Verder niks toe te voegen, er zijn al genoeg uitgebreide analyses etc.

Dit is een verfrissende kijk op de zaak, maar tegelijk trek ik dit ook in twijfel.Silk schreef:ik las dat donzige laagje alsof Isol volwassen aan het worden is.
..metaal, waar..-Maaike- schreef: Zijn hand ligt nog altijd op het koude metaal waar zelfs de trillingen zachtjes voelbaar zijn.
-Maaike- schreef: Ondanks die laag zijn er manieren om boven te komen.
-Maaike- schreef: Zoals degene die de spullen leveren waarvan uitvinders gelukkig worden.
Het verrast me dat de naam Myrtha een onbelangrijk iemand als een bewaker iets zegt. Weet iedereen dan wat ze van plan is?-Maaike- schreef: Er klinkt een vreugdeloos lach die door de ruimte heen schalt. ‘Nog steeds niet. Meekomen!’
-Maaike- schreef: Er wordt iets straks om zijn hoofd gedaan en voor het eerst sinds lange tijd kan Isol vormen in de duisternis onderscheiden. Zijn hoofd voelt licht en duizelig. De vormen zijn overweldigend, maar als hij de bril van zijn hoofd wil halen, zich terug wil trekken naar die toch wel veilige duisternis houden handen hem tegen.
Hier was ik al langere tijd nieuwsgierig naar. De beschrijving ervan had van mij wel uitgebreider gemogen. Het vormt immers een scherpe grenslijn. Daar buiten bevind zich de wereld die hem bekend is. Hij zal het grondig in zich op willen nemen, alsof hij een zwakke plek kan bespeuren die hem een uitweg bied. Voor mijn gevoel althans.-Maaike- schreef: Isol kijkt naar boven en ziet de laag golvend boven zich die hem afsluit van de wereld vol kleur. Als hij weer voor zich kijkt staat de vrouw voor hem.
Een echte afsluiter, zoals ik weer van je gewend ben.-Maaike- schreef:‘Jammer dat je niet lang van deze prachtige stad kunt genieten.’
Umh, nee. Niet iedereen weet dat. Ik dacht dat het helder was wie die bewaker was, doordat ze dat zegt. Hm, misschien wordt het in het volgende stukje helder. Anders pas ik het aanHet verrast me dat de naam Myrtha een onbelangrijk iemand als een bewaker iets zegt. Weet iedereen dan wat ze van plan is?
Je hebt nooit helemaal in de hand wat voor conclusies lezers kunnen trekken uit wat ze lezen.-Maaike- schreef: nalezen op stille hints
-Maaike- schreef: Ik dacht dat het helder was wie die bewaker was.
..zet een wankele stap naar voren.-Maaike- schreef: ..zet een wankelige stap naar voren.
Deze zin... Ik kan het me moeilijk voorstellen. Misschien kan je hier beter benadrukken hoe anders hij loopt nu hij kan zien: Minder tastend met de armen, niet meer langs de muren lopend, grotere stappen, zelfverzekerder, etc.-Maaike- schreef: Hij is niet meer gewend te zien hoe lopen eruit ziet.
Hier heb ik moeite om me een beeld bij te vormen.-Maaike- schreef: Zijn lijf voelt vreemd nu hij het weer kan zien. Alsof hij het de afgelopen tijd niet van hem is geweest.
Hier zou ik eigenlijk alles beschrijven wat hij kan zien, dus ook de wieken. De beschrijving later over de binnenkant van de mand vind ik juist goed, omdat hij toen instapte. Al mis ik hier wel iets van een besturing. Ik zou waarschijnlijk in een automatisme naar iets dergelijks op zoek gaan. Denk er maar over na.-Maaike- schreef: Er staat een mand en daarin staat een jongen.
..de mand nog iets hoger komt.-Maaike- schreef: ..ze mand nog iets hoger komt.
..wist je dat?-Maaike- schreef: ..wist je dat.
Deze zin vind ik iets minder. Sprongen in enkelvoud.-Maaike- schreef: Hij zal de held worden die hij van plan was te worden op het moment dat hij van die brug daar hoog boven sprongen.
Dit sprong er voor mij juist weer uit.-Maaike- schreef: Hij steekt zijn hand uit naar de jongen.
‘Isol, en we gaan haar redden.’
Verbaasd pakt de jongen zijn hand aan.
‘Mino. Afgesproken.’
Na deze zin kreeg ik toch wel een grote glimlach op mijn gezicht ben nu zeer benieuwd naar het vervolg!‘Mino. Afgesproken.’
Een erg optimistisch stukje!En hij glimlacht. Hij zal niet zonder Myrtha vertrekken. Dat de laag hem tegenhoudt is alleen maar goed, dan kan hij haar redden. Ze zullen niet vallen, niet als het aan hem ligt. Hij zal de held worden die hij van plan was te worden op het moment dat hij van die brug daar hoog boven sprongen.
Echt mooi om te zien hoe ze vriendschap sluiten!Hij steekt zijn hand uit naar de jongen.
‘Isol, en we gaan haar redden.’
Verbaasd pakt de jongen zijn hand aan.
‘Mino. Afgesproken.’
Het is leuk om je werkwijze te vernemen. Persoonlijk weet ik voor me zelf vaak het einde al, zodat ik er als het ware naar toe kan schrijven. Ergens aan beginnen en kijken waar het eindigt heeft me in het verleden te veel teleurstellingen bezorgd.-Maaike- schreef: ik weet het einde al voor 90%
Ze glipt tussen de doeken door, die als deur dienen. Ik denk dat je hier deur beter kan vervangen door het algemener klinkende woord afscheiding. Nu zie ik mijn gedachten een stijve doek zijwaarts open zwaaien als iemand het vertrek wil betreden of verlaten, omdat ik het dan automatisch met een deur vergelijk.-Maaike- schreef: Ze glipt tussen de doeken door die als deur dienen.
..armen paraplu’s.. Mis ik hier nu een woord tussen of begrijp ik niet wat je bedoeld?-Maaike- schreef: Ze heeft breinaalden en de armen paraplu’s nodig, kleine schroefjes, bollen wol, koperen draden en glasplaatjes.
..er één op.. Een korte zin, maar wel eentje die er voor me uitsprong. Je zegt hier zoveel met weinig woorden.-Maaike- schreef: Ze pakt er een op en betreedt het domein van vergetelheid.
Een twijfelaar voor mij. ..maken, dat..-Maaike- schreef: Daarmee kan een uitvinder vast iets maken en dat hen kan helpen ontsnappen.
..gewikkeld, die..-Maaike- schreef: Ze heeft er een deken om heen gewikkeld die ze ergens in Nergina heeft gevonden
..maken, zodat..-Maaike- schreef: Ze hoopt dat Remero iets kan maken zodat ze weer normaal wordt.
Ze zakt door haar knieën..-Maaike- schreef: Ze zakt op haar knieën en slaat een stukje van de deken weg.
..daarna zal Remero..-Maaike- schreef: ..daarna Remero zal een uitvinding voor haar bouwen.
Heel beeldend geschreven.-Maaike- schreef: Met langzame tred loopt ze de door de straat. Haar oren zijn gespitst op elk geluid, maar het is er stil.
Ik vind dit iets minder geschreven. Het leest alsof het als een opsomming is bedoeld, maar de eerste zin is een vraag. Ik zou hier liever terug lezen dat ze twijfelt of hij ook aan de prinses heeft verteld dat zij.... blablabla.-Maaike- schreef: Dat ze de vrouw niet langer vertrouwt en weet dat ze gemeen en vals is? Dat ze mensen opsluit en het monster temt.
Eentje of Één-Maaike- schreef: Een, die als hij niet gevangen zat, waarschijnlijk ook haar kleuren had gestolen.
Voor mijn gevoel kan je deze zin beter opdelen in meerdere zinnen. Volgens mij kan je er dan meer uithalen.-Maaike- schreef: Ze klampt zich vast aan de twee namen en haar taak, hier waar de duisternis alles is en er geen schemering is die haar haar taak helpt onthouden, is dat alles wat ze kan doen.
Ze staat op een splitsing, maar wacht ze nu tot het geluid afneemt voor ze OOK de rechter gang in loopt of hoort ze de voetstappen van haar voorganger de linker gang nemen, waardoor ze besluit juist rechts te gaan? Dit kan ik niet zo uit de tekst halen.-Maaike- schreef: Ze blijft even staan om te zoeken waar het geluid van de voetstappen heen gaan en gaat dan de rechtergang in.
als ze naarZe zwijgen als naar het huis van Remero lopen en het binnen gaan.
rare zin volgens mij hoort 'met' er niet in.Ze hoort de deur opengaan en met in het slot geduwd worden.
Gewend aan de bril is ze nu vrijwel blind. Van mij mag je dan hier wel weer benadrukken hoe het is om in het donker te lopen.-Maaike- schreef: Ze lopen langzaam door de gangen en gaan trappen op.
-Maaike- schreef: ‘Maak je geen zorgen, ze zal heus proberen je in haar klauwen te krijgen.’
Fijn dit beschrijvende deel, maar ik ben nu wel benieuwd hoe de lucht aan voelt: koud, klam, drukkend, vochtig, etc. ..en de duisternis die niet langer als een zware last aan haar schouders kleeft. Dit zinsdeel springt er voor me uit. Heel mooi gevonden.-Maaike- schreef: Myrtha voelt het aan de lucht en de duisternis die niet langer als een zware last aan haar schouders kleeft. Ze hoort de deur zachtjes in het slot vallen.
Remero is wel het zonnetje in huis, hè!-Maaike- schreef: ‘Komt Isol thuis?’
‘Nee, er is nog nooit iemand uit dit gat gekomen.’
..uit vinden.. Ontdekken, lijkt me hier beter staan, omdat Remero ook uitvinder is en ik een fractie van een seconde dacht dat je dit bedoelde, maar vrijwel meteen besefte dat de zin dan niet klopte.-Maaike- schreef: Niet totdat ze uit vinden dat Remero niet meer gevangen zit.
De duisternis heeft inderdaad een dergelijk werking op mensen. Iedereen wil graag kunnen zien waar hij of zij loopt en wat er om hen heen allemaal is.-Maaike- schreef: Ze had niet gedacht dat ze NoaKrania zo erg kon missen.
Leuk dat ze hier niet op in gaat, maar van onderwerp veranderd. Het zegt mij als lezer iets over haar.-Maaike- schreef: ‘Ik zei toch dat je hem terugkreeg.’
‘Wat is het plan?’
Een stukje dat er ook voor me uitsprong. Ik zag het helemaal voor me. Ze dacht zo haar best te hebben gedaan...-Maaike- schreef: ‘We hebben Alliaster nodig. Deze ideeën zijn waardeloos. Stuk voor stuk.’
Beteuterd kijkt Myrtha naar de spullen die ze heeft verzameld, allemaal dingen die bij de tekeningen paste. Ze volgt de man met haar ogen terwijl hij door de spullen heen gaat.
Pas op met tweemaal achter elkaar een zin met hij te beginnen. Het kan al snel als een opsomming op een lezer overkomen. Persoonlijk vind ik deze zinnen wat minder geschreven. Jij bent in staat om hier meer uit te halen.-Maaike- schreef: Hij bladert ze vluchtig door en maakt er hoofdschuddend een prop van. Hij gooit het achteloos weg, loopt langs zijn eigen tekeningen en zet zijn handen in zijn zij.
Ik heb een persoonlijke voorkeur voor cursief, als ze iets denkt. Deze zin en de paar die hier op volgen geven een veelzeggend beeld over haar. Heel goed gedaan.-Maaike- schreef: “Hij stal mijn kleuren!” ligt er op het puntje van Myrtha’s lippen, maar ze kan het niet uitschreeuwen.
Ik ben hier niet erg zeker van mijn zaak, maar het zou natuurlijker op mij overkomen als hij in meervoud praat. Ook hij mag immers niet gezien en zeker niet herkend worden.-Maaike- schreef: ‘We moeten zorgen dat je uit het zicht blijft, snel genoeg zullen haar handlangers je zoeken. Dan kun je de straat niet meer ongezien op.
Mijn voorganger heeft je hier al gewezen.-Maaike- schreef: Ze hoort de deur opengaan en met in het slot geduwd worden.
Deze zin vind ik wat minder. Hij is lang en ik heb het gevoel alsof je er heel veel in wilt proppen. Als je van een brug springt dan komt het een beetje dubbelop op me over als je er ook nog diepte aan toe voegt.-Maaike- schreef: Hij gaf alles op voor haar, sprong van een brug een diepte in waarvan hij niet wist of hij het zou overleven en probeerde haar naar huis te krijgen.
..iets te horen, maar het is stil.-Maaike- schreef: ..iets te horen maar het is stil.
Zij moet Isol vinden, voor hem iets vreselijks overkomt.-Maaike- schreef: Ze moet Isol vinden, voor er iets vreselijks gebeurt.
Twee mogelijkheden in mijn beleving:-Maaike- schreef: Wie weet hoe lang het duurt voordat Remero met Alliaster terug zijn en aan de slag kunnen?
zoal=zoalsDit gaat totaal niet zoal ze wil.
Heerlijk die paranoia. Net als dat stuk met die vrouw. Het zijn de stukken die ik eigenlijk helemaal voor me zie.-Maaike- schreef: Zouden dat de handlangers van Frinny zijn?
Ik had ergens gelezen dat je gedachten in cursief ging zetten?De rest is voor jou.
Hier raak je me even kwijt. Deze zin... Ik heb wel een idee van wat je kwijt wilt, maar in mijn beleving leest het niet lekker.-Maaike- schreef: Naast dat het echt van haar is, is het ook de enige bron die haar gedachte op een rij houdt.
Het idee van de zaklamp vind ik leuk gevonden.
Hm, voetstappen in het stof.![]()
De vastberadenheid klinken in deze woorden door. Mooi neergezet. Alleen denk ik dat je nog iets moet toevoegen: ..beloofd om in haar eigen kleuren thuis.. of iets dergelijks.-Maaike- schreef: Ze heeft aan zichzelf beloofd om thuis te komen, samen met Isol.
Wat als iemand haar wel ziet wegsluipen, naar binnengaat en beneden haar schemering vindt?-Maaike- schreef: Wat als iemand haar wel ziet wegsluipen, naar binnengaat en beneden haar schemering vindt.
Misschien is het iets om het geluid ervan te beschrijven. Het leest anders alsof het er zomaar eventjes aan toe is gevoegd, maar verder geen betekenis heeft, terwijl ik als lezer me in deze handeling wil inleven en met alles wat hier bij hoort en dat is voor mij geluid.-Maaike- schreef: Ze tikt met haar vinger op het glas, terwijl ze de grote ruimte in staart.![]()
..veel te.. Het word weleens zo uitgesproken, maar het is nu geen onderdeel van een dialoog.-Maaike- schreef: En het labyrint van Frinny is veels te gevaarlijk om alleen in rond te dwalen.
Ze heeft moeite om haar herinneringen vast te houden, maar dit weet ze nog wel?-Maaike- schreef: Het meisje dat perfect model voor hem kan zitten. Stil en zwijgend, genietend van de geconcentreerde aanblik van haar geliefde.![]()
Praktisch puntje: heeft ze daarbij geen last van de stof?-Maaike- schreef: Op handen en voeten kruipt ze naar de keldertrap.
-Maaike- schreef: Hoe klein de spleetjes ook tussen de luiken zijn, opeens heeft ze het gevoel dat iedereen haar kan zien. Alsof ze licht geeft in de duisternis.
staat een groot en log zwart beestDaar achter de bomen, vlakbij de brug die ze vreemd genoeg niet weg kan dromen, staat groot en log een zwart beest.
Welke tafereel zal hij schilderen als straks naast Hilde thuis in zijn atelier zit?
Persoonlijk weet ik niet of ingrediënt het beste woord is. Het kan als je zegt dat avontuur als ingrediënt dient voor zijn kleuren. Maar nu komt het op mij over alsof Isol ingrediënten gebruikt om te schilderen ipv kleuren. Dit is echter allemaal puur persoonlijk ^^Isol zal een beroemde schilder worden, zonder avontuur als ingrediënt.
Hoe kan je zien dat het beest log is, als het daar bewegingloos staat? Het andere puntje heeft glenovic eveneens opgemerkt.-Maaike- schreef: ..staat groot en log een zwart beest.
Mooi hoe je haar vastberadenheid zo weet neer te zetten en ze tegelijk ook haar grens bepaald.-Maaike- schreef: Ze zet een stap naar voren, het beest wijkt niet, het gromt alleen een beetje. Waarschuwend. Myrtha balt haar vuisten, ze laat deze droom niet in een nachtmerrie veranderen. Haar thuis heeft ze al laten verdwijnen, verder wil ze niet gaan.
‘Ik ga, hoor!’-Maaike- schreef: ‘Ik ga hoor!’
Ze zijn inmiddels te hoog om door Frinny en haar handlangers in de gaten gehouden te worden. Want waar zouden twee hulpeloze jongens heen kunnen, behalve een diepe val naar beneden?
In het eerste citaat geef je aan dat Mino en Isol eigenlijk niet meer gezien kunnen worden omdat ze te hoog zitten en dat hun enige optie is om een keer naar beneden te vallen. Volgens mij had niemand er ooit op gerekend dat ze zouden slagen.Op een bepaald moment zal Frinny de hele stad uitkammen.
Het klinkt zo globaal. Ik wil graag weten wat zij ervan merken. Ik lees dat het er tegen aan botst, maar blijft het botsen als een soort van stuiterbal of gebeurt er nog veel meer? Moeten ze moeite doen om te blijven staan? Worden ze bang dat de uitvinding kapot gaat?-Maaike- schreef: Het mechanisme van de uitvinding lijkt het moeilijk te krijgen, omdat het bakje niet hoger kan, maar het hoger wil komen.
Ik heb een suggestie om hem na deze zin naar beneden te laten kijken en wel door zijn ogen. Je kan dan als lezer een inschatting maken van hoe hoog ze eigenlijk zitten.-Maaike- schreef: Vragend kijkt hij naar Mino, maar die haalt zijn schouders op en kijkt bedachtzaam naar boven.
Dit verrast me een beetje. Hij was een trouwe volgeling, misschien zelfs verblind en opeens beziet hij alles anders. Persoonlijk zou ik hem hier meer openlijk laten twijfelen aan wat hij weet en zich zelf de vraag stellen of het juist haar bedoeling was geweest om deze mensen uit de weg te ruimen. Een voorbeeld ervan vind je hier onder.-Maaike- schreef: Frinny wilde de werknemers die geen goed werk leverde of achterdochtig waren uit de weg ruimen. Dat deed ze door de uitvindingen.’
Dit springt er voor mij uit en leest heel geloofwaardig.-Maaike- schreef: Ze klinkt gewoon alsof…’ zijn blik wordt wazig.
‘Als wat?’
‘Alsof het echt kan! Dat ze het echt goed bedoelt en ons naar huis wil krijgen. Het is niet, dat we elke week een uitvinding voorgeschoteld krijgen. Daar gaan weken, soms wel maanden overheen.
‘Maar jij weet toch alles nog?’-Maaike- schreef: ‘Maar jij weet alles nog.’
Mooi de wanhoop die hier in door klinkt en dan de stilte die je hier op laat volgen. Al zou ik de laatste zin uitgebreider neerzetten en dan dacht ik aan iets als: Voor mij is dat spullen zoeken.-Maaike- schreef: Wat kunnen we anders, dan doen waar we goed in zijn? Spullen zoeken.’
Zij kunnen blijkbaar niet gezien worden vanwege de hoogte waarop ze zitten, maar zelf zien ze nog aardig gedetailleerd. Het komt tegenstrijdig om me over.-Maaike- schreef: Isol kijkt voorzichtig over de rand.
Deze idiote positiviteit bracht een brede grijns op mijn gezicht. Geweldig.-Maaike- schreef: ‘Ik denk niet dat er een zachte landing in zit. Maar we hebben het al een keer eerder overleefd, van een veel grotere hoogte, niet waar?’
..kleurloze voetsporen.. Geweldig gevonden.-Maaike- schreef: Pas toen het beest angst zaaide en kleurloze voetsporen achterliet ging het mis.
Deze zin illustreert wat ik hier boven bedoelde.‘Ze hebben haar alles afgenomen en toch blijft ze glimlachen en hoop houden. Helemaal sinds ze weet dat je hier bent. En als ze straks bovenkomt, verpulver je haar hart dan of maak je haar gelukkig?’
Ik denk dat leefruimte al voldoetVoorzichtig stapt hij naar binnen om in een kleine woonleefruimte terecht te komen.
Denk dat staalplaatsen staalplaten moet zijnDe muren van de kleine ruimte zijn bedekt met staalplaatsen en er zijn dozen op elkaar gestapeld die dienst doen als slaapbank.
Ik heb die laatste zin minimaal vijf keer opnieuw moeten lezen en snap hem nog steeds niet haha.Hij knijpt zijn ogen dicht, terwijl de herinnering tot leven komt, in de laatste spikkels van de schemering die hij zich voor zijn geeft kan halen.
Het eerste stukje zorgt bij mij voor enig gefrons. De deur zelf zou ik door een luik vervangen. Het klinkt voor mij toepasselijker. Als deze deur de enige toegang tot een ondergronds verblijf is dan weet je toch al op voorhand dat er niemand leeft? Een deel van de spullen ligt immers opgestapeld op de deur. Er kan niemand uit en om erin te komen moet enig werk worden verzet. Het is bovendien een kleine ruimte, waar Mino een fles met kleuren heeft verstopt. Iemand zou deze toch hebben moeten vinden als er uitvinders hebben geleefd?-Maaike- schreef: Hij gooit dingen aan de kant, tot er een kleine ijzeren deur tevoorschijn komt.
..schouder, terwijl hij de deur opentrekt.-Maaike- schreef: ..schouder terwijl hij de deur opentrekt.
Ik twijfel of deze zin enige waarde toevoegt. Ze staan bij de deur, hebben er moeite voor gedaan om de deur vrij te maken om naar binnen te gaan, maar eerst bedekken ze nog even de mand? Als Mino wist waar ze moesten zijn dan camoufleer je toch eerst de mand, voor de zoektocht aanvangt?-Maaike- schreef: Ze bedekken eerst de mand en gaan dan de schuilplaats binnen.
Twijfelaartje voor mij, maar ik denk dat het woonruimte of leefruimte is. Misschien zit ik er naast.-Maaike- schreef: woonleefruimte
Deze zin moet in mijn beleving verder naar boven toe. Je hebt een deur en een trap die je afdaalt. Als Isol deze leefruimte heeft bereikt, dan staat hij onderaan de trap. Mino moet dan de trap weer op om de deur achter hem dicht te doen.-Maaike- schreef: Mino trekt de deur achter hem dicht.
Het spreekt me iets minder aan, maar dat heeft met het begin te maken.-Maaike- schreef: Isol kijkt zijn nieuwe vriend met een verschrikte blik aan.
..doet zijn bril af, terwijl hij naar de kleuren kijkt, die rond zwemmen als kleine vissen.-Maaike- schreef: ..doet zijn bril af terwijl hij naar de kleuren kijkt die rond zwemmen als kleine vissen.
Ik verwacht toch wel dat hij iets zegt over wat hij gaat doen. Als ik een zere pols heb en iemand raakt zonder een woord te zeggen mijn arm aan, dan zal ik deze automatisch terug trekken.-Maaike- schreef: Hij haalt verband tevoorschijn en draait zich naar Isol om. Voorzichtig stroopt hij de mouw van de arm op. Er lijkt niets mis mee te zijn, behalve dat hij wat dikker is dan de pols hoort te zijn. Voorzichtig wikkelt Mino er verband om heen, daarna draait hij zich om en zoekt weer in de spullen. Isol wrijft over zijn pols, het strakke verband laat de pijn wat afnemen.
Het roept lekker wat beelden bij me op, maar ik denk dat geuren zoals van vergaan materieel hier meer aan zouden kunnen bijdragen.-Maaike- schreef: De muren van de kleine ruimte zijn bedekt met staalplaatsen en er zijn dozen op elkaar gestapeld die dienst doen als slaapbank.
Als hij dit zo ervaart, dan is het wel heel merkwaardig dat hij de sprong in het diepe waagde.-Maaike- schreef: Hilde stond aan zijn kant, want zij deelde zijn liefde, passie en de drang naar veiligheid. Dat waren de benodigdheden voor een goed doek en gelukkig zijn.
Hier heb je me mee. Deze prikkeling maakt emoties bij beiden los. De één verward en de ander twijfelt aan wat de ander zegt. Je had van mij hier verder op door mogen gaan. Misschien zelfs tot een ruzie toe, dat in het nodige gemok veranderd.-Maaike- schreef: ‘Waarom ben je voor haar gekomen?’
‘Ik houd van haar.’
‘Maar de dromen waar je alleen denkt te zijn gaan over een ander meisje.’
Hier krijg ik het gevoel dat de kunstenaar zich niet zo beschaaft heeft gedragen. Het maakt me nieuwsgierig naar het volgende deel.-Maaike- schreef: ‘Het is mijn schuld dat ze hier is.’
Ik had hier direct een heel duidelijk beeld bij kon precies voor me zien hoe Mino zijn vinger uitsteekt, zwijgt en weg schiet.Mino beent woest heen en weer door de kleine ruimte. Stopt en steekt zijn vinger naar Isol uit. Zijn mond beweegt alsof hij iets wil zeggen, maar hij houdt het in en schiet het smalle trappetje op en laat Isol achter in een verstandverbijstering.
Hier speelde het deuntje van de A-Team door m'n hoofd hahaZe kijken elkaar even aan. Knikken en gaan aan de slag.
Mooi hoe je hier met een paar woorden de hele sfeer voor de rest van het deel bepaald.-Maaike- schreef: Het blijft even stil. Mino laat de woorden tot zich doordringen.
‘Wat heb je gedaan?’
De stem schiet nog net niet over van woede.
..wat onder de brug..-Maaike- schreef: wat eronder de brug
Hier raak je me kwijt. Wie zijn ze? Hebben ze haar laten vallen of was het nu gewoon een ongeluk? Heel belangrijk voor mij om te weten.-Maaike- schreef: ‘Ze hebben haar niets vermoedend achterover getuimeld terwijl jij haar achterliet!
Het is niet fout, maar je wilt haar vastberadenheid weergeven en dan heb ik een andere optie voor je: ..blijft maar aandringen op ontsnappen.-Maaike- schreef: blijft maar vragen over ontsnappen.
Heerlijk om te lezen. Komt deze mythe verderop in je verhaal aan bod?-Maaike- schreef: ‘Het was maar een mythe.’
‘Een mythe?’ Mino spuugt de woorden uit. ‘Wij zijn geen mythe, wij zijn echt.
Het voelt misplaatst aan dat hij al zwijgt, voor Mino kwaad een vinger naar hem uitsteekt. Persoonlijk zou ik hem met dit gebaar het zwijgen op hebben laten leggen.-Maaike- schreef: ‘Ik wist toch niet dat…’
Mino beent woest heen en weer door de kleine ruimte. Stopt en steekt zijn vinger naar Isol uit.
Door tweemaal het woord en te gebruiken komt het als een opsomming op me over. Het laatste zinsdeel vind ik minder. Om te beginnen is het volgens mij verstandsverbijstering en de betekenis ervan vind ik eigenlijk te zwaar om hier te gebruiken. Persoonlijk dacht ik meer aan: ..en laat een verbijsterende Isol achter.-Maaike- schreef: Zijn mond beweegt alsof hij iets wil zeggen, maar hij houdt het in en schiet het smalle trappetje op en laat Isol achter in een verstandverbijstering.
Het mag van mij uitgebreider. Je luistert onder deze omstandigheden namelijk geconcentreerd of hij nog wel terug komt. Dit vraagt hij zich niet af, terwijl het mij toch gerechtvaardigd lijkt. Je word je opeens ook bewust van hoe zwaar je ademhaling is. Je voelt je hart kloppen en denkt dit te kunnen horen.-Maaike- schreef: Een tijdlang wacht Isol af zonder te bewegen.
Deze zin loopt niet lekker, nadat ik hem hardop aan me zelf heb voor gelezen. In het laatste zinsdeel kan in mijn beleving het woord zich worden geschrapt.-Maaike- schreef: Het enige wat hij vindt is nog meer duisternis zonder enige sprankje hoop en twijfels en schuld die zich boven hem uit torenen.
Altijd lastig om dergelijke zaken te beschrijven, maar ik had er beeld bij. Wel zou ik van mislukkingen, mislukte uitvindingen maken. Het komt anders over op de lezers.-Maaike- schreef: Ze staan naast elkaar op een kleine open plek die half omringd is door mislukkingen en half door de rotswand.
Het mag van mij uitgebreider. Een echte opsomming lijkt me hier juist op zijn plek. Je kan graven met verschillend materieel, boren, de grond wegspuiten met een lans en water, opblazen met explosieven, etc.-Maaike- schreef: ‘Dingen die als klauwen kunnen dienen, iets waarmee geboord kan worden.’
Goed geschreven. Geen van beiden heeft immers meer iets te zeggen. Ik vind het mooi aansluiten op waarmee je bent begonnen in dit deel.-Maaike- schreef: Ze kijken elkaar even aan. Knikken en gaan aan de slag.
Bij bergen heb ik een ander beeld voor ogen, dan jij waarschijnlijk bedoeld. Ik zou eerder voor een vergelijking gaan. Opgehoopte uitvindingen, die hoog boven hem uittorenden. Hij schatte deze onnatuurlijke heuvels zo hoog als bomen. Iets dergelijks. Het roept meer beelden bij mensen op, dan nu bij mij het geval is.-Maaike- schreef: Isol dwaalt over en langs de bergen heen.
Een leuk stukje. Het mag van mij nog wel uitgebreider. Vooral de eerste keer zal het een grote verrassing zijn als er uitvindingen zijn die nog altijd functioneren.-Maaike- schreef: Af en toe schrikt hij op van gepiep en gekraak of van uitvindingen die langs hem heen schieten, vlak boven of naast hem opeens bewegen.
Deze zin vind ik minder. Hij geeft antwoord, zonder zijn blik van de tekening los te maken. Hij kan geen antwoord tegen de tekening geven, omdat deze tekening geen vraag heeft gesteld.-Maaike- schreef: ‘Ik maak dingen die stuk zijn,’ antwoordt Mino tegen de tekening.
Het sprak tot mijn verbeelding, maar misschien kan je overwegen ook nog in zijn houding iets te veranderen. Krommer lopen, bijvoorbeeld, in plaats van zelfverzekerd met een rechte houding rond te paraderen.-Maaike- schreef: Isol wil zijn armen in frustratie in de lucht steken maar laat ze dan uit machteloosheid vallen.
Isol denkt dit toch zelf? Het komt dan vreemd om me over dat hij zijn eigen naam gebruikt.-Maaike- schreef: Hij is veel meer een held dan dat Isol dat is.
Het geeft goed de sfeer tussen de mannen weer.-Maaike- schreef: Voordat Isol er iets aan toe kan voegen, stuurt Mino hem weg om nog meer spullen te halen.
Een stukje dat er voor mij uitsprong.-Maaike- schreef: ‘Krijgt Myrtha haar kleuren ooit nog terug?’
Mino zakt naast Isol op de bedbank neer en schudt zijn hoofd.
‘Sommige dingen zijn niet te repareren.’ Hij kijkt naar Isol, hun ogen ontmoeten elkaar in de duisternis. ‘Ze zal nooit meer haar kleur terugkrijgen, Isol. En ze zal het nooit accepteren dat ze kleurloos is.’
Een typische man. Meteen op zoek gaan naar oplossingen. Het komt geloofwaardig op me over. Al ben ik er minder zeker van of het hanteren van de penseel wel de juiste oplossing is.-Maaike- schreef: Hij herinnert zich haar betoverende blik tijdens het schilderen. De juiste penseel, in de juiste kleur op het juiste doek, dat is alles wat ervoor nodig is. Zou ze hem dan vergeven?
Het komt een beetje dubbelop om me over dat ze geluiden hoort. Je kan de zin korter maken: Myrtha schrikt wakker van schuifelende geluiden om haar heen..-Maaike- schreef: Myrtha schrikt wakker van schuifelende geluiden die om haar heen klinken,
Ik kan me dit heel goed voorstellen.-Maaike- schreef: Het duurt even voordat ze het tweetal herkent: Remero en Alliaster. Myrtha laat opgelucht een zucht ontsnappen.
Wie zegt dit? De schone slaapster kan je sarcastisch oppakken en dan lijkt het me van Remero te komen. Je kan overwegen om het verder uit te breiden. Laat bijvoorbeeld Alliaster opmerken dat ze wakker is geworden en Remero aanstoten om hem erop te wijzen.-Maaike- schreef: ‘Ah, de schone slaapster is wakker, dat is mooi. Dan kun je ons helpen. Kom! Laat die fles daar maar staan, tijdens het werk staat die alleen maar in de weg.’
Myrtha stopt de fles wat beter weg, zodat..-Maaike- schreef: Myrtha stopt de fles wat beter in, zodat
Een stukje dat er voor mij uitsprong.-Maaike- schreef: Even staat ze toe dat de duisternis al haar herinneringen opslokt en haar Isol en Mino doet vergeten. Alleen aan thuiskomen klampt ze zich vast.
Een deel van de reactie heb ik naar aanleiding van Christian geschrapt, maar dit deel mag van mij wel wat meer 'kleur' gebruiken. Tot de hele muur was bedekt met lege vellen van papier. Aan iets dergelijks zat ik te denken. Het levert meer beeldvorming op.-Maaike- schreef: Leeg vel naast leeg vel.
Nog een stukje dat er voor mij uitsprong. Al heb ik een beetje moeite met de term ondoordringbaar. Het lijkt slechts van één kant te gelden en als dat zo is dan lijkt het me de moeite waard om het te beschrijven om alles te kunnen verklaren.-Maaike- schreef: ‘Frinny staat erom bekend dat ze uitvindingen maakt voor de werkers, om hen te laten denken thuis te komen,’ vertelt Remero. ‘In het begin kwamen de geruchten bij mijn cel die fluisterde dat er weer een uitvinding had gefaald. De deken die golvend de buitenwereld van het monster beschermd is een ondoordringbare laag, de muren zijn zo hard dat het eeuwen duurt om doorheen te komen. De enig mogelijkheid is de deken weg te halen en iets te maken wat kan vliegen.’
‘Dan kan het monster ook ontsnappen,’ valt Myrtha hem in de reden, die haar thuis al kleurloos ziet worden bij het idee.
Heerlijk deze plotselinge achterdocht. Ik houd daar wel van.-Maaike- schreef: ‘Ik heb u helpen ontsnappen en u zei dat,’ begint Myrtha. Haar hart knijpt zich samen. Uitvinders zijn niet te vertrouwen. Ze zijn dieven! Schiet er door haar heen.
Een twijfelaar voor mij. Haar komst bracht de nodige opschudding te weeg...-Maaike- schreef: Haar komst bracht wat opschudding, mensen van buiten horen hier niet.
Misschien verklaard het alles voor jou, maar mij brengt het eigenlijk in verwarring. Hoe had deze vrouw er over kunnen horen? Was ze zelf een uitvinder? Was ze een mens met een hoog IQ en zocht ze gelijkgestemden?-Maaike- schreef: Maar ze had honderden verhalen gehoord over een plek waar uitvinders gelukkig waren, waar niemand zich stoorde aan hen.
Zij en ik waren voor elkaar bestemd..-Maaike- schreef: Zij en ik waren voorbestemd en ik zou voor haar mee naar boven gaan.
die hij vast hadAlliaster hangt de papieren die vast had op de muur.
Een verrassende wending. Ik had deze niet aan zien komen.-Maaike- schreef: ..Ik heb de deken gemaakt om ons te beschermen.’
Een zinsdeel, die er voor mij uitsprong.-Maaike- schreef: Ze heeft het gevoel of haar hart niet meer weet hoe het moet kloppen...
De één...-Maaike- schreef: De een stal haar kleuren, de ander liet haar ontvoeren.
Mooi geschreven.-Maaike- schreef: Er verschijnen felle vlekjes voor haar ogen, de grond valt onder haar voeten weg en de duisternis van NoaKrania overspoelt haar.
..denkt Myrtha dat haar ogen..-Maaike- schreef: Ze opent haar ogen, of in elk geval denkt Myrtha ogen open gaan, maar ze ziet geen verschil.
Je spreekt alleen over achter haar oogleden, als deze gesloten zijn. Het begin van deze zin spreekt me daarom minder aan, maar ik heb eigenlijk geen suggestie.-Maaike- schreef: Achter haar oogleden is het net zo donker als het duister is wanneer ze om zich heen kijkt.
Een paar zinnen verder laat ze ook de slaap toe. Ik zou om deze reden deze of juist de andere zin liever anders geformuleerd willen zien.-Maaike- schreef: Ze blijft liggen en laat de moeheid toe.
Mooi geschreven.-Maaike- schreef: Myrtha sluit haar ogen en probeert te bedenken hoe ze hier in het bed is gekomen, maar zonder bril om de duisternis mee te lijf te gaan, is er geen gedachte overgebleven in haar hoofd. Het enige dat ze weet is dat ze niet thuis is en dat ze met iets belangrijks bezig was. De moeheid en de warmte van de dekens golven over haar heen en ze laat de slaap toe.
Een gevoel dat waarschijnlijk iedereen wel bekend zal voorkomen, al is het minder veelvuldig dan bij haar het geval is.-Maaike- schreef: Ze heeft het gevoel dat voor elke oplossing die ze aangeboden krijgt er twee dingen naar voren komen die ze niet wil weten of die haar de weg naar huis verhinderen.
Je raakt me in deze zin kwijt. Waarom vertrouwd ze zich zelf niet? Ik weet dat ze veel kwijt raakt in de duisternis, maar de zin geeft me het gevoel alsof ik iets anders over het hoofd ziet.-Maaike- schreef: Niemand is te vertrouwen, zelfs zij niet.
Deze zinnen sprongen er ook voor mij uit.-Maaike- schreef: Rusteloos loopt ze heen en weer, wachtend tot haar lichaam ontwaakt van de slaap. Mino moet zich verzet hebben tegen de uitvinding en beter weten dan ze dacht wie Frinny is.
Je zegt dat hierna een stilte komt en door aard van de onthulling had ik precies hetzelfde in me hoofd voordat ik las dat je het ook zo geschreven had.Ik heb de deken gemaakt om ons te beschermen.
gezegd woordElke herinnering, gedachte, gezegd wordt nestelt zich in haar hoofd.
Volgens mij is dit een mooi realisatie moment voor MyrthaMaar als ze de gedachtes van Frinny leest huivert ze voor de gevolgen. Als ze niet kan vergeven, zal ze niet thuis komen want wie helpt er nou iemand die ondankbaar is? En als zij hen niet helpt, zullen ze nooit de kans krijgen om hun fouten goed te maken.
Toch goed om te zien dat Myrtha beide kanten nu kan belichten ook al komt het soms op me over dat ze te goed overkomt. Myrtha heeft veel doorgemaakt door toedoen van Frinny dus dat ze in eerste instantie überhaupt denkt aan de goede kant van Frinny verbaasd me lichtelijk. Misschien is het beter als niet Myrtha tot dat inzicht komt maar de lezer.Nee, Frinny wil ze niet als een goed persoon zien.