Sanne, uiteraard weer bedankt! Ik vind het echt fijn dat je telkens weer reageert, bedankt!
Mirry, wauw, wat een uitgebreide reactie! *blij* Je hebt gelijk over het feit dat Sam inderdaad zo reageert, ik vond dat ook erg lastig om te schrijven. Ik ga jouw punten zeker op mijn lijstje zetten met de dingen die ik nog aan moet passen. Echt bedankt, super handige tips weer!
Edit: Waar Seb is? Jaaaaaaaaaaaa... Daar kom je nog wel achter ^^. En Katie komt ook nog wel, no worries!
Pfff, het wordt trouwens steeds moeilijker om een songtekst bij de stukken te vinden XD. Gelukkig heb ik er weer een gevonden. Hier hoofdstuk 28!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoofdstuk 28.
In the night
There’s a fire in my eyes
And this paradise
Has become a place we’ve come to cry
Holding On – Simple Plan
‘Zie je nou wel dat het goed met hem gaat.’ Ik glimlachte toen ik de woonkamer binnenliep en zag dat Pierre weer rechtop zat. Vragend keek ik achterom toen ik geen reactie kreeg. Sam was in de deuropening blijven staan en keek met een lijkbleek gezicht naar Pierre. Ik liep terug, pakte haar hand en sleurde haar mee naar de bank.
‘H-het sp-pijt me zo…’ piepte ze. ‘Dit w-was echt niet mijn b-bedoeling, Pierre…’
‘Het is niet jouw schuld, Sam,’ glimlachte Pierre, ‘echt niet.’ Hij pakte haar hand en liet haar zitten. ‘Die Dean is gewoon… Nou ja, ik zal er verder geen woorden aan vuil maken, laat ik zeggen dat hij zijn reputatie bij mij niet echt verbeterd heeft.’
Sam lachte waterig.
‘Maar we zijn nog niet van de problemen af,’ zei Jeff toen ernstig. ‘Dean woont hier nog altijd in huis.’
Annabel slikte. ‘Dat kan nog wel eens leuk gaan worden.’
‘Waarom valt er dan ook niet met die kerel te praten?’ zuchtte ik. Als hij nou eens rustig luisterde naar wat wij te zeggen hadden, dan zou de hele situatie al een stuk makkelijker zijn.
‘Dean is nooit echt… eh… een gemakkelijke jongen geweest,’ mompelde Annabel met een schuine blik op Sam.
‘Ja, nou ja,’ zei die schouderophalend, ‘hij kon ook heel erg lief zijn.’
‘Dat zal best,’ antwoordde ik grimmig, ‘maar daarstraks was hij niet bepaald een knuffelbeer en nu zitten we met een hoop gezeik.’
‘Ja, of hij.’ Jeff klom over de rugleuning van de bank heen en plofte op de kussens neer. ‘Ik bedoel, hoe kinderachtig het ook is, wij zijn nog altijd in de meerderheid.’
‘Ik vrees dat dat niet zo gemakkelijk gaat,’ zei Annabel met een grafstem. ‘Ik weet niet of Sam het verteld heeft, maar Deans ouders hebben het grootste gedeelte van dit huis betaald. Zijn ouders zijn ontzettend rijke zakenlui en hebben zo onderhand de helft betaald. En geloof me, dat is veel.’
Er viel een stilte, waarin ik die vreselijke informatie op me in liet werken.
‘Dus…’ zei ik uiteindelijk met het gevoel alsof er een baksteen door mijn maag zwierf. ‘In principe hebben Dean en zijn ouders het meeste te zeggen over het huis?’
Sam knikte somber. ‘Anders was het allemaal niet zo’n groot probleem geweest.’
We keken alle zes op toen de deur weer openging. Alex kwam opgewekt op zijn teenslippers binnenlopen, waardoor mijn humeur niet bepaald verbeterd werd.
‘Jongens, het is heerlijk weer buiten! Waarom -’ Hij stopte zijn zin toen hij Pierre futloos op de bank zag liggen. ‘Wat is er gebeurd?’
‘Dean.’
Verward keek Alex van Annabel naar Sam, toen naar mij en uiteindelijk naar Pierre.
‘Wat is er met Dean?’
Nadat Chuck een diepe zucht had geslaakt, vertelde hij het verhaal. Hij sloeg geen details over, waardoor Alex zijn ogen wijd opensperde.
‘Jezus!’ riep hij en hij sprintte de woonkamer uit, verbaasd nagestaard door ons.
‘Juist,’ zei ik uiteindelijk en ik richtte me tot Pierre . ‘Hoe voel je je nu? Al wat beter?’
‘Jawel,’ mompelde hij, ‘maar een aspirine zou fijn zijn.’
Annabel sprong meteen op, rende de kamer uit en kwam even later terug met een groot glas water en een strip aspirines.
‘Dank je wel,’ glimlachte Pierre lief naar haar. Ik kon bijna zien hoe Annabel smolt en grijnsde onwillekeurig. Ik moest Pierre toch maar eens onder vier ogen zien te spreken om hem uit te horen…
‘Iemand nog een koekje?’ riep Nina, die met een dienblad vol koekjes de woonkamer in kwam lopen. Ze had niet echt in de gaten dat er iets aan de hand was en zette het dienblad op tafel, waarna ze een lok haar uit haar gezicht streek.
‘Lekker!’ Pierre wilde meteen enthousiast overeind komen, maar slaakte toen een kreet van de pijn.
Geschrokken duwde ik hem terug op de bank. Hij bleef met gesloten ogen zitten, terwijl hij zijn armen om zijn buik had geslagen.
‘Gaat het?’ vroeg Nina, die ook was geschrokken. ‘Wat is er aan de hand?’
We keken allemaal veelbetekenend naar Chuck, die met zijn ogen rolde.
‘Toe, vertel jij het,’ zei ik, ‘je hebt het straks goed naverteld.’
‘Goed dan,’ zuchtte hij. Nina keek ons verward aan en ik gaf een koekje aan Pierre, die dat meteen naar binnenschrokte. Chuck vertelde het hele verhaal opnieuw en ik keek afwachtend naar Nina, om te zien hoe zij zou reageren.
‘Wow,’ zei ze met een geschokt gezicht en ze ging langzaam zitten. ‘Jeetje…’ Ze ging verward met haar handen door haar haren, die daardoor onder het meel kwamen te zitten. ‘Hoe gaat het nu met jou?’ Ze keek bezorgd naar Pierre.
‘Jouw koekjes doen wonderen,’ grijnsde hij flauwtjes.
‘En waar is Dean nu?’
‘Geen flauw idee,’ antwoordde ik.
‘Dat kan nog leuk gaan worden,’ mompelde Nina bedachtzaam en ze gaf Pierre nog een koekje. ‘Kun jij nog wel optreden?’
Verschrikt keek Pierre ons aan. ‘Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Shit, shit, shit…’
Ik had daar ook nog niet aan gedacht, besefte ik nu. De gevolgen waren ernstiger dan ik in eerste instantie had gedacht. Als Pierre echt niet zou kunnen optreden, zou dat grote gevolgen hebben. Woedende en teleurgestelde fans, veel verlies en ik wist dat Pierre zich daar enorm schuldig over ging voelen, ook al kon hij er niets aan doen.
‘Jongens, dit wordt een ramp!’ Paniekerig keek Pierre ons aan. ‘Ik kan nog niet eens overeind komen, laat staan een fatsoenlijk optreden neerzetten!’ Hij kermde zachtjes. ‘En die verdomde steken willen ook niet ophouden.’
‘Pierre, rustig,’ zei Chuck, maar ook hij zag er ietwat paniekerig uit. ‘We vinden wel een oplossing. Desnoods zingt David een heel optreden bij elkaar, het komt wel goed.’
Met een ruk trok ik mijn hoofd op en keek Chuck stomverbaasd aan.
‘Waarom ik?’ vroeg ik verbijsterd.
‘Omdat jij de achtergrondzanger bent, schat,’ zei Sam. ‘Dat lijkt me logisch.’
‘Ga je daar niet druk om maken,’ zei Jeff, ‘er is nog niets zeker.’
‘Verdomme…’ mompelde Pierre.
‘Misschien is het beter als ik een dokter laat komen,’ zei Nina bezorgd.
Pierre rolde met zijn ogen. ‘Ook dat nog. Nee, dank je. Er is al genoeg ophef nu.’
‘Pierre, dit kan niet doorgaan zo.’ Nina keek hem beslist aan, nadat hij nog een keer zachtjes had gekreund. ‘Ik ga een dokter bellen.’ Ze liep de kamer uit.
Pas toen viel het me op dat Annabel met een lijkbleek gezicht naar Pierre keek. Zo te zien zat de schrik er bij haar erg goed in, dus ik stond op, ging naast haar zitten en sloeg een arm om haar heen.
‘Je bent geschrokken, hè?’ vroeg ik troostend.
Annabel haalde haar schouders op. ‘Ik baal gewoon van de hele situatie. Ik reageerde misschien een beetje… eh… overdreven.’
‘Dat deed je niet,’ zei Sam, ‘ik vond het goed wat je deed.’
‘Ik ook,’ glimlachte Pierre ondanks de pijn, ‘nog bedankt voor je actie.’
Annabel werd vuurrood en sloeg haar ogen neer. ‘Graag gedaan.’
‘Er komt zo een dokter,’ zei Nina, die de woonkamer weer in kwam lopen. ‘Hij wilde er toch even naar kijken.’
‘Shit!’ Pierre wilde plotseling opveren, maar zelfs zijn pijn weerhield hem daar niet van. ‘David, je moet iets voor me doen!’ Hij keek me smekend aan, terwijl ik hem geschrokken achterover duwde. ‘Je moet Jay voor me bellen.’
Onze blikken vonden elkaar en ik wist dat ik naar de uitslag moest vragen. Pierre kon immers niet opstaan om de kamer uit te lopen en ik was de enige die ervan afwist. Slikkend knikte ik en nam Pierre’s telefoon aan, die hij in zijn uitgestoken hand hield.
‘Jay bellen?’ vroeg Chuck met opgetrokken wenkbrauw.
‘Ja,’ zei Pierre alleen. Met zijn ogen spoorde hij me aan om op te staan, wat ik dus ook deed. Ik liep de woonkamer uit en ging de keuken binnen, waar niemand meer was. Zuchtend verlichtte ik het beeldscherm en zag toen dat er een nieuw bericht binnen was gekomen. Ik opende het.
Pierre, kun je me bellen zodra je tijd hebt? Jay.
Ik zag dat het een half uur geleden verstuurd was en drukte vlug op het knopje ‘bellen’. De telefoon ging een aantal keer over voordat er werd opgenomen.
‘Pierre, eindelijk!’ klonk Jay’s haastige stem aan de andere kant van de lijn.
‘Nee, David,’ zei ik met een bonkend hart. Ik wilde de uitslag niet weten, stel je voor dat die negatief zou zijn.
‘David?’ vroeg Jay verward. ‘Waar is Pierre?’
‘Hij is… even niet in staat om te bellen,’ zei ik nadat ik even over mijn woorden na had gedacht. ‘Ik moest van hem naar de uitslag vragen…’ Ik wachtte gespannen af.
‘De uitslag! Ja, de uitslag! Hij was goed, er is niets ernstigs!’ Ik kon de blijheid in zijn stem horen en haalde opgelucht adem.
‘Jay, dat is geweldig! Goddank!’
‘Bedankt, David.’ Jay klonk enorm opgelucht. ‘Ik was echt heel bang. Gelukkig was het geen… Nou ja, het is allemaal goed. Wil jij dat aan Pierre doorgeven en vragen of hij nog even belt als hij wel kan?’
‘Goed, zal ik doen. Ik ben echt blij voor je.’
We namen afscheid en ik liep vlug terug naar de woonkamer, terwijl ik enthousiast naar Pierre knikte, die een kreet slaakte.
‘Dat meen je niet, David?!’ schreeuwde hij en hij wilde opstaan, maar werd haastig tegengehouden door Annabel en Chuck. ‘Yes, yes, yes!’
Iedereen keek ons verbaasd aan toen we onze handen tegen elkaar aansloegen en al helemaal toen Pierre in luid gesnik uitbarstte.
‘Eh… Willen jullie ons even alleen laten?’ vroeg ik nadat ik veelbetekenend mijn keel had geschraapt.
Iedereen stond stomverbaasd op en na ons nog wat verbaasde blikken toe te hebben geworpen, stommelden ze achter elkaar de kamer uit. Ik viel Pierre om de hals.
‘De uitslag was goed, er was niets ernstigs aan de hand!’ Ik liet Pierre even uithuilen.
‘Sorry,’ zei hij toen snotterend, ‘maar ik ben zó opgelucht, dat kun je je niet voorstellen.’
Ik zei niets en gaf hem mijn zakdoek, waar hij luid zijn neus in snoot.
‘Bedankt, David.’