Vlinders voetballen niet

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Chaija
Balpen
Balpen
Contacteer:

H 1

De regen kwam met bakken uit de hemel. Rond de middenstip van het trainingsveld begon het water de strijd van het gras te winnen. De groene grassprietjes verdwenen onder een laag van troebel, bijna bruin water.
Een korte blik tussen Marcus Main de hoofdtrainer en Alex Staff zijn assistent was genoeg. De training werd afgebroken en zou binnen, in het fitness-honk verder gaan.
'Als de regen doorzet staan de velden zondag onder water, laten we hopen op een beetje zon.' Marcus trok zijn jas uit en keek op zijn horloge. Het was behaaglijk warm binnen. Zijn spelers konden nog een half uur trainen in het fitness-honk, dan zou het genoeg zijn voor vandaag.

Op dat moment fietste Jessica van school naar huis. Ze was haar regenpak vergeten en vervloekte de weergoden. Ze zag het nut niet in van de al dagen aanhoudende regen die haar al vier keer kletsnat had geregend.
Amber, haar beste vriendin had het goed bekeken. Die had sinds een week een abonnement op de metro of de tram of zelfs de bus. Die ochtend was amber dan ook elegant verschenen op school. Op rode pumps, met veel te hoge hakken met daarboven een nieuwe levi's spijkerbroek. Haar haren netjes in model en haar rode paraplu als beschermengel boven haar hoofd. Ze had hartelijk, maar met een gevoel van medelijden gelachen toen ze Jessica het schoolplein op had zien komen.
'Net niet verdronken?' Vroeg ze lachend en Jessica kon dat bevestigen.
'Ik heb het gered.' De rest van de ochtend had Jessica met natte kleding in de klas gezeten.

De training was afgelopen. De werkdag voor zijn spelers was voorbij. Genietend van een korte pauze voor de stafbespreking zou beginnen, checkte Marcus zijn email. Twee nieuwe berichten, één van zijn broer die momenteel in Engeland bij een groot staal-concern werkte en één van een goede vriendin, Aimy. Veel tijd om de mailtjes door te lezen had Marcus niet, hij zou het mailtje van Aimy vanavond wel lezen.
'Ik wil de opstelling ongewijzigd laten.' Nam Marcus het woord. Even keek hij zijn collega's aan, iedereen leek het met hem eens te zijn. 'Eventueel wil ik Jonas zijn debuut laten maken, de afgelopen week heeft hij zich tijdens de trainingen zeker bewezen.' Weer sprak niemand Marcus tegen. 'Verder ben ik ervan overtuigd dat we de drie punten binnen slepen.' Om hem heen werd geknikt.
'Zal ik Jonas op de hoogte stellen van zijn debuut?' Stelde Alex Staff voor. Marcus schudde zijn hoofd.
'Dat doe ik liever zelf. Ik bel hem vanavond wel even. Goed?'
De bespreking was snel afgelopen. Er werden nog wat kleine afspraken gemaakt, maar iedereen was er zeker van. De drie overwinningspunten van zondag waren nu al binnen.

Jessica bekeek het gezicht van haar moeder. Ze had weer wallen onder haar ogen en ze had gehuild. Er was iets mis, maar wat wist Jessica niet. Gisteren was er ook al iets mis, net als eergisteren en de dag daarvoor.
Onrustig zapte Jessica langs de verschillende tv-zenders. Op drie zenders werd een popstar, een talent of een genieg gezocht. Op twee zenders werden veel te moeilijke vragen gesteld en op nederland twee was de zoveelste bomaanslag in het buitenland te zien. Met een diepe zucht zette Jessica de tv uit.
'Wanneer ga je het mij vertellen?' Ze keek haar moeder strak aan. Jessica kende haar moeder langer dan vandaag. Twee jaar terug had haar moeder ook zwijgend, moe en ziek op de bank gezeten. Dat had ze vier weken volgehouden. Uiteindelijk had ze, met tranen in haar ogen aan Jessica verteld dat ze Kanker had. Jessica was geschrokken, maar ook opgelucht. Eindelijk wist ze wat er met haar moeder aan de hand was.
'Wat bedoel je?' De stem van haar moeder klonk vlak en de blik in haar ogen was leeg.
'Ben je weer ziek?' De woorden van Jessica klonken feller dan ze waren bedoeld en Jessica had meteen spijt. 'Sorry, zo bedoel ik het niet.' Jessica keek langs haar moeder heen naar buiten. Het was donker en gestopt met regenen.
'Ja, ik ben weer ziek. Ik weet het sinds maandag. Morgen wilde ik het je vertellen.' Dat was dus de reden dat haar moeder naar het strand wilde. Dat wilde ze twee jaar geleden ook.
'Wat gaat er nu gebeuren?' Jessica, die een overheersende angst voelde opkomen probeerde duidelijkheid te scheppen in de situatie. 'Wordt je weer behandeld? Geopereerd?'
Na enige tijd schudde haar moeder haar hoofd. Ze kon geen kant meer uit. Jessica had recht op de waarheid. Toch had ze willen wachten, ze had Jessica nog een fijn weekend gegund. Een weekend waarin ze niet wist wat er haar en haar moeder boven het hoofd hing.
'Er is niet veel meer te behandelen. Behandelen betekend tijd rekken, ik weet niet of ik dat wil.'
'Natuurlijk wil je dat.' Jessica voelde de haartjes op haar armen overeind komen. 'Misschien wordt je wel honderd als ze je behandelen. En de vorige keer heb je ook gewonnen van die rot ziekte.' Het was alsof haar eigen woorden terug-echoden in Jessica's hoofd. Ze hoorde zichzelf praten, ze hoorde hoe ze zich vast probeerde te klampen aan iedere strohalm die ze kon bedenken. Maar ze wist dat het onzin was wat ze zei. Ze wist precies hoe haar moeder ervoor had gestaan toen ze de eerste Kanker had overwonnen. De artsen waren volgens haar pessimistisch geweest, volgens haar moeder waren ze realistisch.
'We moeten er maar eens rustig over nadenken.' Jessica zag hoe haar moeder op stond. 'Wil je chocolademelk?' Dat wilde Jessica niet. Boos verliet ze de woonkamer, trok ze haar regenjack van de kapstok en stapte ze nog geen minuut later op haar fiets. Weg van haar huis, weg van haar moeder. En weg van die vreselijke rot ziekte.
Ik leef onrustig en onzeker, tussen de liefde en de leegte.
Liz
Balpen
Balpen

super leuk beginnetje :D
Ik ben ook heel benieuwd hoe de twee verhaal lijnen naar elkaar komen in het verhaal
Schrijf maar gauw verder!
You know you love me...
Chaija
Balpen
Balpen
Contacteer:

H 2
Marcus had zijn jongste speler gebeld. De pas zeventien jarige Jonas was blij geweest met het nieuws dat hij Zondag met een beetje geluk zijn debuut zou maken. Veel woorden had Marcus er niet vuil aan gemaakt. Hij had Jonas nog een fijne avond gewenst en opgehangen.
Daarna had hij het journaal gekeken, koffie gedronken, zijn hoogzwangere zus gebeld en nogmaals zijn email's gechecked. Geen nieuwe mails, alleen die van Aimy stond nog als ongelezen.

Hey Marc,

Hoe is het ermee joh? Gaat goed op je werk, of niet dan?
Ik wilde je eigenlijk weer eens spreken. Maar ik begrijp dat je het druk hebt.
Het is wel dringend, maar je moet maar kijken wanneer je tijd hebt.
Ik weet niet Marc, ik moet je gewoon wat vertellen.
Bel je mij?

Groetjes,
Aimy

Typisch Aimy, dacht Marcus. Hij verwijderde de email en sloot het internet af. Daarna zocht hij het nummer van Aimy op. Als zij iets dringend noemde, dan was het al een tijdje dringend. Even dacht Marcus terug aan twee jaar geleden. Aimy lag al een week in het ziekenhuis, pas toen belde ze hem. Ze had een simpele vraag gehad, of hij voor haar geld wilde halen bij de bank.
'Ik kan hier in het ziekenhuis niet pinnen en Jessica heeft toch geld nodig om boodschappen te doen.' Had Aimy hem uitgelegd. En Marcus had haar graag geholpen. Hij had meer hulp willen bieden, maar dat liet Aimy nauwelijks toe. Het enige waar ze zich zorgen om maakte was Jessica. Het had haar ontlast toen Marcus haar aanbood een oogje in het zeil te houden.

'Aimy? Met Marc.' Marcus keek naar de tv. Zijn hart bonkte in zijn keel. Langzaam bekroop hem het gevoel dat het mis was. Weer mis.
'Hoi Marc. Wat fijn dat je belt. Heb je even tijd?' Aimy had zichzelf net een kop koffie ingeschonken en zat op de bank. Ze bekeek haar witte sokken met een kanten randje aan de bovenkant, Jessica had een hekel aan die sokken. Ze vond ze oubollig en opzichtig. Aimy vond ze mooi, maar droeg ze niet buitenshuis.
'Natuurlijk heb ik tijd. Ik heb je email gelezen, daarom bel ik je even.' Marcus keek naar de tv. Het sportjournaal begon en op een of andere manier wist de media ook al dat Jonas Zondag zijn debuut zou maken in het eerste elftal.
'Ik... ja hoe moet ik het vertellen. Het gaat niet zo goed, denk ik.' Zenuwachtig draaide Aimy de draad van de telefoon om haar vingers. 'Ik ben in het ziekenhuis geweest, gewoon voor controle.' Haastte ze zich te zeggen. 'Het is toch niet zo goed als het moet zijn. Het is terug.'
Er viel een stilte. Marcus wist dat Aimy bedoelde en Aimy wist dat.
'Dat is flink...' Marcus slikte de lading aan scheldwoorden die hij in zijn gedachten had in en probeerde rustig verder te spreken. 'Balen joh. Zal ik langskomen?' Dat vond Aimy goed. Ze wist dat Marcus geen prater was, zeker niet via de telefoon. Bovendien maakte ze zich zorgen om Jessica.

Kwaad fietste Jessica door de stad. Ze negeerde haar mobiele telefoon, die al zeker vijf keer veel te vrolijk uit haar broekzak had geklonken. Ze negeerde rode stoplichten en vond dat iedere prullenbak die ze tegenkwam het moest ontgelden.
Pas toen het begon te regenen en ze over de Maas fietste hielden haar voeten stil. Bovenop de brug stopte ze. Met tranen in haar ogen keek ze uit over het water dat eeuwig onder haar door kabbelde.
Ze wist wat er aan de hand was. Ze wist het dondersgoed. Haar moeder had het mooi willen laten klinken of ze had het mooi willen brengen. Maar de waarheid was niet mooi en al helemaal niet mooi te brengen. Deze waarheid was keihard, als een klap in je gezicht, gevolgd door een stomp in je maag.
Boos spugde Jessica over de reling. Ze zag haar spuug in de donkere diepte verdwijnen. Haar moeder ging dood en daar kon ze niets meer aan doen. Ze kon hopen, wensen of bidden. Maar het zou haar niet helpen. Opeens begreep Jessica waarom er zoveel mensen op de wereld waren die een geloof hadden, die geloofden in een God of in een Allah of in wat dan ook. Die mensen hielden hoop, zij konden bidden om een wonder of om een goed leven na de dood. Dat kon Jessica niet. Dat had ze nooit gewild en ze had nooit geloofd.
'Na de dood is er niets.' Had ze dwars gezegd toen haar vader was overleden toen ze vier was. En dat was ze blijven zeggen en vinden. Na de dood van haar moeder was er niets. Niets, helemaal niks.

'Is Jessica weggelopen?' Aimy schudde haar hoofd. Zo wilde ze het niet noemen.
'Ze komt wel terug, daar maak ik mij geen zorgen over. Ik ben alleen zo bang dat ze nu moederziel alleen door de stad zwerft, vol van verdriet.' Marcus knikte begrijpend. Hij kende Jessica, ze was volgens hem een typische puber die van het ene op het andere moment verdwaald kon raken in een bevlieging.
Onrustig zat Marcus op de donkerblauwe twee-zits-bank tegenover de tv. Aimy had een plaid om zich heen geslagen en was op de drie-zits-bank gaan zitten. Duizenden gedachten leken haar hoofd te vullen.
'De arts zei dat ik moet kiezen. Een behandeling betekend meer tijd, maar ik weet hoe zwaar de behandelingen zijn. Ik weet niet of ik ze wéér aan kan en wat blijft er dan nog van mij over?' Er schitterden tranen in de donker bruine ogen van Aimy. Marcus had medelijden met haar, maar ook bewondering. Haar leven stond, voor de zoveelste keer, op z'n kop en toch wist ze op haar eigen manier haar gedachten en gevoelens te ordenen.
'Jessica wil dat ik alles eraan doe om beter te worden. Maar ze overziet de situatie niet.' Aimy staarde naar de laatste schoolfoto van Jessica, die in de hoek van de kamer in een houten lijstje aan de muur hing. Haar lange blonde haar viel soepel over haar schouders, dat had het altijd gedaan. Haar helder groene ogen, die ze duidelijk van haar vader had konden de blik van iedere vreemde vangen.
'Heeft de arts iets gezegd over hoe lang nog?' Marcus voelde zich steeds meer op zijn gemak. Hij had lang over de vraag nagedacht, maar hij moest hem stellen.
'Een paar maanden, hooguit een half jaar.' Uit het antwoord van Aimy kon Marcus opmaken dat ze zelf niet in een half jaar geloofde. 'Ik ben blij met iedere dag die ik nog goed met Jessica kan doorbrengen.' Aimy huilde nu. Ze had hoofdpijn en was moe.
'Zal ik Jessica gaan zoeken?' Marcus wilde iets doen. Hij zat nu al ruim een uur met Aimy in de woonkamer. Het gesprek was stroef op gang gekomen, maar uiteindelijk had Aimy hem alles verteld over de afgelopen maandag.

De arts had slecht nieuws. Dat kon Aimy zo van zijn gezicht aflezen. Bovendien zat er een verpleegkundige aan zijn zijde, dat was twee jaar geleden ook het geval geweest.
'We hebben de laatste scan en de uitslagen van het bloedonderzoek bekeken en ik heb slecht nieuws voor u.' Dat waardeerde Aimy in deze oncoloog. Hij was duidelijk, rechtdoorzee. 'U heeft twee verdachte plekjes, eentje op uw lever en eentje in uw linker long.' Aimy had zwijgend geluisterd. Ze probeerde zichzelf vol te houden dat 'verdachte plekjes' nog geen kanker hoefde te betekenen. Het hoefde niet zo te zijn en de uitslagen in haar bloed konden vast ook op een andere manier verklaard worden.
'We willen de beide plekjes graag onderzoeken. Morgen kunnen we het onderzoek doen. Als u daarmee akkoord gaat.' Natuurlijk ging Aimy daarmee akkoord. En de volgende dag reisde ze opnieuw, onder het mom van een smoes, af naar het ziekenhuis.
Zes dagen later meldde ze zich opnieuw in het ziekenhuis. Met valse hoop en dat wist ze maar al te goed, zat ze in de wachtkamer. De spuug lelijke, witte muren kwamen keer op keer op haar af. Het plastic van de blauwe stoel waar ze op zat begon als koud steen aan haar billen en bovenbenen te voelen. In de hoek van de wachtkamer zat een ouder echtpaar, Aimy schatte in dat de vrouw ziek was. Maar zeker wist ze het niet.
'Beide plekjes zijn kwaadaardig. Het spijt mij.' De arts had geen inleiding gegeven. Hij had Aimy de hand geschud, haar gevraagd te gaan zitten en toen had hij gesproken. De verpleegkundige naast hem hield Aimy nauwlettend in de gaten.
'Dat was het dus?' Aimy voelde een zenuwachtig lachje opkomen. Het was alsof ze droomde. Dit moest een droom zijn, een nachtmerrie. Dit kon niet waar zijn. Het was nog geen tijd om dood te gaan, Jessica had haar nog nodig. Bovendien voelde ze zich niet echt ziek, niet zoals twee jaar geleden. 'Hoe lang nog?' De arts had gezwegen, maar gaf nu antwoord.
'Een paar maanden. Twee, misschien drie. Maximaal een half jaar, veel langer niet.' Aimy had geknikt. Zachtjes snikkend had ze langs de arts heen gestaard, naar buiten. De zon had geschenen terwijl het regende.
Op weg had Aimy een regenboog gezien. En even, heel even had ze genoten van dat bijzondere moment. Het had haar tranen gedroogd. Ze moest sterk zijn. Zaterdag zou ze met Jessica naar het strand gaan, eerst moest ze zelf nadenken en keuzes maken.

Jessica had een uur op de brug gestaan. Ze had gehuild en gevloekt. Iedereen die haar had aangekeken had ze uitgescholden. Zelfs een voorbij lopende agent had ze eens flink de waarheid gezegd. De agent, nog geen dertig jaar, was naast haar komen staan.
'Het zit je niet mee of wel dan?' Hij had de tranen in Jessica's ogen gezien. En haar boosheid was met zoveel verdrietig gepaard gegaan, dat hij haar niets kwalijk nam.
'Wat weet jij daar nou van. Moet je niet iets nuttigs gaan doen? Weet jij veel, misschien val je straks wel dood neer. Zo gaat dat tegenwoordig.' Jessica was gebroken. Ze was in snikken uitgebarsten en liet de agent haar troosten. Ze kon hem niet vertellen wat er in haar hoofd omging, het was teveel om te benoemen. Het enige dat ze nog wist uit te brengen was dat haar moeder zou sterven en dat zij daar niets meer aan kon doen.
Tsukiko
Balpen
Balpen

Hoi chai :P Zoals je weet ben ik een groot fan van jou schrijfstijl, daar kan ik niets meer over zeggen. Wat mij echter steeds meer begint op te vallen is dat er ALTIJD 1 of ander ziektebeeld voorbij komt wapperen :$ Ik weet dat de zorg een stempel achter laat, maar ik persoonlijk zou ook wel eens iets ''nieuws'' van je willen lezen!

Uiteraard niet vijandig, en zeker niet puur pessimistisch bedoelt, (ik lees altijd dus dat ik het zeker niet ;) ) Maar ik begin ook een zekere overeenkomstigheid in je personages te ontdekken, vooral dat ze vaak zeer steriotype zijn (and yes I totally typot that :P)

Groetjes tsu ;)
Afbeelding
~ If life is like a rivier, mine must have a great big dam in it, ~
Chaija
Balpen
Balpen
Contacteer:

Klopt helemaal Tsukiko :)
Er zitten veel grote lijnen in die overal terugkomen.
Maar ik zal eens mijn best gaan doen om daar vanaf te wijken, wie weet gaat er een wereld voor mij open. Maar ja.. het schrijft wel heerlijk hoor al die drama's!

Groetjes,
Chaija!
Tsukiko schreef:Hoi chai :P Zoals je weet ben ik een groot fan van jou schrijfstijl, daar kan ik niets meer over zeggen. Wat mij echter steeds meer begint op te vallen is dat er ALTIJD 1 of ander ziektebeeld voorbij komt wapperen :$ Ik weet dat de zorg een stempel achter laat, maar ik persoonlijk zou ook wel eens iets ''nieuws'' van je willen lezen!

Uiteraard niet vijandig, en zeker niet puur pessimistisch bedoelt, (ik lees altijd dus dat ik het zeker niet ;) ) Maar ik begin ook een zekere overeenkomstigheid in je personages te ontdekken, vooral dat ze vaak zeer steriotype zijn (and yes I totally typot that :P)

Groetjes tsu ;)
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Mooi gedaan! Je hebt echt wel een leuke schrijfstijl. Ben benieuwd naar een vervolgje! :D
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
15lila
Balpen
Balpen

Je schrijft heel erg fijn met alinia's, je tekst ziet er verzorgd uit en het is een intressant verhaal om te lezen, ik hoop dat je snel verder schrijft.
Het leven word aangevallen door dromen.
Gesloten

Terug naar “Het Dramatheater”