@Denzil: goed, dan heb ik hier speciaal voor jou een langer stukje 
Het was donker, op een enkele kaars die op het bureau brandde na. De gordijnen voor het raam waren gesloten.
Aisha’s aandacht werd getrokken door een kleine schittering op de luie stoel waar Carlos eerder in had gezeten. Snel krabbelde ze overeind. Als een slaapwandelaarster liep Aisha naar de stoel toe en boog voorover.
‘Hij was er toch wel toe in staat,’ fluisterde Aisha, terwijl haar handen zich om het kristal sloten, en het voorzichtig optilden.
‘Wat was je ermee van plan, Carlos? In stukken slaan en een deel weggeven? Het verkopen aan de hoogste bieder?’
‘Geen van beide.’
Verschrikt draaide Aisha zich om. Carlos stond nonchalant tegen de deurpost aangeleund, gekleed in een van zijn avondjassen, en glimlachte spottend tegen Aisha.
‘Een van de bediendes hoorde gebonk vlak bij mijn studeerkamer. Ze heeft me meteen geïnformeerd,’ glimlachte hij nietszeggend. Aisha bekeek hem met argusogen.
‘Waarom heb je het beeld van Demeter vernield?’
Calos’ glimlach werd breder. Op zijn gemak liep hij naar Aisha toe, die gespannen een paar stappen achteruit deed.
‘W-wat ben je van plan?’ stamelde Aisha. Ze begon het erg benauwd te krijgen, naarmate Carlos steeds dichterbij kwam. Opeens verdween zijn hand in het zakje van zijn avondjas, en haalde er een bundeltje papieren uit.
‘Hier.’
Verbaasd nam Aisha de papieren aan, en keek vervolgens vragend naar hem op.
‘Ik heb geen zin om alles aan je uit te moeten leggen,’ zei hij, en haalde zijn schouders op. ‘Neem alle tijd die je nodig hebt.’
Aisha raakte in de war door die vriendschappelijke behandeling. Wat was zijn bedoeling? Kon ze gewoon gaan zitten lezen, zonder bang te hoeven zijn over wat hij in de tussentijd deed?
Uiteindelijk ging Aisha voorzichtig in de luie stoel zitten, zonder Carlos uit het oog te verliezen. Die laatste liep naar het bureau, nam plaats op de stoel en wachtte geduldig tot Aisha zou beginnen met lezen. Zijn grijns was mogelijk nog breder geworden.
14-06-1830
Alle voorbereidingen zijn getroffen. Uw schip ligt klaar in de haven, het vertrekt wanneer u dat beveelt, heer C. Plutus. Tevens moet ik u er op wijzen dat het weken tot maanden kan duren voor u op uw plaats van bestemming bent.
Hoogachtend,
Abdias Xenos
Vragend richtte Aisha zich op. Carlos gebaarde dat ze door moest lezen.
23-06-1830
Goed om te horen dat u veilig bent aangekomen. Uw nieuwe naam, Carlos Quatro, samen met alle vervalste bewijzen die er bij horen, zijn opgestuurd. Over drie dagen zijn ze bij u. Ik zie uw verslag van de vorderingen gaarne tegemoet.
Hoogachtend,
Abdias Xenos
Aisha kneep haar ogen tot speetjes. Fronsend pakte ze het volgende stuk papier.
09-07-1830
Begrepen. De brief is naar Quatro gestuurd, hij zou het over ca. drie dagen moeten lezen. Gelieve de lijst met steden waar hij langs komt nogmaals te controleren:
Chenin
Kórinthos
Athene
Indien de lijst klopt, zal ik de groep die u opgesteld heeft sturen. Het klusje wordt snel geklaard.
Aisha’s hand trilde, toen ze de laatste brief pakte. Carlos staarde afwezig naar het raam, wachtend tot ze klaar was met lezen. Razendsnel en onopgemerkt vouwde ze de brief met de stedenlijst zo klein mogelijk op, en verstopte het in haar mouw. Daarna boog ze zich over de laatste brief.
18-07-1830
Ik heb bericht gekregen dat de groep Quatro opgespoord heeft. Hij verblijft momenteel in taveerne “De Specht”. Het -
De rest van de brief was weggescheurd. Aisha’s wenkbrauwen gingen een stukje omhoog.
‘Waar is de rest van de brief?’ vroeg ze ontevreden.
‘Ah, eindelijk, je bent klaar.’ Carlos sprong op, liep naar haar toe en griste de brieven uit haar handen.
‘Heb je nu een beetje door wat er om je heen gebeurt?’ zei hij neerbuigend. Aisha knikte, en keek hem woedend aan.
‘Je hebt ervoor gezorgd dat mijn vader Chenin verliet, zodat jij stiekem het kristal kon pakken om het te verkopen.’
Carlos’ grijns verdween. ‘Dit meen je niet,’ mompelde hij zacht. Volkomen onverwacht boog hij zich naar Aisha toe, greep haar arm vast en draaide hem om. Aisha piepte en klemde haar tanden op elkaar van de pijn.
‘Waar ik voor zorg, is dat iemand op mijn bevel Alfredo Quatro uit de weg ruimt en zorgt dat ik een valse achternaam krijg, zodat ik kan pakken wat mij toekomt,
idiota.’
Carlos draaide haar arm nog iets verder om en Aisha kromp in elkaar.
‘Weet je, mijn
papà was inderdaad familie van jou. Je oom, om precies te zijn. Hij zei elke keer als hij even langskwam,
Gli mostrerò mio luogo natio, Carló! Weet je wat dat betekent, of heb je ook geen talen geleerd omdat je te druk was met spelen?’
Aisha pijnigde haar hersens. Carlos sprak Italiaans. Waarom sprak hij Italiaans?
‘Ik zal je mijn geboortestad laten zien, Carló!’ gromde Carlos. ‘Hij heeft het me geleerd. Hoe ik hier moest komen. De route, hoe iedereen heette, wat voor soort mensen het waren, alles heeft hij me geleerd. En weet je waarom?’
Everyone is weird. And if someone's normal, then that's the weirdest one of all.