel te kunnen inhalen!
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Naja het is wel raar om een wedstrijd te kunnen winnen zonder je aan de regels te houden, toch? :P (i.e. aan alle opdrachten meedoen en alle andere inzendingen voorzien van commentaar)
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ja, nouja. Ik had het wel van te voren aangegeven (a)
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Maar als dat zo is, kan ik ook niet winnen, want ik heb 2C niet ingeleverd. :)
Dus, Tijgerlelie? Wat vindt de organisatrice ervan?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Moeilijke kluif mensen! Aangezien 'de organisatie' er vanuit ging dat iedereen braaf zou meedoen ;)

Ik vind dat het moeilijk is... Mensen die volledig meegedaan hebben verdienen sowieso alle lof! Het was een pittige kluif, deze activiteit dus applaus. Ik vind ook dat mensen die - om wat voor reden dan ook - niet in staat waren alle opdrachten te doen, uitgesloten zijn voor de categorie 'beste verhaal in de laatste ronde' maar dat ze nog wel in aanmerking komen voor 'meest vooruit gegaan'. Deze mensen hebben genoeg ingeleverd om een goede indruk te krijgen van wat ze geleerd hebben en ze hebben wel degelijk actief deelgenomen. Een kleine 'penalty' lijkt me toch op zijn plaats. Om nog onderscheidt te maken wie om welke reden wat wanneer niet gedaan heeft en waar de lijn zit tussen genoeg of niet vind ik gewoonweg te gecompliceerd voor dit moment en dat zou zijn doel voorbij schieten. Daarnaast is het niet eerlijk tegenover iedereen die wel alles gedaan heeft om deze deelnemers volledig gelijk te trekken. Of je deze regeling voor jezelf eerlijk vindt kun je laten meewegen in je stem door wel/niet te besluiten op iemand te stemmen die aan alle opdrachten heeft meegedaan.

Hopelijk kan iedereen zich vinden in dit onderscheid. Voel je je ernstig tekort gedaan? Stuur dan even een PM'etje, dan hebben we het erover.

Gezien het gedecimeerde aantal deelnemers lijkt het me inderdaad een goed plan voor iedere categorie één stem uit te brengen. Die kun je naar mij PM'en!

Deadline hiervoor is 24 augustus, dus nog twee weken de tijd :)
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik kan geen OV+je geven in dit subforum xD

OV+ Goed Gedaan.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Het ging me niet echt om het winnen ofzo, maar wel om het principe. Ik bedoel... ik heb wel alles mee geschreven, heb alleen de laatste opdracht niet gedaan. En ik vind dat het dan zonde is, ook van mijn tijd, om niet meer terug te kijken naar de mensen die wel hebben meegedaan, maar bv. 1 opdracht niet hebben kunnen inleveren!
Verder ben ik het helemaal eens! Ik ga vanmiddag de laatste verhalen nog even lezen en stemmennnnn maar :D
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

En dat is precies waarom mensen zoals jij, ROMEH, nog wel gewoon meedoen voor de categorie 'meest verbetert' (of is het nou 'meest verbeterd'?). Maar omdat er onderscheidt moet zijn niet meer meedingen voor 'beste verhaal in de laatste ronde'.

En bedankt Christian! Dit is veel leuker dan een OV+ ;)
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ohja, en ik hoor graag wat jullie nu het meest leuke/leerzame vonden van de opdrachten en welke je tegenvielen... Voor in de toekomst :) Als je al ideeen hebt wat je graag als opdracht zou zien is dat ook welkom!
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Verbeterd, want je schrijfwerk verbeterDE tijdens de triatlon, niet verbeterTE ;-)

En je maakt onderscheid zonder T, het enige moment dat daar ooit een T achter kan komen is als je het als werkwoord in de derde persoon gebruikt en iemand zich onderscheidt van de rest. (A)

Sorry, ik zal deze verbeterneigingen wel op verhalen gaan loslaten...
Afbeelding
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ik vond zelf de opdrachten met de achtervolgingen niet zo leuk, kostte mij (en denk ook de meesten van ons) best veel moeite. Een verhaal schrijven aan de hand van een plaatje vond ik dan wel weer leuk! :D

Groetjes Blieje :super
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

De achtervolging vond ik juist wel leuk, een vast onderwerp geeft toch wat houvast als je in weinig tijd een verhaal moet bedenken. Waarbij ik het mezelf natuurlijk graag moeilijker maak dan nodig is door het onderwerp net wat ruimer op te vatten... Ik liep in eerste instantie vast op het herschrijven in een ander genre; het is een behoorlijk moeilijke uitdaging om de gebeurtenissen ongeveer hetzelfde te houden maar de sfeer en details te veranderen. Maar ik vond het vooral lastig omdat het verhaal ongeveer hetzelfde moest blijven en ik er dus moeilijk nog iets verrassends in kon stoppen, wat ik altijd graag doe. Vandaar dat ik de clou in 2C uiteindelijk heb omgekeerd.

En is het niet gewoon volkomen logisch dat wie geen verhaal voor de laatste opdracht heeft geschreven, niet meedingt naar de prijs voor beste verhaal in de laatste opdracht? :P Tegelijk is iedereen verbeterd door de opdrachten heen, dus vind ik het ook niet meer dan logisch dat iedereen die ooit mee heeft gedaan, dat kan winnen. Waarbij 'meest verbeterd' natuurlijk het meest van toepassing is op degenen die meer opdrachten hebben ingeleverd, want over bijvoorbeeld maar één opdracht (en een eventuele herschrijf) valt toch een stuk minder te zeggen qua verbetering.
Oftewel helemaal mee eens.

En ik ben blij dat er nog even tijd is om te stemmen, dat moet zelfs mij wel lukken :)
Afbeelding
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Het was de bedoeling dat dat moeilijk was Marquise ;) Dan wordt je namelijk gedwongen goed stil te staan met wat nu de sfeer in je verhaal bepaald en hoe je dat kunt manipuleren afhankelijk van welk effect je wilt genereren. Het ging er wat minder om dat je het de derde keer nog een verassende draai kon geven. En niet iedereen die de laatse opdracht heeft ingeleverd dingt mee! Volgens mij is er een deelnemer die namelijk een andere opdracht over geslagen heeft...

@Blieje, maar heeft die moeite je wel wat inzicht opgeleverd? Of was gewoonweg één herschrijving meer dan voldoende geweest? En had een ander onderwerp uitgemaakt denk je? Want een verhaaltje schrijven bij een plaatje is leuk natuurlijk maar daar leer je denk ik minder van.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik vond de achtervolgingopdrachten juist super leuk. Misschien heb ik me niet altijd even goed aan de exacte opdracht gehouden, maar dat was meer omdat ik het anders opvatte. Ik vond het dialoog schrijven juist erg lastig, maar super leuk om te doen. Het was echt 'n uitdaging. Ik denk dat deze wedstrijd sowieso geslaagd is. Ik vond het leuk om mee te doen, dus. Misschien wel een tip om dit soort wedstrijden niet meer in de grote vakantie te houden. Ik kijk in ieder geval alweer uit naar de volgende.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Tijgerlelie schreef:Het ging er wat minder om dat je het de derde keer nog een verassende draai kon geven.
Dat snap ik, maar er iets origineels van maken werkt voor mij motiverend. Dan voelt het minder als 'werk' en meer als iets moois maken, waardoor het me veel gemakkelijker af gaat.
Tijgerlelie schreef:En niet iedereen die de laatse opdracht heeft ingeleverd dingt mee! Volgens mij is er een deelnemer die namelijk een andere opdracht over geslagen heeft...
Ja, ik ;) Of bedoel je iemand anders, omdat ik het overlegd heb? Misschien handig als je een lijstje maakt van wie waar naar meedingt?
Afbeelding
Blieje
Typmachine
Typmachine

@Tijgerlelie, in mijn ogen was één herschrijving voldoende geweest. Want ik vond het meest moeilijke om de achtervolging vast te houden. Bijvoorbeeld dat iemand de achtervolger ziet en gaat rennen. En dan voelt die zweet en zijn hart begint sneller te kloppen. Ik ben na zo'n paar zinnen op een gegeven moment wel uit gefantaseerd zeg maar. Ik bedoel, wat moet ik er dan nog bij zetten? :D Dus daar wrong bij mij de schoen. Die achtervolging zo uitgebreid omschrijven...

Ik snap niet precies wat je met dit stuk bedoelde:

En had een ander onderwerp uitgemaakt denk je? Want een verhaaltje schrijven bij een plaatje is leuk natuurlijk maar daar leer je denk ik minder van.

Groetjes Blieje :D
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ze bedoelt; als het niet een achtervolging was geweest, maar iets anders.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Dat had misschien wel uitgemaakt ja, want sommige situaties zijn gewoon erg moeilijk te verwoorden of het is lastig om er een heel verhaal van te maken. :D
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Opnieuw bedankt voor mijn woorden uitleggen Chris!

@Blieje, het is ook moeilijk om een achtervolging heel lang vol te houden als je in die termen blijft zitten. Probeer in de toekomst misschien wat meer te denken in de hoe, wie, wat, waar en waaroms. Zulke scenes worden pas echt spannend als je (zonder buitensporig veel uitleg) kunt duidelijk maken waarom de partijen achter elkaar aan jagen. Het gaat ook om de emoties door door iemand heen jagen, de omgeving, alle zintuigen. Het gaat niet alleen om de acties die horen bij de daadwerkelijke achtervolging. Dat wilde ik nog even duidelijk maken! Zal het onthouden voor in de toekomst: Een stuk niet te vaak laten herschrijven :)

Leuk om te zien dat iedereen moeite had met andere onderdelen en iedereen wat anders leuk vond. Dat betekent voor mij dat we in ieder geval een goede mix aan opdrachten hadden verzonnen.

@Marquise: Ik ben eerlijk gezegd een beetje de draad kwijt wie wat wanneer gedaan heeft (A) Bijhouden wie wat bij wie gereageerd had bleek veel meer werk dan ik van tevoren gedacht had dus daar ben ik na drie opdrachten mee gestopt (ik probeer 1,5 jaar studie in 1 jaar te stoppen en daarnaast nog een berg overig werk, dus had beetje mezelf overschat in dezen). Excuus hiervoor!
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dus ik mag zelf bedenken of ik wel of niet een prijs mag? :P Hoe weet ik nu op wie ik mag stemmen?

Ik ga het gewoon zo doen: ik kijk naar alle verhalen uit de laatste opdracht voor beste verhaal in de laatste opdracht, en naar alle verhalen overal voor meest verbeterde deelnemer. Mocht ik op iemand stemmen die volgens jou niet meedingt, dan hoor ik dat vanzelf wel.
Afbeelding
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Bedankt voor het uitleggen, Tijgerlelie. :) Ik heb gestemd.

Wat de opdrachten betreft - ik denk dat drie keer een achtervolging schrijven een beetje teveel van het goede was, verder vond ik de opdrachten en de thema's zelf wel leuk. Uitdagend en dat was precies de bedoeling. Ik vond het bij-een-plaatje-schrijven wel erg lastig. De opdracht zelf was heel straightforward, alleen deden de plaatjes mij niet zoveel. Ik snap dat dat honderd procent persoonlijk is en aangezien de twee plaatjes compleet verschillend waren, zie ik wel dat het de bedoeling was om voor ieder wat wils aan te leveren, maar misschien is het toch iets om over na te denken.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik denk dat een viertal plaatjes om uit te kiezen net díe diversiteit kan bieden die in dit geval miste. Ik had toevallig meteen een goed gevoel bij een van de twee plaatjes, maar iets meer keuze is wel fijner denk ik inderdaad.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Voor diegenen die dat nog niet gedaan hebben, stemmen kan nog tot en met morgen! ;-)
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik heb half gestemd :P Weet niet of de andere helft nog gaat lukken, druk druk... vandaar dat ik deze maar vast gedaan had.
Afbeelding
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Hallo medekandidaten,

Het spijt mij heel erg dat ik een lange tijd afwezig ben geweest en daarom 2C en 3 niet heb ingeleverd. Ik zat prive helemaal stuk en had daarom absoluut geen puf om naar OV te komen en hier te schrijven.
Sorry! Ik vind het respectloos naar iedereen die wel netjes heeft geschreven en becommentarieerd ;) Mijn excuus dus
Plaats reactie

Terug naar “Opdracht 3”