De verborgen prinses

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

De verborgen prinses

Wat vooraf ging:

Helena huilde zachtjes om de dood van haar man. Ze wist dat ze zelf ook niet lang meer te leven had en zocht wanhopig een manier om haar dochtertje te beschermen. Helena spoorden haar uitgeputte paard aan om door te lopen, nog een paar meter. Achter zich hoorden ze de honden opgewonden blaffen, de honden die naar haar en haar dochtertje op jacht waren. Helena keek voor zich en zag dat ze het bos bijna bereikt hadden. Het bos was haar laatste uitvlucht. Misschien durfde de mannen haar niet het bos in te volgen. Helena hoopte dat ze in het bos veilig was.

De maan stond nu hoog aan de hemel en het bos was in duisternis gehuld. Helena drukte het kleine baby lichaampje tegen haar eigen borst met de bedoeling het meisje wat op te warmen. Helena wist dat ze aan het einde van haar krachten was, nog even en ze zou in storten. Ze liep nu op blote voeten, haar jurk was gescheurd en nat. Haar paard was al vele uren geleden van pure uitputting onder haar in elkaar gezakt. Dood. Helena had geen tijd om zich druk te maken over het arme dier, haar eigen leven en dat van haar dochtertje waren nu belangrijker. Het meisje in haar armen begon zachtjes te jammeren alsof ze de gedachten van haar moeder had gehoord. Helena bleef uitgeput stil staan en wiegde het kleine meisje in haar armen heen en weer. Kleine groene oogjes keken haar slaperig aan. Haar mondje ging open alsof ze wou zeggen, “mama, ik heb honger.” Helena ging op de grond zitten, wetend dat ze nu te uitgeput was om nog op te staan en begon het kleine meisje te voeden.

Helena opende haar ogen. Er stond iemand over haar heen gebogen. Die iemand had haar dochtertje in zijn armen. Helena deed geschrokken een poging om op te staan, maar dit lukte haar niet. “Rustig” suste een vreemde stem tegen haar. Helena probeerden het gezicht van de spreker te zien, maar dit lukte niet. Helena voelden haar hart angstig bonzen, was dit nou een van de gevreesde natuurwezens? Helena probeerden weer naar het gezicht van de man te kijken, maar kwam er niet uit. “Wie bent u?” Vroeg ze met een bevende stem. De man zweeg een tijdje en stelden toen een tegen vraag. “Wat doet u hier?” Helena voelden dat ze de man eerst antwoord moest geven voor haar eigen vraag beantwoord werd en haalden bevend adem. Ze probeerden wat rechter te zitten en stelde zichzelf toen voor. “Ik ben Koningin Helena en mijn dochtertje heet Prinses Nymfa. Mijn man, Koning Duncan is verraden en gedood. Ik ben met mijn dochtertje gevlucht. Als de soldaten mijn dochtertje vinden word ze gedood, ze is de troonopvolgster.” Helena haalden angstig diep adem. Ze probeerde de reactie van de man voor haar te doorgronden. Deze bleef stil staan met haar dochtertje in zijn armen. De man stond een hele lange tijd stil. “Dus u bent de vrouwe die opdracht heeft gegeven om de bossen te sparen?” Helena knikte in het duister. “Waarom?” Vroeg de man weer. “Uw volk heeft een hekel aan de bossen, waarom zou de vrouw van de Koning daar anders over denken?” Helena’s hart stond even stil. De man had het gezegd, hij was dus geen mens…
Helena hapte geschrokken naar adem en schoot naar voren, greep haar dochtertje uit de vreemde handen van het wezens en drukte zichzelf tegen de boomstam achter haar. Als in een waas probeerde Helena zich de verhalen te herinneren die haar grootmoeder haar had verteld. Helena kende alleen verhalen waar de natuurwezens vriendelijk en vreedzaam waren. Maar nu Helena er eindelijk een zag… “Vrouwen?” Vroeg het natuurwezen nogmaals. Toen er geen antwoord kwam boog het natuurwezen zich naar voren en stapten in het licht. De man had groen haar, het leek wel wat op droog mos. Zijn huid was donkerbruin en leek uit verschillende lagen te bestaan, alsof hij schors van een boom aan zijn lichaam had hangen. Zijn kleding bestond uit takken en bladeren, bij elkaar gehouden met sterken touwen. Hij keek onderzoekend in Helena’s ogen en kon duidelijk haar angst zien. “Rustig,” zei hij toen meteen. Het natuurwezen ging voor Helena op de grond zitten met zijn handen op zijn schoot gevouwen en zag er kalm en vreedzaam uit. Helena stond zichzelf angstig toe om naar het natuurwezen te kijken en fluisterde toen met een trillende stem “mijn grootmoeder vertelde mij altijd verhalen over de bossen en haar bewoners.” Helna zweeg, bang voor de reactie van het natuurwezen. Maar er kwam helemaal geen reactie! Het wezen bleef rustig zitten en keek kalm naar een wild konijntje dat verderop tussen de struiken huppelde. Helena keek nu ook voorzichtig naar het konijntje en verbaasde zich erover dat het konijn zo dichtbij durfde te komen. Het natuurwezen begon opeens een zacht zoemend geluid te maken, het klonk vredig en mooi. Het konijntje spitste zijn oortjes en keek op. “Kom eens hier kleine vriend” zei het natuurwezen. Het konijntje huppelde meteen naar het wezen toe en snuffelde aan zijn hand. Helena keek met grote ogen toe en voelde zich al wat minder bang. “Je mag het konijn aaien” zei het wezen tegen Helena. Hele schrok toen het natuurwezen tegen haar sprak en keek toen weer naar het konijn. Het konijntje zag er niet gevaarlijk uit en ook het natuurwezen maakte geen gevaarlijke indruk. Helena schoof haar dochtertje voorzichtig tegen haar schouder aan en stak toen een trillende hand naar het konijn uit. Het konijntje renden niet weg toen Helena het tussen zijn oortjes kriebelde. Hij leek het zelfs wel fijn te vinden. Helena keek op van het konijntje en zag dat het natuurwezen haar aandachtig bekeek. “Ik zal u geen kwaad doen vrouwen” zei het natuurwezen opeens rustig. Helena knikte, ze was nu niet bang meer en geloofde het natuurwezen. Het wezen stak langzaam zijn hand naar Helena uit en zei, “mijn naam is Bron en ik ben een Dryaden. Ik bied u mijn hulp aan als u die aan wilt nemen, maar veel kan ik u niet bieden. Als uw mensen te diep in het bos komen zullen onze wegen zich scheiden. Helena’s ogen vulden zich met tranen. Ze had nog nooit iemand gesproken die zo goed voor haar was! Helena wou zijn aanbod aannemen maar wist dat ze te zwak was. Ze was gewond en ziek. Helena besloot dat ze haar dochter een eerlijke kans moest geven. Helena keek met tranen in haar ogen op en vroeg, “wilt u mijn dochter mee nemen Heer Bron?” Helena sprak het natuurwezen met respect aan, ze vond dat hij die verdiende. Bron keek verbaast. “En u dan vrouwen?” Helena schudden haar hoofd. “Ik ben ziek en zal weldra sterven. Ik houd u alleen maar op en riskeer het leven van mijn dochtertje.” Helena schudden weer haar hoofd, “wilt u alstublieft voor mijn dochtertje zorgen?” Bron keek naar het meisje in de armen van de koningin en dacht diep na. Het meisje was menselijk en zou altijd anders zijn… Bron keek nu in de ogen van de koningin en zag liefde, verdriet en pijn in haar ogen, liefde voor haar dochter, pijn van wegen het lot en pijn omdat ze haar dochter kwijt zou raken. Bron zag in de ogen van deze vrouw alleen maar goedheid. Bron nam een besluit. “Ik zal voor uw dochter Nymfa zorgen alsof ze mijn eigen dochter is en van haar houden. Ik doe dit omdat u altijd voor de bossen hebt gevochten en er voor hebt gezorgd dat wij niet helemaal werden uit geroeid.” Helena begon nu te snikken en knuffelde Nymfa nog één keek. Ze keek op en bedankte Bron. Met trillende handen overhandigde Helena haar dochter aan het natuurwezen en stond zelf ook op. Bron keek nog even naar Helena en liep toen zonder verder nog iets te zeggen dieper het bos in en verdween tussen de struiken. Helena huilde nog een tijdje in stilte en merkte dat het konijntje nog steeds naar haar keek. Er klonk in de verte honden geblaf en het konijntje huppelde angstig weg. Helena keek het bos in richting het honden geblaf en liep er naartoe. Ze was van plan zo veel mogelijk tijd te winnen voor haar dochter. Ze liep dieper en dieper het bos in, haar dood tegemoet…

Ik heb dit stukje aangepast en *geprobeerd* zo veel mogelijk spelling te verbeteren.
Ook heb ik de reactie van de Koningin op Bron wat uitgebreider gemaakt.
Laatst gewijzigd door Sonea op 03 sep 2009 18:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Shaolin
Puntenslijper
Puntenslijper

Heel goed begin, meteen al een zware gebeurtenis.
Ik ben echt heel benieuwd naar het vervolg ^^
Er staan wel nog wat spellingsfoutjes in zoals hard ipv hart, kzou het gewoon nog is nalezen en dan vind je ze wel :)
En kleine tip ik zou met alinea's werken want zo een stuk tekst is nogal zwaar om te lezen. Het zal overzichtelijker zijn ^^

xxx
Life isn't about waiting for a storm to pass, it's about learning to dance in the rain...
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Bedankt voor de tip, ik ga er aan werken :P
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Hoofdstuk 1
10 jaar later.

Bron

Nymfa tuurden gespannen in de helder blauwe rivier. De vissen zwommen niets vermoedend langs haar op. Heel langzaam hief ze haar hand op en greep ze een dikke vis, zo uit het water! De vis spartelde wild en deed hard zijn best om te ontsnappen. Nimfa lachte vrolijk en greep de vis steviger met twee handen vast en stond op. Trots keek ze naar haar oom en liet de grote vis zien. “Goed gedaan” lachte oom Bron goedkeurend. Hij keek met glimmende ogen naar zijn dochtertje en dankte in stilte nog iedere dag de goden dat ze hem Nimfa hadden geschonken. Bron kwam naar Nimfa toe en hielp het meisje om de vis te doden. “Oom, moet ik nog een vis vangen voor vanavond?” Vroeg Nimfa met grote ogen van plezier. Bron glimlachte en knikte, “dat is goed” antwoorden hij en ging op de oever zitten en genoot van de warme zon op zijn bruine huid. Het bos om hem heen begon nu langzaam wakker te worden nu de ochtendzon langzaam helderder begon te stralen. Boven hem zong een meesje haar mooie lied en naar een tijdje begonnen de andere vogels terug te zingen. Bron sloot zijn ogen en leunden achterover. Voor even sloot hij zijn ogen en doezelde weg…

“Oom! Oom! Wakker worden!” Huilden Nymfa in paniek. Meteen opende Bron zijn ogen en kwam overeind. Hij keek waakzaam om zich heen. “Wat is er?” Vroeg hij geschrokken. Hij keek in het betraande gezichtje van Nymfa en wist niet wat hij zag. Haar grote groene ogen stonden angstig en haar altijd lachende gezichtje was vertrokken. “Wat is er Nymfa?” Herhaalde Bron gespannen. “Er zijn wezens in het bos die op de herten jagen” huilden Nymfa. Brons gezicht rimpelde zich. “De mensen zijn dus toch gekomen…” Mompelde Bron zachtjes tegen zichzelf. Hij pakte Nymfa vlug bij haar hand en nam haar mee dieper het bos in. Bron luisterde aandachtig. Het bos was in stilte gehuld, dat was vreemd. De vogels zongen niet meer en de dieren verstopte zich. Zelfs de bomen lieten hun gebladerde takken hangen in de hoop de vluchtende dieren beschutting te geven. Bron versnelden zijn tempo en begon al snel te rennen. “Oom, niet zo snel!” fluisterde Nymfa buiten adem. Ze probeerden wanhopig om haar oom met haar kleine beentjes bij te houden. Toen Bron dit door kreeg vertraagde hij vlug zijn tempo en liep nu wat rustiger. “Wat is er aan de hand oom?” Vroeg Nymfa angstig. Waarom jagen levende wezens op elkaar? Ik heb het gezien! Deze vreemde wezens jagen niet op de herten om te eten maar omdat ze het leuk vinden!” Bron bleef abrupt stil staan. Hij keek naar het meisje naast hem en fronste. “Nymfa? Herkende je de wezens dan niet?” Nymfa schudden haar hoofd. “Ze zagen er vreemd uit.” Bron bekeek Nymfa nog eens aandachtig. Het meisje stond op blote voeten, net als alle andere wezens in het bos. Ze had een jurk aan van dierenhuiden en had een kleine riem om haar dunne heupjes van gevlochten gras en takken. Haar bruine haren hingen los langs haar smalle gezichtje. Nymfa zag er qua uiterlijk precies uit als een normaal boeren mensenkind, maar qua gedrag was ze een woud wezen, net als de rest van zijn soort. Bron was verbaast dat Nymfa de mensen niet had herkend. “Wat is er oom?” Vroeg ze bezorgd. “Nymfa,” vroeg Bron, “je weet dat ik je in het bos heb gevonden toch?” Nymfa knikte. “Dat verhaal hebt u me verteld, mijn moeder was te uitgeput om nog voor mij te zorgen.” Bron knikte. “Maar weet je ook tot welk ras je behoord, waar je moeder vandaan kwam?” Nu was Nymfa even stil. Ze keek nadenkend naar haar voeten en schudden toen haar hoofd. “Dat hebt u me nooit verteld oom, maar ik denk dat ik ook een wezen van het woud ben, alleen zie ik er wat anders uit.” Bron schudden zijn hoofd. Hij keek verdrietig. “Van geboorte ben je geen wezen van het woud, maar een mensenkind, en de wezens die je hebt zien jagen, dat waren ook mensen.” Nymfa deed geschrokken een stap naar achteren. Haar ogen vernauwden zich. Haar kleine vuistjes baalden zich en ze begon te trillen. “Nee,” fluisterde ze zachtjes. “Ik ben net als u, een wezen van het woud, geen monster die op onschuldige dieren jaagt!” Verdrietig deed ze een stapje naar achteren. Haar ogen sprongen vol tranen. “Nymfa, luister” begon Bron. Hij pakte het meisje bij haar schouders vast en keek haar in haar ogen. “De manier waarop je ter wereld bent gekomen is niet belangrijk, maar wat je met je leven doet, dat is belangrijk” fluisterde Bron. Zijn altijd lachende gezicht stond nu serieus. Nymfa keek naar haar oom op en stelden de enige vraag die echt belangrijk voor haar was, “Waarom deed mijn moeder mij weg? Hield ze niet meer van mij? Of was ze echt zo ziek?” Bron haalden diep adem en besloot dat het tijd werd om Nymfa het hele verhaal te vertellen. Ze was nu oud genoeg om de waarheid te begrijpen, maar, besloot Bron, dit was niet het juiste moment. “Als we thuis zijn vertel ik je alles” zei hij toen en stak zijn hand naar Nymfa uit. “We moeten hier weg voor we de mensen tegen komen.” Nymfa keek naar het vertrouwde gezicht van haar oom en knikte. Ze pakte de uitgestoken hand aan en liep met haar oom dieper het bos in.
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Mooi geschreven! Ik had dit eigenlijk al gelezen maar had nooit echt tijd om te reageren. Nouja, bij deze ^^ Het leest heel makkelijk en is echt mooi geschreven. Ik heb geen foutjes ontdekt dus prima stukje! :sweet Kijk uit naar meer :angel
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Spoekie
Potlood
Potlood
Contacteer:

Heey, Mooi geschreven ^^ ik ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat en wat voor wezens er nog meer in het bos leven.
Verleden, Vertrouwen, Verloop van je leven...
Nooolaa
Puntenslijper
Puntenslijper

ik vind het echt goed,
ik wacht op meer ...
'Life is a big canvas, throw all the paint on it you can.'
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Hier is het vervolg:

------------------
Nymfa
Nymfa liep de hele weg zwijgend achter oom Bron aan. Ze besefte dat haar vragen nu niet werden beantwoord. Ze kende haar oom te goed. Oom Bron was als een vader voor haar. Oom Bron lachte altijd en speelden met de dieren in het bos. Oom Bron wist dat de dieren die eerder altijd wat bang voor haar waren toch altijd naar haar toe te lokken zodat Nymfa ook met de dieren kon spelen. Nu stonden de zwarte ogen van oom Bron bezorgd. Nymfa had haar oom nog nooit zo gezien. Vlug kwam ze dicht naast oom Bron lopen en pakten zijn hand vast. Nymfa merkte niet dat Bron naar haar keek, ze was te diep in haar eigen gedachten verzonken. Nymfa besefte opeens waarom ze nooit echt in het bos thuis had gehoord. Ze voelden zich wel thuis in het bos en de andere woudwezens waren lief en aardig tegen haar, maar toch was ze altijd al anders geweest. Haar beste vriendin Avondzang kon net als oom Bron met de dieren in het bos praten en ze wist altijd de weg te vinden, hoe dicht de struiken ook waren. Nymfa wist van zichzelf dat als ze eenmaal in een deel van het bos kwam die ze niet kende, ze zeker zou verdwalen. Nymfa wist nooit de wegen te vinden die oom Bron en de andere woudwezens met gemak vonden. Ook kwamen de dieren nooit zomaar naar haar toe, ze waren niet bang voor haar, maar zo uit zichzelf kwamen ze haar ook niet opzoeken. Er speelden een wrang glimlachje over haar kleine gezichtje. “Nymfa…” Begon oom Bron zachtjes. Nymfa keek omhoog naar haar oom op en zag dat hij weer vriendelijk keek, zoals altijd. “Alles komt goed…” zei hij zachtjes. Nymfa geloofde hem.

Er verstreken een paar weken, hoe veel dat waren wist Nymfa niet precies. Wel wist ze dat er iets mis was. De dieren gedroegen zich vreemd en zelfs oom Bron vond het niet goed dat ze alleen het bos in ging. “Wat is er dan aan de hand oom?” Vroeg Nymfa fronsend. “Zijn er nog steeds mensen aan het jagen in het bos?” Oom Bron knikte bevestigend. “Wanneer gaan ze weer weg?” Vroeg Nymfa aan haar oom. Oom Bron moest bekennen dat hij dit niet wist, maar wat hij niet tegen Nymfa zei, was dat de mensen misschien ook naar haar op zoek waren.

Het begon al donker buiten te worden en Nymfa zat stilletjes alleen bij het vuur die ze zelf had aangemaakt. Ze was aan het wachten op oom Bron. Nymfa wist dat oom Bron hoopte dat ze het was vergeten, maar dat was niet zo. Nymfa wou het verhaal horen van haar moeder, wat er echt gebeurd was tien jaar geleden. Maar oom Bron kwam niet. De maan klom hoger en hoger aan de hemel, en nog steeds geen oom Bron. Nymfa begon bang te worden. Oom Bron liet haar s nachts nooit alleen, en hij kwam ook altijd op tijd weer thuis. Nymfa begon heen en weer te lopen om het nu bijna gedoofde vuur. De andere woudwezens waren al lang aan het slapen en zelfs de dieren in het bos hadden zich al terug getrokken in hun holen en nesten.

Er klonk een wanhopige kreet op vanuit het bos. Nymfa schrok wakker en keek met grote angstige ogen om zich heen, opzoek naar oom Bron. Maar oom Bron was er niet! Nymfa kwam overeind en keek om zich heen. Ze zag dat nog meer woudwezens geschrokken om zich heen keken. Blijkbaar wist niemand wat er aan de hand was. “Oom Bron?” Riep Nymfa met paniek in haar stem. Ze begon nu toch echt bang te worden. “Nymfa?” Riep iemand. Nymfa draaiden zich om en zag Ochtendglans staan. “Wat is er aan de hand?” Vroeg Nymfa bang aan de oudere vrouw. “Ik weet het niet” antwoorden Ochtendglans, “kom mee, kinderen moeten nu niet alleen buiten blijven.” Nymfa pakte vlug de hand van Ochtendglans vast en liep vlug mee dieper het bos in. “Ochtendglans? Heeft u oom Bron gezien? Ik kan hem niet vinden.” Ochtendglans bleef even stil staan en keek verbaast. “Wanneer heb je je oom voor het laatst gezien?” Nymfa dacht even na voor ze antwoord gaf. “Gistere middag, geloof ik…” Nymfa trok een verdrietig gezicht. “Ik weet het niet meer precies.” Ochtendglans keek vriendelijk naar het kleine meisje naast zich. “Het geeft niet, we vinden je oom wel weer. Kom, laten we verder gaan.” Nymfa knikte weer en liep met Ochtendglans mee dieper en dieper het bos in. Na een half uur lopen kwamen er een paar konijnen naast ons mee gelopen. Ochtendglans stopte om even met de konijnen te praten en schrok. Ik wist niet wat de konijnen tegen Ochtendglans zeiden, ik kon nog steeds niet praten met dieren, maar het klonk niet leuk. Ik bleef zo stil staan als ik kon. Nymfa was bang dat ze de konijntjes bang zou maken als ze naar Ochtendglans toe kwam. Nymfa bleef dan ook de hele tijd stil staan kijken naar het steeds bezorgder wordende gezicht van Ochtendglans. Het leek wel of het zandkleurige gezicht van de oudere vrouw steeds grauwer werd. “Ga” fluisterde Ochtendglans zachtjes tegen de konijnen en stond toen op. Zonder wat te zeggen pakte ze Nymfa’s hand vast en begon te lopen. Nymfa stelden zelf ook geen vragen. Ze was bang. Nog nooit had Nymfa gezien dat de woudwezens ergens van waren geschrokken. Het vredige leven dat ze tot nu toe had gehad leek verstoord te worden, en daar was Nymfa niet blij mee. “Waar gaan we heen?” Vroeg Nymfa na een hele tijd. Ze was bang en wou oom Bron weer zien, ze miste hem. Ochtendglans keek neer op het mensenmeisje naast haar. In alles wat dit meisje een van hen, een woudwezens. Haar uiterlijk was menselijk maar haar leefwijzen en aard waren dat niet. Ochtendglans was dan ook verdrietig dat Nymfa gevaar liep. “Ochtendglans?” Vroeg Nymfa nogmaals. De oudere woudvrouw wist voor het eerst niet wat ze zeggen moest. Moest ze de waarheid vertellen tegen dit meisje? Of moest ze haar gerust stellen? Ochtendglans wist het niet. “We gaan naar een veilige plek”, zei ze alleen maar.
Spoekie
Potlood
Potlood
Contacteer:

Heey,
Ik had even geen tijd om eerder te reageren maar had het al gelezen :)
Ik vind het een heel mooi stukje ik ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. En wat er met de bron is gebeurt.

Schrijf snel verder ;)
x
Verleden, Vertrouwen, Verloop van je leven...
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik heb je verhaal nog niet gelezen, maar ik zal het zeker gaan doen.
Maar wat me opviel bij het overscrollen van je verhaal was:

In de eerste zin moet je de VT gebruiken: Helena huilden....
Dan in het tweede stukje: Nympha tuurden...
Je hebt dat in dat stukje vaker gedaan. Is daar een reden voor of is het een vergissing.

Veel succes
Why are you so frightened? Have you no faith?
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Bedankt voor jullie reacties,

Wat die steeds terug kerende "n" betreft, dat is heel simpel een spellingsfout :$
Bedankt voor het melden, ik ga er binnenkort wat aan doen!
S.A.M.
Vulpen
Vulpen

Allereerst: je schrijft gewoon heel goed. Dan heb ik het vooral over je zinstructuur en woordkeuze. Het leest lekker weg, niet geforceerd, begrijpelijk en direct. Je hebt een leuk toontje te pakken dat je doelgroep aanspreekt.

Maar (oh, bij die S.A.M. is er altijd een maar =P ) waar je nog winst kan halen is bij het vertellen van je verhaal.

Vooral je eerste hoofstuk gaat eigenlijk veel te snel. Het moment dat de natuurwezens worden geïntroduceerd is iets dat je wel wat langer mag oprekken. Wat ik daar vooral mis is een reactie van de koningin op het feit dat ze opeens met zo'n natuurwezen in contact is.
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Bedankt voor je tip!
Gelukkig ben ik nog niet erg ver met mijn verhaal en kan ik nog het
een en ander aanpassen....
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik ben het allereerst met SAM eens. Je schrijft erg goed! Een vlotte stijl die erg luchtig leest.
Ik vind dit verhaal stukken beter dan het kortverhaal van je dat ik gelezen heb.

Maar net als in die one-shot ga je veel en veel te snel. (had SAM al goed opgemerkt). Beschrijf meer en trek inderdaad die introductie wat langer. Meer kan ik eigenlijk niet toevoegen (SAM heeft het al goed uitgelegd)

Ik wens je veel succes :D!

P.S. wat ik ook nog zag, was dat je de fouten die ik je had aangewezen nog niet verbeterd had. Moet ik je hele verhaal 'readen of denk je dat je het zelf wel kunt verbeteren. Ik help je graag.
Why are you so frightened? Have you no faith?
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Bedankt voor je reactie :P
Ik heb idd nog niets verbeterd, heb het momenteel erg druk met mijn
werk om veel achter de comp te kunnen zitten...

Ik ga er mee aan het werk zodra ik wat meer tijd heb :P
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Het vervolg!
(Het eeste stukje is aangepast.)
----------------

Nymfa werd de volgende ochtend vroeg gewekt door Ochtendglans. “Is oom Bron al terug?” Was het eerste wat Nymfa vroeg toen ze haar ogen open had. Ochtendglans was al bang dat deze vraag ging komen en schudden verdrietig haar hoofd. “Sorry lieverd” fluisterde ze. Ochtendglans liep een klein stukje van Nymfa vandaan en keek naar de lichter wordende lucht. “Ochtendglans?” Vroeg Nymfa toen ze naast de oudere woudvrouw kwam staan. “Waarom kijkt u zo verdrietig?” Ochtendglans besefte dat ze er nu niet meer onder uit kon, ze moest Nymfa vertellen wat ze wist. “We moeten weg uit het bos Nymfa.” Fluisterde Ochtendglans zachtjes. Nymfa’s ogen werden groot van schrik. “Maar waarom?” Vroeg ze met een beknepen stem. “De mensen zijn alle bomen aan het omhakken en de bossen in de brand aan het steken. De mensen zijn bang voor het bos…” Ochtendglans fluisterde deze woorden bijna, verdriet was in haar zwarte ogen te lezen. Nymfa deed geschrokken een stap naar achteren. Haar kleine gezichtje was vertrokken van angst. “Waar is oom Bron?” fluisterde Nymfa zachtjes. “Ik wil naar oom Bron toe!” Riep ze nu wat harder. “Nymfa, lieverd, rustig…” begon Ochtendglans en liep voorzichtig naar het bange meisje toe. Nymfa zag Ochtendglans op zich af komen lopen en schudden haar hoofd. Ze wou naar oom Bron opzoek gaan. Zonder er verder nog verder over na te denken rende Nymfa weg van Ochtendglans, dieper en dieper het bos in.

Tranen liepen over Nymfa’s wangen. “Oom! Oom!” Riep Nymfa in paniek. Zonder het te weten liep Nymfa precies dezelfde weg als haar moeder tien jaar geleden. Nymfa bleef bij precies dezelfde boom stilstaan als waar Nymfa’s moeder Bron voor het eerst ontmoet had. Nymfa beefde en keek met grote angstogen in het rond. Ze was verdwaald! Nymfa besefte wel dat het fout was om bij Ochtendglans weg te rennen, de woudvrouw zou nu wel erg bezorgd zijn! Nymfa ging tegen precies dezelfde boom zitten en begon te huilen. “Oom, waar ben je?” Snikte ze tegen de bomen. Nymfa verwachte geen antwoord van de voor haar altijd zwijgende bomen en schrok dan ook extra toen er onverwachts iemand naast haar kwam staan…

Nymfa sprong geschrokken op en deed een stap naar achteren. Nymfa geloofde haar eigen ogen niet. Er stond een mooi edel mannetjes Hert voor haar. Het Hert keek haar met vriendelijke zwarte ogen aan en hief zijn mooie kop met zijn grote gewei hoog de lucht in.
Bron
Bron liep ongerust door de dichte struiken. Hij keek naar de mensen die door het bos liepen. De mannen droegen fakkels in hun handen en hadden grote bijlen aan hun riemen hangen. Het was voor Bron duidelijk wat ze hier kwamen doen. Bron deed nog een stap naar achteren, weg van de mensen met hun gevaarlijke bijlen en verdween dieper het bos in.

Bron werd verdrietig van wat hij zag. Bomen waren gekapt en dieren lagen dood op de grond. “Dit hoort zo niet” mompelde hij zachtjes tegen zichzelf en vluchten dieper het bos in. “Waar is Nymfa?” vroeg hij aan een angstig kijkende wolf. De wolf stak meteen zijn neus in de lucht en snoof eens diep en begon toen langzaam dieper het bos in te lopen. Bron volgde de wolf meteen en liep achter hem aan dieper en dieper het bos in. “Nymfa is niet alleen” stelde Bron vast. Meteen draaiden de wolf met zijn oren en Bron begreep dat hij gelijk had. Nymfa zou nooit alleen zo ver het bos in gaan.

Bron werd met het uur somberder. Overal waar hij kwam was het bos beschadigt en waren de dieren gevlucht. Zelfs de dappere wolf was bang en gespannen. Hij rook de geur van de dood…
De enige reden waarom de wolf Bron nu nog hielp was omdat de wolf begreep dat Bron zijn jong kwijt was. De wolf snapte zelf heel goed hoe het voelde om een jong te verliezen. Bron zag dat de wolf zijn neus in de lucht stak en snoof. Meteen begon de wolf wat harder te lopen. Bron begreep meteen dat Nymfa nu vlakbij was!
marly
Typmachine
Typmachine

Hallo Sonea,

Je hebt dit verhaal aangemeld bij het Tipex-Team. Vandaag is dan de dag dat ik er serieus naar ga kijken.

Als eerste wil ik je meegeven dat dit voor een eerste verhaal erg goed geschreven is. Je begint met spanning wat mij als lezer direct blijft boeien. Je houdt mij op die manier bij het verhaal.

Uiteraard zijn mij ook een aantal aandachtspunten opgevallen. In deze reactie zal ik me beperken tot je eerste post.

Zoals al enkele anderen eerder hebben opgemerkt maak je vaak gebruik van een overbodige 'n'.
Helena spoorden haar uitgeputte paard aan om door te lopen,
In deze zin kan de 'n' van spoorden weg. Helena voert de actie immers alleen uit.
Deze 'n' kom ik vaker tegen in je verhaal en je hebt al aangegeven dat dit een typefout is. Om dit te voorkomen kan je je verhaal bijvoorbeeld in word typen. Ik weet niet of je dit al doet?.

In de volgende zin staan enkele kleine foutjes.
Het konijn rende niet weg toen Helena het konijntje tussen zijn oortjes kriebeleden en leek het zelfs wel fijn te vinden.
Wat ik zelf van deze zin zou maken is: 'Het konijn rende niet weg toen Helena het tussen zijn oortjes kriebelde. Hij leek het zelfs wel fijn te vinden.'

Wat ik hier heb gedaan is de zin in tweeën splitsen waardoor je de lezer een korte pauze gunt. In het geval van jou zin is het echter niet storend dat je het niet gedaan hebt.
Ook heb ik de tweede keer 'konijn' vervangen door 'het'. De lezer weet al dat het over een konijn gaat. Te vaak hetzelfde woord lezen kan gaan irriteren.
Als laatste heb ik het woord kriebelde veranderd. Kan ik ervan uit gaan dat dit een snelheidsfoutje is?

Uiteraard staan er hier en daar een spelfouten is zoals je al eerder aangaf. Als je wilt kan ik deze er nog wel uithalen en met je bespreken in een pb.

Mijn laatste opmerking komt uit je tweede post.
Ik citeer je wederom even.
Zelfs de bomen lieten hun gebladerde takken hangen in de hoop de vluchtende dieren beschutting te geven.
Dit vind ik een heel sterke zin. Je laat de bomen tot leven komen en geeft het zelfs 'gevoelens'. Deze techniek is niet gemakkelijk om onder de knie te krijgen vind ik zelf. Je past hem hier erg goed toe.

Hierbij laat ik het voor nu. Mocht je vragen hebben dan kan je me altijd een pb sturen.

Groeten, Marly
Afbeelding
Sonea
Puntenslijper
Puntenslijper

Bedankt voor de tips!

Momenteel heb ik het erg druk met school en stage en kan dus niet vaak online zijn,
ik ga zo snel mogelijk weer verder!
Gesloten

Terug naar “De Poort Naar De Andere Wereld”