Alleen

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

Alleen
Dit is een best wel oud verhaal van mij, ik heb hem alleen iets aangepast. Ook het plot heb ik wat veranderd.
Ik wens jullie veel leesplezier!

Leeswijzer
16+, geweld, discriminatie, drugs, seks en grof taalgebruik.

Samenvatting
Het leven lijkt heel vredig en onschuldig, maar het kan ook het tegenovergestelde worden. Dat maakt de zestienjarige Gwendoline dagelijks mee. Bij haar thuis zijn er elke dag ruzies, tussen haar ouders onderling of zij met hen. Dat komt vooral doordat haar ouders verslaafd zijn. Haar moeder kan niet zonder alcohol en drinkt elke dag een paar blikken bier of flessen wijn. Haar vader handelt in drugs, meestal in wiet en XTC.
Gwendoline begint te spijbelen en leert zo nieuwe en populaire vrienden kennen. Ze begint door hen te stelen en te roken en gaat steeds minder naar school. Thuis wordt de situatie er ook niet beter op. Haar vader begint haar te mishandelen, omdat hij zichzelf niet meer onder controle kan houden.
Als Gwendoline een grote ruzie krijgt met haar ouders, trekt ze bij één van de jongens met wie ze optrekt in. Doordat ze over haar toeren is, heeft ze geen aandacht meer voor school. Binnen een mum van tijd leert ze een heleboel nieuwe kanten van de wereld zien.

Inhoud
- Hoofdstuk 1
- Hoofdstuk 2
- Hoofdstuk 3
- Hoofdstuk 4
- Hoofdstuk 5
Laatst gewijzigd door Lessie op 04 jun 2009 21:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Sometimes is there a day to forgiveness... Sometimes is that day to revenge.
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

Hoofdstuk 1
Maandag was één van de zwaarste schooldagen van de week. Je had net het weekend achter de rug waarin je kon relaxen en niets hoefde te doen. Maar op maandag begon de drukke schoolweek weer, vooral als je de eerste twee uur economie had. Gwendoline vond maandagochtend altijd een ramp, vooral met het rooster dat ze nu had. Wat wel een voordeel was, ze was vandaag wel vroeg uit. Het laatste uur voor vandaag, het vijfde, was Nederlands. Dat was altijd wel makkelijk, Gwendoline haalde altijd hoge cijfers voor dat vak. Ze zat nu met haar pen te spelen, ze had de opdrachten al af die de leerlingen hadden opgekregen als huiswerk voor de volgende keer. Ze zat op tegen het einde van het lesuur, dan moest ze weer naar huis. Het huis waar haar ouders met verslaafde koppen smachtend naar hun drank en drugs verlangden.
Ik heb helemaal geen zin, dacht ze somber. Dan mag ik zeker weer hun slaafje zijn door het hele huis te stofzuigen, wat deze week nog niet was gebeurd. Daar had ze totaal geen zin in gehad, haar huiswerk nam al veel tijd in beslag en dan verwachtten haar ouders dat ze ook ging stofzuigen. Ze bekijken het maar, dacht ze boos, waarbij ze een hoek van haar kladblaadje volkraste. Daarna had ze zin om het hele vel vol te krassen. Ze hoorde de voetstappen van de lerares Nederlands te laat op, toen die al achter haar stond.
“Wat ben je met dat blaadje aan het doen?” vroeg ze vriendelijk. Haar lichtbruine haar hing in een staart op haar rug en haar blauwe ogen keken Gwendoline licht gefronst aan. Gwendoline haalde boos haar schouders op.
Je begrijpt het toch niet, dacht ze wrang. Niemand begrijpt wat er thuis aan de hand is. Die gedachte maakte haar nog somberder en ze kraste het stukje papier stug vol. Ze wilde dat mensen zich niet met haar bemoeiden, ze deed toch veel verkeerd.
“Wil je nog antwoord geven, Gwendoline?” De lerares werd wat ongeduldiger, merkte Gwendoline op. Ze haalde weer haar schouders op en verfrommelde het blaadje tot een prop.
“Als leerlingen zich vervelen, gaan ze wel eens op papier krassen,” zei ze koel en stond op om de prop weg te gooien. Was de les maar afgelopen, dacht ze. Maar dan moet ik weer naar huis en dat wil ik niet. Zal ik naar het winkelcentrum gaan en daar wat rondhangen? Daar had ze wel zin in, waardoor ze nog meer uitkeek naar het einde van de les.

Buiten was het koud, nat en er stond een stevige wind. Het was lente, maar daar was niet veel aan te merken. Nu leek het alsof het nog winter was. Gwendoline stapte op haar fiets en reed naar het drukke winkelcentrum, waar de winkelende mensen haastig hun boodschappen kochten. Ze zette haar fiets in een fietsenstalling, haalde haar sleutel uit het slot en wandelde op haar gemak het centrum in. Het was jammer dat ze geen geld had, anders kon ze voor nieuwe kleding zoeken. Haar kleren wat ze nu dagelijks droeg waren al bijna versleten en ze begon er al uit te groeien. Ze moest aan geld komen, maar ze had nog geen idee hoe.
Misschien dat ik moet gaan werken in een winkel, dacht ze. Maar de hele dag achter een kassa zitten trok haar niet aan, integendeel. Ze werd nu al gek van dat gepiep van de kassa. Ze kon zich niet voorstellen dat sommige mensen achter een kassa wilden gaan zitten. Misschien doen ze dat omdat ze niets anders kunnen, dacht ze. Moet ik dan ook achter de kassa? Ik verdien dan wel geld. Besluiteloos keek ze naar de winkelstraat. In een supermarkt was het altijd druk, dan werd ze vast en zeker gek van het gepiep als ze achter de kassa ging werken. Ook de dozen uitpakken en in de schappen zetten leek haar ook niet leuk. Het leek haar behoorlijk zwaar werk.
In een kledingwinkel was het waarschijnlijk beter vond ze en ze liep naar de eerste de beste winkel die daarvoor in aanmerking kwam. Voor de C&A bleef ze aarzelend stil staan. Is dit wel een goede winkel om in te werken? Ze wist niet eens of een winkel weg geschikt voor haar was. Maar het proberen kon geen kwaad. Daarom verzamelde ze wat moed en liep naar binnen, recht op de dichtstbijzijnde medewerkster af.
“Waar kan ik solliciteren voor een baan in deze winkel?” vroeg ze zenuwachtig aan het meisje. Ze hield er niet van om tegen vreemden te praten. Gelukkig keek het meisje haar vriendelijk aan en lachte.
“Dan moet je niet bij mij zijn,” begon ze lachend. “Ga naar de kassa, daar staat een mevrouw die je verder kan helpen.” Ze begon wat kleding te verhangen. Gwendoline liep vlug naar de kassa waar een oudere vrouw stond af te rekenen. Nadat ze geduldig op haar beurt had gewacht, herhaalde ze haar vraag opnieuw.
“Het spijt me,” glimlachte de mevrouw, “maar wij zoeken geen nieuwe sollicitanten, helaas. Je kan het eventueel bij de New Yorker proberen?”
Gwendoline knikte bedeesd en bedankte de mevrouw. Ze liep gehaast de winkel uit en ging op een bankje zitten waar ze teleurgesteld nadacht over het gesprek in de C&A.
Laatst gewijzigd door Lessie op 10 okt 2008 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
DramaQueen
Potlood
Potlood

bah, het gevoel om niet naar huis te durven is echt niet leuk.. arme meid.
Ben benieuwd of ze eeen baantje oid vind
-= Vergeef me voor mijn spelling! Ben dyslecties!! =-
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

Bedankt, DQ!
Hoofdstuk 2
Eenmaal thuisgekomen hing Gwendoline haar jas aan de kapstok en wilde naar boven rennen, maar haar vader was haar voor. Hij stommelde de trap af, leunend aan de trapleuningen. Hij zag er niet gezond uit, zijn gezicht was bleek en zijn pupillen waren groot. Het leek alsof hij weer aan de drugs was geweest.
“Waar kom jij vandaan?” blafte hij tegen haar toen hij eindelijk beneden was en voor haar stond te wankelen op zijn benen. Gwendoline keek er niet meer van op, ze was het gewend dat haar ouders aan de drugs of dronken waren.
Ze haalde haar schouders op, ze had geen zin om te praten tegen haar vader. Ze liep om hem heen naar de keuken, maar hij zwabberde haar achterna, pakte haar arm en draaide haar om. Ze trok haar neus op toen ze de walm van een of andere drug rook, ze keek weg.
“Laat me los, papa,” mompelde ze. Haar arm trok ze zelf maar los. “Ik moest nablijven van school.” Jammer vond ze het dat ze naar huis was gekomen. Ze kreeg meteen weer gezeur van haar ouders. Ze liep naar de koelkast en schonk een glas vol met jus d’orange. Ze dacht na wat ze nu moest gaan doen. Zal ik maar weer naar buiten gaan? Dacht ze hoopvol, in de hoop dat het buiten beter was dan in huis. Knikkend in zichzelf dronk ze haar glas leeg en liep naar de kapstok, waar ze haar jas weer aan trok.
“Waar ga je heen?” riep haar vader verdwaasd, die plotseling achter haar stond. Ze schrok op, draaide zich om en voelde hoe ze tegen de koude muur werd gedrukt door haar vader. “Jij blijft thuis,” gromde hij boos. Ze zag zijn hand omhoog komen en merkte te laat dat hij haar sloeg op haar wang. Haar hoofd knalde tegen de muur. Kreunend sloot ze haar ogen en legde haar hand op haar pijnlijke wang. Haar wang was warm en vochtig. Verschrikt vlogen haar ogen open en ze bekeek haar hand, waar haar bloed aan zat. Met afschuw keek ze op van haar hand om vervolgens haar vader aan te kijken, maar die was weg. Ze bleef verward tegen de muur leunen. Wat was er gebeurd? Vroeg ze zich af. Waarom sloeg hij me? Ze kon er geen antwoord op geven.
Moeizaam zette ze zich af van de muur en wankelde. Strompelend liep ze de trap op om naar haar kamer te gaan en haar gezicht te bekijken. Ze moest weten of het ermee door kon of dat het ernstig was.
Ze liep naar haar rommelige bureau en liet zich zakken op haar stoel. Ze zag dat haar wang onder het bloed zat. Ze pakte een paar velletjes tissues en maakte haar gezicht schoon. Gelukkig bedekte haar lange donkere haren het grootste deel van de wond als ze het los hield. Ze probeerde te glimlachen naar haar spiegelbeeld, maar dat mislukte. Haar glimlach leek eerder op een grimas. Zuchtend stond ze op en liep naar beneden. Ze trok de deur open, ritste haar jas dicht en liep de voortuin uit. Achter zich hoorde ze voetstappen de trap af komen, maar ze liep stug door. Ze wilde weg uit huis, het kon haar niet schelen waar.
“Wat denk je dat je aan het doen bent?” hoorde ze haar vader achter zich schreeuwen. Haar hart bonkte wild in haar borstkas toen ze stil ging staan; wat moest ze nu doen? Ze kon snel weg rennen, maar ze kon ook blijven staan en een ruzie met haar vader ondergaan. De eerste optie leek haar het beste, maar ze wist nu al dat ze daar later spijt van zou hebben. Haar vader zou nog bozer worden. Daarom besloot ze te blijven staan.
Langzaam draaide ze zich om, haar ogen op de stoep gericht. Ze wachtte af wat haar vader ging doen, of hij weer tegen haar zou uitvallen of juist niet.
Zijn voetstappen snelden over het tuinpad en ze keek voorzichtig omhoog. Het gezicht van haar vader was rood van kwaadheid. Gwendoline deinde achteruit toen hij haar arm wilde vastgrijpen en rende langs hem heen het huis in.
“Laat me met rust!” riep ze gesmoord, terwijl ze naar boven rende en haar slaapkamerdeur achter zich dichtsmeet. Ze hoorde haar vader haar voor de zoveelste keer achter zich aan komen en zuchtte terwijl ze zich op haar bed liet vallen. Hoe lang ging dit nog door? Ze wilde dat het ophield. Ze bood dan ook geen weerstand meer toen haar vader haar kamer binnen kwam sjokken, haar van het bed trok en haar tegen de muur aan kwakte. Het had geen zin meer om zich af te weren. Papa gaat toch wel door, dacht ze somber toen hij haar arm greep en haar overeind trok.
“Je moet eens ophouden met geheime dingen doen, trut!” schreeuwde hij kwaad en hij sloeg haar in haar gezicht.
“Au!” riep Gwendoline. Ze legde haar vrije hand op haar bebloede wang. “Jij moet eens ophouden met idiote dingen doen!” voegde ze er met overslaande stem aan toe.
Maartje
Vulpen
Vulpen

MooiMooi. Arme Gwendoline. leest lekker vlot! (:
Destiny is build a bridge, to the one you love.
x Sanne
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Sterk beginnetje! Ik zit er meteen helemaal in :) Arme Gwendoline, haar situatie lijkt me echt vreselijk... Misschien zou je nog iets meer over de omgeving kunnen vertellen. verder helemaal super :super
The quiet scares me cause it screams the truth
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

Bedankt alletwee!
Hoofdstuk 3
De volgende dag toen Gwendoline zich waste in de badkamer en een blik in de spiegel wierp, zag Gwendoline dat haar verwondingen niet weg waren. Door dat nieuws besefte ze dat dit geen leuke dag op school zou worden. Denkend aan de vorige keer toen ze geslagen was en ze naar school was gegaan, maakte ze haar ontbijt klaar in de stoffige keuken. De vorige keer hadden haar klasgenootjes haar uitgelachen en gevraagd hoe ze aan die schaafwondjes kwam. Ze had geantwoord dat ze de vorige dag was gevallen van haar fiets en dat ze zich toen had verwond. Niemand had haar geloofd. De dagen die toen hadden gevolgd, hadden ze haar uitgelachen, maar dat ging na een week over. Ze hoopte dat dat nu ook zou gebeuren.
Nadat Gwendoline klaar was met eten, vertrok ze met bonzend hart naar haar school. Het schoolplein was vol met rokende leerlingen, zag ze. Zenuwachtig streek ze haar haren over haar wond op haar wang. Jammer genoeg kon ze haar blauwe oog niet gemakkelijk verbergen. Nu zou ze een andere leugen verzinnen voor haar verwondingen, want een blauw oog kreeg je niet als je was gevallen van je fiets. Misschien kon ze vertellen dat ze werd aangevallen door hangjongeren? Dat was wel een goede leugen. Het had hetzelfde resultaat.
Gwendoline propte haar jas in haar kluisje en wachtte totdat de bel ging. Ze zag in de minuten die volgden haar klasgenoten de aula binnenkomen. Sommigen keken naar haar, maar de meesten negeerden haar. Op het moment dat de bel ging, liep ze naar het lokaal waar Nederlands had en ging zitten. De andere leerlingen druppelden in de minuten die volgden het lokaal binnen. Gwendoline zag hoe de meeste klasgenoten haar aangaapten, hun vrienden aanstootten om vervolgens haar aan te wijzen. Nancy, het meisje dat onder deze les altijd naast haar zat, liep aarzelend naar haar toe.
“Hé, wat is er met je gezicht gebeurd?” vroeg ze toen ze op de stoel naast Gwendoline neerplofte. Die haalde haar schouders op. De leerlingen om hen heen stopten met praten en keken geïnteresseerd toe.
“Ik eh, ik ben aangevallen door wat jongeren,” loog ze mompelend. Een jongen achter haar begon te joelen.
“Gwendoline is aangevallen door jongeren!” schreeuwde hij door de klas. Meer klasgenoten begonnen te joelen. Nancy boog zich wat dichter naar haar toe en fluisterde: “Wie waren die jongeren dan? En met hoeveel waren ze?” Haar gezicht stond bezorgd, blijkbaar was zij de enige in de klas die Gwendoline geloofde. Ze kon altijd goed opschieten met haar, zij nam haar tenminste serieus. Kon ze haar dan ook de waarheid vertellen? Zou ze haar geloven als ze vertelde dat haar vader haar dit had aangedaan? Ze durfde het niet, ze kon het niet opbrengen om dit ooit aan iemand te vertellen. Dit was haar geheim, alleen haar ouders en zij wisten hier vanaf. Ze wist zeker dat niemand het zou geloven. Nee, ze besloot om het niet te vertellen.
“Ik ken ze niet,” begon ze, “maar ze waren iets ouder dan ik. Het waren vier jongens.” Het deed haar goed om niet de waarheid te vertellen. Ze richtte haar blik naar het bureau van mevrouw De Wit, haar docent Nederlands. Die trok de deur achter zich dicht, nadat ze het lokaal binnen kwam met een kop koffie in haar handen.
“Goedemorgen, iedereen,” riep mevrouw De Wit om de klas tot stilte te brengen. “Ik ga de namenlijst even langs om te controleren of iedereen er is en of er nog absenten zijn.” Gwendoline keek hoe ze ging zitten achter haar bureau en haar computer opstartte. Ze voelde dat Nancy haar aanstootte en keek haar verwachtingsvol aan.
“Wat deden die jongens dan?” vroeg Nancy met opgetrokken wenkbrauwen. Gwendoline zuchtte. Hoelang ging ze nog door met haar ondervragen? Straks verraadde ze zichzelf door een verkeerd antwoord te geven.
Plotseling vloog er een prop papier op haar tafel. Ze keek nieuwsgierig om zich heen om te zien wie het had gegooid en zag aan de andere kant van de klas de populaire meiden bij elkaar zitten. Hun hoofden waren grijnzend naar haar gericht, waaruit ze wist dat zij de prop hadden gegooid.
“Maak open!” siste Nancy opgewonden. Gwendoline draaide zich naar haar toe en opende de prop. In grote letters stond er:

Wat een trut ben jij dat je niet eens je eigen leeftijdsgenoten aankunt! Jij bent echt een bitch! Wij zullen aan de rest van de klas vertellen wat jij bent. Hopelijk kun je dan bewijzen dat je jezelf kunt redden in deze maatschappij en hopelijk zul je dan meer vrienden krijgen! Je bent gewaarschuwd!

Dit geloofde ze niet. Moest ze nu echt gaan bewijzen dat ze zichzelf kan redden? Dat sloeg nergens op. Verbouwereerd keek ze naar Nancy, die aandachtig het stukje papier bekeek. Nadat ze was uitgelezen, barstte ze in lachen uit.
“Haha! Nou, Gwen, ik wens je veel succes!” riep ze en ze liep naar de andere meiden, die lachend een gesprek met haar begonnen. Gwendoline scheurde de brief in stukken en legde ze die in haar etui. Ze besefte dat ze Nancy niet had mogen vertrouwen. Zij was net zoals de rest, ze wilde bij de populaire leerlingen horen. En blijkbaar beschouwden zij Gwendoline niet als populair. Ze keek nog eens naar de meiden en zag tot haar schrik dat er nu ook jongens bij waren gekomen. Ze waren zo te zien bezig om de rest over haar te vertellen. Boosheid begon zich in haar te borrelen. Als straks de hele klas zich tegen haar keerde, wist ze dat ze dat niet lang vol kon houden. Ze moest iets doen om hen te vertellen dat ze verkeerd bezig waren, dat het niet waar was hoe ze over haar dachten. Ze besloot om het volgende uur te gaan spijbelen om hier verder over na te denken. Ze moest iets ondernemen, anders gingen ze vast aan de hele school vertellen dat zij niemand aan kon.
In de minuten tot de bel ging, bedacht ze waar ze het komende uur het beste kon spijbelen. In de aula werd ze vast gezien door een leraar, net zoals op het schoolplein. Ze bedacht dat ze het beste dat uur in het winkelcentrum door kon brengen. Daar was vrijwel niemand van school die haar herkenden.
“Ruim jullie spullen op en wacht tot de bel gaat,” riep mevrouw De Wit. Gwendoline legde haar ongeopende tas op haar tafel en keek naar de anderen die druk bezig waren met hun spullen in hun tas op te bergen. Toen de bel ging, liep ze snel het lokaal uit richting haar kluisje waar ze haar jas pakte en naar buiten ging.
Het was rustig in het winkelcentrum. Het was te zien dat veel mensen nu aan het werk waren en dat veel scholieren op school zaten. De enige jongeren die ze kon ontdekken, zaten aan een tafeltje te praten. Het waren twee jongens die ouder waren dan zij. Ze herinnerde zich haar leugen en grinnikte. Ze liep langzaam naar hen toe; misschien begrepen zij haar wel. Naast het tafeltje bleef ze stilstaan, de jongens in zich opnemend. Één van hen keek op en schraapte luidruchtig zijn keel.
“Heb je soms gevochten, of zo?” grapte hij lachend en hij streek een blonde pluk uit zijn ogen. De andere jongen bekeek haar nu ook. Gwendoline glimlachte verlegen tegen hem.
“Zoiets, ja. Mag ik bij jullie komen zitten?” vroeg ze. De blonde jongen schoof de stoel naast hem naar achteren en gebaarde dat ze daarop kon gaan zitten. Dankbaar zette ze haar tas naast zich neer en ging zitten. “Ik ben Gwendoline.”
“Hey!” riep de tweede jongen tegenover haar. “Ik ben Joe en die gast naast je is Roy. Wil je er ook één?” Hij hield haar een sigaret voor. “Is lekker, hoor,” voegde hij er aan toe.
Aarzelend pakte ze de sigaret en bekeek hem eerst langdurig voordat ze er een trek van nam. Het was lang geleden dat ze had gerookt. De rook die ze inademde leek haar wel te verwelkomen. Het was een vertrouwd gevoel.
“Jij hebt vaker gerookt?” vroeg Roy die zelf ook een sigaret opstak. Hij haalde diep adem, sloot met een glimlach zijn ogen en haalde de sigaret uit zijn mond om weer diep uit te ademen.
Gwendoline knikte en stak haar sigaret weer in haar mond. Ze keek op haar horloge en schrok. Het was al drie kwartier verder, het derde lesuur kon elk moment beginnen.
“Wat is er, Gwen?” vroeg Joe toen, haar ongeruste gezicht bekijkend.
“Ik moet zo terug, anders kom ik te laat voor mijn volgende les,” riep ze verschrikt uit en ze griste haar tas van de grond terwijl ze vlug opstond. In haar ooghoeken zag ze dat Roy begon te lachen.
“Wat kan jou je lessen toch schelen? Ik wil eerst weten wat er met je is gebeurd, meid!”
DramaQueen
Potlood
Potlood

Ik vind het een raar, maar interesant verhaal :) Kzou graag nog iets meer willen zien ervan, ik hoop dat het spannender word.
En wat een kinderachtige indjes weer in haa rklas.
-= Vergeef me voor mijn spelling! Ben dyslecties!! =-
x Sanne
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Leuk stukje weer, goed geschreven :) Ik vind het wel een beetje ongeloofwaardig overkomen eerlijk gezegd. Ik kan me best voorstellen dat klasgenoten een hekel aan je hebben en je uitlachen, maar of het nou echt zo zou gaan? Het stukje met Nancy vind ik ook een beetje vreemd. Ze kon altijd al goed met haar opschieten en nu dit? En waar is de lerares gebleven als Nancy opeens bij het populaire groepje gaat zitten lachen en praten, zegt ze daar niets van?
Het stukje dat ze met Roy en Joe zit vind ik wel goed geschreven, maar je tijd klopt daar niet helemaal volgens mij. Het ene moment zit ze er net en krijgt ze een sigaret en het volgende moment inhaleert ze en zijn er al drie kwartier voorbij?
De omgeving heb je al een stuk beter omschreven, maar het uiterlijk van de personen mis ik nog een beetje. Ook zou ik graag net iets meer gevoelens en gedachtes lezen :)
Als laatste: probeer niet te vaak dezelfde naam achter elkaar gebruiken. Dus niet: Gwendoline dit, Gwendoline dat, maar wissel ook eens af met bijvoorbeeld ze.

Het klinkt misschien een beetje afzeikerig, maar zo is het niet bedoeld hoor! Ik vind de verhaallijn leuk en interessant en ik ben benieuwd hoe het met Gwendoline verder gaat. Je maakt weinig foutjes en het leest lekker vlot. Ga zo door :super
The quiet scares me cause it screams the truth
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

@ Sanne: dank je wel! Ik heb hoofdstuk 3 opnieuw geschreven, omdat ik vind dat je gelijk hebt. Het was erg ongeloofwaardig en raar geschreven.
Jij ook erg bedankt, DQ!

-----

Hoofdstuk 3

De volgende dag toen Gwendoline zich waste in de badkamer en een blik in de spiegel wierp, zag Gwendoline dat haar verwondingen niet weg waren. Door dat nieuws besefte ze dat dit geen leuke dag op school zou worden. Denkend aan de vorige keer toen ze geslagen was en ze naar school was gegaan, maakte ze haar ontbijt klaar in de stoffige keuken. De vorige keer hadden haar klasgenootjes haar uitgelachen en gevraagd hoe ze aan die schaafwondjes kwam. Ze had geantwoord dat ze de vorige dag was gevallen van haar fiets en dat ze zich toen had verwond. Niemand had haar geloofd. De dagen die toen hadden gevolgd, hadden ze haar uitgelachen, maar dat ging na een week over. Ze hoopte dat dat nu ook zou gebeuren.
Nadat Gwendoline klaar was met eten, vertrok ze met bonzend hart naar haar school. Het schoolplein was vol met rokende leerlingen, zag ze. Zenuwachtig streek ze haar haren over haar wond op haar wang. Jammer genoeg kon ze haar blauwe oog niet gemakkelijk verbergen. Nu zou ze een andere leugen verzinnen voor haar verwondingen, want een blauw oog kreeg je niet als je was gevallen van je fiets. Misschien kon ze vertellen dat ze werd aangevallen door hangjongeren? Dat was wel een goede leugen. Het had hetzelfde resultaat.
Gwendoline propte haar jas in haar kluisje en wachtte totdat de bel ging. Ze zag in de minuten die volgden haar klasgenoten de aula binnenkomen. Sommigen keken naar haar, maar de meesten negeerden haar. Op het moment dat de bel ging, liep ze naar het lokaal waar Nederlands had en ging zitten. De andere leerlingen druppelden in de minuten die volgden het lokaal binnen. Gwendoline zag hoe de meeste klasgenoten haar aangaapten, hun vrienden aanstootten om vervolgens haar aan te wijzen. Nancy, het meisje dat onder deze les altijd naast haar zat, liep aarzelend naar haar toe.
“Hé, wat is er met je gezicht gebeurd?” vroeg ze toen ze op de stoel naast Gwendoline neerplofte. Die haalde haar schouders op. De leerlingen om hen heen stopten met praten en keken geïnteresseerd toe.
“Ik eh, ik ben aangevallen door wat jongeren,” loog ze mompelend. Ze zag dat de anderen het niet meer boeiend vonden en zich weer omdraaiden naar hun vrienden. Nancy boog zich wat dichter naar haar toe en fluisterde: “Wie waren die jongeren dan? En met hoeveel waren ze?” Haar gezicht stond oprecht bezorgd. Kon ze haar de waarheid vertellen? Zou ze haar geloven als ze vertelde dat haar vader haar dit had aangedaan? Ze durfde het niet, ze kon het niet opbrengen om dit ooit aan iemand te vertellen. Dit was haar geheim, alleen haar ouders en zij wisten hier vanaf. Ze wist zeker dat niemand het zou geloven. Nee, ze besloot om het niet te vertellen.
“Ik ken ze niet,” begon ze, “maar ze waren iets ouder dan ik. Het waren vier jongens.” Het deed haar goed om niet de waarheid te vertellen. Ze richtte haar blik op de docent Nederlands die de deur achter zich dichtdeed.
“Goedemorgen, iedereen,” riep de lerares om de klas tot stilte te brengen. “Ik ga de namenlijst even langs om te controleren of iedereen er is en of er nog absenten zijn.” Gwendoline keek hoe ze ging zitten achter haar bureau en haar computer opstartte. Ze voelde dat Nancy haar aanstootte en keek haar verwachtingsvol aan.
“Wat deden die jongens dan?” vroeg Nancy met opgetrokken wenkbrauwen. Ze zuchtte. Hoelang ging ze nog door met haar ondervragen? Straks verraadde ze zichzelf door een verkeerd antwoord te geven.
Plotseling vloog er een prop papier op haar tafel. Ze keek nieuwsgierig om zich heen om te zien wie het had gegooid en zag aan de andere kant van de klas de populaire meiden bij elkaar zitten. Hun hoofden waren grijnzend naar haar gericht, waaruit ze wist dat zij de prop hadden gegooid.
“Maak open!” siste Nancy opgewonden. Gwendoline draaide zich na een blik op de lerares geworpen te hebben naar haar toe en opende de prop. In ronde letters stond er:

Hey Gwennie,
Ga je vanavond mee uit met ons? We gaan naar de disco en daarna naar een kroeg. Leuke jongens spotten en dronken worden! Wordt gezellig!
Antwoord terug als je mee wil of niet.
Xxx

Verbouwereerd keek ze naar Nancy, die aandachtig het stukje papier bekeek. Nadat ze was uitgelezen, glimlachte ze.
“Haha! Nou, Gwen, volgens mij vinden ze je opeens aardig!” riep ze.
“Ja, volgens mij ook ja…” grijnsde ze terug. Ze pakte haar pen en schreef terug dat ze vanavond al een andere afspraak had. Nancy gooide de prop terug nadat ze mee had gelezen.
“Heb je vanavond echt een andere afspraak?” vroeg ze aan haar. Die haalde haar schouders op. Wat moest ze zeggen? Het klonk vast vreemd als ze zei dat ze geen zin had om met de populaire meiden mee uit te gaan. Na een korte stilte opende ze toch haar mond.
“Nanc, je weet hoe ze zijn, toch?” vroeg ze voorzichtig. “Ik weet nu al dat ze me dronken willen voeren. Ze kunnen zich vast niet voorstellen hoe het eruitziet als ik uitga.” Ze draaide zich om naar de meiden. Die waren druk in gesprek, zag ze.
“Dat is zo, ja. Maar ik zou gewoon met ze uit gegaan, als ik jou was. Maarja.”
“Zou jij dronken willen worden, dan?” lachte ze en ze streek door haar roodbruine haren. Ze hoorde haar vriendin naast zich grinniken en keek haar aan.
“Ik weet hoe je daaraan kan ontkomen,” grijnsde die. Gwendoline zuchtte en pakte haar schrift om te beginnen met Nederlands.
In de minuten tot de bel ging, bedacht ze waar ze het komende uur het beste kon doorbrengen. Ze had dan een tussenuur en Nancy had nog aardrijkskunde. Ze bedacht dat ze het beste dat uur in het winkelcentrum door kon brengen. Misschien zag ze nog wat leuke kleding die ze kon kopen. Toen de bel ging, liep ze snel het lokaal uit richting haar kluisje waar ze haar jas pakte en naar buiten ging.
Het was rustig in het winkelcentrum. Het was te zien dat veel mensen nu aan het werk waren en dat veel scholieren op school zaten. De enige jongeren die ze kon ontdekken, zaten aan een tafeltje te praten. Het waren twee jongens die ouder waren dan zij. Ze herinnerde zich haar leugen en grinnikte. Ze liep langzaam naar hen toe. Naast het tafeltje bleef ze stilstaan, de jongens in zich opnemend. Één van hen keek op en schraapte luidruchtig zijn keel.
“Heb je soms gevochten, of zo?” grapte hij lachend en hij streek een blonde pluk uit zijn ogen. De andere jongen bekeek haar nu ook. Gwendoline glimlachte verlegen tegen hem.
“Zoiets, ja. Mag ik bij jullie komen zitten?” vroeg ze. De blonde jongen schoof de stoel naast hem naar achteren en gebaarde dat ze daarop kon gaan zitten. Dankbaar zette ze haar tas naast zich neer en ging zitten. “Ik ben Gwendoline.”
“Hey!” riep de tweede jongen tegenover haar. “Ik ben Joe en die gast naast je is Roy. Wil je er ook één?” Hij hield haar een sigaret voor. “Is lekker, hoor,” voegde hij er aan toe.
Aarzelend pakte ze de sigaret en bekeek hem eerst langdurig voordat ze er een trek van nam. Het was lang geleden dat ze had gerookt. De rook die ze inademde leek haar wel te verwelkomen. Het was een vertrouwd gevoel.
“Jij hebt vaker gerookt?” vroeg Roy die zelf ook een sigaret opstak. Hij haalde diep adem, sloot met een glimlach zijn ogen en haalde de sigaret uit zijn mond om weer diep uit te ademen. Gwendoline knikte en stak haar sigaret weer in haar mond.
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

“Je ziet er niet uit!” riep Roy en hij gaf Joe en haar weer een sigaret. “Neem maar, dat helpt.”
Ze pakte de sigaret lachend aan en stak hem aan met de aansteker van Roy, die hij haar aanreikte. Ondertussen bedacht ze hoe ze het beste een antwoord kon geven. Het leek haar het beste om bij gisteren te beginnen, wat haar vader had gedaan.
“Nou, zoals jullie zien, ben ik aardig te pakken genomen,” grimaste ze en ze vertelde het verhaal over haar vader. Het waren vreemde jongens, het was vast niet erg om het tegen hen te vertellen.
Nadat ze klaar was, waren de jongens sprakeloos. Ze voelde zich opgelucht dat ze het aan iemand kon vertellen. Joe keek haar met open mond aan en Roy was bleek weggetrokken.
“Heb je… dat allemaal… meegemaakt?” vroeg Joe tenslotte na een ongemakkelijke stilte. Ze knikte. De jongens leken haar gelukkig te geloven, naar hun geschokte gezichten te zien. Misschien waren dit jongens met wie ze bevriend kon worden. Ze hoopte het in ieder geval, ze hadden tenslotte ook naar haar verhaal geluisterd. Verwachtingsvol keek ze naar hen.
“Denken jullie dat, eh, er iets aan gedaan kan worden?” vroeg ze hoopvol.
“Tja,” zuchtte Roy, “we kunnen niet één, twee, drie naar je vader gaan en vertellen dat hij onmiddellijk moet stoppen met jou te gaan slaan. Ik denk niet dat hij dat zo snel afleert, hoor.” Hij keek haar glimlachend aan. “Maar wees maar niet bang, ik wil je best helpen in deze moeilijke tijd voor je.”
Gwendoline knikte zwijgend, ze voelde dat ze een brok in haar keel kreeg. Roy klopte bemoedigend ophaar schouder en pakte nog een pakje sigaretten uit zijn jaszak.
“Wil iemand er nog eentje?” vroeg hij, maar niemand reageerde. Hij haalde zijn schouders op en stak zijn sigaret aan.
“Wat zullen we nu doen?” vroeg Joe en hij stond op. Gwendoline volgde zijn voorbeeld en hees haar tas om haar schouders.
“We kunnen door het winkelcentrum slenteren?,” antwoordde ze, op haar horloge kijkend. Ze had nog een half uur tot de volgende les begon. “Zullen we ergens iets gaan eten? Ik begin honger te krijgen.” Roy stemde ermee in en stond ook op. Gedrieën liepen naar de dichtstbijzijnde patatkraam.
De minuten die volgden gingen snel voorbij. Gwendoline mocht de jongens graag en ze merkte dat zij haar ook aardig vonden. Toen ze weer naar school moest, namen ze afscheid van elkaar, afsprekend dat ze elkaar morgen weer zouden zien.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Vind het helemaal niet raar geschreven hoor, het leest juist erg fijn. Het tempo is precies goed, vooral de balans tussen haar gedachten en dingen die er gebeuren, zeg maar. Ook heb je de citaten, alles wat mensen zeggen, mooi laten overlopen. Je valt niet in herhaling en het leest heel natuurlijk. Ik vind het juist erg goed geschreven!
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Mooi gedaan! Je weet precies hoe Gwendoline zich voelt! Mooi gedaan.
Alleen, ik denk niet dat 3 sigaretten na elkaar roken gezond is? Nouja x) Mooi geschreven! :D
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

Bedankt allebei! Jullie reacties helpen me met verder schrijven. Daar ben ik echt blij mee!

----

Hoofdstuk 4

Zodra Gwendoline de sleutel in het slot stak en de deur openmaakte, werd ze bedwelmd door de geur van alcohol. Ze wist meteen dat haar moeder had gedronken. Nog denkend aan haar nieuwe vrienden hing ze haar jas op en pakte in de keuken wat te drinken voor zichzelf. Het stoffige aanrecht stond vol met vuile borden en pannen van de afgelopen dagen. Ze wist dat het weer zover was dat zij dat mocht schoonmaken. Haar moeder deed het nu toch niet, die was de komende dagen waarschijnlijk nog dronken. En haar vader had zich nooit met het huishouden bemoeid.
Gwendoline dronk snel haar glas appelsap leeg en spoelde het goed af. Daarna begon ze met de afwas. Toen ze bijna klaar was, hoorde ze sloffende voetstappen de keuken inkomen en ze keek over haar schouder om te zien wie het was. Haar moeder stond tegen de deurpost geleund naar haar dochter te kijken. Die keek vlug weer naar haar bord, waar ze nog mee bezig was.
“Is er iets?” vroeg ze voorzichtig. Ze schraapte de etensrechten van het bord af. Het bleef lang stil voordat haar moeder antwoordde.
“Nee, niets,” mompelde haar moeder. “’Ik wilde je bedanken…” Gwendoline draaide zich verrast om. Haar moeder wilde haar bedanken? Ze zag dat haar moeder wegliep naar de woonkamer. Ze had een bierflesje in haar hand.
“Bedanken waarvoor?” vroeg Gwendoline benieuwd, maar haar moeder liep door. Misschien heeft ze me niet gehoord, dacht ze teleurgesteld. Haar moeder bedankte haar nooit, haar ouders waren namelijk te veel met zichzelf bezig.
“Afwas,” hoorde ze haar moeder zeggen en ze liep haar achterna. Was dit nu haar eigen moeder, die zich alleen maar met drank bezig hield? Ze geloofde haar ogen niet.
“Oké. Nou ja, bedankt,” zei ze verbluft.
“Wat zit er op je wang?” Haar moeder sprak met een dikke tong vanwege de drank, hoorde ze.
“Niets,” antwoordde ze vlug terwijl ze met een bruine lok haar wang bedekte. Ze draaide zich met bonzend hart om. Hoe zou haar moeder reageren als ze wist dat haar man dit had aangericht? Ze zou haar niet geloven, dat wist ze nu al. Ze liep de woonkamer uit en ging op de eerste trede van de trap zitten. Dat was echt het vreemdste gesprek ooit wat ze met haar moeder heeft gevoerd. Ze keek op toen ze haar moeder in de deuropening kwam staan.
“Gaat het wel goed met je?” vroeg ze terwijl ze een flesje bier naar haar mond bracht. Gwendoline haalde haar schouders op en wendde haar hoofd af. Wat moest ze hier nou weer op antwoorden? Zou haar moeder nu werkelijk willen weten hoe het met haar gaat? Ze schudde haar hoofd. Nee, zo was haar moeder niet.
“Wat is er gebeurd dan?” vroeg haar moeder.
“Er is niets!” riep Gwendoline uit en in een reflex stond ze op. “Waar bemoei je je mee?” Tranen sprongen in haar ogen en machteloos keek ze haar moeder aan, die duidelijk uit het veld geslagen was. Ze kreeg een brok in haar keel en haalde diep adem.
“Wat doet die wond dan op je wang?”
Nogmaals schudde ze haar hoofd. Wat wilde haar moeder van haar? Sinds wanneer bekommerde ze zich om haar dochter? Een traan druppelde over haar wond die begon te branden met de aanraking van het vochtige traanzout.
“Wat doet het er nog toe?” mompelde ze met een verstikte stem. Ze draaide zich om en rende de overige treden op naar haar kamer waar ze de deur achter zich dichtgooide. Haar tranen kregen de vrije loop terwijl ze op haar bed plofte en het kussen op haar hoofd drukte. Ze herinnerde zich hoe haar vader naar haar toe kwam nadat hij haar tegen de muur aan had gegooid. Die blik in zijn ogen zal ze nooit meer vergeten. Hij had haar woedend aangekeken, alsof hij haar wilde vermoorden. Misschien wilde hij dat ook wel, dacht ze somber. Hij had haar omhoog gehesen aan haar shirt en wilde haar opnieuw slaan, maar had zich waarschijnlijk bedacht. Hij had haar namelijk losgelaten en was briesend als een stier haar kamer uitgelopen. Een snik ontsnapte ut haar keel en ze drukte het kussen nog steviger om haar hoofd heen. Waarom had hij haar dit aangedaan? Had hij haar echt willen vermoorden? Ze beet op haar lip. Wat zou hij vanavond doen? Ze hoopte dat hij haar met rust zou laten. Ze wilde niet weer zien hoe hij haar woedend aankeek. Het was al erg genoeg dat ze dat in haar herinnering zag.
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

Een deel van het nieuwe hoofdstuk. Ik had niet zo veel inspiratie :(

----

Hoofdstuk 5

Het was lekker weer toen Gwendoline met Nancy naar buiten liep in de laatste pauze. Dat had blijkbaar heel de school gemerkt, want het schoolplein was nog voller dan gewoonlijk. De vriendinnen vonden een leeg plekje aan de andere kant van het plein en gingen tegen het ijzeren hek - wat het plein omringde – zitten. Gwendoline pakte een oud pakje sigaretten uit haar zak en haalde er eentje uit. Nadat ze de vorige keer was gestopt met roken, had ze nog een laatste pakje bewaard voor als ze nog eens ging roken, wat dan ook was gebeurd.
“Sinds wanneer rook jij?” vroeg Nancy met een vies gezicht. In dat geval verschilden zij en Gwendoline: Nancy was erg netjes opgegroeid en verafschuwde alles wat verkeerd was. Zij daarentegen kon alles doen wat ze wilde, omdat haar ouders vaak niet naar haar omkeken – op gister na.
“Maakt dat wat uit?” ontwijkte ze de vraag schouderophalend terwijl ze haar sigaret tegen het vlammetje van haar aansteker hield.
“Ja,” antwoordde Nancy uitdagend, “want ik houd niet van die rook.”
“Pech.” Ze ritste haar jas open en trok hem uit. Door het warme zonnetje was het niet meer zo koud als vanochtend.
“Ben je boos, ofzo?” reageerde Nancy verbaasd. Gwendoline schudde langzaam haar hoofd. Hoe kwam ze erop? Oké, misschien klonk ze wat kortaf, maar zo had ze het niet bedoeld. Ze liet haar hoofd tegen het hek leunen en sloot haar ogen om van de zon te genieten.
“Sorry.” Ze hoorde haar naast zich wat brommen en glimlachte. Ze zwegen tot de pauze afgelopen waren en gingen naar hun laatste les die gelukkig snel voorbijging. Na drie kwartier stonden ze alweer buiten en liepen naar hun fietsen.
“Wat ga jij vanmiddag doen?” vroeg Nancy terwijl ze haar fiets van het slot haalde en hem uit de stalling reed. Gwendoline stapte naar achter om haar door te laten en pakte zelf ook haar fiets.
“Ik heb afgesproken met wat vrienden.” Ze stapte op en fietste langzaam het fietsenhok uit. “En jij?” Ze keek voorzichtig achterom naar Nancy, die haar inhaalde.
“Ik weet het niet. Misschien ga ik wel shoppen met mams.”
Mams. Een woord waar Gwendoline een hekel aan had en dat wist Nancy, maar ze vergat het altijd. Ze rolde daarom met ogen en richtte haar aandacht op haar fiets.
“Dan zie ik je mogen weer!” riep ze en reed bij de kruising richting het winkelcentrum.
“Veel plezier!” hoorde ze Nancy, die de andere kant op reed, haar naschreeuwen en zwaaide naar haar. Ze versnelde haar snelheid en was al snel bij het winkelcentrum aangekomen, waar ze haar fiets parkeerde en het gebouw in liep. Aan hetzelfde tafeltje zaten de jongens, alsof ze niet weg waren geweest. Ze liep naar hen toe en begroette hen blij.
“Hey!” riep ze en ging op de rand van het tafelblad zitten. “Hoe is ’t ermee?”
“Prima. Kom je van school?” antwoordde Roy. Ze knikte en keek hoe hij een joint draaide. Ze stond op en ging naast Joe zitten en legde haar tas op tafel.
“Ben blij dat je er bent,” deelde Roy mee en keek haar snel glimlachend aan, voordat hij weer verder ging met zijn joint.
“Ja, dat ben ik zelf ook,” grinnikte ze. “Wat hebben jullie allemaal gedaan vandaag?”
Joe kuchte en grijnsde schaapachtig.
“Overal en nergens wat staan hangen,” zei hij.
“En op jou zitten wachten, of course,” voegde Roy eraan toe terwijl hij zijn aansteker pakte en zijn joint aanstak. Gwendoline barste in lachen uit. Hadden die jongens geen leven? Vroeg ze zich verbaasd af.
Lessie
Vulpen
Vulpen
Contacteer:

“Dat is veel, zeg.” Ze pakte voor de tweede keer vandaar haar pakje sigaretten en stak er één aan met Roys aansteker. Die bestudeerde aandachtig haar gezicht, waar ze een zenuwachtig gevoel bij kreeg. Wat zou hij nu denken? Daar kwam ze al snel achter, want hij deed bedachtzaam zijn mond open, alsof hij heel diep nadacht. Misschien was dat ook wel zo, dacht Gwendoline.
“Jij rookt door ons, hè?” Hij nam een trek van zijn joint en blies de rook in haar gezicht, waardoor ze de wiet kon ruiken.
“Alweer, ja,” antwoordde ze zonder omwegen. Ze kon het niet ontkennen. Na die sigaretten van gister kon ze er niet meer vanaf blijven. De conclusie was dus dat ze weer verslaafd was.
“Heb je al eens dit geprobeerd?” vroeg hij en hij stak zijn joint naar haar uit.
“Is het lekker?” vroeg ze met een bedenkelijk gezicht. Er waren zoveel gevolgen als je blowde. Aan de andere kant had je dat ook met roken, maar daar was het minder erg.
De jongens barsten in lachen uit, terwijl ze hen zuur aankeek. Het was een normale vraag, vond ze. Bij het zien van haar gezicht moesten ze nog harder lachen.
“Wat?” riep ze uit. “Wat is er zo grappig?”
“Niets, neem nou maar een trek hiervan,” zei Roy terwijl hij zijn gezicht weer in de plooi probeerde te houden.
Ze pakte de joint aan en hield haar sigaret met haar andere hand vast terwijl ze een trek nam. Het was wel lekker, moest ze toegeven en ze nam nog een trek.
“Hier, je mag hem houden. Dan pak ik je sigaret wel,” glimlachte Roy en hij griste haar sigaret tussen haar vinger vandaan.
Een paar minuten zwegen ze en concentreerden ze zich op hun joints en sigaretten.
“Weet je hoe laat je thuis moet zijn?” verbrak Joe de stilte fronsend.
“Nee. Ik ga wel wanneer ik zin heb,” antwoordde ze schouderophalend.
“Wat gezellig.” Roy grijnsde terwijl hij zijn sigaret uitdrukte op het tafelblad. “Gaan we dan nog een leven zoeken in die tussen tijd, of blijven we hier doelloos zitten? Ik heb toch wel zin om wat te doen.” Hij schraapte luidruchtig zijn stoel achteruit en stond op terwijl hij zich uitgebreid uitrekte. Gwendoline grinnikte en plette haar joint ook op de tafel.
“We kunnen de winkels afgaan?” suggereerde ze en ze stond op terwijl ze haar tas van de tafel pakte. Roy knikte goedkeurend en wenkte Joe, die versuft als enige nog op zijn stoel zat.
“Kom op, Joe, wat ben je toch traag vandaag!” riep hij en greep hem bij zijn jas om hem van zijn stoel te trekken. “Wilde je soms als enige hier achterblijven?”
Joe schudde zijn hoofd terwijl hij zich uit Roy’s greep trok. Ze liepen over het plein naar een winkelstraat.
“Welke winkel eerst?” vroeg hij toonloos.
“Hier is de Free Record Shop. Zullen we naar cd’s en dvd’s kijken?” opperde Gwendoline, wijzend naar de dichtstbijzijnde winkel. De jongens knikten en ze liepen naar binnen, waar de muziek hen tegemoet kwam. Achter de kassa stonden een paar meisjes te giechelen. Een andere verkoper stond computergames in een schap te plaatsen. De vrienden liepen naar het schap ernaast en bekeken de spelletjes. Er was veel variatie, van paardengames tot vechtspellen. Roy pakte met glinsterende ogen een spel van het schap en bekeek hem langdurig.
“Wat heb je daar?” vroeg Gwendoline benieuwd terwijl ze over zijn schouder mee probeerde te kijken. Hij draaide het spel zodat ze kon zien wat voor game het was. Het was duidelijk een vechtspel, aan de afbeelding te zien. “Gadsie,” mompelde ze en wendde haar blik af. Blijkbaar waren alle jongens hetzelfde: ze hielden allemaal van vechtspelletjes.
Gesloten

Terug naar “De Grote Zolder”