Lege Schoenen

De titel zegt het al. One shots die nergens anders bij passen mogen in dit board geplaatst worden.
Plaats reactie
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik had een idee voor een schilderij, maar vooral als het idee meer beeldend moet zijn, vind ik het leuk om er een verhaaltje achter te verzinnen. Alleen is het verhaaltje even beeldend als het schilderij xD.... dus ik weet niet of iemand het zal herkennen of begrijpen of wat dan ook. Maar ik wilde het toch posten en hopelijk kan ik binnenkort het schilderij maken en hopen dat dat een beetje luk. ( inspiratie kreeg ik van een foto die ik pas ergens zag langskomen ).
Lege schoenen
Het was nog zo kaal. Kaal en koud, zoals altijd rond deze tijd. De gouden kleuren van de herfst waren verdwenen, en de witte deken van de winter moest nog arriveren. Een tussen periode die leeg en kil voelde.
Twee paar schoenen liepen over die kille bodem, die nog warm genoeg was om hun voetsporen achter te laten.
`Ik hou niet van dit getijde. Het is zo...` Ze stopte haar handen nog eens verder in haar zakken op zoek naar het goede woord. Niet vrolijk.
`Er zijn zoveel veranderingen. Ik hou niet van veranderingen. Ik hou er niet van als dingen verdwijnen.`
Ze schopte tegen de prut die ooit oude, boombladeren had moeten voorstellen.
`Jij houdt ook niet van veranderingen, he?” Stilte, zoveel meer antwoord was er ook niet te geven. De antwoorden stonden al vast in haar hoofd.
De twee paar schoenen liepen rustig verder. Bewandelde het pad wetende dat ze al snel bij de splitsing kwamen.
”Ik hoop dat de winter snel voorbij is, ook al is de sneeuw wel leuk. Maar sneeuw verdwijnt zo snel of wordt vies of ijs. Ik hou van de lente. Een nieuw begin, zon, warmte en kleuren. Dat past me beter.” Even liet ze een blik opzij vallen, alsof ze om goedkeuring vroeg of haar partner er ook zo over dacht. Ze zuchtte diep en glimlachte naar de verre zon, zich voordoend dat de lente beter was en dat de winter een moet was, anders kon de lente niet bestaan.
”We zijn er bijna, bijna bij het eind.” Die woorden had ze al zovaak herhaald. Ze werden nu simpelweg genegeerd. Het had sowieso geen zin om ze te beantwoorden. Het enige antwoord dat ze goedkeurde, was hetgeen dat niet zou komen.
De bomen die recht voor haar opdoemden waren de eerste signalen dat ze er echt waren. Grote reuzen met duistere stammen die al aangegeten waren door dieren. Langzaam werden de wegen zichtbaar die lijnrecht tegenover elkaar stonden, en weinig kans boden om elkaar ooit weer te kruizen en samen één weg te vormen.
”Dat was het dan.” Ze keek naar haar zwijgzame partner met een glimlach, alsof het afscheid haar geen pijn deed. Hij zou links gaan, zij rechts.
Ze draaide zich weg en wandelde. Wandelde meters zonder om te kijken of zij ook al wegzouden zijn. Toen ze eindelijk omkeek voor een laatste afgroet. Was het andere paar schoenen ook al zijn weg in gegaan.
De twee lege schoenen, die allang verlaten waren door degene die ze had gedragen.
De twee lege schoenen die zij nu ook eindelijk achterliet.
Frans Samsa
Puntenslijper
Puntenslijper

Dag,

Het slot vind ik mooi. Je gaat je afvragen wat er nu eigenlijk aan de hand is. Als je opbouwende kritiek van een aandachtig lezer op prijs stelt, geef ik je die graag. Wil je dat liever niet, dan laat ik het bij mijn gemeende positieve opmerking.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Opbouwende kritiek mag zeker! In dit verhaal kan ik je niet beloven dat het gebruikt wordt maar zonder feedback kan je niet groeien, he ;)
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Frans Samsa
Puntenslijper
Puntenslijper

Er zitten een paar grammaticale fouten en problematische constructies in je verhaal.
1-Voornaamwoorden, de naam, zegt het al, zijn woorden die 'verwijzen naar' ('in de plaats staan van') een (zelfstandig of bijvoeglijk) naamwoord. In regel 3 heb je het over die kille bodem. Als je een (in dit geval: aanwijzend) voornaamwoord gebruikt moet datgene waarnaar verwezen wordt in de regel al eerder in de tekst zijn voorgekomen. Dat is hier niet het geval. In uitzonderlijke gevallen kun je voornaamwoorden ook laten verwijzen naar een naamwoord dat later in de tekst voorkomt, maar dat is hier niet van toepassing. 'die koude bodem' had dus 'de koude bodem' moeten zijn.
2-In r. 13 bewandelen twee paar schoenen (meervoud) het pad. De meervouds-n ontbreekt daar echter (kan ook een typfoutje zijn).
3-Even liet ze een blik opzij vallen, alsof ze om goedkeuring vroeg of haar partner er ook zo over dacht. 'Om goedkeuring vragen of.. is geen welgevoegde woordcombinatie. Je kunt wel om toestemming vragen aan. De combinatie van toestemming vragen en 'er ook zo over dacht' is niet mogelijk. Of ze vraag haar partner om toestemming om er zo over te denken of ze wil weten of hij er ook zo over denkt. Allebei kan ook, maar daar kan dan niet op deze manier uitdrukking aan worden gegeven.
4-..en glimlachte naar de verre zon, zich voordoend dat de lente beter was. Het is mogelijk dat dit gebruik van 'zich voordoen' Zuidnederlands ('Vlaams') is. In het Standaardnederlands kan 'zich voordoen' niet in deze betekenis worden gebruikt. 'Zich voorhouden' zou hier een alternatief kunnen bieden.
5-..Het enige antwoord dat ze goedkeurde, was hetgeen dat niet zou komen. Waarom niet gewoon: het enige antwoord dat ze goedkeurde zou niet komen? De constructie met 'hetgeen dat' is strikt genomen niet fout, maar maakt de zin wel onnodig moeilijk leesbaar.
6-Toen ze eindelijk omkeek voor een laatste afgroet. Dit kan geen hoofdzin zijn, maar alleen een bijzin. 'Tot ze eindelijk omkeek...' wel.
Nu de inhoud: zoals ik al zei vind ik de laatste zin mooi en evocatief. Ik moet dat specificeren. Mooi vind ik de volgende passage:
Dat was het dan.” Ze keek naar haar zwijgzame partner met een glimlach, alsof het afscheid haar geen pijn deed. Hij zou links gaan, zij rechts.
Ik vind die passage mooi omdat ze evocatief is. Je gaat je als lezer afvragen wat er met die mensen aan de hand is. In een kort verhaal is dat heel sterk. Maar je krijgt als lezer het gevoel dat de schrijver wel erg veel wil: schoenen, bladeren, de winter, de bevroren grond die alleen maar half ontdooid omdat de schrijver graag wil dat de afdrukken van de schoenen erin achterblijven , een over haar voorliefde voor de lente kletsend personage. Het doet allemaal veel afbreuk aan die twee ijzersterke zinnetjes. Concentratie op de dialoog die eigenlijk geen dialoog wordt had veel sterker geweest. Of, ook een mogelijkheid : concentratie op de schoenen.
Het allermooiste korte verhaal dat er bestaat gaat over schoenen. Het is van Ernest Hemingway. In de Nederlandse vertaling telt het maar vijf woorden: babyschoentjes te koop. Nooit gedragen.
Nu weet ik ook wel dat het niet eerlijk de kwaliteit van onze hobbyschrijfsels af te zetten tegen het genie van Hemingway. Maar we kunnen wel van hem leren. Hemingway schrijft niet, Hemingway laat weg. En met zes woorden geeft hij de lezer de ruimte om een roman te verzinnen.
Jouw mooie twee zinnen hadden eigenlijk niet veel meer nodig. Maar ze sneeuwen onder in het winterlandschap (natuurlijk, denk ik dan, een relatie op de klippen, dat moet wel in de winter gebeuren) de prut die ooit oude boombladeren had moeten voorstellen (bedoeld is waarschijnlijk: prut die bestaat uit wat ooit bladeren waren) en worden vertrapt door die schoenen die als motief ook maar niet uit de verf willen komen.
En dat is toch jammer, want, ik blijf erbij dat je twee mooie zinnen geschreven hebt. En dat is veel.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Oh ik vind je feedback echt super. Ik wilde er een verhaaltje van maken, en twee zinnen zie ik niet als een verhaal. Maar inderdaad ik denk dat als ik het schilder ik het schilderij onder de korte tekst plaats.
Ik ga zeker de dingen die je me hebt verteld toepassen!

Erg bedankt, ( het eerste idee bestond trouwens ook uit enkele zinnen, ik hou daar zelf ook erg van maar vind het moeilijk om het dan als een verhaal te plaatsen )
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Frans Samsa
Puntenslijper
Puntenslijper

JodieJJ schreef:Oh ik vind je feedback echt super. Ik wilde er een verhaaltje van maken, en twee zinnen zie ik niet als een verhaal. Maar inderdaad ik denk dat als ik het schilder ik het schilderij onder de korte tekst plaats.
Ik ga zeker de dingen die je me hebt verteld toepassen!

Erg bedankt, ( het eerste idee bestond trouwens ook uit enkele zinnen, ik hou daar zelf ook erg van maar vind het moeilijk om het dan als een verhaal te plaatsen )
Fijn dat je mijn commentaar op prijs stelt. Ik wilde overigens niet zeggen dat je een verhaal van twee zinnen zou hebben moeten schrijven. Maar je moet je verhaal wel rond die twee zinnen bouwen. Het is net als met een schilderij. Als je alleen maar schildert wat je ziet is er geen bal aan. Alles in een kunstwerk moet met elkaar samenhangen. Dat kan op oneindig veel manieren. Er is wel een groot verschil tussen beeldende kunst en 'narratieve' (verhalende) kunst. Verhalende kunst gaat uiteindelijk altijd over ménsen en wat hun overkomt, wat ze doen, voelen, denken en meemaken. Lezen is nooit 'kijken', lezen is denken (en neem dat laatste woord alsjeblieft zo ruim als het maar kan).
Plaats reactie

Terug naar “Nergens Anders Passende One Shots”